Het onderzoek naar de damfraude tijdens het kampioenschap van Suriname is afgerond. E.e.a. is al bekend gemaakt.
Er is een hoofdschuldige aangewezen, maar verder is er niet veel bewezen. Wel erg teleurstellend, maar beter iets dan niets.
Onderstaand artikel uit "de Ware Tijd" van 06/04/10
Dammer Overman schuldig aan weggeefpartijen
door Stan Herewood
06/04/2010
Paramaribo - Harley Overman hangt een straf boven het hoofd, omdat hij volgens een onderzoeksrapport heeft toegegeven tijdens het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2010 partijen te hebben weggegeven aan Guno Burleson en Rinaldo Kemnaad. Het bestuur heeft zich over het dossier van de onderzoekscommssie gebogen en hoopt in de loop van deze week een definitieve beslissing te nemen. “Iedereen beschuldigt iedereen en vanzelfsprekend spreken ze zichzelf allemaal vrij”, aldus voorzitter Rudi Azimullah van de Surinaamse Dambond (SDB), die het nieuws bevestigt.
Voordat een strafmaat en -soort wordt bepaald, heeft het bestuur Overman schriftelijk in de gelegenheid gesteld zich te verweren. “Hij heeft van dat recht geen gebruik gemaakt. Een termijn van vijf dagen is gesteld, maar intussen zijn al tien dagen verstreken en is het verweer nog niet ontvangen.”
dWT foto / Stefano Tull
Harley Overman staat op het punt een zet te doen. De 67-jarige dammer wordt ervan beschuldigd partijen te hebben weggegeven.-.
De 67-jarige Overman zegt desgevraagd al 57 jaren te dammen en zich nooit schuldig te hebben gemaakt aan weggeefpartijen. “Ik heb geen voldoening over de wijze waarop het onderzoek is verlopen. Het bestuur van de dambond is etnisch bezig.”
In een officiële publicatie van een prominente dammer is volgens Overman meegedeeld dat tien dammers partijen hebben weggegeven. “Opeens valt het mij op dat van de tien die bekend zouden zijn, drie – Burleson, Jimmy Tay en Overman – die tot een bepaalde etnische groep behoren zich moeten verweren. Ik ben niet van plan mij te verweren. Laten ze mij met rust laten. Ze zijn partijdig en verkeerd bezig.”
De dammer verklaart uit boosheid te hebben gezegd dat hij de partij aan Burleson heeft gegeven, omdat hij ervan beschuldigd werd Somai te hebben geholpen. Hij zou toen hebben gezegd: “ef’ mi gi Somai dan mi gi Burleson tu”. “Laten ze mij laten hoor, ze zijn etnisch bezig.”
Overman is in staat van beschuldiging gesteld na onderzoek van een speciale commissie onder leiding van de jurist en SDB-bestuurslid Robur Levens. Er waren geen getuigen. Tegenover de commissie heeft Overman verklaard een wedstrijd tegen Burleson te hebben weggeven, nadat Burleson daartoe had gevraagd. Burleson ontkent de beschuldiging.
Volgens Azimullah heeft Overman verklaard ook aan Kemnaad een partij te hebben weggegeven, zonder dat Kemnaad daarvan op de hoogte was. Hij zou dat gedaan hebben, nadat hij de stellige indruk had, dat bij een andere partij deze was weggegeven om Kemnaad in een nadelige positie te brengen.
Tay zou volgens het onderzoek ook partijen hebben weggegeven, maar verklaarde tegenover de commissie eveneens dat hij die uitspraak uit boosheid heeft gedaan, toen hij van alles en nog wat werd beschuldigd via de telefoon en het gesprek zonder zijn medeweten werd vastgelegd. Hij zou dat hebben toegegeven om af te komen van dat gezeur aan zijn hoofd, maar hij heeft geen partij weggegeven. Het onderzoek heeft niet uitgewezen dat er voor het weggeven van partijen geld is ontvangen.
De algemene ledenvergadering van de bond is intussen bijeen gekomen om het verslag aan te horen van de onderzoekscommissie. Op de alv is gesuggereerd de schuldigen een berisping te geven. Verder is aangedrongen op het bekijken van een nieuw competitiesysteem dat wedstrijdfraude tegengaat.
William Orie zegt een vervelend gevoel te hebben overgehouden aan het onderzoek naar de weggeefpartijen. Hij werd ook verhoord. Hij geeft toe dat het moeilijk is het bewijs van fraude of weggeefpartijen te leveren, maar dat neemt volgens hem niet weg dat een onderzoek de moeite waard is. “Ik had voorzien dat het onderzoek geen strafbare feiten zou opleveren. Als mensen ontkennen dat ze partijen hebben weggegeven of hebben gekregen, kan je eigenlijk geen stap verder. Overman heeft gezegd dat hij de partij heeft weggegeven aan Burleson, die erom gevraagd had. Dit wordt ontkend door Burleson, dus vind ik dat zolang beide partijen niet toegeven dat zij hebben gegeven en genomen kun je niets doen. Ik weet niet waarom Overman die houding heeft aangenomen en gezegd dat hij aan Burleson en Kemnaad de partij heeft gegeven, hoewel Kemnaad er niet om gevraagd had.”
Orie vindt dat er teveel gefocust wordt op Overman. “De grote boys waar het ook goed fout is gegaan, hebben blijkbaar gebruik gemaakt van hun intelligentievermogen om de dans te ontspringen. Belangrijk is het zoeken naar een systeem om het risico van fraude in te dammen.”
Orie zegt blij te zijn dat de media zich kritisch hebben uitgelaten over deze kwestie en gevraagd hebben om een diepgaand onderzoek. “Er moet check en balance zijn.”.-.
Uit het Forum van "dWT":
Sarnami hai | 6-4-2010 18:36:23
Onderzoek Waardeloos
Conclusies Waardeloos
Damfraude kan niemand aantonen .
Geld betalingen idem .
14 Man in de finale Fout !! beter is 16
Naar rating van de dammers 5 match partijen .
Nr 1 - Nr 16
Nr 2 - Nr 15
Nr 3 - Nr 14 etc etc .
Volgende ronde idem toepassen tot de finale .
Zo voorkomt men fraude of whatever .
Behalve als de finale zal zijn
Harley Overman - Rudi Azimullah uitslag 8 - 2
* Rudi heeft de partijen verkocht aan Harley !!!
Na deskundig onderzoek op hoog niveau blijkt
dat er geen betalingen hebben plaats gevonden .
En ................. dat Rudi met 19 schijven is begonnen .
Rudi kon de 20ste niet vinden .
tablawala | 6-4-2010 14:44:44
alle 14 dammers , deelnemers aan deze eindronde 2010 hebben zich schaamteloos vergrepen aan vrouwe Fortuna !!
Mijn waarde vriend , kenner van het dammen op hoogste nivo, heeft intussen alle partijen nagespeeld.. Conclusie alle 14 dammers aan deze eindronde hebben zich vergrepen aan vrouwe FORTUNA ! mooi gezegd !
Jammer dus dat alleen de naam van H Overman wordt genoemd in deze kwestie, legt hij mij uit. of is het omdat hij een simpele eenvoudige man is???
naar andere namen gevraagd ? ja dat heeft hij ook ! dat zal hij indien gewenst opsturen naar de heer Stan Herewood, die steeds de vinger aan de pols heeft gehouden om de waarhied boven water te krijgen.
verdere verslag uit zijn conclusie: de Surinaamse Dambond heeft dit zelf uitgelokt ! er was geen toezicht en controle op het gedrag van bepaalde personen in en rond de zaal!
ik weet niet hoe hij dat te weten is gekomen...maar journalisten als p d Vr hebben overal verborgen camera's waarschijnlijk zijn die beelden van de groepen bekeken en bestudeerd.
tevens geeft hij mee dat de dammers en de Surinaamse Dambond, er goed aan doen de eer aan hun zelf te houden en dit 's landskampioenschap 2010 vervallen moeten verklaren .
het moet overgespeeld worden met en ander systeem . wk voetballen of wk Hockey ..niet om de een uit te sluiten of te bestraffen ,het gaat om landskampioen te worden!
dus geef ik hem wel gelijk in deze .
nodig de 14 dammers uit, geef ze wat lekker eten en drinken, en bedankt ze allemaal .dat dit vooral niet meer moet plaatsvinden.
volgens de kenner , hebben ALLE 14 dammers zich schuldig gemaakt aan kopen , verkopen met welke bedoeling dan ook of het om geld of etnisch gedachte was/??? partijen zo winnen is uit den boze....
inmiddels zijn die partijen ook aan mij opgestuurd waar de zogenaamde blunders wordt begaan of zetten worden gedaan die tot verlies lijden van de partij. Dit is letterlijk overspel .struisvogel politiek, de kop in zand steken en denken dat anderen (je) het niet zien .
het gesjoemel met partijend zijn dus vastgelegd en kan helaas niet meer weggeveegd worden.. zwart op wit!!!
Het heeft gen zin dus namen te noemen ze zijn allemaal schuldig,aan dit ORGIE SPEL .
volgende keer zal ik de parijen laten opsturen naar de heer Stan Herewood.. wie heeft zijn adres voor ons ? graag die hier bekendmaken ,maar eerst zijn akkoord vragen.
ook ik maak mij zorgen om het DAmmen in Suriname !
Dit is een bijdrage voor het DAMMEN!
![Image](http://www.dwtonline.com/website/img/smile8.gif)
en boos
![Mat :mat:](./images/smilies/encolere.gif)
en er is hoop
![Image](http://www.dwtonline.com/website/img/smile6.gif)
mvg
![Image](http://www.dwtonline.com/website/img/smile1.gif)
Krepie2009 | 6-4-2010 09:01:09
Deze dammers moeten voor het leven geschorst worden. ONSPORTIEVE gasten.
![Image](http://www.dwtonline.com/website/img/smile7.gif)