De Match Sijbrands - Wiersma

Post Reply

Wie wint de aanstaande match tussen Ton Sijbrands en Harm Wiersma?

Ton Sijbrands
71
65%
Harm Wiersma
39
35%

Total votes: 110

Piet Bouma

Het Damspel en de rubriek van Fred Ivens

Post by Piet Bouma » Sat Jul 03, 2010 20:38

Het Damspel is bij mij weer in de bus gevallen. Veel lezenswaardige artikelen. In het bijzonder de open brief van de topspelers inzake de besluitvorming rond de halve finales NK.

Maar ditmaal ook een aparte rubriek van kleine Fred gewijd aan Sijbrands en Wiersma en vooral aan de reactie van Wiersma op de documentaire “Sijbrands dammer met alle gevolgen van dien.”
Opmerkelijk is dat Fred Ivens de reactie van Wiersma schaart onder frustraties en niet te verbergen jaloezie. Is dat juist? Ik vind van niet. Uiteraard is er in de prachtige documentaire aandacht voor de concurrentiestrijd tussen Sijbrands en Andreiko, met schitterende dramatiek rond de veel te vroeg gestorven Andreiko. En uiteraard veel aandacht voor Sijbrands zelf.
Maar helemaal geen aandacht rond een andere concurrent op nationaal (en ook internationaal) niveau, behoudens een vermeende overdracht van geheime varianten…Of is het werkelijk gebeurd?
Ik vind het jammer dat Ivens hem nu karakteriseert als een klaagziek iemand.
Nee, Wiersma heeft wel zeker een punt in deze (alleen het opvoeren van Engel Vrouwe is wat overdone, maar zal wel politiek zijn :o ). In het script van de documentaire had een item moet zitten rond de tweestrijd Sijbrands – Wiersma. Een klein smetje dus, wat Wiersma terecht onder de aandacht brengt.

Overigens ook schitterend dat Ivens altijd weer een brugje weet te slaan naar het roemruchte RDG waarbij hij zijn bewondering voor Sijbrands – niks mis mee overigens - niet onder stoelen en banken schuift. Het mooiste is natuurlijk ook nog een extra brug naar eigen prestatie. Laat ik ook eens een brugje maken en in het roemruchte verleden van Huizum duiken. Twee fragmenten waar icoon Sijbrands het onderspit moet delven.

Image Image
Dia 1: Stand na 21.38-33!
A. Scholma - T. Sijbrands, 5-11-1977

Dia 2: Stand na 30....8-12?
A. Schotanus - T. Sijbrands, 10-9-1983

Vooral de nederlaag tegen Schotanus moet hard zijn aangekomen. Als ik het me goed herinner heeft Sijbrands in vier Volkskrant-rubrieken de absolute waarheid van de stelling gezocht.
Wiersma zal het in De Telegraaf wel met een fragmentje hebben afgedaan. :)

Fred besluit dat bij het 100-jarig bestaan van de KNDB met deze twee iconen propaganda gemaakt moet worden.
Mag, maar ik persoonlijk zou liever de toekomst van de KNDB (en toekomstige iconen) in beeld willen brengen. Dus ook graag aandacht voor en door onze damjeugd, Roel Boomstra, Wouter Sipma, Thijs van den Broek en Martijn van IJzendoorn. Dat zijn kampioenen (en mogelijk komen er in de huidige vakantieperiode met jeugdEK’s en jeugdWK’s nog wat bij) die ons en de KNDB de komende decennia het damplezier kunnen verschaffen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Edwin Twiest

Re: De Match Sijbrands - Wiersma

Post by Edwin Twiest » Sat Jul 03, 2010 23:03

Ben ik het niet mee eens; Roel heeft ontzettend veel talent, maar in de afgelopen 100 jaar heeft hij niet echt veel bijdrage geleverd toch?

Ik neem aan dat het gaat over de historische zaken .... bij het 150 jarig jubileum zal er ongetwijfeld een hoofdstuk "Boomstra" komen..... mits hij echt definitief doorbreekt natuurlijk!

(ik twijfel er geen moment aan, maar het moet toch nog maar even gebeuren dat hij aansluiting heeft gevonden bij de Wereldtop :-) )

Natuurlijk zal er wel een klein hoofdstuk gewijd worden aan de toekomst lijkt me, en het kan zeker geen kwaad mensen als een Roel, Pim, Thijs, Martijn of Pieter te gaan vermelden (excuus aan andere toptalenten die ik niet heb genoemd!)

: EDIT : of sloeg de post van Piet niet op het te verschijnen boek, maar op het dammen in algemene zin in het jubileumjaar?...dan geef ik hem wel (meer) gelijk al.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Het Damspel en de rubriek van Fred Ivens

Post by Jan Pieter » Sun Jul 04, 2010 14:31

Piet Bouma wrote:In het script van de documentaire had een item moet zitten rond de tweestrijd Sijbrands – Wiersma. Een klein smetje dus, wat Wiersma terecht onder de aandacht brengt.
Dat ben ik niet met je eens. Het is geen lemma in een encyclopedie waarbij naar volledigheid wordt gestreefd, maar een documentaire waarin de maker vanuit een enigszins gedramatiseerde invalshoek het leven van topdammer Sijbrands probeert te duiden. En dat leven, en dus ook de documentaire, wordt volgens de maker bepaald door de match tegen Andreiko. Door daarop in te zoomen en voorbij te gaan aan alles wat de aandacht daarvan afleidt (niet alleen de verhouding met Wiersma, maar ook die met bijv. Keller en Clerc) ontstaat het prachtige beeld van een soort godheid die het gansche wereldleed met zich meedraagt. De documentaire is een kunstwerk, geen biografie.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Het Damspel en de rubriek van Fred Ivens

Post by Kosmos » Mon Jul 05, 2010 23:06

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:In het script van de documentaire had een item moet zitten rond de tweestrijd Sijbrands – Wiersma. Een klein smetje dus, wat Wiersma terecht onder de aandacht brengt.
Dat ben ik niet met je eens. Het is geen lemma in een encyclopedie waarbij naar volledigheid wordt gestreefd, maar een documentaire waarin de maker vanuit een enigszins gedramatiseerde invalshoek het leven van topdammer Sijbrands probeert te duiden. En dat leven, en dus ook de documentaire, wordt volgens de maker bepaald door de match tegen Andreiko. Door daarop in te zoomen en voorbij te gaan aan alles wat de aandacht daarvan afleidt (niet alleen de verhouding met Wiersma, maar ook die met bijv. Keller en Clerc) ontstaat het prachtige beeld van een soort godheid die het gansche wereldleed met zich meedraagt. De documentaire is een kunstwerk, geen biografie.
Dit is nou eens een ruimdenkende, intelligente visie van JP!
Het verschil tussen Sijbrands en Wiersma is ook niet mals:
Sijbrands' leven staat in het teken van het damspel. Hij wil van dammen kunst maken, ook van zijn artikelen.
Wiersma's leven staat in het teken van opportunistische handeltjes.
Heaven is no location, but a state of mind

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue Jul 06, 2010 15:06

"Wiersma's leven staat in het teken van opportunistische handeltjes."

Wiersma's leven staat in het teken van het dammen.

Is men vergeten wat Harm allemaal gedaan heeft en nog steeds doet? Hij heeft op zijn minst de damwereld 10 jaar lang gedomineerd.

Het WK 1976 won hij na het afdrogen van alle Russen. Zijn "Damminiaturen" waren een geweldige propaganda voor de damsport.

Hij heeft gedenkwaardige matches gespeeld met Gantwarg, Clerc, Van der Wal, Wirny en Tsjizjow. Wie doet hem dat na?

Hij heeft geprobeerd de damsport te vernieuwen door rapid matches te spelen met o.a Korenewski en Baljakin.

Niet bang te verliezen.

Zelfs zijn politieke uitstapjes zijn bij mij in een ander daglicht komen te staan na het horen van een diepteinterview dat Wiersma gehad heeft met de EO enige tijd geleden.

Zo er sprake is van opportunisme, Wiersma zal ook de medemens niet vergeten, getuige het opnemen van Elenbaas in de lijst van de Klokkenluiderspartij vorig jaar.

De kritiek van Ivens in het Damspel op een rubriek van Harm is mijns inziens het gevolg van een misinterpretatie van Ivens van de onderhavige tekst.

Ook Ivens eindigt zijn stuk met een winstpartij van hem op Wiersma. Hoewel ik Ivens hoogacht moet je zo'n winstpartij wel op waarde kunnen schatten. Toen ik indertijd aan Hein (Meijer) vroeg hoe die partij in kwestie was verlopen zei Hein: "Och Harm wilde het weer eens te mooi doen"

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 20, 2010 22:38

Dammen op De Dam met Harm Wiersma. EO, BLINQ, 17 oktober 2005. Verder met Sandeep Gahar, Balal Moennoe, Kees Romijn, Frans Groot, Kees Thijssen en Aleksej Tsjizjov.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AOoorFEJdHY[/youtube]
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 02, 2011 02:17, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 20, 2010 22:41

Wereldrecord Blinddammen van Ton Sijbrands, Nieuwslicht, 10 oktober 2007, met Douwe Draaisma.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z0YjOVUt--M[/youtube]
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 02, 2011 02:28, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 03, 2011 18:19

Twee interviewtjes met Ton Sijbrands uit het Stripweekblad PEP, van november 1967 en februari 1970.

Image

Image

Image

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Jan 10, 2011 13:30

Een opvallend bericht in de Volkskrant van vandaag:

DEN HAAG - Oud-PvdA-politicus Jan Nagel is lijsttrekker voor zijn partij 50Plus in de Eerste Kamer. Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten op 2 maart doet 50Plus, eerder OokU geheten, in alle provincies en kiesdistricten mee. Twee maanden na de Statenverkiezingen bepalen de nieuwgekozen Statenleden de samenstelling van de Eerste Kamer.
Vandaag heeft 50Plus de kandidatenlijsten voor de senaat en Provinciale Staten bekendgemaakt en daarop staan diverse opvallende namen. Zo is de 80-jarige Michel van Hulten kandidaat voor de Eerste Kamer. Hij is al eerder lid geweest van de senaat, was Tweede Kamerlid en was staatssecretaris van Verkeer in het kabinet-Den Uyl van mei 1973 tot eind 1977.

Verder doen aan de Statenverkiezingen bekende Nederlanders mee zoals televisiepersoonlijkheid Jacques d'Ancona, oud-politievoorlichter Klaas Wilting, tv-presentator Koos Postema, voormalig wereldkampioen dammen Ton Sijbrands en Nederlands schaakgrootmeester John van der Wiel.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Mon Jan 10, 2011 16:21

Jan Pieter wrote:Een opvallend bericht in de Volkskrant van vandaag:

DEN HAAG - Oud-PvdA-politicus Jan Nagel is lijsttrekker voor zijn partij 50Plus in de Eerste Kamer. Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten op 2 maart doet 50Plus, eerder OokU geheten, in alle provincies en kiesdistricten mee. Twee maanden na de Statenverkiezingen bepalen de nieuwgekozen Statenleden de samenstelling van de Eerste Kamer.
Vandaag heeft 50Plus de kandidatenlijsten voor de senaat en Provinciale Staten bekendgemaakt en daarop staan diverse opvallende namen. Zo is de 80-jarige Michel van Hulten kandidaat voor de Eerste Kamer. Hij is al eerder lid geweest van de senaat, was Tweede Kamerlid en was staatssecretaris van Verkeer in het kabinet-Den Uyl van mei 1973 tot eind 1977.

Verder doen aan de Statenverkiezingen bekende Nederlanders mee zoals televisiepersoonlijkheid Jacques d'Ancona, oud-politievoorlichter Klaas Wilting, tv-presentator Koos Postema, voormalig wereldkampioen dammen Ton Sijbrands en Nederlands schaakgrootmeester John van der Wiel.
Krijgen we toch nog een (debat)match? Ben benieuwd wat er nog over is van de idealen zoals die in de laatste kolom van het Pepinterview (zie 2 posts terug) staan vermeld. (Dat komt trouwens sterk overeen met mijn herinnering aan het (vermeende?) Alohainterview. Dus ik twijfel nu toch een beetje over de oorsprong daarvan.)
Flow with the Go

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Jan 10, 2011 16:40

Uit het NRC Handelsblad:

Wat wil 50Plus?
Een deel van het politieke program van de nieuwe ouderenpartij heeft betrekking op AOW en pensioenen. Zo wil de partij voorkomen dat de AOW-leeftijd op termijn naar 67 jaar gaat, zoals door het vorige kabinet is besloten.

Zou Ton bang zijn dat hij tot zijn 67e door moet werken aan zijn autobiografie ;-)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jan 11, 2011 22:57

Jan Pieter wrote:Uit het NRC Handelsblad:

Wat wil 50Plus?
Een deel van het politieke program van de nieuwe ouderenpartij heeft betrekking op AOW en pensioenen. Zo wil de partij voorkomen dat de AOW-leeftijd op termijn naar 67 jaar gaat, zoals door het vorige kabinet is besloten.

Zou Ton bang zijn dat hij tot zijn 67e door moet werken aan zijn autobiografie ;-)
Ton Sijbrands wil meer gymnastiek op school, plus meer vakantiegeld en een 13de maand als hij straks in de AOW zit, schrijft Trouw:
Dat blijkt ook uit de doelen die 50Plus nastreeft: verhoging van het vakantiegeld voor AOW’ers van 5,5 naar 8 procent, een dertiende maand voor AOW’ers, handhaving van de AOW-leeftijd op 65 jaar. Maar ook: meer 50-plussers aan het werk, afschaffing van hun extra vrije dagen; afbouw van hypotheekrenteaftrek voor starters op de woningmarkt; minimaal zes uur gymnastiek en sport op scholen; maximaal drie publieke omroepen, een nationaal plan om integratie via sport en spel te bevorderen.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Jan 12, 2011 20:46

Ook gij Ton? ;-) Als ik het voor het zeggen zou hebben ga je pas op je 80e met pensioen! Spelen!!! :lol:

Hanco Elenbaas

Re:

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 24, 2011 19:13

Hanco Elenbaas wrote:Image Image

Ton Sijbrands begin april 2007 als co-auteur bij de presentatie van een boek over de dan bijna 60-jarige Johan Cruijff.
Ton: “Is er een markt voor dit soort boeken? Ik zou het zelf nooit kopen.”

http://www.sportgeschiedenis.nl/2007/04 ... aties.aspx

Wie is Johan Cruijff? Insiders duiden het orakel (Mik Schots & Jan Luitzen)
Arbeiderspers/Sporthuis, 2007, 287 pagina''s, € 17,95
ISBN 9-789029-564755
Ton Sijbrands over Johan Cruijff, George Orwell, Desi Bouterse, DWS, Feyenoord en een daminterland tegen België.

Image

Image

Image

Image

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jKInMFYKzZ0[/youtube]
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 02, 2011 02:37, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 24, 2011 20:02

Een verhaal van Ton Sijbrands uit de bundel 'Eeuwig Ajax', uitgebracht in 2000 ter gelegenheid van het honderdjarigbestaan van de Amsterdamse voetbalclub.

Image

Image

Image

Image

Post Reply