Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Arjen
Posts: 611
Joined: Fri Apr 30, 2004 11:22

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Arjen » Tue Jun 15, 2010 15:30

aldert wrote:Helemaal mee eens. De KNDB-bestuur, de bondsraad, de provinciale besturen. Bij elkaar gaat dat schat ik om bijna 100 functies. Zoveel jeugdtrainers hebben we niet eens denk ik. Als we de provinciale besturen nou eens afschaffen, dan kunnen al die wel degelijk zeer betrokken dammers misschien bij hun club jeugd werven en begeleiden.
Ik las op Toernooibase in een nieuwsbericht dat de West-Hollandse Dambond en Dambond Midden Holland gaan fuseren. Dat is al één (logische) stap in de goede richting. Afschaffen is een erg radicale oplossing die op veel weerstand zal stuiten. Beter is de weg van de geleidelijke vermindering, door kleine bonden te laten fuseren. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de Provinciale Groninger Dambond (slechts rond de 100 leden) en de Drentse Dambond organisatorisch beter kunnen samengaan.
aldert wrote:Over de 'wilde clubs': Ik kan me niet voorstellen dat dat er enorm veel zijn, bij ons in de buurt weet ik er geen enkele. Wel is het natuurlijk uitstekend om te proberen die leden bij de KNDB te krijgen.
Ze zijn in ieder geval niet erg actief op internet. Ik vond een wilde bond in Groningen, de 'Nieuwe Noorder Dambond', met o.a. de wilde damclub Noorddijk. Ook in Friesland zijn er veel 'wilde dammers', op de site van de Provinciale Friese Dambond worden twee bonden vermeld: de Zuidwesthoekbond (met 21 clubs!) en It Dambûn Frysk Spul (met 11 clubs!). Ook schijnen er nog een aantal niet-georganiseerde wilde clubs te zijn. Dat zijn dus nogal wat 'wilde' dammers, alleen al in het noorden des lands!

Doet de PFDB überhaupt pogingen om contact te leggen met deze verenigingen?

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Kosmos » Tue Jun 15, 2010 17:51

Arjen wrote:
aldert wrote:Helemaal mee eens. De KNDB-bestuur, de bondsraad, de provinciale besturen. Bij elkaar gaat dat schat ik om bijna 100 functies. Zoveel jeugdtrainers hebben we niet eens denk ik. Als we de provinciale besturen nou eens afschaffen, dan kunnen al die wel degelijk zeer betrokken dammers misschien bij hun club jeugd werven en begeleiden.
Ik las op Toernooibase in een nieuwsbericht dat de West-Hollandse Dambond en Dambond Midden Holland gaan fuseren. Dat is al één (logische) stap in de goede richting. Afschaffen is een erg radicale oplossing die op veel weerstand zal stuiten. Beter is de weg van de geleidelijke vermindering, door kleine bonden te laten fuseren. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de Provinciale Groninger Dambond (slechts rond de 100 leden) en de Drentse Dambond organisatorisch beter kunnen samengaan.
aldert wrote:Over de 'wilde clubs': Ik kan me niet voorstellen dat dat er enorm veel zijn, bij ons in de buurt weet ik er geen enkele. Wel is het natuurlijk uitstekend om te proberen die leden bij de KNDB te krijgen.
Ze zijn in ieder geval niet erg actief op internet. Ik vond een wilde bond in Groningen, de 'Nieuwe Noorder Dambond', met o.a. de wilde damclub Noorddijk. Ook in Friesland zijn er veel 'wilde dammers', op de site van de Provinciale Friese Dambond worden twee bonden vermeld: de Zuidwesthoekbond (met 21 clubs!) en It Dambûn Frysk Spul (met 11 clubs!). Ook schijnen er nog een aantal niet-georganiseerde wilde clubs te zijn. Dat zijn dus nogal wat 'wilde' dammers, alleen al in het noorden des lands!

Doet de PFDB überhaupt pogingen om contact te leggen met deze verenigingen?
It dambûn Frysk Spul is geen wilde bond, maar de bond voor beoefenaars van Fries dammen (= Oer Alles).
Zelf ben ik ook aangesloten bij een van deze clubs. Foeke Tiemensma is clubgenoot van mij bij de Rûge Wolf.
Bij het Fries kampioenschap sneldammen Frysk spul was ik dit seizoen tweede (bij Hollands dammen ging het wat minder ditmaal).
Heaven is no location, but a state of mind

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Tue Jun 15, 2010 21:03

henk stoop wrote:
Piet Bouma wrote:Ik vind het een beetje jammer dat de discussie wat gaat afglijden naar dienstverlening door de KNDB en de hoogte van de contributie en eventuele gradering naar afname van diensten.
Piet,

Het is niet de vraag wat jij en ik vinden van de hoogte van de contribuite in samenhang van wat we er voor terug krijgen. Het is de vraag wat al die dammers die geen KNDB-lid zijn er van vinden. En die vinden vaak de contributie veel te hoog.

Het is niet voor niets dat nadat de KNDB de contributie voor welpen en pupillen verdrievoudigde deze leeftijdscategoriën in korte tijd nagenoeg zijn gehalveerd.

Wat mij betreft wordt de KNDB contributie vijf euro per jaar en worden er forse inschrijfgelden gehanteerd voor veel wedstrijden. Bijvoorbeeld: lendelijke competitie:
ereklasse: 500 euro
hoofdklasse: 400 euro
1e klasse: 300 euro
2e klasse: 250 euro

Als dit bij alle wedstrijden gebeurt dan komen dezelfde financiën binnen, maar worden ze betaald door de veel-spelers.
Dag Henk,
Enerzijds gaat het weliswaar niet om grote bedragen, maar het gaat inderdaad niet om wat wij redelijk vinden maar hoe betrokken dammers dat ervaren. Als je wilde dammers binnen wilt halen bij provinciale bonden dan betalen ze dubbel, en voor provincie en nationaal, zonder dat ze daar veel voor terug hoeven te krijgen. Dus waarom niet gewoon recreatie KNDB-lid?
Ik denk dat het de moeite waard is om te overwegen voor verschillende doelgroepen de contributie te verlagen en dammers financieel te laten bijdragen aan diensten die ze afnemen van de bond. Neem je oproep mee in een lijst van suggesties om de dambond weer nieuw leven in te blazen en het ledental weer te laten toenemen.
Weten jullie trouwens namen en adressen van wilde bonden, verenigingen en/of dammers. Die kunnen naar mij privé gemailed worden: frans_dejonge@hotmail.com Dank daarvoor.

Groet,
Frans
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Tue Jun 15, 2010 21:18

Jos van der Geest wrote:
Frans de Jonge wrote:Wie weet, waar en om hoeveel wilde dammers, verenigingen en bonden gaat?
Dit zijn maar wat losse ideeen.

En ja ik weet het, al dat klote geld :(

Jos, blijf meedenken! er komen toch wel goeie suggesties binnen!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Piet Bouma » Tue Jun 15, 2010 21:48

Oei, wat een reacties over geld.
Wat losse opmerkingen.
Henk Stoop bedoelt wrs. bedragen per team (hoop ik tenminste).
De KNDB buigt al enigszins om naar speler betaalt. Zie voorstel halve finale, budget-neutraal door inschrijfgelden met vrijstelling voor terugvallers uit NK finale en provinciale kampioenen. (Invloed topspelers en provincies….. :) )
Programmaboekjes van Nationale Competitie moeten door verenigingen worden betaald.
Overigens zit de financiële huishouding van de KNDB best ingewikkeld in elkaar. Er is een speciale financiële commissie met ook bondsraadsleden (weer die provinciale invloed! :) ), die daar het beste oog op heeft.
Maar waar het mij om ging, is dat de damsport helemaal niet zo duur is. Als men daarom al afhaakt en wild wil gaan spelen, dan zie ik ze ook niet wilde bonden met een afdracht van 20 Euro bij ons aansluiten.
(Even de nadruk op ons! Dieter: “Drive voor de KNDB om wedstrijden goed te organiseren om zodoende veel deelnemers te winnen waardoor inkomsten komen”
Dat had natuurlijk moeten zijn: Drive voor ons).

De wilde bond van Friesland heeft een eigen internetsite: http://home.kpn.nl/i.bruinsma/zwhdambond/index.html met een mooie adressenlijst. (tip!).
Maar volgens mij zijn er in het verleden al diverse pogingen in Groningen en Friesland geweest om de wilden aan te laten sluiten bij de KNDB.

Maar, maar ….wat helemaal ondersneeuwt is een reactie van de nieuwe generatie, een wereldkampioen aspiranten notabene!

Die pleit voor een heel andere maatregel. Moeten we daar niet naar luisteren en over discussiëren! En hij vindt die gesuggereerde toename bij Nationale competitie maar onzin (de toename is trouwens al weer een kleine afname en veel provincies klagen dat hun eigen provinciale competitie veel minder is geworden. In Friesland overigens niet hoor!).

De losgekoppelde halve finales bij de jeugd zijn al naar een sneller speeltempo gegaan. Maar de jeugdfinales (aspiranten en junioren) worden volgens mij nog via het oude vertrouwde (1950! tempo) gespeeld.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de jeugdfinalisten van 2009 hier over denken. Zouden zij die jeugdfinales (en andere wedstrijden) ook in rapid-tempo willen afwerken?
Dit zijn de spelers:
Roel Boomstra, Pieter Steijlen, Zainal Palmans, Frerik Andriessen, Thijs Gerritsen, Harmjan Lammers, Casper Remeijer, Matthias de Kruijf, Nick Hoving, Richard Bos, Michel Stempher, Jan van Dijk, Thijs van den Broek, Koos van Amerongen, Martijn de Leeuw, Rik Verboon, Wouter Sipma, Bert Aalberts, Jeroen Cremers, Ritchie Wijnker, Pepijn van den Brink, Marc den Hartog.

Het zou mooi zijn als deze nieuwe generatie daar eens een oordeel over geeft. Op dit forum, maar misschien dat coordinator jeugdzaken Rob Aartsen dat ook kan onderzoeken.
Want ik denk dat we moeten gaan luisteren naar deze nieuwe generatie (was dat niet de topic titel?) En Thijs’ zijn dammen voor dummies: Tjalling een mooie taak!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by groenteboer » Tue Jun 15, 2010 22:26

Niet doen!!! Ik ben al groot tegenstander van het verkorten in de halve finale! De aansluiting met de rest van Europa en de wereld gaat verloren; zeker als we de finale ook nog eens verpesten. Bij de jeugd EK's en jeugd WK's wordt nog altijd gespeeld met 80 min. + 1 min. per gespeelde zet per persoon per partij. Daar moet begonnen worden met een aanpassing en daarop kunnen wij anticiperen. De breedtesport is uiteraard heel belangrijk, maar als dat betekent dat we internationaal gezien de aansluiting met Rusland en opkomend land China helemaal verliezen... liever niet.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Piet Bouma » Tue Jun 15, 2010 22:31

groenteboer wrote:..... Bij de jeugd EK's en jeugd WK's wordt nog altijd gespeeld met 80 min. + 1 min. per gespeelde zet per persoon per partij. Daar moet begonnen worden met een aanpassing .....
Ik lees hier iets aparts.
Wel eens met verkorting met speelduur, maar dan mondiaal ingezet?
Nou dan die jeugdspelers ook maar gelijk enqueteren tijdens die Incasso Young Masters!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by groenteboer » Tue Jun 15, 2010 22:40

Piet Bouma wrote:
groenteboer wrote:..... Bij de jeugd EK's en jeugd WK's wordt nog altijd gespeeld met 80 min. + 1 min. per gespeelde zet per persoon per partij. Daar moet begonnen worden met een aanpassing .....
Ik lees hier iets aparts.
Wel eens met verkorting met speelduur, maar dan mondiaal ingezet?
Nou dan die jeugdspelers ook maar gelijk enqueteren tijdens die Incasso Young Masters!
Jep.. maar dat moet wel in stapjes. Niet zoals de KNDB nu doet bij de halve finale jeugd. Langzaam in een paar jaar afbouwen lijkt me het beste, zodat men eraan kan wennen.

In Hoogeveen bij het MTB Open doen wij al een eerste stap: 80 minuten + 30 sec. per gespeelde zet per persoon per partij. Momenteel ligt de FMJD nog behoorlijk dwars, want 80 + 30 is geen officieel erkend Fischer-speeltempo.... Maar later hierover meer.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Kosmos » Wed Jun 16, 2010 18:11

Piet Bouma wrote:Oei, wat een reacties over geld.
Wat losse opmerkingen.
Henk Stoop bedoelt wrs. bedragen per team (hoop ik tenminste).
De KNDB buigt al enigszins om naar speler betaalt. Zie voorstel halve finale, budget-neutraal door inschrijfgelden met vrijstelling voor terugvallers uit NK finale en provinciale kampioenen. (Invloed topspelers en provincies….. :) )
Programmaboekjes van Nationale Competitie moeten door verenigingen worden betaald.
Overigens zit de financiële huishouding van de KNDB best ingewikkeld in elkaar. Er is een speciale financiële commissie met ook bondsraadsleden (weer die provinciale invloed! :) ), die daar het beste oog op heeft.
Maar waar het mij om ging, is dat de damsport helemaal niet zo duur is. Als men daarom al afhaakt en wild wil gaan spelen, dan zie ik ze ook niet wilde bonden met een afdracht van 20 Euro bij ons aansluiten.
(Even de nadruk op ons! Dieter: “Drive voor de KNDB om wedstrijden goed te organiseren om zodoende veel deelnemers te winnen waardoor inkomsten komen”
Dat had natuurlijk moeten zijn: Drive voor ons).

De wilde bond van Friesland heeft een eigen internetsite: http://home.kpn.nl/i.bruinsma/zwhdambond/index.html met een mooie adressenlijst. (tip!).
Maar volgens mij zijn er in het verleden al diverse pogingen in Groningen en Friesland geweest om de wilden aan te laten sluiten bij de KNDB.

Maar, maar ….wat helemaal ondersneeuwt is een reactie van de nieuwe generatie, een wereldkampioen aspiranten notabene!

Die pleit voor een heel andere maatregel. Moeten we daar niet naar luisteren en over discussiëren! En hij vindt die gesuggereerde toename bij Nationale competitie maar onzin (de toename is trouwens al weer een kleine afname en veel provincies klagen dat hun eigen provinciale competitie veel minder is geworden. In Friesland overigens niet hoor!).

De losgekoppelde halve finales bij de jeugd zijn al naar een sneller speeltempo gegaan. Maar de jeugdfinales (aspiranten en junioren) worden volgens mij nog via het oude vertrouwde (1950! tempo) gespeeld.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de jeugdfinalisten van 2009 hier over denken. Zouden zij die jeugdfinales (en andere wedstrijden) ook in rapid-tempo willen afwerken?
Dit zijn de spelers:
Roel Boomstra, Pieter Steijlen, Zainal Palmans, Frerik Andriessen, Thijs Gerritsen, Harmjan Lammers, Casper Remeijer, Matthias de Kruijf, Nick Hoving, Richard Bos, Michel Stempher, Jan van Dijk, Thijs van den Broek, Koos van Amerongen, Martijn de Leeuw, Rik Verboon, Wouter Sipma, Bert Aalberts, Jeroen Cremers, Ritchie Wijnker, Pepijn van den Brink, Marc den Hartog.

Het zou mooi zijn als deze nieuwe generatie daar eens een oordeel over geeft. Op dit forum, maar misschien dat coordinator jeugdzaken Rob Aartsen dat ook kan onderzoeken.
Want ik denk dat we moeten gaan luisteren naar deze nieuwe generatie (was dat niet de topic titel?) En Thijs’ zijn dammen voor dummies: Tjalling een mooie taak!
Piet, ik heb zonder er ook maar 1 cent aan te verdienen het boekje Oom Jan leert zijn neefje dammen geschreven.
Geen enkel probleem dat ik er niks mee verdiend heb persoonlijk, dat was mijn geschenk aan de damwereld.
Ik had gehoopt dat veel dammers een boekje gekocht hadden (zacht prijsje tenslotte) en weggeven zouden aan neefje, nichtje, zoon, vriendje etc. Maar de damwereld blinkt uit in apathie, het damboekje eindigt zoals alle damboeken in de ramsj...
Maar zelfs de Bhagavad Gita en de Anugita belanden in de ramsj, dus over de inhoud zegt het niks. Hoeveel boekjes heb jij trouwens gekocht, Piet?
De damwereld laat zulke kansen keer op keer liggen.....
Waar zou ik dan in Kosmosnaam de motivatie vandaan moeten halen om nog meer damboeken te schrijven?
Ik denk dat de koek na CID I en II, hele series youtube-filmpjes en partijproblemen wel op is, dankzij de overweldigende non-interesse uit de vaderlandse damwereld.
Slotsom: Er is geen interesse, geen passie, geen enthousiasme. Een dergelijke instelling kun je niet veranderen (zie gebed Bert Zwart): Harten kun je niet dwingen. Het lijkt me dus verstandiger dat ik me met andere dingen bezig ga houden, dit levert immers niks positiefs of constructiefs op.

Jullie zoeken het allemaal maar uit verder.
Heaven is no location, but a state of mind

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Fri Jun 18, 2010 14:49

Piet Bouma wrote: De wilde bond van Friesland heeft een eigen internetsite: http://home.kpn.nl/i.bruinsma/zwhdambond/index.html met een mooie adressenlijst. (tip!).
Maar volgens mij zijn er in het verleden al diverse pogingen in Groningen en Friesland geweest om de wilden aan te laten sluiten bij de KNDB.
Dag Piet, waarom zijn de toenaderingspogingen mislukt? Weet jij dat misschien en van wanneer dateren de laatste pogingen ongeveer?
En wanneer zou de KNDB weer interessant kunnen zijn voor de "wilde" dammers, verenigingen en bonden in Groningen en Friesland? Moeten deze verenigingen lid worden van provinciale bonden of kan het rechtstreeks van de KNDB?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Tue Jun 22, 2010 06:10

[quote="thijs van den broek Heeft jeugd zin om 4 tot 6 uur achter een bord te zitten Voor EEN POTJE? Ik denk dat op beiden vragen nee geantwoord kan worden. De jeugd van tegenwoordig veranderd word alleen nog maar sneller dan ze nu al zijn het moet spectaculerder![/quote]

Spectaculairder zou ook kunnen zijn om digitale toernooien, kompetities en ook interlands te organiseren. Gezien de kosten, know how en organisatorische en logistieke inspanningen gefaseerd opstarten. In plaats van dure reizen en tijdvretende evenementen wedstrijden via internet qua zetten en beelden te volgen. (Te) Dure interlands (met Suriname) niet meer altijd face to face maar ook als aanvulling via internet. (Natuurlijk moet geprobeerd worden om ook de fysieke ontmoetingen overeind te houden en uit te breiden.) De (PR) mogelijkheden nemen hiermee gigantisch toe. Wedstrijden met de nieuwe (China en India) maar ook traditionele damlanden (Afrika, Midden Amerika, enz.). Mogelijk zijn hier mondiaal sponsors voor te interesseren? Of zijn dit soort gedachten (nog) te ambitieus.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by thijs van den broek » Tue Jun 22, 2010 17:35

Frans de Jonge wrote:[quote="thijs van den broek Heeft jeugd zin om 4 tot 6 uur achter een bord te zitten Voor EEN POTJE? Ik denk dat op beiden vragen nee geantwoord kan worden. De jeugd van tegenwoordig veranderd word alleen nog maar sneller dan ze nu al zijn het moet spectaculerder!
Spectaculairder zou ook kunnen zijn om digitale toernooien, kompetities en ook interlands te organiseren. Gezien de kosten, know how en organisatorische en logistieke inspanningen gefaseerd opstarten. In plaats van dure reizen en tijdvretende evenementen wedstrijden via internet qua zetten en beelden te volgen. (Te) Dure interlands (met Suriname) niet meer altijd face to face maar ook als aanvulling via internet. (Natuurlijk moet geprobeerd worden om ook de fysieke ontmoetingen overeind te houden en uit te breiden.) De (PR) mogelijkheden nemen hiermee gigantisch toe. Wedstrijden met de nieuwe (China en India) maar ook traditionele damlanden (Afrika, Midden Amerika, enz.). Mogelijk zijn hier mondiaal sponsors voor te interesseren? Of zijn dit soort gedachten (nog) te ambitieus.[/quote]

Natuurlijk is dit niet te ambitieus! Heel leuk idee! alleen ik ben bang dat dit niet zomaar meer jeugdleden trekt. Ik vind het jammer dat geen een lid van de bondsraad hier zegt dat de tijd wat jeugdvriendelijker moet. We kunnen nog zo veel damz-dagen organiseren als je niks doet aan het "slakkendammen" zal er steeds minder jeugd komen en dus ook steeds minder leden.

kneeltje
Posts: 206
Joined: Sun Oct 05, 2003 15:39

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by kneeltje » Tue Jun 22, 2010 18:04

Thijs vd Broek: We kunnen nog zo veel damz-dagen organiseren als je niks doet aan het "slakkendammen" zal er steeds minder jeugd komen en dus ook steeds minder leden.

Ha die Thijs. Dit is niet helemaal waar wat je zegt. De halve finales worden volgend jaar in 2 dagen gespeeld met versneld tempo. We gaan de goede kant op!

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by thijs van den broek » Tue Jun 22, 2010 21:41

kneeltje wrote:Thijs vd Broek: We kunnen nog zo veel damz-dagen organiseren als je niks doet aan het "slakkendammen" zal er steeds minder jeugd komen en dus ook steeds minder leden.

Ha die Thijs. Dit is niet helemaal waar wat je zegt. De halve finales worden volgend jaar in 2 dagen gespeeld met versneld tempo. We gaan de goede kant op!
Wat heb je eraan als deze tijd niet in de finale word toegepast? Maar idd toch een vooruitgang nu de nationale competitie en het volwassen nederlandskampioenschap en natuurlijk de fmjd nog.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Thu Jun 24, 2010 07:02

Piet Bouma wrote:Oei, wat een reacties over geld.
Maar waar het mij om ging, is dat de damsport helemaal niet zo duur is. Als men daarom al afhaakt en wild wil gaan spelen, dan zie ik ze ook niet wilde bonden met een afdracht van 20 Euro bij ons aansluiten.
Ben het eens met Piet dat het helemaal niet zo duur is het lidmaatschap van de KNDB. Maar de eerste inventarisaties leren dat we nu al bij noordelijke provincies minimaal 400 "wilde" dammers tellen. Aansluiten bij ons moet wel interessant voor ze zijn. Alleen maar lid zijn met een bondsblad voor een luttel contributiebedrag lijkt nu nog niet voldoende om ze over de streep te halen.
Zijn er ook gegevens bekend over "wilde" damverenigingen en aantallen leden buiten Groningen, Friesland en Noord-Holland om?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply