Maar ditmaal ook een aparte rubriek van kleine Fred gewijd aan Sijbrands en Wiersma en vooral aan de reactie van Wiersma op de documentaire “Sijbrands dammer met alle gevolgen van dien.”
Opmerkelijk is dat Fred Ivens de reactie van Wiersma schaart onder frustraties en niet te verbergen jaloezie. Is dat juist? Ik vind van niet. Uiteraard is er in de prachtige documentaire aandacht voor de concurrentiestrijd tussen Sijbrands en Andreiko, met schitterende dramatiek rond de veel te vroeg gestorven Andreiko. En uiteraard veel aandacht voor Sijbrands zelf.
Maar helemaal geen aandacht rond een andere concurrent op nationaal (en ook internationaal) niveau, behoudens een vermeende overdracht van geheime varianten…Of is het werkelijk gebeurd?
Ik vind het jammer dat Ivens hem nu karakteriseert als een klaagziek iemand.
Nee, Wiersma heeft wel zeker een punt in deze (alleen het opvoeren van Engel Vrouwe is wat overdone, maar zal wel politiek zijn
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Overigens ook schitterend dat Ivens altijd weer een brugje weet te slaan naar het roemruchte RDG waarbij hij zijn bewondering voor Sijbrands – niks mis mee overigens - niet onder stoelen en banken schuift. Het mooiste is natuurlijk ook nog een extra brug naar eigen prestatie. Laat ik ook eens een brugje maken en in het roemruchte verleden van Huizum duiken. Twee fragmenten waar icoon Sijbrands het onderspit moet delven.
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12781817188.png)
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12781818989.png)
Dia 1: Stand na 21.38-33!
A. Scholma - T. Sijbrands, 5-11-1977
Dia 2: Stand na 30....8-12?
A. Schotanus - T. Sijbrands, 10-9-1983
Vooral de nederlaag tegen Schotanus moet hard zijn aangekomen. Als ik het me goed herinner heeft Sijbrands in vier Volkskrant-rubrieken de absolute waarheid van de stelling gezocht.
Wiersma zal het in De Telegraaf wel met een fragmentje hebben afgedaan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Fred besluit dat bij het 100-jarig bestaan van de KNDB met deze twee iconen propaganda gemaakt moet worden.
Mag, maar ik persoonlijk zou liever de toekomst van de KNDB (en toekomstige iconen) in beeld willen brengen. Dus ook graag aandacht voor en door onze damjeugd, Roel Boomstra, Wouter Sipma, Thijs van den Broek en Martijn van IJzendoorn. Dat zijn kampioenen (en mogelijk komen er in de huidige vakantieperiode met jeugdEK’s en jeugdWK’s nog wat bij) die ons en de KNDB de komende decennia het damplezier kunnen verschaffen.