Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Jan 27, 2011 17:37

Dank voor jouw reactie Bert! Ik ben het in grote lijnen wel me je eens. Ik ben ook een groot voorstander van investeren in de breedte sport. De winst voor de KNDB zou heel goed van de oudere volwassenen kunnen komen. Het is heel leuk als er straks 100 kinderen in Hilversum met een damdiploma rondlopen, maar als er geen damclub in de buurt is heb je er als dambond misschien niet zo veel aan. Het voordeel van de jeugd als doelgroep is (behalve dat ze langer meegaan :wink: ) o.a. dat de jeugd makkelijker te benaderen is dan de oudere potentiële clubdammer. De jeugd vind je makkelijk bij elkaar op scholen en die kunnen centraal benaderd worden. Een folder bij bijv. de fysiotherapeut is wel leuk, maar daar kun je te weinig mee bereiken. Je weet niet wie de folders allemaal hebben meegenomen en je kunt er moeilijk op anticiperen.
We zijn natuurlijk ook druk bezig om een (jeugd)damclub in Hilversum in het leven te roepen. De bestaande damclub die daar het dichtste in de buurt ligt is damclub Loosdrecht. Deze club bestaat op papier nog wel, maar ze hebben momenteel geen huisvesting. Die zou dan goed in Hilversum gezocht en gevonden kunnen worden. Dan zou het dammen in Hilversum goed van de grond kunnen komen en dat zou op termijn wel een grote aanwinst voor de KNDB kunnen opleveren.
Ik heb deze week ook contact gehad met een collega dammer op het Caribische eiland Grenada. Dammen is een religie op Grenada schrijft hij. Zo populair is het. Hij geeft ook damlessen op school maar klaagde dat er zo weinig materiaal in het Engels verkrijgbaar was. Ik vertelde hem dat ik genoeg Engelstalige damboeken in bezit heb en hij was meteen geïnteresseerd om een grote collectie van mij over te nemen. Hij gaat ook meedoen in Thailand (3-12 juni) en ik had met hem afgesproken dat ik de Engelstalige damboeken voor hem zou meenemen naar Thailand. Dat was akkoord, alleen vond hij het wel lang duren voordat hij over de boeken zou kunnen beschikken. Toen kwam ik op het idee om hem over de onvolprezen E-books “Course in draughts 1 & 2” van Kosmos te vertellen.
Hij heeft ze binnen gehaald en sindsdien heb ik geen kind meer aan hem. Er ging een wereld voor hem open. Hij is er zo gelukkig mee. Heeft diverse kopieën gemaakt en aan de kinderen uitgedeeld en hij kan er komende jaren wel mee vooruit. Ik vrees helaas, dat de deal met het overnemen van een grote collectie Engelstalige damboeken niet meer door zal gaan, maar goed, ik ben wel blij dat de kinderen op Grenada nu reeds over perfect dammateriaal kunnen beschikken.
Image
Dammen op Grenada, uit een album van Justine Cleophas Pierre
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by groenteboer » Thu Jan 27, 2011 22:15

Bert, het lijkt wel alsof je nu zegt dat energie steken in de breedtesport bij de jeugd zo goed als zinloos is en dat we ons beter kunnen richten op de gepensioneerde bevolking die steeds groter wordt.

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb liever een bond met veel jeugd en relatief weinig leden dan een ouwemannenbond van 20.000 vutters. Uiteraard mag deze groep vutters niet vergeten worden, maar de focus hierop mag in mijn ogen zeker niet ten koste gaan van het werven van jeugd.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Jan 27, 2011 22:24

groenteboer wrote:Bert, het lijkt wel alsof je nu zegt dat energie steken in de breedtesport bij de jeugd zo goed als zinloos is en dat we ons beter kunnen richten op de gepensioneerde bevolking die steeds groter wordt.

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb liever een bond met veel jeugd en relatief weinig leden dan een ouwemannenbond van 20.000 vutters. Uiteraard mag deze groep vutters niet vergeten worden, maar de focus hierop mag in mijn ogen zeker niet ten koste gaan van het werven van jeugd.
Ik zou wel tekenen voor een dambond met 20 000 vutters! Niks mis mee, met oudere mensen hoor. Zij zouden weer heel wat geld kunnen genereren. Dit geld zou dan o.a gebruikt kunnen worden voor projecten tbv het jeugddammen. In beginsel voornamelijk richten op breedte sport en als de basis groot genoeg is, dan kun je topsport projecten financieren.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by thijs van den broek » Thu Jan 27, 2011 23:06

Andrew Tjon A Ong wrote:
groenteboer wrote:Bert, het lijkt wel alsof je nu zegt dat energie steken in de breedtesport bij de jeugd zo goed als zinloos is en dat we ons beter kunnen richten op de gepensioneerde bevolking die steeds groter wordt.

Ik ben het daar niet mee eens. Ik heb liever een bond met veel jeugd en relatief weinig leden dan een ouwemannenbond van 20.000 vutters. Uiteraard mag deze groep vutters niet vergeten worden, maar de focus hierop mag in mijn ogen zeker niet ten koste gaan van het werven van jeugd.
Ik zou wel tekenen voor een dambond met 20 000 vutters! Niks mis mee, met oudere mensen hoor. Zij zouden weer heel wat geld kunnen genereren. Dit geld zou dan o.a gebruikt kunnen worden voor projecten tbv het jeugddammen. In beginsel voornamelijk richten op breedte sport en als de basis groot genoeg is, dan kun je topsport projecten financieren.
20000 leden klinkt leuk maar als die 20000 alleen uit vutters bestaan dan heb je er niks aan er word er alleen schade aangericht aan de damsport. Op de eerste plaats zal de dambord binnen 20 jaar gehalveerd zijn (en na 40 jaar niet meer bestaan) daarnaast krijgt de damsport een enorm grijs imago (als dat al niet zo is) en dan zul je met al dat geld wat je uit al die vutters kan trekken vrijwel geen jeugd meer aantrekken. Dus wat wil de kndb? nog paar tientallen jaren de vutters dienen en daarmee de ondergang van de damsport of het roer omgooien en het spel mee laten gaan met de hedendaagse tijd en de hedendaagse generatie.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by groenteboer » Fri Jan 28, 2011 02:04

thijs van den broek wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Ik zou wel tekenen voor een dambond met 20 000 vutters! Niks mis mee, met oudere mensen hoor. Zij zouden weer heel wat geld kunnen genereren. Dit geld zou dan o.a gebruikt kunnen worden voor projecten tbv het jeugddammen. In beginsel voornamelijk richten op breedte sport en als de basis groot genoeg is, dan kun je topsport projecten financieren.
20000 leden klinkt leuk maar als die 20000 alleen uit vutters bestaan dan heb je er niks aan er word er alleen schade aangericht aan de damsport. Op de eerste plaats zal de dambord binnen 20 jaar gehalveerd zijn (en na 40 jaar niet meer bestaan) daarnaast krijgt de damsport een enorm grijs imago (als dat al niet zo is) en dan zul je met al dat geld wat je uit al die vutters kan trekken vrijwel geen jeugd meer aantrekken. Dus wat wil de kndb? nog paar tientallen jaren de vutters dienen en daarmee de ondergang van de damsport of het roer omgooien en het spel mee laten gaan met de hedendaagse tijd en de hedendaagse generatie.
Met deze oudere mensen is inderdaad zeker niks mis, maar ik verplaats me in de rol van een basisschoolleerling uit groep 6 of 7 en deze zal liever een persoon tot uiterlijk 30 jaar (en het liefst zelfs nog een junior) zien als dambegeleider/damcoach/jeugdleider/inspirator/etc.. dan een gepensioneerde meneer in een rollator.

Zoals Thijs al aangeeft hebben de vutters geen lange levensverwachting en deze groep zal dan ook snel slinken. Er zal dus geen jeugd kunnen worden geworven. Als we nu niks doen aan de jeugd kunnen we het later nooit meer.

Even een overzichtje van de ledenaantallen bij de jeugd:
(eerstgenoemde getal: 30-6-2009, 2e: 31-12-2009, 3e: 30-6-2010, 4e: 31-12-2010 en het percentage dat genoemd is, is het verschil tussen 30-6-2009 en 31-12-2010, dus periode: anderhalf jaar)

Welpen: 181 208 174 185 +2,2%
Pupillen: 383 342 343 282 -26,4%
Aspiranten: 238 215 209 176 -26,1%
Junioren: 137 127 153 149 +8,8%
Totaal: 939 892 879 792 -15,7%

Laat ik dit eens extrapoleren (doortrekken). Dan hebben we per 31-12-2016 de volgende aantallen: (als we op de huidige voet verder gaan)

Welpen: (185 * 1,022^4) = 202
Pupillen: (282 * 0,736^4) = 83 (!!)
Aspiranten: (176 * 0,739^4) = 52 (!!)
Junioren: (149 * 1,088^4) = 209
Totaal: (202+83+52+209) = 546

Zoals hieruit blijkt, zal een klein gedeelte van de jeugdspelers blijven. Deze groep wordt ouder, waardoor het juniorenaantal stijgt. Deze stijging zal op een gegeven moment stoppen dus.

Hieruit blijkt ook dat het de goede kant opgaat bij het werven van welpen (door middel van schooldamtoernooien leden werven lijkt zijn vruchten af te werpen), maar daarna zie je dat de spelers niet behouden kunnen worden bij de pupillen en dus ook niet de aspiranten. Hier zijn zowel interne (gebrek aan kader, gebrek aan leuke activiteiten voor deze leeftijdsgroep, gebrek aan leeftijdsgenoten die ook dammen) als externe factoren (huiswerk van de middelbare school, uitgaan, vriendje) te benoemen die gezamenlijk de oorzaak zijn van deze keiharde daling.

Ik denk dus dat extern gezien de focus ook moet uitgaan naar de middelbare scholen. Het is belangrijk dat een scholier niet wordt uitgelachen door zijn vrienden op de middelbare school als hij vertelt dat ie op een damclub zit. Het moet juist een meerwaarde zijn en dit kun je wellicht creëren door met de jeugddammers die we nu op deze scholen hebben een schooldamtoernooi te organiseren op de middelbare school; wellicht zelfs in de vorm van discodammen, zodat het ook vooral leuk is om te spelen.

Intern moeten we er met z'n allen voor zorgen dat er voor deze spelers voldoende mogelijkheden zijn om in de omgeving (dan denk ik aan afstanden van max. 30-45 minuten reistijd) te trainen. (momenteel is er geen kader om dit op iedere club te realiseren, maar wel voor een stuk of 15-20 in het land.) Ook in de vorm van wedstrijden moet er voor deze leeftijdsgroep veel te doen zijn (zoals een cup 8x in het jaar in de eigen damprovincie, in navolging van de Overijsselse PODB-Cup) Daarnaast is het van belang dat de vereniging/regio eens of liever meerdere malen per jaar andere activiteiten organiseert met deze leeftijdscategorie (zoals bowlen, het bezoeken van een voetbalwedstrijd, het spelen van een zomertoernooi of zelfs het spelen van een internationaal en dit kan best op eigen kosten of zelfs met een subsidie vanuit de gemeente). Dit zorgt ervoor dat een speler zich ook sociaal gezien verbonden voelt met de club/regio.

Het plan van de DamZ-toernooien regionaal/lokaal is een stap in de goede richting en als dit kan worden uitgebouwd... dan gaat het helemaal goed komen!

Het blijft uiteraard ook belangrijk dat er schooldamtoernooien, zowel in teamverband als individueel, voor de basisscholen worden georganiseerd en daaropvolgend (of ervoor al door actief scholen te benaderen) cursussen uit de KNDB-mappen worden gegeven op de clubavond.

Vooral het actief benaderen van de basisscholen en het geven van damlessen op de basisscholen is een mooie taak voor de vutters (die hebben toch tijd zat.. geen werk, geen school) en er is/zijn er altijd wel 1 of 2 op de club die de kinderen wel iets wilt/willen bijbrengen en zo is het kringetje weer rond.

Om nu weer terug te komen op het verhaal van Bert.. minder aandacht geven aan de jeugd kan haast niet, want dan gaan we echt naar 0 jeugdleden.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Fri Jan 28, 2011 06:52

groenteboer wrote: Zoals Thijs al aangeeft hebben de vutters geen lange levensverwachting en deze groep zal dan ook snel slinken. Er zal dus geen jeugd kunnen worden geworven. Als we nu niks doen aan de jeugd kunnen we het later nooit meer.
Het is natuurlijk niet of .... of, maar wel en ... en. We ontkomen er niet aan dat de vergrijzing van en uitstroom van oudere ledenen zich bij de dambond voortzetten. Met kunst en vliegwerk zal de infrastructuur van verenigingen overeind gehouden moeten worden. Daarnaast veel aandacht voor digitale ontwikkelingen. Bij de schaakbond heeft het schaken via internet ook tot extra ledengroei geleid. Maar investeren in (nieuwe) jeugd is van cruciaal belang voor het behouden van een interessante sport.
Daartoe moeten (financiële) middelen worden vrijgemaakt. Je kan lang discussiëren over het verschuiven van prioriteiten van topsport naar breedte- en jeugdsport. Maar zolang overkoepelende organisaties daar veel in betekenen moet dat niet alleen de discussie zijn. Misschien moet je meer aan constructies denken zoals die in de volkshuisvesting plaatsvinden. Bv. waar openbare panden worden bekostigd een % naar kunst of sociale (werkgelegenheids)projecten. Bij officiële toernooien zou een % van de begroting/sponsorgelden opgenomen kunnen worden voor jeugdsport. Sponsors vinden maatschappelijke relevantie van hun sponsoring -naast natuurlijk hun commerciële belang- ook vaak sympathiek.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dieter » Fri Jan 28, 2011 09:11

Ik heb de hele discussie zoals ze in deze draad staat niet gelezen, helaas geen tijd voor al dat leesvoer.
Op de laatste BR vergaderingen is het gevaar van opzeggingen bij de KNDB aan de orde gekomen. Een serieuze uitstroom van leden is aanstaande en het bestuur zou het gevaar op zijn minst na de laatste BR vergadering moeten onderkennen. Er volgde dan ook toezegging dat met de provincie gepraat zou worden om een ramp voor de KNDB te voorkomen. Differentiatie van contributie was o.a. onderdeel van het gesprek.
Opmerkelijk is dat de volgende BR vergadering alweer aanstaande is en dat er tussentijds (bij mijn weten) vanuit het bestuur totaal niets gebeurt is richting de provinciale bonden. Leden die zich afsluiten van de KNDB heb je beslist niet snel meer terug en juist nu (100 jaar KNDB) lijkt de kans levensgroot dat dit staat te gebeuren.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Bert Zwart » Fri Jan 28, 2011 13:48

Groenteboer, de VUTter zal veel langer lid blijven van een damclub dan iemand vanuit het schooldammen. Uiteindelijk blijven alleen snoeshanen als jij en ik over uit die jeugdopleiding de rest gaat na een jaar of twee iets gezonders doen!

Thijs, de dag dat je je niet langer druk meer hoeft te maken over het imago van dammen ben je zelf ook oud, voorspel ik. Dammen is leuk maar het zal bij uitstek een oudemannensport blijven. Het consequent afgeven op die oude mannetjes, hetgeen minimaal teruggaat tot de interviews van Tonny Sijbrands, is vermoedelijk niet goed geweest voor het dammen als breedtesport.

Het negeren van de belangrijkste markt voor het dammen, de oude mannetjes, is een marketingblunder van gigantische omvang. Uiteindelijk heb je die ook nodig om het jeugdwerk op te starten, ze hoeven namelijk geen huiswerk meer te maken.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Bert Zwart » Fri Jan 28, 2011 14:01

Frans de Jonge wrote:
groenteboer wrote: Zoals Thijs al aangeeft hebben de vutters geen lange levensverwachting en deze groep zal dan ook snel slinken. Er zal dus geen jeugd kunnen worden geworven. Als we nu niks doen aan de jeugd kunnen we het later nooit meer.
Het is natuurlijk niet of .... of, maar wel en ... en. We ontkomen er niet aan dat de vergrijzing van en uitstroom van oudere ledenen zich bij de dambond voortzetten. Met kunst en vliegwerk zal de infrastructuur van verenigingen overeind gehouden moeten worden. Daarnaast veel aandacht voor digitale ontwikkelingen. Bij de schaakbond heeft het schaken via internet ook tot extra ledengroei geleid. Maar investeren in (nieuwe) jeugd is van cruciaal belang voor het behouden van een interessante sport.
Daartoe moeten (financiële) middelen worden vrijgemaakt. Je kan lang discussiëren over het verschuiven van prioriteiten van topsport naar breedte- en jeugdsport. Maar zolang overkoepelende organisaties daar veel in betekenen moet dat niet alleen de discussie zijn. Misschien moet je meer aan constructies denken zoals die in de volkshuisvesting plaatsvinden. Bv. waar openbare panden worden bekostigd een % naar kunst of sociale (werkgelegenheids)projecten. Bij officiële toernooien zou een % van de begroting/sponsorgelden opgenomen kunnen worden voor jeugdsport. Sponsors vinden maatschappelijke relevantie van hun sponsoring -naast natuurlijk hun commerciële belang- ook vaak sympathiek.
mee eens.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by groenteboer » Fri Jan 28, 2011 15:05

Bert Zwart wrote:Groenteboer, de VUTter zal veel langer lid blijven van een damclub dan iemand vanuit het schooldammen. Uiteindelijk blijven alleen snoeshanen als jij en ik over uit die jeugdopleiding de rest gaat na een jaar of twee iets gezonders doen!
Als iedereen zo denkt zal niemand meer iets gaan doen met de jeugd. Ik ben ervan overtuigd dat een veel groter aantal jeugdleden zal blijven bij een goede interne organisatie. (een voorbeeld: Wageningen) Hier hebben de spelers 1. veel trainingsmogelijkheden, 2. veel andere jeugdspelers, 3. een gezellig huis tijdens Brunssum Open, 4. een gezamenlijke barbecue (geloof ik.. iets in die trend) dus WSDV heeft van alles wat en dat kan je ook terugzien in de ledenaantallen daar.

DEZ Culemborg heeft het ook pefect voor elkaar. Daar gaat men ook met een hele delegatie richting Brunssum en men gaat er zelfs naar het buitenland. Ook veel trainingsmogelijkheden binnen de club zorgen ervoor dat er veel jeugdspelers blijven.

In Limburg geldt dit op kleinere schaal voor Eureka. Dit zijn al drie voorbeelden en als het hier kan, kan het overal! Als je zelf niet precies weet hoe zoiets te realiseren is, weet ik zeker dat mensen bij deze clubs je graag vertellen hoe het succes bij hen tot stand is gekomen. Ook bij de KNDB zijn verschillende documenten op te vragen.

Als er nog mensen zijn die niet geloven dat de jeugd plezier heeft in het dammen, nodig ik deze mensen graag uit om 26 februari een kijkje te komen nemen bij de PODB-cup (voor welpen, pupillen en aspiranten) in Kampen. Ook de mensen die dit wel geloven zijn van harte welkom natuurlijk :wink:

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Jan 28, 2011 16:14

Ik blijf het toch in grote lijnen met Bert eens. Er is een grote winst juist bij de vutters te halen. De mogelijkheden met die doelgroep worden nog erg onderschat. Dat houdt voor mij niet in dat ik niets zie in het jeugdwerk. Integendeel. Ik heb mij niet voor niets fulltime beschikbaar gesteld voor het jeugddammen. Ik ben vanmorgen weer naar een nieuwe school in Hilversum geweest. De schoolleiding was zeer enthousiast en ze verwachten zelfs twee cursussen te kunnen vullen voor het Van der Waldiploma. Natuurlijk gaan we er voor zorgen dat er een vervolg op al deze damlessen komt. Het liefst in de vorm van een jeugddamclub. Daar hebben we hulp bij nodig van dammers die in de buurt van Hilversum wonen, want het is niet de bedoeling dat ik vanuit mijn woonplaats een jeugddamclub in Hilversum ga leiden.
Natuurlijk Groenteboer, zal er een veel groter aantal jeugdleden kunnen blijven hangen als er een goede interne organisatie is bij de damclubs. Dat is nu juist wat er ontbreekt bij de meeste clubs, domweg omdat er te weinig bemensing op de damclubs is. Daar zouden de vutters dus voor ingezet kunnen worden. Natuurlijk zullen zulke vutters over de nodige skills en opleiding moeten beschikken om de jeugdigen op een inspirerende manier te begeleiden en op te leiden. Het is gewoon onzin zoals Groenteboer beweerd, dat de begeleider een leeftijd van uiterlijk 30 jaar mag hebben om de jeugd goed te kunnen begeleiden. Ik ben de dertig al gepasseerd, maar ik zie in Nederland niet veel dammers onder de dertig die de jeugd van een groep 6 of 7 veel beter, enthousiaster en inspirerender zouden kunnen begeleiden en opleiden dan ik, al zeg ik het zelf...
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by thijs van den broek » Fri Jan 28, 2011 16:25

Frans de Jonge wrote:
groenteboer wrote: Zoals Thijs al aangeeft hebben de vutters geen lange levensverwachting en deze groep zal dan ook snel slinken. Er zal dus geen jeugd kunnen worden geworven. Als we nu niks doen aan de jeugd kunnen we het later nooit meer.
Het is natuurlijk niet of .... of, maar wel en ... en. We ontkomen er niet aan dat de vergrijzing van en uitstroom van oudere ledenen zich bij de dambond voortzetten. Met kunst en vliegwerk zal de infrastructuur van verenigingen overeind gehouden moeten worden. Daarnaast veel aandacht voor digitale ontwikkelingen. Bij de schaakbond heeft het schaken via internet ook tot extra ledengroei geleid. Maar investeren in (nieuwe) jeugd is van cruciaal belang voor het behouden van een interessante sport.
Daartoe moeten (financiële) middelen worden vrijgemaakt. Je kan lang discussiëren over het verschuiven van prioriteiten van topsport naar breedte- en jeugdsport. Maar zolang overkoepelende organisaties daar veel in betekenen moet dat niet alleen de discussie zijn. Misschien moet je meer aan constructies denken zoals die in de volkshuisvesting plaatsvinden. Bv. waar openbare panden worden bekostigd een % naar kunst of sociale (werkgelegenheids)projecten. Bij officiële toernooien zou een % van de begroting/sponsorgelden opgenomen kunnen worden voor jeugdsport. Sponsors vinden maatschappelijke relevantie van hun sponsoring -naast natuurlijk hun commerciële belang- ook vaak sympathiek.
natuurlijk zouden we alles willen maar soms moet je ook keuzes maken. ik denk dat de kndb zich met de verkeerde dingen bezig houd. Natuurlijk moet er ook aandacht zijn om oudere dammers bij de damclub te krijgen maar naar mij mening moet de jeugd veel meer aandacht krijgen! De KNDB hou zich ook bezig met projecten waar mensen eerder zullen stoppen met dammen dan er aan beginnen. Zoals het project om clubs (die niet aangesloten zijn bij de kndb en waar iedereen vrij in en uit kan lopen) waar lekker gedamt word proberen bij de kndb te krijgen om zo het fictieve ledenaantal te verhogen als we dit soort constructies nou een achterwegen zouden laten en de tijd en geld in jeugdwerven zouden stoppen zou er op de langere termijn veel meer rendement zijn. Maar de KNDB handeld helaas alleen op kortetermijn , een slechte zaak lijkt me...

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Fri Jan 28, 2011 22:14

Andrew Tjon A Ong wrote: Dat was akkoord, alleen vond hij het wel lang duren voordat hij over de boeken zou kunnen beschikken. Toen kwam ik op het idee om hem over de onvolprezen E-books “Course in draughts 1 & 2” van Kosmos te vertellen.
Hij heeft ze binnen gehaald en sindsdien heb ik geen kind meer aan hem. Er ging een wereld voor hem open. Hij is er zo gelukkig mee. Heeft diverse kopieën gemaakt en aan de kinderen uitgedeeld en hij kan er komende jaren wel mee vooruit.
Dit is wel opvallend. Je zou zeggen dat die damvriend van Andrew uit Grenada wel eens op de site van de werelddambond http://www.fmjd.org heeft rondgeneusd. Daar staan onder de link Free Draught Stuff de E-books van Kosmos. Waarschijnlijk nog te verborgen dus.
Ik heb Alexander Presman een mailtje gestuurd met de vraag of dat Free Draughts Stuff niet een prominentere plaats kan krijgen op de hoofdpagina van de FMJD-site. Promotion moet toch ook bij de FMJD op de eerste plaats staan. :?:
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Fri Jan 28, 2011 22:31

Ik ben het niet zo met Bert eens. Ik denk dat de aanwas van de KNDB (en ook de generatie van zo’n 30 jaar t/m 50 jaar) in overgrote meerderheid met het dammen in aanraking is gekomen door jeugddammen (schooldammen of jeugdactiviteiten van damclubs).
Je zult moeten blijven investeren in jeugd en ook in andere doelgroepen. Dus het èn verhaal.

Wat ik wel betwijfel of we al die jeugddammers (en vutters) een opleiding moet geven, die tot doel heeft om zo goed mogelijk te gaan dammen c.q. zo sterk mogelijk te worden met als ultiem doel de wereldheerschappij. Ik vind dat de nadruk veel meer moet gaan liggen op het dammen als een leuke recreatieve bezigheid met gezelligheid op een clubavond en jeugdclub. De dambond KNDB en wij als dammers zijn prestatiedammers geworden, waarbij resultaat in punten, teamwedstrijden en rating overheerst. Bij andere sporten zit vaak nog een grote groep recreatiesporters. Die moeten we bij het dammen (want een generatie eerder waren ze er nog wel) terugkrijgen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Jan 28, 2011 23:38

Piet Bouma wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote: Dat was akkoord, alleen vond hij het wel lang duren voordat hij over de boeken zou kunnen beschikken. Toen kwam ik op het idee om hem over de onvolprezen E-books “Course in draughts 1 & 2” van Kosmos te vertellen.
Hij heeft ze binnen gehaald en sindsdien heb ik geen kind meer aan hem. Er ging een wereld voor hem open. Hij is er zo gelukkig mee. Heeft diverse kopieën gemaakt en aan de kinderen uitgedeeld en hij kan er komende jaren wel mee vooruit.
Dit is wel opvallend. Je zou zeggen dat die damvriend van Andrew uit Grenada wel eens op de site van de werelddambond http://www.fmjd.org heeft rondgeneusd. Daar staan onder de link Free Draught Stuff de E-books van Kosmos. Waarschijnlijk nog te verborgen dus.
Ik heb Alexander Presman een mailtje gestuurd met de vraag of dat Free Draughts Stuff niet een prominentere plaats kan krijgen op de hoofdpagina van de FMJD-site. Promotion moet toch ook bij de FMJD op de eerste plaats staan. :?:
Je zult er versteld van staan hoe slecht de FMJD site door de buitenlandse dammer bezocht wordt. Ook in Nederland zullen niet heel veel dammers snel de weg weten te vinden op en naar de FMJDsite. Ik verbaas me er elke keer over, dat zelfs heel veel actieve Nederlandse dammers nog nooit van het FMJD-forum hebben gehoord (totdat ik ze er op gewezen heb), laat staan bezoeken en doorlezen :!:
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Post Reply