Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post Reply
Verzamelaar
Posts: 15
Joined: Wed Aug 24, 2005 23:16
Real name: Jakob Pronk

Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Verzamelaar » Wed Mar 09, 2011 21:36

Vorige week heb ik onderstaande damboeken op marktplaats gezet:

Eekhoud De damgids
Bergsma Frysk Ferskaat
Raichenbach, M. Recueil des dix parties Fabre-Raichenbach du championnat du monde 1933
Sijbrands Ton Sijbrands vs Twente's Eerste Kloksimultaan 1984-1985
Hoogland Checkers het moderne damspel
Malamed, W.R./Barski, J. Koers sjasjetsnych okontsjanija
Wiersma Damminiaturen
Davidovic, G.A./Strelcik, I.A. Zadaci-miniatjury v mezdunarodnych saskach
Levels/Geurts Openingsslagzetten, deel III Gevorderden
KNDB 75 jaar K.N.D.B.
Jurg/Westerloo Zeven jaar suikerdamtoernooi
Sijbrands De 10 blindpartijen
Helmond Sport en spel Dammen een handleiding voor beginners
Boezjinski, E./Sjaus, J. Teorija i praktika mesjdoenarodnych sjasjek
Letsjinski, R. Podebo sowetskich sjasjistow w Bamako 1980
Kiers, J./Nielsen, B. Jannes
Letsjinski, R. Strategia i taktika w mezjdoenarodnych sjasjkach
Koeperman, I. Taktika w stokletotsjnich sjasjkach
7 Mattsjejna perwenstwo-mira po sjasjkam
Wal, J. van der Mooi Slagwerk
Zvirbulis, V./Zdorowjak, R. Tipitsjnye sjasjetsnye priemy
Bezwersjenko, O.P. Taktika gri w mizjnarodni sjasjki
Eekhoud De invloed van de openingstheorie op het damspel
Moser Modern openingsspel, 4e deeltje de openingen 33-29, 31-27, 35-30
Final II perwenstwo SSSR po mezjdoenarodnym stokl. 1955
Damme, A.K.W. Het damspel (van) J. de Haas en Ph.L. Battefeld
Wiersma, H. Wiersma over Sijbrands tegen Andreiko
Damme, A.K.W. Voor het dambord met J. de Haas en Ph. L. Battefeld
Zdorowjak, R.Z. Stadioel de mizjlok yn zjokoel de dame internatsio
Hoekstra, W. De nieuwste damproblemen
Metodisjeskoe posobie … partii tsjemp. SSSR/Nider
Klimosjov, R. Kroon op WK 1988
Shkitkin, B./Matus, V./Yushkevitch, S. Mir miniatur
Keller, R.C. Oefeningen in het analyseren
Jongh, H. de 200 praktische combinaties

Met het zoekwoord dammen zijn ze het gemakkelijkst te vinden.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Mar 09, 2011 22:49

Een leuke lijst Verzamelaar, maar waarom zet je niet meteen jouw vraagprijs erbij?
Dat is veel plezieriger voor de geïnteresseerden. Dan zou ik nog overwegen om e.e.a. aan te schaffen. Het eerste waar men naar kijkt als damboekjes te koop worden aangeboden is of de combinatie product en prijs interessant is. Als één van beide ontbreekt, verdwijnt meestal ook meteen de interesse. Ik en vele anderen zouden nooit gaan bieden op één simpel damboekje. Het werkt alleen maar drempel verhogend. Damboeken zijn al zeer moeilijk te verkopen.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Hanco Elenbaas » Thu Mar 10, 2011 06:17

Andrew Tjon A Ong wrote:Een leuke lijst Verzamelaar, maar waarom zet je niet meteen jouw vraagprijs erbij?
Dat is veel plezieriger voor de geïnteresseerden. Dan zou ik nog overwegen om e.e.a. aan te schaffen. Het eerste waar men naar kijkt als damboekjes te koop worden aangeboden is of de combinatie product en prijs interessant is. Als één van beide ontbreekt, verdwijnt meestal ook meteen de interesse. Ik en vele anderen zouden nooit gaan bieden op één simpel damboekje. Het werkt alleen maar drempel verhogend. Damboeken zijn al zeer moeilijk te verkopen.
Damboeken zijn niet moeilijk te verkopen, mits ze tegen weggeefprijsjes worden aangeboden. Maar omdat de dammer over 't algemeen gierig/zuinig/arm is, heeft hij weinig over voor zijn sport en is hij doorgaans ook niet geïnteresseerd in literatuur. Het schitterende blad van Ton Sijbrands en Ada Dorgelo had slechts 400 abonnees en van het laatste (pas tweede) boek van Sjtsjogoljev werden maar 200 exemplaren verkocht (onder anderen aan Andrew !). Vergelijk dat eens met wat schakers bieden voor schaakboeken op de veiling van l'Esprit. Om een dammer te dwingen meer te geven dan hij eigenlijk van plan was vanuit zijn gierige/zuinige natuur, is een veiling een uitstekend middel. :wink:

De dammer is zó gierig en/of zuinig dat het geen wonder is dat het ene na het andere toernooi verdwijnt, dat damclubs worden opgeheven en dat het om karmische redenen binnen niet al te lange tijd daarom ook afgelopen zal zijn met de KNDB. Want de dammer is niet alleen maar arm of gierig, ook is hij naijverig en zal hij zijn uiterste best doen her en der diepe kuilen te graven voor de concurrent die er wél in geslaagd is een geldschieter voor de damsport te interesseren. 8)

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 10, 2011 13:40

Ik koop in principe elk damboek dat op de markt wordt gebracht. Als ik van een dammer hoor dat hij bezig is met een damboek te schrijven of samen te stellen, dan mag hij mijn naam altijd bij de lijst van afnemers plaatsen. Bijv. Burleson in Suriname is nu bezig één of twee damboeken te schrijven en ik heb ze nu al bij hem besteld terwijl ik nog niet eens precies weet waar de boeken over gaan en wat de marktprijs zal worden.
Natuurlijk heb ik meteen het mooie boek (gesigneerd!) van Slawa aangeschaft toen hij er mee te koop liep. Ik weet hoeveel tijd en moeite het kost om een damboek te schrijven of samen te stellen. Ook iemand als Watoetin heb ik geholpen zijn boeken te verkopen toen hij er onlangs eentje had uitgebracht. Ik had er meteen een stuk of tien van hem meegenomen en elke keer als ik er eentje verkocht had kreeg hij het geld van me. Natuurlijk ben ik ze allemaal snel kwijtgeraakt. Ik verbaas me ook steeds over hoe weinig abonnees de damtijdschriften hadden. Zelfs een prachtig blad als Hoofdlijn heeft ontstellend weinig abonnees. Ook een prachtig programma als Turbodambase liep tot een paar jaar geleden erg slecht. Johan Krajenbrink vond het schokkend te constateren dat, toen hij er navraag naar deed, slechts drie of vier deelnemers van de Nationale subtoptraining (NST) in het bezit waren van Turbodambase. Hij raadde elke deelnemer zeer sterk aan (bijna verplichtend!) om Turbodambase aan te schaffen. Let wel dat Turbo nu slechts een schijntje kost vergeleken met de begin periode. Toen moest je de partijen nog heel duur inkopen. Ik heb toen ruim meer dan 4000!!! gulden betaald om Turbo dambase en alle beschikbare partijen in mijn bezit te krijgen. Het aantal dammers in Nederland,die zo gek waren om een dergelijk bedrag voor een damprogamma en de partijen te betalen, waren op de vingers van één hand te tellen...
Jaarlijks speel ik een toernooi in Polen. Elk jaar zijn er een drietal spelers die een grote doos oude damboeken meenemen voor de verkoop. Aan het einde van de week hebben ze maar twee of drie boekjes verkocht. Het is bijna gebruikelijk dat ik dan de hele doos minus enkele 8x8 damboekjes voor een zacht prijsje overneem. Afgelopen jaar vroeg ik op de laatste dag aan Buzjinski of hij geen boekjes meegebracht had. Hij heeft meestal van die mooie combinatieboekjes (1 deel klassiek en 1 deel flankspel) van Buzjinski/Leibovich bij zich. Toen hij bevestigend antwoordde, zei ik tegen heb dat ik ze wel van hem wilde overnemen, en hij ging ze meteen op z’n hotelkamer halen. Ik dacht, al heeft hij er tien, twintig of dertig stuks, ik neem ze allemaal van hem over, want het zijn prachtige boekjes voor weinig geld, en ik kan er heel wat dammers gelukkig mee maken. Toen kwam hij aanzetten met slechts twee van die boekjes! Meer had hij kennelijk niet meegenomen. Dammers moesten eens commerciëler worden denk ik dan. Als ik zo’n mooie lijst met damboeken zie, dan wil ik er als grote verzamelaar meteen een stuk of 10-20 aanschaffen. Echter als er geen prijs bij staat, en ik voor elk boek moet gaan nadenken en research moet gaan verrichten om een goede biedprijs te verzinnen, dan heb ik al gegeten en gedronken. Dan hoeft het van mij niet.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Hanco Elenbaas » Thu Mar 10, 2011 14:46

Andrew Tjon A Ong wrote: Dammers moesten eens commerciëler worden denk ik dan.
Slawa Sjtsjogoljev was al een paar jaar bezig met zijn boek over alle Wereldkampioenschappen vanaf pakweg 1885. Hij had een fantastisch boek in gedachten en veel ervan is al zo goed als klaar. Maar hij overweegt er verder van af te zien, nadat hij heeft uitgerekend hoeveel hij erop moet toeleggen als hij het boek laat drukken en er weer slechts 150 tot 200 exemplaren worden verkocht. Het is in commercieel opzicht haast onverantwoord geworden om een damboek te publiceren, want er zijn maar heel weinig damliefhebbers zoals jij, Andrew.

Andrew Tjon A Ong wrote: Als ik zo’n mooie lijst met damboeken zie, dan wil ik er als grote verzamelaar meteen een stuk of 10-20 aanschaffen. Echter als er geen prijs bij staat, en ik voor elk boek moet gaan nadenken en research moet gaan verrichten om een goede biedprijs te verzinnen, dan heb ik al gegeten en gedronken. Dan hoeft het van mij niet.
Wat de waarde is van de oude damboeken die je op veilingen tegenkomt laat zich moeilijk vaststellen. Het blijft wat "de gek" ervoor geven wil. Probeer misschien enkele damcatalogi van l'Esprit te pakken te krijgen waarin Piet Lauwen vanuit verkopersoogpunt richtprijzen heeft vastgelegd voor vrijwel alle damliteratuur. Zonder die catalogi kun je natuurlijk ook rustig 1 of 2 euro bieden op een boek dat je graag zou willen lezen.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 10, 2011 16:03

Hanco Elenbaas wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Dammers moesten eens commerciëler worden denk ik dan.
Slawa Sjtsjogoljev was al een paar jaar bezig met zijn boek over alle Wereldkampioenschappen vanaf pakweg 1885. Hij had een fantastisch boek in gedachten en veel ervan is al zo goed als klaar. Maar hij overweegt er verder van af te zien, nadat hij heeft uitgerekend hoeveel hij erop moet toeleggen als hij het boek laat drukken en er weer slechts 150 tot 200 exemplaren worden verkocht. Het is in commercieel opzicht haast onverantwoord geworden om een damboek te publiceren, want er zijn maar heel weinig damliefhebbers zoals jij, Andrew.
Het meeste werk heeft hij toch al gedaan.
Ik snap wel dat hij al die tientallen, en waarschijnlijk wel honderden uren die hij eraan gewerkt heeft niet te gelde kan maken, en dus altijd verlies zal hebben. Echter, als hij het boek niet uitgeeft, dan is het verlies nog groter, want dan gaan die ongetwijfeld prachtige analyses en verhalen voor het nageslacht verloren. Dan is al die noeste arbeid haast voor niets geweest.
Hanco Elenbaas wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Als ik zo’n mooie lijst met damboeken zie, dan wil ik er als grote verzamelaar meteen een stuk of 10-20 aanschaffen. Echter als er geen prijs bij staat, en ik voor elk boek moet gaan nadenken en research moet gaan verrichten om een goede biedprijs te verzinnen, dan heb ik al gegeten en gedronken. Dan hoeft het van mij niet.
Wat de waarde is van de oude damboeken die je op veilingen tegenkomt laat zich moeilijk vaststellen. Het blijft wat "de gek" ervoor geven wil. Probeer misschien enkele damcatalogi van l'Esprit te pakken te krijgen waarin Piet Lauwen vanuit verkopersoogpunt richtprijzen heeft vastgelegd voor vrijwel alle damliteratuur. Zonder die catalogi kun je natuurlijk ook rustig 1 of 2 euro bieden op een boek dat je graag zou willen lezen.
Als het om echte haast antiquarische damboekwerken gaat, kan ik me voorstellen dat je het middels veiling en bieden wilt verkopen. Nu gaat het over alledaagse damboeken. Daar wil de gemiddelde belangstellende niet al te veel tijd en moeite in stoppen om dat boek in bezit te krijgen. Ik zeker niet, want ik sla ze in het Oostblok per tientallen tegelijk in, en dan ga ik niet op een boekje 1 of 2 euro bieden terwijl de portokosten veel meer bedragen en de verkoper waarschijnlijk een veel hogere prijs in zijn gedachten had. Je kunt ook hebben dat je een verkoper mee beledigt als je in jouw onschuld 1 euro op een boek gaat bieden :oops: , terwijl het boek in werkelijkheid misschien wel 100 euro of meer waard is. Mijn jarenlange ervaring met in- en verkopen op het internet (ik heb zelfs een webwinkel gehad op Marktplaza, de concurrent van Marktplaats) is: een duidelijke prijsstelling bezorgt je de minste kopzorgen en irritaties en vooral: het verkoopt het snelst :!:
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Hanco Elenbaas » Thu Mar 10, 2011 19:07

Als Slawa de uren dat hij aan dat boek heeft gewerkt zou meerekenen, wordt het helemaal onbetaalbaar Andrew! :) Zijn geplande boek over de geschiedenis van de Wereldkampioenschappen Dammen is volgens hem al commercieel onverantwoord als hij alleen de kosten van drukken en vertalen berekent.

De lijst van Jakob hierboven bevat diverse zeldzame boekjes, beslist geen alledaagse die iemand zomaar even in stapeltjes tevoorschijn tovert. Als jij met je bod van 1 euro over een aantal dagen de hoogste bieder bent, ben je spekkoper!

Dit is wel een boek voor jou Andrew: Oefeningen in het Analyseren van R.C. Keller. Op de veiling van l'Esprit wisselt het meestal voor rond de 25 euro van eigenaar.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 10, 2011 20:52

Ik geloof graag dat Slawa zijn boek onbetaalbaar wordt als hij zijn gewerkte uren zou mee calculeren in de prijs. Hij zal wel met grote passie aan dat boek gewerkt hebben en dat zal hem wel veel voldoening gegeven hebben. De kroon op zijn werk zou natuurlijk de publicatie van het boek zijn.

Op Marktplaats gaat het niet toe zoals op bijvoorbeeld Ebay, dat je min of meer automatisch je koopje kunt incasseren als er een bepaalde tijd verstreken is. Dan zou het nog leuk zijn om te bieden!
Je mag blij zijn als je een fatsoenlijk antwoord krijgt als je 1 euro gaat bieden op een boek dat 25 euro waard is. Vroeger zette ik een bepaald artikel voor bijvoorbeeld 150 euro op Marktplaats en dan had je altijd wel een paar mafkezen die dan een tientje gingen bieden. Die kregen dan gewoon geen antwoord van mij, omdat ik ze dus niet serieus nam. Gelukkig is er vaak wel een minimum bedrag aangegeven vanaf waarop je kunt bieden.
Maar Hanco, je hebt gelijk. Het is wel een manier...
Hanco Elenbaas wrote:... Om een dammer te dwingen meer te geven dan hij eigenlijk van plan was vanuit zijn gierige/zuinige natuur, is een veiling een uitstekend middel. :wink:
Ik heb naar een paar biedingen gekeken, en er werd voor het kleine boekje van Jannes vd Wal ”Mooi Slagwerk “ al 25 euro geboden. Met dat soort prijzen zou ik nog rijk kunnen worden. Wat dat betreft heeft de verkoper gelijk met het biedsysteem als hij er niet naar streeft om zo snel mogelijk zijn boeken te verkopen (vooral als hij er maar één exemplaar van heeft), maar om een zo hoog mogelijke prijs er uit te halen, ook al duurt het weken of maanden.
Bedankt voor jouw tip Hanco. Maar het prachtige boek “Oefeningen in het analyseren” van Keller heb ik natuurlijk al (in meervoud zelfs). Het was één van de eerste damboeken die ik aangeschaft had. Ik weet nog dat ik nog maar net een paar maanden op de damclub zat, ergens eind jaren zeventig ('77 of '78), dat ik een bezoek aan het KNDB bondsbureau had gebracht. Als ik mij niet vergis zat het toen in Dordrecht aan de Steegoversloot. Ik had toen al mijn zakgeld van een paar maanden opgespaard, mijn spaarpot leeggehaald, en ben toen samen met een damvriend damboeken gaan kopen op het Bondsbureau. We hebben toen voor een paar honderd gulden uitgegeven aan damboeken. Daar zat dus o.a. ook het boekje van Keller bij, dat toen nog niet zo lang uit was.

Twee weken geleden kwam op de Onderlinge van Ons Genoegen Utrecht Teus de Mik met een grote doos oude damboeken en oude exemplaren van het bondsblad Het Damspel. Hij had de hele collectie geschonken gekregen van een dammer die er mee gestopt was. In principe mocht iedereen gratis eruit halen wat hij wilde. Hij had er waarschijnlijk te weinig ruchtbaarheid aan gegeven, anders kan ik het niet verklaren dat hij moeite had om die doos leeg te krijgen. Ik heb mijzelf bescheiden opgesteld en had er een stuk of 3 boeken uit gepikt. Uiteindelijk “offerde” een andere dammer zich op om het restant mee naar huis te nemen :?
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by henk stoop » Thu Mar 10, 2011 23:58

Andrew Tjon A Ong wrote:Twee weken geleden kwam op de Onderlinge van Ons Genoegen Utrecht Teus de Mik met een grote doos oude damboeken en oude exemplaren van het bondsblad Het Damspel. Hij had de hele collectie geschonken gekregen van een dammer die er mee gestopt was. In principe mocht iedereen gratis eruit halen wat hij wilde. Hij had er waarschijnlijk te weinig ruchtbaarheid aan gegeven, anders kan ik het niet verklaren dat hij moeite had om die doos leeg te krijgen. Ik heb mijzelf bescheiden opgesteld en had er een stuk of 3 boeken uit gepikt. Uiteindelijk “offerde” een andere dammer zich op om het restant mee naar huis te nemen :?
Voor dit soort situaties is damboeken.nl gestart. Was Teus daar met zijn boeken naar toegegaan dan had OG de opbrengst kunnen bijschrijven op haar rekening.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Kosmos » Fri Mar 11, 2011 14:04

Andrew Tjon A Ong wrote:Ik geloof graag dat Slawa zijn boek onbetaalbaar wordt als hij zijn gewerkte uren zou mee calculeren in de prijs. Hij zal wel met grote passie aan dat boek gewerkt hebben en dat zal hem wel veel voldoening gegeven hebben. De kroon op zijn werk zou natuurlijk de publicatie van het boek zijn.

Op Marktplaats gaat het niet toe zoals op bijvoorbeeld Ebay, dat je min of meer automatisch je koopje kunt incasseren als er een bepaalde tijd verstreken is. Dan zou het nog leuk zijn om te bieden!
Je mag blij zijn als je een fatsoenlijk antwoord krijgt als je 1 euro gaat bieden op een boek dat 25 euro waard is. Vroeger zette ik een bepaald artikel voor bijvoorbeeld 150 euro op Marktplaats en dan had je altijd wel een paar mafkezen die dan een tientje gingen bieden. Die kregen dan gewoon geen antwoord van mij, omdat ik ze dus niet serieus nam. Gelukkig is er vaak wel een minimum bedrag aangegeven vanaf waarop je kunt bieden.
Maar Hanco, je hebt gelijk. Het is wel een manier...
Hanco Elenbaas wrote:... Om een dammer te dwingen meer te geven dan hij eigenlijk van plan was vanuit zijn gierige/zuinige natuur, is een veiling een uitstekend middel. :wink:
Ik heb naar een paar biedingen gekeken, en er werd voor het kleine boekje van Jannes vd Wal ”Mooi Slagwerk “ al 25 euro geboden. Met dat soort prijzen zou ik nog rijk kunnen worden. Wat dat betreft heeft de verkoper gelijk met het biedsysteem als hij er niet naar streeft om zo snel mogelijk zijn boeken te verkopen (vooral als hij er maar één exemplaar van heeft), maar om een zo hoog mogelijke prijs er uit te halen, ook al duurt het weken of maanden.
Bedankt voor jouw tip Hanco. Maar het prachtige boek “Oefeningen in het analyseren” van Keller heb ik natuurlijk al (in meervoud zelfs). Het was één van de eerste damboeken die ik aangeschaft had. Ik weet nog dat ik nog maar net een paar maanden op de damclub zat, ergens eind jaren zeventig ('77 of '78), dat ik een bezoek aan het KNDB bondsbureau had gebracht. Als ik mij niet vergis zat het toen in Dordrecht aan de Steegoversloot. Ik had toen al mijn zakgeld van een paar maanden opgespaard, mijn spaarpot leeggehaald, en ben toen samen met een damvriend damboeken gaan kopen op het Bondsbureau. We hebben toen voor een paar honderd gulden uitgegeven aan damboeken. Daar zat dus o.a. ook het boekje van Keller bij, dat toen nog niet zo lang uit was.

Twee weken geleden kwam op de Onderlinge van Ons Genoegen Utrecht Teus de Mik met een grote doos oude damboeken en oude exemplaren van het bondsblad Het Damspel. Hij had de hele collectie geschonken gekregen van een dammer die er mee gestopt was. In principe mocht iedereen gratis eruit halen wat hij wilde. Hij had er waarschijnlijk te weinig ruchtbaarheid aan gegeven, anders kan ik het niet verklaren dat hij moeite had om die doos leeg te krijgen. Ik heb mijzelf bescheiden opgesteld en had er een stuk of 3 boeken uit gepikt. Uiteindelijk “offerde” een andere dammer zich op om het restant mee naar huis te nemen :?
Je interesse in damliteratuur en inzet om damboeken van anderen te verkopen is een voorbeeld voor veel dammers, Andrew!
Hanco heeft wel gelijk dat dammers weinig intellectueel overkomen met hun geringe belangstelling voor damliteratuur.
In de schaakwereld bijv. worden veel meer boeken verkocht.
Zelf kocht ik vroeger vaak damboeken, maar inmiddels moet ik ook op de centen passen helaas. Krijg nog wel boeken opgestuurd om te recenseren in het Friesch Dagblad, zoals het grappige boek van Dollekamp. In de inleiding schrijft Evert dat hij zelf nooit damboeken koopt, maar wel schaakliteratuur (met verhalen erin, zoals het tijdschrift Matten) .....
Binnenkort komt een damboek uit van Piet Bouw, die A Course in draughts deel 1 heeft vertaald in het Nederlands. De KNDB wilde het niet uitgeven.
Het is bij de drukker en we hebben het maar gehouden op 100 exemplaren voorlopig.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 12, 2011 02:22

Kosmos wrote: Je interesse in damliteratuur en inzet om damboeken van anderen te verkopen is een voorbeeld voor veel dammers, Andrew!
Dank voor jouw complimenten Kosmos.
Ik heb vaak de indruk dat dammers zich schamen om met iets aan een andere dammer te koop aan te bieden. Dat vind ik jammer, zeker als je er van overtuigd bent dat het een goed product is. Daarom bied ik ook elke dammer Thailand Open aan omdat ik weet dat het een goed product is. Nog nooit heeft een speler spijt gehad van zijn beslissing om Thailand Open mee te maken. Ook een super goed product vind ik Turbodambase (TD). Daarom vind ik het erg jammer dat Klaas Bor, geestelijk vader en verkoper van TD, het elk jaar het weer erg moeilijk heeft om het product rendabel op de markt te zetten, omdat veel te weinig dammers het product aanschaffen en/of er een abonnement op nemen. Daarom maak ik er al jaren veel reclame voor en geef er geheel onbezoldigd demonstraties van op trainingen en toernooien. Ik doe ook erg mijn best om het programma voor Klaas te verkopen en dat lukt ook nog aardig ook! Zelfs in Suriname heb ik Turbo voor hem verkocht. Begin van het jaar heeft Klaas mij een gratis abonnement voor 2011 aangeboden, als blijk van waardering voor al mijn inspanningen voor TD.
Kosmos wrote: Zelf kocht ik vroeger vaak damboeken, maar inmiddels moet ik ook op de centen passen helaas.
Helaas moet ik de laatste tijd ook heel erg op de centjes passen. Misschien is het ook tijd voor mij om een deel van mijn collectie op een damveiling te gooien :wink:
Thailand Open komt er aan en dat vergt elk jaar weer een enorme investering. Als het goed is komt die er wel weer uit, maar nu de FMJD hard bezig is om het toernooi van de kaart te vegen, moet ik maar afwachten of het er ook dit jaar uitkomt.
Kosmos wrote: Binnenkort komt een damboek uit van Piet Bouw, die A Course in draughts deel 1 heeft vertaald in het Nederlands. De KNDB wilde het niet uitgeven.
Het is bij de drukker en we hebben het maar gehouden op 100 exemplaren voorlopig.
Jammer dat de KNDB dat prachtige boek niet wilde uitgeven!
Leuk dat Piet Bouw (niet te verwarren met Piet Bouma :wink:) het E-book? Course in Draughts deel 1 vertaald heeft in het Nederlands, maar had jij dat niet beter voor jouw rekening kunnen nemen of had dat jou alleen maar geld gekost? Hopelijk zal het je nu wel wat royalty’s opleveren, maar met een oplage van slechts 100 stuks zal dat wel geen vetpot zijn.
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Sun Mar 13, 2011 05:35, edited 1 time in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Kosmos » Sat Mar 12, 2011 12:45

Andrew Tjon A Ong wrote:
Kosmos wrote: Je interesse in damliteratuur en inzet om damboeken van anderen te verkopen is een voorbeeld voor veel dammers, Andrew!
Dank voor jouw complimenten Kosmos.
Ik heb vaak de indruk dat dammers zich schamen om met iets aan een andere dammer te koop aan te bieden. Dat vind ik jammer, zeker als je er van overtuigd bent dat het een goed product is. Daarom bied ik ook elke dammer Thailand Open aan omdat ik weet dat het een goed product is. Nog nooit heeft een speler spijt gehad van zijn beslissing om Thailand Open mee te maken. Ook een super goed product vind ik Turbodambase (TD). Daarom vind ik het erg jammer dat Klaas Bor, geestelijk vader en verkoper van TD, het elk jaar het weer erg moeilijk heeft om het product rendabel op de markt te zetten, omdat veel te weinig dammers het product aanschaffen en/of er een abonnement op nemen. Daarom maak ik er al jaren veel reclame voor en geef er geheel onbezoldigd demonstraties van op trainingen en toernooien. Ik doe ook erg mijn best om het programma voor Klaas te verkopen en dat lukt ook nog aardig ook! Zelfs in Suriname heb ik Turbo voor hem verkocht. Begin van het jaar heeft Klaas mij een gratis abonnement voor 2011 aangeboden, als blijk van waardering voor al mijn inspanningen voor TD.
Kosmos wrote: Zelf kocht ik vroeger vaak damboeken, maar inmiddels moet ik ook op de centen passen helaas.
Helaas moet ik de laatste tijd ook heel erg op de centjes passen. Misschien is het ook tijd voor mij om een deel van mijn collectie op een damveiling te gooien :wink:
Thailand Open komt er aan en dat vergt elk jaar weer een enorme investering. Als het goed is komt die er wel weer uit, maar nu de FMJD hard bezig is om het toernooi van de kaart te vegen, moet ik maar afwachten of het er ook dit jaar uitkomt.
Kosmos wrote: Binnenkort komt een damboek uit van Piet Bouw, die A Course in draughts deel 1 heeft vertaald in het Nederlands. De KNDB wilde het niet uitgeven.
Het is bij de drukker en we hebben het maar gehouden op 100 exemplaren voorlopig.
Jammer dat de KNDB dat prachtige boek niet wilde uitgeven!
Leuk dat Piet Bouw (niet te verwarren met Piet Bouma :wink:) het E-book? Course in Draughts deel 1 vertaalt heeft in het Nederlands, maar had jij dat niet beter voor jouw rekening kunnen nemen of had dat jou alleen maar geld gekost? Hopelijk zal het je nu wel wat royalty’s opleveren, maar met een oplage van slechts 100 stuks zal dat wel geen vetpot zijn.
We zijn dan in elk geval uit de kosten als we die 100 verkopen en als het aanslaat kunnen we altijd nog een tweede druk doen.
Het was een initiatief van Piet Bouw.
Het gaat me naturlijk niet om winst te maken, de hele wereld gaat kapot aan winst maken...
Het gaat erom dat het leerboek beschikbaar is voor Nederlandse dammers.
Een compliment heb je zeker verdiend, Andrew, gezien ook je enorme inzet in Utrecht met de damlessen op scholen! Van zulke enthousiastelingen als jij moet de damwereld het hebben. Ik hoop dat je voldoende steun krijgt uit je omgeving om dat scholenproject tot een succes te maken.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Jan Pieter » Sat Mar 12, 2011 13:26

Andrew Tjon A Ong wrote:Ook een super goed product vind ik Turbodambase (TD). Daarom vind ik het erg jammer dat Klaas Bor, geestelijk vader en verkoper van TD, het elk jaar het weer erg moeilijk heeft om het product rendabel op de markt te zetten, omdat veel te weinig dammers het product aanschaffen en/of er een abonnement op nemen.
Bedoel je met rendabel dat TD amper de kosten dekt? Dat zou sneu zijn, maar wat voor kosten worden er dan gemaakt?
Of bedoel je dat het voor Klaas moeilijk is om geld te verdienen met zijn arbeid? Daar zou ik geen probleem mee hebben, want dat geldt voor nagenoeg iedereen die actief is in de damwereld, een wereld die immers draait op vrijwilligers.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Mar 12, 2011 14:38

Jan Pieter wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote:Ook een super goed product vind ik Turbodambase (TD). Daarom vind ik het erg jammer dat Klaas Bor, geestelijk vader en verkoper van TD, het elk jaar het weer erg moeilijk heeft om het product rendabel op de markt te zetten, omdat veel te weinig dammers het product aanschaffen en/of er een abonnement op nemen.
Bedoel je met rendabel dat TD amper de kosten dekt? Dat zou sneu zijn, maar wat voor kosten worden er dan gemaakt?
Of bedoel je dat het voor Klaas moeilijk is om geld te verdienen met zijn arbeid? Daar zou ik geen probleem mee hebben, want dat geldt voor nagenoeg iedereen die actief is in de damwereld, een wereld die immers draait op vrijwilligers.
Je hebt natuurlijk wel arbeid en arbeid.
Het monotoon intikken van tienduizenden partijen (ten behoeve van anderen) is wel iets waar wat tegenover mag staan, vind ik.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Verzamelaar
Posts: 15
Joined: Wed Aug 24, 2005 23:16
Real name: Jakob Pronk

Re: Diverse damboeken te koop op Marktplaats

Post by Verzamelaar » Sat Mar 12, 2011 16:19

Andrew Tjon A Ong wrote: Zelf kocht ik vroeger vaak damboeken, maar inmiddels moet ik ook op de centen passen helaas.
Helaas moet ik de laatste tijd ook heel erg op de centjes passen. Misschien is het ook tijd voor mij om een deel van mijn collectie op een damveiling te gooien :wink:
Thailand Open komt er aan en dat vergt elk jaar weer een enorme investering. Als het goed is komt die er wel weer uit, maar nu de FMJD hard bezig is om het toernooi van de kaart te vegen, moet ik maar afwachten of het er ook dit jaar uitkomt.
Andrew ik wist niet dat jij ook verzamelaar was. Ik heb onlangs een gehele collectie overgenomen en doe de doublures nu weer van de hand op marktplaats. Het liefst wil ik echter damliteratuur ruilen, maar de verzamelaars die ik ken hebben een grote collectie of niet de boeken waar ik nog naar op zoek ben.

Het lijkt me een leuk idee om een nieuw topic te openen waar verzamelaars hun literatuur vermelden die ze van de hand willen doen of willen ruilen?
Kosmos wrote: Binnenkort komt een damboek uit van Piet Bouw, die A Course in draughts deel 1 heeft vertaald in het Nederlands. De KNDB wilde het niet uitgeven.
Het is bij de drukker en we hebben het maar gehouden op 100 exemplaren voorlopig.
Jammer dat de KNDB dat prachtige boek niet wilde uitgeven!
Leuk dat Piet Bouw (niet te verwarren met Piet Bouma :wink:) het E-book? Course in Draughts deel 1 vertaalt heeft in het Nederlands, maar had jij dat niet beter voor jouw rekening kunnen nemen of had dat jou alleen maar geld gekost? Hopelijk zal het je nu wel wat royalty’s opleveren, maar met een oplage van slechts 100 stuks zal dat wel geen vetpot zijn.[/quote]

Nieuwe boeken schaf ik meestal meteen aan, maar het komt toch voor dat ik weleens een uitgave mis, hiervoor kunnen we ook een nieuw topic openen.

Post Reply