Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by aldert » Fri Nov 19, 2010 10:22

Dieter wrote:
Leuk Bert. Zoals jij het hier omschrijft heb ik gisteravond op de buitengewone ledenvergadering van de PLDB voorgesteld dat het zou moeten. Overigens heb ik daar ook al op de BR vergadering van 6 november in deze richting over gesproken.
Het is overigens uur U wat betreft relaties tussen provincie en KNDB. Die relatie is enorm verstoort en behoeft heel dringende reparatie anders zou het wel eens te laat kunnen zijn. Als de KNDB iets nu niet kan hebben is het ledenverlies maar dit is wel aanstaande als niet de juiste actie wordt ondernomen.
Dieter, zou je nog een keer kunnen uitleggen wat het nut is van een bond met maximaal 100 leden, waarvan een groot deel alleen in de nationale competitie speelt?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Fred van Amersfoort » Fri Nov 19, 2010 11:06

Het moet ook in 10 a 20 stellingen kunnen ipv 10 a4tjes.
Teamwedstrijden.
1. voor topdammen is te weinig draagvlak en zijn er dus te weinig middelen
2. topdammen mag niet langer bekostigd worden of zelfs ten koste gaan van de breedtesport
3. de eredivisie en de eerste divisie loskoppelen van de rest.
4. in de landelijke kompetitie maximaal 1 team per vereniging
5. nationale kompetitie eredivisie afwerken in 4 of 5 weekenden op zaterdag en zondag. Ipv clubteams sponsoren overgaan op sponsoring van de eredivisie als geheel . Een team koopt een licentie en brengt een sponsor. De kampioen krijgt een financiele beloning uit de algemene pot.

Persoonlijke wedstrijden.
Dammers (ook topdammers) kunnen alleen inschrijven onder bepaalde voorwaarden waarvan aan minstens 1 moet zijn voldaan.
1. Zij spelen minimaal 10 wedstrijden per jaar in de onderlinge kompetitie van hun club
2. Zij doen iets extras voor hun vereniging zoals een simultaan, organiseren van een toernooi, helpen bij de jeugd of helpen aan website of clubblad.
Samengevat: ieder lid die wedstrijden extern wil spelen krijgt "een licentie" en verricht een zinvolle taak voor de vereniging of regio.

Trainers, coaches, betaalde spelers.

De KNDB stopt met het betalen aan dergelijke mensen. 80% van de middelen inzetten om breedtesport (dus ook jeugd)te ondersteunen. Subsidie voor kwantiteiit en niet kwaliteit. Ipv trainers etc een beroepskracht die alle verenigingen gaat bezoeken, plannen van aanpak voorstelt en overal lokaal (met de clubbestuurders) op zoek gaat naar financiele middelen. Dus, een vereniging wil/ moet een evenement organiseren, de bondsmedewerker helpt zoeken naar middelen. Als hij dit erg goed doet levert hem dit kontakt op met bedrijven en kan hij mogelijk een NK bekostigen.

Het NK houden in 10 verschillende plaatsten als een reizend circus gefinancierd uit bijdragen die de clubs en de beroepskracht op lokaal nivo hebben geworven. Een vereniging of plaats koopt bijvoorbeeld 1 ronde.

Evenementen
Iedere vereniging organiseert, desnoods met een club uit de regio, jaarlijks de volgende evenementen
1. simultaan op het marktplein
2. schooldammen
3. gongdammen
4. massakamp
5. bedrijventoernooi

Bestuur en beleid.

Leden die onvoldoende hun clubavond bezoeken kunnen niet meer in een bestuur plaatsnemen.
Bondsraad reorganiseren. Ieder lid bondsraad krijgt een eigen regio en een aantal clubs die hij gaat ondersteunen. Een bestuurder die op eigen lokaal nivo niet verder komt dan ongeveer 10 leden kan nooit zitting nemen in een regionaal of landelijk bestuur. Wie het aan de basis niet kan laten zien heeft landelijk niets te bieden.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dieter » Fri Nov 19, 2010 11:16

aldert wrote:
Dieter wrote:
Leuk Bert. Zoals jij het hier omschrijft heb ik gisteravond op de buitengewone ledenvergadering van de PLDB voorgesteld dat het zou moeten. Overigens heb ik daar ook al op de BR vergadering van 6 november in deze richting over gesproken.
Het is overigens uur U wat betreft relaties tussen provincie en KNDB. Die relatie is enorm verstoort en behoeft heel dringende reparatie anders zou het wel eens te laat kunnen zijn. Als de KNDB iets nu niet kan hebben is het ledenverlies maar dit is wel aanstaande als niet de juiste actie wordt ondernomen.
Dieter, zou je nog een keer kunnen uitleggen wat het nut is van een bond met maximaal 100 leden, waarvan een groot deel alleen in de nationale competitie speelt?
Ik weet niet wat het nut van een provinciale bond te maken heeft met het speelschema van dammers. Ik ken ook geen bond met maximaal 100 leden dus ik vrees dat ik je vraag niet kan beantwoorden.
Als je met de suggestieve vraag zinspeelt op de PLDB (Limburg) dan sla je de plank wel erg mis. Aldert meen je dat het vertrekken van provinciale dammers niet erg is en dat de KNDB die wel zou kunnen missen? ik kan je vertellen dat zonder de provinciale dammer de KNDB zelfs geen bestaansrecht meer heeft en ook niet zal overleven.
Dammen heeft zijn oorsprong in de provincie of het nu in Limburg, Zeeland, Friesland of Noord Holland is en elke regio heeft zijn eigen culturele achtergrond. Daar kun je alleen lokaal goed mee omgaan. Als regionale organisatie niet meer lukt, en dat zou met de huidige krimp best wel eens kunnen gebeuren. Dan ontstaat er een nieuw probleem. Fusie van lokale bonden of opheffing en overname door KNDB (noodgedwongen) zal dan een item worden.

aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by aldert » Fri Nov 19, 2010 11:46

Dieter wrote:
aldert wrote:
Dieter, zou je nog een keer kunnen uitleggen wat het nut is van een bond met maximaal 100 leden, waarvan een groot deel alleen in de nationale competitie speelt?
Ik weet niet wat het nut van een provinciale bond te maken heeft met het speelschema van dammers. Ik ken ook geen bond met maximaal 100 leden dus ik vrees dat ik je vraag niet kan beantwoorden.
Als je met de suggestieve vraag zinspeelt op de PLDB (Limburg) dan sla je de plank wel erg mis. Aldert meen je dat het vertrekken van provinciale dammers niet erg is en dat de KNDB die wel zou kunnen missen? ik kan je vertellen dat zonder de provinciale dammer de KNDB zelfs geen bestaansrecht meer heeft en ook niet zal overleven.
Dammen heeft zijn oorsprong in de provincie of het nu in Limburg, Zeeland, Friesland of Noord Holland is en elke regio heeft zijn eigen culturele achtergrond. Daar kun je alleen lokaal goed mee omgaan. Als regionale organisatie niet meer lukt, en dat zou met de huidige krimp best wel eens kunnen gebeuren. Dan ontstaat er een nieuw probleem. Fusie van lokale bonden of opheffing en overname door KNDB (noodgedwongen) zal dan een item worden.
Waar zeg ik dat het nut van een provinciale bond te maken heeft met het speelschema van dammers? Als ik de ratinglijsten nakijk heeft Groningen 68 leden. Limburg heeft er 111 dus zo ver sla ik de plank volgens mij niet mis met die 100 dammers. Natuurlijk wil ik niet dat de provinciale dammers verdwijnen. Als je eerdere bijdragen hier en op de site van des lunteren gelezen hebt lijkt me dat duidelijk.

Met gejammer over de slechte relatie tussen KNDB en provinciale bonden en geneuzel over contributie voor twee bonden wordt de damwereld echt niet gered. De oplossing hiervoor is vrij simpel. Schaf de provinciale bonden af. Competities voor 6000 leden is makkelijk centraal (met eventueel regiocoördinatoren) te regelen. Met de regionele verschillen valt het volgens mij nog wel iets mee. En er mogen in lokale competities natuurlijk wel verschillen blijven bestaan, net zoals nu het geval is. Als is het denk ik wenselijk die verschillen zo veel mogelijk te verkleinen.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dieter » Fri Nov 19, 2010 12:02

aldert wrote:
Dieter wrote:
aldert wrote:
Dieter, zou je nog een keer kunnen uitleggen wat het nut is van een bond met maximaal 100 leden, waarvan een groot deel alleen in de nationale competitie speelt?
Ik weet niet wat het nut van een provinciale bond te maken heeft met het speelschema van dammers. Ik ken ook geen bond met maximaal 100 leden dus ik vrees dat ik je vraag niet kan beantwoorden.
Als je met de suggestieve vraag zinspeelt op de PLDB (Limburg) dan sla je de plank wel erg mis. Aldert meen je dat het vertrekken van provinciale dammers niet erg is en dat de KNDB die wel zou kunnen missen? ik kan je vertellen dat zonder de provinciale dammer de KNDB zelfs geen bestaansrecht meer heeft en ook niet zal overleven.
Dammen heeft zijn oorsprong in de provincie of het nu in Limburg, Zeeland, Friesland of Noord Holland is en elke regio heeft zijn eigen culturele achtergrond. Daar kun je alleen lokaal goed mee omgaan. Als regionale organisatie niet meer lukt, en dat zou met de huidige krimp best wel eens kunnen gebeuren. Dan ontstaat er een nieuw probleem. Fusie van lokale bonden of opheffing en overname door KNDB (noodgedwongen) zal dan een item worden.
Waar zeg ik dat het nut van een provinciale bond te maken heeft met het speelschema van dammers? Als ik de ratinglijsten nakijk heeft Groningen 68 leden. Limburg heeft er 111 dus zo ver sla ik de plank volgens mij niet mis met die 100 dammers. Natuurlijk wil ik niet dat de provinciale dammers verdwijnen. Als je eerdere bijdragen hier en op de site van des lunteren gelezen hebt lijkt me dat duidelijk.

Met gejammer over de slechte relatie tussen KNDB en provinciale bonden en geneuzel over contributie voor twee bonden wordt de damwereld echt niet gered. De oplossing hiervoor is vrij simpel. Schaf de provinciale bonden af. Competities voor 6000 leden is makkelijk centraal (met eventueel regiocoördinatoren) te regelen. Met de regionele verschillen valt het volgens mij nog wel iets mee. En er mogen in lokale competities natuurlijk wel verschillen blijven bestaan, net zoals nu het geval is. Als is het denk ik wenselijk die verschillen zo veel mogelijk te verkleinen.
Nou je schreef een regel en daarin ging het over nationale spelers en het nut van bonden. Niet zo moeilijk te vinden dus waar je dat schreef.
Vervolgens tel je ratingspelers en dat is het dan. Dus de spelers zonder rating worden toch maar vergeten. Maar hoe dan ook, daar gaat het niet om.

Wat jij gejammer noemt is luisteren naar wat er speelt en reageren voordat het te laat is. Lid zijn van een bond kan ook betekenen alleen lid zijn van een regionale organisatie en dan is de KNDB zijn leden verloren. Eenmaal weg komt heel moeilijk weer terug besef dat wel. Gelukkig was de bondsraad dit keer een heel duidelijk over de plannen zoals door de onderzoekscommissie ontvouwd. Bestuur ga naar de provincie en herstel de relatie voordat het te laat is.
Laat ik het zo zwart wit neerzetten: Als de KNDB vandaag duidelijk maakt dat het de provinciale organisatie niet meer als volwaardige partner ziet en naar oplossingen zoekt voor de spelers die niets hebben met nationaal dammen dan zal er een massale uittocht van spelers plaatsvinden en verenigingen en bonden zullen zich afmelden bij de KNDB. Zo serieus moet je naar dit probleem kijken Aldert, das is de realiteit en als we nu niets doen gaat dit werkelijk gebeuren.

p.s. per 1 januari gaat het nieuwe contributie systeem in, ik verwacht nog voor 1 januari grote aantallen afmeldingen als er geen differentiatie komt in het contributie systeem.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dieter » Fri Nov 19, 2010 12:05

@ Fred,
Strakke tekst Fred, je verrast me. Een visionair staat op, klasse.

aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by aldert » Fri Nov 19, 2010 12:16

Dieter wrote:
Nou je schreef een regel en daarin ging het over nationale spelers en het nut van bonden. Niet zo moeilijk te vinden dus waar je dat schreef.
Vervolgens tel je ratingspelers en dat is het dan. Dus de spelers zonder rating worden toch maar vergeten. Maar hoe dan ook, daar gaat het niet om.

Wat jij gejammer noemt is luisteren naar wat er speelt en reageren voordat het te laat is. Lid zijn van een bond kan ook betekenen alleen lid zijn van een regionale organisatie en dan is de KNDB zijn leden verloren. Eenmaal weg komt heel moeilijk weer terug besef dat wel. Gelukkig was de bondsraad dit keer een heel duidelijk over de plannen zoals door de onderzoekscommissie ontvouwd. Bestuur ga naar de provincie en herstel de relatie voordat het te laat is.
Laat ik het zo zwart wit neerzetten: Als de KNDB vandaag duidelijk maakt dat het de provinciale organisatie niet meer als volwaardige partner ziet en naar oplossingen zoekt voor de spelers die niets hebben met nationaal dammen dan zal er een massale uittocht van spelers plaatsvinden en verenigingen en bonden zullen zich afmelden bij de KNDB. Zo serieus moet je naar dit probleem kijken Aldert, das is de realiteit en als we nu niets doen gaat dit werkelijk gebeuren.

p.s. per 1 januari gaat het nieuwe contributie systeem in, ik verwacht nog voor 1 januari grote aantallen afmeldingen als er geen differentiatie komt in het contributie systeem.
Met die regel bedoelde ik dat mensen die alleen in de nationale competitie spelen geen enkel belang hebben bij een provinciale bond. Bijvoorbeeld een Ndiaye en Sekongo zullen er niet wakker van liggen als de provinciale bonden opgegeven worden.

Voor een behoorlijk deel van de dammers is dit dus een non-discussie. Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat meer regionale (recreatievere) dammers, waarvoor deze discussie wel relevant zou kunnen zijn. Ik snap alleen niet zo goed waarom je zou stoppen met dammen, als je niet meer lid kunt zijn van een provinciale bond, maar alleen van een landelijke bond. Waarom zou er in een keer een massale uittocht plaatsvinden. Zoveel last heb je toch niet van de KNDB? Als je als dammer wilt dat je sport blijft bestaan lijkt het me goed als je je organiseert en een bond hebt die voor randvoorwaarden kan zorgen. Je moet alleen niet te veel organisatie (en dus bureaucratie) hebben als nu. Met 6000 dammers heeft, zoals eerder gezegd een nationale bond wel voldoende bestuurskracht.

Misschien heb je wat betreft de financiën wel een punt. Als gaat het om zulke kleine bedragen dat ik er zelf in ieder geval niet van wakker kan liggen. Als is een soort licentie voor nationale spelers die dan extra betalen wellicht het overwegen waard.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dieter » Fri Nov 19, 2010 12:53

aldert wrote:
Dieter wrote:
Nou je schreef een regel en daarin ging het over nationale spelers en het nut van bonden. Niet zo moeilijk te vinden dus waar je dat schreef.
Vervolgens tel je ratingspelers en dat is het dan. Dus de spelers zonder rating worden toch maar vergeten. Maar hoe dan ook, daar gaat het niet om.

Wat jij gejammer noemt is luisteren naar wat er speelt en reageren voordat het te laat is. Lid zijn van een bond kan ook betekenen alleen lid zijn van een regionale organisatie en dan is de KNDB zijn leden verloren. Eenmaal weg komt heel moeilijk weer terug besef dat wel. Gelukkig was de bondsraad dit keer een heel duidelijk over de plannen zoals door de onderzoekscommissie ontvouwd. Bestuur ga naar de provincie en herstel de relatie voordat het te laat is.
Laat ik het zo zwart wit neerzetten: Als de KNDB vandaag duidelijk maakt dat het de provinciale organisatie niet meer als volwaardige partner ziet en naar oplossingen zoekt voor de spelers die niets hebben met nationaal dammen dan zal er een massale uittocht van spelers plaatsvinden en verenigingen en bonden zullen zich afmelden bij de KNDB. Zo serieus moet je naar dit probleem kijken Aldert, das is de realiteit en als we nu niets doen gaat dit werkelijk gebeuren.

p.s. per 1 januari gaat het nieuwe contributie systeem in, ik verwacht nog voor 1 januari grote aantallen afmeldingen als er geen differentiatie komt in het contributie systeem.
Met die regel bedoelde ik dat mensen die alleen in de nationale competitie spelen geen enkel belang hebben bij een provinciale bond. Bijvoorbeeld een Ndiaye en Sekongo zullen er niet wakker van liggen als de provinciale bonden opgegeven worden.

Voor een behoorlijk deel van de dammers is dit dus een non-discussie. Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat meer regionale (recreatievere) dammers, waarvoor deze discussie wel relevant zou kunnen zijn. Ik snap alleen niet zo goed waarom je zou stoppen met dammen, als je niet meer lid kunt zijn van een provinciale bond, maar alleen van een landelijke bond. Waarom zou er in een keer een massale uittocht plaatsvinden. Zoveel last heb je toch niet van de KNDB? Als je als dammer wilt dat je sport blijft bestaan lijkt het me goed als je je organiseert en een bond hebt die voor randvoorwaarden kan zorgen. Je moet alleen niet te veel organisatie (en dus bureaucratie) hebben als nu. Met 6000 dammers heeft, zoals eerder gezegd een nationale bond wel voldoende bestuurskracht.

Misschien heb je wat betreft de financiën wel een punt. Als gaat het om zulke kleine bedragen dat ik er zelf in ieder geval niet van wakker kan liggen. Als is een soort licentie voor nationale spelers die dan extra betalen wellicht het overwegen waard.
o.k. nu komen we ergens Aldert, Je hebt helemaal gelijk dat genoemde spelers niets met de provincie hebben (ook niet met de KNDB overigens) en als je dat zo ziet van alle nationale spelers zijn dat er al snel zo'n 1500. Dat is een kwart van de KNDB !!!
Als regionale dammers moeten kiezen tussen een provinciale bond en de nationale zullen ze altijd kiezen voor de provincie. De reden is simpel en voor de hand liggend. De provincie vraagt veel minder contributie, het geld wordt ingezet voor lokale activiteiten en iedereen heeft inspraak direct of via zijn club. De KNDB is voor die mensen een vergelijk als gemeentebestuur en nationale regering (of zelfs nog een veel groter verschil) we hebben geen invloed, het is te duur, ze doen maar wat, en wat meer van dat soort standpunten. De KNDB heeft het ernaar gemaakt door afstand te nemen van de basis. En de provinciale bestuurders voelen zich slecht behandeld door de KNDB. Er is geen binding meer tussen de wedstrijden en eigenlijk zie je al dat de ene na de andere provincie zich losweekt van de KNDB. Het besef dat dit gestopt moet worden is nog maar net aan het ontstaan, maar het is ook al 5 voor 12.

In mijn beleving moet de KNDB zich bezinnen over haar rol. Back to basic wil in di geval zeggen kijk naar hoe het was toen het goed ging en probeer zoveel mogelijk terug te grijpen. En ondertussen duidelijk bepalen waar de KNDB zijn verantwoordelijkheden heeft en daarvoor de mensen winnen.
De toekomst zal vermoedelijk zijn. Een basis contributie alla BNN (en andere omroepen) voor 5 of 10 euro ben je lid en ontvang je informatie (bondsblad) op die basis maak ik mijn vrouw, mijn buurvrouw en mijn vrindinnen ook allemaal lid en de KNDB groeit van 5000 naar 25000 leden.
Daarnaast hebben we competitiespelers en clubs. Een club betaald voor deelname 100 euro per jaar en een speler 25 euro per jaar.
Dammers die training krijgen moeten dat deels zelf betalen of misschien wil hun lokale organisatie wij bijdrage leveren.

aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by aldert » Fri Nov 19, 2010 13:09

Dieter wrote:
aldert wrote:
Met die regel bedoelde ik dat mensen die alleen in de nationale competitie spelen geen enkel belang hebben bij een provinciale bond. Bijvoorbeeld een Ndiaye en Sekongo zullen er niet wakker van liggen als de provinciale bonden opgegeven worden.

Voor een behoorlijk deel van de dammers is dit dus een non-discussie. Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat meer regionale (recreatievere) dammers, waarvoor deze discussie wel relevant zou kunnen zijn. Ik snap alleen niet zo goed waarom je zou stoppen met dammen, als je niet meer lid kunt zijn van een provinciale bond, maar alleen van een landelijke bond. Waarom zou er in een keer een massale uittocht plaatsvinden. Zoveel last heb je toch niet van de KNDB? Als je als dammer wilt dat je sport blijft bestaan lijkt het me goed als je je organiseert en een bond hebt die voor randvoorwaarden kan zorgen. Je moet alleen niet te veel organisatie (en dus bureaucratie) hebben als nu. Met 6000 dammers heeft, zoals eerder gezegd een nationale bond wel voldoende bestuurskracht.

Misschien heb je wat betreft de financiën wel een punt. Als gaat het om zulke kleine bedragen dat ik er zelf in ieder geval niet van wakker kan liggen. Als is een soort licentie voor nationale spelers die dan extra betalen wellicht het overwegen waard.
o.k. nu komen we ergens Aldert, Je hebt helemaal gelijk dat genoemde spelers niets met de provincie hebben (ook niet met de KNDB overigens) en als je dat zo ziet van alle nationale spelers zijn dat er al snel zo'n 1500. Dat is een kwart van de KNDB !!!
Als regionale dammers moeten kiezen tussen een provinciale bond en de nationale zullen ze altijd kiezen voor de provincie. De reden is simpel en voor de hand liggend. De provincie vraagt veel minder contributie, het geld wordt ingezet voor lokale activiteiten en iedereen heeft inspraak direct of via zijn club. De KNDB is voor die mensen een vergelijk als gemeentebestuur en nationale regering (of zelfs nog een veel groter verschil) we hebben geen invloed, het is te duur, ze doen maar wat, en wat meer van dat soort standpunten. De KNDB heeft het ernaar gemaakt door afstand te nemen van de basis. En de provinciale bestuurders voelen zich slecht behandeld door de KNDB. Er is geen binding meer tussen de wedstrijden en eigenlijk zie je al dat de ene na de andere provincie zich losweekt van de KNDB. Het besef dat dit gestopt moet worden is nog maar net aan het ontstaan, maar het is ook al 5 voor 12.

In mijn beleving moet de KNDB zich bezinnen over haar rol. Back to basic wil in di geval zeggen kijk naar hoe het was toen het goed ging en probeer zoveel mogelijk terug te grijpen. En ondertussen duidelijk bepalen waar de KNDB zijn verantwoordelijkheden heeft en daarvoor de mensen winnen.
De toekomst zal vermoedelijk zijn. Een basis contributie alla BNN (en andere omroepen) voor 5 of 10 euro ben je lid en ontvang je informatie (bondsblad) op die basis maak ik mijn vrouw, mijn buurvrouw en mijn vrindinnen ook allemaal lid en de KNDB groeit van 5000 naar 25000 leden.
Daarnaast hebben we competitiespelers en clubs. Een club betaald voor deelname 100 euro per jaar en een speler 25 euro per jaar.
Dammers die training krijgen moeten dat deels zelf betalen of misschien wil hun lokale organisatie wij bijdrage leveren.
Regionale dammers zullen inderdaad sneller kiezen voor de provincie. Als ze moeten kiezen.... De keuze tussen de provinciale bond en de nationale bond is er nu niet, en zo ook niet moeten komen. Ik deel je toekomst visie grotendeels. Alle dammers zijn voor een beperkt bedrag lid van de KNDB. Mensen die in een competitie willen spelen betalen daar een bedrag voor. Er hoeft geen geld betaald te worden aan provinciale bonden, want die worden opgeheven. Hopelijk gaat een deel van de provinciale bestuurders zich dan inzetten om clubs die het lastig hebben te ondersteunen. Overigens ben ik het eens met Fred dat mensen van clubs die ten dode zijn opgeschreven (minder dan 15 leden en/of geen jeugd) niet in nationale besturen of de bondsraad moet zitten, maar hun energie ik hun eigen club moeten steken.

Je moet dan bedenken hoe regionale (nu provinciale) competities georganiseerd gaan worden. Dit gaat om de doordeweekse wedstrijden. Dit moet regionaal ingedeeld worden, met bijvoorbeeld een regionale competitieleider vanuit de KNDB. De indeling hoeft niet perse provinciaal te zijn, maar kan wel. Net zoals nu bijvoorbeeld bij het voetballen gebeurd, waar de klassen regionaal ingedeeld worden vanuit de KNVB. Ik ben niet voor afschaffing van de nationale competitie zoals die nu is. Het op zaterdag competitiedammen voorziet duidelijk in een behoefte.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by henk stoop » Fri Nov 19, 2010 14:40

Dieter wrote:In mijn beleving moet de KNDB zich bezinnen over haar rol. Back to basic wil in di geval zeggen kijk naar hoe het was toen het goed ging en probeer zoveel mogelijk terug te grijpen. En ondertussen duidelijk bepalen waar de KNDB zijn verantwoordelijkheden heeft en daarvoor de mensen winnen.
De toekomst zal vermoedelijk zijn. Een basis contributie alla BNN (en andere omroepen) voor 5 of 10 euro ben je lid en ontvang je informatie (bondsblad) op die basis maak ik mijn vrouw, mijn buurvrouw en mijn vrindinnen ook allemaal lid en de KNDB groeit van 5000 naar 25000 leden.
Daarnaast hebben we competitiespelers en clubs. Een club betaald voor deelname 100 euro per jaar en een speler 25 euro per jaar.
Dammers die training krijgen moeten dat deels zelf betalen of misschien wil hun lokale organisatie wij bijdrage leveren.
De KNDB / bondsraad zal snel moeten beseffen dat voor veel dammers de hoogte van de contributie grotendeels bepalend is voor het feit dat zij bedanken als lid.

Het principe 'de vervuiler betaald' moet denk ik niet worden gekoppeld aan licenties, maar aan inschrijfgelden. Globaal kom ik dan tot:

KNDB contributie wordt 10 euro voor senioren en 5 euro voor jeugdleden.

Voor ALLE door de KNDB georganiseerde persoonlijke wedstrijden geldt een inschrijfgeld van 15 euro per speeldag. Bestaat een kampioenschap uit voorronden (halve finales) en een finale dan geldt er voor de finale dus een apart inschrijfgeld.

Voor ALLE door de KNDB georganiseere teamwedstrijden geldt een inschrijfgeld van 5 euro per speler (lees: bord) per speeldag.

Via de inschrijfgelden worden alle kosten gedekt, met uitzondering van reiskosten van de spelers.

Maar qua basisgedachte zijn Dieter en ik het wel met elkaar eens.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Fri Nov 19, 2010 16:42

Ganesha wrote:Hallo Piet,

Ik begrijp waarom jij het statistisch wil onderzoeken, maar onderzoek en graag iets willen zien als uitkomst
lijkt mij geen goede uitgangspositie voor een onderzoek.
Sorry? Op zo’n opmerking knap ik eigenlijk geheel af, Daan.

Ik maak een subjectieve opmerking over provinciale kampioenschappen (en eigenlijk ook over terugloop Friese damdagen).
Als ik opmerk dat ik graag effecten van die open inschrijving wil onderzoeken, betekent dat in het geheel niet zoeken naar een uitkomst die mij bevalt, maar zoeken naar waarheid (en mogelijk is er zelfs meer dan één waarheid zoals Leo opmerkt).

Net zoals ik ook graag zou willen weten of er in andere provincies lokale/provinciale activiteiten (vooral op zaterdag) kort (binnen drie jaar) na die open inschrijving zijn gestopt door gebrek aan kader. Dat heet volgens mij evaluatie van een maatregel.
Nu weet ik in het geheel niet of er een eventuele evaluatie van die open inschrijving is geweest (weet iemand nog wanneer die precies is begonnen?), of dat het is blijven steken met het juichen over de toegenomen deelname in de Nationale clubcompetitie en in een zelfde beleidsstuk treuren over de ledenafname van de KNDB in totaal.

Vanmiddag heb ik me eens beziggehouden met wat statistische gegevens uit Toernooibase te halen. Vanuit alle topscorerslijsten (geschoond op dubbelen – ingevallen reserves uit lagere teams en uitkomend voor verschillende verenigingen in provinciale competities, dat kan bijvoorbeeld bij PFDB) kom ik per 19-11-2010 tot de volgende cijfers.

Aantal spelers in Nationale clubcompetitie: 1665
Aantal spelers in Provinciale clubcompetities: 2297
Aantal spelers zowel Nationaal als Provinciaal: 915
Aantal spelers alleen Nationaal: 750
Aantal spelers alleen Provinciaal: 1382
Aantal spelers lid bij provincies 1-7-2010 (handboek KNDB): 5176
Aantal spelers niet spelend in een team Nationaal of Provinciaal, maar lid van vereniging: 2129.
(Misschien dat Jan Masselink nog deelnamegegevens aan de provinciale competities bij het jaar van invoer open inschrijving kan leveren? :?: ).

Opvallend het getal van 2129. Die spelen dus geen teamwedstrijden. Is natuurlijk een stukje jeugd en mogelijk ook nog wat mensen, die alleen persoonlijke wedstrijden spelen.
Maar het merendeel zal alleen bij de vereniging onderlinge spelen (of zijn lid van een vereniging zonder te spelen). Zijn dat ook de spelers, die langzamerhand afhaken?
edit: Hierin zit nog een denkfout. Bij die 2129 zitten ook spelers, die lid zijn van meerdere verenigingen.

Verder mag iedereen zijn waarheid uit deze cijfers halen.
M.i. zijn het belangrijke cijfers als je het contributiegebouw van KNDB anders wilt opbouwen.

Voor de rest ben ik blij dat de discussie blijft doorgaan en dat zelfs Fred de moeite neemt een lijstje met serieuze stellingen neer te zetten.
Ik hoop dat de bondsraad met bestuur gezamenlijk (en asjeblieft niet in een commissie, welke dan door diezelfde bondsraadleden ongetwijfeld gekapitteld zal worden) tot voorstellen voor een goede ombuiging zal komen.
Zelf ga ik me weer met mijn interesse bezig houden, Internet/ICT. Voor andere zaken heb ik inderdaad eigenlijk geen tijd.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Ganesha » Fri Nov 19, 2010 18:29

Quote Piet Bouma: "Sorry? Op zo’n opmerking knap ik eigenlijk geheel af, Daan".

Dat is heel jammer Piet. Je zou toch kunnen weten dat ik jouw inbreng hogelijk waardeer. Het nog steeds jammer vind dat je ooit uit de bondsraad bent gegaan.
Verder een zeer belangrijk discussie natuurlijk. Mogelijk dat mensen als Frans de Jonge en Dieter van Gortel i.o.m. het bestuur een extra bondsraadsvergadering kunnen uitschrijven met "een deltaplan ledenvermeerdering KNDB" als enige agendapunt.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Fred van Amersfoort » Fri Nov 19, 2010 18:46

Als je echt iets wilt bereiken is er een snellere weg dan de bondsraad. Organiseer een informele bijeenkomst van forumtijgers. IK ben er van overtuigd dat er ideeen genoeg zijn. Bovendien zullen de tegenstellingen bij face to face kontakten minder scherp blijken dan het hier soms lijkt. Een beetje ratio van ongeveer 10 mensen en je stelt zo een goed stappenplan op.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Fri Nov 19, 2010 20:18

Fred van Amersfoort wrote:Als je echt iets wilt bereiken is er een snellere weg dan de bondsraad. Organiseer een informele bijeenkomst van forumtijgers. IK ben er van overtuigd dat er ideeen genoeg zijn. Bovendien zullen de tegenstellingen bij face to face kontakten minder scherp blijken dan het hier soms lijkt. Een beetje ratio van ongeveer 10 mensen en je stelt zo een goed stappenplan op.
Ik ben het helemaal met je eens Fred. Op het forum kom je wel verder, maar niet ver genoeg. En de bondsraad is ver weg, ook qua vergaderritme. Ik voel genoeg dammers op dit forum met hart voor de zaak. Trouwens ik voel dit ook zeker bij het bestuur van de dambond. Maar die moeten op heeel veeeel damborden simultaan spelen en steken daar ook heel veel energie in. Daar moeten we ook veel waardering voor hebben. Die last van heel veel simultaanborden hebben wij als forumdeelnemers niet.
Ik ben graag bereid om hier energie in te steken buiten de vaste momenten van de bondsraad om. Ik reis rustig af naar Limburg (Dieter, ik spreek graag met Peter Bronstring over de problematiek in Limburg) of naar Limburg. Wie doet mee?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

wijkbrand
Posts: 65
Joined: Tue Jun 01, 2010 22:17
Real name: Harm Jan van Rees

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by wijkbrand » Fri Nov 19, 2010 22:50

Het stuk van Piet Bouma past met een paar aanvullingen heel goed in het 7 s-en model van Mckinsey. Het is een beproefde methodiek om ondoeltrefendheid te lijf te gaan en organisatorische veranderingen vorm te geven. Onderling zijn de 7 entiteiten afhankelijk van elkaar en voorwaarden voor elkaars bestaan. Wat ik tot dusverre mis in de discussie zijn zaken als gedeelde waarden, personeel (trainers, kader) en aandacht voor vaardigheden zeg maar de zachte s-en. Na 8 jaar niet actief gedamd te hebben merkte ik bij terugkeer een grote aversie van oudere spelers t.ov. jongere, op provinciaal niveau geen enkele visie op ontwikkeling van de jeugd en bij veel clubs allerlei onderhuidse spanningen die de damsport een extra negatief imago bezorgen.

Post Reply