Jeugddammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Mark Hees

Jeugddammen

Post by Mark Hees » Fri Sep 19, 2003 10:50

Jammer dat op het forum een van de weinige discussies waar nog geen reden voor was om het weg te halen ook gesloten is. Als herinnering, de meeste provincies hebben aangegeven wat er aan jeugddammen gedaan wordt. Organiseren van eendags toernooien, organiseren van een <provincie> cup (ik heb drenthe, friesland en overijssel gelezen, maar misschien zijn er wel meer). Wat ik persoonlijk nog een beetje miste was de manier waarop dit gedaan wordt.

Persoonlijk ben ik wel geinteresseerd in de 'beste' manier van training aan kinderen geven uit de v.d. Wal map. Waarschijnlijk gaan we dit jaar in Lelystad voor het eerst van start met zo'n groep (tot nu toe was het allemaal wat ongeorganiseerd en werkten de kinderen gewoon uit hun map en werden ze daar mee geholpen). Wat is een goede verhouding voor kinderen waarschijnlijk in de leeftijdsgroep 7-10? Vijftien minuten het idee uitleggen, 20 minuten werken uit de map (al dan niet klassikaal) en 15 minuten dammen? Ik weet het niet, maar heb de indruk dat er hier (of in ieder geval op het oude forum) genoeg damtrainers zijn die hier al ervaring mee hebben. Ik heb weinig behoefte om het wiel opnieuw uit te vinden...

Mark.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Fri Sep 19, 2003 11:10

[quote] Wat is een goede verhouding voor kinderen waarschijnlijk in de leeftijdsgroep 7-10? Vijftien minuten het idee uitleggen, 20 minuten werken uit de map (al dan niet klassikaal) en 15 minuten dammen? [quote]

In het begin moeten ze volgens mij d.m.v. spelen een beetje wegwijs raken in het dammen. Vinden ze dit eenmaal leuk, dan zijn ze eerder bereid om uit een map te werken. Uiteraard moeten de grondbeginselen (spelregels en de meest eenvoudige zetjes) behandeld worden, maar aangezien er meestal nog een groot gat zit tussen dingen van een blad oplossen en dingen op het bord uitvoeren, zal er vooral de eerste maanden weinig lijn in hun spel komen. Daarom moeten de kinderen het dammen eerst echt leuk vinden, zodat ze zich er uiteindelijk in willen verdiepen. Op die leeftijd is het sowieso lastig voor kinderen om lang de concentratie vast te houden (ik weet nog dat ik zelf vroeger mijn theoriebladen gebruikte om op te tekenen [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img] ).

Succes met je jeugdafdeling en ik hoop dat je wat aan dit stukje hebt!

Martin van Dijk

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Sep 19, 2003 15:24

Martin,

dank je voor je reactie. Ik ben blij met alle (serieuze) reacties. We hebben het nog nooit gedaan, dus alle tips zijn welkom.

Mark.

nadinevantiel

Post by nadinevantiel » Thu Nov 06, 2003 20:46

Beste Mark,

Weet je ookdat er bij de KNDB een handleiding te verkrijgen is die aansluit bij de mappen van de KNDB? In de handleiding worden tips gegeven over hoe je les geeften hoe je met de mappen werkt. Ik vind zelf dat er veel nuttige informatie in staat. Het enige dat jammer is, is dat er geen uitgebreide handleiding instaat voor de van der wal map, voor de overige opleidingsmappen staat dat er wel in.

Daarnaast is ook het boekje Leidraad handig als je wil weten hoe je een heel jaar van de jeugdclub invult (leden werven, schooldamtoernooi, lesgeven, kampioenchap, et cetera). Het boekje is er oud, maar er staan nog nuttige dingen in.

Wat vaak ook leerzaam is, is om eens een kijkje te nemen bij een andere damvereniging en daarna met de jeugdleider te praten over hoe zij het aanpakken. Bijvoorbeeld Bunschoten, Rijnsburg, Culemborg. Van Bunschoten weet ik dat zij op hun site ook jaarplannenvan o.a. de jeugdclub presenteren.

Veel succes!

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Nov 07, 2003 16:42

Beste Nadine,

nee, dat van die leidraad wist ik niet. Zal er eens bij Johan naar informeren. Het gaat dit jaar vooral over v.d. Wal, omdat dit jaar het eerste jaar voor ons zou zijn.

Als damtrainerA heb ik natuurlijk wel al wat aanwijzingen, dus het zal op zich ook wel lukken, maar ik was vooral geïnteresseerd in het les geven aan (heel) jonge kinderen (6-7 jaar). Individueel kan ik ze wel bij de les houden, maar hoe werkt dat voor een groep?

Bedankt voor je reactie.

Mark.

Ton Sprangers

Opstarten jeugdclub

Post by Ton Sprangers » Thu Nov 13, 2003 12:30

Bij jonge kinderen is een half uur theorie al heel wat. Gebruik je mappen, dan is 10-15 minuten centraal en 15-20 minuten in de map een behoorlijke verdeling. En dan een half uur spelen met wisselende tegenstanders en competities vooral.
De door Nadine genoemde handleiding heb ik zelf niet, maar ik heb hem wel pas onder ogen gekregen en lijkt me voor niet direct met het onderwijs verwante trainers zeer handig.
Ik ben graag bereid te adviseren als je activiteiten wil opstarten en ik ben zelf een 14-tal jaren geleden ook met Leidraad begonnen, het is nog niet gedateerd, uitgezonderd het nog niet gebruiken van e-mail en internet.
Ton Sprangers

Marcel Kosters

Re: Opstarten jeugdclub

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 16, 2003 02:51

Ton Sprangers wrote:Bij jonge kinderen is een half uur theorie al heel wat. Gebruik je mappen, dan is 10-15 minuten centraal en 15-20 minuten in de map een behoorlijke verdeling. En dan een half uur spelen met wisselende tegenstanders en competities vooral.
De door Nadine genoemde handleiding heb ik zelf niet, maar ik heb hem wel pas onder ogen gekregen en lijkt me voor niet direct met het onderwijs verwante trainers zeer handig.
Ik ben graag bereid te adviseren als je activiteiten wil opstarten en ik ben zelf een 14-tal jaren geleden ook met Leidraad begonnen, het is nog niet gedateerd, uitgezonderd het nog niet gebruiken van e-mail en internet.
Ton Sprangers
Vrijdagavond kwamen 28 kinderen van het schooldamtoernooi voor het
eerst een kijkje op de club nemen. Zij hebben een dampaspoort gekregen
voor 10 kennismakingslessen / avonden bij Damclub IJmuiden. De eerste
avond is er gedamd en gaven de aanwezige jeugd- en seniorenleden tips.
Morgen - of eigenlijk vanochtend - is er een kinderdamtoernooi waaraan
ook kinderen uit andere plaatsen en van andere club - zoals bijvoorbeeld
Heerhugowaard - meedoen. Kortom, Wim Winter is druk bezig met het
jeugddammen. Van de paspoortdammers hoopt hij er natuurlijk behoorlijk wat als lid te mogen verwelkomen. Misschien hebben lezers tips om die eerste 10 avonden (en het vervolg natuurlijk) zo aantrekkelijk
mogelijk te maken?

Post Reply