WK plaats te koop

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: WK plaats te koop

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 23:57

Fred van Amersfoort wrote:Koos is er sterk in alles af te doen als onzin. Daarom even wat feiten. Een lijstje van topspelers die binnen 42 zetten remise hebben gespeeld.
Rob Clerc 285
Harm Wiersma 275
Kees Thijssen 180
Hein Meijer 172

41,18,30,11 zetten was de boeiende reeks die een andere topgrootmeester tijdens 4 partijen afleverde in 1998
38.20,36,23,42 zetten een jaartje later.

Zomaar een kleine greep uit wat statistieken.

Ik beoog helemaal niet te zeggen dat dammers per definitie niets willen of doen. Ik betoog wel dat er eens wat discussie mag komen of ons spel voor en door de profs aantrekkelijker te maken is.
Zelf neig ik er naar te veronderstellen dat een bepaalde harde kern zich onderling niet bovenmatig inspant. En stel dat hier een kern van waarheid zit, dan vraag ik mij oprecht af wat de reden is. Dat is van belang om uberhaupt te kunnen discussieren of er hervormingen nodig zijn. Nog een ander voorbeeld. Bij een toernooi in Doorwerth speelde Wiersma ook vele korte remises. Werd dit toernooi puur georganiseerd om de A status veilig te stellen en zijn het dergelijke prikkels die invloed hebben op de uitslagen?
Nee, Wiersma ging voor de B-status en enkele andere grootmeesters werden 'in de gelegenheid gesteld' (meer verbloemen kan ik het toch echt niet) hun A-norm te halen.
Als je nou - geheel hypothetisch uiteraard - het NOC/NSF zou informeren over minder integere praktijken daar, zou je dan klokkenluider worden genoemd door Harm?
Heaven is no location, but a state of mind

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Thu Aug 05, 2010 13:34

Kosmos wrote: .
Als je nou - geheel hypothetisch uiteraard - het NOC/NSF zou informeren over minder integere praktijken daar, zou je dan klokkenluider worden genoemd door Harm?
Wees voorzicht Tjalling, straks wordt je benoemd als erelid voor de stad Leeuwarden. Regio Goutum schijnt al voorzien te zijn :D .

In een eerdere post som je een aantal van de activiteiten op die je waarschijnlijk vaak zelf hebt bedacht, opgezet en uitgevoerd. Zo hoort een zelfstandige - en zo zie ik de damprof - horen te/moeten werken. Het beroerde is dat het financieel slecht wordt beloond. Als alle Chinezen nu verplicht werd te leren dammen en de Grote Leider jou € 0,01 per PDF betaalt dan kan je over een maand de FMJD overnemen!!

Je nodigt mijn uit mee te denken hoe we de nationale topspelers kunnen betrekken bij de promotie-activiteiten. Mijn dank voor de uitnodiging, maar dat is nu juist wat er volgens mij fout gaat. Het zal mij een grote worst zijn hoeveel NOC/NSF plaatsen er zijn en wat de maandelijkse vergoeding is. Ook dat het aantal leden hiervoor bepalend is zal me de spreekwoordelijke biet zijn. Minder leden => minder plaatsen c.q. vergoeding. Het financiële belang van de spelers is niet primair mijn belang en ook niet secundair. Kort door de bocht gezegd, maakt het me niet uit hoeveel leden de KNDB heeft.

De topspelers hebben wél een financieel belang en voor hen is het aantal leden van de bond wél belangrijk. Kortom, laat ze zelf maar eens met ideeen/voorstellen komen. De gedachte dat alles wel wordt geregeld moet maar eens worden losgelaten. Maar als 'ze' alles bij het oude willen laten vind ik dat ook prima. Maar dan geen Cohen-tranen als de gevolgen 'je' niet bevallen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 09, 2010 20:40

Wieger is een van de weinigen die het verder heeft gebracht dan kaartenbakvuller en subtobber. Hij is dus de enige die de zaken op basis van eigen ervaring kan vergelijken.

Dus, Wieger, kom er maar in.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Aug 09, 2010 21:45

Bert Zwart wrote:Wieger is een van de weinigen die het verder heeft gebracht dan kaartenbakvuller en subtobber. Hij is dus de enige die de zaken op basis van eigen ervaring kan vergelijken.

Uiteraard is Wieger niet de enigste die dat op basis van eigen ervaring kan vergelijken. Maar voor zaken die over topspelers gaan moeten we naar mijn mening inderdaad topspelers vragen hoe ze er over denken, en moeten we niet luisteren naar kaartenbakvullers en subtoppers, ofwel ik ben het met je eens.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 09, 2010 22:22

Ik vind dammen leuk als sport en als kunst. Als ik de heren grootmeesters onderling actief zie in de zomertoernooien zie ik helaas geen van beide. Ik hoop dat het op het WK anders zal zijn.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Aug 09, 2010 22:22

Mooie volzinnen van Zwart om feitelijk te stellen dat het gepeupel moet zwijgen. Een zienswijze die ik zelf ook graag acteer als mij even geen argumenten beschikbaar zijn. Protectionisme heeft echter nog nergens tot een grotere markt geleid. Misschien is het maar het beste als de VEBEDA wordt gereanimeerd. Een proftak dus die als een soort zzp'ers hun vak gaan redden. Jammer dat Jaap van Galen zijn onderzoek naar de neerwaartse spiraal ledental nog niet heeft gepubliceerd. Uberhaupt al begonnen met onderzoek Jaap? Ik zou je daar best mee willen helpen. Zo vraag ik mij wel eens af wat de kosten en baten zijn van het professionaliseren van de sport (betalen aan de top 150)
Heeft het het verval vertraagd of wellicht versneld of heeft het niets met elkaar van doen. Gaat een beter topsportklimaat ook voor breedtesport iets opleveren of staat at ook los van elkaar?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 09, 2010 22:32

Fred, ik probeerde juist de markt uit te breiden. Gegeven sommige gepeperde posts hier sluit ik niet uit dat Wieger een zetje nodig heeft!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Aug 09, 2010 23:27

Ok Bert, foutje van mij . Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van Wieger. Een duwtje moet genoeg zijn.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Aug 10, 2010 14:03

Bert Zwart wrote:Wieger is een van de weinigen die het verder heeft gebracht dan kaartenbakvuller en subtobber. Hij is dus de enige die de zaken op basis van eigen ervaring kan vergelijken.

Waar moet ik iets over zeggen? Gaat dit over de vergelijking tussen topdammen en een kantoorbaan? Ik geloof niet dat ik dat erg belangrijk vind, maar ik kan wel iets over mijn eigen ervaringen vertellen. Het NK dammen vond ik zelf altijd loodzwaar. Oneindig veel zwaarder dan een kantoorbaan. Het komt misschien ook wel doordat ik me nooit echt prettig gevoeld heb om 14 dagen in een hotel opgesloten te zitten tussen de rest van de deelnemers. Bij toernooien in het buitenland en zomertoernooien was dat altijd compleet anders, omdat daar voor mijn gevoel toch veel minder op het spel stond. De enige keer dat ik een WK gespeeld heb was het zo dat ik dat in het begin zwaar vond, maar juist in de tweede helft liep het allemaal veel soepeler. Ik denk dat het spelen van dit soort wedstrijden iets is waar je aan kunt wennen. Het zal vast ook veel schelen als je goed voorbereid aan de start komt. Toch geloof ik dat profdammen hoe dan ook zwaarder zal blijven dan welke kantoorbaan dan ook.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Aug 10, 2010 14:55

Is Wiebe trouwens al een beetje aan het trainen? Een jaartje doorhalen, 8e worden, en dan op kosten van NOC/NSF tig vakantietoernooitjes per jaar afwerken om een GMI norm te scoren moet toch aantrekkelijk genoeg zijn voor wat extra trainingsarbeid, lijkt me.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Tue Aug 10, 2010 15:58

Toch geloof ik dat profdammen hoe dan ook zwaarder zal blijven dan welke kantoorbaan dan ook

Een beter bewijs dat de meeste dammers volkomen buiten de wereld staan is er niet!

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Tue Aug 10, 2010 16:39

Leo Mous wrote:Toch geloof ik dat profdammen hoe dan ook zwaarder zal blijven dan welke kantoorbaan dan ook

Een beter bewijs dat de meeste dammers volkomen buiten de wereld staan is er niet!
En daar sluit ik me graag bij aan !!

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Aug 10, 2010 17:00

Leo Mous wrote:Toch geloof ik dat profdammen hoe dan ook zwaarder zal blijven dan welke kantoorbaan dan ook

Image

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Aug 10, 2010 17:20

Bert Zwart wrote:Is Wiebe trouwens al een beetje aan het trainen? Een jaartje doorhalen, 8e worden, en dan op kosten van NOC/NSF tig vakantietoernooitjes per jaar afwerken om een GMI norm te scoren moet toch aantrekkelijk genoeg zijn voor wat extra trainingsarbeid, lijkt me.
Al die training lijkt me niet nodig, Bert voor zo'n zondagskind als Wiebe. Wiebe speelt een paar vluggertjes op Kurnik, chat even met wondercoach Spanjer en hup top 10.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Aug 10, 2010 17:48

Bert Zwart wrote:Is Wiebe trouwens al een beetje aan het trainen? Een jaartje doorhalen, 8e worden, en dan op kosten van NOC/NSF tig vakantietoernooitjes per jaar afwerken om een GMI norm te scoren moet toch aantrekkelijk genoeg zijn voor wat extra trainingsarbeid, lijkt me.
Wiebe staat inmiddels op de deelnemerslijst van het Fries kampioenschap 2010.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply