Inderdaad complimenten voor de arbiter!Hanco Elenbaas wrote:Een voortreffelijke arbiter! Dat zou ik zelf ook gedaan hebben. Wie was die arbiter, Erik?Vraagje wrote: Nu het toch over het al dan niet goed indrukken van de klok gaat een vraag voor de reglementskenners: in Tavira gebeurde het volgende (tekst komt uit mijn verslag van het toernooi voor het Gelders Damnieuws). ''In de tijdnoodfase van de tweede ronde stond hij [Kees Thijssen] tegen Erik van de Weerdhof straal gewonnen en leunde rustig achterover, maar had de klok blijkbaar niet stevig genoeg ingedrukt, zodat zijn tijd bleef lopen. (Insiders herkennen de gelijkenis met een eerdere partij van Thijssen tegen Evert Dollekamp, met dien verstande dat dit keer nog niemand een gebrek aan de klok had bemerkt.) Toen Thijssen nog twee minuten verwijderd was van een kloknederlaag, vond de arbiter het zijn taak de klok dan maar zelf goed in te drukken, waarna Van de Weerdhof, die niets door had gehad maar anders zonder meer misbruik zou hebben gemaakt van de situatie, na nog enig nadenken niets anders restte dan de partij op te geven.'' Mag een arbiter zomaar een klok indrukken van een speler? (Lezing arbiter: ik heb gezien dat Thijssen zijn klok heeft ingedrukt, maar deze was blijkbaar defect en dan heb ik de keuze: de klok zelf indrukken of vragen wie er aan zet is.)

Nationale Competitie 2010/2011
Re: Nationale Competitie 2010/2011
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
De arbiter maakte slechts één foutje. Hij had ook nog à la Nico Knoops een keiharde klap op die klok van Kees moeten geven.Kosmos wrote:Inderdaad complimenten voor de arbiter!Hanco Elenbaas wrote:Een voortreffelijke arbiter! Dat zou ik zelf ook gedaan hebben. Wie was die arbiter, Erik?Vraagje wrote: Nu het toch over het al dan niet goed indrukken van de klok gaat een vraag voor de reglementskenners: in Tavira gebeurde het volgende (tekst komt uit mijn verslag van het toernooi voor het Gelders Damnieuws). ''In de tijdnoodfase van de tweede ronde stond hij [Kees Thijssen] tegen Erik van de Weerdhof straal gewonnen en leunde rustig achterover, maar had de klok blijkbaar niet stevig genoeg ingedrukt, zodat zijn tijd bleef lopen. (Insiders herkennen de gelijkenis met een eerdere partij van Thijssen tegen Evert Dollekamp, met dien verstande dat dit keer nog niemand een gebrek aan de klok had bemerkt.) Toen Thijssen nog twee minuten verwijderd was van een kloknederlaag, vond de arbiter het zijn taak de klok dan maar zelf goed in te drukken, waarna Van de Weerdhof, die niets door had gehad maar anders zonder meer misbruik zou hebben gemaakt van de situatie, na nog enig nadenken niets anders restte dan de partij op te geven.'' Mag een arbiter zomaar een klok indrukken van een speler? (Lezing arbiter: ik heb gezien dat Thijssen zijn klok heeft ingedrukt, maar deze was blijkbaar defect en dan heb ik de keuze: de klok zelf indrukken of vragen wie er aan zet is.)
Haha, ja, en daarna als extra service Kees een trap onder zijn kont geven (ter ontwaking)....Hanco wrote:De arbiter maakte slechts één foutje. Hij had ook nog à la Nico Knoops een keiharde klap op die klok van Kees moeten geven.

-
Het is niet zo dat groenteboer de enige was die het opmerkte.groenteboer wrote:Mijn partij was al uit. Wel stond ik op dat moment net te kijken aan dat bord. En ja; ook bij een clubgenoot zou ik het melden. In ieder geval had ik -als ik arbiter was- wel ingegrepen, vooral omdat hij echt keihard op die klok ramde. (zo hard heb ik nog nooit iemand zien rammen op een klok..) Waarschijnlijk zou ik het afdoen met een officiële waarschuwing.
Over de herrie in de zaal: helemaal mee eens, maar daar kan ik verder weinig aan doen. Ik zie het ook liever anders.
Ik stond er toen naast en heb betreffende persoon gevraagd of ie een beetje normaal nog doen met onze klok. Hij had nog zes minuten en gaf een absurd harde klap. Arm klokje, hij zal wel hoofdpijn hebben gehad 's avonds. Maar goed, we zullen het de speler maar vergeven, hij verloor net een schijf in een op het oog betere stand. Zijn tegenstander wist overigens meteen na de schijfwinst een perfecte grafzet af te leveren waardoor het gelijk weer remise was.
-
Grappig om op te merken dat ik groenteboer in het echte leven weinig gezien heb. Toch heb ik wel een herinnering aan hem. Ik heb hem ooit in de kantine bij het Barnsteentoernooi vluggertjes zien spelen. Juist ja, met ontzettend harde klappen op het hoofd van een arm klokje. Maar dat was een jeugdzonde denk ik, tegenwoordig is die jongen op diverse vlakken goed bezig! Was het Nico Knoops die de klok molesteerde? Had ik niet verwacht, lijkt me meer een verzamelaar van theezakjes.
Gebruikte of ongebruikte theezakjes, Fred?Fred van Amersfoort wrote:Grappig om op te merken dat ik groenteboer in het echte leven weinig gezien heb. Toch heb ik wel een herinnering aan hem. Ik heb hem ooit in de kantine bij het Barnsteentoernooi vluggertjes zien spelen. Juist ja, met ontzettend harde klappen op het hoofd van een arm klokje. Maar dat was een jeugdzonde denk ik, tegenwoordig is die jongen op diverse vlakken goed bezig! Was het Nico Knoops die de klok molesteerde? Had ik niet verwacht, lijkt me meer een verzamelaar van theezakjes.
-
Voornamelijk gebruikte.Kosmos wrote:Gebruikte of ongebruikte theezakjes?Fred van Amersfoort wrote:Grappig om op te merken dat ik groenteboer in het echte leven weinig gezien heb. Toch heb ik wel een herinnering aan hem. Ik heb hem ooit in de kantine bij het Barnsteentoernooi vluggertjes zien spelen. Juist ja, met ontzettend harde klappen op het hoofd van een arm klokje. Maar dat was een jeugdzonde denk ik, tegenwoordig is die jongen op diverse vlakken goed bezig! Was het Nico Knoops die de klok molesteerde? Had ik niet verwacht, lijkt me meer een verzamelaar van theezakjes.
Naar verluidt heeft Nico de verzameling San Marino 1945-2010 vrijwel compleet.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Haha, om het verhaal helemaal rond te maken: dat was de tweekamp Stempher-v. Amerongen. En inderdaad: de klok heeft er hoofdpijn aan over gehouden. We hebben toen een paracetamolletje gehaald en het was weer in orde. Maar die klap die Nico gaf op die klok... Ik zat er één tafel achter en het leek wel alsof het het hoofd van die klok simpelweg doormidden werd gehakt. Dan kan je met een paracetemolletje aan komen.....Fred van Amersfoort wrote:Grappig om op te merken dat ik groenteboer in het echte leven weinig gezien heb. Toch heb ik wel een herinnering aan hem. Ik heb hem ooit in de kantine bij het Barnsteentoernooi vluggertjes zien spelen. Juist ja, met ontzettend harde klappen op het hoofd van een arm klokje. Maar dat was een jeugdzonde denk ik, tegenwoordig is die jongen op diverse vlakken goed bezig! Was het Nico Knoops die de klok molesteerde? Had ik niet verwacht, lijkt me meer een verzamelaar van theezakjes.
-
- Real name: Michel Stempher
Had je afgelopen zaterdag niet wat lijm bij je dan Koos?? Hadden we het hoofd kunnen vastmaken aan het lichaam. In Bunschoten inderdaad een tweekamp.. die arme klok kreeg het toen goed te verdurenKoos van Amerongen wrote:Haha, om het verhaal helemaal rond te maken: dat was de tweekamp Stempher-v. Amerongen. En inderdaad: de klok heeft er hoofdpijn aan over gehouden. We hebben toen een paracetamolletje gehaald en het was weer in orde. Maar die klap die Nico gaf op die klok... Ik zat er één tafel achter en het leek wel alsof het het hoofd van die klok simpelweg doormidden werd gehakt. Dan kan je met een paracetemolletje aan komen.....Fred van Amersfoort wrote:Grappig om op te merken dat ik groenteboer in het echte leven weinig gezien heb. Toch heb ik wel een herinnering aan hem. Ik heb hem ooit in de kantine bij het Barnsteentoernooi vluggertjes zien spelen. Juist ja, met ontzettend harde klappen op het hoofd van een arm klokje. Maar dat was een jeugdzonde denk ik, tegenwoordig is die jongen op diverse vlakken goed bezig! Was het Nico Knoops die de klok molesteerde? Had ik niet verwacht, lijkt me meer een verzamelaar van theezakjes.

- Hanco Elenbaas
Re: !
Het laatste item in dit programma van RTV Noord-Holland (NH Sport, 14 november) gaat over de wedstrijd Edam/Volendam vs Vorden/Doetinchem:Hanco Elenbaas wrote:
Opnieuw een onvergetelijke dag voor de op een na oudste damvereniging van Nederland:
Er is nog iemand van RTV Noord-Holland komen filmen en interviewen en een dezer dagen zendt men daarvan 4 minuten uit op http://www.rtvnh.nl/
http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/t ... 6/NH+Sport
Hello everyone,
This weekend I again played with CEMA, you will find the photos and my party pdn on my blog.
Good Sunday
This weekend I again played with CEMA, you will find the photos and my party pdn on my blog.
Good Sunday

http://oslog0301.wix.com/damlog1
Fred Ivens wrote:
DUO ‘van de nul af’ halverwege KNDB clubcompetitie
Mo & Z Volendam twee punten los
Rheden – Het ‘K-woord’ ligt aan de Dijk nog niet voorin de mond, liet captain Paul Sier onlangs weten. Desondanks kan Mo & Z Volendam er even halverwege de KNDB clubcompetitie niet omheen dat de outsider is gepromoveerd tot kampioenskandidaat nummer één. Door zelf met 12-8 de lastige klip Apeldoorn te omzeilen en door de remise van Witte van Moort met Van Stigt Thans vaart het Volendamse vlaggenschip nu twee punten voor de concurrentie uit.
Mo & Z Volendam nam geen enkel risico en liet al zijn kopstukken invliegen nadat de koploper het op voorhand zonder Evgueni Vatoetin en Slawa Tsjegoljev leek te moeten stellen. Met zes grootmeesters in de basis lieten de bezoekers Apeldoorn geen moment in de wedstrijd komen. Alexander Georgiev opende de score tegen Gep Leeflang, die na Gantwarg voor de tweede keer een oud-wereldkampioen tegenover zich trof. De andere voormalige wereldkampioen, Tsjegoljev, gaf Dinant Spieker in een klassiek middenspel het nakijken. Saillant detail: Spieker schreef een kleine twintig jaar geleden samen met Leeflang een theorieboek waarin hij een opening een naam gaf: de ‘Tsjegoljev-opening’…
Johan Wiering tekende voor de derde Volendamse zege, wat ten koste van ex-NK-finalist Joost Hooijberg ging. Namens Apeldoorn was alleen Kees Thijssen trefzeker tegen Paul Sier.
De Apeldoornse kopman Alexander Presman had net te weinig voordeel om de bijkans onverslaanbare Vatoetin op de knieën te krijgen. Zijn collega-grootmeesters Hendrik van der Zee en Hein Meijer pakten een punt tegen Jean-Marc Ndjofang en Johan Bastiaannet. Michiel Kloosterziel, Cock van Leeuwen en Dimitri Druzinin kwamen remise overeen met respectievelijk Paul Oudshoorn, Thomy Mbongo en Cor Westerveld.
Van Stigt Thans liet in de allerlaatste seconden van de topper tegen Witte van Moort een achteraf wellicht wel héél belangrijk punt liggen. Waldo Aliar meende in een (nadelige) remisestand de tweede tijdcontrole te hebben gehaald maar moest tot afgrijzen van de titelkandidaat constateren slechts 74 zetten te hebben gedaan. Waardoor Edwin Twiest ‘op de klok’ de niet meer verwachte gelijkmaker kon scoren: 10-10. Aliar viel in voor wereldkampioen Alexander Schwarzman die een toernooi in Miami (VS) speelt.
De bezoekers traden aan zonder Andrej Kalmakov, Alexander Getmanski en Marino Barkel maar mét Mark Podolski. Ron Heusdens moest de kracht van deze wereldtopper ervaren en werd met huid en haar geconsumeerd. Laurens Fijn van Draat trok de score weer recht door bekwaam van een achtergebleven schijf van Martijn Rentmeester te profiteren. Anatoli Gantwarg leek na een daverende drukpartij tegen Casper Remeijer de Schiedamse verzekeringsmannen aan de welkome winst te helpen maar dankzij de tragische misrekening van Aliar liep Van Stigt Thans voor de derde keer op rij averij op. De overige zes partijen – waaronder Clerc-Scholma en Provoost-Luteijn eindigden in gelijkwaardige remises.
Vader
Damvereniging VBI trekt na een zwaar programma langzaam maar zeker bij en heeft aartsrivaal Van Stigt Thans achterhaald. DES Lunteren, dat vorig jaar met 17-3 werd ingeblikt, beperkte de schade dit keer tot 14-6. Henk Klarenbeek hield de succesvolste Oranje-speler van 2010, Alexander Baljakin (net voor de tweede keer vader geworden) in toom en Daniël Merkus boekte zelfs een plusremise tegen grootmeester Geert van Aalten. De streekderby werd beslist door vier overwinningen. De agressief ingestelde Gérard Jansen profiteerde van een onevenwichtige schijvenverdeling van Aldert van Eck en Pim Meurs nam Matthias de Kruijf van alle kanten onder vuur maar kon pas in een stand met wederzijds twee schijven opgelucht ademhalen. Johan Krajenbrink forceerde in tijdnood de beslissing tegen Arjen Timmer en oud-wereldkampioen Guntis Valneris won na een lang en lastig eindspel van Erwin van Hierden. Krajenbrink en Valneris leiden tevens samen de topscorerslijst met 10 uit 6. Opvallend was dat de titelverdediger pas voor de eerste keer een invaller nodig had. De voor Geert Berends opgeroepen Marcel Jansen pakte – zij het moeizaam -een punt.
Hijken DTC lijkt na een stroeve start de weg omhoog te hebben gevonden. Orfam Telecom Twente, dat met twee invallers speelde, viel door een ongezouten 13-7 nederlaag terug naar de subtop. Aleksej Domchev en Jan Ekke de Vries hielden moeiteloos de Twentse kopmannen Vadim Virny en Jos Stokkel in bedwang. Henk Kalk verschalkte reservist Han Borgman met een slimme truc en Michiel Kroesbergen toonde zich in tijdnood veel behendiger dan de tweede Twentse invaller, André Nijmeijer. Supertalent Roel Boomstra had succes met een betrekkelijk eenvoudige forcing tegen de doorgaans zo solide opererende Bas Messemaker. Rik Keurentjes deed nog wat terug tegen Jacob Okken die de hele partij achter de feiten aanliep en geruisloos ten onder ging en Igor Tchartoriski remiseerde met de veel hoger ingeschaalde Martin Dolfing. Hans Jansen wacht nog steeds op de grote vorm. De Mysticus wisselde met de vlag op vallen twee zetten om waardoor de jeugdige Yuen Wong kon ontsnappen. Het slotakkoord was voor Wouter Sipma. De nationale juniorenkampioen won in koffiehuisstijl van stand-up comedian Lambert-Jan Koops.
Kousenband
Hordijk & Hordijk liet zich de kousenband goed smaken na een benauwd gelijkspel tegen SNA, dat topper Richard Mooser (ook in Miami) moest ontberen. De Culemborgers daarentegen hadden weer eens subtopper Tjeerd Harsma in de gelederen die Benno van Kampen in een combinatief web ving. Het was het kantelpunt in deze wedstrijd die voor SNA niet meer leek te kunnen misgaan. Steven Wijker troefde met zijn randschijvenspel Ton van Adrichem af en Mike Koopmanschap had een dodelijke afwikkeling in petto voor Henk Ruesink, die spoken zag. Alexander Bulatov mocht nog blij zijn met zijn remise tegen Theo Tesselaar, waarna Jan Peter Patist wel raad wist met een hangende schijf van Ritchie Wijnker: 8-8.
Derk-Jan Riesthuis zat de hele partij aan de goede kant van het bord tegen Ivo de Jong maar winst bleek een utopie. Hordijk& Hordijk kwam nog goed weg toen de verraderlijke stelling op de 50ste zet voor Pieter Steijlen verloren bleek. Dave Bleeker zag het echter niet waardoor de jonge kopman voor zijn team nog het punt kon veiligstellen.
Dammers uit Oost boekte in Tilburg de eerste punten van het seizoen. Bij promovendus Micone hadden de Achterhoekers met hun twee winstpartijen echter het fortuin wel op hun hand. Frerik Andriessen overzag tegen Bryan Wollaert een voordelige afwikkeling. De Belg nam de drie-om-drie maar blunderde door à tempo foutief te vervolgen. Wouter Ludwig stond in het middenspel beduidend slechter tegen Ad de Hoon, die in tijdnood het spoor bijster raakte. In een stand van vier tegen vijf schijven lag de remise nog voor het oprapen maar opnieuw een grote fout besliste deze wedstrijd in de kelder van de ereklasse. De overige acht partijen bleven alle onbeslist. DUO-kopman Wieger Wesselink liet Joeri Hezemans met een combinatie glippen en aan de andere kant had er voor Peter Kort tegen Nina Hoekman meer ingezeten dan remise zoals de nationale vrouwenkampioene en vice-wereldkampioene na afloop zelf liet zien.
Uitslagen zesde ronde:
Apeldoorn - Mo & Z Volendam 8-12
Van Stigt Thans - Witte van Moort 10-10
Hijken DTC - Orfam Telecom Twente 13-7
Hordijk & Hordijk – SNA 10-10
Damvereniging VBI - DES Lunteren 14-6
Micone - Dammers uit Oost 8-12
Stand: 1. Mo & Z 11 2. Witte van Moort 9, 3. Van Stigt Thans 8, 4. VBI 8, 5. Orfam 7, 6. Hijken 7, 7. Apeldoorn 5, 8. DES 5, 9. Hordijk & Hordijk 4, 10. SNA 4, 11. Micone 2, 12. DUO 2.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fred Ivens, perschef Koninklijke Nederlandse Dambond
0174 - 621234 / 06 – 10204996
-
............
De bezoekers traden aan zonder Andrej Kalmakov, Alexander Getmanski en Marino Barkel maar mét Mark Podolski.
................
Getmanski was er wel bij (voor de volledigheid)
De bezoekers traden aan zonder Andrej Kalmakov, Alexander Getmanski en Marino Barkel maar mét Mark Podolski.
................
Getmanski was er wel bij (voor de volledigheid)
-

Capelle - Pippel
Na 36-31 had zwart kunnen combineren.
Bovenstaand fragment is een leuke parallel met het duel J. Goudt - P. Hoogteijling (Ronde 4, Nat. Competitie 2010/2011).
Ook hier was 41.36-31? gespeeld. Maar toen combineerde zwart - in een eenvoudigere versie - wel...

Ook hier was 41.36-31? gespeeld. Maar toen combineerde zwart - in een eenvoudigere versie - wel...