WK plaats te koop

Post Reply
Fred van Amersfoort

Re: WK plaats te koop

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 04, 2010 18:06

Kosmos, ik zou het programma iets willen aanpassen want het is hier geen pretpark. En at bidden moet er absoluut uit. Van deelnemers verwacht ik wel enig eigen initatief.

5.00 opstaan, grondige wasbeurt en lopend naar station. ( 25 minuten)

6.00 start treinreis van een uur.

8.05 start wandeling naar kantoor

12.00 anderen houden middagpauze

17.00 rennen naar station

19.20 thuis

19.45 op de fiets naar clubavond.

20.05 Dolfing, Thijssen, Koosje zijn er niet, ze zijn te moe en oma is ongesteld dus zijn ze liever vrij

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Wed Aug 04, 2010 19:47

Het gaat weer is helemaal nergens over....
Dat topsporters meer aan promotie moeten doen en bijvoorbeeld jeugd moeten trainen: natuurlijk! De kwaliteit en op de duur ook de kwantiteit van de dammers zou hierdoor omhoog moeten gaan. Maarja, promotie, promotie, training, training, is de sport daar wel groot genoeg voor? Met andere sporten (zoals voetbal) vergelijken is leuk, maar we moeten wel beseffen dat de damwereld honderden keren kleiner is en honderden keer minder interressant is voor de gemiddelde toeschouwer. Gewoon een slecht imago dus. Een ding is wel duidelijk: wij als dammers lopen een heleboel te zeiken in vergelijking met andere sporters!

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Wed Aug 04, 2010 19:47

Meestal is het zo dat je iets pas begrijpt als je het meegemaakt hebt.
Mensen die niet begrijpen dat het voor een profdammer zwaar is, moeten het maar is meemaken.
En je kunt het alleen meemaken door profdammer te worden...
Volgens mij is het voor de gemiddelde forumbezoeker hier al zwaar genoeg om topdammer te WORDEN,
laat staan te ZIJN. Sterkte.

composite

Post by composite » Wed Aug 04, 2010 20:04

Kosmos wrote:Fred & Compositie damtournooi:

Programma alle speeldagen:

5.00 Zwemmen (in het buitenwater, zwembroek meenemen)

5.45 Gezamenlijk ontbijt: havermoutpap met zemelen

6.30 Aanvang eerste ronde

12.00 Pauze + bakje automaatkoffie

12.05 Tweede ronde

17.05 Warme maaltijd: aardappelen met bloemkool en een worst

18.00 Derde ronde

23.00 Afsluiting van de dag met gebed

23.15 Stokslagen van gestraften door kampwachter Fred*

23.30 Koud bad en slapen

Hoofdprijs: Zak aardappelen en een medaille
Tweede prijs: 500 gram beenham

* Spelers dienen de ganse partij achter het bord te blijven zitten. Onbevoegde ommetjes zullen bestraft worden met 5 stokslagen per overtreding.
Kijk, dat begint ergens op te lijken. Alleen het gebed, nota bene voor de afstraffing door Fred, is wat ongelukkig gekozen. Fred heeft vast een leuk vervangend programma-onderdeel.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed Aug 04, 2010 20:11

Koos van Amerongen wrote:Meestal is het zo dat je iets pas begrijpt als je het meegemaakt hebt.
Mensen die niet begrijpen dat het voor een profdammer zwaar is, moeten het maar is meemaken.
En je kunt het alleen meemaken door profdammer te worden...
Volgens mij is het voor de gemiddelde forumbezoeker hier al zwaar genoeg om topdammer te WORDEN,
laat staan te ZIJN. Sterkte.
Ik zou geen profdammer kunnen worden. Allereerst beschik ik niet over het juiste talent. Ten tweede zou ik geen trek hebben in een baan als zelfstandige waar zo weinig mee kan worden verdiend.

Maar het leven zit vol keuzes. Als je er voor kiest om profdammer te worden dan weet je wat je te wachten staat. Dan moet je daar vervolgens niet over gaan zitten mekkeren, maar het accepteren of er iets aan gaan doen.

Dat laatste kan bestaan uit het bijvoorbeeld concluderen dat je het werk als ZZP'er wel heel leuk vindt, maar dat het te slecht wordt betaald of toch te zwaar vindt.

Oplossingen: 1) nokken met die hap 2) proberen de situatie te wijzigen. Dat tweede punt gaat niet gebeuren, want het dammersgen zorgt er nl. voor dat de dammer apatisch naar de situatie gaat zitten kijken en verwacht dat een ander het wel oplost. En vooral blijven mekkeren natuurlijk, want dat doen makke schapen..

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 04, 2010 20:48

composite wrote:
Jaap van Galen wrote: Het lijkt me dat we dat oordeel aan topspelers moeten overlaten. Ze bij voorbaat watjes noemen lijkt me meer wel erg simpel geredeneerd door mensen met een kantoorbaantje.

Je hebt mij niet horen klagen over het feit dat die dagelijkse acht uur simpeltjes werken op kantoor zo vermoeiend zijn.
Beetje kloten met een pc, wat nieten en perforatoren af en toe, nu en dan een telefoontje. Veel taart eten omdat al die andere zakkenwassers ook eens per jaar jarig zijn etc.

We kunnen de grootmeesters best vragen wat ze willen. Als je het aan mij als profdammer vraagt is het antwoord: rond een uur of elf uit bed, dan een lekkere lunch op kosten van de sponsor, vervolgens nog wat schuiven (natuurlijk niet al te lang), dan een lekker pilsje en naar bed om weer lekker uit te slapen. Natuurlijk wel stress dat ik het NSF-vereiste moet halen om maandelijks wat geld op te strijken, maar ja. morgen komt de zon weer op.
Tsja, nu ik erover nadenk: idd vermoeiend en stressvol. Zal er eens een pissige blog aan gaan wijden.
Beste Composite. Dammen is een denksport. Mijn veronderstelling is dat ook over andere dingen dammers nadenken. Weet jij hoeveel inspanningen het een grootmeester het kost om een dampartij op niveau te spelen en hoeveel hersteltijd dat kost? Vind je het niet een beetje simpel om als norm daarvoor een kantoorbaan te nemen, en waarom neem je het simpel vragen aan grootmeesters niet aan als een serieuze optie, of denk ik nou weer veel te simpel?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Wed Aug 04, 2010 20:50

Jaap van Galen wrote:Beste Composite. Dammen is een denksport. Mijn veronderstelling is dat ook over andere dingen dammers nadenken. Weet jij hoeveel inspanningen het een grootmeester het kost om een dampartij op niveau te spelen en hoeveel hersteltijd dat kost? Vind je het niet een beetje simpel om als norm daarvoor een kantoorbaan te nemen, en waarom neem je het simpel vragen aan grootmeesters niet aan als een serieuze optie, of denk ik nou weer veel te simpel?
Mensen met een kantoorbaan hoeven blijkbaar niet de hele dag te denken?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 20:54

Jaap van Galen wrote:
composite wrote:
Jaap van Galen wrote: Het lijkt me dat we dat oordeel aan topspelers moeten overlaten. Ze bij voorbaat watjes noemen lijkt me meer wel erg simpel geredeneerd door mensen met een kantoorbaantje.

Je hebt mij niet horen klagen over het feit dat die dagelijkse acht uur simpeltjes werken op kantoor zo vermoeiend zijn.
Beetje kloten met een pc, wat nieten en perforatoren af en toe, nu en dan een telefoontje. Veel taart eten omdat al die andere zakkenwassers ook eens per jaar jarig zijn etc.

We kunnen de grootmeesters best vragen wat ze willen. Als je het aan mij als profdammer vraagt is het antwoord: rond een uur of elf uit bed, dan een lekkere lunch op kosten van de sponsor, vervolgens nog wat schuiven (natuurlijk niet al te lang), dan een lekker pilsje en naar bed om weer lekker uit te slapen. Natuurlijk wel stress dat ik het NSF-vereiste moet halen om maandelijks wat geld op te strijken, maar ja. morgen komt de zon weer op.
Tsja, nu ik erover nadenk: idd vermoeiend en stressvol. Zal er eens een pissige blog aan gaan wijden.
Beste Composite. Dammen is een denksport. Mijn veronderstelling is dat ook over andere dingen dammers nadenken. Weet jij hoeveel inspanningen het een grootmeester het kost om een dampartij op niveau te spelen en hoeveel hersteltijd dat kost? Vind je het niet een beetje simpel om als norm daarvoor een kantoorbaan te nemen, en waarom neem je het simpel vragen aan grootmeesters niet aan als een serieuze optie, of denk ik nou weer veel te simpel?
Het is domweg een feit dat 5 uur dammen vele malen zwaarder is dan 5 uur op kantoor werken. Logisch: Diep geconcentreerd bezig zijn onder grote spanning is zeer vermoeiend.
Nogmaals: Mij valt een verschil op tussen dammers (ik zeg maar niet damliefhebbers, want zijn het eigenlijk wel liefhebbers?) en voetballiefhebbers.
Voetbalers worden als helden gezien, topdammers worden zelfs als ze voor een appel en een ei spelen nog vol afgunst bekeken door sommige dammers... En waarom? Omdat ze niet 10 uur per dag dampartijen spelen... en zij wel de ganse dag nobel werk verrichten op kantoor.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 20:56

ildjarn wrote:
Jaap van Galen wrote:Beste Composite. Dammen is een denksport. Mijn veronderstelling is dat ook over andere dingen dammers nadenken. Weet jij hoeveel inspanningen het een grootmeester het kost om een dampartij op niveau te spelen en hoeveel hersteltijd dat kost? Vind je het niet een beetje simpel om als norm daarvoor een kantoorbaan te nemen, en waarom neem je het simpel vragen aan grootmeesters niet aan als een serieuze optie, of denk ik nou weer veel te simpel?
Mensen met een kantoorbaan hoeven blijkbaar niet de hele dag te denken?
Simplistisch, hoor. :shock:
Er is nogal een verschil tussen denken en onder grote (wedstrijd)spanning diepe concentratie opbrengen. Of is dat teveel nuance in je denken gevraagd soms?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Wed Aug 04, 2010 22:09

Ligt eraan wat voor kantoorbaan. Een programmeur schaar ik ook onder een kantoorbaan, en die moet echt wel een aantal uur achter elkaar geconcentreerd zijn. Dag in dag uit.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 22:41

ildjarn wrote:Ligt eraan wat voor kantoorbaan. Een programmeur schaar ik ook onder een kantoorbaan, en die moet echt wel een aantal uur achter elkaar geconcentreerd zijn. Dag in dag uit.
De meeste kantoorbanen stellen natuurlijk niet veel meer voor dan kaarten uit bakken halen en er vervolgens weer indoen... Tsja, zoals Compositie de vereiste inpanning van topsport kan bagatelliseren, zo kan ik dat ook met kanoorbaantjes...
Maar zelfs bij een creatieve baan als programmeur is er geen wedstrijdspanning. Scheelt liters energie.
Last edited by Kosmos on Wed Aug 04, 2010 23:29, edited 1 time in total.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed Aug 04, 2010 23:29

Kosmos wrote:
ildjarn wrote:Ligt eraan wat voor kantoorbaan. Een programmeur schaar ik ook onder een kantoorbaan, en die moet echt wel een aantal uur achter elkaar geconcentreerd zijn. Dag in dag uit.
De meeste kantoorbanen stellen natuurlijk niet veel meer voor dan kaarten uit bakken halen en er vervolgens weer indoen...
Maar zelfs bij een creatieve baan als programmeur is er geen wedstrijdspanning. Scheelt liters energie.
Tjalling,

Kan best zo zijn dat de meeste kantoorbanen er zo uit zien, maar de meeste dammers komen ook niet verder dan steentje schuiven. We hebben het toch over de topdammers. Dan moeten we dat ook vergelijken met top-kantoorbanen. En ook dan ben ik overtuigd van het feit dat een topdammer geen zwaarder werk heeft.

Eerlijk gezegd vind ik die 5 uren concentratie leuterkoek. Een echte topper beschikt over een zéér uitgebreid openingsrepetoire en grote routine. Uit ervaring en/of onderzoek zou hij behoren te weten welke aanpak het meest effectief is. Normaal gesproken moeten de eerste 10 zetten a piece of cake zijn. Als een partij al vijf uren duurt is die topdammer echt niet vijf uren in opperste concentratie aan het bedenken wat hij zal gaan doen.

Tenslotte werkt iemand met een top-kantoorbaan iedere dag 8 uren. Een topdammer zal dat - op de bekende uitzonderingen na - niet halen.

Je hebt gelijk als je constateert dat topdammers voor een appel en ei aan het werk zijn. Die situatie werken ze natuurlijk zelf in de hand. Als de wereldkampioen al bereid is voor circa € 100,= naar het speeltje van Hans van Dijk te komen om een dag rapid te spelen dan is direct duidelijk dat iig sommige toppers de markt verzieken.

In mijn ogen is een profdammer - wat mij betreft hoeft dat niet per definitie te betekenen een topdammer - een ZZP'er. Hij is zelfstandige en moet de boer op om opdrachtgevers te vinden. Waarom zou een profdammer wachten tot een club naar hem toe komt? Als ZZP'er ben je ondernemer, dus onderneem!! Wat dat betreft heb ik respect voor Bruno Fopa. Toen hij bij WvM wegging heeft hij diverse clubs aangeschreven en is hij bij DC Fryslân terechtgekomen. Ze zijn er wel die snappen hoe de markt werkt.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Aug 04, 2010 23:45

Douwe Edelenbos wrote:
Kosmos wrote: De meeste kantoorbanen stellen natuurlijk niet veel meer voor dan kaarten uit bakken halen en er vervolgens weer indoen...
Douwe wrote:Kan best zo zijn dat de meeste kantoorbanen er zo uit zien, maar de meeste dammers komen ook niet verder dan steentje schuiven. We hebben het toch over de topdammers. Dan moeten we dat ook vergelijken met top-kantoorbanen. En ook dan ben ik overtuigd van het feit dat een topdammer geen zwaarder werk heeft.
Ik maakte zonet een karikatuur van kontoorwerk, maar het lijkt mij toch dat topsport veel zwaarder is. Als toeschouwer krijg ik graag het beste, dus meest creatieve spel van toppers te zien. Bij de tweede partij op een dag maakt het spel wel eens een uitgebluste indruk.
Eerlijk gezegd vind ik die 5 uren concentratie leuterkoek. Een echte topper beschikt over een zéér uitgebreid openingsrepetoire en grote routine. Uit ervaring en/of onderzoek zou hij behoren te weten welke aanpak het meest effectief is. Normaal gesproken moeten de eerste 10 zetten a piece of cake zijn. Als een partij al vijf uren duurt is die topdammer echt niet vijf uren in opperste concentratie aan het bedenken wat hij zal gaan doen.
Over openingsvoorbereiding heb je een punt. Dat is de reden dat ik vind dat er minder bedenktijd hoort te zijn dan pakweg een eeuw geleden (toen die kennis nog niet paraat was). Maar gedurende de gehele partij blijft een dammer onder spanning staan. Best zwaar.
Tenslotte werkt iemand met een top-kantoorbaan iedere dag 8 uren. Een topdammer zal dat - op de bekende uitzonderingen na - niet halen.
Als ze twee partijen per dag moeten spelen wel. Maar zelf ben ik zo lui dat ik het niet haal, maar ben dan ook geen topdammer en zal het niet worden ook.
Je hebt gelijk als je constateert dat topdammers voor een appel en ei aan het werk zijn. Die situatie werken ze natuurlijk zelf in de hand. Als de wereldkampioen al bereid is voor circa € 100,= naar het speeltje van Hans van Dijk te komen om een dag rapid te spelen dan is direct duidelijk dat iig sommige toppers de markt verzieken.
Ook hier heb je een punt. De markt wordt door spelers zelf verziekt. er zijn uitzonderingen als Scholma en Wiersma op dit punt.
Het is trouwens het rapid-toernooi van Hans en Leo, een leuk initiatief m.i. waar J. M. Ndjofang en Bruno Fopa ook aanwezig waren. Ik ben met je eens dat het potsierlijk is dat wereldkampioen Schwarzman tijdens competitiewedstrijden en toernooien boekjes moet verkopen om wat extra te verdienen. Taxi's nemen schijnen ze ook te weigeren, die Oostblokdammers. Sowieso erg slecht voor het imago voor het Nederlandse damwereldje dat vrij emotieloze Oostblokkers de dienst uitmaken.
Niemand eist wat en dan krijg je ook niks. Dat zie je juist. Bobby Fischer was krankzinnig en brutaal, maar heeft er met zijn over-assertieve houding wel voor gezorgd dat schaakgrootmeesters meer betaald kregen. Maar in de opwaardering van dammen past juist niet het spelen van meer dan één veldslag per dag.
In mijn ogen is een profdammer - wat mij betreft hoeft dat niet per definitie te betekenen een topdammer - een ZZP'er. Hij is zelfstandige en moet de boer op om opdrachtgevers te vinden. Waarom zou een profdammer wachten tot een club naar hem toe komt? Als ZZP'er ben je ondernemer, dus onderneem!! Wat dat betreft heb ik respect voor Bruno Fopa. Toen hij bij WvM wegging heeft hij diverse clubs aangeschreven en is hij bij DC Fryslân terechtgekomen. Ze zijn er wel die snappen hoe de markt werkt.
Veel dammers kunnen zich actiever opstellen. Eerder gaf je aan dat het je verbaasde dat topdammers zo weinig doen aan dampromotie en (alweer) ben ik het met je eens! Zelf heb ik een damschool opgericht, cursussen geschreven en CDroms gemaakt en boeken ingevoerd in de PB, om een paar voorbeelden te noemen, maar inderdaad: Er zijn topspelers die wel het gezicht bepalen van de sport, maar niet hun verantwoordelijkheid nemen. Ze zijn niet actief bezig hun situatie te verbeteren. Er wordt ook teveel gemopperd en te weinig actie ondernomen.
We zouden hier eens over na kunnen denken, Douwe: Hoe nationale topspelers als Heudens, Thijssen, Baljakin, Dolfing te betrekken bij promotieactiviteiten?
Last edited by Kosmos on Wed Aug 04, 2010 23:50, edited 1 time in total.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 04, 2010 23:47

Koos is er sterk in alles af te doen als onzin. Daarom even wat feiten. Een lijstje van topspelers die binnen 42 zetten remise hebben gespeeld.
Rob Clerc 285
Harm Wiersma 275
Kees Thijssen 180
Hein Meijer 172

41,18,30,11 zetten was de boeiende reeks die een andere topgrootmeester tijdens 4 partijen afleverde in 1998
38.20,36,23,42 zetten een jaartje later.

Zomaar een kleine greep uit wat statistieken.

Ik beoog helemaal niet te zeggen dat dammers per definitie niets willen of doen. Ik betoog wel dat er eens wat discussie mag komen of ons spel voor en door de profs aantrekkelijker te maken is.
Zelf neig ik er naar te veronderstellen dat een bepaalde harde kern zich onderling niet bovenmatig inspant. En stel dat hier een kern van waarheid zit, dan vraag ik mij oprecht af wat de reden is. Dat is van belang om uberhaupt te kunnen discussieren of er hervormingen nodig zijn. Nog een ander voorbeeld. Bij een toernooi in Doorwerth speelde Wiersma ook vele korte remises. Werd dit toernooi puur georganiseerd om de A status veilig te stellen en zijn het dergelijke prikkels die invloed hebben op de uitslagen?

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Wed Aug 04, 2010 23:51

Fred van Amersfoort wrote:Koos is er sterk in alles af te doen als onzin. Daarom even wat feiten. Een lijstje van topspelers die binnen 42 zetten remise hebben gespeeld.
Rob Clerc 285
Harm Wiersma 275
Kees Thijssen 180
Hein Meijer 172

41,18,30,11 zetten was de boeiende reeks die een andere topgrootmeester tijdens 4 partijen afleverde in 1998
38.20,36,23,42 zetten een jaartje later.

Zomaar een kleine greep uit wat statistieken.

Ik beoog helemaal niet te zeggen dat dammers per definitie niets willen of doen. Ik betoog wel dat er eens wat discussie mag komen of ons spel voor en door de profs aantrekkelijker te maken is.
Zelf neig ik er naar te veronderstellen dat een bepaalde harde kern zich onderling niet bovenmatig inspant. En stel dat hier een kern van waarheid zit, dan vraag ik mij oprecht af wat de reden is. Dat is van belang om uberhaupt te kunnen discussieren of er hervormingen nodig zijn. Nog een ander voorbeeld. Bij een toernooi in Doorwerth speelde Wiersma ook vele korte remises. Werd dit toernooi puur georganiseerd om de A status veilig te stellen en zijn het dergelijke prikkels die invloed hebben op de uitslagen?
Ik doe niet alles af als onzin... Ik doe alles wat JIJ zegt af als onzin... Groot, belangrijk verschil.
Leuk, zo'n lijstje. Zou je ook een lijstje van schakers die binnen 40 zetten remise spelen kunnen maken?
Nee, natuurlijk: die grootmeesterremises zijn belachelijk. Volkomen mee eens. Een systeem zoals Baljakin dat ooit heeft voorgesteld (verschillende tempo's, meerdere wedstrijden) lijkt me goed voor de sensatie en daarmee ook de boeiendheid voor de toeschouwers, aantrekkelijkheid voor sponsors en ga zo maar door.

Post Reply