WK 2011 in Emmeloord en Urk

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 30, 2011 22:27

Aleksej Tsjizjov werd gisteren op het Shashki Forum http://www.shashki.com/PNphpBB2-viewtopic-t-1695.html een beetje giftig op de Volendammer Joeri Anikejev (in een discussie over risico nemen en academische manier van spelen) en verwees vervolgens voor een beter begrip naar Wieger Wesselink's analyses op 10x10 http://10x10.dse.nl/ van Tsjizjov's partijen uit de 4de, 8ste, 14de en 15de ronde.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon May 30, 2011 22:56

Hanco Elenbaas wrote:Aleksej Tsjizjov werd gisteren op het Shashki Forum http://www.shashki.com/PNphpBB2-viewtopic-t-1695.html een beetje giftig op de Volendammer Joeri Anikejev (in een discussie over risico nemen en academische manier van spelen) en verwees vervolgens voor een beter begrip naar Wieger Wesselink's analyses op 10x10 http://10x10.dse.nl/ van Tsjizjov's partijen uit de 4de, 8ste, 14de en 15de ronde.
De analyses van Wieger Wesselink op zijn website zijn trouwens uitstekend! Gebruiksvriendelijk ook met die naklik-variantjes en niet te langdradig, mijn complimenten!
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 31, 2011 03:08

RTV Drenthe, 30 mei 2011:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4CTUuAZ2OaQ[/youtube]

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Tue May 31, 2011 12:14

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:....Het toernooi is voorbij en ik zal nu eerlijk zeggen dat ik dit WK als deprimerend ervaren heb.......
Zo deprimerend was het nu ook weer niet Kosmos. Een kampioen, die er met kop en schouders boven uit stak. Een Afrikaan, die in tijdnoodfase durfde te gokken (en één keer ook dramatisch verloor) en een derde plaats haalde. En voor de liefhebbers.....een catenaccio-dammer, die doordat sommigen de kop in zijn strop staken, de tweede plaats haalde.

Maar je hebt natuurlijk wel een punt. Alleen, die topdammers willen tot dusver geloof ik niet anders. Verandering is vrijwel onbespreekbaar.
Een enquete onder die spelers, geeft aan dat zo'n derde de plusjes een belangrijker rol wil geven, een derde het zo wil houden en een derde zelfs de plusjes, waaronder volgens mij de huidige wereldkampioen weer wil afschaffen.

En die plusjes zijn maar een marginale verandering ten opzichte van veel rigoreuzere voorstellen.
Maar met plusjes (maak er eens een puntenoverwinning van met 1,5 - 0,5 en kijk dan eens naar het klassement. Is dat niet veel reeëler ten opzicht van de ten toon gespreide speelsterkte) heb je een winstpercentage van 40%....
Inderdaad geen Killer maar je kunt niet alles hebben 8)

Zou iemand het aandurven om de 27 plusjes eens verder te analyseren. Zijn ze tot stand gekomen door strategisch sterk spel (Chizhov?!), door blunders of toevalligheden?
En hoe is de relatie met die 49 winstpartijen (strategisch spel, blunders, toevalligheid). Als die relatie vrijwel hetzelfde is, denk ik dat we als eerste aanpassing die plus gewoon maar eens in Delftse punten moeten gaan waarderen. Dan kunnen we bijvoorbeeld gewoon vaststellen dat Boomstra van Chizhov verloor.
Maar ja, dat is natuurlijk al een Zeelandbrug te ver.
Ik vind het een erg goede tekst, van Tjalling. Uit het hart gegrepen. Ik heb het toernooi voor een groot deel (online) gevolgd, en ook ik heb er een flinke kater aan overgehouden. Wanneer ik de partijen volgde, wist ik niet goed waar te kijken. De topspelers onderling? Op die borden gebeurde vaak heel weinig, of er gebeurde van alles, maar het resultaat was er niet anders om. Nee, spannend was vooral als een speler aantrad tegen een tegenstander met een rating die ongeveer 200 punten lager ligt, tegen Artykow (die het meestal niet hield) en tegen Wiebe (die verrassend goed presteerde). Maar bij zo'n wk wil je toch eigenlijk ook naar de onderlinge partijen tussen de kanshebbers kijken...

Het winstpercentage in de onderlinge partijen tussen de top-13 van dit toernooi (de twaalf spelers met een rating 2340+ aangevuld met Domchev) bedraagt 6,4 % (5 overwinningen op 78 partijen). En goed, je kunt aanvoeren dat in diverse partijen de winst werd gemist (bijv. in Boomstra - Getmanski), maar daar staat tegenover dat ook die 5 overwinningen niet allemaal regelmatig tot stand zijn gekomen. In feite zijn er in de top-13 van het klassement slechts twee strategische overwinningen behaald: Georgiev tegen Chizhov en Schwarzman tegen Boomstra.

Een remisepercentage van 93,6 % is natuurlijk erg hoog... Georgiev stak er bovenuit, voor de rest ging het dit toernooi nauwelijks om de resultaten tegen de naaste concurrenten. Wat telde was de score tegen Artykow, Seck, Silva enz. Die partijen waren interessant, want de toppers moesten wel - daar waren de punten te behalen. En ja, als je kijkt naar het hele toernooi, dan ligt het winstpercentage veel hoger (25,8 %). Maar de bedoeling van een wk moet toch zijn dat het gaat om de sterkste spelers, terwijl het er nu vooral om gaat hoe de sterkste spelers presteren tegen spelers die aanzienlijk zwakker zijn, en die er in sommige gevallen bij zijn omdat ze de vertegenwoordiger zijn van een zwakkere regio. (Dat iemand als Artykow kan deelnemen lijkt me op zich prima, maar hij bleek ook een erg grillige speler, die sterke partijen afwisselde met uiterst zwakke, en de resultaten die de toppers tegen hem behaalden, speelden een belangrijke rol; met winst tegen Artykow was Baliakin niet als zesde maar als tweede geëindigd...)

En wat die plusjes betreft: niemand lijkt er enige aandacht aan te besteden. Analyses? Tja, ik heb op dit forum aangegeven hoe Valneris tegen Meurs een plusje verprutste, maar niemand lijkt het spannend te vinden, en ik betwijfel of er iemand is die die varianten heeft nagespeeld.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue May 31, 2011 13:28

Ik kan Kosmos een heel eind volgen in zijn betoog al zal ik uiteindelijk misschien tot een andere oplossing komen. Zo is het jammer dat Mor Seck zijn paspoort kwijt is terwijl het beter is wanneer Wirny bij de grens van Bourtange wordt klemgereden.
Het betoog dat Baljakin 2e was geworden als hij van Artykov had gewonnen is minder sterk. Immers, hij won niet....En misschien wint hij niet omdat hij in Nederland te weinig op scherp hoeft te staan en die scherpte dus mist als het er om gaat tijdens het WK. In Nederland heeft hij alleen te maken met Boomstra, kennelijk zijn pupil. Is het voor Boomstra wel de beste trainer? Iemand die in een interview aangeeft trots te zijn op zijn saaiheid lijkt me niet het beste recept. Maar dat er een oplossing moet komen voor de vele remises is wel helder. Wat mij betreft door vooraf blitz te spelen tot er een beslissing is. Dan begint de reguliere partij dus met een 2-0 tussenstand of een andere (lichtere) bonus. Verder lijkt het behalen of behouden van een titel dan wel subsidie verlammend te werken. Geef die Boomstra gewoon nu voldoende financiele middelen zodat hij daar niet meer hoeft te kijken. Dan kan hij ongeremd aan de slag en er blind invliegen vanaf nu. Straf saaipieten als Wirny af door ze niet meer te vragen voor bondsteams en invitatietoernooien. Klaar, weg ermee. Laten we niet roepen dat een Meurs echt een smaakmaker was, het lijkt me nogal chauvinistisch en overdreven. Een Schwarzman was dat veel meer. Dan iets over energie na een zwaar toernooi. De oude Gantwarg verdient meer respect en speelt nu al weer in Salou. Nu kan een toptalent als Dolfing eens lekker naar het zwemwater en dan ontbreekt hij. Als het uiteindelijk nodig is om via spelaanpassingen meer beslissingen te krijgen dan moet dat maar een keer. Maar alleen pas dan als eerst alle andere maatregelen genomen zijn die het imago van de sport verbeteren. Dus geen saaie Baljakin interviews, geen op youtube gapende Thijssen, geen Wirny. Maar wel de zeer boeiende rondeverslagen van Oudshoorn/Meijer en wel de schitterende beelden van een super zenuwachtige Mogiljanski. Wat betreft het erelidmaatschap van Wiersma: volkomen terecht maar veel te laat.

Walter Thoen
Real name: Walter Thoen

Post by Walter Thoen » Tue May 31, 2011 15:45

Ten eerste wil ik iedereen bedanken die er voor gezorgd heeft dat ik alle partijen perfect online kon volgen vanuit Nigeria.

Daarnaast ben ik het in het algemeen eens met het betoog van Kosmos dat je van het online volgen van de WK partijen niet erg gelukkig werd. Zeker als je de sfeer mist van het live aanwezig zijn is het soms erg saai.

Misschien dat een Killer WK inderdaad veel aantrekkelijker zou zijn. Ik denk echter dat je dit niet bereikt door te proberen iedereen met argumenten te overtuigen en het oud-dammen om te vormen in Killerdammen. Het enige argument dat voor toppers echt zal tellen is geld en Killerdammen moet gewoon een aparte variant zijn. De analogie zal vast niet helemaal opgaan maar ik denk dat bijvoorbeeld de ontwikkelingen omtrent Twenty20 cricket en Powerplay golf illustratief kunnen zijn. De cricket-puristen overtuigen dat test matches die vijf dagen duren saai zijn en niet meer van deze tijd zijn zou waarschijnlijk nooit gelukt zijn. De nieuwe variant Twenty20 is echter toch (met flink wat geld erachter!) geintroduceerd en is nu een erg populaire sport in veel landen en er gaat zoveel geld in om dat alle toppers erg graag Twenty20 willen spelen. De snellere golf-variant Powerplay met een bijzondere puntentelling lijkt het ook erg goed te doen, zonder dat golfers en bonden overtuigd moesten worden dat het traditionele 18 holes maar afgeschaft moet worden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jun 01, 2011 05:09

De Noordoostpolder, 31 mei 2011
Image

Oscar

Post by Oscar » Wed Jun 01, 2011 19:34

Hello everyone,

You can find the video of the last day of World Championship 2011, on my blog.

Will follow: video interview with Alexander Georgiev, bronze medalist Jean-Marc Ndjofang, vice-champion of Africa, Mor Seck and the chairman of the Senegalese Federation, Mr. Mouhamadou Moustapha Diop, I thank them all for availability.

Thanks to Alexandra Betting and his friend, Henri Macaux for their generosity and hospitality.

Good evening.

Oscar
Last edited by Oscar on Wed Jun 01, 2011 19:42, edited 1 time in total.
Image
http://oslog0301.wix.com/damlog1

Geb Kos

Post by Geb Kos » Wed Jun 01, 2011 21:09

Bedankt voor het plaatsen Hanco.

Dat waren ze dan wel, My First Videos.

Nog een laatste: Alexander Schwarzman-Edvard Buzinski first timecheck

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Jun 01, 2011 22:03

Geb Kos wrote:Bedankt voor het plaatsen Hanco.

Dat waren ze dan wel, My First Videos.

Nog een laatste: Alexander Schwarzman-Edvard Buzinski first timecheck
Het zijn stuk voor stuk prachtige videos!

Oscar

Post by Oscar » Wed Jun 01, 2011 23:47

See it on my blog, the intervention of the President of the Senegalese Federation of Draughts, Mr. Mouhamadou Moustapha Diop.
Good evening.

Oscar
Image

Oscar

Post by Oscar » Thu Jun 02, 2011 13:45

Hello everyone,

On my blog, the interview with Jean-Marc Ndjofang very very happy!

Good day!
Image

Oscar

Post by Oscar » Thu Jun 02, 2011 20:15

Hello everyone,
On my blog, the interview of vice-champion of Africa, Mor Seck.
He returns to his performance-cons.

Good day!
Image

Post Reply