WK 2011 in Emmeloord en Urk

Post Reply
Rein Halbersma

Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk

Post by Rein Halbersma » Wed May 25, 2011 14:09

ZevenInEenKlap wrote:
Kosmos wrote: Oja, tot slot: de enige die groot voordeel wist te creëren met strategische middelen, Tsjizjow, moest genoegen nemen met remise, omdat het een eindspel werd tegen Roel, en dat wint niet.
Hier ben ik het niet mee eens.
Roel speelde de hele partij toch slim. Ik kom er in op de 35e zet (zwart aan zet)
Image

35. ... 23-29! Slimme zet om wat meer vrijheid te krijgen.
Wt heeft niet beter dan het gespeelde 40-34x34 en na 18-22x23 lijkt de zwarte schijf op 15 geen groot nadeel meer te zijn. 39.34-29 23x34 40.30x39 7-12 41.48-42 13-18 42.42-37 18-22 (ook 18-23 28-22x22 12-17 zal wel remise lopen). De partijvariant is echter slimmer! 43.28-23 19x28 44.32x23 8-13?. Nu gaat Roel in de fout.

Image
Na 9-13 is er voor wit niks meer te halen (ook geen plusremise). Bijv:
1) 39-34 16-21! 37-32 (38-32 13-18! en wit moet een nipte remise halen met 25-20; of 34-30 13-19!; of 34-29 15-20! 37-32 (38-32 13-18!) 22-28 met remise) en zwart maakt desgewenst remise met 22-28 12-17 24-29.
2) 37-32 16-21 31-27x27 (39-34, zie vorige variant) 13-18 33-28-22 xx 21-27 met remise.
3) 38-32 16-21 39-34 enz 13-18 enz.

45. 39-34! 12-18 (misschien beter is 16-21 38-32! (de combinatie met 22-28 werkt niet) 13-18 (de computer kijkt nog even naar 24-29 x 13-18 maar dat verliest kansloos na 34-29 9-13 35-30 13-19x19 (of 22-28 31-27) 30-24 9-13 25-20! x 32-28 xx) 34-29 9-13 met remise-eindspel (ook minnetje lijkt me).

Uiteindelijk moest Roel zwoegen voor een minremise. Strategisch gezien heeft Roel misschien 1 steekje laten vallen, maar Tsjizjov heeft nooit echt groot voordeel gehad. Het was altijd wel remise-achtig.
Ed Gilbert liet op het computer subforum zien dat Tsjizjow op de 59ste zet de winst heeft laten liggen.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 25, 2011 14:17

Hanco Elenbaas wrote:
Douwe Edelenbos wrote:Het schoolvoorbeeld van een diepte-interview :D
Negatieve kritiek hebben is makkelijk en misschien daarom ook zeer populair in de damwereld.
Hanco, help me eens als je wil. Hoe was dat spreekwoord ook alweer met die balk en die splinter......

Het interview is een niemandalletje, niks meer en niks minder. Hierbij nodig ik alle lezers uit mij de analyse hiervan in te sturen.

MenO

Post by MenO » Wed May 25, 2011 14:23

Douwe Edelenbos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Negatieve kritiek hebben is makkelijk en misschien daarom ook zeer populair in de damwereld.
Hanco, help me eens als je wil. Hoe was dat spreekwoord ook alweer met die balk en die splinter......

Het interview is een niemandalletje, niks meer en niks minder. Hierbij nodig ik alle lezers uit mij de analyse hiervan in te sturen.
Hanco heeft toch nooit ergens kritiek op?
... behalve op mensen die onterecht overal kritiek op hebben natuurlijk.

Ach, als je het niet met Hanco's houding eens bent kun je hem natuurlijk altijd eens bellen om te vertellen hoe het beter kan - ik weet zeker dat je goede raad hem zijn leven zal doen beteren

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 25, 2011 14:29

Douwe Edelenbos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Op een slechte dag ben ik misschien net zo'n naast-de-pot-zeikerdje als jij of Menno, Douwe. Het spijt me als mijn gedrag jou wellicht heeft aangezet tot een dwaze opmerking over het interview met Alexander Georgiev. Hopelijk laat jij ons binnenkort zien wat voor prachtige "diepte-interviews" er met Georgiev te maken zijn.

MenO

Post by MenO » Wed May 25, 2011 14:33

Hanco Elenbaas wrote:De Stentor, 25 mei 2011
Image
Nog even in het kader van de positieve nieuwsvoering: dit vind ik wel een erg mooi actie :)
Er werd al eerder bericht wat een positieve impact het WK heeft op het jeugddammen in de regio, en dit soort activiteiten draagt daar natuurlijk enorm aan bij.
Mooi detail trouwens: het kabeltje op de voorgrond van de foto :D

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 25, 2011 14:39

Hanco, ik pretendeer niet journalist/verslaggever te zijn. Als lezer heb ik een oordeel over het gehalte van een interview. Een interview met alleen maar schoolkrant-vragen. Jij mag dat negatief en dwaas noemen. Blijkbaar hanteer jij andere normen.

Alex slaat de spijker op zijn kop. De kwaliteit van het interview past prima bij het niveau van de lezers. En naar ik begrijp ook bij die van de hoofdstedelijke lezers.

MenO

Post by MenO » Wed May 25, 2011 14:41

MenO wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De Stentor, 25 mei 2011
Image
Nog even in het kader van de positieve nieuwsvoering: dit vind ik wel een erg mooi actie :)
Er werd al eerder bericht wat een positieve impact het WK heeft op het jeugddammen in de regio, en dit soort activiteiten draagt daar natuurlijk enorm aan bij.
Mooi detail trouwens: het kabeltje op de voorgrond van de foto :D
Er is nóg iets opmerkelijks aan deze foto: de stand op het bord :shock:
Deze stand moet haast wel voor de show zijn: er staat nu een 17x20 op het bord (of heeft men schijf 35 zwart gemaakt in Photoshop? :lol: Als die schijf namelijk wit is, is de burgemeester gewoon een enorme hak aan het uithalen met 29-23...) en de burgemeester lijkt een combinatie uit te halen die helemaal niet werkt: geen schijf op 34 dus ook geen 34x3, en na 33x24 19x30 staat wit gewoon drie volle schijven achter.
Als dat klopt is het een knappe winstpartij geweest van 's lands bekendste burgemeester :!:

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 25, 2011 14:51

Douwe Edelenbos wrote:Hanco, ik pretendeer niet journalist/verslaggever te zijn. Als lezer heb ik een oordeel over het gehalte van een interview. Een interview met alleen maar schoolkrant-vragen. Jij mag dat negatief en dwaas noemen. Blijkbaar hanteer jij andere normen.

Alex slaat de spijker op zijn kop. De kwaliteit van het interview past prima bij het niveau van de lezers. En naar ik begrijp ook bij die van de hoofdstedelijke lezers.
Ik vind het een uitstekend interview, zeker binnen de zeer beperkte mogelijkheden die De Telegraaf de stervende damsport gunt. Het kwaliteitsniveau van jou, Alex Kruyshoop en geestverwanten wordt kennelijk door de media (nog?) niet op waarde geschat, want een "diepte-interview" met Georgiev ben ik (jammer genoeg) nog nooit tegengekomen.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed May 25, 2011 14:54

Hanco Elenbaas wrote: ....... want een "diepte-interview" met Georgiev ben ik (jammer genoeg) nog nooit tegengekomen.
Zijn we het er in ieder geval al over eens, dat het geen diepte-interview is. Nog een paar berichten en we zijn het 100% eens :P

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed May 25, 2011 14:56

Geef op schaal van 1 tot 10 het belang aan van de wezenlijke componenten in het kader van beoefening van het dammen.

Georgiev: concentratie: 7-8, berekening: 9, geheugen: 5, voorstellingsvermogen: 9 , kennis: 8 , speeltempo: 6 , mentale/conditionele aspecten: 6
Ik vind dit wel interessant, maar snap niet helemaal het verschil tussen geheugen en kennis. Wat wordt hier met geheugen bedoeld, dat zich onderscheidt van kennis?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed May 25, 2011 15:03

MenO wrote:Er is nóg iets opmerkelijks aan deze foto: de stand op het bord :shock:
Deze stand moet haast wel voor de show zijn: er staat nu een 17x20 op het bord (of heeft men schijf 35 zwart gemaakt in Photoshop? :lol: Als die schijf namelijk wit is, is de burgemeester gewoon een enorme hak aan het uithalen met 29-23...) en de burgemeester lijkt een combinatie uit te halen die helemaal niet werkt: geen schijf op 34 dus ook geen 34x3, en na 33x24 19x30 staat wit gewoon drie volle schijven achter.
Als dat klopt is het een knappe winstpartij geweest van 's lands bekendste burgemeester :!:
Beter kijken, Menno. De burgemeester heeft een witte schijf in de hand.
Dit is de standaard openingscombinatie: 1.32-28 20-25 2.37-32 14-20 3.41-37 9-14 4.34-29 3-9 5.39-34 19-24 6.43-39 14-19?
Waarom de burgemeester nu eerst 35-30 geeft en dan pas 29-23 speelt, is nog onderwerp van studie.

MenO

Post by MenO » Wed May 25, 2011 15:07

Jan Pieter wrote:
MenO wrote:Er is nóg iets opmerkelijks aan deze foto: de stand op het bord :shock:
Beter kijken, Menno. De burgemeester heeft een witte schijf in de hand.
Dit is de standaard openingscombinatie: 1.32-28 20-25 2.37-32 14-20 3.41-37 9-14 4.34-29 3-9 5.39-34 19-24 6.43-39 14-19?
Waarom de burgemeester nu eerst 35-30 geeft en dan pas 29-23 speelt, is nog onderwerp van studie.
Scherp :!:
Dus toch een simpele één (nouja, twee) om drie naar dam. Nog een paar jaartjes oefenen, en dan mag Riekelt wellicht op het WK in deze combinatie trappen :wink:

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 25, 2011 15:11

Eric Sanders wrote:
Geef op schaal van 1 tot 10 het belang aan van de wezenlijke componenten in het kader van beoefening van het dammen.

Georgiev: concentratie: 7-8, berekening: 9, geheugen: 5, voorstellingsvermogen: 9 , kennis: 8 , speeltempo: 6 , mentale/conditionele aspecten: 6
Ik vind dit wel interessant, maar snap niet helemaal het verschil tussen geheugen en kennis. Wat wordt hier met geheugen bedoeld, dat zich onderscheidt van kennis?
Aan die kennis lijk je inderdaad niet veel te hebben zonder geheugen. De enige die kan duidelijk maken wat hij precies bedoelt is Georgiev zelf.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed May 25, 2011 18:00

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:

Aan die kennis lijk je inderdaad niet veel te hebben zonder geheugen. De enige die kan duidelijk maken wat hij precies bedoelt is Georgiev zelf.
Er worden dus wel een paar interessante zaken vermeld in het interview. Georgiev is kennelijk zelf ook niet tevreden over zijn spel tegen Gantwarg en Ndjofang. Ook zegt hij interessante dingen over mentale aspecten en het nemen van risico's... Je tegenstander daar krijgen waar je hem hebben wil... (bijv. een oude knar als Tolja in de avondronde mee het moeras insleuren is wat je wilt...)
Interessante informatie om over te discussiëren zelfs, zoals wat is het verschil tussen kennis en geheugen?
Mensen met een heel goed geheugen zullen de kracht van hun eigen geheugen meestal onderschatten, omdat het voor hen zo normaal lijkt dat je dingen kunt onthouden.
Belangrijk lijkt me dat je kennis kunt toepassen in je eigen partijen, dus dat je creatief omgaat met kennis. Maar zonder geheugen houd je kennis vrij lastig vast, zou je denken, net zoals een zeef lastig water vast kan houden...
Het volgende zinnetje lijkt me niet een letterlijk citaat....... Het komt wel heel erg Wiersma over, om het mild te zeggen.
Doorgronden van de logica. Dit laatste verdiend betere promotie als een onderdeel van de benodigde kwaliteiten van een topspeler.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 25, 2011 19:08

Kosmos wrote:
Er worden dus wel een paar interessante zaken vermeld in het interview. Georgiev is kennelijk zelf ook niet tevreden over zijn spel tegen Gantwarg en Ndjofang. Ook zegt hij interessante dingen over mentale aspecten en het nemen van risico's... Je tegenstander daar krijgen waar je hem hebben wil... (bijv. een oude knar als Tolja in de avondronde mee het moeras insleuren is wat je wilt...)
Interessante informatie om over te discussiëren zelfs, zoals wat is het verschil tussen kennis en geheugen?
Mensen met een heel goed geheugen zullen de kracht van hun eigen geheugen meestal onderschatten, omdat het voor hen zo normaal lijkt dat je dingen kunt onthouden.
Belangrijk lijkt me dat je kennis kunt toepassen in je eigen partijen, dus dat je creatief omgaat met kennis. Maar zonder geheugen houd je kennis vrij lastig vast, zou je denken, net zoals een zeef lastig water vast kan houden...
Het volgende zinnetje lijkt me niet een letterlijk citaat....... Het komt wel heel erg Wiersma over, om het mild te zeggen.
Doorgronden van de logica. Dit laatste verdiend betere promotie als een onderdeel van de benodigde kwaliteiten van een topspeler.
De laatste quote begrijp ik ook niet helemaal, maar ik ben er zeker van dat je hierover veel wetenswaardigs te horen krijgt als je tijd hebt om er met Harm en Georgiev dieper op in te gaan. Voor De Telegraaf is de damsport helaas een zeer onbelangrijke sport geworden. Alleen dankzij Harm is de aandacht voor het dammen nog niet teruggebracht tot het niveau van de andere landelijke dagbladen, of erger. Pas als er weer een Nederlandse kanshebber voor de wereldtitel opstaat zal dat waarschijnlijk ten gunste veranderen. Voorlopig zullen Harm en zijn lezers het dus moeten doen met interviews van maximaal een paar honderd woorden. Veel te weinig dus voor meer diepgang. Maar beter íets dan niets. De enige mij bekende "diepte-interviews" met damgrootmeesters zijn de vraaggesprekken die Ischa Meijer en Jules Welling in de eerste helft van de jaren zeventig hadden met Ton Sijbrands, maar mocht Douwe, jij of iemand anders geïnteresseerd blijven in een "diepte-interview" met Georgiev, dan is dat allemaal niet zo moeilijk te regelen. In de dagen voorafgaand aan dat ze hier clubcompetitie voor Volendam moeten spelen wandelen Slawa en Georgiev soms een halve dag door Amsterdam. Wie zich goed voorbereidt en meewandelt heeft na een paar uur al gauw zijn "diepte-interview" te pakken.

Post Reply