De Match Sijbrands - Wiersma

Post Reply

Wie wint de aanstaande match tussen Ton Sijbrands en Harm Wiersma?

Ton Sijbrands
71
65%
Harm Wiersma
39
35%

Total votes: 110

Eric van Dusseldorp

Re: De Match Sijbrands - Wiersma

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Apr 10, 2011 22:07

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Image

Ik kom op deze stand, omdat Johan Krajenbrink hem bespreekt in Sijbrands verliest, een zeer leesbaar en prachtig uitgevoerd boekje (zal wel weer in Minsk of zo gedrukt zijn).

Krajenbrink schrijft hier over deze stand: "Ton Sijbrands ging hier door de klok. Het lukte niet meer om door te gaan." en vervolgt met het luie "Zwart kan nog op verschillende manieren vechten, zoals met 48..., 16-21".

Is deze slotstand dan nooit (uit-)geanalyseerd? Ik kan het met niet voorstellen, al suggereert Krajenbrinks notitie van niet.
Rein Halbersma heeft het standje een paar jaar geleden behandeld in het topic over de match Tsjizjov - Sijbrands, viewtopic.php?f=65&t=2366
OK, en het was ook nog eens de 18e partij, zie ik, en niet de 16e.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 10, 2011 23:19

Image

Tsjizjow - Sijbrands

Aan de zet 20-24?? kun je zien dat Sijbrands er psychologisch doorheen zat...
Dit blijkt dus het enige moment in de match waarop Tsjizjow gewonnen heeft gestaan.
Ik vroeg me destijds en nog steeds af waarom zwart niet het logische 3-8 speelde.
Zijn wits kansen dan niet domweg verkeken?
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 11, 2011 17:39

Kosmos wrote:Image

Tsjizjow - Sijbrands

Dit blijkt dus het enige moment in de match waarop Tsjizjow gewonnen heeft gestaan.
Ik vroeg me destijds en nog steeds af waarom zwart niet het logische 3-8 speelde.
Tsjizjov geeft je gelijk over 40...3-8 in het Russische matchboekje uit 1991.

Image

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Apr 12, 2011 10:34

Tsjizjow - Sijbrands

ALs je de Youtube filmpjes (met name het post-match interview) bekijkt die Hanco heeft geupload, dan valt je het verschil in strijdlust ook enorm op. Tsjizjow is ook na de 2e partij altijd in zichzelf blijven geloven, hij heeft zelfs de nederlaag verdrongen ("eigenlijk heb ik niet veloren, was al bij analyse op het bord geweest, had ik niet aan mogen twijfelen"); Sijbrands begint meteen over mentale spanningen en lijkt eigenlijk opgelucht te zijn dat hij weer in de clubcompetitie mag spelen en aan zn rubrieken en tijdschrift kan gaan werken. Nergens proef je dat hij van de strijd en de match genoten heeft. Een goede sportpsycholoog had hier wonderen kunnen verrichten (+3 wereldtitels erbij in de jaren 90?)

Andere grote sporters zaten er ook wel eens doorheen na een nederlaag: Federers huilbui na Australian Open finale tegen Nadal is zo'n voorbeeld, maar je zult Federer toch niet snel horen zeggen dat hij blij is weer rustig op zaterdag tegen een muurtje te mogen slaan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 12, 2011 14:10

Rein Halbersma wrote:

Tsjizjow - Sijbrands

ALs je de Youtube filmpjes (met name het post-match interview) bekijkt die Hanco heeft geupload, dan valt je het verschil in strijdlust ook enorm op. Tsjizjow is ook na de 2e partij altijd in zichzelf blijven geloven, hij heeft zelfs de nederlaag verdrongen ("eigenlijk heb ik niet veloren, was al bij analyse op het bord geweest, had ik niet aan mogen twijfelen"); Sijbrands begint meteen over mentale spanningen en lijkt eigenlijk opgelucht te zijn dat hij weer in de clubcompetitie mag spelen en aan zn rubrieken en tijdschrift kan gaan werken. Nergens proef je dat hij van de strijd en de match genoten heeft. Een goede sportpsycholoog had hier wonderen kunnen verrichten (+3 wereldtitels erbij in de jaren 90?)

Andere grote sporters zaten er ook wel eens doorheen na een nederlaag: Federers huilbui na Australian Open finale tegen Nadal is zo'n voorbeeld, maar je zult Federer toch niet snel horen zeggen dat hij blij is weer rustig op zaterdag tegen een muurtje te mogen slaan.
De gemiste winst in de 20ste partij is voor Sijbrands een levenslange frustratie gebleven, dus er zullen zeer gemengde gevoelens geweest zijn na afloop van de match met Tsjizjov. Ton laat zelden het achterste van zijn tong zien. Ik kan me maar één keer herinneren dat hij zijn zelfbeheersing verloor, toen hij tijdens een interview met Het Parool woedend was over vermeende combine tussen Clerc, Baljakin en Wiersma. :shock:

Tsjizjov heeft altijd de lijn Harm Wiersma gevolgd wat betreft fitheid en conditie, zaken die Ton verwaarloosde. Maar als je ziet wat Ton zich desondanks kan permitteren tijdens zijn blindséances, kun je nagaan hoe uitputtend de match met Alekseï voor hem geweest moet zijn. Die filmpjes van Bert Dollekamp brengen dat inderdaad fraai in beeld, waardoor ook de buitenwereld zou kunnen zien dat zo'n WK-match wel degelijk topsport is.

Alekseï had ook een voortreffelijke secondant in Wadim Wirny (die in 1984 al eens 20-20 had gespeeld met Wiersma), terwijl Sijbrands het moest doen met iemand die niet eens de openingen uit elkaar kon houden. :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S3xw4OJFdsE[/youtube]

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue Apr 12, 2011 19:11

Rein Halbersma wrote:

Tsjizjow - Sijbrands

Alexei heeft mij wel eens toevertrouwd Sijbrands mentaal erg sterk te vinden.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Tue Apr 12, 2011 19:26

Casper van der Tak wrote:
Rein Halbersma wrote:

Tsjizjow - Sijbrands

Alexei heeft mij wel eens toevertrouwd Sijbrands mentaal erg sterk te vinden.
Ik zeg ook niet dat Sijbrands mentaal zwak zou zijn, integendeel: tot aan 1995 heeft hij zich nog in de strijd om de wereldtitel gemengd, met allerlei conflicten op de achtergrond (vooruitspelen competitiewedstrijden, SB-telling bij herkamp Valneris, schorsing na NK 1993, plaatsing matches 1995 etc etc). Hiervoor is natuurlijk enorm veel mentale veerkracht voor nodig.

Mijn punt was dat hij in het interview als eerste aangaf enorm te hebben geworsteld met de mentale spanningen en dat aspect van een match eigenlijk helemaal niet leuk te vinden. Dat is niet iets wat je veel sporters hoort zeggen. Je zou zeggen dat een sportpsycholoog hierop gericht had kunnen trainen. Het zou interessant zijn om bv Valneris te vragen hoe hij zich mentaal over zijn kolossale verlies tegen Tsjizjow in 1991 heeft gezet (6-0 in 16 partijen!).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2011 19:13

WK Dammen 1983: Jannes van der Wal - Harm Wiersma

De laatste les van de AVRO cursus van Bert Dollekamp en Hielke Hylkema, gepresenteerd door Rob Clerc. De WK-match werd gewonnen door uitdager Harm Wiersma, de meest succesvolle Nederlandse dammer aller tijden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j_HTajRUZj8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Xx9xA1mHIDI[/youtube]
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 02, 2011 02:01, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 18, 2011 22:38

De schakers Tim Krabbé en Alexander Münninghoff presenteerden op 1 oktober 1973 de eerste les van de TELEAC vervolgcursus Dammen, aan de vooravond van de match om het wereldkampioenschap 1973 tussen Ton Sijbrands en Andries Andreiko.

Veel beelden zijn door Kees Brouwer opgenomen in zijn documentaire over Ton Sijbrands. Met shots van Kees Keller, Piet Roozenburg, Marcel Deslauriers, Iser Koeperman, Wjatsjeslav Sjtsjogoljev (alias Tsjegoljev, alias Sjogoljev), Baba Sy, Harm Wiersma, Rob Clerc, Jan 'Nikhila' de Ruiter, Jan Bom, Wim van der Sluis, Carl 'Buster' Smith, Paul Germain, Aad Ivens, Philip de Schaap, Thom Nobbe, H.C. van de Vreugde, Jan de Kluyver, Theo Tielrooij en Wiebo van der Linden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MXC4F6Eg1jU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nx-2fCAOAjE[/youtube]
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 02, 2011 02:04, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 03, 2011 16:39

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 05, 2011 22:48

"Tonnie Sijbrands", nog steeds een legende in Rusland. Luister deze video van 13 april jl, omstreeks 1:01.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a4zxLy8k48k[/youtube]

Alex

Post by Alex » Thu May 05, 2011 22:51

Hanco Elenbaas wrote:"Tonnie Sijbrands", nog steeds een legende in Rusland. Luister deze video van 13 april jl, omstreeks 1:01.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a4zxLy8k48k[/youtube]
Luisteren?? Mij niet snappen zonder ondertitels :twisted: :lol:

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 06, 2011 18:38

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 10, 2011 00:30

Friesch Dagblad, maandag 9 mei 2011

Een gigantisch talent voor ingewikkelde structuren

Zijn talent werd al vroeg ontdekt. Harm Wiersma (Leeuwarden, 1953) kon op zijn derde al puzzels van 200 stukjes maken. De Fries blijkt een gigantische aanleg te hebben voor ingewikkelde structuren. ,,Voor vele mensen is puzzelen eerst één grote chaos, ik had de moeilijkste in een mum van tijd in elkaar.” Als dammer zal Wiersma maar liefst zesmaal de wereldtitel veroveren en hij is daarmee de beste Nederlandse dammer aller tijden.

Toen Wiersma negen jaar oud was kreeg hij de spelregels van het dammen uitgelegd door zijn vader Chris, zelf geen slechte dammer. ,,Hij gaf me dan een voorsprong, vijf schijven meer op het bord. Dat werd steeds minder”, weet Wiersma nog. Op zijn twaalfde versloeg hij zijn vader, een jaar later is hij algeheel Fries kampioen. In 1967 speelt de Leeuwarder zijn eerste interland tegen de Sovjet-Unie. Wiersma verovert in 1972 zijn eerste van acht Nederlandse titels. Met damclub Huizum wordt hij in 1974 nog landskampioen. Daarna vertrekt hij naar Tilburg (DAVO).

Maar Wiersma wil meer. ,,Ik wilde het hoogste niveau halen. Winnen, daar ging het me om. Een winnaar moet je zijn om wat te bereiken in sport. Als klein kind zat ik ’s avonds stiekem in damboeken te lezen.” De Fries heeft ook talent voor wiskunde, maar knapt op school af op de sfeer onder de wiskundestudenten. ,,Ik was ook wel een bolleboos maar dan in dammen. Toen ben ik profdammer geworden.” Hij wordt in 1976 in Amsterdam voor de eerste keer wereldkampioen, een kunststukje dat hij in 1979, 1981, 1983 (tweemaal) en 1984 zal herhalen.

Wiersma geniet van zijn damleven. Hij is innovatief in zijn spel, maar ook naast het dambord. Zo werkt de Fries al in 1981 met een mental coach en de dammer is de eerste denksporter met een hartslagmeter. Naast het dammen beoefent hij karate (,,een uitlaatklep, maar ook de manier om beheersing over lichaam en geest te krijgen”). Hij schrijft verder damboeken, artikelen voor bladen en kranten en gebruikt zijn bekendheid om het dammen te promoten. Wiersma schaakt in 1983 tegen 210 dammers en verbetert daarmee zijn eigen wereldrecord simultaandammen voor de derde keer.

‘Harm Wiersma, dammer’ staat er in eerste instantie op zijn visitekaartje. Dat wordt later ‘Harm Wiersma, organisator, journalist, zakenman en dammer’. De met een Russische vrouw getrouwde internationaal grootmeester (een zoon, twee dochters) is een duizendpoot. Verzadigd door zijn damsuccessen richt de Leeuwarder zich na zijn dertigste meer en meer de organisatie van damevenementen op het zakenleven. Wiersma wordt bondscoach (twintig jaar lang), treedt toe tot het bestuur van de werelddambond, organiseert toernooien - regelt sponsoren - en begeleidt talenten.

Als zakenman gebruikt hij zijn bekendheid in Oost-Europa om contacten voor bedrijven te leggen. Hij helpt onder meer KPN voet aan de grond te krijgen in het Oostblok. In 1991 heeft Wiersma een lange ontmoeting met de Russische leider Vladimir Poetin. Door oplichting en corruptie zijn z’n bemoeienissen uiteindelijk niet winstgevend. Na een ongelukkige val in 1996 (schedelbasisfractuur) beseft de Fries dat het najagen van rijkdom ook niet zijn levensdoel is. In 1999 (Europees kampioen) en 2001 (Nederlands kampioen) wint Wiersma zijn laatste titels. Hij blijft als clubdammer actief in de ereklasse.

De in een PvdA-omgeving opgegroeide Wiersma is tevens politiek actief. Al in 1977 was Wiersma lijstduwer voor de Boerenpartij bij de Tweede Kamerverkiezingen. In 2001 sluit hij zich bij Pim Fortuyn. ,,Ik voelde me aangetrokken tot zijn gedachtegoed. Veel klopt niet in dit land. Hij had logische verhalen, daar houd ik van. Ik mag graag problemen oplossen. Nou, de politiek, dat gaat toch alleen maar over problemen.” Voor de LPF komt hij in 2002 in de Tweede Kamer. In 2003 keert de tegenwoordig in Goutum wonende Wiersma daarin niet terug. Bij de Europese Parlementsverkiezingen 2009 is hij een van de lijsttrekkers van de Europese Klokkenluiders Partij.

i Dit is de 72e aflevering van de Friese sportcanon. Daarin krijgen sporters, teams, sportmomenten een plaats. Suggesties? Opmerkingen? Vragen? Mail ons op sport@frieschdagblad.nl, vind ons op Twitter.com/fd_sport of bel: 058-2987675

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 10, 2011 11:14

uit: Het Aanzien van 1967
Image

Post Reply