Ik ben geen GMI, dus iemand anders op dit forum (Ron Heusdends, Wieger Wesselink?) kan vast beter beoordelen of Tsjzizjow nou wel of niet ondernemend speelt. Maar mijn indruk is dat Tsjizjow ook tegen Schwarzman voluit speelde en een voordelige stand bereikte. Niks na 40 zetten handje schudden. De spelregels belonen dergelijk positief en scherp spel gewoon zwaar onvoldoende. Wat Valneris bezielde tegen Buzhinski (en in mindere mate Ndjofang) is lastiger te snappen, maar of het een ingecalculeerd risico betrof waag ik toch ernstig te betwijfelen. En als het normaal was verlopen dan had Valneris op 1 punt gestaan ipv op 5, en was Tsjizjow virtueel 2 punten los geweest.Hanco Elenbaas wrote: Dat is natuurlijk zo en het zou ook heel leuk zijn om spelers als Domtsjev en Boezjinski aan de lopende band in het stof te zien bijten dankzij winnende één-om-twees, maar dít WK is niet het WK Killer en dus is de speelstijl van Valneris waarschijnlijk kansrijker dan die van Tsjizjov. Schwarzman stond in Hardenberg ook diverse keren verloren of randje plat om uiteindelijk vaak toch nog te winnen, en wereldkampioen te worden.
Nogmaals, het gaat me niet om individuele spelers, maar om de beloning voor gedurfd en correct spel. Als je alleen met kamikaze-dammen kunt winnen, is er geen lol aan. Maar helaas, zoals Tjalling al zei: als de meerderheid van de dammers niet aan Killer wil, is het sowieso paarlen voor de zwijnen.