Jan Pieter wrote:Kosmos wrote:Jan Pieter wrote:Wat betreft de onvrede over het afgelopen EK worden enkele dingen door elkaar gehaald. Het gaat niet om de partijen tussen Frits Luteijn en (met alle respect) andere middenmoters. Het gaat ook niet om de partijen tussen toppers en middenmoters. Het gaat zelfs niet (Bert, Pieter) om partijen tussen toppers die na heftige strijd in remise eindigen. Het gaat erom dat de toppers op dit EK domweg weigerden om energie te steken in hun onderlinge partijen. Daar helpt ook geen killer tegen, of elke andere oplossing waarbij (een afgesproken) remise nog steeds mogelijk is.
Vreemde logica als je bedenkt dat die onwil voortkomt uit het gegeven dat de kans op winst nogal gering is bij oud-dammen.
Als je daarvan uitgaat, dan is het inderdaad vreemde logica, maar ik ga er vanuit dat de beperkte winstkans slechts een deel van de verklaring is. Ik zie tenminste twee andere oorzaken:
1) de risico-aversie van de mens
Als je mensen laat kiezen tussen 100 euro enerzijds, en een kans van 50% op 200 euro en een kans van 50% op 0 euro anderzijds, dan kiest bijna iedereen voor de 100 euro, ook al is de verwachte waarde van de twee mogelijkheden gelijk. Zelfs wanneer de keus gaat tussen 100 euro enerzijds en een kans van 60% op 200 euro en een kans van 40% op 0 euro anderzijds, dan nog kiezen velen voor de 100 euro in het knuistje.
Zo zit de mens en dus ook de sporter nu eenmaal in elkaar, maar alleen bij het dammen leidt dit tot problemen. De meeste sporten kennen immers geen remise, en de sporten die het wel kennen zijn doorgaans teamsporten en daar wil een aanvaller altijd wel scoren. Bij mijn weten zijn er maar twee individuele sporten met remisemogelijkheid: dammen en schaken waarbij alleen schaken de mazzel heeft dat de witspeler met voordeel begint en een snelle remise dus behoorlijk in zijn nadeel is.
Vandaar dat ook op laag niveau de handen regelmatig geschud worden met een bord vol stukken. Niet omdat de remisemarge daar een rol van betekenis speelt, maar omdat beide spelers een half ei prefereren boven het risico op een lege dop.
2) de ons-kent-ons situatie
Veel dammers hebben er een hekel aan om tegen bekenden te spelen. Zelf deed ik vorig jaar in Praag ook direct remise toen ik gekoppeld werd aan goede vriend Thijmen Stobbe. In de betreffende ronde waren er liefst 4 partijen tussen reisgenoten, die alle snel in 1-1 eindigden.
Ten tijde van de Koude Oorlog speelde dit probleem in de damsport amper, maar vandaag de dag spelen alle toppers in de Nederlandse competitie, doen ze mee aan dezelfde zomertoernooien, slapen ze bij dezelfde gastgezinnen of in een gedeelde hotelkamer etc. Vandaar de recente explosie van flutremises: aan de remisemarge van het damspel is niets veranderd, maar men heeft geen zin om tegen goede bekenden aan te treden. Bovendien gunt men elkaar wel een puntje en/of een GMI-normpje.
Het lijkt me eveneens kort door de bocht om risico-aversie en ons-kent-ons als de belangrijkste factoren aan te wijzen. Speelt zeker mee.
Maar we hebben het topspel wel zo gemaakt, dat het na veertig zetten afgelopen mag zijn met een remise.
Wat ook speelde is natuurlijk dat dit Europees kampioenschap ook nog eens een kwalificatie-toernooi was. En je mag je ook heel sterk afvragen of het systeem van tegenstandersrating de remises ook nog niet eens in de kaart speelde. Als je al van tevoren uit kunt rekenen, hoe je met een remise (en verwachte remises bij anderen) uitkomt, dan is de wens om te winnen ook nog een stukje kleiner. Dus afschaffen die toernooien op rating!
En de spelers, die zich niet hoefden te kwalificeren konden vrijuit spelen. Georgiev zonder veel druk met wat mazzel freewheelend naar het kampioenschap. En Schwarzman op achterstand, wil risico nemen, gaat over het randje en geeft onbedoeld Amrillaev een zilveren overwinning. Dat zal hem vast niet in dank zijn afgenomen door andere spelers.
Tja, was het wel handig dat geplaatste spelers voor het WK meespeelden (c.q. het was veel beter, als er een apart EKT/Zonetoernooi en een apart EK was gespeeld!).
Spelers, die een doel hebben om een GMI-resultaat te scoren, gaan ook voor een remise tegen een GMI als een overwinning op een GMI voor zo’n norm niet noodzakelijk is. (Veranderen die zaak. 2300 of niet, je moet strijdlust tonen. Ga vijf keer op je bek tegen een GMI, maar bij die ene winst en GMI-norm veel meer voldoening. En die GMI, die gunt je misschien wel een puntje, maar een nederlaag, die zal hij je niet zo snel gunnen. En met een kleine sport als dammen, kunnen we met 20 super GMI's ook wel toe.)
Allemaal factoren, die invloed hebben.
En wij vergroten het nu uit (c.q. het wordt nu gewoon ook nog eens zichtbaar), doordat via live-internet de snelle (afgesproken?) remises worden weergegeven/bekend gemaakt (of bewust juist niet! Toppartij uit laatste ronde EK, tussen nr.1 en 3 niet live, eigenlijk belachelijk.).
Een ‘Theo Koomen’ verslag, dat Georgiev met een vechtremise nog net de Europese titel kon veiligstellen is niet meer mogelijk.
Speel eens de ‘Goese’ variant en ga als spelregel hanteren, dat een remise, c.q. Goes(plus)-remise alleen mag worden overeengekomen, als zij daadwerkelijk op het bord staat. (De Sofia-rules). De cleane remise valt dan niet zo snel te spelen. En een plagiaat remise reproduceren. Dat gaat wel verdacht veel lijken op onsportief gedrag.
En als je die ‘Goese’ uitslagen in een Zwitsers-toernooi gaat hanteren? Oei, bij al die gelijk eindigende spelers met een zelfde puntenaantal voor de komma, is het helemaal niet zo zeker, dat ik bij die eerste vijf eindig, ook niet als ik een puntje voorsprong heb. Nee, ik kan nog voorbijgevlogen worden. Ik kan me geen 0,96 permitteren.
P.S. Overigens ben ik het met Thijs van den Broek eens dat rapiddammen als ‘live-sport’ op internet wel een toekomst heeft. Maar om nu alles naar sneller tempo door te schakelen….
Het zou mooi zijn als het rapiddammen veel serieuzer genomen wordt. Dus op betere speeldagen (Kosmos’ verzoek) en ook uitzending via livedraughts: NK Rapid, Mello Koolman bijv. en ook dat ene toernooi in Twijzelerheide….
Tot dusver zie ik weinig ontwikkeling (koudwatervrees?, te weinig animo bij organisatie?)
En het tragere dammen…Ondanks alle negatieve ervaringen en ondanks experimenten, die toch redelijk positief zijn, durven we niet rigoureus de spelregels/puntentelling aan te passen. Ben eigenlijk wel benieuwd of Dieter ipv Zwitsers op WP en SB een experiment van Zwitsers via Goese uitslagen in Brunssum zou willen spelen.
Die grootmeesters hebben dan wel iets om voor te spelen. Want bij een normaal langdurig gevecht waren die partijen in Brunssum met 95% kans natuurlijk ook in remise geëindigd.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!