Eric Sanders wrote:
Onwetenschappelijk:
Hij gebruikt een tabel, staat ook in het boek, met hoe en hoeveel mensen met en zonder BDE vlak na en tien jaar na een hartstilstand over bepaalde dingen denken (weet de details niet precies). Daarbij geeft hij geen absolute aantallen, maar alleen percentages. Als je goed naar de percentages, zie je dat het aantal personen erg klein is (steeds veelvouden van 12,5% meen ik), waardoor de resultaten statistisch niets voorstellen.
De steekproef betreft 62 personen, inderdaad vrij klein om statistische conclusies te trekken. Het is natuurlijk lastig om meer mensen te krijgen in zo'n steekproef. De antwoorden die mensen geven komen wel overeen met andere studies naar BDE. Om statistisch sterk te staan zou er meer onderzoek gedaan moeten worden nog, dat ben ik met je eens.
Wat echter volkomen duidelijk is, is dat mensen uittredingen meemaken, een helder bewustzijn ervaren en in een andere dimensie terechtkomen, buiten onze tijdruimte. Men ontmoet ook steevast overleden familieleden.
Eric Sanders wrote:Niet overtuigend:
Hij had naar de lezing iemand meegenomen die zelf een BDE had ervaren. Deze begon een heel sneu verhaal te houden dat ze als kind al heel anders was en dingen zag die anderen niet zagen en altijd al paranormaal was geweest en nooit begrepen werd en blablabla. Ofwel, iemand die voor de BDE ook al in apart was. Dat zal allemaal wel, maar als hij nu een hardcore materialist had meegenomen, die een BDE had gehad en voor mijn part daardoor anders was gaan denken, had ik dat veel overtuigender gevonden.
En zo waren er nog wat dingen, die ik me nu niet meer zo 123 kan herinneren.
Ik begrijp dat het overtuigender zou zijn als een hardcore materialist een BDE zou melden. Er zijn genoeg atheïsten die een BDE meemaken.
Mijn atheïstische oom heeft als kind een BDE gehad toen hij bijna verdronk. Hij zag kosmische figuren in witte gewaden naar hem wenken aan de andere kant van het water, totdat hij weer bijkwam. Ik ken een atheïst die zijn overleden broer aan zijn bed zag staan. Mijn zwager heeft een uittredingservaring gehad, waarbij hij mijn overleden zuster ontmoette. Allemaal bepaald geen zweverige figuren.
Ik vind zelf vooral interessant dat materialistische verklaringen voor deze ervaringen falen. Veel artsen geloven niet dat mensen een BDE hebben, omdat het volgens hen niet kan! Het kan ook niet dat je hersenen niet functioneren en er toch bewustzijn is volgens de huidige materialistische visie. Maar deze kinderachtige visie is niet meer dan een abberatie in de menselijke ontwikkeling. Er is nooit zoveel onwetendheid geweest over de essentie van het mens-zijn als door het materialisme is gecreëerd. Ik voorspel dat die onwetendheid de komende decennia rap plaats zal maken voor het besef dat bewustzijn non-lokaal is en de mens een dualistisch wezen is, waarbij bewustzijn het brein voedt, menselijk bewustzijn creërend. Wat mensen nou nooit snappen is dat menselijk bewustzijn lager is dan universeel bewustzijn. Neem alleen al dat mensen slechts elektromagnetische golflenten tussen 300 en 800 nanometer - een fractie van het spectrum maar - bewust kunnen waarnemen, de rest van de golflengten zie je niet. Maar golflengten van 300 meter bestaan ook, maar je ziet ze niet, maar als je naar de radio luistert, hoor je wél het resultaat.
En dan zou het dus heeeeel vreemd zijn dat er mensen zijn die waarnemingen hebben van deze frequenties, zoals de miljoenen mensen die geesten zien? Gewoon een gebrek aan voorstellingsvermogen van de meeste mensen.