Panamerikaans damnieuws

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: Panamerikaans damnieuws

Post by Hanco Elenbaas » Thu Mar 31, 2011 18:37

Image
Allan Silva, Panamerikaans jeugdkampioen 2008, met meisjeskampioen Annelaine Jacobs van Aruba.

Omdat hij het 16de Panamerikaans kampioenschap gewonnen heeft in een deelnemersveld van meer dan 15 spelers zal op grond van het FMJD-reglement, Annex 10, artikel 3, aan Allan Silva de GMI-titel worden toegekend.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Mar 31, 2011 20:56

Image

Wit: Raoul Alias - Zwart: Alexander Mogiljanski

De Amerikaan had hier de titel voor het oprapen: (17-22) 28x17 (11x31) 36x27 (23-28) 32x12 (21x43) 48x39 (14-20) 25x23 (13-18) 30x19 (18x47) met geheide winst. Zo moeilijk is dat toch niet?

Mogiljanski begon goed: 25....17-22 (!) maar vergat vervolgens de rest.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Mar 31, 2011 21:18

Image

Wit: Raoul Alias - Zwart: Alexander Mogiljanski

Inmiddels zijn de bordjes verhangen. Na het gespeelde 34. 27-22 gevolgd door 37-31 heeft wit niet genoeg voordeel en het werd dan ook snel remise.
Beter is 37-31 (26x37) 42x31 (21-26 wat anders?, na 23-29 eerst 27-22 en dan 28-23) 27-21 (26x37 de beste) 32x41 (23x43) 21x23 (19x28) 30x10 (15x4) 48x39 (20-24) en wit staat een schijf voor. Zwart heeft echter genoeg compensatie voor de remise.

Toch heeft Mogiljanski door de jaren heen behoorlijk aan kracht ingeboet.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Mar 31, 2011 21:58

Raoul gaf hier -in de beginstand van de applet- remise. Een beetje te vroeg misschien, maar omdat Silva kort daarvoor ook remise gespeeld had, wel een elegante oplossing, omdat nu een barrage tussen Mogilyansky en Silva zou volgen, terwijl hij als organisator en afscheid nemend president nog wel andere dingen aan zijn hoofd zal hebben gehad. Maar de stand is ook niet kansloos voor Mogilyansky, getuige deze grappige voor zwart winnende variant.

263127362127322116272822271838321822322722313627131827212328211628321611323711073741433918233933232933284147070119232810150425144742301942480134480840340803

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Apr 01, 2011 04:45

Bron: "De Ware Tijd" 30/3/11
Burleson blijft in achtervolging

30/03/2011

WILLEMSTAD - Guno Burleson, damkampioen van Suriname, heeft koploper Allan Silva en nummer twee Alexander Mogilyanski, nog steeds in zijn vizier. Na de vijftiende ronde van het zestiende Pan-Amerikaans damkampioenschap staat Burleson derde met 24 punten. De Braziliaan Silva leidt met 26 punten, terwijl de Amerikaan Mogilyanski 25 er heeft.

In de vijftiende ronde, die maandagavond werd afgewerkt, schreef Burleson twee punten bij na zijn winst op Delbert Alexander. Mogilyanski deed hetzelfde door te winnen van Ricky Nisbeth. Silva liet een punt liggen tegen Frantz Forbin door remise te spelen.
De Surinaamse semikampioen Rinaldo Kemnaad versloeg Glen Monk. Kemnaad staat zesde met 21 punten.

Image
De Braziliaan Allan Silva (l) in zijn partij tegen Yevgeniy Sklyarov.
Silva heeft slechts één punt voorsprong.-.

Uitslagen: Burleson - Alexander 2-0; Kemnaad - Monk 2-0; Walter Quesada - Carlos Lorevil 2-0 (reglementair); Yevgeniy Sklyarov - Clifton Agata 2-0; Mogilyanski - Nisbet 2-0; Raul Alias - Andy Charles 1-1; Forbin - Silva 1-1; Dikcson Maughn - Juan Torres 1-1; Amaury Peralta - Lyuba Turiy 2-0.
Stand: 1. Silva 26 punten; 2. Mogilyanski 25; 3. Burleson 24; 4. Forbin en Charles elk 22; 6. Kemnaad 21; 7. Sklyarov 21; 8. Maughn 19; 9. Alias 17; 10. Peralta 14; 11. Agata 11; 12. Monk 10; 13. Quesada 10; 14. Turiy 9; 15. Torres 6; 16. Lorevil 6; 17. Alexander 5; 18. Nisbet 2 punten.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Apr 01, 2011 04:49

Bron: "Starnieuws" 31/3/11
Braziliaan Silva Pan-Am damkampioen 2011
31 Mar, 11:30

De Braziliaan Allan Silva is kampioen geworden van de 16e Pan-Am damkampioenschappen in Curaçao.
De top drie dammers van dit damevenement speelden allen remise in hun laatste partij.

Silva eindigde op de 1e plaats met 28 punten terwijl Alexander Mogilyanski tweede werd met eveneens 28 punten.
Landgenoot tevens damkampioen van Suriname, Guno Burleson, eindigde op de 3e plaats met 26 punten.

Rinaldo Kemnaad heeft tijdens de laatste partij zijn
meerdere moeten erkennen in Andy Charles van Trinidad & Tobago en eindigde op de 7e plaats met 22 punten.

Aanand Ramdjielal, secretaris van de Surinaamse Dambond, zegt dat de inspanningen van de bond om Harm Wiersma, internationaal grootmeester naar Suriname te halen, beloond zijn geworden. “Suriname zit in de top 3 en bezet tevens de 7e plaats. Dat is een mooie prestatie”, zegt Ramdjielal.
Image
De 16e Pan-Am damkampioen, Allan Silva uit Brazilië
(Ray's Sport Promotion)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2011 14:38

Clifton Agata stuurde foto's van de twee winnaars van het 16de Panamerikaans kampioenschap en FMJD-directeur Johan Bastiaannet liet weten dat de Amerikaanse Dambond de FMJD-contributie al lang geleden voldaan heeft, dus niets staat deelname van Allan Silva en Alexander Mogilyansky aan het WK 2011 nog in de weg!
allansilvacuraao2011.jpg
allansilvacuraao2011.jpg (68.79 KiB) Viewed 7987 times
alexandermogilyanskycur.jpg
alexandermogilyanskycur.jpg (35.6 KiB) Viewed 7987 times

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 02, 2011 08:41

De Telegraaf, 2 april 2011
Image

Image

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Sat Apr 02, 2011 21:44

In navolging van Schwarzman - Valneris ?

De Braziliaan Allan Silva negeerde remise-afspraak en won onverdiend van Guno Burleson

16 de pan-Amerikaanse kampioenschap in Curacao
De 2 Russiche deelnemers , de 2 Surinaamse spelers (met coach R.Levens ) en de Braziliaan logeerden in Holiday Beach Hotel oftewel Veneto. De overige deelnemers brachten hun dagen door in andere hotels.
Coach Levens en ik deelden kamer 401 en onze landgenoot Kemnaad en de Braziliaan Silva deelden kamer 109. A.Silva en de 3 Surinamers deden bijna alles samen : van en naar de speellocatie gaan , consumptie.......enz. Ik was de enige persoon onder alle deelnemers die een redelijk goed gesprek kon voeren met de slechts portugees sprekende, veelbelovende Braziliaanse dammer. Met wat aanvullingen van de Braziliaan werden mijn zinnen en woorden in het Portugees compleet. Silva vond het zeer prettig om met zijn toestel foto's te schieten voor hem en ik en samen standen op het bord door te nemen. Hij vroeg me telkenmale in 2 dagen of we in dezelfde kamer konden logeren. Kemnaad liet de Braziliaan en mij weten dat hij daarmee geen problemen had. Maar ik wilde niet voor onze wedstrijd samen in dezelfde kamer zijn - slechts uit psychologische overwegingen. Mijn antwoord was duidelijk : otro dia ( een andere dag ).Een schatting wees uit dat Siva op meerdere dagen me minstens 5 keren attendeerde op onze wedstrijd van ronde 4.Alsof hij wilde aangeven dat het een spannende wedstrijd kon worden tussen twee spelers die het in zekere zin met elkaar kunnen vinden . Maar later bleek zijn aandrang iets anders te betekenen want na een dag of twee wond Silva er geen doekjes meer om en stuurde het aan op een remise-afspraak. Ik hield hem nadrukkelijk voor dat pas bij goed spel en een goed resultaat van hem tegen de Russiche Amerikaan Skliyarov die afspraak nog zou gelden. Bij verlies van hem tegen deze Amerikaan zou ik keihard tegen Silva spelen.Deze woorden heb ik Silva meerdere malen toevertrouwd. De partij van Skliyarov tegen Silva werd een goede remise. Ongeveer 2 en een half uur daarna ( er werden op deze dag 2 wedstrijden gespeeld) moest ik het dan opnemen tegen Silva. Ik deelde hem meteen mede dat ik accoord ga met zijn voorstel.Hij hield zich tot enkele minuten voor onze wedstrijd nog aan zijn afspraak. Met nog zo's 3 minuten te gaan voor aanvang van onze partij maakte Siva- als een donderslag bij heldere hemel- een andere afspraak : hij zei dat we pas een 40-zetten-remise partij kunnen spelen als we binnen de eerste 10 zetten geen combinatieve fout zouden begaan. De echo's van het woord " combinacao " (ik weet maar niet hoe je het in het portugees schrijft of als je het zo moet uitdrukken) zijn tot heden nog hoorbaar voor mij.
Mijn concentratie ,motivatie en energie waren inmiddels significant afgenomen omdat ik me richtte op de volgende rondes. De eerste 10 zetten speelde ik dan passief om daarna gezamelijk de partij naar remise af te wikkelen. Na de 10 zetten zei Silva tegen mij dat we een normale partij verder gaan spelen ( alweer tot me verbazing ) totdat het remise wordt op de 40ste zet. Ik voelde me ongemakkelijk met me openingskeuze en moest dit nog aanhoren.Silva speelde in ijl tempo tot de 40ste zet .Ik vertrouwde de gang van zaken niet helemaal meer en trok wat tijd uit voor bepaalde zetten- helaas was dat al te laat want de zin zat er niet meer in en mijn eigen spel had ik niet voor me. De passieve zettenreeksen waren in strijd met me traditionele wedstrijdinstelling. Op de 40ste zet weigerde Silva de wedstrijd stop te zetten om te tekenen voor de remise.
Ik raakte zo gedemotiveerd door deze ghetto-achtige attitude dat ik zelfs de eenvoudigste remisezetten in de uitgedunde stand na de 40ste zet niet meer kon signaleren. Ik verloor op deze manier de partij.Direct hierna liet ik luidkeels in de speelzaal horen dat we een remise-afspraak hadden.
Het betrof een zeer lang panamtoernooi van 17 rondes en met een mentale moeheid na het Surinaamse kampioenschap ,zoals ik dat aanhaalde in de media van Suriname ( van 9 + 11 rondes , respectievelijk halve finale en finale ) , wilde ik vooral toernooitactisch omgaan met dit panamtoernooi. Harm Wiersma ( op Curacao ) vond het raadzaam voor mij dat ik niet moest verliezen van de kanshebbers en dat zelfs 'remise overeenkomen' tot de mogelijkheden kon behoren. Geen dammer op aarde heeft dit jaar binnen ongeveer 8 weken ( vanaf de tweede week van februari tot eind maart ) 37 wedstrijden moeten spelen als Guno Burleson.
Maar ik wilde niet zonder meer ingaan op het voorstel dan wel aandrang van Silva. Ik voegde hem niet meteen toe aan het rijtje van kanshebbers als Mogiljanski en Skliyarov maar stelde hem eerst op de proef met zijn duel tegen Skliyarov. Achteraf bezien vind ik het zeer merkwaardig dat Silva me aan het begin van het toernooi vroeg of ik Kemnaad zou voorbereiden in zijn ontmoeting tegen Silva van de 16de ronde , indien ik (Burleson) minder punten zou hebben dan hem ( Silva ).
Ik heb de zoveelste les geleerd hiermee en zal me erin moeten berusten.Met mijn overwinning op Mogiljanski (mede-koploper) speelde ik Silva ook nog in de kaart.
Met dit relaas spreek ik de hoop uit dat men op het forum weet waaraan men toe is als het gaat om analyse van de gekunstelde partij Burleson-Silva. Ik durfde ook niet langer dan een halve minuut het commentaar van Eric van Dusseldorp te lezen betreffende deze partij - direct hierna moest ik plaats nemen achter het bord om de zoveelste panamwedstrijd te spelen. Maar ik bekijk alles zeker nog.
Het verbaal contact tussen de Braziliaan en ik is sedert die dag verbroken.
Ondanks het gebeurde had ik bij nauwkeuriger spel tegen Alias , Maugh , Peralta en Charles de panamtitel kunnen behalen. Tegen Alias had ik een huizenhoog gewonnen stand die ik in tijdnood om zeep hielp. Tegen Maugh kon ik binnen enkele zetten een schijf winnen of doorbraak forceren.
Mogiljanski zou ook met een overwinning op Alias kampioen zijn geworden.
Maar de Braziliaan speelde ook creatief genoeg tegen de meeste tegenstanders om zelfs bij een salonremise van hem en mijn persoon , de panamtitel op zijn naam te schrijven.Ik vertelde Harm Wiersma op Curacao dat de kampioen van dit toernooi Burleson , Silva , Mogiljanski of Skliyarov zou worden.

Maar zou iemand mij kunnen vertellen waarom Schwarsman zich niet aan de remise-afspraak heeft gehouden tegen Valneris in december 2010. Wat is daarvan waar ? En waarom was er ruzie tussen die twee ?
Attachments
Panam Forum3.doc
(22.5 KiB) Downloaded 277 times

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Apr 03, 2011 00:37

Andrew Tjon A Ong wrote:
MenO wrote: Huh?
Wat voor verschrikkelijks heeft Allan Silva deze beste man aangedaan dat hij het belangrijker vindt dat Silva geen kampioen wordt dan dat hijzelf zijn laatste kans op WK-plaatsing grijpt? :roll:
Andrew Tjon A Ong wrote: Lees maar het verslag uit de 4e ronde MenO. Het is hier op het Forum gepost op 21 maart.
Je hebt gelijk. Het was de laatste kans voor Burleson voor WK-plaatsing en of hij nou gewonnen of verloren had: voor Silva zal het niet veel uitmaken of hij eerste of tweede wordt, omdat zowel de nummer één als nummer de twee zich plaatsen voor het WK. Wat dat betreft speelde hij Silva helemaal niet in de kaart, omdat Silva bij verlies van Burleson al bijna zeker was van zijn plaatsing.
MenO wrote: Ohja, das waar ook.
Tsja... Volgens mij zou Burleson er beter aan doen zich te richten op zijn eigen toernooi dan op de verdere prestaties van Silva en de plaats waarop deze eindigt. Met een beetje geluk plaatsen ze zich samen voor het WK en kan hij daar sportieve wraak proberen te nemen. Het lijkt me dat dat een stuk meer genoegdoening geeft dan dat Silva evt geen PanAm kampioen wordt :roll:
Dat is zo MenO. Burleson kan zich beter focussen op zijn eigen resultaten ipv zich te laten afleiden door de klassering van Silva. Het zou heel mooi zijn als Suriname weer na lange tijd een vertegenwoordiger krijgt op het WK. Ik kan me niet eens meer herinneren wie de laatste Surinamer was die aan het WK mocht mee doen en in welk jaar dat was. Ik denk dat het Autar geweest zal zijn, maar het zou ook Sadiek of Burleson zelf geweest kunnen zijn.
Guno Burleson wrote:De Braziliaan Allan Silva negeerde remise-afspraak en won onverdiend van Guno Burleson
Beste Guno,
Allereerst gefeliciteerd met jouw knappe prestatie in het PanAmkampioenschap.
Het was een dubbeltje op z’n kant. Helaas is het dubbeltje voor jou net de verkeerde kant op gevallen. Bedankt voor jouw uitgebreid betoog. Ik ben benieuwd wat het commentaar van Allan Silva hier op is. Heb je hem zelf na de partij niet meer gevraagd waarom hij zo gehandeld heeft?

Op het Forum had Hanco eerder onderstaande aan de kaak gesteld:
Hanco Elenbaas wrote: Is dat reglementair eigenlijk toegestaan, afspraken maken over het partijverloop? :roll: En is het wel waar dat Allan Silva ingestemd heeft met wat Guno Burleson hem voorstelde? Er wordt geschreven over "een lage streek" van Silva, die voor de partij accoord zou zijn gegaan met Burleson's aanbod na 40 zetten remise overeen te komen, om daar toen het zover was op terug te komen, maar wat zegt Silva hier zelf over? Is er niet gewoon sprake van een misverstand tussen Burleson en Silva? Bovendien stond Guno nog niet plat op de 40ste zet.
Naar aanleiding hiervan heb ik de kwestie voorgelegd aan één van de beste arbiters van Nederland, Evert Davelaar, die binnenkort zijn 5e NK gaat leiden en ook op het WK actief zal zijn.

Hieronder de uitleg van Evert Davelaar:
De enige regel is dat er geen remise gegeven mag worden voor de 40e zet.
Indien bewezen is, dat beide spelers vóór de 40ste zet remise zijn overeengekomen moet de arbiter officieel een 0-0 uitslag noteren. Dit maakt niet uit of deze remise achter het bord of in een achterkamertje besloten is. De benadeelde partij kan in geen geval bij de arbiter reclameren dat de tegenstander zich niet aan zijn afspraak heeft gehouden, dat deze de partij óf zou opgeven óf remise zou geven, maar in plaats daarvan doorgespeeld heeft.

MAAR de arbiter kan ook zeggen: Jullie kunnen kiezen of 0-0 of 1-1 zoals afgesproken. De arbiter maakt dus wel een fout, maar kiest uit twee kwade zaken de beste oplossing.

Tot zover Evert Davelaar.

In Suriname hadden ze vorig jaar een onderzoek gedaan naar weggeef praktijken bij het Persoonlijk Landskampioenschap. Dammers die hun partij al dan niet voor geld cadeau hadden gedaan. Toen werd er van fraude gesproken, toen er bewezen kon worden dat de één de ander de partij cadeau had gedaan. Maar dan zou het toch ook fraude zijn als er bewijs is gevonden dat de remise afspraak is gemaakt? Het zou niet zo mogen zijn dat bij een afspraak van 2-0 of 0-2 uitslag er sprake zou zijn van fraude en bij een afspraak van 1-1 uitslag geen sprake van fraude?
Een 1-1 afspreken is ook tegen de regels.
Saillant detail is dat de commissie die de fraude onderzocht onder leiding stond van Robur Levens, de huidige voorzitter van de Surinaamse dambond en de begeleider van de Surinaamse delegatie op Curacao. Ik begrijp dan ook niet dat juist hij de zaak van de niet nagekomen remise afspraak tussen Silva en Burleson in de publiciteit heeft gebracht en daarbij spreekt van een “lage streek” van Silva. Juist hij zou beter moeten weten, dat het vooraf maken van afspraken over de uitslag van de partij tegen de regels is!

Natuurlijk Guno! Ik geloof je op jouw woord dat de deal met Silva gemaakt is. Ik geloof niet dat het een misverstand is geweest. Hij heeft willens en wetens keihard doorgespeeld omdat hij zijn kans rook. Hij heeft zich gewoon niet als een gentleman gedragen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er woest om geworden bent. Toch knap van je dat je zo goed bent terug gekomen en heel teleurstellend, dat je ondanks een prachtige plus negen!! score je nog niet geplaatst hebt! Dan zal je inderdaad nog vaak met een nare smaak aan die niet nagekomen afspraak met Silva gedacht hebben. Ik mag natuurlijk niet hard over Silva oordelen, omdat hij zijn kant van het verhaal (nog) niet verteld heeft.
Afspraken maken over de uitslag is no big deal. Wie heeft zich daar niet aan bezondigd?
Maar als ik de heer Levens was, zou ik als voorzitter van de Surinaamse bond en oud leider van het damfraude onderzoek toch zeker niet de publiciteit opzoeken om Silva te betichten van een “lage streek” terwijl hij hiermee impliciet bevestigt, dat de eigen partij zelf tegen de regels gehandeld heeft.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Apr 03, 2011 01:43

Andrew Tjon A Ong wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote:
MenO wrote: Huh?
Wat voor verschrikkelijks heeft Allan Silva deze beste man aangedaan dat hij het belangrijker vindt dat Silva geen kampioen wordt dan dat hijzelf zijn laatste kans op WK-plaatsing grijpt? :roll:
Andrew Tjon A Ong wrote: Lees maar het verslag uit de 4e ronde MenO. Het is hier op het Forum gepost op 21 maart.
Je hebt gelijk. Het was de laatste kans voor Burleson voor WK-plaatsing en of hij nou gewonnen of verloren had: voor Silva zal het niet veel uitmaken of hij eerste of tweede wordt, omdat zowel de nummer één als nummer de twee zich plaatsen voor het WK. Wat dat betreft speelde hij Silva helemaal niet in de kaart, omdat Silva bij verlies van Burleson al bijna zeker was van zijn plaatsing.
MenO wrote: Ohja, das waar ook.
Tsja... Volgens mij zou Burleson er beter aan doen zich te richten op zijn eigen toernooi dan op de verdere prestaties van Silva en de plaats waarop deze eindigt. Met een beetje geluk plaatsen ze zich samen voor het WK en kan hij daar sportieve wraak proberen te nemen. Het lijkt me dat dat een stuk meer genoegdoening geeft dan dat Silva evt geen PanAm kampioen wordt :roll:
Dat is zo MenO. Burleson kan zich beter focussen op zijn eigen resultaten ipv zich te laten afleiden door de klassering van Silva. Het zou heel mooi zijn als Suriname weer na lange tijd een vertegenwoordiger krijgt op het WK. Ik kan me niet eens meer herinneren wie de laatste Surinamer was die aan het WK mocht mee doen en in welk jaar dat was. Ik denk dat het Autar geweest zal zijn, maar het zou ook Sadiek of Burleson zelf geweest kunnen zijn.
Guno Burleson wrote:De Braziliaan Allan Silva negeerde remise-afspraak en won onverdiend van Guno Burleson
Beste Guno,
Allereerst gefeliciteerd met jouw knappe prestatie in het PanAmkampioenschap.
Het was een dubbeltje op z’n kant. Helaas is het dubbeltje voor jou net de verkeerde kant op gevallen. Bedankt voor jouw uitgebreid betoog. Ik ben benieuwd wat het commentaar van Allan Silva hier op is. Heb je hem zelf na de partij niet meer gevraagd waarom hij zo gehandeld heeft?

Op het Forum had Hanco eerder onderstaande aan de kaak gesteld:
Hanco Elenbaas wrote: Is dat reglementair eigenlijk toegestaan, afspraken maken over het partijverloop? :roll: En is het wel waar dat Allan Silva ingestemd heeft met wat Guno Burleson hem voorstelde? Er wordt geschreven over "een lage streek" van Silva, die voor de partij accoord zou zijn gegaan met Burleson's aanbod na 40 zetten remise overeen te komen, om daar toen het zover was op terug te komen, maar wat zegt Silva hier zelf over? Is er niet gewoon sprake van een misverstand tussen Burleson en Silva? Bovendien stond Guno nog niet plat op de 40ste zet.
Naar aanleiding hiervan heb ik de kwestie voorgelegd aan één van de beste arbiters van Nederland, Evert Davelaar, die binnenkort zijn 5e NK gaat leiden en ook op het WK actief zal zijn.

Hieronder de uitleg van Evert Davelaar:
Indien bewezen is, dat beide spelers vóór de 40ste zet remise zijn overeengekomen moet de arbiter officieel een 0-0 uitslag noteren. Dit maakt niet uit of deze remise achter het bord of in een achterkamertje besloten is. De benadeelde partij kan in geen geval bij de arbiter reclameren dat de tegenstander zich niet aan zijn afspraak heeft gehouden, dat deze de partij óf zou opgeven óf remise zou geven, maar in plaats daarvan doorgespeeld heeft.

MAAR de arbiter kan ook zeggen: Jullie kunnen kiezen of 0-0 of 1-1 zoals afgesproken. De arbiter maakt dus wel een fout, maar kiest uit twee kwade zaken de beste oplossing.

Tot zover Evert Davelaar.

In Suriname hadden ze vorig jaar een onderzoek gedaan naar weggeef praktijken bij het Persoonlijk Landskampioenschap. Dammers die hun partij al dan niet voor geld cadeau hadden gedaan. Toen werd er van fraude gesproken, toen er bewezen kon worden dat de één de ander de partij cadeau had gedaan. Maar dan zou het toch ook fraude zijn als er bewijs is gevonden dat de remise afspraak is gemaakt? Het zou niet zo mogen zijn dat bij een afspraak van 2-0 of 0-2 uitslag er sprake zou zijn van fraude en bij een afspraak van 1-1 uitslag geen sprake van fraude?
Een 1-1 afspreken is ook tegen de regels.
Saillant detail is dat de commissie die de fraude onderzocht onder leiding stond van Robur Levens, de huidige voorzitter van de Surinaamse dambond en de begeleider van de Surinaamse delegatie op Curacao. Ik begrijp dan ook niet dat juist hij de zaak van de niet nagekomen remise afspraak tussen Silva en Burleson in de publiciteit heeft gebracht en daarbij spreekt van een “lage streek” van Silva. Juist hij zou beter moeten weten, dat het vooraf maken van afspraken over de uitslag van de partij tegen de regels is!

Natuurlijk Guno! Ik geloof je op jouw woord dat de deal met Silva gemaakt is. Ik geloof niet dat het een misverstand is geweest. Hij heeft willens en wetens keihard doorgespeeld omdat hij zijn kans rook. Hij heeft zich gewoon niet als een gentleman gedragen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er woest om geworden bent. Toch knap van je dat je zo goed bent terug gekomen en heel teleurstellend, dat je ondanks een prachtige plus negen!! score je nog niet geplaatst hebt! Dan zal je inderdaad nog vaak met een nare smaak aan die niet nagekomen afspraak met Silva gedacht hebben. Ik mag natuurlijk niet hard over Silva oordelen, omdat hij zijn kant van het verhaal (nog) niet verteld heeft.
Afspraken maken over de uitslag is no big deal. Wie heeft zich daar niet aan bezondigd?
Maar als ik de heer Levens was, zou ik als voorzitter van de Surinaamse bond en oud leider van het damfraude onderzoek toch zeker niet de publiciteit opzoeken om Silva te betichten van een “lage streek” terwijl hij hiermee impliciet bevestigt, dat de eigen partij zelf tegen de regels gehandeld heeft.
Een misverstand. Het ligt iets scherper. Andrew en Evert!
Remise overeenkomen voor de 40e zet is een overtreding. Duidelijk.
Maar het overeenkomen om bij de 40e zet remise overeen te komen is GEEN overtreding. Dat is slechts een voornemen.
Voornemens zijn (gelukkig nog) niet strafbaar in het damreglement.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Apr 03, 2011 04:38

Theo Dijkstra wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Hieronder de uitleg van Evert Davelaar:
Een misverstand. Het ligt iets scherper. Andrew en Evert!
Remise overeenkomen voor de 40e zet is een overtreding. Duidelijk.
Maar het overeenkomen om bij de 40e zet remise overeen te komen is GEEN overtreding. Dat is slechts een voornemen.
Voornemens zijn (gelukkig nog) niet strafbaar in het damreglement.
Ik ben het graag met je eens Theo, dat voornemens gelukkig in het damreglement niet strafbaar zijn. Echter dat weet ik niet zeker. Let wel, het hoeft niet alleen om voornemens tot remise te zijn, maar ook voornemens, of zoals jij schrijft overeenkomen om overeen te komen, om de partij met opzet (bijvoorbeeld tegen betaling) te verliezen! Zou dat niet strafbaar zijn als daar bewijs van gevonden wordt?
Ik ben wel blij dat voornemens in de "echte" wereld wel strafbaar kunnen zijn, zoals voornemens om een aanslag te plegen bijvoorbeeld.
Ik ben zelf gediplomeerd arbiter, maar voor lastige kwesties raadpleeg ik altijd mijn leermeester Evert Davelaar.
Zoals Evert aangeeft is het enige dat op papier staat: er mag geen remise gegeven worden vóór de 40ste zet. Het gaat natuurlijk om de juiste interpretatie van deze regel. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je van te voren remise gaat overeenkomen en dan voor de vorm veertig zetten op het notatieformulier gaat schrijven, hoewel de arbiter daar niet echt tegen kan optreden.
De sanctie die bij het vóór de 40ste remise geven hoort is een 0-0 uitslag. Maar zelfs daar kan de arbiter van afwijken en besluiten gewoon 1-1 als uitslag op te voeren.
Persoonlijk vind ik die 40zetten regel erg flauw. Ik vind dat spelers gewoon de vrijheid moeten hebben om remise te geven wanneer ze dat willen. Het is hun wedstrijd. Slechts voor het publiek is het leuk, als de wedstrijden niet na één zet al remise gegeven worden, maar sommige spelers trekken zich niets aan van het publiek en raffelen hun veertig zetten ijskoud binnen vijf minuten af. Natuurlijk loop je met een remise afspraak altijd het risico dat derden daar de dupe van worden, maar it is all in the game.
Twee jaar geleden werd er in het Srefidensi-toernooi in Suriname ook een 0-0 uitslag opgevoerd nadat twee spelers na een grote afwikkeling tot remise hadden besloten op de 36 ste zet. Ze werden niet in de gelegenheid gesteld om nog even een paar zetten bij te noteren voor de 1-1 uitslag. Ik had daar moeite mee en vond het erg flauw, maar regels zijn regels werd er gezegd, en daar was geen speld tussen te krijgen.
Het echte probleem echter gaat m.i. om het principe in hoeverre het acceptabel is, dat je van te voren de uitslag gaat afspreken bijvoorbeeld nog voordat de wedstrijd gespeeld is. De één spreekt dan van doorgestoken kaart, de ander van onsportief gedrag of zelfs fraude, terwijl de ander er geen problemen mee heeft, ook niet als derden daar de dupe van worden, omdat het eigen belang van de twee partijen voorrang heeft.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Apr 03, 2011 10:27

Mooi dat Silva zich niet aan remiseafspraken heeft gehouden. Dat wordt een topper. Het afspreken van remises is iets voor watjes en dan moet je niet huilen als je op je bek gaat. Deelnemers die afspraken maken over de uitslag, gadver de gadver wat een kut mentaliteit.

frank teer

Post by frank teer » Sun Apr 03, 2011 14:51

Fred beschrijft het weer heel mooi, zoals we van hem gewend zijn !
De FMJD heeft wel enkele bepalingen in het ethische reglement die over het maken van afspraken gaan.
In de eerste plaats in de statuten: 1.10.1. The game and concept of draughts is based on the assumption that everyone involved / concerned observes existing rules and regulations and attaches the greatest importance to fair play and good sportsmanship.
dit is natuurlijk heel ruim geformuleerd en niet concreet genoeg.
In de bye laws staat vervolgens:
The Code of Ethics shall be breached by a person or organization who directly or indirectly offers, or attempts to offer or accepts any consideration or bribe with a view of influencing the result in a game of draughts.
Omkoping zoals waar sprake van is in de discussie over het Surinaams kampioenschap is dus hiermee wel aan te pakken (mits bewijsbaar uiteraard).
Maar in hoeverre valt remise afspreken van te voren hier ook onder?
Inderdaad is het strafbaar met resultaat 0-0 om remise af te spreken voor de 40-e zet, maar wat is er te zeggen over een afspraak tussen twee personeen om straks remise overeen te komen na 40 zetten? formeel gezien is het natuurlijk iets anders maar praktisch gezien natuurlijk hetzelfde.
Daar waar de sportieve belangen van een andere speler echter in het geding zijn bij het maken van een dergelijke afspraak zou toch de afspraak als onsportief kunnen worden betiteld en mogelijk v allen onder de bepaingen in de ethische paragraaf van de FMJD.
Er moet maar eens iemand een protest bij de Ethische commissie indienen. Met de duidelijke verklaring van Guno zou die persoon wellicht een zaak hebben voor de ethische commissie als tenminste Allan Silva de lezing zou bevestigen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Apr 03, 2011 14:56

Fred van Amersfoort wrote:Mooi dat Silva zich niet aan remiseafspraken heeft gehouden. Dat wordt een topper. Het afspreken van remises is iets voor watjes en dan moet je niet huilen als je op je bek gaat. Deelnemers die afspraken maken over de uitslag, gadver de gadver wat een kut mentaliteit.
Ik keur de term kut mentaliteit af.
Correct is kutmentaliteit, dus zonder spatie.
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply