16th European Championship

Post Reply
Bartosz Socha
Posts: 51
Joined: Wed Apr 20, 2005 22:06
Location: Warsaw PL

16th European Championship

Post by Bartosz Socha » Fri Jul 23, 2010 12:48

List of players

If you want to have a good swim, relax and take a walk in the mountains - come to the VI European Championship.

The Championship will be held from the 24-31 August in the town of Murzasichle POLAND. 1st game will be played on 25th of August.

About documents needed for visa and hotel reservation please contact: Leszek Pętlicki :: leszekpetlicki@wp.pl

The costs of participation in the Championship - accommodation, three meals a day (smorgasbord in the morning & evening) from the dinner of 24-31 August - 7 days at all):
* 700 PLN [ 175 euro ] - in case of staying in the room for 3 persons.
* 644 PLN [ 161 euro ] - in case of staying in the room for 4 persons.

Tournament will be played in 9 rounds Swiss system, entrance fee is 50 euro for the first 3 players from the federation. If
more players, then for each next (4-...) entrance fee is 100 euro.

The prize fund: 2000 euro.

[1 euro ~~ 4 PLN]

Bartosz Socha
Posts: 51
Joined: Wed Apr 20, 2005 22:06
Location: Warsaw PL

Re: 16th European Championship

Post by Bartosz Socha » Wed Aug 18, 2010 23:47

live broadcasting will be on this website --> http://www.warcabista.pl/na-zywo/24-16- ... twa-europy

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: 16th European Championship

Post by Piet Bouma » Fri Aug 27, 2010 21:59

Na vijf ronden gaat Alexander (de verschrikkelijke!) Georgiev op kop met 9 punten, gevolgd door Vadim Virny (Europees kampioen van 1983!) met 8 punten. Daarachter een peloton van 14 spelers met 7 punten.
Waar ik wel benieuwd naar ben (Henk Stoop weet ongetwijfeld het antwoord), kunnen Roel Boomstra en Pim Meurs hier gemakkelijk een GMI-norm behalen?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: 16th European Championship

Post by henk stoop » Fri Aug 27, 2010 23:18

Piet Bouma wrote:Na vijf ronden gaat Alexander (de verschrikkelijke!) Georgiev op kop met 9 punten, gevolgd door Vadim Virny (Europees kampioen van 1983!) met 8 punten. Daarachter een peloton van 14 spelers met 7 punten.
Waar ik wel benieuwd naar ben (Henk Stoop weet ongetwijfeld het antwoord), kunnen Roel Boomstra en Pim Meurs hier gemakkelijk een GMI-norm behalen?
Het halen van een GMI norm is nooit makkelijk, behalve voor Ron Heusdens.

Als ik alle regels goed interpreteer is dit een TIT toernooi. 17 nationaliteiten en 65 deelnemers. De Polen zijn met 19 deelnemers de grootste minderheid en dat is minder dan 50%.

Iedereen die genoeg punten haalt voor een norm zal ook wel aan de andere criteria voldoen. Er zijn 14 GMI´s (Kirzner, Vipulis en Nosevitch tellen als MI), 9 MI´s (Krista telt als MF) en 13 MF´s. Opmerkelijk ook dat er alleen 2 Polen zijn die geen rating hebben, dus dat is ook geen probleem.

Het is een EK, dus de eerste drie zijn automatisch GMI, de volgende drie MI en de daarop volgende drie MF (directe titels).

Voor Roel en Pim is normaal gesproken een score van 13 punten (+4) voldoende voor een GMI norm. Als het beetje meezit qua tegenstanders volstaan ook 12 punten (+3). Er is zelfs een kleine kans dat 11 punten (+2) genoeg is, maar dan moeten ze wel vanaf nu (vrijwel) uitsluitend 2300+ tegenstanders krijgen.

Ik schat dat voor een MI norm 10 punten genoeg is, maar bij voldoende tegenstand kan dat ook 9 punten zijn.

Voor een FM norm lijkt 8 punten voldoende, mogelijk zelfs 7. Bepalende factor zal hier zijn of er voldoende tegenstanders een titel hebben.

Omdat het een EK is ga ik er vanuit dat een geleide loting aan het eind niet tot de mogelijkheden behoort.

Vraag is nog welke nationaliteit de dummy heeft. Volgens Piet is dat NL.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: 16th European Championship

Post by Piet Bouma » Fri Aug 27, 2010 23:54

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Henk (met flink wat humor!).
Tot en met plek 16 staan allemaal spelers met een rating boven 2300.
Toch wel een vrij grote kans dat met consolidatie (remises?) er door Pim en Roel
een GMI norm behaald kan worden.

Op zich lijkt (ik heb me er nooit zo in verdiept) de huidige normensystematiek (en vooral als je niet winst op één of meerdere GMI's als voorwaarde stelt), een inflatie aan GMI's te geven.
Vraag me af, of dat nu echt handig is.
Daarnaast werkt de huidige systematiek het aansturen op remise tegen een GMI - hoe begrijpelijk ook (ik zou er voor tekenen :D ) - in de hand. Nee, wat mij betreft moet je een GMI voorbij (winnen) om een norm te krijgen.

Wat is jouw mening daarover?

P.S. De dummy :D . Tja, die heeft in Toernooibase de Nederlandse nationaliteit.
Statenloos staat ook zo raar. Maar het heeft ook een pragmatische reden.
Ik heb het in Toernooibase zo geprogrammeerd dat zodra er meerdere nationaliteiten (en niet lid van een Nederlandse club) aan een toernooi meedoen, er landenvlaggen getoond worden. Als ik aan dummy een andere nationaliteit toeken, dan komen er bij flink wat Nederlandse toernooien landenvlaggen tevoorschijn, wat eigenlijk niet de bedoeling is.....
Maar misschien moet ik gewoon een internationale dummy naast een nationale dummy gaan creëren. :)
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: 16th European Championship

Post by henk stoop » Sat Aug 28, 2010 07:55

Piet Bouma wrote:Bedankt voor je uitgebreide antwoord Henk (met flink wat humor!).
Tot en met plek 16 staan allemaal spelers met een rating boven 2300.
Toch wel een vrij grote kans dat met consolidatie (remises?) er door Pim en Roel
een GMI norm behaald kan worden.
Ik heb het even exact uitgerekend. Voor een +2 score moeten Roel zijn vier laatste tegenstanders een gemiddelde rating hebben van 2311,75 en voor Pim is dit 2335,5.
Piet Bouma wrote:Op zich lijkt (ik heb me er nooit zo in verdiept) de huidige normensystematiek (en vooral als je niet winst op één of meerdere GMI's als voorwaarde stelt), een inflatie aan GMI's te geven.
Vraag me af, of dat nu echt handig is.
Daarnaast werkt de huidige systematiek het aansturen op remise tegen een GMI - hoe begrijpelijk ook (ik zou er voor tekenen :D ) - in de hand. Nee, wat mij betreft moet je een GMI voorbij (winnen) om een norm te krijgen.

Wat is jouw mening daarover?
De eis dat je eigen rating ooit minimaal 2300 moet zijn (geweest) is voor mij al voldoende een drempel. Momenteel zijn er op de A-lijst 57 spelers met een rating van 2300 of meer. Daarvan zijn 39 GMI, 14 MI en 4 MF. Die grens van 2300 geeft wat mij betreft voldoende schifting.
Piet Bouma wrote:P.S. De dummy :D . Tja, die heeft in Toernooibase de Nederlandse nationaliteit.
Statenloos staat ook zo raar. Maar het heeft ook een pragmatische reden.
Ik heb het in Toernooibase zo geprogrammeerd dat zodra er meerdere nationaliteiten (en niet lid van een Nederlandse club) aan een toernooi meedoen, er landenvlaggen getoond worden. Als ik aan dummy een andere nationaliteit toeken, dan komen er bij flink wat Nederlandse toernooien landenvlaggen tevoorschijn, wat eigenlijk niet de bedoeling is.....
Maar misschien moet ik gewoon een internationale dummy naast een nationale dummy gaan creëren. :)
Een dummy per land lijkt me logischer, maar mogelijk veel werk. Dan kan de dummy de nationaliteit krijgen van het land waar gespeeld wordt.
Qua score heeft de dummy veel weg van een speler uit India. Misschien is dat een optie.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: 16th European Championship

Post by henk stoop » Sat Aug 28, 2010 12:41

henk stoop wrote:Ik schat dat voor een MI norm 10 punten genoeg is, maar bij voldoende tegenstand kan dat ook 9 punten zijn.

Voor een FM norm lijkt 8 punten voldoende, mogelijk zelfs 7. Bepalende factor zal hier zijn of er voldoende tegenstanders een titel hebben.
De gemiddelde tegenstanderrating zakt door bepaalde tegenstanders relatief snel. Ik denk dat mijn schattingen daarom 1, mogelijk zelfs 2 punten, te laag zijn.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: 16th European Championship

Post by groenteboer » Sat Aug 28, 2010 14:27

henk stoop wrote:
henk stoop wrote:Ik schat dat voor een MI norm 10 punten genoeg is, maar bij voldoende tegenstand kan dat ook 9 punten zijn.

Voor een FM norm lijkt 8 punten voldoende, mogelijk zelfs 7. Bepalende factor zal hier zijn of er voldoende tegenstanders een titel hebben.
De gemiddelde tegenstanderrating zakt door bepaalde tegenstanders relatief snel. Ik denk dat mijn schattingen daarom 1, mogelijk zelfs 2 punten, te laag zijn.
Nog wel een kleine aanvulling voor de duidelijkheid: óók de eigen FMJD-rating wordt meegeteld bij de gemiddelde tegenstanderrating! Dit wordt door veel mensen vergeten.
Last edited by groenteboer on Sat Aug 28, 2010 20:16, edited 1 time in total.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: 16th European Championship

Post by Kosmos » Sat Aug 28, 2010 17:53

Image

Georgiev - Tolchikau

Slapstick: 11-16 39-34 16x27 34x14 13-19 14x23 18x29 50-45

en in plaats van met 12-17-21 naar dam te gaan met remise volgde:

27-31? 48-42 12-17 en opgegeven...
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: 16th European Championship

Post by Kosmos » Sun Aug 29, 2010 16:40

Wat een droefenis dit EK. Ligt het soms aan de houten pijnbanken waarop de spelers geïnstalleerd zijn dat er zo enorm veel gehouthakt wordt? Vandaag alle live-partijen op troosteloze wijze richting afbraak. Nogal een cultuurshock als je net terug bent van Young Masters met dagelijks spektakel op de borden. Hier is het hoogtepunt van opwinding of iemand wellicht een normpje scoren kan.
Je zou haast nog liever een partij van Fred van Amersfoort naspelen :shock: dan dit droeve geschuif aan te moeten zien. Ik weet het, het klinkt wel heel erg overdreven, maar veel scheelt het niet...
Als klap op de vuurpijl schuttert onze vijfvoudig kampioen Kees de Jongen op ouderwetse wijze.

Image

In plaats van 32-27x37 probleemloos op remise af te stevenen, volgde ... ach, U kunt het zelf naspelen.
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: 16th European Championship

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 29, 2010 17:31

Wat ben je toch een dekselse kwajongen Kosmos maar je hebt wel gelijk. Er is wel een verschil. Ik zou nooit naar Polen reizen om 3 dagen achter elkaar tegen vriendjes remise te spelen na 40 zetten. Nu zul jij tegenwerpen dat dat komt omdat ik geen vrienden heb. Ook weer waar natuurlijk. Ik voeg toe dat ik met mijn gebrekkige spel na 40 zetten al plat sta. Maar echt, ik vind het bedroevend dat nu echt ieder toernooi, zelfs zeer talentvolle jonge spelers, geen strijd leveren. Dom ook, zo schakel je elkaar uit. Ik hoop dat Buzinski wint, dat is wel een vechtdammer.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: 16th European Championship

Post by Piet Bouma » Sun Aug 29, 2010 21:32

Kosmos wrote:
Als klap op de vuurpijl schuttert onze vijfvoudig kampioen Kees de Jongen op ouderwetse wijze.

Image

In plaats van 32-27x37 probleemloos op remise af te stevenen, volgde ... ach, U kunt het zelf naspelen.
Naast normen, staan er ook WK-tickets op het spel Kosmos. De eerste vijf plaatsen zich (Georgiev, Schwarzman, Chizhov, Baliakin zijn al geplaatst). Er kan nog 1 Nederlander en 1 Rus zich plaatsen. Van de overige landen mogen maximaal 2 spelers zich plaatsen.

Ik denk dat Kees gisteren een winstpoging heeft ondernomen tegen Boezinski. In tijdnood is ie het spoor bijster geraakt. Hij stond m.i. heel goed.

Kees had/heeft geen goede tegenstandersrating en moest de overige Nederlanders voorbij.
Hetzelfde geldt ook voor Dolfing en Heusdens (morgen mooi geloot tegen Adamaszek).
Meurs is nu een puntje voor geraakt op Boomstra, die de beste tegenstandersrating heeft.
Boomstra kan nu ook vol aan de bak (morgen Chizhov), tenzij hij verwacht dat Meurs gaat verliezen van Georgiev.

Ik denk dat we morgen en overmorgen nog wat te zien krijgen. Kan me niet voorstellen dat een aantal Nederlanders zich zo maar neerlegt bij uitschakeling.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: 16th European Championship

Post by henk stoop » Sun Aug 29, 2010 22:23

Piet Bouma wrote:Naast normen, staan er ook WK-tickets op het spel Kosmos. De eerste vijf plaatsen zich (Georgiev, Schwarzman, Chizhov, Baliakin zijn al geplaatst). Er kan nog 1 Nederlander en 1 Rus zich plaatsen. Van de overige landen mogen maximaal 2 spelers zich plaatsen.
Als Baljakin de beste Nederlander wordt dan plaatst hij zich via dit EK! De plek die Nederland mag invullen valt dan weer toe aan de KNDB.

Oorspronkelijk zou er een Europees plaatsingstoernooi worden gespeeld. Boomstra, Meurs en Dolfing hadden zich hiervoor geplaatst via het NK. De overige Nederlandse spelers waren dus al uitgeschakeld voor plaatsing voor het WK. Dit EK is in de plaatst gekomen van het Europese plaatsingstoernooi, waardoor opeens weer iedereen kans kreeg. Als ik alles goed begrepen heb dan gaat, als Baljakin de beste Nederlander wordt, de KNDB plaatst naar de beste van het trio Boomstra, Meurs, Dolfing. Dit doet het meeste recht aan de eerder verdiende rechten.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: 16th European Championship

Post by Piet Bouma » Sun Aug 29, 2010 22:33

henk stoop wrote:
Piet Bouma wrote:Naast normen, staan er ook WK-tickets op het spel Kosmos. De eerste vijf plaatsen zich (Georgiev, Schwarzman, Chizhov, Baliakin zijn al geplaatst). Er kan nog 1 Nederlander en 1 Rus zich plaatsen. Van de overige landen mogen maximaal 2 spelers zich plaatsen.
Als Baljakin de beste Nederlander wordt dan plaatst hij zich via dit EK! De plek die Nederland mag invullen valt dan weer toe aan de KNDB.

Oorspronkelijk zou er een Europees plaatsingstoernooi worden gespeeld. Boomstra, Meurs en Dolfing hadden zich hiervoor geplaatst via het NK. De overige Nederlandse spelers waren dus al uitgeschakeld voor plaatsing voor het WK. Dit EK is in de plaatst gekomen van het Europese plaatsingstoernooi, waardoor opeens weer iedereen kans kreeg. Als ik alles goed begrepen heb dan gaat, als Baljakin de beste Nederlander wordt, de KNDB plaatst naar de beste van het trio Boomstra, Meurs, Dolfing. Dit doet het meeste recht aan de eerder verdiende rechten.
Maar, Henk.
Wedstrijdvoorwaarden NK 2010:

De winnaar van het toernooi verwerft de titel “kampioen van Nederland 2010” en plaatst zich rechtstreeks voor het WK 2011 dat in Nederland wordt gehouden.

Dan is Baliakin toch al geplaatst???

Even ter aanvulling. Een deel uit de brief van 27-01-2010 van de FMJD. Cursief met opmerkingen.

World Championship 2011
The situation is much more clear. Next year Royal Dutch Draughts Federation
(KNDB) will celebrate his 100 anniversary! World Championship will be the most
important event in this celebration. The contract is already fixed. Yesterday was also a
meeting with Organising Committee and our President. The process is going!
Committee is working. Even website was already open
(http://www.wkdammen2011.nl/ ).
Competition will take place in Emmeloord and Urk from 7th till 28th of May 2011
Qualification system was already approved by G.A. In Berlin:
1-2 Champion & Challanger (=Schvartzman & ? ) (nu Schwarzman en Georgiev omdat WK 2009/2010 niet is doorgegaan)
3 3rd player from WC 2010 (wordt nu nummer 3 van 2007 -> Podolski bedankt -> Chizhov)
4-5 Sponsor and organisation place = both for KNDB to decide (sponsorplaats Wiebe v.d. Wijk, organisatieplaats ???)
6-7 Panamerican (2) – PADCF
8-11 Africa (4) – CAJD (4 spelers al bekend)
12-13 Asia (2) – AC
14-18 Europe (5) - EDC (daar spelen ze nu om)
19 direct place for Russia (????)
20 direct place for Netherlands (Baliakin).

Some important limits:
• maximum of 2 players per federation is possible for the places 6-20, not
counting the personal places 1-5.
• For the places 12-13 we expect 2 federations
• For the places 8-11 maximum 2 players from one federation
• For the places 12-13 we expect 2 federations
• For the places 14-18 maximum 2 players per federation, but maximum 1 for
Russia and Netherlands because of their direct places 19 and 20.

En nog even een aanvulling mijnerzijds:
Het lijkt me stug dat Ron Heusdens of Kees Thijssen als ze bij de eerste vijf eindigen en beste Nederlander zijn (hoe onwaarschijnlijk momenteel ook), geen WK-ticket zou krijgen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: 16th European Championship

Post by GuidoB » Mon Aug 30, 2010 01:14

Piet Bouma wrote:Wedstrijdvoorwaarden NK 2010:

De winnaar van het toernooi verwerft de titel “kampioen van Nederland 2010” en plaatst zich rechtstreeks voor het WK 2011 dat in Nederland wordt gehouden.

Dan is Baliakin toch al geplaatst???
Stond een dergelijk zinnetje niet ook in de wedstrijdvoorwaarden van het NK 2008? Dan heeft Heusdens ook nog recht op een WK-plaats.

Post Reply