Tsjizjov heeft de kapper van Ton Sijbrands ontdekt.Hanco Elenbaas wrote:
WK 2011 in Emmeloord en Urk
- Eric Sanders
Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Interview Wiebe van der Wijk op Omroep Flevoland: http://www.omroepflevoland.nl/Sport/808 ... it-voor-wk
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Rob Clerc verklaart op Radio Drenthe waarom de laatste Nederlandse WK-plaats is weggegeven aan Roel Boomstra ipv een vierkamp tussen Boomstra, Dolfing, Heusdens en Thijssen te laten bepalen wie die plaats zou verdienen:
http://www.rtvdrenthe.nl/sport/52195/bo ... -wk-dammen
- Hanco Elenbaas
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UgVrrQTKnHE[/youtube]
Wie gaat de wereldbeker winnen?
Het dampubliek is duidelijk, Allan Silva maakt de beste kans. Wekenlang stond Georgiev bovenaan in de peilingen maar de laatste dagen is de stemming omgeslagen. Pim Meurs maakt ook een goede kans en huidig wereldkampioen Schwarzman kan het wel vergeten.
Nog 2 dagen en het begint, de WK koorts neemt toe. De spelers druppelen binnen in Emmeloord, de e-borden zijn geïnstalleerd, Hendrik Veenstra rondt vanacht zijn fraaie Oerterp applet af, KNDB 100 jaar, FMJD congres, kortom in Emmeloord is het te doen.
Het dampubliek is duidelijk, Allan Silva maakt de beste kans. Wekenlang stond Georgiev bovenaan in de peilingen maar de laatste dagen is de stemming omgeslagen. Pim Meurs maakt ook een goede kans en huidig wereldkampioen Schwarzman kan het wel vergeten.
Nog 2 dagen en het begint, de WK koorts neemt toe. De spelers druppelen binnen in Emmeloord, de e-borden zijn geïnstalleerd, Hendrik Veenstra rondt vanacht zijn fraaie Oerterp applet af, KNDB 100 jaar, FMJD congres, kortom in Emmeloord is het te doen.
- Attachments
-
- Poll01.jpg (77.8 KiB) Viewed 4030 times
-
- wkbeker2011.jpg (112.93 KiB) Viewed 4030 times
- Hanco Elenbaas
Flevopost, donderdag 5 mei 16:41
‘We zijn trots dat we dit mogen organiseren’
Emmeloord/Urk - Het evenement waar heel de damwereld naar uitkijkt, laat niet lang meer op zich wachten. Van 7 tot en met 28 mei breken knappe koppen hun hoofd over de volgende zet, want dan vindt in Emmeloord en op Urk het wereldkampioenschap dammen plaats.
‘Ik verwacht mooie partijen met interessante spelers’, vertelt Henk Boers van Stichting Aanzet, organisator van het evenement.
Het honderdjarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) is een goede reden om het kampioenschap van 2011 in Nederland te houden. Stichting Aanzet is trots dat zij de organisatie op zich mag nemen.
‘Het is uniek om met een paar man zo’n groot evenement te organiseren’, zegt Boers. ‘Ondanks de economische crisis was het vinden van sponsoren geen probleem.
Daar heb ik veel bewondering voor.’ In eerste instantie werd voor Emmeloord als locatie gekozen, maar er waren zulke forse bedragen nodig dat dit niet alleen lukte. ‘Daarom vroegen we ook Urk en die was direct enthousiast. Het zijn allebei erg goede locaties, want de zalen zijn fantastisch.’
De organisatie hoopt op ‘live-kijkers’, maar denkt ook aan de mensen thuis. Er wordt gespeeld op elektronische damborden, waardoor de zet op internet verschijnt. Mensen kunnen dan thuis het spel volgen. Ook is er een chat, waarin grootmeesters uitleg geven aan het publiek. ‘Partijen worden dan geanalyseerd’, vertelt Boers. ,’Spelers willen dit niet, omdat ze bang zijn dat stiekem wordt doorgegeven wat de mogelijkheden zijn.’ Daarom vroegen zij of het spel op internet met een kwartier vertraging kon worden getoond. Volgens Boers speelt het probleem echter niet. ‘We gaan gewoon live.’
Na twee jaar van voorbereiding is Stichting Aanzet nu bezig met de laatste loodjes. Daarbij komt vooral contact met spelers over hun aankomst kijken. ‘Een speler uit Guinea is zijn paspoort verloren. Het krijgen van een visum gaat daar niet zo makkelijk als hier.’ Ook zijn sommige spelers volgens de organisator laks en reageren niet. Maar reden tot zorg is er niet, want het gemis van spelers valt goed op te vangen. ‘We hebben twee hele sterke reservespelers. Dat zijn allebei oud wereldkampioenen’, vertelt Boers. De kansen voor de Nederlanders schat hij goed in. ‘Alexander Baliakin maakt een goede kans. Hij is dit jaar voor de derde keer Nederlands kampioen geworden. Die zal bijna niet verliezen’, sluit Boers trots af.
Het WK Dammen 2011 is van 7 mei tot en met 16 mei in theater ‘t Voorhuys in Emmeloord en van 18 tot en met 28 mei in De Koningshof op Urk. Spelers overnachten in het Best Western Hotel ‘t Voorhuys.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, donderdag 05 mei 2011 | 07:53
Als een Toivonen bij Flevo Boys
door Peter Dekkers
Wiebe van der Wijk legt voor zichzelf de lat hoog. Een middenmoter op het
WK wil de herintreder zijn.foto Hans Veenhuis
Ooit was Wiebe van der Wijk uit Emmeloord jeugdwereldkampioen dammen. Twaalf jaar geleden toverde het jonge damtalent z'n wildcard verrassend om in een gouden medaille.
Anno 2011 is Van der Wijk (28) wederom afhankelijk van het wildcardprincipe. Ditmaal om toegang te krijgen tot het grote WK-podium.
En zijn deelname is nog flink omstreden ook. De polderbewoner heeft simpel gezegd 'puur mazzel' dat het WK in eigen regio wordt georganiseerd. "In de tussenliggende jaren heb ik relatief weinig gedamd. Ik werd nog wel Fries kampioen en vice-jeugdwereldkampioen, maar ik kreeg last van een enorme verzadiging. Plat gezegd kwamen de damstenen me de neus uit. Bovendien valt er met professioneel dammen moeilijk een boterham te verdienen. Daarom maakte ik de keus voor het 'echte leven,' te beginnen met een 'sabattical'."
Nu, ruim tien jaar later, is Van der Wijk accountmanager bij een bedrijf dat autoaccessoires verkoopt. "Net zoals bij het dammen moet ik in mijn werk creatief zijn om tot zaken te komen. Mijn toenmalig trainer Herman Spanjer leerde mij 'out of the box' te denken. Niet vastzitten aan stereotype denkwijzen, maar creatief zoeken naar oplossingen."
Pas sinds twee jaar speelt het dambord weer een rol in het leven van de Emmeloorder. "Ik begon met internetdammen. Spelend onder een nickname is er geen druk en met een biertje achter de computer was het lekker relaxed. Als toeschouwer op het NK in Emmeloord werd ik gevraagd om weer in teamverband te gaan spelen. Het was een kwestie van wedstrijdritme opdoen en dit tweede seizoen gaat het als een raket. In de landelijke eerste klasse bij Tamek Marknesse haal ik nu weer ereklasseniveau. Omgezet naar voetbal is het zoiets als Toivonen die bij Flevo Boys speelt."
De opmars van Van der Wijk werd door de WK-organisatie Stichting Aanzet beloond met een 'sponsorplaats'. Het leverde flink wat commotie op, want de Nederlandse dambond ziet liever een eigen talent naar het WK gaan. "Op diverse damforums was er dan ook behoorlijk wat discussie, maar daar lig ik niet meer wakker van. Ik ben volwassen geworden en dat wil ik op het WK laten zien. Ik open tegen het 18-jarige talent Roel Boomstra. Uitgerekend degene die de wildcard van de dambond heeft gekregen. Die partij zal dus heel wat dammers op het puntje van hun stoel brengen."
Van der Wijk legt voor zichzelf de lat hoog met een plek in de middenmoot als doelstelling. "Los van het resultaat wil ik ook een goed spelniveau halen. Prettige bijkomstigheid is dat ik gewoon thuis kan slapen. Wat mij betreft is Alexander Georgiev titelfavoriet, met Schwarzman als outsider. Tienvoudig wereldkampioen Chizhov gaat het niet redden. Hij heeft naast het dammen gekozen voor andere dingen in het leven. Wat dat betekent voor je damniveau heb ik zelf ondervonden."
- Hanco Elenbaas
De Stentor, donderdag 05 mei 2011 | 07:53
Wie, wat waar bij WK dammen
Standplaats: Het WK dammen 2011 wordt gespeeld in 't Voorhuys in Emmeloord (7-16 mei) en De Koningshof in Urk (18-28 mei).
Deelnemers: Alexander Schwarzman (Rus), Alexander Georgiev (Rus), Alexei Chizhov (Rus), Wiebe van der Wijk (Ned), Alexander Baljakin (Ned), Jean-Marc Ndjofang (Kam), Mor Seck (Sen), N'Diaga Samb (Sen), Moussa Camara (Gui), Allan Silva (Bra), Alexander Mogilianski (VSt), Dul Erdenebileg (Mon), Alisher Artykow (Oez), Mourodoullo Amrillaew (Rus), Pim Meurs (Ned), Edward Buzinsky (Lit), Vadim Virny (Dui), Aleksej Domchev (Lit), Alexander Getmanski (Rus), Roel Boomstra (Ned).
Favoriet: Schwarzman is de titelverdediger na zijn overwinningen in de WK's van 2007 (Hardenberg) en 2009 (Twente). Oud-wereldkampioen Georgiev is de deelnemer met de hoogste ranking (2437).
Formule: Hele competitie, negentien speelronden.
Rustdagen: zondag 8 mei, zondag 15 mei, dinsdag 17 mei, zondag 22 mei.
Extra's: Jubileumreceptie 100 jaar KNDB (6 mei, 17.00 uur), openingsceremonie (7 mei, 12.00 uur, eerste ronde 13.00 uur), sluitingsceremonie (28 mei, 17.00 uur).
-
Vanmiddag is bekend geworden dat Moussa Camara (Guinee) niet aan het Wereldkampioenschap deelneemt. Eerste reserve Guntis Valneris (Letland) zal zijn plaats innemen. Ndiaga Samb (Senegal) is nog niet in Nederland gearriveerd. Hij heeft vanochtend het vliegtuig gemist. Onduidelijk is nog of hij op tijd voor de 1e ronde aanwezig zal zijn.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Het is duidelijk dat Samb niet naar Nederland komt. Anatoli Gantwarg is opgeroepen om zijn plaats in te nemen. Het was nog vanavond om 21:30u nog niet duidelijk of dit gaat lukken. Mocht Gantwarg niet meedoen, dan is de derde reserve Artem Ivanov aan de beurt.Piet Bouma wrote:Vanmiddag is bekend geworden dat Moussa Camara (Guinee) niet aan het Wereldkampioenschap deelneemt. Eerste reserve Guntis Valneris (Letland) zal zijn plaats innemen. Ndiaga Samb (Senegal) is nog niet in Nederland gearriveerd. Hij heeft vanochtend het vliegtuig gemist. Onduidelijk is nog of hij op tijd voor de 1e ronde aanwezig zal zijn.
-
Dit laatste durf ik nog niet te bevestigen Guido. Toen ik Emmeloord verliet zo rond 21.30 waren er discussies gaande tussen Jacek Pawlicki, Frank Teer, Jean-Marc Ndjofang en de president van de Senegalese damfederatie....GuidoB wrote:Het is duidelijk dat Samb niet naar Nederland komt. Anatoli Gantwarg is opgeroepen om zijn plaats in te nemen. Het was nog vanavond om 21:30u nog niet duidelijk of dit gaat lukken. Mocht Gantwarg niet meedoen, dan is de derde reserve Artem Ivanov aan de beurt.Piet Bouma wrote:Vanmiddag is bekend geworden dat Moussa Camara (Guinee) niet aan het Wereldkampioenschap deelneemt. Eerste reserve Guntis Valneris (Letland) zal zijn plaats innemen. Ndiaga Samb (Senegal) is nog niet in Nederland gearriveerd. Hij heeft vanochtend het vliegtuig gemist. Onduidelijk is nog of hij op tijd voor de 1e ronde aanwezig zal zijn.