Nijmegen Open 2011
- Eric Sanders
Nijmegen Open 2011
Van 24 juli t/m 30 juli 2011 wordt de zeventwintigste editie van het Nijmegen Open damtoernooi gehouden, als vanouds in de Jan Massinkhal.
Meer informatie is te vinden op http://www.nijmegenopen.nl
Opgeven kan via het inschrijfformulier op de website.
Meer informatie is te vinden op http://www.nijmegenopen.nl
Opgeven kan via het inschrijfformulier op de website.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Re: Nijmegen Open 2011
"Voor spelers zonder KNDB- rating, maar met FMJD- rating is de rating bepaald door de FMJD-rating - 848 te nemen."
Is wel een beetje achterhaald, beter is het de Excelsheet op de FMJD-site te nemen en zo de FMJD-rating om te rekenen naar de KNDB-rating.
Is wel een beetje achterhaald, beter is het de Excelsheet op de FMJD-site te nemen en zo de FMJD-rating om te rekenen naar de KNDB-rating.
- Andrew Tjon A Ong
Een nuttige tip Alex!Alex wrote:"Voor spelers zonder KNDB- rating, maar met FMJD- rating is de rating bepaald door de FMJD-rating - 848 te nemen."
Ik had de Excelsheet nog niet ontdekt. Dat kan ik heel goed gebruiken volgende week voor Thailand Open. Een goede weergave van de rating wordt steeds belangrijker. Vooral voor de deelnemers, die daar toch vijf euro voor gaan betalen
Het enige lastige is nog om een goede rating toe te kennen aan nieuwe ratingloze spelers. Het staat niet zo netjes om de eenmaal toegekende rating nog tijdens het toernooi bij te stellen, als je ziet dat je fout zat met jouw schatting, maar in de praktijk is dat toch het beste om het wel te doen. Vorig jaar had men bijv. in het Barnsteentoernooi de speler Johan Strous op 400 rating gezet, maar na een aantal ronden was duidelijk, dat die rating een grove misser was en nog tijdens het toernooi kreeg hij er 600 rating bij. Uiteindelijk eindigde Johan Strous op een 4e plek in het toernooi, o.a. vóór GMI Jos Stokkel, dus het is maar goed dat zijn rating is aangepast, omdat die 400 rating volledig misplaatst zou zijn geweest.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Strous had toentertijd al een virtuele rating van veel meer dan 400, daar kan je ook op afgaan.Andrew Tjon A Ong wrote:Een nuttige tip Alex!Alex wrote:"Voor spelers zonder KNDB- rating, maar met FMJD- rating is de rating bepaald door de FMJD-rating - 848 te nemen."
Ik had de Excelsheet nog niet ontdekt. Dat kan ik heel goed gebruiken volgende week voor Thailand Open. Een goede weergave van de rating wordt steeds belangrijker. Vooral voor de deelnemers, die daar toch vijf euro voor gaan betalen
Het enige lastige is nog om een goede rating toe te kennen aan nieuwe ratingloze spelers. Het staat niet zo netjes om de eenmaal toegekende rating nog tijdens het toernooi bij te stellen, als je ziet dat je fout zat met jouw schatting, maar in de praktijk is dat toch het beste om het wel te doen. Vorig jaar had men bijv. in het Barnsteentoernooi de speler Johan Strous op 400 rating gezet, maar na een aantal ronden was duidelijk, dat die rating een grove misser was en nog tijdens het toernooi kreeg hij er 600 rating bij. Uiteindelijk eindigde Johan Strous op een 4e plek in het toernooi, o.a. vóór GMI Jos Stokkel, dus het is maar goed dat zijn rating is aangepast, omdat die 400 rating volledig misplaatst zou zijn geweest.
Helaas zit er in de Excel-sheet geen regel om Chinese ratings om te rekenen, maar waarschijnlijk hebben de Chinezen ook nog geen eigen rating..
- Hanco Elenbaas
DE GELDERLANDER, regiosport Groot Nijmegen, donderdag 14 juli 2011
Nijmegen Open baalt van concurrentie uit Ufa
door Anton Janssen
NIJMEGEN – Veel topdammers laten dit jaar het Nijmegen Open, dat op zondag 24 juli begint, aan zich voorbij gaan. Het internationale toernooi heeft namelijk concurrentie van de World Cup in het Russische Ufa. Vrijwel de complete wereldtop bij de mannen en de vrouwen, in totaal ruim 120 deelnemers, heeft voor Ufa gekozen. De Russen hebben in vergelijking met Nijmegen een gigantische prijzenpot. Bovendien is het een plaatsingstoernooi voor een lucratief toernooi in China.
Eric Sanders van de organisatie van Nijmegen Open is teleurgesteld: „Wij kunnen met ons bescheiden prijzengeld niet op tegen Ufa. Het roomt de inschrijvingen voor onze damweek af. Kort gezegd stoort ons die concurrentie ontzettend. Veel topspelers moeten nu naar Rusland. Bijvoorbeeld vaste deelnemers als Alexander Baljakin en Guntis Valneris komen niet naar de Massinkhal.”
Op de deelnemerslijst voor het Nijmegen Open staan nu ruim negentig dammers, onder wie de grootmeesters Aleksej Domtsjev uit Litouwen en de Nederlanders Geert van Aalten, Martin Dolfing en Johan Krajenbrink. Sanders: „We hebben een goede nationale bezetting en met spelers als Jasper Lemmen, Maarten Linssen en Fred de Koning ook een sterke regionale uitstraling.”
Sanders is evenmin te spreken over de maatregel van de Werelddambond (FMJD) om bij internationale toernooien een heffing te eisen. „We krijgen pas een officiële status wanneer we een bedrag van vijf euro per deelnemer in de kas van de FMJD storten. Dat vinden we een verkeerd uitgangspunt. Slechts een handvol spelers heeft baat bij die erkenning. Bovendien laat onze financiële positie het niet toe dat we die fee afdragen. En het verhogen van het inschrijfgeld om die afdracht te bekostigen, is voor ons geen optie.”
Ondanks de tegenvallers kan het 27e Nijmegen Open zich ook dit jaar financieel bedruipen. Sanders verwacht dat het jubileumboek over 25 jaar dammen Nijmegen Open bij de opening kan worden gepresenteerd. „ De uitgave ligt bij de drukker.”
Het damtoernooi met een paring volgens het Zwitsers systeem wordt volgende week zondag om 12.00 uur geopend. Op maandag, dinsdag en donderdag zijn er telkens twee ronden om 9.30 en 15.00 uur, op woensdag en vrijdag is er één ronde om 10.30 uur. De slotronde op zaterdag begint ook om 10.30 uur. Plaats van handeling: Jan Massinkhal, Nieuwe Dukenburgseweg 5.
- Eric Sanders
Let op: woensdag en vrijdag beginnen we om 10:30. Dus een uur later dan in voorgaande jaren.
Overigens kan inschrijven nog steeds...
Overigens kan inschrijven nog steeds...
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
Op een of andere manier wordt er kennelijk niet goed gecommuniceerd tussen de vertegenwoordiger van de zomertoernooien met de organisatoren van de zomertoernooien.
Er is een bedrijf, dat uitsluitend officieel erkende zomertoernooien sponsort. Het sponsorbedrag is ruim voldoende om het bedrag van de erkenning door de FMJD te betalen. Niet erkende toernooien krijgen niets. Het is bijgevolg niet handig om "niet erkend" te zijn. Het kost je deelnemers en het kost de FMJD geld. De werelddambond is er voor iedere dammer. Als het de werelddambond goed gaat, dan gaat het goed met het damspel.
Er is een bedrijf, dat uitsluitend officieel erkende zomertoernooien sponsort. Het sponsorbedrag is ruim voldoende om het bedrag van de erkenning door de FMJD te betalen. Niet erkende toernooien krijgen niets. Het is bijgevolg niet handig om "niet erkend" te zijn. Het kost je deelnemers en het kost de FMJD geld. De werelddambond is er voor iedere dammer. Als het de werelddambond goed gaat, dan gaat het goed met het damspel.
-
Mogen we de naam van dit bedrijf ook weten Frits?Luteijn wrote:Op een of andere manier wordt er kennelijk niet goed gecommuniceerd tussen de vertegenwoordiger van de zomertoernooien met de organisatoren van de zomertoernooien.
En het zomertoernooi Gorredijk, als de organisatie erkenning aanvraagt, krijgt men dan ook het ruim voldoende sponsorbedrag?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Er stond eerst Meteo Consult.Piet Bouma wrote:Mogen we de naam van dit bedrijf ook weten Frits?Luteijn wrote:Op een of andere manier wordt er kennelijk niet goed gecommuniceerd tussen de vertegenwoordiger van de zomertoernooien met de organisatoren van de zomertoernooien.
En het zomertoernooi Gorredijk, als de organisatie erkenning aanvraagt, krijgt men dan ook het ruim voldoende sponsorbedrag?
Dus het toernooi moet de FMJD fee betalen voor erkenning betalen en Meteo Consult / Harry Otten sponsort daarna het toernooi. Laat Harry dan meteen de FMJD fee betalen.
- Eric Sanders
Er is prima gecommuniceerd. Veel beter in ieder geval dan tussen de FMJD en de zomertoernooien.Luteijn wrote:Op een of andere manier wordt er kennelijk niet goed gecommuniceerd tussen de vertegenwoordiger van de zomertoernooien met de organisatoren van de zomertoernooien.
Probeer je het nu zo te draaien dat de niet erkende zomertoernooien er schuldig aan zijn dat de FMJD minder geld krijgt? Dat is werkelijk de wereld op zijn kop.Luteijn wrote:Er is een bedrijf, dat uitsluitend officieel erkende zomertoernooien sponsort. Het sponsorbedrag is ruim voldoende om het bedrag van de erkenning door de FMJD te betalen. Niet erkende toernooien krijgen niets. Het is bijgevolg niet handig om "niet erkend" te zijn. Het kost je deelnemers en het kost de FMJD geld. De werelddambond is er voor iedere dammer. Als het de werelddambond goed gaat, dan gaat het goed met het damspel.
Met deze laatse opmerking ben ik het helemaal eens.Alex wrote:Er stond eerst Meteo Consult.Piet Bouma wrote:Mogen we de naam van dit bedrijf ook weten Frits?Luteijn wrote:Op een of andere manier wordt er kennelijk niet goed gecommuniceerd tussen de vertegenwoordiger van de zomertoernooien met de organisatoren van de zomertoernooien.
Dus het toernooi moet de FMJD fee betalen voor erkenning betalen en Meteo Consult / Harry Otten sponsort daarna het toernooi. Laat Harry dan meteen de FMJD fee betalen.
Voor alle duidelijkheid richting Frits;
Toernooien worden voor het blok gezet door 5 euro per deelnemer te betalen om erkend te worden. Nijmegen, Brunssum en Tavira doen hier in elk geval niet aan mee. Een toernooi als brunssum zou 500 tot 600 euro moeten betalen voor erkenning en vervolgens wil Harry Otten dat geld wel weer terugbetalen als sponsor. Dit is een sponsor actie geweest van Otten om de onverdeelde tegenstand van de zomertoernooien te breken en dat is nog gelukt ook aangezien Salou overstag is gegaan.
De 5 euro per speler staat in geen verhouding tot de werkzaamheden die de FMJD zou moeten doen om de gegevens te verwerken en het overgrote deel van de spelers heeft ook helemaal geen behoefte aan erkenning. De toppers die die erkenning wel graag willen, betalen bij de meeste toernooien niet eens inschrijfgeld of krijgen zelfs startgeld en onderdak en die zouden we nu 5 euro moeten vragen voor de erkenning, een werkelijk belachelijke situatie waarmee de toernooien in de problemen gebracht worden.
Oude toernooien als Nijmegen en Brunssum maar ook anderen worden voor het blok gezet, betalen of geen erkenning! waar ik persoonlijk met een vergoeding van 1 euro per speler nog had kunnen leven. En daarnaast gaat de FMJD ook nog eens gelijk met de bestaande toernooien eigen evenementen opzetten die de toppers uit Nederland weg houden. Nee de FMJD is goed bezig.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Frits, maar als dat niet zo is hoor ik het graag. Je zult uit mijn tekst in elk geval wel begrijpen dat ik en velen met mij witheet zijn over de gang van zaken, zeker ook omdat de KNDB de toernooien in de kou heeft laten staan, het was mede daarom dat ik mijn bondsraad plek heb opgegeven.
Dat is belastingtechnisch niet aantrekkelijk. Het is het verschil tussen een gift aan de FMJD en de sponsoring van een toernooi. Ik heb me laten uitleggen dat dit enorm scheelt in het bedrag dat je netto overhoudt.Alex wrote:Dus het toernooi moet de FMJD fee betalen voor erkenning betalen en Meteo Consult / Harry Otten sponsort daarna het toernooi. Laat Harry dan meteen de FMJD fee betalen.
Het is jammer dat men niet wil luisteren en allerlei slechte bedoelingen zoekt achter de sponsoring van Harry Otten. Hoe vaak ik zo'n Dieter al heb meegemaakt, ik blijf me hierover verbazen. Hoe moeilijk is het nu werkelijk om in te zien dat er alleen maar winnaars zijn als een toernooi van de sponsoring gebruik maakt? Het is zeer slecht voor de damsport als mensen keer op keer hun emoties de boventoon laten voeren.
Lekker belangrijk dat het belastingtechnisch niet aantrekkelijk is, Harry Otten wil zo alleen maar proberen de foute beslissing van de FMJD goed te maken.GuidoB wrote:Dat is belastingtechnisch niet aantrekkelijk. Het is het verschil tussen een gift aan de FMJD en de sponsoring van een toernooi. Ik heb me laten uitleggen dat dit enorm scheelt in het bedrag dat je netto overhoudt.Alex wrote:Dus het toernooi moet de FMJD fee betalen voor erkenning betalen en Meteo Consult / Harry Otten sponsort daarna het toernooi. Laat Harry dan meteen de FMJD fee betalen.
Het is jammer dat men niet wil luisteren en allerlei slechte bedoelingen zoekt achter de sponsoring van Harry Otten. Hoe vaak ik zo'n Dieter al heb meegemaakt, ik blijf me hierover verbazen. Hoe moeilijk is het nu werkelijk om in te zien dat er alleen maar winnaars zijn als een toernooi van de sponsoring gebruik maakt? Het is zeer slecht voor de damsport als mensen keer op keer hun emoties de boventoon laten voeren.
De enige winnaars zijn die paar topspelers die hun prestaties in de ratinglijsten zien verschijnen. Het zal de Jan Terpstra's en de Piet Rozenbomen allemaal worst wezen, zij willen lekker dammen in de zomer.
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
De FMJD vind het belangrijk, dat toernooien geregistreerd zijn. In de agenda van de FMJD-site kan iedereen zien welke toernooien geregistreerd zijn:
http://www.fmjd.org/?p=calend
In de afgelopen periode zijn er gesprekken geweest met toernooi-organisatoren. Daarbij zijn we de organisatoren tegemoet gekomen. Op het ogenblik hoeft het een toernooi niets te kosten om zich te laten registreren. Wanneer een toernooi er dus voor kiest om dat niet te doen, dan mag de organisator dat helemaal zelf aan de deelnemers uitleggen.
http://www.fmjd.org/?p=calend
In de afgelopen periode zijn er gesprekken geweest met toernooi-organisatoren. Daarbij zijn we de organisatoren tegemoet gekomen. Op het ogenblik hoeft het een toernooi niets te kosten om zich te laten registreren. Wanneer een toernooi er dus voor kiest om dat niet te doen, dan mag de organisator dat helemaal zelf aan de deelnemers uitleggen.
-
De oplossing waar nu voor gekozen is, is voor the time being best goed. Mensen moeten ook niet te veel zeuren.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl