Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by groenteboer » Wed Nov 17, 2010 17:09

Wat Piet (denk ik) bedoelt is dat de provinciale bonden ook kunnen besluiten op de zaterdag (of zondag??) een dergelijke competitie te organiseren. (eventueel in aangepaste wijze naar wens van de spelers in de provincie)

Walter Thoen
Posts: 44
Joined: Wed Nov 17, 2010 13:26
Real name: Walter Thoen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Walter Thoen » Wed Nov 17, 2010 17:47

Beste Piet,

Zoals door je gevraagd wil ik best wel even lekker op jouw stuk schieten.
(Ik geef onmiddelijk toe dat ik te lui ben om zelf net zo’n goed verhaal te schrijven.)

Ik ben het met veel dingen eens zoals dat de focus van Topsport naar Breedtesport moet, dat het inzetten van ICT cruciaal is etc.

Echter ik heb moeite met je suggesties betreffende Nationaal versus Provinciaal. Voor mij gaat het bij het onderscheid tussen Nationaal en Provinciaal niet om geografische of bestuurlijke verschillen, maar tussen ‘dammen in het weekend’ (of misschien beter ‘dammen op zaterdag’) en ‘dammen doordeweeks’. Dammen in de provincie en clubavonden zijn traditioneel doordeweeks en nationaal dammen is traditioneel in het weekend.

Zoals je zelf meldt betekent het afschaffen van de 1e en 2e klasse van de Nationale Competitie normaal gesproken dat je het 1000 dammers onmogelijk maakt op zaterdag te spelen en dwingt doordeweeks te spelen.

Persoonlijk zou ik dan dus geen competitie meer kunnen spelen, want ik heb slechts af en toe een zaterdag ter beschikking voor dammen. Belangijker vind ik echter dat mijn beleving in het verleden was dat veel teams toen problemen hadden bij promotie of degradatie tussen provinciale competitie en nationale competitie omdat spelers niet op zaterdag wilde spelen of juist niet doordeweek. Een paar keer op en neer tussen provincie en nationaal deed de clubs weinig goed, omdat bijvoorbeeld ‘zaterdagspelers’ bij degradatie simpelweg van club veranderde en zo toch nationaal bleven spelen, of helemaal niet meer meespeelde en vaak later ook nooit meer terugkwamen als er wel weer op zaterdag werd gespeeld. Men had inmiddels iets anders te doen op zaterdag.

Nu hebben we in het Westland een aparte ‘club’ voor de nationale competitie en de clubs (met clubavonden) die provinciaal spelen. Dit Westlandse team zou in jouw voorstel verdwijnen en daarmee zeker weer een aantal dammers. Ik zie die dammers namelijk niet ineens ‘kader’ worden of de provinciale competitie gaan versterken.

Proberen ‘de basis’ te versterken door het mensen onmogelijk te maken op de door hen gewenste dag te dammen lijkt me niet de juiste weg. Ik denk dat het er in de huidige tijd juist om draait om het mensen mogelijk te maken om te dammen op ieder moment dat het hen pleziert, net zoals de mensen TV programmas willen kijken en boodschappen willen doen als het hen uitkomt en niet wanneer het de zender, winkel of in ons geval de dambond uitkomt.

Daarin spelen de mogelijkheden van ICT natuurlijk een bepaalde rol en op het gebied van de ICT kan ik je voorstelen dan ook goed volgen. Betreffende het internet is echter een belangrijke les dat je in principe altijd zo groot mogelijk moet denken. Dat dat kost namelijk toch niet zoveel meer, maar kan wel enorme baten hebben. Dus niet “Niks is natuurlijk leuker tijdens de ICT-lessen on-line een damwedstrijd te spelen tegen een school 200 km verder weg”, maar niks is natuurlijk leuker tijdens de ICT-lessen on-line een damwedstrijd te spelen tegen een school 2.000 km (Rusland) of liever nog 20.000km (China) verder weg”. Dus niet ‘De KNDB-site dient de portal te zijn’, maar liever een internationaler georienteerde site. Dat doet natuurlijk niks af aan je opmerkingen en voorstellen over de inhoud, samenwerking, updatefrequentie e.d. van de diverse sites.

Het voorstel van de workshop lijkt me een goed idee. Ik zou een 8-persoonsbungalow ook best willen betalen. Echter of ik tijd zou hebben om aanwezig te zijn is een moeilijker verhaal. De weekenden dat ik vrij heb en in Nederland ben, moet ik namelijk vaak dammen :D

Met vriendelijke groet,
Walter Thoen

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by GuidoB » Wed Nov 17, 2010 18:06

Maakt nu werkelijk zoveel uit wie de damwedstrijden organiseert? Ik kan me toch niet indenken dat zowel Piet, als Michel, als Leo, als ook maar iemand anders dit echt meent. Waar het om gaat, is dat het aanbod is afgestemd op de behoeftes van de leden. De leden willen de laatste jaren steeds meer op zaterdagen dammen. Dat kan nu in de nationale competitie en daarom spelen ze steeds meer in de nationale competitie. Vroeger kon het niet in (bijna alle) provincies, omdat die doordeweeks speelden en het aantal teams in de nationale competitie was beperkt. Omdat die beperking er nu niet meer is, is de open nationale competitie een verbetering. Meer steekhoudende argumenten zijn er in mijn ogen niet. Ik heb werkelijk geen idee welke 'wensen' de spelers hebben die de KNDB niet kent, of welke 'regels van het SWR' ze per se niet willen naleven. Ook zie ik het voordeel niet van een promotie uit een provinciale competitie (vrijwel altijd doordeweeks) naar de nationale competitie (op zaterdag), of andersom een degradatie vanuit de zaterdagcompetitie naar een doordeweekse competitie. De praktijk voor het loskoppelen van de competities was in sommige regio's een enorme circulatie van spelers van een gedegradeerd team van de ene club naar een gepromoveerd team van een andere club (zodat de 2e klasse steeds uit dezelfde spelers bestond, maar met wisselende clubnamen) en in andere regio's juist een enorme blijdschap bij promotie naar de nationale competitie, omdat men dan eindelijk kon spelen op de dag dat men zo graag wilde.

Ik ben het met Leo oneens dat we moeten gaan voor een niet-ideale oplossing wat betreft de organisatiestructuur. Dat was ook de mening van de bondsraad en daarom is de richting van de werkgroep ook keihard afgeschoten. De KNDB gaat de provinciale bonden niet buitenspel zetten. Wel gaat de KNDB met de provinciale bonden in gesprek om de regelgeving beter op elkaar af te stemmen. Dit laatste lijkt me een goede eerste stap in de juiste richting.

aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by aldert » Wed Nov 17, 2010 18:52

Laat ik ook eens reageren.

De analyse die Piet maakt, deel ik. Als aanvulling op de oorzaken voor ledenverlies die Piet terecht noemt , denk ik dat het ontbreken van voldoende kader ook een belangrijk probleem is binnen de damwereld. En dan bedoel ik niet mensen die in besturen willen zitten (daar hebben we er meer dan genoeg van), maar enthousiastelingen die zich voor hun eigen club inzetten, vooral jeugdleiders zijn er veel te weinig.

De top versmallen lijkt me een noodzakelijke maatregel, bovendien hoeft het verkleinen van centrale (jeugd)trainingsgroepen niet te leiden tot mindere resultaten van de echte toppers.

In de discussie over verdere maatregelen zijn in essentie twee richtingen waar te nemen. De richting van Piet, die vooral gericht is op de regio’s, terug naar de provincies en de wedstrijden in de omgeving belangrijk maker voor de breedtesport. Daartegenover staat de oplossingsrichting van Leo Mous (en de ‘beruchte’ werkgroep), die juist centralisering en de afschaffing van de provinciale bonden willen.

Ik ben bang dat het vrij simpel is. De conclusie van Leo Mous dat de provincies te klein zijn om volwaardige competities te organiseren lijkt me terecht. In Groningen is nu al niks meer, en in bijvoorbeeld Limburg is een zeer beperkte competitie waar om de haverklap teams incompleet achter de borden verschijnen. Een bond met 64 leden heeft mijns inziens simpelweg geen bestaansrecht meer. Kan iemand vertellen wat het nut van zo’n bond is (Groenteboer, Piet)?

Het Back to basics van Piet is wel belangrijk. De basics is echter niet de provincie, maar de club. Er zijn veel te vee clubs die als het zo door gaat ten dode zijn opgeschreven. Ik onderschrijf het dan ook volledig dat daar in geïnvesteerd wordt. Dit is verreweg de belangrijkste taak van de KNDB de komende jaren. Geen geneuzel, niet te veel besturen maar mensen die lokale clubs ondersteunen, met onder ander advies en wellicht ook (tijdelijk) mankracht.

Daarnaast kan de KNDB voor promotiematerialen e.d. zorgen. Er waren bijvoorbeeld van die mooie cd-tjes (met pinky, dammentor volgens mij). Vandaag hadden we een mooi schooldamtoernooi met zo’n 60 kinderen en wilden graag die cd’tjes uitdelen. Tot onze verbazing bleken ze er echter niet meer te zijn. Dit zijn juist dingen waar de KNDB zich mee bezig moet houden.

Het zijn wat losse opmerkingen geworden. Ik ga (helaas) niet zo’n mooi compleet stuk schrijven als Piet.

kneeltje
Posts: 206
Joined: Sun Oct 05, 2003 15:39

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by kneeltje » Wed Nov 17, 2010 20:22

Daarnaast kan de KNDB voor promotiematerialen e.d. zorgen. Er waren bijvoorbeeld van die mooie cd-tjes (met pinky, dammentor volgens mij). Vandaag hadden we een mooi schooldamtoernooi met zo’n 60 kinderen en wilden graag die cd’tjes uitdelen

Aldert,
De dam cd komt er niet, maar er komt wel weer een splintenieuwe DamZ folder. Dit was de voorloper van de cd en heeft het ook buitengewoon goed gedaan. Tevens is dit een mooi boekje om weg te geven. Nog een paar weekjes geduld.......

gr
Cees

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Wed Nov 17, 2010 21:16

Fijn dat er wat gereageerd wordt.
Een paar opmerkingen en een illustratie.

Het gaat mij bij Back to Basics om het initiëren van die lokale (club)activiteiten om daar het damleven (de breedtesport) een impuls te geven. Wat dat betreft heeft Aldert het goed opgepikt.
Het overhevelen van een zaterdag Nationale competitie naar een zaterdag Provinciale competitie is niet direct mijn bedoeling, maar zal in sommige provincies misschien gebeuren.

Zo heb ik bewust vrijwel geen opmerking gemaakt hoe de structuur van KNDB, Provinciale Bonden eruit moet zien. Back to Basics kan volgens mij onafhankelijk van structuur. Ook over fusies tussen bonden en clubs laat ik me niet uit (al heb ik daar wel een mening over).
Enige opmerkingen zijn volgens mij geweest: provinciale opcenten (maar, die opcenten zijn er ook als afdelingen of KNDB provinciale kampioenschappen en provinciale clubcompetities gaan/gaat organiseren) en dat provincies niet in staat zullen zijn om de zwakke clubs te gaan helpen, maar dat de KNDB dit moet doen, samen met kader (Aldert, heb je deze suggestie niet gelezen!) vanuit de 1000 leden, die niet meer op zaterdag hun teamwedstrijd kunnen spelen.
Uiteraard kunnen die 1000 dammers op zaterdag ook in een lokale activiteit spelen!

Even dan weer naar dat mooie Friesland.
De Friese damdag (want ik weet niet hoe heftig er in damdagen werd gespeeld in andere provincies) is zo’n lokale activiteit (die publiciteit opleverde, die oud-leden soms weer over de brug hielp, die naast een schooldamtoernooi ook een activiteit voor lokale jeugd was/is, die contacten met sponsoren opleverde) is vrijwel volledig om zeep geholpen. Een overzichtje, dat ik uit de PFDB’ers uit mijn archief op zolder heb gehaald (ik hoop dat dit goed op het Forum komt):

Code: Select all

Seizoen 1986/1987						Seizoen 2006/2007

za 20-9-1986	Hardegarijp					za 2-12-2006 Bolsward
za 27-9-1986	Lankhorst Sneek				za 6-1-2007 Woudsend
za 4-10-1986	Huizum					za 24-2-2007 Lankhorst Sneek
za 11-10-1986 Gorredijk					za 10-3-2007 Dokkum
za 18-10-1986 Franeker					za 31-3-2007 Harlingen
za 25-10-1986 Ureterp					za 14-4-2007 Twijzelerheide
za 01-11-1986 Garijp
za 8-11-1986 Suameer
za 15-11-1986 Surhuisterveen
za 22-11-1986 Makkum
za 29-11-1986 St. Johannesga
za 6-12-1986 Drogeham
za 13-12-1986 Bolsward
za 20-12-1986 Appelscha
za 27-12-1986 Grouw
za 3-1-1986 Woudsend
za 10-1-1986 Workum
za 17-1-1986 Twijzelerheide
za 31-1-1986 Drachten
za 7-2-1986 Steenwijk
za 14-2-1986 Oldeboorn
za 21-2-1986 Dokkum
za 28-2-1986 Sneek
za 14-3-1986 Joure
za 21-3-1986 Oudebildtzijl
za 4-4-1986 Harlingen
za 11-4-1986 Twijzelerheide
za 18-4-1986 De Oldehove Leeuwarden
In het seizoen 1986/1987 vrijwel elke zaterdag bij zesentwintig Friese clubs, in 2006/2007 nog zes Friese damdagen.
Mijn conclusie, naast natuurlijk de gewone ledendaling heeft het niet ingrijpen in de Nationale competitie (verkleining van aantal wedstrijden ivm ledendaling, maar juist vergroting), in Friesland een heel belangrijke lokale activiteit vrijwel ter ziele gedragen.

En ook op Internet kun je nog flink wat vinden in het archief van de Leeuwarder Courant:
Ga eens naar: http://www.archiefleeuwardercourant.nl/index.do en klik eens op uitgebreid zoeken. Vul in damtoernooi en de periode 1965 – 1985. Je vindt mooi wat linken.
Ik zet eens een paar op een niet chronologisch rijtje (ik begrijp dat Hanco deze linkjes niet kan openen, maar hoop dat anderen het wel kunnen). Let op de lagere klassen en de (lokale) jeugd.

Drost won toernooi in Woudsend. (1980)

Bouma winnaar damdag Huizum (1982)
(Ah, even wat window-dressing voor mijzelf) :D

Eddy Drost won in Grouw damtoernooi (1980).

238 deelnemers!!! Veertien erbij en Eddy had toen een wereldrecordpoging simultaan kunnen ondernemen.
Maar droevig. In 1980 een bloeiende damvereniging in Grou met een fantastisch damtoernooi en veel jeugd. En nu een noodlijdende vereniging met 12 leden, die haar 75-jarig bestaan wegens verschillende oorzaken niet gaat vieren…….
Lokaal is er iets verschrikkelijk misgegaan. :oops:
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by aldert » Wed Nov 17, 2010 22:13

Piet Bouma wrote: Enige opmerkingen zijn volgens mij geweest: provinciale opcenten (maar, die opcenten zijn er ook als afdelingen of KNDB provinciale kampioenschappen en provinciale clubcompetities gaan/gaat organiseren) en dat provincies niet in staat zullen zijn om de zwakke clubs te gaan helpen, maar dat de KNDB dit moet doen, samen met kader (Aldert, heb je deze suggestie niet gelezen!) vanuit de 1000 leden, die niet meer op zaterdag hun teamwedstrijd kunnen spelen.
Uiteraard kunnen die 1000 dammers op zaterdag ook in een lokale activiteit spelen!
Dat heb ik gelezen Piet, ik ben het daarin helemaal met je eens! Alleen 1000 spelers niet laten spelen en zodoende kader vormen lijkt me niet de goede oplossing.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Fred van Amersfoort » Wed Nov 17, 2010 23:09

Er was trouwens al iemand op het forum die al heel vaak geroepen heeft dat je moet gaan voor breedtesport en terug naar de basis. Bouma ging daar nooit inhoudelijk op in maar toont zich een prima imitatie van Rene Diekstra. Maar goed, beter goed gejat dan slecht bedacht. Ik zal hem nog wat tips geven, ik ga in het weekend ook een paar blaadjes inbrengen. Voor het overige blijf ik voor het opheffen van de monarchie en de bondsraad en tegen het voortbestaan van de bioindustrie

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Thu Nov 18, 2010 06:40

Piet Bouma wrote:
Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:[Probleem is: niemand heeft een idee hoe we dit voor elkaar moeten krijgen. Ik niet, maar ook jij niet.
Guido, je daagt me uit.
Frans heeft het over een deltaplan.

Ik wil wel eens een poging wagen om binnen een maand een stuk van zo'n 10 kantjes te schrijven, hoe we dat zouden moeten doen.
Zonder onderzoek van ledenuitstroom, leeftijdsopbouw en ledenverloop etc. van Jaap (dus mogelijk met vooringenomen conclusies over die uitstroom en ledenopbouw). Jammer, maar het is niet anders.

Ik weet nu al dat iedereen er op zal gaan schieten en sommige zaken als complete onzin zal gaan beschouwen. En er zal ook onzin tussen zitten. Maar je verschuilen achter geen idee gaat me te ver. Iedereen moet volgens mij ideeen hebben waar het aan ligt dat dammen niet meer populair is, en hoe je dat tij zou kunnen keren.

Zou jij die tien kantjes ook willen schrijven. Kunnen we eens vergelijken! :D
Nou, binnen drie weekjes dan toch maar een stuk geschreven. Met flink wat ideeën.
Guido en anderen: schiet er maar op. Maar schrijf ook zelf eens tien (vier mag ook) kantjes, en ga er dan wat mee doen.
Beste Piet,

Dank voor een Deltaplan! Het moet inderdaad gaan om één totaalvisie met ambities en ook realisme. De tijden zijn immers aan het veranderen, maar dit biedt ook weer nieuwe kansen (ICT!, ook mondiaal). Ik heb je stuk nog niet kunnen lezen, ben er diagonaal door heen geflitst en zal de komende week proberen te reageren. Een Bondsraad "special", alleen gewijd aan een Deltaplan en hoe energie binnen de damsport hiervoor te mobiliseren lijkt mij een "must". Ik laat nog wat van mij horen en heb bewondering voor je energie en de resultaten die je aan het papier hebt toevertrouwd.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Bert Zwart » Thu Nov 18, 2010 15:25

Mooi stuk Piet, ik vraag me af waar je de tijd vandaan haalt!

De KNDB zou ook wat meer differentiatie aan kunnen brengen in mogelijke lidmaatschappen, bijvoorbeeld

1) een internetlidmaatschap (als het ICT huis staat, ben het eens met Theo)
2) een recreantenlidmaatschap.

Dergelijke lidmaatschappen hoeven weinig geld te kosten (zeg het minimale bedrag wat NOC/NSF eist om zo'n persoon mee te laten tellen).

Dammers die wedstrijden willen spelen maken gebruik van de KNDB organisatie en kunnen daarvoor een wedstrijdlicentie aanschaffen, eventueel een licentie voor provinciale wedstrijden en een licentie voor nationale wedstrijden.

Overwegingen zijn:
- het verenigingsleven is iets wat niet meer zo populair is als vroeger
- wie gebruikt, betaalt
- minder hoge bijdrage aan KNDB trekt 'wilde leden' over de streep
- je geeft mensen als Fred het gevoel dat er ook voor hem plaats is

Ik ben daarnaast tegen het kunstmatig inkorten van dammen op zaterdag, ik heb doordeweeks geen tijd om te dammen, hooguit op internet. Bij het inkorten van de nationale competitie zou ik, indien mijn team geen plaats weet te bemachtigen, simpelweg bedanken als lid. Ik denk niet dat ik de enige ben.

Ik vraag me trouwens af hoeveel FTE er in totaal gemoeid zijn met de KNDB inclusief trainers die uit de NOC/NSF pot snoepen. Is die informatie ergens te echterhalen?

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Thu Nov 18, 2010 23:19

Bert Zwart wrote:Mooi stuk Piet, ik vraag me af waar je de tijd vandaan haalt!
Heb het nu beter gelezen en moet het nog laten bezinken. Indrukwekkend veel stof tot nadenken!
Ik voel veel voor een benadering naar topsport, wedstrijddammen/breedtesport en recreatiedammen. Een aparte benadering van deze "damsoorten" leidt mogelijk tot nieuwe inzichten. De topsport (waaronder ereklasse en hoofdklasse) en wedstrijdsport (Piet ziet dat via de provinciale bonden, zelf zie ik als alternatief op de zaterdag en vooral regionaal georganiseerd met bv. alle regionale wedstrijden op roulerende locaties) en reacreatiesport (doordeweeks "om de hoek" met sneller tempo of meer wedstrijden op één avond met viertallen, ..). Het wedstrijddammen moeten aantrekkelijke grotere en gevarieerde en ook regionaal georganiseerde evenementen worden met media-aandacht. Hier moet ook de doorstroming naar de (sub)top plaatsvinden.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Thu Nov 18, 2010 23:54

Frans de Jonge wrote:
Bert Zwart wrote:Mooi stuk Piet, ik vraag me af waar je de tijd vandaan haalt!
Heb het nu beter gelezen en moet het nog laten bezinken. Indrukwekkend veel stof tot nadenken!
Ik voel veel voor een benadering naar topsport, wedstrijddammen/breedtesport en recreatiedammen. Een aparte benadering van deze "damsoorten" leidt mogelijk tot nieuwe inzichten. De topsport (waaronder ereklasse en hoofdklasse) en wedstrijdsport (Piet ziet dat via de provinciale bonden, zelf zie ik als alternatief op de zaterdag en vooral regionaal georganiseerd met bv. alle regionale wedstrijden op roulerende locaties) en reacreatiesport (doordeweeks "om de hoek" met sneller tempo of meer wedstrijden op één avond met viertallen, ..). Het wedstrijddammen moeten aantrekkelijke grotere en gevarieerde en ook regionaal georganiseerde evenementen worden met media-aandacht. Hier moet ook de doorstroming naar de (sub)top plaatsvinden.
Net zoals Jaap van Galen zou ik graag zelf meer informatie uit statistische gegevens willen ophoesten.
Zo weet ik niet exact het seizoen waarbij de Nationale Competitie volledig is opengesteld (en dus meer dammers de weg naar de teamsport op zaterdag hebben genomen).
Ik ben benieuwd of er een verband is in terugloop aan deelname aan de individuele provinciale kampioenschappen (in Friesland hadden we destijds kwartfinales, halve finales en dan pas de finale - en volgens mij ook eerst ook nog 1e klasse en Hoofdklasse - met veel wedstrijden op zaterdag) en de open inschrijving voor de Nationale competitie.

Als dat verband uit aantallen is te bewijzen (deelname aan de provinciale kampioenschappen drie jaar voor de open inschrijving en zakken van deelname aan deze kampioenschappen drie jaar na de open inschrijving) dan is dat m.i. een extra argument tot het nadenken over inkrimping van de Nationale Competitie. Want dan is er provinciaal dus iets extra afgebroken.
Eigenlijk een oproep aan de provinciale bestuurders (maar dus eerst even dat jaar van open inschrijving helder hebben) om die gegevens eens aan te leveren.

Want men doet nu laatdunkend over die deelname aan die individuele provinciale kampioenschappen (en wil daardoor het kwalificatietraject anders doen).
Uit publicitair oogpunt vind ik forsere deelname in individuele provinciale kampioenschappen veel interessanter dan het meespelen van bijv. Huizum 2 (sorry jongens!) in de 1e klasse A.
En het provinciegevoel leeft bij mij dan sterker dan het regiogevoel (want een kampioenschap regio noord, wie zegt dat wat? Kampioenschap van Friesland? Ja.....!!!!)

Nog meer stof tot nadenken Frans........ Maar dus ook een oproep om uit statistische gegevens (onderzoek Jaap ledenaantallen! en onderzoek effecten openstelling Nationale clubcompetitie) daadwerkelijk onderbouwde conclusies te kunnen maken.
Bondsraad, veel succes :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Ganesha » Fri Nov 19, 2010 01:01

Hallo Piet,

Ik begrijp waarom jij het statistisch wil onderzoeken, maar onderzoek en graag iets willen zien als uitkomst
lijkt mij geen goede uitgangspositie voor een onderzoek.
Mocht je gelijk hebben dat deelname aan de provinciale kampioenschappen is afgenomen, sinds uitbreiding van de NC, dan wil dat nog niet zeggen dat de uitbreiding van NC teruggedraaid moet worden.
De terugname van deelname aan de Prvinciale kampioenschappen kan nog steeds een andere reden hebben.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Fri Nov 19, 2010 06:54

Piet Bouma wrote:En het provinciegevoel leeft bij mij dan sterker dan het regiogevoel (want een kampioenschap regio noord, wie zegt dat wat? Kampioenschap van Friesland? Ja.....!!!!)

Nog meer stof tot nadenken Frans........ Maar dus ook een oproep om uit statistische gegevens (onderzoek Jaap ledenaantallen! en onderzoek effecten openstelling Nationale clubcompetitie) daadwerkelijk onderbouwde conclusies te kunnen maken.
Bondsraad, veel succes :D
Met de term regionaal bedoel ik ook provinciaal daar waar dit aantoonbaar leeft en ook meer succesvol is. Kijk maar eens naar de schaakbond met zijn regionale schaakbonden (Leidse Schaakbond, Haagse Schaakbond en Rotterdamse Schaakbond alleen al in Zuid-Holland en 2 bonden in Noord-Holland, enz.). Als je insteekt via (sub)topsport, breedte/wedstrijdsport en recreatiesport dan kies je bij breedtesport waarschijnlijk voor een regionale indeling en dan moet je misschien het en der bundelen om een goeie basis voor regionale wedstrijden te organiseren.

Verder deel ik de oproep van Piet van de noodzaak tot een meer gefundeerde onderbouwing van analyses en voor een goede koersbepaling. Dit kunnen naast statistische gegevens ook ervaringen van derden bij andere sporbonden zijn, maar ook door interviews en/of enquetes verzamelde informatie. Waarschijnlijk heeft NOC*NSF ook al het nodige onderzoek op de plak staan. Bij een Deltaplan hoort ook een onderzoek en is misschien wel subsidabel door NOC*NSF of andere organisaties.
En sowieso een "commissie" vanuit de Bondsraad in te stellen tot een dergelijk deltaplan met bij de damsport daadwerkelijk betrokken en bevlogen mensen (dammers, bestuurders, ...).
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dieter » Fri Nov 19, 2010 09:36

Bert Zwart wrote:Mooi stuk Piet, ik vraag me af waar je de tijd vandaan haalt!

De KNDB zou ook wat meer differentiatie aan kunnen brengen in mogelijke lidmaatschappen, bijvoorbeeld

1) een internetlidmaatschap (als het ICT huis staat, ben het eens met Theo)
2) een recreantenlidmaatschap.

Dergelijke lidmaatschappen hoeven weinig geld te kosten (zeg het minimale bedrag wat NOC/NSF eist om zo'n persoon mee te laten tellen).

Dammers die wedstrijden willen spelen maken gebruik van de KNDB organisatie en kunnen daarvoor een wedstrijdlicentie aanschaffen, eventueel een licentie voor provinciale wedstrijden en een licentie voor nationale wedstrijden.

Overwegingen zijn:
- het verenigingsleven is iets wat niet meer zo populair is als vroeger
- wie gebruikt, betaalt
- minder hoge bijdrage aan KNDB trekt 'wilde leden' over de streep
- je geeft mensen als Fred het gevoel dat er ook voor hem plaats is

Ik ben daarnaast tegen het kunstmatig inkorten van dammen op zaterdag, ik heb doordeweeks geen tijd om te dammen, hooguit op internet. Bij het inkorten van de nationale competitie zou ik, indien mijn team geen plaats weet te bemachtigen, simpelweg bedanken als lid. Ik denk niet dat ik de enige ben.

Ik vraag me trouwens af hoeveel FTE er in totaal gemoeid zijn met de KNDB inclusief trainers die uit de NOC/NSF pot snoepen. Is die informatie ergens te echterhalen?
Leuk Bert. Zoals jij het hier omschrijft heb ik gisteravond op de buitengewone ledenvergadering van de PLDB voorgesteld dat het zou moeten. Overigens heb ik daar ook al op de BR vergadering van 6 november in deze richting over gesproken.
Het is overigens uur U wat betreft relaties tussen provincie en KNDB. Die relatie is enorm verstoort en behoeft heel dringende reparatie anders zou het wel eens te laat kunnen zijn. Als de KNDB iets nu niet kan hebben is het ledenverlies maar dit is wel aanstaande als niet de juiste actie wordt ondernomen.

Post Reply