Gaetano Nahar schrijft damgeschiedenis
door Stan Herewood
Sportscope, 24/11/2010
Gaetano Nahar, 19 jaar, student elektrotechniek aan de Faculteit Technische Wetenschappen, is kampioen van het Srefidensi Open-damkampioenschap 2010. Door vijf overwinningen en twee remises behaalde hij ongeslagen de titel. Daarmee is voor het eerst in de geschiedenis van de Surinaamse Dambond een jeugddammer kampioen geworden van een opentoernooi.
In de Srefidensi Open heeft Gaetano Nahar de toppers Rinaldo Kemnaad en William Orie verslagen en speelde hij remise tegen Guno Burleson. “Dit betekent een mijlpaal in mijn carrière. ... Het beste toernooi in mijn damloopbaan”, aldus Nahar, die niet onbekend is met successen. Hij werd twee keer jeugddamkampioen van Suriname en veroverde ook eenmaal de U-17 titel.
dWT foto / Claudio Barker
Gaetano Nahar heeft met het winnen van de Srefidensi Open historie geschreven. Volgens kenners is een goede toekomst voor hem weggelegd in de damsport.-.
Hij stapte de Srefidensi Open in met als streven binnen de top vijf te eindigen. De nadruk was echter om goede partijen te spelen. In de laatste ronde had hij voldoende aan een remise om de historische prestatie neer te zetten. Hij deed niet meer, niet minder. Met de remise tegen Moentazali Nazir had hij de buit binnen.
dWT foto / Annelies Verhelst
Gaetano Nahar en zijn oom John Schmeltz naast elkaar tijdens het derde sneldamtoernooi. Het zal waarschijnlijk niet zo lang meer duren, voordat de leerling zijn meester overtreft.-.
De afgelopen maanden heeft Nahar serieus getraind met het oog op het jeugdwereldkampioenschap, dat van 15 tot en met 21 december in Naaldwijk, Nederland wordt gehouden. “Ik zag het Srefidensi-toernooi daarom als een belangrijk meetmoment op weg naar het WK.”
dWT foto / Claudio Barker
Gaetano Nahar (l) doet een zet tegen Arief Salarbaks in zijn openingspartij van de Srefidensi Open.-.
De kersverse kampioen zegt veel geleerd te hebben en prijst zich gelukkig dat de meeste topdammers aanwezig waren. “Mijn mooiste partij was tegen Kemnaad. Vanaf de vijftiende set forceerde ik met succes schijfwinst. De partij tegen Burleson was de lastigste. Ik koos in de middenspelfase voor een verkeerd plan en kwam iets slechter te staan. Later corrigeerde ik en speelde remise.” Ramon Norden wilde volgens hem steeds naar de rand. “Maar in het middenspel nam ik het centrum over. Hij kwam in tijdnood en ik won door een combinatie.”
WK
Op weg naar het wereldkampioenschap traint Nahar al drie maanden lang minstens drie uren per dag. Meestal alleen, soms met zijn oom John Schmeltz en met clubgenoot William Orie. Schmeltz is door de bond aangewezen als trainer van Nahar en de broers Niaaz en Arief Salarbaks op het WK. Tot nu toe staan 28 spelers geregistreerd, inclusief zes van Nederland, drie van Polen en Letland, twee elk van Brazilië, Wit-Rusland, Estland en Rusland.
Nahar maakt gebruik van de computerprogramma’s Dam 22 en Truus om standen te analyseren. Om in vorm te blijven is volgens Nahar het bestuderen van de theorie uit boeken en het spelen van wedstrijden erg belangrijk. Op programma staat nu de analyse van zijn wedstrijden in het Srefidensi-toernooi.
Nahar denkt dat de damsport onder de jeugd nog meer bevorderd moet worden. De broers Salarbaks geven hem geduchte tegenstand, maar de overige jeugddammers liggen te ver achter. “Ik denk dat de ondersteuning van mijn vereniging Randjiet Boys een belangrijke basis heeft gelegd voor mijn vorming. Damboeken worden ter beschikking gesteld.”
John Schmeltz voorspelt een goede toekomst voor Nahar. “Ik heb alle vertrouwen in dat hij eens de titel van Internationaal Grootmeester pakt. De eerste keer toen ik tegen hem speelde, heb ik zijn moeder, mijn zus, gezegd deze jongen gaat damtitels behalen. Hij is talentvol, is in een expansieperiode en heeft zijn plafond nog niet bereikt.”
Na twee jaar, hij was toen 16, kon Schmeltz niet makkelijk meer van zijn neefje winnen. “Als zijn coach-trainer moest ik mij sterk houden, omdat begeleiding inhoudt dat je in een partij tegen hem niet mag afgaan. Ik keek naar zijn zwakke plekken en ben mij ook in die zwakke plekken gaan verdiepen. Die jongen heeft een goede filmtechniek, een fotografisch geheugen, want hij ziet die zetten vooraf al lopen en geeft standen ook een waarde-oordeel.”
Een damfilosofie van Schmeltz is hoe meer je verliest, hoe sterker je wordt. “Verdient verliezen maakt je sterker dan het winnen van iemand met standaard spel. Door het verliezen werk je de zwakke plekken weg.
Daarin heb ik Gaetano ook getraind. Hij mag niet winnen van een tegenstander die zijn schijf laat vallen van het bord. Die wegspeeltechniek wat staat voor winnen door geforceerd spel is belangrijker dan winnen door een blunder van de tegenstander.”
Schmeltz verduidelijkt dat binnen het spelpatroon tal van strategieën liggen. “Wat wij doen tijdens de training op weg naar WK is de jongens een waardeoordeel geven. Hoe goed zijn ze in bepaalde strategieën en hoe goed zijn Orie en ik daarin. Nu al blijkt dat we ze in bepaalde strategieën niet meer kunnen begeleiden.”
Hij noemt het flankcentrumspel, waarin ze sterker zijn. “Maar in andere strategieën zoals eindspel nemen we ze onder handen. In de onderdelen waarin we onszelf hoger hebben geschat krijgen ze de nodige begeleiding. Ik denk dat de gemeenschap veel kan verwachten van het optreden op het WK.”
Daarbovenop wordt ook rekening gehouden met het vinden van een balans tussen het leveren van schoolprestaties en investeren in tijd om topprestaties te bereiken. Schmeltz: “Daarover maken wij ons geen zorgen, omdat William Orie hem leert de juiste planning te maken om maximaal profijt te halen uit de diverse activiteiten. Daar is Orie goed in.”
Een droom van William Orie is werkelijkheid geworden. Hij heeft binnen Randjiet Boys op grond van de trekkersrol die hij vervult de zinnen er opgezet de jeugdspelers van zijn club klaar te stomen om door te dringen naar de seniorentop. “Ik zie Gaetano binnen twee jaren landskampioen van Suriname worden.”.-.
Gaetano Nahar (2089) in Srefidensi Open
Eerste ronde: vs Arief Salarbaks (2022) 2-0
Tweede ronde: vs Oedebhaan Dihal (1899) 2-0
Derde ronde: vs Rinaldo Kemnaad (2241) 2-0
Vierde ronde: vs Guno Burleson (2246) 1-1
Vijfde ronde: vs William Orie (2179) 2-0
Zesde ronde: vs Ramon Norden (2057) 2-0
Zevende ronde vs Moentazali Nazir (2041) 1-1
Top 10 WP SB
1. Gaetano Nahar 7-12
2. Guno Burleson (MI) 7-11 62 92
3. William Orie (MF) 7-11 62 89