Partijproblematiek
Re: Partijproblematiek
.
Last edited by Kosmos on Fri May 28, 2010 21:24, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Dubbel? Is 38-33, 34-29, 28-22 dan de b.o.?Kosmos wrote:
Kosmos 28-05-2010
In het kader van de didactische problematiek: vanuit klassieke stand wint wit door dubbele oppositie.
Koops wrote:Dubbel? Is 38-33, 34-29, 28-22 dan de b.o.?Kosmos wrote:
Kosmos 28-05-2010
In het kader van de didactische problematiek: vanuit klassieke stand wint wit door dubbele oppositie.
Kosmos 28-05-2010
Excuus, schijf 4 hoort op 2 te staan...
-
Een nieuw motiefje, bedacht door Wouter Sipma en ondergetekende.
Op 1...41-46/47 wint wit door 2.48-42/37! met een dubbele trictrac-opsluiting.
Probleem is dat zwart in diagramstand nog 1... 50-45! kan spelen.
Iemand een mooie compositie op dit thema?
Een nieuw type motief, een waar zwart ontsnapt, opmerkelijk....Koos van Amerongen wrote:
Een nieuw motiefje, bedacht door Wouter Sipma en ondergetekende.
Op 1...41-46/47 wint wit door 2.48-42/37! met een dubbele trictrac-opsluiting.
Probleem is dat zwart in diagramstand nog 1... 50-45! kan spelen.
Iemand een mooie compositie op dit thema?
-
Tjalling, het gaat om de dubbele trictracopsluiting, ofwel deze standen:
Het idee geef ik aan met 48-37/32 en een van de twee bovenstaande standen ontstaat, met winst voor wit.
We probeerden zelf een kleine variantie hierop te maken, maar zaten steeds met de zet 50-45.
Daarom de vraag: wie weet wel naar een van de twee bovenstaande standen te composeren?!
Het idee geef ik aan met 48-37/32 en een van de twee bovenstaande standen ontstaat, met winst voor wit.
We probeerden zelf een kleine variantie hierop te maken, maar zaten steeds met de zet 50-45.
Daarom de vraag: wie weet wel naar een van de twee bovenstaande standen te composeren?!
Ja, ik ken ze, Koos.Koos van Amerongen wrote:Tjalling, het gaat om de dubbele trictracopsluiting, ofwel deze standen:
Wijlen Roel Bergsma heeft het motief wel eens bewerkt.
Misschien kan Arjen het probleempje even opzoeken in de database.
Hoe is het trouwens met die base, is die aanschafbaar?
-
Viergever heeft er een heleboel op gemaakt en van Vuurboom herinner ik me er ook nog wel eentje....
eentje van Kleen dan maar? (is wel een 10x11 stand, maar goed)
Of in eindspelvorm (E.v. Dusseldorp, Het Damspel 1986-1)
eentje van Kleen dan maar? (is wel een 10x11 stand, maar goed)
Of in eindspelvorm (E.v. Dusseldorp, Het Damspel 1986-1)
-
weer wat geleerd
-
Oh ja,
nog even het probleem van Bergsma waaraan werd gerefereerd dan maar:
Oplossing spreekt voor zich lijkt me....
nog even het probleem van Bergsma waaraan werd gerefereerd dan maar:
Oplossing spreekt voor zich lijkt me....
http://www.dvvbi.nl/cms/images/stories/ ... raties.pdf
hier staan ook nog wat trictraccers tussen!
(ik wist dat het artikel van leen de rooij bestond, maar het duurde even vooradt ik het terugvond)
grtjs
hier staan ook nog wat trictraccers tussen!
(ik wist dat het artikel van leen de rooij bestond, maar het duurde even vooradt ik het terugvond)
grtjs
Er is in de jaren '70 (of was het nog '60?) een kortstonding probleemmagazine geweest (ik ben de naam vergeten... er zijn 5 of 6 nummers verschenen) waarin een artikel heeft gestaan over dit 4-dammen-motief.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Edwin heeft de gevraagde compositie inmiddels al gepost.Kosmos wrote:Hoe is het trouwens met die base, is die aanschafbaar?
Tja, de database. Het bestuur van de KvD is druk bezig om met hulp van Klaas Bor een door iedereen goedgekeurde database samen te stellen. Daartoe worden allerlei afzonderlijke verzamelingen (o.a. van Wim de Zwart) bijeen gebracht. Hierbij zijn in het verleden enkele problemen ontstaan die, voordat zij weer opgelost waren, veel kostbare tijd in beslag hebben genomen. Maar het wordt nu inderdaad tijd dat die database voor algemeen publiek beschikbaar wordt! Zodra ik meer weet, laat ik het hier wel weten...
Bedoel je Het Nieuwe Damspel van Gerard Bakker c.s.? Een ander blad (naast DP en Dam Eldorado) met problematiek als hoofdaandachtsgebied ken ik niet. Prima blad, maar het heeft het aanzienlijk langer volgehouden dan een nummertje of zes.ildjarn wrote:Er is in de jaren '70 (of was het nog '60?) een kortstonding probleemmagazine geweest (ik ben de naam vergeten... er zijn 5 of 6 nummers verschenen) waarin een artikel heeft gestaan over dit 4-dammen-motief.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Wellicht bedoelt Joost het blad Damrevue dat in 1970 en 1971 is verschenen. Volgens de database heeft Jaap Viergever in het oktobernummer van 1971 een aantal composities geplaatst met het 4-dammenmotief, dus het artikel zal ook wel door Viergever geschreven zijn. Verdere informatie heb ik niet over het blad, laat staan dat ik de bladen in mijn bezit heb. Een opvallende compositie die is geplaatst in Damrevue maart-1970 is de volgende:composite wrote:Bedoel je Het Nieuwe Damspel van Gerard Bakker c.s.? Een ander blad (naast DP en Dam Eldorado) met problematiek als hoofdaandachtsgebied ken ik niet. Prima blad, maar het heeft het aanzienlijk langer volgehouden dan een nummertje of zes.ildjarn wrote:Er is in de jaren '70 (of was het nog '60?) een kortstonding probleemmagazine geweest (ik ben de naam vergeten... er zijn 5 of 6 nummers verschenen) waarin een artikel heeft gestaan over dit 4-dammen-motief.
H.J. Braskamp (sic) 1970
Is dit de Herm Jan Brascamp die bij Hijken DTC speelt?