Suriname

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Apr 17, 2010 16:28

Hanco Elenbaas wrote:De Ware Tijd plaatst hier nog een fotootje uit de jaren zeventig van Frank Waldring tegen Jan de Ruiter (Nikhila), met de Gronings/Amsterdamse toparbiter Thom Nobbe.

Image
Hanco, bedankt voor het posten van deze foto van Franklin Waldring. Als fan van hem, kan ik deze natuurlijk ook mooi in mijn collectie opnemen. Ik denk ook dat het Nikhila is, daar links op de foto en niet de Italiaan Badiali, zoals wat misleidend onder de foto in de Ware Tijd staat. Ik kan me herinneren, dat deze foto ten tijde van het toernooi ook in de Nederlandse kranten heeft gestaan. Ik weet niet zeker of ik het toen ook uitgeknipt had. Wel had ik het krantenbericht met de kop: "Waldring verslaat Wiersma" uit het KSH-toernooi van 1975 uitgeknipt en moet het nog steeds ergens in mijn archief hebben.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Apr 17, 2010 16:33

Uit de Ware Tijd van 17/04/2010

Denksportenpromotieproject Sportzaken naar Saramacca

17/04/2010

Paramaribo - Het promotieproject van het directoraat Sportzaken voor ontwikkeling van de denksporten in achterstandsbuurten loopt als een trein. Pas nog is Koewarasan afgerond. Het denksportenpromotieproject, dat met succes afgedraaid is in de districten Para (Domburg) en Nickerie, doet volgende maand Saramacca aan.

Op Koewarasan is er gezorgd voor een flinke aanwas van dammende kinderen. Vijfenveertig jongelingen zijn in december 2009 gestart met de cursus ‘randschijf’ van de Surinaamse Dambond, van wie 23 de eindstreep haalden. Wekelijks werden de kinderen twee keer de beginselen bijgebracht door daminstructeur Djanul Hassankhan en cursusleider Ronald Raghoenathsingh van Sportzaken, die een gecertificeerde arbiter is van de werelddamfederatie (FMJD). Op 25 april wil de SDB starten met een vervolgopleiding.

Image
foto / Sportzaken
Enkele kinderen van Koewarasan poseren trots met hun damcertificaat.-.

Ramdjan Ozir, hoofd van de afdeling 'Opleiding en Vorming' van het onderdirectoraat Onderzoek, Informatie en Kadervorming (OIK) bij Sportzaken, deed een beroep op ouders en leerkrachten van Koewarasan om het ontwikkelingsproces van de denksporten te blijven ondersteunen. Het meest ideale is een damclub op te richten met als doel de ontwikkeling van de damsport te sturen. Hij benadrukte de directe betrokkenheid van ouders en leerkrachten bij de sportbeoefening en wees erop dat niet alleen de kinderen genieten van de eer bij het behalen van een kampioenschap.-.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 17, 2010 18:22

Andrew Tjon A Ong wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De Ware Tijd plaatst hier nog een fotootje uit de jaren zeventig van Frank Waldring tegen Jan de Ruiter (Nikhila), met de Gronings/Amsterdamse toparbiter Thom Nobbe.

Image
Hanco, bedankt voor het posten van deze foto van Franklin Waldring. Als fan van hem, kan ik deze natuurlijk ook mooi in mijn collectie opnemen. Ik denk ook dat het Nikhila is, daar links op de foto en niet de Italiaan Badiali, zoals wat misleidend onder de foto in de Ware Tijd staat. Ik kan me herinneren, dat deze foto ten tijde van het toernooi ook in de Nederlandse kranten heeft gestaan. Ik weet niet zeker of ik het toen ook uitgeknipt had. Wel had ik het krantenbericht met de kop: "Waldring verslaat Wiersma" uit het KSH-toernooi van 1975 uitgeknipt en moet het nog steeds ergens in mijn archief hebben.
Dit fotootje is ook uit dat Achtste KSH-damtoernooi 1975, Andrew. Jan de Ruiter won. In het partijenboekje, af en toe te koop op de veiling van L'Esprit, staat nog een andere foto van Waldring. De nederlaag tegen Franklin Waldring kostte Harm Wiersma uiteindelijk de toernooizege. Die ging sensationeel naar Rob Clerc die wél van Waldring won.

De originele andere foto van Waldring uit KSH 1975 is nu vermoedelijk bij jouw ex-clubgenoot Wouter van Beek, die naar verluidt het grootste damfoto archief in beheer heeft.

Is dit SuriDammers foto-archief jouw werk?

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Apr 21, 2010 04:26

Hanco Elenbaas wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote:

Image
Dit fotootje is ook uit dat Achtste KSH-damtoernooi 1975, Andrew. Jan de Ruiter won. In het partijenboekje, af en toe te koop op de veiling van L'Esprit, staat nog een andere foto van Waldring. De nederlaag tegen Franklin Waldring kostte Harm Wiersma uiteindelijk de toernooizege. Die ging sensationeel naar Rob Clerc die wél van Waldring won.

De originele andere foto van Waldring uit KSH 1975 is nu vermoedelijk bij jouw ex-clubgenoot Wouter van Beek, die naar verluidt het grootste damfoto archief in beheer heeft.

Is dit SuriDammers foto-archief jouw werk?
Bedankt voor de info Hanco!
Ik wist niet dat Wouter van Beek wellicht het grootste damfoto archief in beheer heeft. Ik had eerder gedacht dat jij dat zou zijn. Ik heb zelf met ettelijke tienduizenden damfoto’s ook een aardig groot archief, maar het Suridammers archief is niet mijn werk. Overigens is Wouter van Beek nog steeds mijn clubgenoot want Ons Genoegen Utrecht is momenteel de enige club waar ik nog lid van ben (al een jaar of 25).
Ik kan het me nog wel herinneren dat Jan de Ruiter van Waldring won. Dat vond ik toen een zwaar teleurstellende uitslag, omdat Waldring een paar dagen eerder nog van Wiersma gewonnen had. Ik had toen nog niet zoveel verstand van dammen, dat ik kon weten dat de toenmalige Jan de Ruiter een duidelijk betere dammer was dan Waldring. Dat kun je goed zien als je de partijen uit dat toernooi naspeelt (De Ruiter had in de Grootmeestergroep winst op Mostovoy, Cagnon, Waldring, Guichet en Schotanus, en verloor door een fraai offer van Paul Germain, zie diagram 2) en ook het onderlinge duel. Hieronder het beslissende fragment uit die partij:

diagram 1
Image
F.Waldring - J.de Ruiter KSH GMA 1975
Waldring had na een matige partij toch nog een eindspel weten te bereiken en kon hier aan zet waarschijnlijk nog binnen de remisemarge blijven door eerst te offeren met 45-40 en dan dam te halen op 5. Nu haalde Waldring meteen dam op 5 en hoopte op een fraaie rondslag. Zover kwam het echter niet, want voordat wit kon toeslaan maakte Jan de Ruiter het (na 10-5) sierlijk uit met 16-21, 17-22, 6-11, 18-23, 44-50 en 50x37!! Een fraaie rondslag kwam er dus wel, maar dan voor de tegenstander.

Diagram 2
Image
P.Germain (Haiti) – J.de Ruiter (NL) KSH GMA 1975
De zwarte stand oogt door de twee blokken met formaties heel dynamisch en krachtig. Toch staat wit iets beter. Het beste voor zwart is naar het kerkhof ruilen met 24-29. Naar het kerkhof gaan doe je meestal niet voor je plezier :wink: en daarom speelde De Ruiter het logisch lijkende 20-25. Het is heel lastig te zien dat hij na die zet meteen kon opgeven :!:
Germain sloeg toe met 48-43 25x34, 40x20 15x24, 35-30! 24x35 en 32-28 W+

Andrew Tjon A Ong

Wiersma in Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Apr 21, 2010 04:36

De Surinaamse damjeugd is blij met de IJslandse aswolk. Doordat Harm zijn terugreis niet kan hervatten ivm de IJslandse aswolk besteedt hij zijn tijd nuttig door extra damlessen aan de Surinaamse jeugd te geven. De stand op het demobord komt me erg bekend voor :wink:
Uit: "de Ware Tijd" van 19/04/10

Wiersma geeft jeugd damkneepjes

19/04/2010
Paramaribo - Jongeren uit Wanica, Latour en Paramaribo hebben damkneepjes gekregen van de Internationaal Grootmeester Harm Wiersma. De Nederlander heeft vrijdag in het Snellenpark aan achttien kinderen onder de zestien jaar, onder wie acht meisjes, lessen verzorgd. In totaal waren er drie groepen die participeerden.

Omdat de zesvoudig wereldkampioen zaterdag niet meer kon afreizen naar Nederland, kwam hij die avond in het complex van Randjiet Boys in simultaanseances uit tegen meerdere selecties van jeugd- en topdammers van Suriname.-.

Image
dWT foto / Claudio Barker
Damgrootmeester Harm Wiersma geeft uitleg tijdens een damclinic voor jeugdigen in het Snellenpark.-.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 24, 2010 02:39

Dagblad Suriname, 22 april 2010

Wiersma neemt het op tegen straatdammers

Image

De straatdammers van de Jodenbreestraat hebben maandag de naam van hun bakermat hoog gehouden door onder grote publieke belangstelling goed partij te leveren tegen de Nederlander Harm Wiersma, zesvoudig wereldkampioen. Wiersma die de kwaliteiten van de straatdammers kent, wilde met een selectie van 4 man spelen. De uitverkorenen werde Derryl “Rasta” Bohr, Harrypersad “Pitbull” Laldjietsingh, “The Killer” Landveld en Albert “Baba-sy” Lion.

De vier straatdammers hebben het Wiersma bijzonder moeilijk gemaakt. Lion verraste hem met een damcombinatie met schijfwinst. Op gegeven moment had Lion zelf twee schijven voordeel. Nadat iedereen van oordeel was dat er geschiedenis onder de boom gemaakt zou worden, maakte Lion een blunder en de partij eindigde remise. Eerder en wel in de Congreshal lukte het Marcel Oostburg om ook een remise af te dwingen van Wiersma.

De straatdammers bereiden zich nu voor om samen met de markmeester, de Belangengroep van de Centrale Mark, Stichting Mofina Brasa en de Buurtmanager van Ressort Centrum de thuis- en daklozen op 1 mei te voorzien van een warme maaltijd.

De Straatdammersvereniging De Dragon bedankt hierbij 2-voudig Surinaams kampioen William Orie en het bestuur van de Surinaamse Dambond.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 25, 2010 01:38

De Ware Tijd, 22 april 2010

Lion houdt Wiersma remise

22/04/2010

Paramaribo - Albert ‘Baba-sy’ Lion heeft een remise weten af te dwingen van zesvoudig wereldkampioen Harm Wiersma. De Nederlander trok maandag naar de straatdammers van de Jodenbreestraat en speelde onder andere tegen Lion.

Volgens straatdamvereniging The Dragon heeft Lion het de Internationaal Grootmeester bijzonder moeilijk gemaakt. Hij verraste Wiersma met een damcombinatie met schijfwinst. Op gegeven moment had Lion zelfs twee schijven voordeel, maar een mogelijke historische zege verspeelde hij daarna door te blunderen. De partij eindigde daardoor remise.
Derryl Bohr, Harrypersad Laldjietsingh en Landveld maakten het Wiersma ook moeilijk, maar moesten toch het hoofd buigen.-.

Image
Foto / The Dragon
Albert Lion (l) en Internationaal Grootmeester Harm Wiersma schudden elkaar de hand na hun remise.-.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 25, 2010 01:43

De Ware Tijd, 23 april 2010

Bijscholing damtrainers Brokopondo

23/04/2010

BROKOPONDO - De damsport moet naar een hoger niveau in Brokopondo. Ricardo Morris, die de leiding heeft over het projectteam Sportontwikkelingsproject Brokopondo, is intussen gestart met een train de trainers-opleiding in Brokopondo Centrum. De cursisten komen uit de grote concentratiegebieden Klaaskreek, Brownsweg en Brokopondo Centrum.

De opkomst van het aantal deelnemers was erg goed, maar verwacht wordt dat er meer bijkomen. De spelleiders, die vanwege de vakantie in Paramaribo vertoefden, moeten zich namelijk nog aanmelden. Drie maanden lang zullen de cursisten één weekend per maand geschoold worden. De overige weken moeten zij de opgedane kennis overdragen aan de kinderen in de diverse dorpen. Daardoor wordt er binnen vier maanden een breder publiek geschoold. Het is de bedoeling dat het projectteam in de grote vakantie een districtscompetitie zal organiseren. Ook moeten vóór die tijd verenigingen opgezet worden die in een competitie tegen elkaar zullen uitkomen.

Image
Jeugdigen dammen in Brokopondo. Om het niveau te verhogen is een train de trainers-cursus aangevangen.-.

Het projectteam wil vóór de verkiezingen van 25 mei zwaarder aan de kar trekken om geen achterstand te krijgen op zijn jaarkalender. In de pijplijn zitten een judo- en volleybalinstuif en het ontvangst van de Sportcoalitie. Tijdens dat bezoek zal er diepgaand van gedachte gewisseld worden over de mogelijkheden tot samenwerking.

Op 1 mei bekampen de drie interventiegebieden elkaar te Brownsweg. Op schema staan atletiek, estafetteloop, slagbal, voetbal en dammen. In het weekend werd er al flink gevoetbald en geslagbald in Brownsweg in samenwerking met de Organisatie van Boslanddignitarissen. De samenwerking met deze groep is volgens het projectteam zeer goed.-.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 26, 2010 13:45

Knap werk van Rudi Azimullah en zijn damvrienden, al die aandacht voor het jeugddammen in Suriname!
De Ware Tijd, 26 april 2010

Kleine Pawan oogst veel lof

door Terence Oosterwolde

26/04/2010

Paramaribo - “Pa, hij had van mij gewonnen, nu heb ik van hem gewonnen”, klinkt het blije piepstemmetje van de pas 7-jarige Pawan Basdewsingh. “Ja, je hebt je gerevancheerd”, klinkt het even trotse antwoord van vader Hemradj Basdewsingh. Het korte, maar flinke manneke wist gisteren in de Vrije School met de U-10 titel vandoor te gaan tijdens het nationaal damkampioenschap 2010 voor junioren.

Hoewel er nog meerdere kampioenen waren, viel de prestatie van Pawan op. Hij speelde namelijk in een hogere klasse (U-10). Vorig jaar werd al lovend over hem gesproken toen hij semikampioen werd in de U-10 klasse. Nu hij het kampioenschap op zak heeft, wordt zelf gefluisterd dat hij onverslaanbaar zal zijn als hij zo door blijft gaan. In de anderhalf jaar dat hij damt, heeft hij al dertien bekers gewonnen.

Image
Pawan Basdewsingh (r) in actie tijdens het nationaal junioren damkampioenschap 2010. De pas 7-jarige werd kampioen in de U-10 klasse.-.

Pawan speelde gisteren de ‘finale’ tegen Donegy Eduards. De winnaar mocht zich kampioen noemen. Het werd uiteindelijk Pawan, die nog even opstond, een vriendje op het hart drukte ‘let voor me op hoor’ en buiten het lokaal de meester (Eric Ligeon, ... red.) toestemming vroeg om even te gaan plassen. Eenmaal terug op zijn stoel, duurde het nog even voordat hij de titel op zak had.
Pawan, die in de tweede klas van OS I Livorno zit, heeft het dammen van zijn vader geleerd. Het is dan ook niet vreemd dat voor hem zijn pa de beste dammer van Suriname is. En zo jong als hij is, zijn er al wat groten met Pawan bezig geweest: zesvoudig wereldkampioen Harm Wiersma en Internationaal Grootmeester Eduard Autar.

Op de Vrije School was het zowel zaterdag als gisteren een vrolijke drukte van kinderstemmetjes. Ondanks de zware regens van zaterdag waren er 42 kleintjes aanwezig. De U-16 strijd werd echter niet gespeeld, omdat er slechts drie dammers waren. Het trio zal met de ‘grote’ jongens moeten meespelen.

Op beide dagen was Marcel Oostburg de enige seniorenspeler die de tijd nam de jongelingen in actie te zien. “Mi kon power a jeugd”, zei hij. “Wij (straatdamvereniging The Dragon) gaan voor ontwikkeling en denken dat er veel meer aandacht geschonken moet worden aan onze jeugd.” Het deed hem goed een paar meisjes te zien, die hij een push heeft gegeven om de damsport te gaan beoefenen. Eén daarvan is Kathleen Wielzen, die meisjeskampioen werd.

Oostburg liet zich lovend uit over de organisatie. “Ik had nooit gedacht dat er zoveel voorafgaat aan het jeugdkampioenschap ... de mensen die alles moeten voorbereiden.” Behalve Azimullah hielpen ook Ligeon en Basdewsingh met de coördinatie. Buiten de lokalen zorgden enkele ouders dat de kinderen en andere aanwezigen niets te klagen hadden: op tijd werden ze voorzien van een belegd bolletje en een cup soft.

Voorzitter Azimullah was dan ook een tevreden man na afloop. Hij blikt erg positief terug op het jeugdkampioenschap. “De kinderen waren . Dat is wat wij nodig hebben. En het niveau gaat ook vooruit, wat natuurlijk ook belangrijk is.”

Azimullah noemt de opkomst goed, vooral door de zware regens beide dagen. Het doet hem ook goed dat er kinderen van randgebieden als Livorno en Domburg van de partij waren. “Dat is erg belangrijk, omdat die heel weinig bezigheden hebben. Eigenlijk hebben ze daardoor meer ruimte om aan dit soort spelletjes te doen.”

Ritchell Fung-A-Loi was de enige vertegenwoordiger van Domburg. Hij werd semikampioen in de U-14 klasse. Hemradj Basdewsingh, die het dammen coördineert op Livorno, Houttuin en Domburg, zegt dat de groep van Domburg deze keer niet groot was door geldgebrek.-.

Top 3
U-8 U-10 U-12 U-14 meisjes
1 Regina Grant Pawan Basdewsingh Jason Petrusie Jareo Lionar Kathleen Wielzen
2 Rani Basdewsingh Donegy Eduards Benjamin Egers Ritchell Fung-A-Loi Deborah Egers
3 Sakia Brewster Michael Hoogvliets Manish Dwarka Shieroman Dwarka Janine Singotiko

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 30, 2010 18:33

Dagblad Suriname, 29 april 2010

Jerry Sadiek wint eerste sneldamtoernooi Dambond

Image

De kersverse winnaar van het Open Damkampioenschap 2010, Jerry Sadiek, heeft zondag ook beslag weten te leggen van het eerste sneldamtoernooi voor 2010 van de Surinaamse Dambond. In een Zwitsers toernooi over 7 ronden wist Jerry ongeslagen op de eerste plaats te eindigen met 12 punten. Op de tweede plaats eindigde 4-voudig kampioen MI Guno Burleson, gevolgd door MF William Orie (kampioen 2008 en 2009) met respectievelijk 11 om 10 punten. John Sadiek eindigde ook met 10 punten op de 4de plaats, vanwege lagere weerstandpunten. John Schmelz werd 5de met 9 punten. Deze 5 spelers hebben allen punten verzameld die aan het einde van het vierde sneldamtoernooi gaan meetellen voor het bepalen van de eindrangschikking. Het 2de sneldamtoernooi wordt in juni gehouden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 08, 2010 10:40

Dagblad Suriname, 6 mei 2010

Nieuwe meisjes damkampioen krijgt veel steun

Reeds een dag nadat Cathlien Wielzen haar kampioenschap behaald had, kreeg zij van Marny D’Arnauld van Stanleys Optiek een nieuwe gezondheidsbril ter waarde van 750 Surinaamse dollars. Marny was van oordeel dat Cathlien het heeft verdiend en dat zij nu al moet wennen aan haar nieuwe bril, zodat zij goed kan scoren wanneer zij Suriname zal vertegenwoordigen bij de komende Pan-Amerikaanse kampioenschappen.

Ook het Bureau Familierechterlijke Zaken heeft alle toezeggingen gedaan om alle papieren van Wielzen in orde te laten maken, bestemd voor het maken van haar paspoort. Ze heeft namelijk op jeugdige leeftijd haar moeder, die van rechtswege haar voogd was, moeten verliezen. Van boetiek Symplicity heeft zij een reistas om haar kleren in te doen gekregen, terwijl winkel Elyon haar voorzien heeft van een leuke schoen.

Oemar Gafhoerkan, wiens vader Kamaal Gafoerkhan als geestesvader van het straatdamgebeuren gezien mag worden, heeft wat harde toezeggingen gedaan, terwijl de Lijn 5 buschauffeurs, waarvan velen verenigd zijn in de troefcalverenigingen Trishull en Mahaan besloten hebben Wielzen op aantonen van haar straatdammerspas gratis te vervoeren. Twee vakantiegangers die over haar hebben gelezen, hebben te kennen gegeven dat zij persoonlijk met Wielzen in contact willen treden om te zien hoe zij haar verder kunnen ondersteunen. Verder hebben vele winkeleigenaren in en rondom de Jodenbreestraat, reeds harde toezeggingen gedaan.

Een afgevaardigde van het bestuur van de Straatdammersvereniging De Dragon heeft op zondag 2 mei een diepgaand gesprek gehad met Eric Ligeon, jeugdtrainer. Aan Ligeon werd gevraagd zijn mening te geven over Amerance Roosvelt, de tienjarige damicoon van Creola, ontdekt door de straatdammers en lid van hun vereniging. Amerance is onlangs op de 4e plaats geëindigd, hetgeen inhoudt dat zij in principe Suriname ook zou mogen vertegenwoordigen bij de komende Pan-Am Games, daar Suriname een uitnodiging heeft gehad voor 4 meisjes.
De Ware Tijd, 26 april 2010

Wielzen en Egers naar Pan-Am dammen

door Terence Oosterwolde

26/04/2010

Paramaribo - Kathleen Wielzen en Deborah Egers gaan naar Trinidad en Tobago. Als winnaar en runner-up van het nationaal damkampioenschap voor meisjes vertegenwoordigen ze Suriname in juli op het Pan-Amerikaans damkampioenschap voor junioren. Wielzen hoopt dat ze het dit jaar haalt. Tijdens haar eerste Pan-Am deelname (in 2008 in Suriname, ... red.)

moest ze genoegen nemen met de achtste plaats. Nu gaat ze vaker trainen om in elk geval te proberen een betere beurt te maken tijdens het internationaal toernooi. Egers vindt het “gezellig en leuk” dat ze naar Trinidad en Tobago kan. “Ik verwacht dat ik goed speel, zodat ik Suriname kan helpen aan een hogere positie in het dammen.”

Image
Deborah Egers en Kathleen Wielzen (links en rechts achter) vertegenwoordigen Suriname op het Pan-Amerikaans damkampioenschap voor junioren.-.

Voorzitter Rudi Azimullah van de Surinaamse Dambond (SDB) zegt dat de twee meisjes in aanloop naar het toernooi zeker door de bond getraind zullen worden. Ook de jongens zullen onder handen genomen worden.

Alleen is nog niet bekend welke dammers naar Trinidad en Tobago gaan. Het jongenskampioenschap moet nog gehouden worden. “Er is nog geen precieze datum, maar wij hopen het in mei af te ronden, want de kinderen moeten in juli weg.”

Azimullah houdt ook rekening met de repetitie- en examenperiode. “Wij willen het daarom vóór die periode beslechten, zodat de kinderen zich op de school kunnen voorbereiden, maar ook op hun afvaardiging.”

Suriname heeft in principe een uitnodiging voor vier meisjes en vier jongens. “Maar wij hebben de verantwoordelijkheid genomen om twee meisjes en twee jongens af te vaardigen. Wij zullen alles in het werk stellen om ze ook werkelijk weg te sturen.”
Als een dammer op eigen kosten wil afreizen, mag dat volgens de voorzitter. “Dat gaan wij niet tegenhouden.”.-.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jun 07, 2010 19:43

Dagblad Suriname, 7 juni 2010

Geslaagde damwedstrijden Jofewa op Domburg

Image

Op 5 juni organiseerde de Jongerenfederatie Wanica (Jofewa) samen met de Jongeren van Domburg en de Surinaamse Dambond, dam en culturele activiteiten te Domburg in verband met de herdenking van 137 jaar Hindoestaanse Immigratie in Suriname
De jongerenfederatie huldigde ook Niaaz Salarbaks die onlangs jeugdkampioen van Suriname is geworden. Niaaz leerde de basisprincipes toen Jofewa begon met het verzorgen van damlessen in Wanica 4 jaren terug.
Er werden 2 damsimultaanseances gehouden. In de eerste simultaan speelde jeugddamkampioen Niaaz Salarbaks tegen 8 jeudigen uit Domburg. Hij won al zijn wedstrijden. In de 2de simultaan speelde ex-kampioen van Suriname en 7-voudig kampioen van Den Haag Pertap Malahe tegen 16 top en subtop jeugddammers en enkele volwassenen. Malahe speelde gelijk tegen Robur Levens en Gaetano Nahar, terwijl de gebroeders Salarbaks, Arief en Niaaz, wisten te winnen.
Alle deelspelers kregen damliteratuur van de heer Malahe. Enkele dammers kregen ook damschijven als stimuleringsprijs, terwijl de Jongerenfederatie van Domburg en de Jongerenfederatie van Wanica enkele dozen damschijven van de dambond in ontvangst mochten nemen.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Jun 09, 2010 18:34

Uit "De Ware Tijd" van 8 juni 2010.
Dit stuk (over dammen in Domburg) is op zich niet zo bijzonder, maar op het Forum onderaan dit artikel hangt er een veel interessanter stuk. Er is de laatste tijd niet zo heel veel leesvoer op het FMJD-Forum gepost en daarom probeer ik middels deze post mijn steentje bij te dragen. Natuurlijk zullen velen niet blij zijn met deze publicatie, maar het doet wel een boekje open over het reilen en zeilen van de Surinaamse damwereld. Het is geschreven door een insider van het Surinaamse damleven en, wat mij betreft, slechts bedoeld ter info aan geinteresseerden.

Domburg krijgt dambezoek

08/06/2010

Paramaribo - Jeugddamkampioen Niaaz Salarbaks en voormalig damkampioen Pertap Malahe hebben simultaanseances gespeeld tegen jeugdige dammers uit onder meer Domburg. De wedstrijden van zaterdag stonden in het teken van 137 jaar Hindostaanse Immigratie. De organisatie lag in handen van de Jongerenfederaties Wanica (Jofewa) en Domburg en de Surinaamse Dambond.

Voor zijn partijen werd Salarbaks gehuldigd. Hij leerde de basisprincipes van de damsport toen Jofewa vier jaar terug met damlessen begon in Wanica. In de simultaan won hij al zijn acht partijen tegen de jeugdigen van Domburg. In de tweede simultaan speelde Malahe, die zevenvoudig kampioen van Den Haag is, tegen zestien (sub)toppers onder de jeugd en enkele volwassenen. Hij werd remise gehouden door Robur Levens en oud-tweevoudig jeugdkampioen Gaetano Nahar, terwijl hij verloor van de broers Arief en Niaaz Salarbaks.

Alle deelnemers kregen damliteratuur van Malahe. Enkele dammers kregen ook damschijven als stimulans, terwijl de twee jongerenfederaties enkele dozen damschijven van de SDB ontvingen

De grote waarheid van de damfraude 2010

Uit Forum DWT 9/6/10

Sarnami hai | 9-6-2010 08:45:40 | 40
Surinaams damkampioenschap februari 2010 :

10 van de 14 dammers hebben zich schuldig gemaakt aan weggeefpartijen

10 wedstrijden zijn weggegeven :

1. John Sadiek – Jerry Sadiek 2-0
2. John Sadiek - Sanjay Beharie 2-0
3. Jerry Sadiek- Sanjay Beharie 2-0
4. Dheeradj Somai- Sanjay Beharie 2-0
5. Dheeradj Somai – Harley Overman 2-0
6. Gerson Bendt – Stanley Moetoer 2-0
7. Gerson Bendt - Sharief Rodjan 2-0
8. Rinaldo Kemnaad – Sharief Rodjan 2-0
9. Rinaldo Kemnaad – Jimmy Tay 2-0
10. Rinaldo Kemnaad- Harley Overman 2-0

De 4 onschuldige dammers van de finale :
1. G.Burleson
2. W.Orie
3. J.Schmelz
4. R.Nanhoe

Clubgenoten
Vanaf de eerste ronde van de finale van het Surinaamse kampioenschap dammen in februari 2010, zijn damwedstrijden weggegeven aan anderen.
4 van de 14 finalisten , namelijk John Sadiek , Jerry Sadiek , Dheeradj Somai en Sanjay Beharie zijn van de damclub Combinatie 80. De 3 dammers Rinaldo Kemnaad en Jimmy Tay zijn van de damclub Golden Dragon van Marcel Oostburg die hieraan leiding geeft. S.Moetoer en G.Bendt zijn leden van een andere damclub.

Ze gaven wedstrijden weg omdat familie Sadiek en clubgenoten eerst zijn begonnen
In de finale van het kampioenschap van 2010 was er geen sprake van omkoperij , men gaf wedstrijden weg om de ene te bevoordelen of de andere te benadelen.
De dammers Sharief Rodjan , Stanley Moetoer , Gerson Bendt en de niet-finalist Marcel Oostburg rechtvaardigden de weggeefpartijen van de eigen kant door herhaaldelijk te zeggen dat de Sadieks , Somai en Beharie vanaf het begin van de finale elkaar bevoordeelden met weggeefpartijen.
Als het bloed aanklopt doet wedstrijdfraude de deur open! Er is dus een groepje mensen met aan het hoofd meervoudige damkampioen John Sadiek die de dammerij al jaren verder monopoliseren ( alleen willen heersen ) of heimelijk tot onzichtbaar eigendom willen maken.

Somai en Beharie kopen Nicol om in de voorronde van januari
Met nog 1 ronde te gaan in de voorronde ( het plaatsingstoernooi voor deze finale ) in januari 2010 zei Somai tegen zijn clubgenoot Beharie aan de voorkant van speellocatie Congreshal: Beharie no spang , tamara wo bai a pree foe joe tegen Nicol (vertaling : maak je niet druk morgen gaan we Nicol omkopen. Somai en Beharie hadden niet door dat ze gevolgd werden.
Beharie had een overwinning hard nodig om zich alsnog te kunnen plaatsen voor de finale. Nicol was helemaal kansloos om zich te kwalificeren. Op de dag van de wedstrijd Beharie - Nicol ( in Congreshal ) die om 7 u zou moeten beginnen , bevond Nicol zich op een plein in de binnenstad tegen 7 u , ongeveer 150 meter verder van Congreshal.Het was zelfs zo dat één van de dammers die hem zagen hem persoonlijk vroeg waarom hij niet ging spelen. Nicol verloor reglementair want is niet binnen een 1 uur na aanvang van de wedstrijd verschenen in de speelzaal. Enkele dagen daarna liet Lesley Nicol de groep straatdammers aan de Jodenbreestraat weten dat hij Somai en Beharie zwart zou maken omdat hij slechts een klein deel van het afgesproken geldsbedrag had ontvangen. Vermoedelijk heeft Nicol het resterende deel pas dagen na zijn beklag in ontvangst mogen nemen. Somai en Beharie die dat soort bedragen kunnen missen hebben misbruik gemaakt van Nicol’s situatie als “ roker ”.

John Sadiek en Dheeradj Somai hielpen Beharie in de voorronde
Het is normaal en toegestaan om remise overeen te komen . Maar John Sadiek en Somai kwamen remise overeen met Beharie in deze voorronde zodat Beharie zich kon plaatsen voor de finale , met de bedoeling om zijn clubgenoten te helpen in de finale door zijn wedstrijden weg te geven. Let wel : Het is bekend dat Beharie een zeer laag damniveau heeft en zich niet op eigen kracht zou plaatsen voor de finale.
Tot verbazing van velen kwam ook Harley Overman remise overeen met Beharie in de voorronde. Pas in de finale 2010 is gebleken dat Overman benaderd is geworden door het duo Somai / Beharie om remise te spelen met Beharie in de voorronde zodat deze dammer andere clubgenoten kon helpen in de finale.

Lichtelijk dronken Somai kwam 40 minuten te laat en kreeg wedstrijd van Overman in 3 seconden
Ja , het is Overman die in de finale aan Somai zijn wedstrijd weggaf en het liefts op de eerste speelzet van Somai !!!!!!!!!! Na de zetten 1. 33-28 18-22 2.39-33 in zeer hoog tempo gaf Overman op. Sterker nog : Somai kwam bij deze wedstrijd 40 minuten te laat en wilde voor de dammers daarmee de indruk wekken dat hij bijna reglementair had verloren (met nog 20 minuten te gaan) .Aan een dammer gaf Somai te kennen dat hij 40 minuten te laat kwam omdat hij in een verkeersfile terechtkwam ,terwijl hij aan een andere dammer zei dat hij betrokken is geweest bij een aanrijding.
De donderslag bij helder hemel : Somai werd betrapt door iemand dat hij alcohol had gebruikt in die 40 minuten. Na de overwinning van Somai op Overman in 3 seconden werd de uitwerking van alcohol in Somai’s lichaam compleet. Somai ging met zijn flauwe ogen en licht wankelende benen te keer en verstoorde de orde in de speelzaal , reagerende op eerder gedane uitspraken en handelingen van anderen die onverteerbaar waren voor Somai. Het is inmiddels bekend dat Overman ook op dezelfde wijze en in seconden verloor van J.Sheoratan begin jaren 80 , in het Fernandes invitatie toernooi (dus na de zetten1. 33-28 18-22 2.39-33 ). Volgens dammers van weleer gaf Overman deze partij ook weg aan zijn tegenstander. De laatste wedstrijden waaronder die van Overman-Somai werden in Marriott Hotel gespeeld.

Jerry Sadiek en Sanjay Beharie gaven aan John Sadiek hun wedstrijden weg!
Beharie gaf aan Dheeradj Somai en Jerry Sadiek zijn wedstrijden weg!
Niet voor niets zijn John Sadiek en Dheeradj Somai remise overeen gekomen in de voorronde met hun clubgenoot Beharie die qua sterkte niet thuishoort in de finale. Beharie gaf heel gemakkelijk zijn wedstrijden weg aan John Sadiek , Jerry Sadiek en Somai. En voor de zoveelste keer gaf Jerry Sadiek zijn wedstrijd weg aan zijn vader John Sadiek. Voor topdammers is dat glashelder geweest.

Gerson Bendt kreeg 2 wedstrijden van S.Moetoer en Sharief Rodjan mede op eigen verzoek
Het was al dagen bekend dat Stanley Moetoer zijn wedstrijd aan Bendt zou weggeven. Bendt was daarvan telefonisch op de hoogte .Het is een hoofstuk dan wel een artikel apart om aan te geven wat nog meer samenhing met de weggeefpartij Moetoer- Bendt.
Bendt’s verwachtingspatroon was gedurende de wedstrijd tegen Moetoer duidelijk merkbaar.
Nadat Bendt tijdens de wedstrijd twijfelde aan de overwinning die Moetoer hem cadeau moest geven , heeft hij tot 3 keren toe gebaren gemaakt met zijn hand en ogen richting Moetoer . Bendt werd ook kort na zijn gebarentaal betrapt op het bliksemsnel communiceren met zijn tegenstander middels een zich krommende mond die hij nauw opende. Bendt is de enige personen die in de media verklaarde dat hij van damfraude op zo’n grote schaal niet op de hoogte is. Moetoer heeft mede op grond hiervan gezworen dat hij nooit meer Bendt op zo’n manier zal bevoordelen.De dammers John Sadiek en Stanley Moetoer hebben een reeks namen genoemd van dammers op de radio die zich schuldig hebben gemaakt aan weggeefwedstrijden. De Dammers William Orie , Guno Burleson , Jerry Sadiek , Marcel Oostburg , Dheeradj Somai , Harley Overman en de voorzitter van de Surinaamse Dambond hebben in de media toegegeven dat er damfraude heeft plaatstgevonden op grote schaal.
Sharief Rodjan gaf aan Gerson Bendt zijn wedstrijd weg op de voorlaatste tevens belangrijke speeldag. Gerson Bendt die dit geschenk al dagen van te voren symbolisch in ontvangst nam , bekommerde zich niet om het spel op het bord. Het is namelijk ook een groot feit dat een gewoon mens nooit 4 of 5 uren geconcentreerd achter een dambord kan zitten als hij weet dat hij een overwinning cadeau krijgt.. Bendt baalde van het niet hoeven te uit te rekenen en was ontspannen.

Rinaldo kemnaad kreeg wedstrijden van Jimmy Tay , Sharief Rodjan en Harley Overman
Op de laatste speeldag gaf Rodjan zijn wedstrijd weg aan Kemnaad zonder dat zijn tegenstander daarvan eerder op de hoogte was. Rodjan heeft bewust in het remise-eindspel een fout gemaakt zodat Kemnaad nog net kon winnen. Dit voltrok zich nadat in dezelfde week van de wedstrijd Rodajn –Kemnaad , de dammers Rodjan en Moetoer werden uitgescholden door Somai. Somai : “ Oen na daghoe en nooit oen no go tron kampioen foe sranan , mie e kot mie bal. ( jullie zijn honden en jullie worden nooit kampioen van Suriname , Moetoer wordt dat nooit meer . Ik snij mijn bal ervan af.) ”.
Weet dat Somai , John Sadiek , Bendt en Kemnaad heel lang in dit toernooi de 4 frauduleuze kanshebbers waren voor de titel.
Harley Overman zei uit boosheid Kemnaad de wedstrijd te hebben gegeven nadat Schmelz door het overgaan van zijn Cellulair van Somai verloor. Maar vele dammers beweren dat Overman zijn wedstrijd weggaf voordat Schmelz door het overgaan van zijn cellulair verloor.
Jimmy Tay heeft de opdracht van Oostburg gehad om aan Kemnaad de wedstrijd te geven.
In Congreshal hebben dammers waaronder Burleson , Moetoer en Bendt meerdere malen , op verschillende dagen Marcel Oostburg horen zeggen dat hij ervoor zal zorgen dat Overman en Tay de kanshebber Kemnaad bevoordelen met 2 overwinningen zonder strijd.
John Sadiek heeft marcel Oostburg op de radio regisseur genoemd van de groep van Kemnaad en Tay.
Oostburg noemde John Sadiek in andere bewoordingen regisseur van een andere groep nadat Sadiek die beschuldiging uitte.

Eddy Azimullah , broer van dambondsvoorzitter Rudi Azimullah , was in grote damfraude in 1991.
Elk jaar maakt men mee dat met 2 of 3 wedstrijden gesjoemeld wordt maar er wordt als het graf gezwegen.In 1991 zat de dammerij opgescheept met een echt omkoopschandaal dat weken de aandacht in de media trok.Meervoudig Surinaams kampioen John Sadiek , had de media goed geïnformeerd over de finale van dat jaar.Eddy Azimullah de Surinaamse kampioen van 1991 zag zich geplaatst voor verklaringen voor minimaal 5 damwedstrijden. Een wedstrijd van E.Azimullah tegen een oud Surinaamse kampioen had op “ wonderbaarlijke ” wijze hetzelfde spelverloop als een wedstrijd van de jaren 70 tussen 2 Nederlanders tot het einde van de partij , dus op de koop toe met hetzelfde winnende zetje.E.Azimullah deed na 1991 niet meer mee aan Surinaamse activiteiten omdat hij al bijkans 20 jaren in U.S.A woont. Hij is de broer van de huidige voorzitter van de Surinaamse Dambond Rudi Azimullah.

Onderzoekscommssie damfraude 2010 en de geluidsband
Met betrekking tot de damfraude van de finale 2010 stelde de Surinaamse Dambond een onderzoekscommissie in met 3 leden waaronder 2 bestuursleden van de dambond.Het bestuur wordt
( weer ) de les gelezen door onder andere ex-dambondsvoorzitter Rene Kaiman , hoe met de damfraude van 2010 om te gaan.Een commissie die dus niet onafhankelijk was met de commissievoorzitter R.levens die zelf penningmeester is van de Surinaamse Dambond en J.Hasrat als commissielid die ondervoorzitter is van de bond. Een collega van Levens op de werkvloer , C.Mohan , was de derde pesoon in dit geheel. Zie daar : R.Levens en W.Orie behoren tot dezelfde damclub en het was eerstgenoemde die laatstgenoemde gehoord heeft. J.Hasrat die zijn ondervoorzitterschap te danken heeft aan John Sadiek maakt ook deel uit van de commissie die John Sadiek gehoord heeft . De onderzoekscommissie van de Surinaamse Dambond heeft de allerbelangrijkste groep dammers waaronder , John Sadiek ,Jerry Sadiek ,G.Bendt , D.Somai , S.Moetoer,S.Rodjan ,S.Beharie,J.Tay en H.Overman gehoord.
Het is vreselijk dat deze commissie de dammer R.Kemnaad , een sleutelfiguur in deze die ook tot deze groep behoort , nergens kon bereiken terwijl een ieder in de dammerij weet waar men deze dammer kan aantreffen.
De andere groep dammers met G.Burleson en W.Orie is ook gehoord. Een deel van het bestuur zei openlijk in de media dat dammers mogelijk een smoesje zoeken voor hun verlies door op de geluidsband te zeggen dat ze bewust de andere een overwinning hebben geschonken.Het bestuur en de onderzoekscommissie vinden deze geluidsband geen afdoend bewijs. Advocaat Marica zei op de televisie (in het programma Panorama ) dat de geluidsband een afdoend bewijs is. Op de geluidsband (undercover opname van gesprekken ) afgedraaid op radio 10 , geven onder andere H.Overman en J.Tay te kennen dat ze aan R.kemnaad hun wedstrijden hebben weggegeven.

Het etnische en kwaadaardige bestuur van de Surinaamse Dambond
Het getuigt van zeer kwade opzet dat het dambondsbestuur na het onderzoek met een verslag voor den dag kwam d.d 19 maart 2010 waarin Burleson in staat van beschuldiging wordt gesteld. Pas op 24 maart ontving Burleson een schrijven van het bestuur om zich te verweren nadat hij in zijn eer werd aangetast in het verslag van 19 maart dat terecht kwam bij alle damclubs en laatst in de krant.In dat verslag gaat het eigenlijk alleen om de finalisten Burleson ,Overman en Tay.Doordat Overman en Tay ervan uitgingen dat Burleson hun gesprek op een geluisband heeft doen vastleggen en ze heeft beschuldigd van weeggeefpartijen , hadden ze gemeend uit het niets ook de naam van Burleson te noemen.In De ware Tijd van 6 april 2010 zegt Overman dat hij uit boosheid heeft gezegd dat hij aan Burleson de wedstrijd heeft weggegegen omdat Burleson hem ervan beschuldigde dat hij D.Somai een overwinning op de tweede zet bewust cadeau heeft gemaakt.Het valt te betreuren dat juist Overman , volgens een zogenaamd kundig , formeel en procedureel onderzoek met verslag aan het dambondsbestuur , bij de uiteindelijke afhandeling schuldig wordt bevonden. Overman zegt in De Ware Tijd van 6 april 2010 dat het bestuur van De Surinaamse dambond ( onder het voorzitterschap van Rudi Azimullah ) etnisch bezig is met deze kwestie omdat o.a anderen ongemoeid zijn gelaten.W. Orie zegt ook in De ware Tijd van 6 april dat men geen aandacht had voor de andere grote boys waar het ook goed fout is gegaan en er wordt alleen op Overman gefocust.Het gewraakte verslag is ook erop gericht om Burleson negatief te bespreken door de valse beschuldiging van Overman

William Orie , S.Rodjan en S.Moetoer zeiden op de radio dat wedstrijden zijn weggegeven
William Orie zei op de radio dat er elke dag partijen werden weggegeven vanaf de tweede helft van het toernooi. Stanley Moetoer en Sharief Rodjan stellen het scherper en zeggen dat deze onverteerbare praktijk al in de eerste toernooihelft begon en wel vanaf de eerste speeldag .John Sadiek noemde openlijk namen van dammers in de media die zich schuldig hebben gemaakt aan deze praktijk.Stanley Moetoer noemde de openlijk de namen op radio 10 van John Sadiek , Jerry Sadiek , Dheeradj Somai , Sanjay Beharie , Sharief Rodjan , Rinaldo Kemnaad ,die betrokken zijn geweest bij deze vorm van oneerlijk spelen.Al op de laatste speeldag maakten 2 dammers melding van weggeefpartijen via een sportmedewerker van De ware Tijd.

Burleson is gewaarschuwd
Burleson moet gewoon harder gaan trainen. Wedstrijdfraude aan de orde stellen slaat op niets bij het bestuur van de Surinaamse Dambond en bij vele anderen.Burleson moest weten dat toen dammers schuld bekenden toen ze bij elkaar waren , zij dat niet zouden doen bij de onderzoekscommissie.
Want schuldigen zeiden doodleuk : Mie o ontken , noso mie o kiesie schorsing ( ik ga ontkennen anders kan ik geschorst worden ). Burleson bevond zich steeds onder degenen die zich schuldig hadden gemaakt aan damfraude en droeg kennis van de waarheid van zaken . Dammers zeiden hem openlijk dat ze wedstrijden zouden weggeven ondanks zijn aanbeveling om dat niet te doen.Hij moest op een tactischere manier zijn omgegaan met harde informatie , wilde hij niet negatief besproken worden.
Marcel Oostburg die volgens Burleson een grote stoorzender of last is in de dammerij , zei openlijk op radio 10 en op de televisie dat Burleson geen enkele wedstrijd weggeeft of krijgt vanwege zijn attitude ( met de instelling dat hij van iedereen kan winnen en dat zijn relaties met enkele dammers verstoord is).

Surinaamse Dambond voert wanbeleid over de gehele linie
Er is een aantal kwaadwillige mensen die slechts hun afkeuring uitspreken over het feit van wie de media eerst heeft geïnformeerd over deze damfraude.Zowel enkele mensen van de dammerij als het bestuur van de Surinaamse Dambond gingen opzettelijk voorbij aan het feitenmateriaal. Het is frappant dat alle topdammers , alle bestuursleden en anderen gewoon haast hebben met een verandering van het huidige toernooisysteem.
Er is niemand in de dammerij die niet praat over een nieuw toernooisysteem omdat ze helemaal ervan overtuigd zijn dat voor het eerst met zoveel wedstrijden gesjoemeld is.
Het dambondsbestuur heeft een aantal schuldigen in bescherming willen nemen en gefaald met het onderzoek .Natuurlijk omdat het bestuur gewoon op zoek was naar een zwarte schaap of 1 of 2 zogenaamd schuldige personen om zijn naam proberen te zuiveren. In de media kon men ook in 2009 vernemen dat buitenlanders na hun deelname aan een open Surinaams toernooi het dambondsbestuur te amateuristisch vonden. Het kan liever vandaag dan het geplande augustus dat het bestuur bedankt vanwege slecht beleid over de gehele linie .Daaronder vallen ook de problemen met de jeugdgontwikkeling , afvaardiging , andere activiteiten , het mede bepalen van beleid van het dambondsbestuur door een meervoudige damkampioen en een ex-dambondsvoorzitter . ‘Omissie’ (weglating,verzuim) t.a.v financiële verslagen is de meest gebruikte term geweest op de a.l.v van maart 2010.

Sommige buitenlandse dammers stellen op internet dat het kampioenschap 2010 ongeldig verklaard moet worden.
De reacties van buitenlandse dammers op internet spreken voor zich. “ Kampioen Bendt ” of de top 4 dammers (die boven Burleson en Orie zijn geëindigd ) moeten hun naam hoog houden en hun prijzen inleveren. Het toernooi moet ongeldig verklaard worden.
Gerson Bendt , Rinaldo.Kemnaad , John Sadiek , Dheeradj Somai werden respectievelijk 1set , 2de ,3de en 4 de . Elk van deze dammers kreeg 2 wedsrtijden met uitzondering van Kemnaad die 3 wedstrijden kreeg. Guno Burleson en William Orie werden vijde en zesde.

Sarnami hai | 9-6-2010 08:43:56 | 40
De oneerlijke praktijken bij het open toernooi van april 2010:
Vader John Sadiek geeft aan zoon Jerry Sadiek zijn wedstrijd weg
1. Jerry Sadiek als koploper , moest in de 6de ronde uitkomen tegen de speler met de minste weerstandspunten , Hardayal. Dat gebeurde niet want het was John Sadiek die tegen Jerry Sadiek uitkwam in deze ronde. John Sadiek verloor heel gemakkelijk en snel van Jerry Sadiek.
Er is blijkbaar een regeling getroffen met degene die verantwoordelijk is voor het maken van het wedstrijdprogramma. Het computerprogramma voor het Zwitserssysteem kan namelijk met de
“ hand ” veranderd worden. U mag evenwel weten dat bij een remise tussen deze 2 Sadieks en een eventueel verlies van Jerry Sadiek in de laatste ronde , de mogelijkheid simpel zou kunnen bestaan dat Jerry Sadiek geen kampioen hoefde te worden.

2. De constatering aangegeven bij punt 1 diende als basis voor het feit dat :
a. John Sadiek zijn zoon Jerry Sadiek hielp een kampioenschap te behalen , voor de eerste keer in de Surinaamse damgeschiedenis.
b. John Sadiek en Jerry Sadiek gaan voor een 100 % score bij het behalen van de eerste plaats.
c. Jerry Sadiek na het bahelen van dit kampioenschap in aanmerking zou kunnen komen voor nog een norm ten behoeve van de titel van Federatie Meester ( M.F ). In De ware Tijd van 6 april 2010 staat vermeld dat Jerry Sadiek al over een norm beschikt voor die titel.

3. Het is zeer onethisch en het druist tegen de gangbare toernooibepalingen en internationale gebruiken in dat de deelnemers van dit toernooi de ranglijst , uitslagen en het wedstrijdprogramma voor de volgende dag vanaf de 1ste tot en met de 6de ronde is onthouden door de arbiter dan wel het het bestuur van de Surinaamse Dambond.

4. Het bestuur houdt de deelnemers vóór aanvang van dit toernooi een regel voor die zeker ook onstatutair , onthetisch en ondoenlijk mag heten. De regel luidt als volgt : Indien een speler een protest indient moet dat ondersteund worden door 2 andere personen of getuigen.
Het is helemaal niet te doen met deze regel , inzonderheid in de huidige geladen conflictueze
situatie in onze dammerij van “ combine ” ( samenwerking tussen spelers ) . Omdat bijvoorbeeld
er 2 mensen kunnen zijn die een incident niet persoonlijk hebben meegemaakt maar gewoon te
kwader trouw als getuigen willen optreden tegen een andere. Of 2 personen kunnen een incident
meemaken , kennis dragen van de waarheid daarvan , maar weigeren een protest te ondersteunen
omdat ze de tegenpartij eem warm hart toedragen. Deze adhoc maatregel kan slechts in een
gezond damklimaat gedijen.

5. De arbiter deelde de deelnemers op de 5de speeldag mede dat het wedstrijdprogramma van de 6de en 7de ronde niet bekend gemaakt zou worden.De arbiter maakte ook bekend in de avond van de 6de ronde dat niemand inzage mag krijgen in de ranglijst omdat de deelnemers kunnen nagaan tegen wie ze de volgende dag uitkomen. Helaas zien we de ranglijst wel op de website van de dambond zodat sommigen wel en anderen niet ( die vanwege welke reden dan ook geen toegang hebben tot het internet ) kunnen nagaan hoe het volgende wedstrijdrooster er ongeveer er uit zal zien
6. Marcel Oostburg en Jerry Sadiek stonden op het punt met elkaar te vechten op de laatste speeldag Het kon anders zijn afgelopen als Burleson Jerry Sadiek niet had weggetrokken. In de krant kon men een foto zien waarbij Marcel Oostburg en Jerry Sadiek tegenover elkaar stonden op het moment dat het heviger werd tussen hen. Het begon allemaal eerst met de opmerking van Oostburg dat de 2 Sadieks een dag eerder niet tegen elkaar mochten spelen volgens het Zwitsers systeem. John Sadiek reageerde heftig en scherp met de woorden : Jij (Oostburg ) zeurt en je verzuurt de dammerij steeds. Oostburg ontzenuwde de woorden van John Sadiek met felle ondertoon. Dat viel niet in de smaak voor zoon Jerry Sadiek die zijn wedstrijdtafel ( met Burleson als tegenstander ) verliet. Het is daarna bijna uit de hand gelopen tussen Jerry Sadiek en Marcel Oostburg.

wibor

Post by wibor » Wed Jun 09, 2010 19:40

Het gaat daar niet helemaal volgens de regels, maar gezien de uitslag van de verkiezingen in Suriname waar een crimineel president kan worden sta ik er nu ook weer niet van te kijken!

Post Reply