Je leest kennelijk niet wat ik schrijf. Ik heb het er niet over of jij of iemand de varianten al kende, ik had het erover of mensen mijn artikelen in Hoofdlijn over de Keller lezen.Edwin Twiest wrote:Je vergist je; die varianten waren mij al jaren voordat het in Hoofdlijn kwam te staan al bekend.Kosmos wrote:
Dit is de stand na de theoretische afwikkeling die Feroz nam.
"Leuke winst" wordt dit genoemd, maar de doorbraak voor 2 schijven levert - nogal teleurstellend - niet meer dan remise op.
Zwart speelt het beste 20-25 en na 7-1 volgt 25-30 en damafname voor gelijk spel is niet meer te vorkomen. Ook als wit niet meteen damhaalt, houdt zwart het remise.
Zelfs nadat zwart de dam ten koste van een schijf afneemt is het niet duidelijk of wit kan winnen...
Op de onderlinge van De Olehove heb ik deze openingsvariant ook wel eens gespeeld tegen Edwin van Hofwegen, die keurig in de lokzet van Wiersma trapte... Dat het objectief beter is voor zwart leek me niet zo erg, de meeste mensen kennen deze theorie toch niet. Als zelfs een kenner als Edwin Twiest niet weet dat ik het in Hoofdlijn heb gepubliceerd, dan vrees ik dat er niet heel veel mensen zijn die kennis nemen van mijn openingsrubrieken in Hoofdlijn... of vergis ik mij?
.
Ik weet niet of je die slagzet van Dibman ook hebt genoemd destijds, maar dat is wel een interessante aanvulling in elk geval (zo te lezen heb je dat wel gedaan)
Ik lees het heus wel hoor (al is het meer bladeren, want na 88 rubrieken over een keller-opening zou ik denken van "misschien bestaan er nog andere varianten"
Maar Feroz heeft vandaag in elk geval een keurige partij gespeeld waarin Ainur zichzelf keurig opknoopte (maar om dat af te straffen moet het ook goed gespeeld worden)
Keurig Feroz!!
Je schreef hiervoor:
"Jammer dat de combinatie die Dibman ooit eens vond in deze vertakking nooit meer ergens gepubliceerd is, behalve in een verslag van de Toptraining uit de jaren 80 als ik me niet vergis."
De combinatie van Dibman heb ik dus ook in Hoofdlijn aangegeven in een van de eerste rubrieken over de Kelleropening. Inmiddels zijn we aan de laatste aflevering over de Keller-opening toegekomen, deel 37, zoals je hebt kunnen lezen in Hoofdlijn. Maar gezien je 'grappige' deel 88 weet ik wel voldoende, een objectief antwoord zit er niet in.