Nee, Wiersma ging voor de B-status en enkele andere grootmeesters werden 'in de gelegenheid gesteld' (meer verbloemen kan ik het toch echt niet) hun A-norm te halen.Fred van Amersfoort wrote:Koos is er sterk in alles af te doen als onzin. Daarom even wat feiten. Een lijstje van topspelers die binnen 42 zetten remise hebben gespeeld.
Rob Clerc 285
Harm Wiersma 275
Kees Thijssen 180
Hein Meijer 172
41,18,30,11 zetten was de boeiende reeks die een andere topgrootmeester tijdens 4 partijen afleverde in 1998
38.20,36,23,42 zetten een jaartje later.
Zomaar een kleine greep uit wat statistieken.
Ik beoog helemaal niet te zeggen dat dammers per definitie niets willen of doen. Ik betoog wel dat er eens wat discussie mag komen of ons spel voor en door de profs aantrekkelijker te maken is.
Zelf neig ik er naar te veronderstellen dat een bepaalde harde kern zich onderling niet bovenmatig inspant. En stel dat hier een kern van waarheid zit, dan vraag ik mij oprecht af wat de reden is. Dat is van belang om uberhaupt te kunnen discussieren of er hervormingen nodig zijn. Nog een ander voorbeeld. Bij een toernooi in Doorwerth speelde Wiersma ook vele korte remises. Werd dit toernooi puur georganiseerd om de A status veilig te stellen en zijn het dergelijke prikkels die invloed hebben op de uitslagen?
Als je nou - geheel hypothetisch uiteraard - het NOC/NSF zou informeren over minder integere praktijken daar, zou je dan klokkenluider worden genoemd door Harm?