Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Fred van Amersfoort

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Fred van Amersfoort » Sat Nov 20, 2010 00:25

Dammers en bestuurders maken fouten. Mijn grootste was dat ik te lang vond dat oudere clubleden alleen maar conservatief waren en zo de jeugd en doorstroming in de weg stond. Zo vond ik begin jaren 90 dat talentvolle jeugddammers sneller in het 1e team moesten, ook als zij zich niet geplaatst hadden. Een denkfout omdat het de ouderen kwetste, zij voelden zich afgedankt. Dat was niet mijn intentie maar zo gaan generatieverschillen. Later maakte ik de cruciale denkfout dat het binnenhalen van betaalde spelers een oplossing kon zijn. Dat is het niet altijd. De werkelijke oplossing is dat je iedereen lekker op zijn eigen nivo plezier moet laten beleven aan het lid zijn van een damvereniging. Deels aan het spel zelf en verder aan het sociale gebeuren er omheen. Vaak gaat dat het beste met generatiegenoten. In die zin kan ik mij achteraf voorstellen dat ouderen weinig binding hebben met jeugd en betaalde spelers. Toch blijf ik van mening dat zowel het versneld inzetten van jeugd alsmede het betalen van spelers meerwaarde kan hebben. Maar alleen dan als je als vereniging bereid bent tegelijkertijd aan de heropbouw van je club te doen. Als ik alles mocht overdoen zou ik nu voorkeur hebben voor de komst van 3 recreatieammers boven het halen van versterking voor het 1e team. Misschien moet je een profdammer nog eerder betalen voor het spelen van de onderlinge dan voor het meedoen in de nationale kompetitie. Als ik nu landelijk kijk dan lees ik dat bijvoorbeeld Otten voor de FMJD in Afrika zit. Eerder al in Brazilie. Ik denk dan, dat is mooi en ongetwijfeld nuttig. Maar kan Otten niet veel nuttiger zijn dichter bij huis? Zo lees ik wel eens dat een bondscoach afreist naar verre oorden om spelers bij te staan. Kan een bondscoach niet beter vervangen worden door een betaalde werker van de KNDB die regionaal bij noodlijdende clubs tot en met zijn enkels in het werkveld gaat staan? En zo zijn er vele voorbeeld waarvan ik denk dat het prestatiedammen uiteindelijk op de oudere en wat conservatieve medemens eerder averechts heeft gewerkt dan stimulerend. Misschien dat lezers hier nu mijn cynisme richting topdammers iets beter kan plaatsen. Het is niet dat ik hen een belegde boterham misgun. Het is veel meer dat ik jong en oud een prettig sociale samenhang op een damclub gun. Een bondsraad en een bondsbestuur zou zich moeten buigen over de vraag hoe je topdammen en recreatiedammen elkaar kunt laten versterken ipv elkaar te minimaliseren.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Nov 20, 2010 02:21

Wijze woorden Fred: "Een bondsraad en een bondsbestuur zou zich moeten buigen over de vraag hoe je topdammen en recreatiedammen elkaar kunt laten versterken ipv elkaar te minimaliseren.

Zorg dat een ieder op zijn/haar niveau prettig kan dammen en wees je er van bewust dat beide groepen elkaar nodig hebben.

Wat je schrijft over Otten ( als FMJD bestuurder) vind ik lastiger. Hij is voorzitter van de WERELDdambond.
Dan lijkt het mij goed dat hij wel in Mali/Brazilié is. Waarom zou je die spelers over moeten slaan.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Nov 20, 2010 02:24

en dan nog het volgende: "Zo lees ik wel eens dat een bondscoach afreist naar verre oorden om spelers bij te staan. Kan een bondscoach niet beter vervangen worden door een betaalde werker van de KNDB die regionaal bij noodlijdende clubs tot en met zijn enkels in het werkveld gaat staan?
De beide bondscoaches krijgen betaald, mede om (top)spelers bij te staan tijdens toernooien.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Nov 20, 2010 07:56

Dieter wrote:
aldert wrote:
Dieter wrote: De toekomst zal vermoedelijk zijn. Een basis contributie alla BNN (en andere omroepen) voor 5 of 10 euro ben je lid en ontvang je informatie (bondsblad) op die basis maak ik mijn vrouw, mijn buurvrouw en mijn vrindinnen ook allemaal lid en de KNDB groeit van 5000 naar 25000 leden.
Daarnaast hebben we competitiespelers en clubs. Een club betaald voor deelname 100 euro per jaar en een speler 25 euro per jaar.
Dammers die training krijgen moeten dat deels zelf betalen of misschien wil hun lokale organisatie wij bijdrage leveren.
Dieter, er zijn al veel goeie gedachten op dit forum langs gekomen om te differentiëren in de hoogte van de contributie, afhankelijk waarvan gebruik wordt gemaakt. In de notitie over het recreatiedammen wat in de afgelopen bondsraad is besproken is hierop ook al geanticipeerd. Een individuele basiscontibutie aan de KNDB (voor kosten bestuur dambond, promotie, clubondersteuning, niet door te berekenen kosten, e.d.) en kosten per team (interessanter dan per individueel lid) van verenigingen aan kompetetiewedstrijden en individuele bijdragen voor deelname aan persoonlijke wedstrijden. En dan actief de 10 euro leden zien te werven met toezending van mooi bondsblad (en/of alternatief voor sympathysanten) kan tot een aanzienlijke toename van het aantal recreatieleden en vrienden van de damsport leiden ("wilde" dammers, maar inderdaad ook familie en bekenden). Dit past ook weer langs de lijn van denken naar recreatie-, wedstrijd- en (sub)topdammers.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Freedom's just another word for nothing left to loose

Post by Klaas van der Laan » Sat Nov 20, 2010 21:00

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QAvVcpaDLzg[/youtube]

Tegen beter weten in toch maar weer eens een bijdrage met een tegengeluid.
Waarom moet ik toch steeds aan bovenstaande film denken als ik het gespartel van de georganiseerde "professionele" damwereld aanzie? Deze strijd is al lang verloren. Het is allemaal al eens gezegd. Het verlanglijstje van Piet is oud nieuws en mosterd na de maaltijd. Waarschuwingen, oorzaken, plannen, initiatieven zijn al decennia ontelbaar en genegeerd. Kritische dissidente forumtijgers zijn verketterd en reageren nog maar nauwelijks. Zonde van de tijd. Toch blijft het me verwonderen dat je van buiten af zo'n andere kijk kunt hebben dan wanneer je deel bent van een werkelijkheid.

Komisch om te lezen dat de recreatiedammers bekeerd moeten worden tot de sekte van die wedstrijddammers. Met gedifferentieerde contributies en betuttelende voorwaarden denkt men ze hun tempel binnen te lokken. Uiteindelijk gaat het er om dat de massa geld binnen brengt waarmee een elitaire bovenlaag kan worden onderhouden die daarna dan meent alles te kunnen bepalen. Hoezo back to basic? Ook deze werkelijkheid van omgekeerde verhoudingen blijft me verwonderen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xm5DPlNCmtk[/youtube]

Want wij zijn al gelukkig. Voor een clubcontributie van €15 (ja, per jaar) schuiven wij wekelijks naar volle tevredenheid onze onderlinge partijtjes in het dorpshuis. En ons regionale bondje van 7 clubs en zo'n 70 dammers organiseerd jaarlijks een dubbelrondige clubcompetitie in 2 klassen met een totale jaarbegroting van zo'n €200. Meer zijn we niet nodig. Voor de sfeer zorgen we zelf en dat kost niks. Een beetje gezonde rivaliteit is voldoende om voor te strijden, maar het plezier staat altijd voorop. Meer ambitie hoeft van ons niet zo. Dat geeft alleen maar gezeik en zo.
Hiermee zijn wij trendsettend. De toekomst is aan vrije regionale/lokale organisaties en vrije individuen op internet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kM3K0MjvBrY[/youtube]

Die beweging hou je niet tegen. Mijn advies is om de energie in die richting te sturen. Voor zover nodig, federale organisatie, van onder af. (wie betaald, bepaald) Dàt is back to basic!
Een gelovige laat zich niet door argumenten overtuigen. Dit stukje is ook net zo zinloos. Reageren ook. Tenminste ik zal dat niet doen. Heb wel wat leukers te doen.
Flow with the Go

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Nov 22, 2010 10:10

Het Deltaplan van Bouma lijkt nu al verdronken. Iets meer reaktie was wel nuttig geweest. Het is namelijk een serJieus en belangrijk onderwerp.
Ik vroeg mij dit weekend eens af hoeveel nieuwe leden er zouden komen als de contributie een jaar gratis zou zijn. Ik verwacht zelfs dan geen enorme groei, ik vrees dat het probleem dieper zit dan de hoogte van contributie.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Mon Nov 22, 2010 11:14

Fred van Amersfoort wrote:Kan een bondscoach niet beter vervangen worden door een betaalde werker van de KNDB die regionaal bij noodlijdende clubs tot en met zijn enkels in het werkveld gaat staan.
Als ik het geluid vanuit het bestuur moet geloven gaat dit nogal lastig. De BC wordt vrijwel geheel betaald uit NOC*NSF subsidies. Wanneer wij onze focus veel meer gaan richten op de breedtesport zal deze subsidie dus wegvallen en er komt dan geen extra geld vrij voor die betaalde werker.

Maar of dit allemaal waar is: ik neem zelf eens het financiële plaatje onder de loep en kijk wat er nou wel en niet van NOC*NSF komt (ik neem aan dat dit allemaal publiek toegankelijk is)

gerritsen6871
Real name: gerhard willem gerritsen

Post by gerritsen6871 » Mon Nov 22, 2010 19:23

Ik ben voorzitter van WSDV Wageningen en voorzitter van de GDB. Vanuit de laatste rol heb ik het KNDB-bestuur dit jaar vragen gesteld over de relatie tussen de KNDB en de provinciale bonden. Voordat ik het wist zat ik (met veel plezier) in een werkgroep die een notitie over het genoemde onderwerp heeft geproduceerd. Deze notitie is in de afgelopen Bondsraad besproken. Ook op het FMJD-forum heb ik veel reacties voorbij zien komen. Ik geef hieronder graag mijn persoonlijke visie op de organisatie van het dammen in Nederland. De tijd (en ook wel de wil) ontbreekt me om op alle reacties afzonderlijk in te gaan. De relatie met het topic wordt naar ik hoop, vanzelf duidelijk.

Een paar vertrekpunten:
1. Allereerst geldt dat het de gewone dammer weinig of niets kan schelen hoe de structuur van de dambond in elkaar steekt. De structuur moet voorwaardenscheppend zijn, zonder dat de gewone dammer er last van heeft. Dammers willen immers vooral graag spelen: op de clubavond, tegen andere teams uit dezelfde streek, op toernooien, in de landelijke competitie etc. Doordeweeks wil een dammer niet te laat thuis zijn, terwijl een wedstrijd op zaterdag best wat langer mag duren. Jeugdige dammers hebben vooral ook behoefte aan mogelijkheden om te kunnen trainen en te dammen via Internet.
2. Een KNDB met dertien provinciale bonden en een paar honderd damverenigingen met een gemiddelde omvang van nog geen 25 leden, moet zuinig zijn op zijn kaderleden. Gelet op de beperkte omvang van de bond en de navenante hoeveelheid beschikbare middelen en enthousiast kader, moet er dan ook efficiënt geopereerd worden. Een eventueel veranderingsproces moet doordacht opgezet worden: met maximaal behoud van kaderleden in de provincie. Juist deze kaderleden zijn hard nodig om activiteiten te organiseren en te coördineren!
3. Het behoud van leden, het werven van kader en de aanwas van jeugdleden vormen een gemeenschappelijke uitdaging voor dammend Nederland; een uitdaging die de hoogste prioriteit verdient. Dit vraagt om bundeling van krachten en daarnaast veel creativiteit en flexibiliteit. Het vraagt ook om een betere gestroomlijnde KNDB-organisatie.
4. Het is van groot belang de provinciale bonden te betrekken bij het uitvoeren van de KNDB-strategie.
5. We zullen weliswaar rekening moeten houden met die dekselse calculerende burger, die zich niet meer voor de collectieve zaak inzet, maar bij alles wat hij doet zorgvuldig uitrekent wat het hem oplevert, maar we maken de calculerende dammer niet tot hoeksteen van het beleid. Dus iemand die stelt “ik heb zelf geen dammende kinderen en op onze damclub zijn ook geen kinderen, dus waarom zou ik meebetalen aan het opleiden van de damjeugd in Nederland?”, zullen we moeten overtuigen dat hij het mis heeft. Alleen met voldoende solidariteit en vereniging van krachten buigen we in dammend Nederland zaken in de goede richting!

Ik ben voorstander om alle damwedstrijden in Nederland direct onder auspiciën van de KNDB te laten plaats vinden. Let op: ik spreek namens mezelf en niet namens wie dan ook. In de ideale situatie zou wat mij betreft de KNDB ingedeeld moeten worden in een aantal rayons (met wedstrijdorganisators etc. en geen extra bestuurslaag), dat het beleid van de KNDB uitvoert. De KNDB moet zo efficiënt mogelijk gebruik maken van middelen, waaronder de leden die besturen, organiseren etc. De topprioriteit ligt bij ledenbehoud en werven van jeugdleden. We hebben vooral leden nodig die dingen doen (competitieleiders, jeugdleiders, trainers, scheidsrechters etc.)! Administreren en vergaderen wordt wat mij betreft tot het hoogst noodzakelijke beperkt. Weg met al die dubbele administraties en het vergaderen om het vergaderen.

Zoals het nu ligt (gelet op alle reacties) wil de grote meerderheid van de dammers (die zich laten horen) de provinciale bonden intact houden. Eigenlijk bestaat het meeste draagvlak voor het model waar de provincies tussen de KNDB en de verenigingen zijn geplaatst. Laten we daar dan op voortborduren. Ik kan / wil dat wel respecteren. En het is ook wel praktisch, want ook al wordt het (ergens) ‘besloten’, alleen de bonden zelf kunnen zichzelf opheffen.

Het is dan wel van belang dat de provinciale bonden fungeren als verlengstuk van het beleid van de KNDB (om de doelstellingen uit het meerjaren beleidsplan te realiseren!) De statuten van iedere provinciale bond zijn zo snel mogelijk in volledige harmonie met die van de KNDB en iedere provinciale bond acteert in het verlengde van de statuten. De KNDB kan om de bonden van dienst te zijn alle contributies innen bij de verenigingen en vervolgens weer afdragen aan de provincies. De provincies hebben wel de vrijheid zelf de contributie vast stellen.

Voor wat betreft de eisen van NOC-NSF aan goed sportbestuur, is het volgens mij een goed idee om deze ter informatie naar de Bondsraadleden en de provinciale besturen te sturen. Het is immers wel van belang dat iedereen zich goed realiseert wat de vertaalslag van de eisen voor de KNDB betekent:
1. Het KNDB-bestuur zorgt voor eenheid binnen de organisatie door eenheid in beleid, organisatie en structuur. Het bestuur straalt dit uit en leeft dit na. Het zorgt hiermee voor maximale transparantie en voorspelbaarheid van de organisatie.
2. Daarbij zorgt het KNDB-bestuur dat de organisatie binnen haar grenzen geen zelfstandige of autonome geledingen kent die eigen beleid (kunnen) bepalen dat kan afwijken van het door de Bondsraad vastgestelde beleid.
3. Daarbij zorgt het KNDB-bestuur dat als voor bijzondere belangen aparte rechtsvormen in het leven zijn geroepen, deze bestuurd worden in overeenstemming met de door Bondsraad vastgestelde (meerjaren) beleidsplannen. De organisatie draagt zorg voor een transparant beheer van deze rechtsvormen. Het is dus belangrijk dat alle bestuurlijke geledingen werken vanuit de kaders van het door de Bondsraad vastgestelde beleid, aanvullend eventueel voorzien van couleur locale. Daarnaast is het noodzakelijk om expliciet aandacht te besteden aan het uitsluiten van zelfcontrolerende lagere geledingen.

Ik ben voorstander alle voorzitters van de provinciale bonden uit te nodigen voor een sessie waarbij het beschreven onderwerp / voorstel wordt besproken. Alle bonden ontvangen een korte toelichtende notitie.

Ter voorbereiding wordt alle provinciale bonden gevraagd een korte notitie voor te bereiden waarbij ingegaan wordt op de volgende vragen:
(1) Hoe gaat u de komende 2 jaar in uw provincie de topprioriteiten (ledenbehoud en ledenwerving) van het KNDB-beleid uitvoeren en hoe kan de KNDB hierbij van dienst zijn?
(2) Hoe staat u tegenover het voorstel van de KNDB ten aanzien van recreatiedammen?
(3) Welke aanbevelingen heeft u om in het perspectief van de gestelde topprioriteiten en topdoelstellingen, de samenwerking tussen KNDB en de provinciale bonden, en tussen de provinciale bonden onderling te optimaliseren?

Iedere provinciale bond stuurt de gevraagde notitie van te voren op. Dit maakt het mogelijk efficiënt en effectief te vergaderen. Het resultaat van het overleg met de provinciale bondsvoorzitters wordt vertaald in een voorstel dat goedgekeurd wordt door de Bondsraad.

Nawoord (1)
Ik heb voor de GDB een beleidsnotitie gemaakt die op de afgelopen ledenvergadering is besproken.
http://www.geldersedambond.nl/. Onder kop bestuur naar vergaderingen en dan naar Agenda Algemene Vergadering Gelderse Dambond 26 mei 2010. Onder bestuursbeleid treft u de notitie met bijlagen.

Nawoord (2)
Ik heb met veel belangstelling / plezier de bijdrage van Piet Bouma gelezen. ‘Back To Basics’ vind ik een heel inspirerend stuk en vooral de ideeën over het stimuleren van de breedtesport zijn mijns inziens de moeite om nader te onderzoeken. Uitgewerkte ideeën met voldoende draagvlak zouden wat mij betreft dan ingebed moeten worden in een uitgewerkt plan ‘ledenbehoud en ledenwerving’. Succesvolle executie van dit plan vraagt om een gestroomlijnde organisatie van het dammen in Nederland.
Verder geldt:
- we moeten ons niet laten afleiden door allerlei bijzaken
- het kan een goed idee niet schelen wie het heeft
- we moeten de verbinding met elkaar zoeken
Attachments
Bijlagen Beleidsnotitie_GDB_2010 tot 2015_20100505.pdf
(443.26 KiB) Downloaded 217 times
Beleidsnotitie_GDB_2010 tot 2015_20100505.pdf
(690.74 KiB) Downloaded 226 times

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Dec 01, 2010 17:50

Omdat het onderwerp bijna van de pagina afvalt.

Neem een kijkje bij onze schaakvrienden en het beleidsplan 2010-2014:
http://www.schaakbond.nl/bondsraad-keur ... splan-goed

Opvallend: 6 pagina's gewijd aan het onderwerp: Focus op groei.......
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand » Fri Dec 03, 2010 22:55

Of kijk voor een positief geluid naar het artikel over Molenaarsgraaf in de nieuwste uitgave van Het Damspel!

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Dec 04, 2010 05:57

Wijkbrand, ik heb vandaag het artikel gelezen. Heb jij al conclusies kunnen trekken, hoe tot aanwas te komen, uit dit artikel?

wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand » Sat Dec 04, 2010 23:02

Ja zeker wel, ik ben de genoemde Harm Jan in het artikel. We hebben denk ik gewoon goed ingeschat wat de leden, oud-leden en de jeugd wilden. Een goede organisatie, plezier en respect, en een gerichte benadering van oud-leden.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Dec 05, 2010 11:24

Ben ik net een jaar los van de KNDB-secte en dacht mijn bevrijding gevonden te hebben in de vrije anarchistische go-wereld, begint daar het gedonder ook al. Een paar citaten uit de Go-mail-list (een soort forum via mail):

Iedereen die wel eens het effect van cannabinoïden aan den lijve heeft
ondervonden weet dat je daar bepaald niet beter van gaat go-spelen, noch
harder van gaat lopen of hoger van gaat springen. Integendeel. En tóch
staan cannabinoïden op de dopinglijst van de WADA! Ik kan hieruit
slechts één conclusie trekken: het is niet zozeer het bevorderen van de
eerlijkheid in de sport waar het de WADA om gaat, het is het aan alles
en iedereen opleggen van (hun) normen en waarden!
De WADA ontpopt zich hiermee als een clubje christelijke ayatollah's van
het meest walgelijke soort. Ik wil daar niets mee te maken hebben! Ook
niet via de Statuten van de Nederlandse Go Bond. Dan maar geen subsidie
van NOC*NSF.

Misschien is het goed als ik, ook hier, nog even wijs op de
Socrates-lezing van Vincent Icke (30 november voor het Humanistisch
Verbond en de Humanistische Alliantie).
De openingszin in NRC Handelsblad (donderdag 2 december 2010, pag. 10
Wetenschap) luidt:
"Meningen staan in hoger aanzien dan feiten. Overtuigingen worden nog
hoger gewaardeerd. Zo hoog, dat gelovigen erin zijn geslaagd speciale
bescherming te verkrijgen in de grondwet."
Ik wil het artikel in de krant van harte willen aanbevelen, speciaal
aan politici en anderen die daarmee te maken hebben.

Daarin staat dat er een anonieme set gegevens van alle leden moet worden doorgegeven aan de NOC*NSF die er alleen statistische dingen mee zal uithalen (en de gobond controleren of hij voldoende contributie afdraagt).
Voor statische doeleinden heb je niet de volledige postcode (cijfers+letters) nodig. Dan zijn alleen de cijfers voldoende. Ook heb je voor statistische doeleinden niet de volledige geboortedatum nodig, maar is het geboortejaar voldoende. Gemiddeld is iedereen immers op 1 of 2 juli jarig.
Dus ik ga tegen het kiss reglement stemmen, want op basis van volledige postcode en volledige geboortedatum is het maar een kwestie van even zoeken en je hebt de persoon te pakken en kun je die gericht gaan benaderen met weet ik wat voor enge NOC*NSF dingen. Of NOC*NSF gaat het bestand verkopen aan commerciële instellingen, de voetbalbond schijnt dat al te doen en zelfs de opbrengsten op hun begroting in te boeken.

Het gaat er mij niet om of er iets mis is, ik sta gewoon niet toe dat
gegevens, die ik in vertrouwen aan de NGoB heb gegeven, worden
doorgegeven. Om welke reden dan ook.
Indien dit reglement wordt aangenomen betekent dit per definitie, dat
is geen dreiging maar een gevolgtrekking, dat ik geen lid meer van de
NGoB kan zijn.

Maar in de nieuwe statuten staat veel meer onzinnigs (verplichte opname in
verenigingsstatuten van verplichte bondslidmaatschap van verenigingsleden
etc. etc.).
Ik ben dan ook van plan om namens de Go Club nogmaals tegen
deze nieuwe statutenwijziging te stemmen en hoop op veel medestanders. We
zijn geen verlengstuk van NOC/NSF! De bond moet zich met zinniger dingen
bezighouden dan met nutteloze marketingstudies, NOC/NSF-vergaderingen,
statuten, reglementen etc. etc.
Flow with the Go

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Dec 05, 2010 11:59

Klaas van der Laan wrote:Ben ik net een jaar los van de KNDB-secte en dacht mijn bevrijding gevonden te hebben in de vrije anarchistische go-wereld, begint daar het gedonder ook al. Een paar citaten uit de Go-mail-list (een soort forum via mail):

Iedereen die wel eens het effect van cannabinoïden aan den lijve heeft ondervonden weet dat je daar bepaald niet beter van gaat go-spelen, noch
harder van gaat lopen of hoger van gaat springen. Integendeel. En tóch staan cannabinoïden op de dopinglijst van de WADA! Ik kan hieruit
slechts één conclusie trekken: het is niet zozeer het bevorderen van de eerlijkheid in de sport waar het de WADA om gaat, het is het aan alles
en iedereen opleggen van (hun) normen en waarden!
De WADA ontpopt zich hiermee als een clubje christelijke ayatollah's van het meest walgelijke soort. Ik wil daar niets mee te maken hebben! Ook
niet via de Statuten van de Nederlandse Go Bond. Dan maar geen subsidie van NOC*NSF.

Misschien is het goed als ik, ook hier, nog even wijs op de Socrates-lezing van Vincent Icke (30 november voor het Humanistisch Verbond en de Humanistische Alliantie).
De openingszin in NRC Handelsblad (donderdag 2 december 2010, pag. 10 Wetenschap) luidt:
"Meningen staan in hoger aanzien dan feiten. Overtuigingen worden nog hoger gewaardeerd. Zo hoog, dat gelovigen erin zijn geslaagd speciale
bescherming te verkrijgen in de grondwet."
Ik wil het artikel in de krant van harte willen aanbevelen, speciaal aan politici en anderen die daarmee te maken hebben.

Daarin staat dat er een anonieme set gegevens van alle leden moet worden doorgegeven aan de NOC*NSF die er alleen statistische dingen mee zal uithalen (en de gobond controleren of hij voldoende contributie afdraagt).
Voor statische doeleinden heb je niet de volledige postcode (cijfers+letters) nodig. Dan zijn alleen de cijfers voldoende. Ook heb je voor statistische doeleinden niet de volledige geboortedatum nodig, maar is het geboortejaar voldoende. Gemiddeld is iedereen immers op 1 of 2 juli jarig.
Dus ik ga tegen het kiss reglement stemmen, want op basis van volledige postcode en volledige geboortedatum is het maar een kwestie van even zoeken en je hebt de persoon te pakken en kun je die gericht gaan benaderen met weet ik wat voor enge NOC*NSF dingen. Of NOC*NSF gaat het bestand verkopen aan commerciële instellingen, de voetbalbond schijnt dat al te doen en zelfs de opbrengsten op hun begroting in te boeken.

Het gaat er mij niet om of er iets mis is, ik sta gewoon niet toe dat gegevens, die ik in vertrouwen aan de NGoB heb gegeven, worden doorgegeven. Om welke reden dan ook. Indien dit reglement wordt aangenomen betekent dit per definitie, dat is geen dreiging maar een gevolgtrekking, dat ik geen lid meer van de NGoB kan zijn.

Maar in de nieuwe statuten staat veel meer onzinnigs (verplichte opname in verenigingsstatuten van verplichte bondslidmaatschap van verenigingsleden
etc. etc.). Ik ben dan ook van plan om namens de Go Club nogmaals tegen deze nieuwe statutenwijziging te stemmen en hoop op veel medestanders. We
zijn geen verlengstuk van NOC/NSF! De bond moet zich met zinniger dingen bezighouden dan met nutteloze marketingstudies, NOC/NSF-vergaderingen,
statuten, reglementen etc. etc.
Helemaal mee eens Klaas!
Ook machts-geile koepelorganisaties proberen ons steeds meer in de greep te krijgen. De KNDB en FMJD doen niet anders!
Daar pas ik ook voor. Dan ga ik helaas maar wat anders doen.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Thu Dec 16, 2010 21:33

Image

Post Reply