Gerson Bendt gaat weer voor titel
Maatregelen om weggeefpartijen te minimaliseren
door Stan Herewood
Uit: Sportscope, 09/02/2011
Twaalf dammers gooien zich vanaf vanavond in de strijd om het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2011. De intenties van titelverdediger Gerson Bendt zijn kristalhelder. “Ik ga sowieso voor de eerste plaats. Ik ben het aan mezelf verplicht.”
Gerson Bendt geeft toe dat hij niet de enige is die rondloopt met kampioensaspiraties. “Maar als je een paar keer eerste bent geworden – of je nou wel of niet in vorm was – de gemeenschap, je fans, mensen rondom je heen, verwachten dat je zo hoog mogelijk eindigt. In dit geval de eerste plaats.
dWT foto / Paul San
Damkampioen 2010 Gerson Bendt (m) wordt geflankeerd door semikampioen Rinaldo Kemnaad (r) en John Sadiek (l), die derde werd.-.
Omdat ook de overige elf dammers dezelfde redenen hebben om zo hoog mogelijk te eindigen, meent hij dat bepaalde factoren bepalend zullen zijn voor het eindresultaat. Als voorbeeld noemt hij dammers die hard zwoegen en ploegen in het dagelijks leven, maar daarnaast de tijd moeten vrijmaken om zich goed voor te bereiden op een toernooi. Dat heeft weerslag op het spel. “Je moet een goede balans zien te vinden tussen een optimale voorbereiding en het bereiken van goede resultaten, ondanks de beperkt beschikbare tijd.”
dWT archief
Een geconcentreerde Gerson Bendt (r) in actie tegen Guno Burleson..-.
Aan de andere kant is het Bendt ook bekend dat topdammers vaak zeggen dat ze zich niet goed hebben voorbereid, wat soms onwaar is. “Maar ze kunnen niet verkroppen dat ze beweren zich goed te hebben voorbereid en aan het einde van de rit laag eindigen op de ranglijst. Ik weet dat er dammers zijn die geen professionals zijn, maar hun aanpak, de aandacht die ze geven aan het spel en de voorbereiding van ze is vrij professioneel. Vanuit dat oogpunt zouden die dammers juist aanspraak moeten maken op de titel, in plaats van dammers die er veel minder tijd in stoppen. Het feit dat dammers onvoorbereid het toernooi binnenstappen geeft overigens aan dat er iets loos is met ons niveau.”
dWT archief
Dheeradjdutt Somai speelde vorig jaar een sterk toernooi.-.
Bendt is niet in de omstandigheid geweest om het spel van de dammers in de halve finale te bekijken en te bestuderen. “Het zijn min of meer dezelfde dammers van het vorig jaar. Ik heb mij voorgenomen mijn eigen spel te spelen. Ik wacht totdat mijn tegenstrevers een fout maken in hun eigen straatje, dan rol ik ze op. Om zo'n strategie toe te passen moet je eerst zien wat de tegenstander doet.”
dWT archief
De dammer John Sadiek wil graag kampioen worden.-.
De kampioen betreurt dat er niet gedocumenteerd wordt in Suriname. “Het is bijna een cultuurgoed dat wedstrijden die gespeeld zijn geheim worden gehouden. Partijen worden niet verzameld en onder de dammers gedistribueerd.
Als je vrije toegang hebt tot materiaal waarbij je partijen kon analyseren zou dat bevorderlijk zijn voor niveauverhoging.”
Hij ziet het als een hele hulp wanneer dammers een beeld hebben van het spel van de tegenstander. “Daar draait alles bij de voorbereiding om. Je wil een technisch frame ontwerpen over het spel van de tegenstander. Om dat te doen moet je partijen van die dammer hebben geanalyseerd. Als je ontdekt dat een dammer consequent zijn linkervleugel te snel aan het ontwikkelen is in de opening, laat ik hem dat doen en vervolgens ga ik op de andere vleugel. Wanneer je over-ontwikkeld bent, moet je expansie zoeken voor je overontwikkelde stelling. Als je geen historisch beeld hebt van het spel van de tegenstander ga je de kansen zoeken in een systeem dat je helemaal niet hoeft te hanteren.”
Door gebrek aan historische gegevens van de tegenstanders concentreert Bendt zich daarom in de voorbereiding op de sleutelposities in bepaalde situaties, zoals klassiek- en flankspel. Overigens dwingt de titelhouder de tegenstanders mee te draaien in het patroon dat hij hanteert.
Weggeefpraktijken
Dheeradjdutt Somai eindigde vorig jaar als vierde. Hij heeft verlof aangevraagd bij zijn werkgever om zich volledig toe te leggen op het toernooi. “Mijn streven is kampioen te worden. (John) Sadiek en Bendt zijn sterk, maar niet onverslaanbaar.”
Somai heeft wat gedaan aan theorie en ervaart talentengroei. “Mijn tegenstanders moeten voorzichtig zijn, want ik ga verrassend sluipen naar de top. Ik start vanuit een underdogpositie en dat geeft mij rust. Als ze fouten maken krijgen ze vast wel problemen.”
De nummer vier van 2010 hoopt niet dat er dit jaar partijen worden weggegeven. De Surinaamse Dambond moet volgens hem scherp letten op dammers die door codes voorgezegd worden wanneer ze tijdens hun partij naar het toilet gaan. “Dat is toch niet eerlijk?”
Somai had vorig jaar aan de krant gezegd over bewijzen te beschikken dat personen zich aan weggeefpartijen hebben gemaakt. “De mensen die zich daaraan schuldig maken, moeten ermee stoppen anders gaat God ze straffen”, zei hij toen.
De SDB stelde een speciale onderzoekscommissie onder leiding van de huidige bondsvoorzitter Robur Levens in, die besloot Harley Overman te straffen. Hij zou zelf verklaard hebben een partij te hebben weggegeven. Kort daarvoor hadden dammers vooral op de radio over en weer met vuil gesmeten en elkaar beschuldigd van weggeefpartijen.
Levens: “Het weggeven van partijen is een fenomeen dat niet geheel is uit te bannen. In het boek ‘damgeheimen’ van de wereldbekende dammer Iser Koeperman doet hij onthullingen over weggeefpartijen op het hoogste niveau. “Wel hebben wij de halvefinaleronde ingelast om te voorkomen dat dammers van de algemene ronde zich rechtstreeks plaatsen voor de finaleronde. De halve finale dient als zeef om de beste dammers te laten doorstoten naar de finale. Het aantal dammers in de finale is teruggebracht van 14 naar 12. We zien wel hoe het loopt.”
Levens verwacht een spannend toernooi, omdat in de finaleronde goede topdammers zitten. De jeugddammers en andere minder opvallende dammers kunnen volgens hem voor verrassingen zorgen.
Kampioen
John Sadiek voorpelt dat hij tijdens het Persoonlijk Landskampioenschap stevig partij kan leveren. Hij speelt live op internet tegen buitenlandse dammers met een behoorlijke rating. “Het zijn meer vluggertjes, geen denkpartijen, want daarvoor heb ik geen tijd.”
Sadiek, die blij is met het dammen zoals het zich aan het ontwikkelen is, kan zijn werk als kinderarts wel combineren met zijn sport. Toch geeft hij toe niet altijd gemotiveerd te zijn een honderdprocentscore te halen. “Mijn vakgebied brengt met zich mee dat ik niet elke keer verlof kan opnemen om mee te doen aan wedstrijden.”
Ook gaan de jaren tellen, zegt de 65-jarige damdokter. Daarom heeft hij zijn doelstelling bijgesteld. “Vroeger was ik uitsluitend tevreden met een eerste plaats, maar nu neem ik genoegen met een podiumplaats, binnen de eerste drie.”
Vorig jaar eindigde Sadiek op de derde plaats. “Ik speel op paratekennis en ben niet meer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Als ik blijf binnen de top drie ben ik blij. Internationaal is de motivatie er niet meer en nationaal heb ik al zoveel bereikt. Ik doe daarom niet mee aan alle toernooien zoals Srefidensi en het openkampioenschap. Het heeft te maken met het relativeren van het leven en terugnemen van gas.”
De oud-meervoudig kampioen is blij met het afslanken van het aantal deelnemers in de finaleronde. “De kansen zijn open, dus ik denk niet dat dammers partijen zullen weggeven.” Op het eerste gezicht, denkt hij dat het programma dit jaar lichter is, omdat enkele ervaren dammers zijn uitgevallen in de halve finales.
Sadiek ziet zichzelf natuurlijk als een potentiele kampioen. “Dokter Sadiek is blij als iemand anders kampioen wordt, maar de dammer Sadiek wil altijd kampioen worden”, zegt hij lachend. “Maar dat lukt niet altijd. Het is bovendien monotoon dat dezelfde oude man kampioen wordt.”.-.
Highlights
“Ik wacht totdat mijn tegenstrevers een fout maken in hun eigen straatje, dan rol ik ze op” ... Bendt
“Ik start vanuit een underdogpositie en dat geeft mij rust” ... Somai
“Het is bovendien monotoon dat dezelfde oude man kampioen wordt” ... Sadiek
“Het weggeven van partijen is een fenomeen dat niet geheel is uit te bannen” ... Levens
Schema
1ste ronde (vandaag) Burleson-Elliot; Moetoer-Bendt; Kemp-Laldjietsingh; Sadiek-Somai; Jaggoe-Orie; Kemnaad-Nahar
2de ronde (10 februari) Laldjietsingh-Burleson; Bendt-kemp; Elliot-Moetoer; Nahar-Sadiek; Orie-Kemnaad; Somai-Jaggoe
3de ronde (11 februari) Burleson-Moetoer; Kemp-Elliot; Laldjietsingh-Bendt; Sadiek-Jaggoe; Kemnaad-Somai; Nahar-Orie
4de ronde (14 februari) Bendt-Burleson; Elliot-Laldjietsingh; Moetoer-Kemp; Orie-Sadiek; Somai-Nahar; Jaggoe-Kemnaad
5de ronde (15 februari) Burleson-Kemp; Laldjietsingh-Moetoer; Bendt-Elliot; Sadiek-Kemnaad; Nahar-Jaggoe; Orie-Somai
6de ronde (16 februari) Bendt-Orie; Elliot-Kemnaad; Moetoer-Jaggoe; Kemp-Somai; Laldjietsingh-Sadiek; Burleson-Nahar
7de ronde (17 februari) Nahar-Bendt; Orie-Elliot; Kemnaad-Moetoer; Jaggoe-Kemp; Somai-Laldjietsingh; Sadiek-Burleson
8ste ronde (21 februari) Bendt-Sadiek; Elliot-Nahar; Moetoer-Orie; Kemp-Kemnaad; Laldjietsingh-Jaggoe; Burleson-Somai
9de ronde (22 februari) Somai-Bendt; Sadiek-Elliot; Nahar-Moetoer; Orie-Kemp; Kemnaad-Laldjietsingh; Jaggoe-Burleson
10de ronde (23 februari) Bendt-Jaggoe; Elliot-Somai; Moetoer-Sadiek; Kemp-Nahar; Laldjietsingh-Orie; Burleson-Kemnaad
11de ronde (24 februari) Kemnaad-Bendt; Jaggoe-Elliot; Somai-Moetoer; Sadiek-Kemp; Nahar-Laldjietsingh; Orie-Burleson