Ik vind wel dat je ze zoveel mogelijk opleiding moet geven. Niet voor de wereldheerschappij, maar gewoon vanwege het feit, dat hoe beter men kan dammen, hoe leuker men het vindt.Piet Bouma wrote:Ik ben het niet zo met Bert eens. Ik denk dat de aanwas van de KNDB (en ook de generatie van zo’n 30 jaar t/m 50 jaar) in overgrote meerderheid met het dammen in aanraking is gekomen door jeugddammen (schooldammen of jeugdactiviteiten van damclubs).
Je zult moeten blijven investeren in jeugd en ook in andere doelgroepen. Dus het èn verhaal.
Wat ik wel betwijfel of we al die jeugddammers (en vutters) een opleiding moet geven, die tot doel heeft om zo goed mogelijk te gaan dammen c.q. zo sterk mogelijk te worden met als ultiem doel de wereldheerschappij. Ik vind dat de nadruk veel meer moet gaan liggen op het dammen als een leuke recreatieve bezigheid met gezelligheid op een clubavond en jeugdclub. De dambond KNDB en wij als dammers zijn prestatiedammers geworden, waarbij resultaat in punten, teamwedstrijden en rating overheerst. Bij andere sporten zit vaak nog een grote groep recreatiesporters. Die moeten we bij het dammen (want een generatie eerder waren ze er nog wel) terugkrijgen.
Dat hoeft natuurlijk niet heel erg goed te zijn. Ik ben ook maar een bescheiden dammer, maar vind het wel heel leuk. Bij kinderen is het al leuk als ze van hun ouders kunnen winnen en nog leuker als ze een keertje met een prijsje kunnen thuiskomen.