Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post Reply
User avatar
PeterHt
Posts: 416
Joined: Mon Oct 13, 2003 17:51

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by PeterHt » Sat Mar 12, 2011 18:30

Vanaf vandaag op Marktplaats:

Ephraim van Embden, Verhandeling over het Damspel.
Amsterdam, 1785.
284 pagina's.
Met handtekening van Van Embden.

F.C. Hemmes, Practisch Dammen voor Beginners, Min- en Meergevorderden.
138 pagina's, diverse diagrammen.

J.F. Moser, Het Eindspel.
Bussum, 1941.
1297 diagrammen, 192 pagina's.

K.C. de Jonge, Hoe leer ik dammen?
Alkmaar, 1916-1917.
217 diagrammen, 184 pagina's.

En eerdere deze week al:

P.H. de Graaf - Het damspel in zijn aantrekkelijksten vorm - 1938

J.B.M.J. Eekhoud - De invloed van de openingstheorie op het damspel - 1958
J.B.M.J. Eekhoud - De combinatie regeert het damspel - 1958

J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 1e deeltje / de 32-28 opening
J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 2e deeltje / de 33-28 opening
J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 3e deeltje / de openingen 34-29 34-30 31-26
J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 4e deeltje / de openingen 33-29 31-27 35-30

ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 31
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 32
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 34
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 35
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 36 38
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 40
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 44 45 47 48 49 50

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 12, 2011 20:07

PeterHt wrote:Vanaf vandaag op Marktplaats:

Ephraim van Embden, Verhandeling over het Damspel.
Amsterdam, 1785.
284 pagina's.
Met handtekening van Van Embden.

F.C. Hemmes, Practisch Dammen voor Beginners, Min- en Meergevorderden.
138 pagina's, diverse diagrammen.

J.F. Moser, Het Eindspel.
Bussum, 1941.
1297 diagrammen, 192 pagina's.

K.C. de Jonge, Hoe leer ik dammen?
Alkmaar, 1916-1917.
217 diagrammen, 184 pagina's.

En eerdere deze week al:

P.H. de Graaf - Het damspel in zijn aantrekkelijksten vorm - 1938

J.B.M.J. Eekhoud - De invloed van de openingstheorie op het damspel - 1958
J.B.M.J. Eekhoud - De combinatie regeert het damspel - 1958

J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 1e deeltje / de 32-28 opening
J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 2e deeltje / de 33-28 opening
J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 3e deeltje / de openingen 34-29 34-30 31-26
J.F. Moser - Modern Openingsspel Dammen - 4e deeltje / de openingen 33-29 31-27 35-30

ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 31
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 32
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 34
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 35
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 36 38
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 40
ir. I. Koeperman - Praktische damkombinaties - 44 45 47 48 49 50
Je mist Koeperman's 33 én 37 39, Peter!
De deeltjes 41 42 en 43 zijn helaas nooit verschenen.

Weet je misschien ook hoeveel exemplaren er bewaard zijn gebleven van het boek van Van Em(b)den ?

Mooi, de afbeelding 'Wie zoekt, die vindt' met vader en zoon Van Em(b)den in jouw boekje van Hemmes !

Image

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Mar 13, 2011 06:14

Kosmos wrote: We zijn dan in elk geval uit de kosten als we die 100 verkopen en als het aanslaat kunnen we altijd nog een tweede druk doen.
Het was een initiatief van Piet Bouw.
Het gaat me naturlijk niet om winst te maken, de hele wereld gaat kapot aan winst maken... Het gaat erom dat het leerboek beschikbaar is voor Nederlandse dammers.
Winstmaken zal voor heel weinig schrijvers van damboeken het hoofddoel zijn, maar het zou toch leuk zijn als je er een zakcentje aan zou kunnen overhouden. Dan zou je jezelf een keertje kunnen verwennen met een reisje naar Thailand bijvoorbeeld :wink: Je werkt er hard genoeg voor!
Kosmos wrote:Een compliment heb je zeker verdiend, Andrew, gezien ook je enorme inzet in Utrecht met de damlessen op scholen! Van zulke enthousiastelingen als jij moet de damwereld het hebben. Ik hoop dat je voldoende steun krijgt uit je omgeving om dat scholenproject tot een succes te maken.
Het scholen project loopt goed, maar er kan wat mij betreft altijd nog meer bij. Voor mij persoonlijk is het een succes als alle leerlingen slagen voor het examen van het Van der Wal diploma. Ik besef wel dat de damwereld en met name de KNDB daar wellicht niet zo veel mee opschiet, als er geen vervolg komt in de vorm van het oprichten van een heuse damclub met "echte" clubdammers. Pas dan wordt er een wezenlijke bijdrage geleverd aan het tot staan brengen van het steeds maar dalende ledenaantal. Dat is denk ik het moeilijkste gedeelte, maar helaas voor mij qua fysieke afstand en financiën niet in mijn eentje op te brengen, hoe graag ik het ook zou willen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Mar 13, 2011 07:07

Eric van Dusseldorp wrote:
Jan Pieter wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote:Ook een super goed product vind ik Turbodambase (TD). Daarom vind ik het erg jammer dat Klaas Bor, geestelijk vader en verkoper van TD, het elk jaar het weer erg moeilijk heeft om het product rendabel op de markt te zetten, omdat veel te weinig dammers het product aanschaffen en/of er een abonnement op nemen.
Bedoel je met rendabel dat TD amper de kosten dekt? Dat zou sneu zijn, maar wat voor kosten worden er dan gemaakt?
Of bedoel je dat het voor Klaas moeilijk is om geld te verdienen met zijn arbeid? Daar zou ik geen probleem mee hebben, want dat geldt voor nagenoeg iedereen die actief is in de damwereld, een wereld die immers draait op vrijwilligers.
Je hebt natuurlijk wel arbeid en arbeid.
Het monotoon intikken van tienduizenden partijen (ten behoeve van anderen) is wel iets waar wat tegenover mag staan, vind ik.
Dat vind ik ook Eric. Maar het meeste werk is, denk ik, niet alleen het monotoon intikken van tienduizenden partijen. Daar ontvangt Klaas van diverse kanten wel hulp bij. Het is vooral ook de tijd die het vergt om het product verder te ontwikkelen en te verbeteren. Daar gaat zeer veel tijd inzitten. Dus als hij bijvoorbeeld drie dagen per week aan Turbo werkt, en 2 dagen bij een gewone baas, dan zijn die drie dagen die hij aan turbo werkt wel heel erg slecht betaald, als je dat afzet tegenover de opbrengsten van Turbo. Dus ja, Jan Pieter, het gaat wel om wat geld te verdienen met arbeid. Natuurlijk verwacht hij niet dat het ook drie dagen salaris oplevert, maar redelijkerwijs zou hij toch mogen verwachten dat het minstens één dag salaris oplevert. Verder is het zeker niet mijn bedoeling om mij met Klaas Bor zijn financiën te bemoeien. Hij zou het waarschijnlijk zelfs niet eens goed vinden dat ik hier open en bloot iedereen aanbevolen heb om Turbodambase aan te schaffen. Ik heb het wel gedaan, omdat ik het heel jammer zou vinden als zijn verdiensten zo laag zouden worden dat hij met de verdere ontwikkeling en updaten van zijn programma zou moeten kappen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Mar 13, 2011 07:18

Verzamelaar wrote: Het lijkt me een leuk idee om een nieuw topic te openen waar verzamelaars hun literatuur vermelden die ze van de hand willen doen of willen ruilen?
Een heel goed idee Verzamelaar!
Misschien krijgen nog meer dammers interesse in het verzamelen of lezen van damboeken of wordt er bij velen de hobby "damboeken verzamelen" nieuw leven ingeblazen.
Verzamelaar wrote: Nieuwe boeken schaf ik meestal meteen aan, maar het komt toch voor dat ik weleens een uitgave mis, hiervoor kunnen we ook een nieuw topic openen.
Ook dit is zeer de moeite waard! Lijkt me ook leuk voor de auteurs van damboeken dat hun werk op meer plekken onder de aandacht wordt gebracht.
Maak jij de topics aan?!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Mar 13, 2011 11:15

Andrew Tjon A Ong wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Je hebt natuurlijk wel arbeid en arbeid.
Het monotoon intikken van tienduizenden partijen (ten behoeve van anderen) is wel iets waar wat tegenover mag staan, vind ik.
Dat vind ik ook Eric. Maar het meeste werk is, denk ik, niet alleen het monotoon intikken van tienduizenden partijen. Daar ontvangt Klaas van diverse kanten wel hulp bij. Het is vooral ook de tijd die het vergt om het product verder te ontwikkelen en te verbeteren. Daar gaat zeer veel tijd inzitten. Dus als hij bijvoorbeeld drie dagen per week aan Turbo werkt, en 2 dagen bij een gewone baas, dan zijn die drie dagen die hij aan turbo werkt wel heel erg slecht betaald, als je dat afzet tegenover de opbrengsten van Turbo. Dus ja, Jan Pieter, het gaat wel om wat geld te verdienen met arbeid. Natuurlijk verwacht hij niet dat het ook drie dagen salaris oplevert, maar redelijkerwijs zou hij toch mogen verwachten dat het minstens één dag salaris oplevert. Verder is het zeker niet mijn bedoeling om mij met Klaas Bor zijn financiën te bemoeien. Hij zou het waarschijnlijk zelfs niet eens goed vinden dat ik hier open en bloot iedereen aanbevolen heb om Turbodambase aan te schaffen. Ik heb het wel gedaan, omdat ik het heel jammer zou vinden als zijn verdiensten zo laag zouden worden dat hij met de verdere ontwikkeling en updaten van zijn programma zou moeten kappen.
Toch vind ik de Turbobor al behoorlijk uitontwikkeld en eigenlijk min of meer af. Zeker sinds Flits annex een eindspeldatabankje eraan gekoppeld zijn. Wat mij betreft hoeft er niet veel tijd meer gestoken te worden in het uitdokteren van allerlei nog niet bestaande exotische mogelijkheden.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Wieger Wesselink » Sun Mar 13, 2011 11:50

Eric van Dusseldorp wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Je hebt natuurlijk wel arbeid en arbeid.
Het monotoon intikken van tienduizenden partijen (ten behoeve van anderen) is wel iets waar wat tegenover mag staan, vind ik.
Dat vind ik ook Eric. Maar het meeste werk is, denk ik, niet alleen het monotoon intikken van tienduizenden partijen. Daar ontvangt Klaas van diverse kanten wel hulp bij. Het is vooral ook de tijd die het vergt om het product verder te ontwikkelen en te verbeteren. Daar gaat zeer veel tijd inzitten. Dus als hij bijvoorbeeld drie dagen per week aan Turbo werkt, en 2 dagen bij een gewone baas, dan zijn die drie dagen die hij aan turbo werkt wel heel erg slecht betaald, als je dat afzet tegenover de opbrengsten van Turbo. Dus ja, Jan Pieter, het gaat wel om wat geld te verdienen met arbeid. Natuurlijk verwacht hij niet dat het ook drie dagen salaris oplevert, maar redelijkerwijs zou hij toch mogen verwachten dat het minstens één dag salaris oplevert. Verder is het zeker niet mijn bedoeling om mij met Klaas Bor zijn financiën te bemoeien. Hij zou het waarschijnlijk zelfs niet eens goed vinden dat ik hier open en bloot iedereen aanbevolen heb om Turbodambase aan te schaffen. Ik heb het wel gedaan, omdat ik het heel jammer zou vinden als zijn verdiensten zo laag zouden worden dat hij met de verdere ontwikkeling en updaten van zijn programma zou moeten kappen.
Toch vind ik de Turbobor al behoorlijk uitontwikkeld en eigenlijk min of meer af. Zeker sinds Flits annex een eindspeldatabankje eraan gekoppeld zijn. Wat mij betreft hoeft er niet veel tijd meer gestoken te worden in het uitdokteren van allerlei nog niet bestaande exotische mogelijkheden.
Dit doet mij om een of andere reden sterk denken aan de uitspraak "640K ought to be enough for anybody" die wordt toegeschreven aan Bill Gates :lol:

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Mar 13, 2011 11:55

Leuk, maar welke nieuwe functionaliteiten heb jij nog in gedachten voor het programma TD, Wieger?
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Sun Mar 13, 2011 14:59

Eric van Dusseldorp wrote: Toch vind ik de Turbobor al behoorlijk uitontwikkeld en eigenlijk min of meer af. Zeker sinds Flits annex een eindspeldatabankje eraan gekoppeld zijn. Wat mij betreft hoeft er niet veel tijd meer gestoken te worden in het uitdokteren van allerlei nog niet bestaande exotische mogelijkheden.
Het is voor een buitenstaander vaak heel moeilijk te begrijpen wat er nou aan een bepaald programma nog verder te ontwikkelen valt, als men er nu al goed mee overweg kan en prima voorziet in de behoefte. Ik dacht ook na de eerste versie van Turbo, dat het een perfect programma was,dat al helemaal "af" was. Vandaar dat ik er toen al meer dan 4000 gulden voor over had om het in het bezit te krijgen. Die versie is echter totaal niet met de huidige te vergelijken qua mogelijkheden en vormgeving.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Schaakmeester
Posts: 61
Joined: Fri Jul 10, 2009 18:37

Turbodambase

Post by Schaakmeester » Sun Mar 13, 2011 17:22

Turbodambase is een mooi programma, en ik kan me dan ook goed voorstellen dat de gemiddelde gebruiker bij iedere release denkt dat het "af" is. Zelf ben ik al 20 jaar - lange tijd intensief - gebruiker van Chessbase, het belangrijkste database programma van de schaakvrienden. Omdat het wat ontwikkeling betreft al wat verder is dan Turbodambase - in een markt met veel meer potentiële gebruikers is dat niet zo vreemd, zijn er door de jaren heen nogal wat nieuwe functionaliteiten bijgekomen.
Een voorbeeld, wat me ook voor de damwereld uitermate geschikt lijkt in de voorbereiding is bijvoorbeeld een merge-functie. Een aantal partijen aanklikken, de mergetoets en ze in één hoofdpartij zetten. Uit mijn schaakpraktijk kan ik melden dat het een ideale functie is om een opening voor te bereiden. En als je er aan gewend bent kun je je niet voorstellen dat je ooit zonder hebt kunnen werken ! En zo zijn er nog wel een paar "wensen" te bedenken, maar die houd ik voorlopig voor me, om Klaas Bor's innovatieve capaciteiten niet ineens teveel onder druk te zetten. :) :)

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Mar 13, 2011 17:42

Een goede bijdrage van Schaakmeester (en ook van Andrew)!
Mijn exacte punt is overigens dat ik liever heb dat TD blijft bestaan met de huidige functionaliteiten (maar uiteraard wel met nieuwe toegevoegde partijen), dan dat Klaas allerlei nieuwe toeters en bellen probeert te ontwikkelen en vervolgens tot de conclusie komt dat er een te grote discrepantie dreigt te ontstaan tussen wat het kost (tijd) en wat het oplevert, en er vervolgens mee stopt.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Bert Zwart » Sun Mar 13, 2011 17:59

mergen van tdam en toernooibase lijkt me de beste oplossing.

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Wieger Wesselink » Sun Mar 13, 2011 21:03

Eric van Dusseldorp wrote:Leuk, maar welke nieuwe functionaliteiten heb jij nog in gedachten voor het programma TD, Wieger?
Ik heb geen speciale functionaliteiten in gedachten voor TD, omdat ik het zelf niet gebruik. Maar ik heb onlangs een keer gezien hoe de analyse editor van TD werkt, en ik zou bijvoorbeeld denken dat hiervoor een WYSIWYG editor toch echt handiger is. En zo zijn er vast nog tientallen nieuwe features te verzinnen die het leven van een TD gebruiker gemakkelijker maken.

Verzamelaar
Posts: 15
Joined: Wed Aug 24, 2005 23:16
Real name: Jakob Pronk

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Verzamelaar » Sun Mar 13, 2011 21:35

Andrew Tjon A Ong wrote:
Verzamelaar wrote: Het lijkt me een leuk idee om een nieuw topic te openen waar verzamelaars hun literatuur vermelden die ze van de hand willen doen of willen ruilen?
Een heel goed idee Verzamelaar!
Misschien krijgen nog meer dammers interesse in het verzamelen of lezen van damboeken of wordt er bij velen de hobby "damboeken verzamelen" nieuw leven ingeblazen.
Verzamelaar wrote: Nieuwe boeken schaf ik meestal meteen aan, maar het komt toch voor dat ik weleens een uitgave mis, hiervoor kunnen we ook een nieuw topic openen.
Ook dit is zeer de moeite waard! Lijkt me ook leuk voor de auteurs van damboeken dat hun werk op meer plekken onder de aandacht wordt gebracht.
Maak jij de topics aan?!
Beide topics heb ik aangemaakt, ben benieuwd naar de reakties.

AnDa
Posts: 187
Joined: Wed Mar 31, 2004 23:38

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by AnDa » Mon Mar 14, 2011 13:36

Ik ben bezig met een overzicht te maken van de damboeken die ik heb en die ik heel binnenkort te koop wil aanbieden.
Het wordt een behoorlijke lijst denk ik. Later meer.

1 'probleem' :roll:
Ik heb een heleboel Russisch spul (minimaal 25 boeken), iemand een idee hoe ik het e.e.a. moet vertalen?
Namen gaan nog wel (Agafonov, Gantwarg, Koeperman), maar wat zijn bijv. deze titels? '50 noeanhkob ha 100 kaetkax', 'kypc debiotob' en 'nosnunohhar nipa ha ctoknetohhon docke' (vrij vertaald uit het syrillisch). :D :D :D

Alvast bedankt!

Post Reply