Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Sun Jun 13, 2010 11:28

Sinds gisteren ben ik een nieuw lid van de Bondsraad. Ik zit nu al 40 jaar in de dammerij en zie ondanks nieuwe technologische ontwikkelingen dat de damsport in essentie nog erg traditioneel is. De clubavonden en competitiewedstrijden worden nog steeds in "achterafzaaltjes" gehouden. Aan PR en communicatie kan nog veel worden verbeterd en ook technologie kan nog proactiever worden ingezet. Met damvrienden op het Forum hoop ik dat creatief over de innovatie van de damsport wordt gediscussieerd en dat dit kan bijdragen aan de voeding van de beleidsplannen van de KNDB. Deze plannen worden tot op heden ogenschijnlijk nog in "achterafkamertjes" en niet interactief met de damliefhebbers gemaakt. Ik hoop op een interessante uitwisseling met veel nieuwe en uitdagende ideeën van damvrienden die de damsport aan het hart gaat.

Als we het hebben over kompetetiewedstrijden zie je een forse toename naar de landelijke kompetetie op zaterdagen. Het loont ondertussen moeite om eens te bezien of hier niet meer media-aandacht voor kan worden verkregen. Dit kan ook tot betere sponsorwerving leiden. Waarom niet op zaterdagen op 3 of 4 publiekstoegankelijke locaties in het land alle kompetetiewedstrijden laten spelen. Voor toeschouwers en spelers kan dit veel attractiever zijn. Je kan het zelf zo organiseren dat per klasse gemeenschappelijk wordt gespeeld. Dat maakt het voor spelers, toeschouwers en media nog veel spannender! Bijvoorbeeld de ereklasse met meer dan 100 dammers met veel mondiale toppers!!
Voor dergelijke grootschalige evenementen kan ook gemakkelijker de regionale media worden benaderd en naar regionale sponsors worden gezocht. Temeer wanneer er een moderne site actueel wordt gehouden met mogelijkheden van het digitaal volgen van wedstrijden en reclamemogelijkheden voor sponsors.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jos van der Geest
Posts: 28
Joined: Sun May 16, 2010 04:40
Location: Castricum

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Jos van der Geest » Mon Jun 14, 2010 00:25

Wat ik ook zie is dat er nog heel veel wilde clubs zijn, ofwel clubs die niet aangesloten zijn bij de bond. Vaak ook omdat men zegt dat de afdracht te hoog is in hun opinie. Weliswaar ben ik ook lid van zo een wilde club (damvereniging de broeikas welke in Akersloot is gevestigd) maar ben wel persoonlijk kndb lid. Bij de keuze van de club was het de afstand naar de club en bovenal het belangrijkste, ook de gezelligheid, ook al is het potje dammen ook belangrijk is. Ik weet niet of je hier mee wat kan. Het gaat om wilde clubs in zijn algemeenheid, niet specifiek de club waar ik lid van ben.

Verder wens ik je veel succes met je nieuwe job.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Frans de Jonge » Mon Jun 14, 2010 06:21

Jos van der Geest wrote:Wat ik ook zie is dat er nog heel veel wilde clubs zijn, ofwel clubs die niet aangesloten zijn bij de bond. Vaak ook omdat men zegt dat de afdracht te hoog is in hun opinie. Weliswaar ben ik ook lid van zo een wilde club (damvereniging de broeikas welke in Akersloot is gevestigd) maar ben wel persoonlijk kndb lid. Bij de keuze van de club was het de afstand naar de club en bovenal het belangrijkste, ook de gezelligheid, ook al is het potje dammen ook belangrijk is. Ik weet niet of je hier mee wat kan. Het gaat om wilde clubs in zijn algemeenheid, niet specifiek de club waar ik lid van ben.

Verder wens ik je veel succes met je nieuwe job.
Dank Jos,
Er zijn her en der wat wilde clubs en er staat me ook bij een enkele wilde bond. En regelmatig hoor je geluiden dat de gewone gezelligheidsdammer weinig aan de KNDB heeft en dat bij voortgaande contributieverhoging door de KNDB de bereidheid tot lidmaatschap KNDB afneemt. Een goed idee trouwens om persoonlijk lid van de KNDB te worden, je steunt er toch weer een armlastige kleine denksportbond mee (als lid ook weer via subsidies van VWS en NOC/NSF). Zelf ben ik ook persoonlijk lid omdat ik geen actief beoefenaar meer ben. Voor 20 euro ben je al persoonlijk lid van de KNDB, terwijl als je als vereniging staat ingeschreven 35 euro per seniorlid betaalt. Daarnaast betaal je als je vereniging is aangesloten bij een provinciale dambond ook nog eens contributie (10 euro per jaar en meer vermoed ik). Dus 45 euro of meer betaal je als dammer voor diensten die je niet van provinciale dambond of KNDB afneemt (waarom een gestapelde contributie handhaven voor club, provincie en KNDB, waarom niet betalen voor zelf te kiezen diensten?), terwijl een persoonlijk lidmaatschap KNDB maar 20 euro kost en je daarvoor het fraaie Damspel ontvangt.
Ben toch benieuwd naar de omvang van het aantal "wilde" dammers en damverenigingen om te zien of we die toch niet binnenboord kunnen houden en waar mogelijk ook vanuit de KNDB iets interessants kunnen doen. Maar ook andersom om te kijken of vanuit de gezelligheidsverenigingen acties kunnen worden ondernomen om propaganda en/of jeugddammen locaal te organiseren. Wie weet, waar en om hoeveel wilde dammers, verenigingen en bonden gaat?[/b]
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Dieter » Mon Jun 14, 2010 08:45

Zoals ik op de BR zaterdag al liet weten overwegen niet in KNDB wedstrijden uitkomende spelers van Limburg om uit de KNDB te stappen. Individueel zou dit kunnen gaan om een kleine 100 spelers en zelfs een aantal clubs overweegt om uit de nationale bond te stappen. Redenen: loskoppeling van provinciale en nationale wedstrijden, geen inspraak/stemrecht meer in beleid van de KNDB, steeds duurder en steeds minder voor terugontvangen.
Besturen zonder rekening te houden met de wensen van je achterban, daar betaal je vroeg of laat de rekening van. Dat staat te gebeuren richting de provinciale bonden en de topspelers volgen. Het is 1 voor 12 voor het huidige bestuur om zich te beraden over de explosieve situatie, als er niet snel iets gebeurt gaat het nog helemaal fout.

Jos van der Geest
Posts: 28
Joined: Sun May 16, 2010 04:40
Location: Castricum

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Jos van der Geest » Mon Jun 14, 2010 18:14

Natuurlijk wil ik niet zeuren, maar moet toch wat over me hart.

Als ik kijk naar de contributie van onze club, ligt dit op 50 euro. Dit is inclusief notatieboekje, inclusief koffie (of thee) met koekje en inclusief laatste gezellige avond. Als onze club lid van de kndb zou zijn zou dat dan 95 euro zijn inclusief afdracht provinciale bond. Dat is bijna een verdubbeling en ik denk dat veel mensen dat niet zien zitten. Voor 20 euro afdracht zou ik wel een poging kunnen ondernemen. Waar zit dat verschil in tussen clubafdracht en persoonlijk lid van 15 euro in?

Misschien dat je hier wat mee kan. Ik besef dat ook de dambond te maken heeft met bezuinigingen omdat het rijk minder subsidie geeft. Ik besef ook dat een komend kabinet nog meer gaat snijden hierin. Maar dan nog...
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Piet Bouma » Mon Jun 14, 2010 20:35

Ik vind het een beetje jammer dat de discussie wat gaat afglijden naar dienstverlening door de KNDB en de hoogte van de contributie en eventuele gradering naar afname van diensten.
Laten we wel zijn, de KNDB doet naast Het Damspel enorm veel meer dingen voor de damsport in het geheel.

Laat ik eens wat opnoemen: het uitgeven van gratis folders en CD ten behoeve van de jeugd (DamZ!), het leveren van opleidingen voor damtrainers/kader, het organiseren van trainingsgroepen overal in het land, alsmede landelijke trainingen voor jeugd, subtop, vrouwen en top. Het ontwikkelen van Dammentor. Daarnaast natuurlijk Het Damspel, maar ook websites als KNDB-site, DamZ!, DamXL (en ook Toernooibase, die op een server betaald door de KNDB gehost wordt.)
En dan de ondersteuning van bondsbureau ten opzichte van allerlei toernooien, programmaboekjes toernooien en dergelijke. En er zal vast nog veel meer zijn.

Ik vind het dan wat kortzichtig dat je gaat stellen dat je alleen moet betalen voor diensten die je afneemt.
Dat je kritisch kijkt naar de kosten van dienstverlening van KNDB en misschien geldstromen meer naar breedtesport dan naar topsport laat vloeien, is een heel andere en beleidsmatige discussie.
Maar waar hebben we het eigenlijk over. Ik heb een dochter, die elke week paardrijles heeft, kosten voor 1 uurtje: 11 Euro. Op jaarbasis een dikke 550 Euro. Een andere dochter heeft als hobby muziek en heeft een uurtje muziekles. Kosten: 426 Euro. Zelf betaal ik bij Huizum voor 4 uren per week een jaarcontributie van 130 Euro inclusief afdracht aan de bond(en).

En jammer vind ik ook als men zegt geen provinciale invloed meer te hebben op het beleid van de KNDB. Laten we wel zijn: van elke provincie kan (en is er volgens mij) een afgevaardigde in de Bondsraad. Dat daar niet meer gestemd wordt via de ledenaantallen (zoals bij de vroeger AV) is een andere zaak . Dus er is daadwerkelijke invloed van de provincies op beleid.

Ik denk dat eerder de onvrede, die we allemaal hebben (ik ook) voortvloeit uit het feit dat we langzaam zien dat de deelname aan en populariteit van de damsport steeds verder afglijdt. Dit ondanks allerlei acties, maatregelen etc. die er tot dusver bedacht zijn, door de één mogelijk verfoeit en door de ander verwelkomt als mogelijk een kentering.
En dan verketteren we weer de KNDB.
Maar die KNDB, dat zijn we allemaal en dat moeten we ook zo houden.
Een stuk solidariteit naar onze damsport en onze dambond, ondanks dat we verschil hebben van mening over bijv. halve finales, plusjes, beleid voor keuzeplaatsen, tuchtreglement, PR etc. etc.
Als we dat eens goed voor ogen houden, bestuurders (ook maar vrijwilligers), betaalde krachten, topspelers, jeugdspelers, recreatiespelers, clubs en alle andere vrijwilligers.
Een lichte anekdote tot slot. Tijdens het NK 2010 belde een KNDB-bestuurder(!) mij met een probleempje. Uiteindelijk zei hij: “Nou dan hebben ze dat bij de KNDB niet goed geregeld….” Ik heb hem toen maar uit de droom geholpen, dat hij ook KNDB was.

Zo, dat moest ik eventjes kwijt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Gerard de Groot
Posts: 351
Joined: Mon Jul 07, 2003 22:09
Location: the Netherlands

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Gerard de Groot » Mon Jun 14, 2010 21:05

Piet Bouma wrote:Zo, dat moest ik eventjes kwijt.
Applaus! Helemaal mee eens.

Maar de suggestie van Jos om na te gaan hoe we de 'wilde dammers' binnen boord kunnen halen, is uiteraard een zinvolle.
Het begint denk ik bij trots. Trots op het feit dat je een dammer bent en trots op de prestaties van onze vertegenwoordigers in nationale, Europese en wereldkampioenschappen. Dan is het meer vanzelfsprekend dat je daaraan wilt bijdragen door middel van een bescheiden bondscontributie.

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by thijs van den broek » Mon Jun 14, 2010 22:23

Gerard de Groot wrote:
Piet Bouma wrote:Zo, dat moest ik eventjes kwijt.
Applaus! Helemaal mee eens.

Maar de suggestie van Jos om na te gaan hoe we de 'wilde dammers' binnen boord kunnen halen, is uiteraard een zinvolle.
Het begint denk ik bij trots. Trots op het feit dat je een dammer bent en trots op de prestaties van onze vertegenwoordigers in nationale, Europese en wereldkampioenschappen. Dan is het meer vanzelfsprekend dat je daaraan wilt bijdragen door middel van een bescheiden bondscontributie.
Goed dat hier eens naar gekeken word maar wat mij nog een veel groter probleem lijkt is het jeugdbeleid. Op de eerste plaats zoals al aangegeven word door Piet zou er veel meer ingezet moeten worden op breedtesport en niet op een individu. Daarnaast maken naar mijn mening heel veel mensen de fout dat ze zich nu blindstaren op de nationale competitie "er is daar een stijging van deelnamen, waarom iets aan doen?" en nog meer van dit soort (domme) uitspraken. Ok mooi meer deelname, maar bereik je met deze vorm van de nationale competitie ook doorstroom van jeugd? Heeft jeugd zin om 4 tot 6 uur achter een bord te zitten Voor EEN POTJE? Ik denk dat op beiden vragen nee geantwoord kan worden. De jeugd van tegenwoordig veranderd word alleen nog maar sneller dan ze nu al zijn het moet spectaculerder! We kunnen maar het beste, als de KNDB echt geen modernisering wil doorvoeren maar wachten, wachten tot er een tijdmachine word ondekt dan kan de HUIDIGE KNDB naar 1950 gaan waar zij thuishoort. Een ander altarnatief dan wachten op een tijdmachine is langzaam afsterven...
een ander punt is natuurlijk het image van de damsport zoals ook al een keer door andere jeugdspelers word het dammen (bij mensen die er niet zoveel van afweten) gezien als een simpel spel waar je niet voor kan trainen. Zo krijg ik zelf vaak de vraag. dammen.. kun je daar voor trainen dan? Waar ik natuurlijk volmondig ja op zeg, en zeg dat ik zelf al meer dan 50 damboeken heb en daar vaak in train. Ik heb zelfs iets heel interresants gevonden en dat is dit http://www.bol.com/nl/l/nederlandse-boe ... 0085259bnu het gaat hier over boeken voor dummies waar op een simpele manier de grondregels en strategies uitgelegd word ik heb er zelf al een aantal. Ik heb heel lang gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat er geen dammen bij zit.. wel schaken go bright en nog veel meer. Het lijkt me leuk als een ervaren boekenmaker in de damwereld miss eens kan gaan proberen om zo'n damboek voor dummies te maken. Om de kloof tussen de gewone man en de damsport eens te verkleinen. En om mensen een goed beeld te geven op ons mooie spel.

Jos van der Geest
Posts: 28
Joined: Sun May 16, 2010 04:40
Location: Castricum

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Jos van der Geest » Mon Jun 14, 2010 23:27

Beste Piet,

Het is niet dat ik over het geld wil hebben. Het is slechts een constatering. Zelf ben ik zoals ik zei persoonlijk lid. Ook om de damsport te stimuleren op alle mogelijke manieren. En ja wat betreft geld, ja alles kost geld, dat is zeker waar. Maar het is ook hoe mensen er tegenaan kijken. En dan specifiek wilde clubs.

Ik ben blij met de kndb. Deze doet veel goede dingen voor de damsport. Leuke is ook, als je toernooien speelt je dit ook weer terug ziet, hetzij via toernooibase hetzij via de website van het toernooi zelf.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

Arjen
Posts: 611
Joined: Fri Apr 30, 2004 11:22

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Arjen » Tue Jun 15, 2010 08:12

Gerard de Groot wrote:Maar de suggestie van Jos om na te gaan hoe we de 'wilde dammers' binnen boord kunnen halen, is uiteraard een zinvolle.
Dit lijkt me zeker een zinvolle (maar niet nieuwe?) suggestie. Jos denkt dat de groep 'wilde dammers' niet bij de KNDB aangesloten wil zijn vanwege de te hoge afdracht aan de KNDB. En dat is denk ik ook zo, al ben ik het helemaal met Piet eens dat we op jaarbasis spreken over slechts een minimaal bedrag aan contributie, in vergelijking tenminste met andere sporten. Maargoed, de wilde dammers zijn neem ik aan mensen die een gezellige bezigheid willen hebben op een doordeweekse avond. En wat er verder (nationaal en internationaal) met dat damspel gebeurd, zal het merendeel van hen niet veel boeien. Maar het is, zo lijkt me toch, een kleine moeite om deze dammers te integreren in de KNDB, wat het officiële ledenaantal ten goede zal komen. En dat is weer positief t.o.v. bijvoorbeeld sponsors en het NOC/NSF. Hoe dan concreet? Als dat moet door een 'gradering van de contributie naar afname van KNDB-diensten', dan moet dat maar. Mooie taak trouwens voor de provinciale bonden, om de 'wilde dammers' binnen haar gebiedsgrenzen over te halen om de wilde haren van zich af te schudden!

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by henk stoop » Tue Jun 15, 2010 08:33

Piet Bouma wrote:Ik vind het een beetje jammer dat de discussie wat gaat afglijden naar dienstverlening door de KNDB en de hoogte van de contributie en eventuele gradering naar afname van diensten.
Piet,

Het is niet de vraag wat jij en ik vinden van de hoogte van de contribuite in samenhang van wat we er voor terug krijgen. Het is de vraag wat al die dammers die geen KNDB-lid zijn er van vinden. En die vinden vaak de contributie veel te hoog.

Het is niet voor niets dat nadat de KNDB de contributie voor welpen en pupillen verdrievoudigde deze leeftijdscategoriën in korte tijd nagenoeg zijn gehalveerd.

Wat mij betreft wordt de KNDB contributie vijf euro per jaar en worden er forse inschrijfgelden gehanteerd voor veel wedstrijden. Bijvoorbeeld: lendelijke competitie:
ereklasse: 500 euro
hoofdklasse: 400 euro
1e klasse: 300 euro
2e klasse: 250 euro

Als dit bij alle wedstrijden gebeurt dan komen dezelfde financiën binnen, maar worden ze betaald door de veel-spelers.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Dieter » Tue Jun 15, 2010 09:49

henk stoop wrote:
Piet Bouma wrote:Ik vind het een beetje jammer dat de discussie wat gaat afglijden naar dienstverlening door de KNDB en de hoogte van de contributie en eventuele gradering naar afname van diensten.
Piet,

Het is niet de vraag wat jij en ik vinden van de hoogte van de contribuite in samenhang van wat we er voor terug krijgen. Het is de vraag wat al die dammers die geen KNDB-lid zijn er van vinden. En die vinden vaak de contributie veel te hoog.

Het is niet voor niets dat nadat de KNDB de contributie voor welpen en pupillen verdrievoudigde deze leeftijdscategoriën in korte tijd nagenoeg zijn gehalveerd.

Wat mij betreft wordt de KNDB contributie vijf euro per jaar en worden er forse inschrijfgelden gehanteerd voor veel wedstrijden. Bijvoorbeeld: lendelijke competitie:
ereklasse: 500 euro
hoofdklasse: 400 euro
1e klasse: 300 euro
2e klasse: 250 euro

Als dit bij alle wedstrijden gebeurt dan komen dezelfde financiën binnen, maar worden ze betaald door de veel-spelers.
Met die gedachte is iets te doen, hier zitten meerdere goede kanten aan,
- goedkoop voor niet in KNDB wedstrijden actieve dammers
- gebruikers betalen
- Drive voor de KNDB om wedstrijden goed te organiseren om zodoende veel deelnemers te winnen waardoor inkomsten komen

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Jan Pieter » Tue Jun 15, 2010 13:44

Dieter wrote:
henk stoop wrote:Wat mij betreft wordt de KNDB contributie vijf euro per jaar en worden er forse inschrijfgelden gehanteerd voor veel wedstrijden. Bijvoorbeeld: lendelijke competitie:
ereklasse: 500 euro
hoofdklasse: 400 euro
1e klasse: 300 euro
2e klasse: 250 euro

Als dit bij alle wedstrijden gebeurt dan komen dezelfde financiën binnen, maar worden ze betaald door de veel-spelers.
Met die gedachte is iets te doen, hier zitten meerdere goede kanten aan,
- goedkoop voor niet in KNDB wedstrijden actieve dammers
- gebruikers betalen
- Drive voor de KNDB om wedstrijden goed te organiseren om zodoende veel deelnemers te winnen waardoor inkomsten komen
Ik ben een tamelijk betrokken dammer, maar zelfs ik zou er niet over piekeren om 300 euro te betalen om 11 wedstrijdjes in de 1e klasse te spelen. Als je dit invoert, kun je wachten op het ontstaan van een wilde competitie voor KNDB-leden.

Het werkelijke probleem wordt zo ook niet aangepakt. De KNDB is een kind met een waterhoofd. We hebben net zo veel leden als een flinke voetbalclub, maar we hebben de organisatie van een grote bond, met personeelsleden, trainers, coaches, begeleiders, en diverse kampioenschappen voor alle leeftijdscategorieen. Het wordt tijd om hier radikaal in te snijden. De afgelopen dertig jaar is het ledental schrikbarend gedaald, maar is de organisatie alleen maar gegroeid. Dat kan natuurlijk niet.

Jos van der Geest
Posts: 28
Joined: Sun May 16, 2010 04:40
Location: Castricum

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by Jos van der Geest » Tue Jun 15, 2010 14:51

Frans de Jonge wrote:Wie weet, waar en om hoeveel wilde dammers, verenigingen en bonden gaat?
Hmm, ik denk zelf een hele hoop. Als ik kijk naar de directe omgeving van de club waar ik lid van ben, al minstens 4. Als ik dat zou doortrekken zou dat inhouden dat er ongeveer evenveel wilde clubs zijn als aangesloten bij de KNDB, misschien zelfs meer.
Jan Pieter wrote:Het werkelijke probleem wordt zo ook niet aangepakt. De KNDB is een kind met een waterhoofd. We hebben net zo veel leden als een flinke voetbalclub, maar we hebben de organisatie van een grote bond, met personeelsleden, trainers, coaches, begeleiders, en diverse kampioenschappen voor alle leeftijdscategorieen. Het wordt tijd om hier radikaal in te snijden. De afgelopen dertig jaar is het ledental schrikbarend gedaald, maar is de organisatie alleen maar gegroeid.
Ik zou beide aanpakken. Nogmaals, als ik kijk naar onze club, wij krijgen geen subsidie, ook niet van de gemeente (ook nooit aangevraagd geweest zover ik weet). Kosten van externe competitie (we spelen dubbelronde tegen 3 andere clubs elk seizoen) wat inhoud dat je 6 wedstrijden speelt) wordt door de club zelf betaald. Als ik kijk naar schaken, weet ik dat een schaakclub die aangesloten is bij de bond ook nog een bijdrage krijgt vanuit de bond. Ik weet niet in hoeverre dat bij de KNDB is, maar je zou daar in kunnen snijden naast andere zaken. Een bijdrage in een training of begeleiding zou ook geen slecht idee zijn. Anyway, je zou bij de bond zelf moeten bezuinigen, domweg ook omdat vanuit het rijk ook op subsidie bezuinigd gaat worden.

Als je hard bezuinigd zou je ook misschien door clubcontributie te verlagen naar persoonlijk lidmaatschap qua kosten, ofwel 20 euro, zie ik wel wegen denk ik om een zooi wilde clubs binnen te halen denk ik.

Natuurlijk zijn de damclubs zelf ook persoonlijk verantwoordelijk hoe ze met hun financien omgaan, misschien dat op die manier ook nog wat te halen of te veranderen is.

Dit zijn maar wat losse ideeen.

En ja ik weet het, al dat klote geld :(
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

aldert
Posts: 66
Joined: Sat Feb 07, 2004 17:27

Re: Vernieuwing damsport naar en voor een volgende damgeneratie

Post by aldert » Tue Jun 15, 2010 15:02

Jan Pieter wrote:
Het werkelijke probleem wordt zo ook niet aangepakt. De KNDB is een kind met een waterhoofd. We hebben net zo veel leden als een flinke voetbalclub, maar we hebben de organisatie van een grote bond, met personeelsleden, trainers, coaches, begeleiders, en diverse kampioenschappen voor alle leeftijdscategorieen. Het wordt tijd om hier radikaal in te snijden. De afgelopen dertig jaar is het ledental schrikbarend gedaald, maar is de organisatie alleen maar gegroeid. Dat kan natuurlijk niet.
Helemaal mee eens. De KNDB-bestuur, de bondsraad, de provinciale besturen. Bij elkaar gaat dat schat ik om bijna 100 functies. Zoveel jeugdtrainers hebben we niet eens denk ik. Als we de provinciale besturen nou eens afschaffen, dan kunnen al die wel degelijk zeer betrokken dammers misschien bij hun club jeugd werven en begeleiden.

Over de 'wilde clubs': Ik kan me niet voorstellen dat dat er enorm veel zijn, bij ons in de buurt weet ik er geen enkele. Wel is het natuurlijk uitstekend om te proberen die leden bij de KNDB te krijgen.

Post Reply