Kwalificatietoernooi NK 2011

Post Reply
Piet Bouma

Re: Kwalificatietoernooi NK 2011

Post by Piet Bouma » Sun Mar 06, 2011 21:59

Frans de Jonge wrote:Op de vergadering van de Bondsraad van afgelopen zaterdag werden de namen van de evaluatiecommissie bekend gemaakt. Het zijn Frits Luteijn (deelnemer en vertegenwoordiger vanuit de topsportcommissie), Pieter Wijn (bondsraadslid) en Jan Algra (ex-provinciaal bestuurder). Er worden interviews afgenomen en er wordt een enquete onder de deelnemers gehouden. Niet deelnemers kunnen hun opvattingen kwijt bij de evaluatiecommissie via het bondsbureau.
Sinds wanneer zit Frits Luteijn in de topsportcommissie? In het handboek van de KNDB (wat altijd vrij adequaat actueel wordt gehouden) zie ik zijn naam niet bij de commissie topsport staan.
Overigens heeft Frits ook een FMJD-pet, die hij blijkens zijn voorkeur voor het Zwitsers op rating eerder in deze draad ook uitdraagt. Ik vraag me echt af of dit handig is.
En waarom maar één deelnemer/topsportcommissielid? De stem van de topspelers lijkt me zo wel wat afgezwakt naar voren te komen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Dieter

Post by Dieter » Sun Mar 06, 2011 22:49

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:Op de vergadering van de Bondsraad van afgelopen zaterdag werden de namen van de evaluatiecommissie bekend gemaakt. Het zijn Frits Luteijn (deelnemer en vertegenwoordiger vanuit de topsportcommissie), Pieter Wijn (bondsraadslid) en Jan Algra (ex-provinciaal bestuurder). Er worden interviews afgenomen en er wordt een enquete onder de deelnemers gehouden. Niet deelnemers kunnen hun opvattingen kwijt bij de evaluatiecommissie via het bondsbureau.
Sinds wanneer zit Frits Luteijn in de topsportcommissie? In het handboek van de KNDB (wat altijd vrij adequaat actueel wordt gehouden) zie ik zijn naam niet bij de commissie topsport staan.
Overigens heeft Frits ook een FMJD-pet, die hij blijkens zijn voorkeur voor het Zwitsers op rating eerder in deze draad ook uitdraagt. Ik vraag me echt af of dit handig is.
En waarom maar één deelnemer/topsportcommissielid? De stem van de topspelers lijkt me zo wel wat afgezwakt naar voren te komen.
Helaas heeft Jeroen van den Akker zijn plaats in de commissie niet ingenomen. Natuurlijk was het veel beter geweest als een topspeler zitting had genomen. Frits is nu als deelnemer (dus namens die groep) onderdeel van de commissie. Ik ben daar niet gelukkig mee zeker ook maar, niet alleen, vanwege het bovenstaande. Helaas moest er in de BR vergadering meermaals gevraagd worden voordat een soort van opsomming volgde over de onderdelen waarop de commissie moet evalueren. Na enige moeite heb ik wel de indruk dat met name Pieter Wijn er serieus werk van maakt.
Belangrijk is verder dat mensen die ook meningen hebben maar geen deelnemer waren hun stem laten horen door de commissie te informeren. Ik denk dan aan spelers die niet hebben ingeschreven omdat ze problemen hadden met de nieuwe opzet. Provincale bonden die de waarde van hun persoonlijke wedstrijd in stand willen houden en iedereen die verder een mening heeft.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sun Mar 06, 2011 23:12

Frans de Jonge wrote:
Casper van der Tak wrote:Ik heb redelijk veel monitoring en evaluatie werk gedaan en ook advies gegeven voor het opzetten van M&E systemen. Een paar dingen die ik me afvraag:

- zijn de doelen van dit nieuwe systeem ergens vastgelegd?
- zijn er kwantitatieve indicatoren?

Zonder dit is het moeilijk evalueren... je kunt wel opinies verzamelen, maar dat is niet hetzelfde als een evaluatie.
Hoi Casper,
Ik ben het met je eens. Meestal spreek je bij het besluit tot een evaluatie al af waarom (doel), waarop (indicatoren) en mogelijk hoe je dit doet. Nu lijkt het een beetje mosterd na de maaltijd. Met de door Johan Kraijenbrink genoemde aanvulling, maar ook de in de vergadering genoemde beoordeling van de nieuwe systematiek op consequentie voor provinciale kampioenschappen en de eerder opgestelde overwegingen van het bestuur zijn al de nodige doelen geformuleerd. Ik ben benieuwd naar de analyse.The proof of the pudding is ......
Beste Frans, ik zou nog eerder duidelijke doelen willen hebben - op het moment dat het besluit genomen wordt de oude halve finales op te doeken hoor je duidelijkheid te hebben waarom je dat doet, en dan hoor je eigenlijk ook al te besluiten het systeem te gaan evalueren en te bepalen waar je dan naar gaat kijken (dat helpt trouwens ook de besluitvorming). Achteraf de doelen formuleren, nadat de wedstrijden gehouden zijn, dat kan eigenlijk niet, omdat dan de doelen geformuleerd worden met het het resultaat in het achterhoofd.

Wel kun je een redelijk onderzoek doen hoe de verschillende deelnemers en niet-deelnemers over het nieuwe systeem denken en dat heeft wel enige waarde.

Ganesha

Post by Ganesha » Mon Mar 07, 2011 00:57

Ik heb redelijk veel monitoring en evaluatie werk gedaan en ook advies gegeven voor het opzetten van M&E systemen. Een paar dingen die ik me afvraag:

Zonder dit is het moeilijk evalueren... je kunt wel opinies verzamelen, maar dat is niet hetzelfde als een evaluatie.

Hoi Casper,
Ik ben het met je eens. Meestal spreek je bij het besluit tot een evaluatie al af waarom (doel), waarop (indicatoren) en mogelijk hoe je dit doet. Nu lijkt het een beetje mosterd na de maaltijd. Met de door Johan Kraijenbrink genoemde aanvulling, maar ook de in de vergadering genoemde beoordeling van de nieuwe systematiek op consequentie voor provinciale kampioenschappen en de eerder opgestelde overwegingen van het bestuur zijn al de nodige doelen geformuleerd. Ik ben benieuwd naar de analyse.The proof of the pudding is ......

Beste Frans, ik zou nog eerder duidelijke doelen willen hebben - op het moment dat het besluit genomen wordt de oude halve finales op te doeken hoor je duidelijkheid te hebben waarom je dat doet, en dan hoor je eigenlijk ook al te besluiten het systeem te gaan evalueren en te bepalen waar je dan naar gaat kijken (dat helpt trouwens ook de besluitvorming). Achteraf de doelen formuleren, nadat de wedstrijden gehouden zijn, dat kan eigenlijk niet, omdat dan de doelen geformuleerd worden met het het resultaat in het achterhoofd.

Wel kun je een redelijk onderzoek doen hoe de verschillende deelnemers en niet-deelnemers over het nieuwe systeem denken en dat heeft wel enige waarde.
Frans de Jonge wrote:
Casper van der Tak wrote:Ik heb redelijk veel monitoring en evaluatie werk gedaan en ook advies gegeven voor het opzetten van M&E systemen. Een paar dingen die ik me afvraag:

Hoi Casper,

Beste Casper, ik ben het geheel met je eens. Vooraf hadden er duidelijke doelen en aan de hand daarvan criteria opgesteld moeten worden. Dit is helaas niet gebeurd.
Vreemd blijft het ook dat Frits Luteijn voor deze commissie is uitgenodigd. Waarom niet Winkel, als lid van de topsportcommissie?
Frans, geweldig dat de andere 3 gemotiveerd zijn maar het bestuur heeft aangegeven
de evaluatie als zeer wezenlijk te zien. Er had echt iemand ( Bijv dhr. Davelaar) in deze commissie moeten zitten.
Ben nu erg benieuwd naar de resultaten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 12, 2011 12:29

Luteijn wrote: Zoals je wellicht weet, ben ik gevraagd voor de evaluatiecommissie namens de spelers. Deze discussie is belangrijk en wordt toch nog toe op een bijzonder constructieve wijze gevoerd.
In het Dagblad van het Noorden staat vandaag ook een zinvolle bijdrage aan de discussie, Frits!
Klaas van der Laan wrote:DvhN 12-03-2011
Image

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 12, 2011 12:50

Dit lijkt me geen zinvolle bijdrage aan de discussie, om meer dan één reden.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Sat Mar 12, 2011 13:04

Eric van Dusseldorp wrote:Dit lijkt me geen zinvolle bijdrage aan de discussie, om meer dan één reden.
Ik trap erin Eric, welke redenen zijn dat?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 12, 2011 13:10

Cor van Dusseldorp wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Dit lijkt me geen zinvolle bijdrage aan de discussie, om meer dan één reden.
Je kan ze zelf toch wel bedenken, Cor.
Misschien dat iemand je wil helpen...
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Sat Mar 12, 2011 13:23

Eric van Dusseldorp wrote:
Cor van Dusseldorp wrote:
Je kan ze zelf toch wel bedenken, Cor.
Misschien dat iemand je wil helpen...
Ik zou het erg op prijs stellen wanneer je zelf je stellingen onderbouwt.
Dat komt wat geloofwaardiger over...

Alex

Post by Alex » Sat Mar 12, 2011 13:27

Ik proef ook een negatieve ondertoon in het artikel. Ach ja, Auke zal toch zijn frustraties kwijt moeten. Als hij wel naar het NK had gegaan, was er een heel ander artikel ontstaan, denk ik.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 12, 2011 14:13

Jouw mening doet er haast net zo weinig toe als die van mij Eric, hoewel jij natuurlijk wel tot de groep bestuurders hoort over wie Auke Scholma het heeft in zijn rubriek. :D Aangezien Auke een stuk of 30 NK-Finales gespeeld heeft en zich waarschijnlijk ook 15 tot 20 keer via de Halve Finales heeft moeten kwalificeren, is wat hij hierover als ervaringsdeskundige te vertellen heeft ditmaal hopelijk niet zo makkelijk onder het grote KNDB-tapijt te vegen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Mar 12, 2011 14:39

Alex wrote:Ik proef ook een negatieve ondertoon in het artikel. Ach ja, Auke zal toch zijn frustraties kwijt moeten. Als hij wel naar het NK had gegaan, was er een heel ander artikel ontstaan, denk ik.
Voor zover ik Auke ken had hij, ook als hij zich geplaatst zou hebben, kritiek geuit hebben. Ik denk trouwens dat het weinig zin heeft om dat in een korte rubriek te doen, omdat de ruimte ontbreekt om kritiek uit te werken. Ik zou zelf een brief sturen als ik hem was.

Ik zelf heb de volgende punten:
  • Bij gelijk eindigen (wedstrijdpunten) een herkamp; de andere criteria kunnen gebruikt worden als tiebreaker;
    Tegenstandersrating, al dan niet zonder het onderlinge resultaat, vind ik geen goede tiebreaker. Soms speelt een normaal gesproken goede speler een toernooi als een natte krant; dat zou dan niet meegenomen worden. En belangrijker, rating van jonge spelers wordt systematisch onderschat, en oudere spelers die weinig meer spelen overschat. Stel dat ikzelf mee zou doen, dan heb ik misschien wel een hogere rating dan Frerik Andriessen, maar ben ik ook beter??
    Denk nog eens goed na wat dit systeem betekent voor provinciale wedstrijden, en of dat ook is wat we willen;
    Aan de andere kant vind ik een vorm van open inschrijving wel aantrekkelijk, ik zie Auke's probleem niet zo. Ook in de oude halve finales zat kanonnevoer, of die zich nu plaatsen via een provinciaal kampioenschap, of via vrije inschrijving, dat maakt niet zo veel uit;
    Zwitsers heb ik geen bezwaren tegen, maar misschien moet wel meer gelet worden op de paringen, om te voorkomen dat er extreme verschillen zijn in de sterkte van de programma's, vooral in de top.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Mar 28, 2011 16:22

Het Parool, 26 maart 2011
Image

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 10, 2011 22:14

Even een oud topic naar voren halen......

Afgelopen weekend gaven Harry Otten en IJsbrand Haven in speeches aan dat ze de "NK kwalificatie nieuwe stijl" geslaagd vonden.
Waar ik benieuwd naar ben is de evaluatie van die speciale commissie, die in april klaar zou zijn.
Kom op KNDB of evaluatiecommissie, wees transparant en publiceer de evaluatie!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Wed May 11, 2011 22:57

Piet Bouma wrote:Even een oud topic naar voren halen......

Afgelopen weekend gaven Harry Otten en IJsbrand Haven in speeches aan dat ze de "NK kwalificatie nieuwe stijl" geslaagd vonden.
Waar ik benieuwd naar ben is de evaluatie van die speciale commissie, die in april klaar zou zijn.
Kom op KNDB of evaluatiecommissie, wees transparant en publiceer de evaluatie!
Ben geen KNDB of evaluatiecie, maar bij deze.
Attachments
Rapportage__Evaluatiecommissie___Kwalificatiewedstrijden.doc
Rapportage evaluatiecommissie.
(99.5 KiB) Downloaded 218 times

Post Reply