Ik las op Toernooibase in een nieuwsbericht dat de West-Hollandse Dambond en Dambond Midden Holland gaan fuseren. Dat is al één (logische) stap in de goede richting. Afschaffen is een erg radicale oplossing die op veel weerstand zal stuiten. Beter is de weg van de geleidelijke vermindering, door kleine bonden te laten fuseren. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de Provinciale Groninger Dambond (slechts rond de 100 leden) en de Drentse Dambond organisatorisch beter kunnen samengaan.aldert wrote:Helemaal mee eens. De KNDB-bestuur, de bondsraad, de provinciale besturen. Bij elkaar gaat dat schat ik om bijna 100 functies. Zoveel jeugdtrainers hebben we niet eens denk ik. Als we de provinciale besturen nou eens afschaffen, dan kunnen al die wel degelijk zeer betrokken dammers misschien bij hun club jeugd werven en begeleiden.
Ze zijn in ieder geval niet erg actief op internet. Ik vond een wilde bond in Groningen, de 'Nieuwe Noorder Dambond', met o.a. de wilde damclub Noorddijk. Ook in Friesland zijn er veel 'wilde dammers', op de site van de Provinciale Friese Dambond worden twee bonden vermeld: de Zuidwesthoekbond (met 21 clubs!) en It Dambûn Frysk Spul (met 11 clubs!). Ook schijnen er nog een aantal niet-georganiseerde wilde clubs te zijn. Dat zijn dus nogal wat 'wilde' dammers, alleen al in het noorden des lands!aldert wrote:Over de 'wilde clubs': Ik kan me niet voorstellen dat dat er enorm veel zijn, bij ons in de buurt weet ik er geen enkele. Wel is het natuurlijk uitstekend om te proberen die leden bij de KNDB te krijgen.
Doet de PFDB überhaupt pogingen om contact te leggen met deze verenigingen?