Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Theo Dijkstra » Thu Dec 16, 2010 21:36

Image

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Theo Dijkstra » Thu Dec 16, 2010 21:38

We lopen jaren achter !
Image

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Theo Dijkstra » Sat Dec 18, 2010 23:58

Samen werken aan de meesterlijke sport
Meerjarenbeleidsplan 2011-2014
van de Koninklijk Nederlandse Schaakbond
November 2010

Image

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Sun Dec 19, 2010 11:40

[quote="Theo Dijkstra"]We lopen jaren achter !
Ik had me al eerder verwonderd over deze toch wel opzienbare cijfers van de KNSB, ofschoon hier de nodige dubbeltellingen in zitten. (Ook trouwens over het ontbreken van onze provinciale bonden, bij de KNSB is het meer georganiseerd rond regio's en steden.) Dit is wel de richting die we ook uit moeten. We moeten daarbij het verenigingsleven niet vergeten, dit is meer het sociale en vaak reacreatieve dammen. Maar internet dammen heeft heel veel ongekende mogelijkheden en potentie (denk maar eens aan digitale mondiale toernooien of digitale interlands met "verre" landen). We lopen inderdaad jaren achter. De KNDB moet hierop fors beleid voeren. Kunnen de kenners niet om tafel zitten om met goeie plannen te komen?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Mon Jan 17, 2011 21:36

Omdat we allemaal natuurlijk zitten te wachten op de weer dalende ledenaantallen per 1-1-2011, het topic weer even naar boven. :D

Maar zonder gekheid even het volgende.
Op http://www.schaakbond.nl is een heel leuk artikel over raindropchess te lezen. Bij een schaakclub in Veenendaal spreekt men door de inzet van dit raindropchess over een toevloed van leden: 1 lid per twee weken!! Misschien kan een Veenendaalse dammer dit succesverhaal bevestigen?
De site van raindropchess: http://www.raindropchess.nl/ ziet er gelikt uit.
Nu hoeven we niet alles van schakers te kopiëren, maar toch.


Succesfactoren van het ontwikkelde spelletje zijn volgens mij:
a) de geluksfactor wordt flink omhoog gebracht
b) het is niet saai

Nu zal niet iedereen blij zijn met een spel waarbij de geluksfactor omhoog gaat. Echte volleerde dammers en schakers gaan er natuurlijk prat op dat zij winnen met goed doordachte (strategische) plannen.
Maar voor beginnende jeugd en ook beginnende seniorspelers is het wel belangrijk dat men niet afhaakt doordat er telkens wordt verloren tegen geroutineerde spelers c.q. talentvollere spelers. En gezien de kwaliteiten van de huidige overgebleven (senioren)dammers - geen recreatiedammers meer - is dat vaak het geval. Het spelletje lijkt ook veel dynamischer met onverwachte gebeurtenissen. En laten we wel zijn: een normale schaakpartij en dampartij is zeker voor een beginner wel saai (en vaak te snel uit).

Dan nu: de uitdaging!!
Kunnen wij – vooral voor de doelgroep jeugd – iets soortgelijks ontwikkelen, waarbij het aantrekkelijker wordt om met de damsport in aanraking te komen en te blijven. En spelenderwijs langzaam naar het grote werk met de “echte” spelregels over te schakelen.
Ik kan me voorstellen dat je iets met kaartopdrachten ontwikkelt, waarbij je verrassingen in het damspel inbouwt. Een aantal voorbeelden:
- op de volgende zet mag je twee zetten achter elkaar doen
- en geïnspireerd door het splitwerk. Heb je een dam? Je moet hem nu splitten en de schijven ergens anders plaatsen (en: mag alleen niet op de achterste drie rijen.).
- heb je nog een schijf op jouw achterste lijn? Je mag nu van 1 zo’n schijf een dam maken
- je mag twee van je schijven op een andere plek (niet op de achterste drie rijen) van het dambord zetten, zonder dat ze de tegenpartij raken (dus niet een directe combinatie).
- bij een volgende afruil/combinatie hoef je niet verplicht te slaan, maar mag je de gegeven schijf van de tegenpartij gewoon van het bord nemen.

Het bovenstaande is natuurlijk sterk op raindropchess gebaseerd. Maar misschien is er een verlichte geest, die iets volstrekt origineels kan bedenken.
Randvoorwaarden zijn denk ik: a) geluksfactor omhoog b) het moet verrassend/dynamisch zijn c) het moet spelenderwijs de aanzet zijn naar het “echte” dammen.
En – dat is er van raindropchess volgens mij nog niet – het moet ook gelijk een internetapplicatie zijn.

Dus welke creatieveling bedenkt iets, waardoor een schooldamtoernooi, PODB-Cup, Friesland Cup, net zo’n effect heeft als daar bij die schakers in Veenendaal? Elke twee weken een nieuw lid op de club?

Wie dat voor elkaar krijgt, mag wat mij betreft 5x achtereen de propagandaprijs van de KNDB krijgen. Dus overblijvende leden van de KNDB (hoeveel zijn er nog???), ga in de denktank en presenteer uw ideeën in dit jubileumjaar van de KNDB (kan die KNDB daar niet een prijsvraag voor uitschrijven?).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by thijs van den broek » Mon Jan 17, 2011 21:50

Piet Bouma wrote:Omdat we allemaal natuurlijk zitten te wachten op de weer dalende ledenaantallen per 1-1-2011, het topic weer even naar boven. :D

Maar zonder gekheid even het volgende.
Op http://www.schaakbond.nl is een heel leuk artikel over raindropchess te lezen. Bij een schaakclub in Veenendaal spreekt men door de inzet van dit raindropchess over een toevloed van leden: 1 lid per twee weken!! Misschien kan een Veenendaalse dammer dit succesverhaal bevestigen?
De site van raindropchess: http://www.raindropchess.nl/ ziet er gelikt uit.
Nu hoeven we niet alles van schakers te kopiëren, maar toch.


Succesfactoren van het ontwikkelde spelletje zijn volgens mij:
a) de geluksfactor wordt flink omhoog gebracht
b) het is niet saai

Nu zal niet iedereen blij zijn met een spel waarbij de geluksfactor omhoog gaat. Echte volleerde dammers en schakers gaan er natuurlijk prat op dat zij winnen met goed doordachte (strategische) plannen.
Maar voor beginnende jeugd en ook beginnende seniorspelers is het wel belangrijk dat men niet afhaakt doordat er telkens wordt verloren tegen geroutineerde spelers c.q. talentvollere spelers. En gezien de kwaliteiten van de huidige overgebleven (senioren)dammers - geen recreatiedammers meer - is dat vaak het geval. Het spelletje lijkt ook veel dynamischer met onverwachte gebeurtenissen. En laten we wel zijn: een normale schaakpartij en dampartij is zeker voor een beginner wel saai (en vaak te snel uit).

Dan nu: de uitdaging!!
Kunnen wij – vooral voor de doelgroep jeugd – iets soortgelijks ontwikkelen, waarbij het aantrekkelijker wordt om met de damsport in aanraking te komen en te blijven. En spelenderwijs langzaam naar het grote werk met de “echte” spelregels over te schakelen.
Ik kan me voorstellen dat je iets soortgelijks met kaartopdrachten ontwikkeld, waarbij je verrassingen in het damspel inbouwt. Een aantal voorbeelden:
- op de volgende zet mag je twee zetten achter elkaar doen
- en geïnspireerd door het splitwerk. Heb je een dam? Je moet hem nu splitten en de schijven ergens anders plaatsen (en: mag alleen niet op de achterste drie rijen.).
- heb je nog een schijf op jouw achterste lijn? Je mag nu van 1 zo’n schijf een dam maken
- je mag twee van je schijven op een andere plek (niet op de achterste drie rijen) van het dambord zetten, zonder dat ze de tegenpartij raken (dus niet een directe combinatie).
- bij een volgende afruil/combinatie hoef je niet verplicht te slaan, maar mag je de gegeven schijf van de tegenpartij gewoon van het bord nemen.

Het bovenstaande is natuurlijk sterk op raindropchess gebaseerd. Maar misschien is er een verlichte geest, die iets volstrekt origineels kan bedenken.
Randvoorwaarden zijn denk ik: a) geluksfactor omhoog b) het moet verrassend/dynamisch zijn c) het moet spelenderwijs de aanzet zijn naar het “echte” dammen.
En – dat is er van raindropchess volgens mij nog niet – het moet ook gelijk een internetapplicatie zijn.

Dus welke creatieve geest bedenkt iets, waardoor een schooldamtoernooi, PODB-Cup, Friesland Cup, net zo’n effect heeft als daar bij die schakers in Veenendaal? Elke twee weken een nieuw lid op de club?

Wie dat voor elkaar krijgt, mag wat mij betreft 5x achtereen de propagandaprijs van de KNDB krijgen. Dus overblijvende leden van de KNDB (hoeveel zijn er nog???), ga in de denktank en presenteer uw ideeën in dit jubileumjaar van de KNDB (kan die KNDB daar niet een prijsvraag voor uitschrijven?).
Zal ik eens beginnen. We weten natuurlijk allemaal dat op een jonge leeftijd dammen een doe-spel is en geen denk-spel het leukste is natuurlijk het slaan. Ik denk ook zeker dat we het daar leuk kunnen maken zoals als je een steen van de tegenstander hebt geslagen moet je een kaart pakken op deze kaart kan vanalles staan zoals, je mag dadelijk 2 zetten tegelijk of zet een steen op veld x of je mag er 2 stenen willekeurig bij plaatsen, of je moet alle dammen van het dambord afhalen enz. (dit zorgt voor de geluksfactor )

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by ildjarn » Mon Jan 17, 2011 22:07

thijs van den broek wrote:Zal ik eens beginnen. We weten natuurlijk allemaal dat op een jonge leeftijd dammen een doe-spel is en geen denk-spel het leukste is natuurlijk het slaan. Ik denk ook zeker dat we het daar leuk kunnen maken zoals als je een steen van de tegenstander hebt geslagen moet je een kaart pakken op deze kaart kan vanalles staan zoals, je mag dadelijk 2 zetten tegelijk of zet een steen op veld x of je mag er 2 stenen willekeurig bij plaatsen, of je moet alle dammen van het dambord afhalen enz. (dit zorgt voor de geluksfactor )
Tijdens het Brunssumdamtoernooi was vroeger een sneldamtoernooi waarin met regelmaat dit soort regels voorbijkwam, maar dan centraal geregeld. Een gong ging, en je kreeg te horen 'draai het bord nu om' zodat je opeens ipv een verloren stand een gewonnen stand had. Het was altijd een dolle boel tijdens dat toernooi.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Martijn Rentmeester
Posts: 26
Joined: Sun Dec 26, 2010 14:42
Real name: Martijn Rentmeester

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Martijn Rentmeester » Mon Jan 17, 2011 22:09

thijs van den broek wrote:
Piet Bouma wrote:Omdat we allemaal natuurlijk zitten te wachten op de weer dalende ledenaantallen per 1-1-2011, het topic weer even naar boven. :D

Maar zonder gekheid even het volgende.
Op http://www.schaakbond.nl is een heel leuk artikel over raindropchess te lezen. Bij een schaakclub in Veenendaal spreekt men door de inzet van dit raindropchess over een toevloed van leden: 1 lid per twee weken!! Misschien kan een Veenendaalse dammer dit succesverhaal bevestigen?
De site van raindropchess: http://www.raindropchess.nl/ ziet er gelikt uit.
Nu hoeven we niet alles van schakers te kopiëren, maar toch.


Succesfactoren van het ontwikkelde spelletje zijn volgens mij:
a) de geluksfactor wordt flink omhoog gebracht
b) het is niet saai

Nu zal niet iedereen blij zijn met een spel waarbij de geluksfactor omhoog gaat. Echte volleerde dammers en schakers gaan er natuurlijk prat op dat zij winnen met goed doordachte (strategische) plannen.
Maar voor beginnende jeugd en ook beginnende seniorspelers is het wel belangrijk dat men niet afhaakt doordat er telkens wordt verloren tegen geroutineerde spelers c.q. talentvollere spelers. En gezien de kwaliteiten van de huidige overgebleven (senioren)dammers - geen recreatiedammers meer - is dat vaak het geval. Het spelletje lijkt ook veel dynamischer met onverwachte gebeurtenissen. En laten we wel zijn: een normale schaakpartij en dampartij is zeker voor een beginner wel saai (en vaak te snel uit).

Dan nu: de uitdaging!!
Kunnen wij – vooral voor de doelgroep jeugd – iets soortgelijks ontwikkelen, waarbij het aantrekkelijker wordt om met de damsport in aanraking te komen en te blijven. En spelenderwijs langzaam naar het grote werk met de “echte” spelregels over te schakelen.
Ik kan me voorstellen dat je iets soortgelijks met kaartopdrachten ontwikkeld, waarbij je verrassingen in het damspel inbouwt. Een aantal voorbeelden:
- op de volgende zet mag je twee zetten achter elkaar doen
- en geïnspireerd door het splitwerk. Heb je een dam? Je moet hem nu splitten en de schijven ergens anders plaatsen (en: mag alleen niet op de achterste drie rijen.).
- heb je nog een schijf op jouw achterste lijn? Je mag nu van 1 zo’n schijf een dam maken
- je mag twee van je schijven op een andere plek (niet op de achterste drie rijen) van het dambord zetten, zonder dat ze de tegenpartij raken (dus niet een directe combinatie).
- bij een volgende afruil/combinatie hoef je niet verplicht te slaan, maar mag je de gegeven schijf van de tegenpartij gewoon van het bord nemen.

Het bovenstaande is natuurlijk sterk op raindropchess gebaseerd. Maar misschien is er een verlichte geest, die iets volstrekt origineels kan bedenken.
Randvoorwaarden zijn denk ik: a) geluksfactor omhoog b) het moet verrassend/dynamisch zijn c) het moet spelenderwijs de aanzet zijn naar het “echte” dammen.
En – dat is er van raindropchess volgens mij nog niet – het moet ook gelijk een internetapplicatie zijn.

Dus welke creatieve geest bedenkt iets, waardoor een schooldamtoernooi, PODB-Cup, Friesland Cup, net zo’n effect heeft als daar bij die schakers in Veenendaal? Elke twee weken een nieuw lid op de club?

Wie dat voor elkaar krijgt, mag wat mij betreft 5x achtereen de propagandaprijs van de KNDB krijgen. Dus overblijvende leden van de KNDB (hoeveel zijn er nog???), ga in de denktank en presenteer uw ideeën in dit jubileumjaar van de KNDB (kan die KNDB daar niet een prijsvraag voor uitschrijven?).
Zal ik eens beginnen. We weten natuurlijk allemaal dat op een jonge leeftijd dammen een doe-spel is en geen denk-spel het leukste is natuurlijk het slaan. Ik denk ook zeker dat we het daar leuk kunnen maken zoals als je een steen van de tegenstander hebt geslagen moet je een kaart pakken op deze kaart kan vanalles staan zoals, je mag dadelijk 2 zetten tegelijk of zet een steen op veld x of je mag er 2 stenen willekeurig bij plaatsen, of je moet alle dammen van het dambord afhalen enz. (dit zorgt voor de geluksfactor )
Bovenstaande doet me heel erg denken aan ludiek dammen. Dit doen ze (?)/hebben ze gedaan o.a. in Brunssum. Dan werden er regels verzonnen als draai het bord om, haal alle schijven langs de rand weg, haal alle schijven die verder dan de 4e rij staan weg, haal alle dammen van het bord en dat soort dingen. Het is super leuk om te doen, iedereen kan van iedereen winnen. Mensen die daar niet tegen kunnen, moeten daar gewoon niet aan meedoen. Het levert in ieder geval hilarische taferelen en een gezellige avond op. Zeker aan te bevelen!

Edit: hmm, Ildjarn was me voor. Maar dat meerdere mensen het nog herinneren geeft wel aan dat het leuk is.

kneeltje
Posts: 206
Joined: Sun Oct 05, 2003 15:39

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by kneeltje » Mon Jan 17, 2011 22:28

Ik organiseer al jaren lang bij de jeugd die ik train tijdens de schoolvakanties het zogenaamde alternativo toernooi. We spelen dan in een uur tijd ongeveer 4 partijtjes. Nadat we 5 minuten spelen (met gewone spelregels) laat ik iemand een lootje van 1 tot en met 11 trekken. Hierop staat een alternatieve spelregel die de rest van de partij geld zoals:


1. Alle schijven op de onderste rij worden dammen
2. Iedereen mag drie schijven van de tegenpartij wegpakken
3. Bord omdraaien
4. Het wordt weggevertje
5. Alle randschijven moeten van het bord
6. Meerslag is afgeschaft, je mag hoogstens 1 schijf per keer slaan
7. Als je voorstaat moet je de onderste ij leeg maken
8. Allemaal een stoel naar links
9. Allemaal het bord naar rechts
10. Bij iedereen de onderste rij leeg maken
11. Achteruitslaan is verboden

Ik hoop altijd dat er een oneven aantal kinderen aanwezig is, dan doe ikzelf ook mee. En: door de alternatieve regels heb ik dit toernooi nog nooit gewonnen.... Vooral regel 6 levert hilarische momenten op, combinaties lukken niet meer.

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Alex » Mon Jan 17, 2011 22:33

kneeltje wrote:Ik organiseer al jaren lang bij de jeugd die ik train tijdens de schoolvakanties het zogenaamde alternativo toernooi. We spelen dan in een uur tijd ongeveer 4 partijtjes. Nadat we 5 minuten spelen (met gewone spelregels) laat ik iemand een lootje van 1 tot en met 11 trekken. Hierop staat een alternatieve spelregel die de rest van de partij geld zoals:


1. Alle schijven op de onderste rij worden dammen
2. Iedereen mag drie schijven van de tegenpartij wegpakken
3. Bord omdraaien
4. Het wordt weggevertje
5. Alle randschijven moeten van het bord
6. Meerslag is afgeschaft, je mag hoogstens 1 schijf per keer slaan
7. Als je voorstaat moet je de onderste ij leeg maken
8. Allemaal een stoel naar links
9. Allemaal het bord naar rechts
10. Bij iedereen de onderste rij leeg maken
11. Achteruitslaan is verboden

Ik hoop altijd dat er een oneven aantal kinderen aanwezig is, dan doe ikzelf ook mee. En: door de alternatieve regels heb ik dit toernooi nog nooit gewonnen.... Vooral regel 6 levert hilarische momenten op, combinaties lukken niet meer.
Nog leuker kan je het maken door niet de nummers 1, 2 en 3 een prijs te geven, maar bijv. de nummers 1, midden en laatst.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by groenteboer » Mon Jan 17, 2011 22:47

Kijk, nou komen we ergens! Dit zijn zeker activiteiten waar zowel de ervaren clubspeler als de eerste de beste schooldammer lol in hebben!!

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Alex » Fri Jan 21, 2011 19:37


User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Jan 24, 2011 21:24

Piet Bouma wrote:Omdat we allemaal natuurlijk zitten te wachten op de weer dalende ledenaantallen per 1-1-2011, het topic weer even naar boven. :D

Maar zonder gekheid even het volgende.
Op http://www.schaakbond.nl is een heel leuk artikel over raindropchess te lezen. Bij een schaakclub in Veenendaal spreekt men door de inzet van dit raindropchess over een toevloed van leden: 1 lid per twee weken!! Misschien kan een Veenendaalse dammer dit succesverhaal bevestigen?
De site van raindropchess: http://www.raindropchess.nl/ ziet er gelikt uit.
Nu hoeven we niet alles van schakers te kopiëren, maar toch.


Succesfactoren van het ontwikkelde spelletje zijn volgens mij:
a) de geluksfactor wordt flink omhoog gebracht
b) het is niet saai

Nu zal niet iedereen blij zijn met een spel waarbij de geluksfactor omhoog gaat. Echte volleerde dammers en schakers gaan er natuurlijk prat op dat zij winnen met goed doordachte (strategische) plannen.
Maar voor beginnende jeugd en ook beginnende seniorspelers is het wel belangrijk dat men niet afhaakt doordat er telkens wordt verloren tegen geroutineerde spelers c.q. talentvollere spelers. En gezien de kwaliteiten van de huidige overgebleven (senioren)dammers - geen recreatiedammers meer - is dat vaak het geval. Het spelletje lijkt ook veel dynamischer met onverwachte gebeurtenissen. En laten we wel zijn: een normale schaakpartij en dampartij is zeker voor een beginner wel saai (en vaak te snel uit).

Dan nu: de uitdaging!!
Kunnen wij – vooral voor de doelgroep jeugd – iets soortgelijks ontwikkelen, waarbij het aantrekkelijker wordt om met de damsport in aanraking te komen en te blijven. En spelenderwijs langzaam naar het grote werk met de “echte” spelregels over te schakelen.
Ik kan me voorstellen dat je iets met kaartopdrachten ontwikkelt, waarbij je verrassingen in het damspel inbouwt. Een aantal voorbeelden:
- op de volgende zet mag je twee zetten achter elkaar doen
- en geïnspireerd door het splitwerk. Heb je een dam? Je moet hem nu splitten en de schijven ergens anders plaatsen (en: mag alleen niet op de achterste drie rijen.).
- heb je nog een schijf op jouw achterste lijn? Je mag nu van 1 zo’n schijf een dam maken
- je mag twee van je schijven op een andere plek (niet op de achterste drie rijen) van het dambord zetten, zonder dat ze de tegenpartij raken (dus niet een directe combinatie).
- bij een volgende afruil/combinatie hoef je niet verplicht te slaan, maar mag je de gegeven schijf van de tegenpartij gewoon van het bord nemen.

Het bovenstaande is natuurlijk sterk op raindropchess gebaseerd. Maar misschien is er een verlichte geest, die iets volstrekt origineels kan bedenken.
Randvoorwaarden zijn denk ik: a) geluksfactor omhoog b) het moet verrassend/dynamisch zijn c) het moet spelenderwijs de aanzet zijn naar het “echte” dammen.
En – dat is er van raindropchess volgens mij nog niet – het moet ook gelijk een internetapplicatie zijn.

Dus welke creatieveling bedenkt iets, waardoor een schooldamtoernooi, PODB-Cup, Friesland Cup, net zo’n effect heeft als daar bij die schakers in Veenendaal? Elke twee weken een nieuw lid op de club?

Wie dat voor elkaar krijgt, mag wat mij betreft 5x achtereen de propagandaprijs van de KNDB krijgen. Dus overblijvende leden van de KNDB (hoeveel zijn er nog???), ga in de denktank en presenteer uw ideeën in dit jubileumjaar van de KNDB (kan die KNDB daar niet een prijsvraag voor uitschrijven?).
Ik schrok vandaag toen ik de stand van leden per 1 januari 2011 zag, van mijn dambond, de UPDB. Inclusief alle categorieën jeugd en senioren slechts 299 leden !! Dat vond ik wel schokkend. Echt een dieptepunt. De uitspraak van enkele pessimisten dat het dammen in Nederland op sterven na dood is, vond ik altijd wel erg overdreven, maar het gaat echt wel die kant op.
Gelukkig heeft de UPDB in Harry Vredeveldt een actieve voorzitter. Hij is op pad gegaan en heeft de gemeente Hilversum bewerkt en heeft een groots project op touw gezet. Er zullen damlessen op scholen gegeven worden. Acht scholen hebben interesse getoond. In principe gaat een damcursus door als er minimaal 10 leerlingen inschrijven voor de lessen. Als alles goed loopt zullen dit jaar 80 tot 100 kinderen wekelijks damles krijgen. Als je bedenkt dat de hele UPDB-bond slechts 299 leden heeft en er nu misschien wel 100 leerlingen zich met de damsport gaan bezig houden, dan zou dat een gigantische opleving voor de UPDB kunnen betekenen. Helaas is er momenteel niet eens een damclub in Hilversum, maar ik hoop dat daar wel verandering zal komen.
Al die ambitieuze plannen bedenken is één. Al die plannen ook ten uitvoer brengen is een ander verhaal. Persoonlijk ben ik niet een voorstander van de damlessen laten verzorgen door een onderwijzer van de school, die toevallig een vrij uurtje heeft, of zelfs niet van het "ludiek" dammen, waar andere dammers wel liefhebbers van zijn. Ik ben een voorstander van het echte werk. Lessen door een gediplomeerde damtrainer en proberen de leerlingen snel op een niveau te krijgen, dat ze de lol van het dammen zelf gaan inzien.

Zoals gezegd hebben acht scholen belangstelling getoond, voor de damlessen. Dan zijn we er nog niet, want er moeten eerst genoeg leerlingen inschrijven voor de damcursus. Is er wel belangstelling voor het dammen op de scholen? Meestal is er genoeg animo voor een schooldamtoernooi, omdat het maar 1 dag is. De damcursus gaat echter maanden duren. Bijv. de Van der Wal cursus duurt al gauw12 weken. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lopen. De gesprekken met de eerste school zijn geweest. Zij hebben de promofolder zelf in elkaar gezet aan de kinderen uitgereikt. Vandaag kreeg ik bericht dat de inschrijving voor de damcursus voortijdig is beëindigd. Niet omdat er te weinig belangstelling zou zijn. Integendeel! De cursus is na ruim een week inschrijvingstijd al volgeboekt!!

Deze week gaan we op pad naar de volgende school voor gesprekken en afspraken inz. hoe de lessen vorm te geven en het opzetten van de cursus. Al met al een prachtig initiatief, maar vaak is het probleem om de geschikte personen voor te vinden, die de lessen allemaal gaan geven. Het is namelijk geen vetpot en zeer arbeidsintensief. De ene dag om 15.00 uur op school A zijn, de volgende dag op school B zijn om 13.00 uur en dan weer de volgende dag op school C om 15.00 uur etc. en zo de hele week door. Steeds een uurtje lesgeven en dan weer naar huis, maar door de reistijd en materiaal in- en uitpakken ben je dan al gauw 3 uur per dag kwijt, terwijl het maar 1 uurtje per dag wat oplevert. Doordat het door de hele week versnipperd is, kan degene die het op zich neemt zich ook niet beschikbaar stellen voor de “normale”arbeidsmarkt. Wie wil dan die taak op zich nemen? Welnu, in Utrecht heb ik mij voor fulltime beschikbaar gesteld om dat te gaan doen. Omdat ik me fulltime beschikbaar heb gesteld voor dit werk, kan ik eventueel ook andere clubs helpen die ook van zulke projecten op scholen willen opstarten, maar geen geschikte mensen hebben om de lessen te geven. Liefst natuurlijk wel in de omgeving van Utrecht, want anders is het niet haalbaar met de reistijd.
Hieronder de succesvolle wervende promo van de eerste school, die na ruim een week werven al was volgeboekt voor de damcursus!
Image
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Tue Jan 25, 2011 00:11, edited 1 time in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Jan 24, 2011 23:38

Ik kreeg berichten van enkele lezers dat de promofolder in o.a Internet Explorer en GoogleChrome niet te zien was. Met Firefox was het geen probleem. Voor de volledigheid heb ik er een nieuw image van gemaakt. Ik hoop dat de andere gebruikers nu wel kunnen zien om welk foldertje het gaat en kunnen er eventueel hun voordeel mee doen.
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Bert Zwart » Thu Jan 27, 2011 10:44

Uitstekend initiatief Andrew, maar er zal ook een follow-up moeten komen. Als er in je woonplaats geen (leuke) damclub is zal een zeer groot percentage zeker afhaken.

Je zal ook moeten accepteren dat je nooit meer het niveau van de jaren 70-85 zal bereiken, er zijn vandaag de dag gewoon veel meer sporten waarmee je moet concurreren. Daarnaast zijn de beroepen die we in Nederland beoefenen meer en meer beroepen waarbij het accent op denken en niet doen komt te liggen. Een akkerbouwer, postbode of houthakker heeft in dammen een sport waarbij zijn leven veel meer in balans is, terwijl iemand met een kantoorbaan juist meer gebaat is bij een lichamelijke sport.

Ik zie dat de KNDB steeds meer inzet op sterke jeugd. Ze zijn denk ik heel succesvol, maar uiteindelijk heb je een brede basis nodig. Die wereldtitel zal er binnen nu en twintig jaar gaan komen, maar wat zegt zo'n wereldtitel als je je realiseert hoeveel mensen er in andere landen serieus op 10x10 dammen?

Als je dat vergelijkt met hardlopen, de andere sport die ik beoefen, zie je dat er miljoenen mensen hardlopen in Nederland, maar het accent komt steeds meer op recreatie te liggen. Als je naar atletiekprestaties bij de jeugd kijkt zie je dat die ten opzichte van 20 jaar terug minder zijn, hetzelfde geld voor de hoeveelheid mensen die een marathon binnen de 3 uur afleggen (vereist vrij veel toewijding en een marathon binnen 4 uur is ook al een prestatie dus why bother?). Er is minder jeugd die aan atletiek doet doordat er meer sporten zijn, en minder volwassenen investeren tijd om iedere dag te trainen. Aan de andere kant zie je veel meer recreatieve lopers, dat zijn lopers die met twee a driemaal per week rustig trainen een halve marathon uit kunnen lopen maar zich niet zo bekommeren om de eindtijd.

Doordat er zo weinig mensen dammen kost het allemaal veel tijd omdat je stad en land moet afreizen voordat je een dammer vindt. Voor 1 potje dammen ben je al snel van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat weg, geen pretje als je doordeweeks veel moet reizen voor je werk. Op zo'n manier houd je alleen de echte liefhebbers over. De doorsnee geinteresseerde kiest voor een simpeler oplossing in de buurt. Er zijn in de buurt genoeg alternatieven voor andere vrije tijdsbesteding. Dammen kan ook op internet en als je het echt mist kan je gezellig een weekje naar Spakenburg, Heerhugowaard, Brunssum of Thailand, of desnoods ga je als toeschouwer naar een competitiewedstrijd, heb je in elk geval nog de mogelijkheid om s'ochtends wat andere dingen te doen.

Ik zou dus veel meer inzetten op de wat oudere volwassenen, daar heeft dammen een voorsprong ten opzichte van lichamelijke sporten, en die groep is ook veel sneller beschikbaar voor kader indien ze het rentezetje niet onder de knie krijgen - de jeugd haakt dan toch snel af. Kortom: je hebt jeugd nodig voor topsport en ouderen voor breedtesport.

Trouwens, misschien is het een idee om wat flyers neer te leggen bij de fysiotherapeuten in de buurt van je damclub? Met een kapotte knie of rug kan je altijd nog gaan dammen.

Post Reply