Jan Pieter wrote:Hanco Elenbaas wrote:Dat de uitslag van de totaal niet meer belangrijke partij uit de laatste ronde tussen de allang uitgeschakelde Theo van den Hoek en Daaf Kasse invloed zou kunnen hebben op wie zich voor de Finale plaatst en wie niet, zou alweer een reden moeten zijn om spelers bij gelijk eindigen in punten te laten herkampen.
In Emmeloord had het nog erger kunnen zijn. Daar verloor Jurg in de slotronde van Van Prinsenbeek, en zowel partij als tijdverbruik doen vermoeden dat Jurg snel naar huis wilde. Dit kostte Twiest een net niet cruciaal weerstandspunt. Het zou heel onbevredigend geweest zijn als dit een beslissende invloed op de kwalificatie had gehad.
Aan de andere kant, zoals ildjarn al aangaf, zat Frits Luteijn op het NK 2008 steevast te vluggeren in de tweede ronde op een dag, en mede daardoor werd Heusdens kampioen. Zo zijn er meer voorbeelden te geven. Al jaren accepteren we dat kampioenschappen beslist worden doordat er punten cadeau gedaan worden, waarom zouden we dan opeens moeten herkampen wanneer er (minder belangrijke) weerstandspunten cadeau gedaan worden?
Dat Balkenende hier al jarenlang als minister-president geaccepteerd werd, betekende gelukkig niet dat we maar door moesten gaan met die onzin. (Hoewel Rutte helaas nauwelijks een verbetering te noemen is. Stem morgen Ton Sijbrands! Meer gymnastiek voor talentvolle damjeugd en een 13de maand en meer vakantiegeld voor ons.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
Dit nieuwe kwalificatiesysteem heeft een paar voordelen, zie de stukjes van Andrew, maar de deur staat wijd open voor onrechtvaardigheden (door je eigen rating genekt worden) of zelfs corruptie. Ik wist niet dat Frits op het NK 2008 steevast zat te vluggeren tijdens de tweede ronde op een dag. Als dat zo is dan klopt dat natuurlijk aan geen kant, maar dat betekent nog niet dat ik het er daarom maar mee eens moet zijn dat het nu ook mogelijk is dat een al uitgeschakelde de kwalificatie van een goede damvriend kan helpen afdwingen door opzettelijk te verliezen van een andere nobody in een partij waarin eigenlijk niks meer op het spel zou horen te staan. Ik zeg niet dat dat al gebeurd is, maar het zou zomaar kunnen gebeuren, nu de katten op het spek worden gebonden.
Barrage na gelijk eindigen in punten vind ik rechtvaardiger, maar ik zal wel tot een kleine minderheid behoren, aangezien de hele damwereld zelfs instemmend bleef zwijgen toen een paar "wijze" mannen besloten dat de laatste plaats op een WK moest worden weggeschonken in plaats van dat er om zou worden gespeeld, zoals eerder was afgesproken.