Nationale Competitie 2010/2011
-
Re: openingstheorie voor ereklassers
Die variant (die ik niet zal noemen voor de ijverige oplosser) werd op de dag zelf al gevonden door de groep clubgenoten..
-
- Real name: Alexander Presman
Re: Nationale Competitie 2010/2011
DC Apeldoorn - Van Stgt Thans.
Een partij werd vandaag gespeeld.
In verband met de FMJD vergadering in verre Mali moest Frits Luteijn zijn partij vooruit spelen.
Dmitri Druzinin nam het namens de thuisclub op. Er ontstond een levendige partij waar beide spelers de winstkansen hebben gemist.
Voordat Frits deze met zijn commentaar voorziet even al een fragment die ook in de topic "Leuke Standjes" een plek verdient:
Zwart: F. Luteijn
Wit: D. Druzinin
Na foutieve 29.40-35? 29x40 30.45x34 kon zwart zijn stand even vereenvoudigen door 3 om 3 ruilen
30...23-28 31.42x33 28-32 32.37x28 19-24 en de partij ging door.
Analyse laat zien dat wit op een mooie wijze de partij kon beslissen.
29.36-31! 9-14 30.31-27!! ( ook 30.37-32 is zeer sterk maar daar heeft zwart na gambiet 33-39 iets meer handvat ) 17-22 (?)
en dan komt het...
In verband met de FMJD vergadering in verre Mali moest Frits Luteijn zijn partij vooruit spelen.
Dmitri Druzinin nam het namens de thuisclub op. Er ontstond een levendige partij waar beide spelers de winstkansen hebben gemist.
Voordat Frits deze met zijn commentaar voorziet even al een fragment die ook in de topic "Leuke Standjes" een plek verdient:
Na foutieve 29.40-35? 29x40 30.45x34 kon zwart zijn stand even vereenvoudigen door 3 om 3 ruilen
29.36-31! 9-14 30.31-27!! ( ook 30.37-32 is zeer sterk maar daar heeft zwart na gambiet 33-39 iets meer handvat ) 17-22 (?)
en dan komt het...
Spoiler:
- Luteijn
- Real name: Frits Luteijn
Ik begrijp dat de aanwezigen op het forum niet helemaal in de gaten hebben, waar het in de stand om ging. Dat was namelijk de klok. De heer Druzinin is een speler uit de Sovjet Russische damschool. Veel sterker dan zijn ELO doet vermoeden. Hij heeft alleen een klein probleempje met de tijdverdeling. Het avontuur uit de partij was niet zwart´s beste plan. Maar wel de beste manier om een bijna fatale aanslag te doen op de witte klok.A.Presman wrote:DC Apeldoorn - Van Stgt Thans.
en dan komt het...Spoiler:
In de diagramstand heeft wit overigens meerdere manieren om een stuk te winnen. Hij hoeft simpel gezegd slechts twee tempo zetten te vinden en het is raak. De aardigste tempozet is 37-32 20-24? 42-37! (niet 40-35??) De variant beginnend met 36-31 werd direct door mij aangegeven na de partij. Hoewel de clue van vervolgens 31-27 mij een beetje ontgaat. De computer is alvast niet onder de indruk van 36-31 en besluit tot het offer 36-31 20-24 en er is veel compensatie.
Een andere opmerking, die gemaakt kan worden over mijn partij van vorige week tegen Wiering is, dat de analyse om de winst te vinden voor zwart veel te laat begint. Eerder heeft hij een simpel plan om te winnen. Weer iets eerder sta ik vrijwel gewonnen, zoals Anatoli een uurtje geleden aantoonde.
Fred Ivens wrote:Krankzinnige vijfde ronde KNDB clubcompetitie
Hordijk & Hordijk stoot Orfam van troon
Rheden – De enige zekerheid in de KNDB clubcompetitie lijkt dat er geen zekerheid is. Na een bloedstollende vijfde ronde vol krankzinnige uitslagen is de kopgroep flink door elkaar gehusseld. Voor de grootste stunt zorgde de Culemborgse promovendus Hordijk & Hordijk die Orfam Telecom Twente van de troon stootte. Medekoploper Witte van Moort bleef tegen Hijken DTC op 10-10 steken en titelfavoriet Van Stigt Thans liep bij nieuwkomer Damclub Apeldoorn opnieuw averij op (10-10) en mocht daarover zelfs nog niet mopperen. Mo & Z Volendam trok naar alle concurrenten een lange neus, ontdeed zich moeiteloos van Dammers uit Oost en heeft nu alleen de kop genomen.
Het zat Volendam bepaald niet tegen; 13-7 was te veel van het goede al had de nog puntloze hekkensluiter geen moment echt zicht op een succesje. Thomy Mbongo was opnieuw belangrijk voor de thuisclub. Door treinvertragingen vanuit Lille arriveerde de Afrikaanse aanwinst een half uur te laat maar hield desondanks de Achterhoekse kopman Wieger Wesselink zonder zorgen op remise. Alexander Georgiev was weer weergaloos en liep na een offer Niek Smeitink onder de voet. Zijn landgenoot Slawa Tsjegoljev werd voor de tweede keer door sponsor Molenaar & Zwarthoed uit Moskou ingevlogen. Vlak bij de plaats (Haarlem) waar hij exact vijftig jaar geleden voor de eerste keer beslag legde op de wereldtitel bleef hij met veel geduld, vlijt en techniek de baas over Tim Hendriksen.
Voor de partij van de dag tekende Sijmen Hansen. Gerrit Wassink ging volledig mee in het va banque-spelletje, leek duidelijk aan de leiding te gaan maar werd in tijdnood dodelijk gecounterd. Jean-Marc Ndjofang won in feite vanuit het niets van Henk Grotenhuis ten Harkel. ‘Uiteraard’ presteerde El Animal dit met de vlag weer eens op vallen. DUO - zonder Nina Hoekman die vorig week op het NK vrouwen haar titel prolongeerde - deed nog wat terug door Wouter Ludwig die in een wirwar van varianten tegen Ramon Sakidin het winnende plan vond. Evgueni Vatoetin moest een onafwendbare combinatie van Frerik Andriessen ‘afkopen’ met schijfverlies maar kwam er uiteindelijk nog net zonder kleerscheuren vanaf. Waarna het met een biertje genieten was aan de Dijk.
Wereldreord
De (eerste) overwinning van Hordijk & Hordijk op koploper Orfam Telecom Twente was nog verdiend ook. De jubilerende Tukkers kwamen op voorsprong door Rik Keurentjes die Kees van den Bosch combinatief te pakken nam. Alexander Boulatov en de kersverse wereldrecordhouder simultaandammen Jos Stokkel (scoorde in achttien uur 81,67 % tegen 251 tegenstanders) deden elkaar niet echt pijn. Dat deed John van den Borst wel met zijn geliefde Andreiko-variant tegen Leo Faber. Er kwam nog een macro-eindspel op het bord waarin voor Faber echter geen eer meer te behalen was. De bezoekers namen de leiding door Jan Peter Patist die Jeroen Goudt aan beide vleugels wist vast te zetten. Nadat Ton van Adrichem aan verlies was ontsnapt tegen Yuen Wong was Pieter Steijlen weer eens goud waard voor Hordijk & Hordijk. Hij kwam tegen Bas Messemaker beter uit de opening, raakte in de tijdnoodfase plotsklaps een schijf voor en verzilverde dat voordeel - ondanks duidelijke compensatie – in het vijfde speeluur. Lambert-Jan Koops ontsprong nog net de dans tegen Derk-Jan Riesthuis en Sjuul Verheij hield dit keer Igor Tchartoriski in bedwang. Robert-Jan van den Akker nam geen risico’s tegen Wytse Sytsma wat het winnende elfde punt betekende. De Orfam-malaise werd nog eens geaccentueerd door Henk Ruesink die het voormalige wonderkind en vice-wereldkampioen Vadim Virny aan de leiband wist te houden.
Witte van Moort ‘zat’ goed en begon ook goed met een vrij probleemloze puntendeling van Dik de Voogd tegen Roel Boomstra. Na vechtremises van Marino Barkel met Aleksej Domchev en Auke Scholma met Hans Jansen was de eerste tegenvaller de nederlaag van Martijn Rentmeester die een wat al te uitbundige winstpoging tegen Wouter Sipma deed. Supersub Gil Salomé had Henk Kalk te pakken met een voorbereide variant met een winnende rondslag als toetje. De tweede tegenvaller was het verlies van Boudewijn Derkx tegen Jacob Okken die in een adembenemende tijdnoodfase met een verraderlijke combinatie succes had. Edwin Twiest speelde gelijkop met Martin Dolfing. Uiteindelijk wist Ben Provoost na zes uur en acht minuten tegen invaller Jan Mente Drent de thuisclub nog naast de Drenten te brengen.
Van Stigt Thans ontsnapte in Apeldoorn aan een tweede nederlaag op rij. Grootmeester Alexander Presman verraste Waldo Aliar – invaller voor Sven Winkel – met een dure doorbraak. De oud-kampioen van Suriname nam de dam met (schijf)verlies af waar doorspelen veel lastiger was geweest. De gelijkmaker kwam van de viervoudige oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg. Hij zette Gep Leeflang in een klassieke partij onder druk en won geforceerd.
De overige acht partijen eindigden in remise. Hein Meijer bleef overeind tegen wereldkampioen Alexander Schwarzman, Kees Thijssen en bondstrainer Rob Clerc hielden elkaar in evenwicht evenals Hendrik van der Zee en Ron Heusdens alsmede Cock van Leeuwen en Jeroen van den Akker. Apeldoorn miste aan drie borden concrete winstkansen: Dimitri Druzinin in een vooruitgespeelde partij tegen Frits Luteijn, Joost Hooijberg tegen Peter van der Stap en Michiel Kloosterziel tegen zijn voormalig maatje Laurens Fijn van Draat. Uiteindelijk haalde de van Dammers uit Oost overgekomen Dinant Spieker bij zijn debuut tegen Dirk van Schaik jr. het tiende punt binnen.
Middenmoot
DES Lunteren nestelde zich in de middenmoot door Micone met 13-7 op afstand te houden.
Kopman Henk Klarenbeek gaf met een eenvoudige combinatie ten koste van Marc de Meulenare al na twee uur het goede voorbeeld. Edwin van Hierden plaatste tegen de Tilburgse diamant Joeri Hezemans een dodelijke Ghestemdoorstoot, Harmjan Lammers overmeesterde Brian Wollaert, Marcel Monteba bekroonde tegen Peter Schellekens een fraaie omsingeling met een even fraai eindspel en Aldert van Eck maakte tegen Ad de Hoon na zes uur spelen zijn plus-schijf te gelde. Tussendoor hadden Toine Brouwers en Eddy Budé met lastige dammeneindspelen tegen Arjan Timmer en Daniël Merkus namens Micone van zich afgebeten.
SNA verwerkte de ingecalculeerde nederlaag tegen Damvereniging VBI met een partijtje zaalvoetbal. De 14-6 victorie van de (nog) regerend landskampioen kwam vrij eenvoudig tot stand. Tweevoudig nationaal kampioen Alexander Baljakin schudde combinatief Dave Bleeker van zichaf, Johan Krajenbrink won al na tien (!) zetten een schijf van de blunderende Richard Mooser en oud-wereldkampioen Guntis Valneris bleef uitermate fortuinlijk aan de goede kant van de score tegen de dappere Jan Groeneweg. Geert van Aalten toonde zich positioneel de meerdere van Theo Tesselaar en Peter Hoogteijling zette tegen Erik van Kampen het eindspel in winst om. De eretreffer kwam op naam van Ivo de Jong die Fred de Koning volledig overklaste.
Uitslagen vijfde ronde:
Mo & Z Volendam - Dammers uit Oost 13-7
DES Lunteren – Micone 13-7
SNA – Damvereniging VBI 6-14
Orfam- Telecom Twente – Hordijk & Hordijk 8-12
Witte van Moort – Hijken DTC 10-10
Damclub Apeldoorn- Van Stigt Thans 10-10
Stand: 1. Mo & Z 9, 2. Witte van Moort 8, 3. Van Stigt Thans 7, 4. Orfam 7, 5. VBI 6, 6. Apeldoorn 5, 7. DES 5, 8. Hijken 5, 9. Hordijk & Hordijk 3, 10. SNA 3, 11. Micone 2, 12. DUO 0.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fred Ivens, perschef Koninklijke Nederlandse Dambond
0174 - 621234 / 06 – 10204996
-
kan iemand teletekst informeren,dat ze een oude stand op
pagina 622 hebben staan
pagina 622 hebben staan
Frank Groeneveld
Gelukkig heeft InfoThuis (http://teletekst.infothuis.nl/?pagina=629&sub=alle, http://teletekst.infothuis.nl/?pagina=630&sub=alle, http://teletekst.infothuis.nl/?pagina=631&sub=alle, http://teletekst.infothuis.nl/?pagina=632&sub=alle) wel de juiste standGroeneveld wrote:kan iemand teletekst informeren,dat ze een oude stand op
pagina 622 hebben staan
Zojuist een mailtje naar de NOS gestuurd.
Yesterday I got my start in the CEMA club, the national championship of the Netherlands, you will find an article and photos online on my blog.
Good day everyone!
Good day everyone!
http://oslog0301.wix.com/damlog1
-
Gisteren was ik getuige van het volgende bij de wedstrijd Constant2 tegen De Variant.
De bord 4 speler van de variant was op een bepaald moment spoorloos. De arbiter kon hem ook niet vinden, en na ongeveer 20 minuten heeft hij besloten de partij verloren te verklaren. Na 30 minuten kwam de betreffende speler terug en het bleek dat hij even de stad in was gegaan om een aansteker te kopen. De spelers van De Variant waren uiteraard niet blij met de beslissing van de arbiter.
Het is inderdaad niet toegestaan om de speelzaal te verlaten zonder toestemming van de arbiter. Had hij het recht om de partij verloren te verklaren? Ik denk van wel. Had hij een keus om het te laten bij een waarschuwing? Ik weet het niet. Wat vinden jullie?
De bord 4 speler van de variant was op een bepaald moment spoorloos. De arbiter kon hem ook niet vinden, en na ongeveer 20 minuten heeft hij besloten de partij verloren te verklaren. Na 30 minuten kwam de betreffende speler terug en het bleek dat hij even de stad in was gegaan om een aansteker te kopen. De spelers van De Variant waren uiteraard niet blij met de beslissing van de arbiter.
Het is inderdaad niet toegestaan om de speelzaal te verlaten zonder toestemming van de arbiter. Had hij het recht om de partij verloren te verklaren? Ik denk van wel. Had hij een keus om het te laten bij een waarschuwing? Ik weet het niet. Wat vinden jullie?
krijn ter braake wrote:Gisteren was ik getuige van het volgende bij de wedstrijd Constant2 tegen De Variant.
Dus als genoemde speler nog geen zet gedaan heeft, is de beslissing van de arbiter onterecht, lijkt me.Arbitershandleiding wrote:Aanwezig.
Een speler die vóór 13.00 uur wel aanwezig is, maar daarna het speellokaal verlaat, en om 13.05 uur
terugkomt, mag wél aan zijn partij beginnen. In artikel 12.2 staat ‘één uur na het begin van de partij
nog niet aanwezig is’. Er staat niet dat de speler ook al een zet moet hebben gedaan. De speler moet
dan wel kunnen aantonen dat hij al voor 13.00 uur aanwezig is geweest, bijvoorbeeld omdat hij zich
vóór de wedstrijd bij de arbiter heeft gemeld.
Het is mogelijk dat een speler om 12.59 uur binnenkomt, en dat op het moment dat hij zijn eerste zet
wil doen, de bedenktijd is verstreken. Hij mag nu toch aan de partij beginnen. Hij was immers al wel
aanwezig op het moment dat zijn bedenktijd was verstreken.
-
In dit geval was de partij al een goed aantal zetten onderweg.Alex wrote:krijn ter braake wrote:Gisteren was ik getuige van het volgende bij de wedstrijd Constant2 tegen De Variant.
Het is inderdaad niet toegestaan om de speelzaal te verlaten zonder toestemming van de arbiter. Had hij het recht om de partij verloren te verklaren? Ik denk van wel. Had hij een keus om het te laten bij een waarschuwing? Ik weet het niet. Wat vinden jullie?Dus als genoemde speler nog geen zet gedaan heeft, is de beslissing van de arbiter onterecht, lijkt me.Arbitershandleiding wrote:Aanwezig.
Een speler die vóór 13.00 uur wel aanwezig is, maar daarna het speellokaal verlaat, en om 13.05 uur
terugkomt, mag wél aan zijn partij beginnen. In artikel 12.2 staat ‘één uur na het begin van de partij
nog niet aanwezig is’. Er staat niet dat de speler ook al een zet moet hebben gedaan. De speler moet
dan wel kunnen aantonen dat hij al voor 13.00 uur aanwezig is geweest, bijvoorbeeld omdat hij zich
vóór de wedstrijd bij de arbiter heeft gemeld.
Het is mogelijk dat een speler om 12.59 uur binnenkomt, en dat op het moment dat hij zijn eerste zet
wil doen, de bedenktijd is verstreken. Hij mag nu toch aan de partij beginnen. Hij was immers al wel
aanwezig op het moment dat zijn bedenktijd was verstreken.
-
- Real name: Frans de Jonge
Volgens artikel 16 KAN het verlaten van het speellokaal worden bestraft met het verlies van de partij. In het kompetitieboekje staat op blz. 5 staat dat er bij een vermoeden direct een waarschuwing wordt gegeven. Het gaat nu echter om een feit en geen vermoeden. Dus het besluit van de arbiter lijkt me goed verdedigbaar. Het is natuurlijk niet slim om gewoon een half uur weg te blijven. Ik denk dat een arbiter ook bij een verzoek om een aansteker te mogen halen en een half uur weg te blijven negatief had geoordeeld. In het speellokaal waren ongetwijfeld mederokers met een aansteker.krijn ter braake wrote:Gisteren was ik getuige van het volgende bij de wedstrijd Constant2 tegen De Variant.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Een tijdje terug was er een vergelijkbaar incident met Paul Nitsch in een wedstrijd tegen GDC. Paul ging fruit uit de auto halen en bij terugkomst was zijn partij verloren verklaard. Volgens mij heeft CEMA toen een protest ingedient, en als ik het me goed herinner dat protest gewonnen. Wellicht dat iemand (Dieter?) dit kan bevestigen of ontkrachten.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Hanco Elenbaas
Zie http://www.laatste.info/bb3/viewtopic.p ... 0&start=60ildjarn wrote:Een tijdje terug was er een vergelijkbaar incident met Paul Nitsch in een wedstrijd tegen GDC. Paul ging fruit uit de auto halen en bij terugkomst was zijn partij verloren verklaard. Volgens mij heeft CEMA toen een protest ingedient, en als ik het me goed herinner dat protest gewonnen. Wellicht dat iemand (Dieter?) dit kan bevestigen of ontkrachten.
- Hanco Elenbaas
Alle Volendammers waren het erover eens dat de 13-7 van gisteren nog geflatteerder was dan de nederlaag met slechts 9-11 waar Van Stigt Thans twee weken geleden tegenaan liep. Waar VST met grotere cijfers had horen te verliezen, verdiende DUO absoluut niet met 13-7 de boot in te gaan. Dat DUO "geen moment echt zicht had op een succesje" kan Fred dan ook niet gehoord hebben van een Volendammer, laat staan van iemand van DUO.Fred Ivens wrote:Mo & Z Volendam trok naar alle concurrenten een lange neus, ontdeed zich moeiteloos van Dammers uit Oost en heeft nu alleen de kop genomen.
Het zat Volendam bepaald niet tegen; 13-7 was te veel van het goede al had de nog puntloze hekkensluiter geen moment echt zicht op een succesje. Thomy Mbongo was opnieuw belangrijk voor de thuisclub. Door treinvertragingen vanuit Lille arriveerde de Afrikaanse aanwinst een half uur te laat maar hield desondanks de Achterhoekse kopman Wieger Wesselink zonder zorgen op remise. Alexander Georgiev was weer weergaloos en liep na een offer Niek Smeitink onder de voet. Zijn landgenoot Slawa Tsjegoljev werd voor de tweede keer door sponsor Molenaar & Zwarthoed uit Moskou ingevlogen. Vlak bij de plaats (Haarlem) waar hij exact vijftig jaar geleden voor de eerste keer beslag legde op de wereldtitel bleef hij met veel geduld, vlijt en techniek de baas over Tim Hendriksen.
Voor de partij van de dag tekende Sijmen Hansen. Gerrit Wassink ging volledig mee in het va banque-spelletje, leek duidelijk aan de leiding te gaan maar werd in tijdnood dodelijk gecounterd. Jean-Marc Ndjofang won in feite vanuit het niets van Henk Grotenhuis ten Harkel. ‘Uiteraard’ presteerde El Animal dit met de vlag weer eens op vallen. DUO - zonder Nina Hoekman die vorig week op het NK vrouwen haar titel prolongeerde - deed nog wat terug door Wouter Ludwig die in een wirwar van varianten tegen Ramon Sakidin het winnende plan vond. Evgueni Vatoetin moest een onafwendbare combinatie van Frerik Andriessen ‘afkopen’ met schijfverlies maar kwam er uiteindelijk nog net zonder kleerscheuren vanaf. Waarna het met een biertje genieten was aan de Dijk.
Al na een uur of twee kom ernstig gevreesd worden voor het leven van Ramon Sakidin en niet veel later moest Jevgeni Watoetin door suffe onoplettendheid een schijf inleveren. Sijmen Hansen was op dat moment tegen Gerrit Wassink verwikkeld in een alles of niets gevecht, waarin men vanwege het rating- en centrumoverwicht niet in de eerste plaats aan een overwinning van Sijmen zou denken. Daar stond op dat moment slechts tegenover dat Paul Oudshoorn en Johan Bastiaannet behoorlijk groot voordeel hadden en dat ervanuit kon worden gegaan dat op de borden van Ndjofang, Georgiev en Sjtsjogoljev nog wel iets positiefs voor de thuisclub zou kunnen gebeuren. Maar rond 15:00 zou elke Volendammer getekend hebben voor 11-9, dus dat DUO "geen moment echt zicht had op een succesje" is ontsproten aan de fantasie van Fred.
Georgiev won op waarschijnlijk nog nooit eerder vertoonde en onnavolgbare wijze van de dappere en onbevreesde Niek Smeitink, via een gambiet in een KVO.
-
!
Mooie offerwending inderdaad.
Maar als Niek het teruggooid met 33-29 gevolgd door 41-36 is het nog een lange...hele lange weg voor Georgiev om te winnen toch??
Maar desalniettemin zet ik het gewoon in mijn verzameling met leerzame standjes uiteraard!
Maar als Niek het teruggooid met 33-29 gevolgd door 41-36 is het nog een lange...hele lange weg voor Georgiev om te winnen toch??
Maar desalniettemin zet ik het gewoon in mijn verzameling met leerzame standjes uiteraard!