Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Thu Oct 28, 2010 00:10

Fred van Amersfoort wrote:Bouma, als je oorzaken wilt hebben waarom mensen stoppen met dammen kun je dat beter aan mij vragen dan aan flapdrol Guido B. Zelf ben ik gestopt, mede door jullie voortdurende gezeik over hoe alles beter zou moeten in de damwereld. Dit zonder dat ik ook maar 1 dammer ken die door jullie is gaan dammen. Bij iedere club tref je dit soort types. Lullen en maar lullen maar op de clubavond zie je ze niet en na een vlokje sneeuw blijven ze weken binnen. Misschien vergis ik me maar dat lijkt me sterk.
Fred, vond je dammen wel leuk?
Want lullen op een forum is niet verplicht hoor. :!:
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Fred van Amersfoort » Thu Oct 28, 2010 00:37

Piet, ik vond dammen het allerleukste wat er was. Mijn grootste passie waar ik 35 jaar lang duizenden uren in heb gestopt. Maar ik ben volledig negatief geworden door de absolute slapte van een groot aantal dammers. Altijd had iedereen wel weer een fucksmoes waarom er niet gespeeld kon worden. En dan zat je weer op een clubavond met 6 mensen. Toen ik begon hadden we 70 leden en 24 jeugdleden.
Ik kan je ontzettend veel redenen geven waarom ik niet meer speel.
Het spel zelf is het mooiste wat er is, dammers zijn vervelende mensen.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Bert Zwart » Thu Oct 28, 2010 09:30

Het wachten is nu op een bestuurder die dit forum de les leest dat we niet mogen praten over dit onderwerp omdat we niet op de hoogte zijn van de cijfers.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Thu Oct 28, 2010 17:28

Bert Zwart wrote:Het wachten is nu op een bestuurder die dit forum de les leest dat we niet mogen praten over dit onderwerp omdat we niet op de hoogte zijn van de cijfers.
De cijfers per 30-6-2010 staan per vandaag op de KNDB-site. :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

jati2000
Posts: 77
Joined: Sun May 20, 2007 12:26
Location: IJsselstein

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by jati2000 » Thu Oct 28, 2010 17:50

Piet Bouma wrote:
De cijfers per 30-6-2010 staan per vandaag op de KNDB-site. :D
Conclusies uit de cijfers.
De speerpunten moeten liggen bij de aanwas van nieuwe welpen en behoud of terug winnen van senioren

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Bert Zwart » Fri Oct 29, 2010 00:16

Jaap, kom er maar in...

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Theo Dijkstra » Sun Oct 31, 2010 19:08

jati2000 wrote:
Piet Bouma wrote:
De cijfers per 30-6-2010 staan per vandaag op de KNDB-site. :D
Conclusies uit de cijfers.
De speerpunten moeten liggen bij de aanwas van nieuwe welpen en behoud of terug winnen van senioren
Gezien de gigantische terugloop van jeugdleden ..... Is de systematische jeugd ledenwerving van het project "leidraad" verloren gegaan?
http://www.dijkstraweb.nl/leidraad/index.html (belegen taal gebruik, maar nog even actueel!)

Dabo
Posts: 5
Joined: Wed Nov 03, 2010 00:44
Real name: Daniel Boom

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Dabo » Wed Nov 03, 2010 12:16

Ik heb de hele discussie gelezen. Persoonlijk denk ik dat het slim is om te onderzoeken waarom de succesvolle clubs succesvol zijn, aangezien het dan mogelijk wordt om te kijken of hun beleid over te nemen is. De insteek van een dergelijk onderzoek is ook veel positiever.

Ideeën zijn er genoeg. Als jeugdleider van de WHDB word ik er mee dood gegooid. Maar het is voor mij onmogelijk om ze allemaal uit te voeren. En ook is het niet altijd mogelijk om de mensen te vinden om die ideeën uit te voeren. Ondersteunen kan altijd, maar eigenlijk zou degene die het idee heeft de "trekker" moeten zijn. Dat moet gestimuleerd worden. Vandaar ook dat ik bijna alle ideeën zonder meer toejuich. Probeer het maar gewoon! Je kunt beter achteraf spijt hebben dan het nooit geprobeerd te hebben. En nog een bijkomend voordeel is dat iedereen zich dan serieus genomen voelt en niet gefrustreerd raakt en daardoor afhaakt.

Verder geef ik om de week jeugdtrainingen bij mij op de club. Gek genoeg kwamen daar juist mensen op af toen ik gewoon begon met een trainingsprogramma van 20 weken (20 lessen uit de sijbrands map wit) en helemaal niet nadacht over hoe ik leden kon binnen halen. Ik was veel meer bezig met hoe ik het leuk kon maken en wat er al leuk aan was. Misschien zit daar een gedachtefout. Misschien moet de vraag zijn hoe we dammen leuk moeten maken. Dat was bij mij de insteek. En niet hoe ik zoveel mogelijk leden binnen kon halen. Als het leuk is, komen er toch vanzelf nieuwe leden op af? Zeker een werver zal met een goed antwoord moeten komen op de vraag wat er zo leuk is aan dammen. En gek genoeg komt dat bijna niet aan bod in de discussie.

Dus stel. Ik ga naar een school en ik wil dammen verkopen. De leraar vraagt me wat er zo leuk is aan dammen. Wat ga ik ze vertellen?

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Alex » Thu Nov 04, 2010 23:07

Blijkbaar heeft Van Stigt Thans ook een ledentekort, als ze al de ZHDB-competitie nodig hebben om de leden die ze hebben aan hun onderlinge partijen te helpen. Ze hebben nl. de spelers Damlust en VELO toegevoegd en de partijen: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/sta ... 1872&jr=11

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Piet Bouma » Tue Nov 16, 2010 20:32

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:[Probleem is: niemand heeft een idee hoe we dit voor elkaar moeten krijgen. Ik niet, maar ook jij niet.
Guido, je daagt me uit.
Frans heeft het over een deltaplan.

Ik wil wel eens een poging wagen om binnen een maand een stuk van zo'n 10 kantjes te schrijven, hoe we dat zouden moeten doen.
Zonder onderzoek van ledenuitstroom, leeftijdsopbouw en ledenverloop etc. van Jaap (dus mogelijk met vooringenomen conclusies over die uitstroom en ledenopbouw). Jammer, maar het is niet anders.

Ik weet nu al dat iedereen er op zal gaan schieten en sommige zaken als complete onzin zal gaan beschouwen. En er zal ook onzin tussen zitten. Maar je verschuilen achter geen idee gaat me te ver. Iedereen moet volgens mij ideeen hebben waar het aan ligt dat dammen niet meer populair is, en hoe je dat tij zou kunnen keren.

Zou jij die tien kantjes ook willen schrijven. Kunnen we eens vergelijken! :D
Nou, binnen drie weekjes dan toch maar een stuk geschreven. Met flink wat ideeën.
Guido en anderen: schiet er maar op. Maar schrijf ook zelf eens tien (vier mag ook) kantjes, en ga er dan wat mee doen.
Attachments
Back to Basics.pdf
Back to basics.
(80.02 KiB) Downloaded 582 times
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Fred van Amersfoort » Wed Nov 17, 2010 11:31

Hoi Piet, ik vind dat je een mooi stuk geschreven hebt. Als ik het zo lees ben ik het in veel dingen met je eens.

Leo Mous
Posts: 95
Joined: Sun Aug 07, 2005 17:41
Location: Schiedam

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Leo Mous » Wed Nov 17, 2010 12:04

Goed doordacht en inspirerend stuk, Piet. Ik ben het niet op alle punten met je eens (er is natuurlijk ook niet één waarheid), maar wat mij betreft een ideeenrijk verhaal dat kernvragen stelt en een uitstekende basis kan zijn voor een fundamentele discussie. Een mooi voorbeeld voor de Bondsraad van visie-ontwikkeling en het uitzetten van hoofdlijnen van beleid (een van de kerntaken van de Bondsraad).

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by groenteboer » Wed Nov 17, 2010 15:19

Het volgende stuk uit eigen beweging:

Fantastisch stuk, Piet! Mijn complimenten!! In 95% van de gevallen ben ik het eigenlijk volledig met je eens. Eigenlijk vind ik alleen de hervorming van de centrale trainingen te ver gaan. Ikzelf heb een half jaar - jaar geleden al bij Technisch Directeur gepleit voor trainingsgroepen van max. 15 per groep (dat is nu 25.)

Decentralisatie is essentieel voor de comeback van het dammen als breedtesport en die opmerking staat ook centraal in het hele stuk. In principe is de 2e klasse toch al een provincieaangelegenheid, dus laat de provincies hier dan ook zorg voor dragen. Zij heeft doorgaans veel beter inzicht in de wensen van deze spelers dan de KNDB en dat hoeft dan niet allemaal zo strikt volgens het SWR van de KNDB, zolang de basisregels van het dammen maar wel intact blijven zoals meerslag gaat voor.

Maaaar: de werkgroep die is ingesteld om de provinciale bonden juist te vernietigen (dat staat er wel niet en is ook niet hun intentie, maar het zal onvermijdelijk gebeuren als we/de kndb/de damsport dit beleid gaan/gaat voeren) ambieert het tegenovergestelde .
Zij wil juist de boel gecentraliseerd hebben met dezelfde intentie als het werkstuk 'Back to Basics' met het grote verschil dat het werkstuk 'Back to Basics' ook echt het probleem raakt en er oplossingen voor geeft, terwijl de werkgroep met dit beleid juist voor een averechts effect zal zorgen.

Dit neemt niet weg dat ik ook grote bewondering heb voor de intentie waarmee de werkgroep aan de slag is gegaan. Bij een marketing-onderzoek (zo mag je het toch wel noemen) gebeurt het nou eenmaal dat er soms een dood pad wordt ingeslagen, maar dit moet dan wel tijdig worden ontdekt en niet 5 jaar na het invoeren ervan. Een dood pad is ook nuttige informatie!!

User avatar
Theo Dijkstra
Posts: 880
Joined: Thu May 29, 2003 23:37
Location: Tavira Portugal
Contact:

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Theo Dijkstra » Wed Nov 17, 2010 16:04

Bedankt Piet voor het uitgebreide discussiestuk!
Ik ga eerst naar Miami en dan kom ik er zeker op terug.
Een schot voor de boeg: Ik ben niet zo voor afbreken en meer voor bijsturen, prioriteiten verleggen en provinciale bindingen verbeteren in plaats van afbreken. Uiteraard ben ik voor je ICT voorstellen maar dan met nog veel duidelijker lijnen naar bestuurlijke verantwoordelijkheid. ICT is m.i. nagenoeg onze enige overlevings mogelijkheid. Dus super belangrijk!
Tot over een 2 weken.
Theo

Leo Mous
Posts: 95
Joined: Sun Aug 07, 2005 17:41
Location: Schiedam

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Leo Mous » Wed Nov 17, 2010 16:25

Het principe Back to Basics trekt mij als lid van de door Michel aangehaalde werkgroep als uitgangspunt wel aan, maar inderdaad vanuit een bestuurlijk model dat van deze tijd is en (vooral) dat past bij de omvang van ons nu versnipperde bondje. Dat betekent bestuurlijke centralisatie, regionale schaalvergroting, eenheid in beleid en dus: opheffing van de provinciale bonden. In plaats van de huidige 12 provinciale bonden: 4 maximaal 6 afdelingen met afdelingsbesturen die regionale activiteiten (competitie, persoonlijke kampioenschappen, trainingen, verenigingsondersteuning, promotie e.d.) kunnen organiseren en stimuleren. Door de organisatorische en bestuurlijke indikking speel je capaciteit vrij die regionaal voor breedtesportdoelen kan worden ingezet. Alleen in deze opzet zie ik kansen voor een nieuw elan in de regio.

De move van de werkgroep te kiezen voor een structuur die de clubs direct aan de KNDB koppelt en tegelijkertijd de provinciale bonden in stand houdt, is vooral ingegeven door het feit dat de provinciale bonden niet over hun bestaansrecht durven na te denken en daar logische conclusies aan te verbinden. Tegelijkertijd kan de KNDB de zieltogende provinciale bonden geen structuur opleggen die de bonden kennelijk niet willen. Zo’n patstelling leidt tot pragmatisme en onvolmaakte modellen. Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen, zoals de fusie in Zuid-Holland met een open mind voor verdergaande bestuurlijke vernieuwing.

Nog even kort n.a.v. een puntje uit het mooie stuk van Piet.
Wat de nationale competitie betreft: het succes van de nationale competitie is vooral te danken aan het feit dat steeds meer spelers de voorkeur geven aan de zaterdag boven een doordeweekse avond. Te denken dat door het afschaffen van eerste en tweede klassen de belangstelling voor de regionale doordeweekse competitie aanzienlijk zal toenemen, is een illusie. Het feit dat Groningen geen provinciale competitie meer heeft, is in dit verband een slecht voorbeeld. Dat komt niet door de opzet van de NC, maar door het gegeven dat de Groningse Dambond nagenoeg uitgestorven is. En dat is het grote probleem: de provincies zijn (worden) door ledenverlies te klein voor een interessante provinciale competitie, niet door de effecten van de NC.

Ik sluit een aanpassing van de NC ten gunste van de regio niet uit, maar alleen als er sprake is van afdelingen van enige omvang met een redelijke spreiding en een afdelingstopklasse die op de zaterdag speelt. Anders moet je nooit over wijziging van de NC nadenken. Ook niet in het belang van de breedtesport.

Post Reply