Zondagdammen

Post Reply

Er moeten ook officiële damwedstrijden op de zondag worden gespeeld.

Ja
38
72%
Nee
15
28%

Total votes: 53

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Zondagdammen

Post by Kosmos » Sat Mar 27, 2010 00:57

Thijs wrote: Dat de opbloei van de wetenschap gepaard gaat met minder religie is volgens mij gewoon een feit (ik snap niet dat arjen dat ter discussie steld). natuurlijk steld de wetenschap zich anti-religeus dat komt omdat de Bijbel op veel punten haaks is met de wetenschap. een voorbeeld: hoe kan een wetenschapper tegelijk zeggen dat wij van de apen afstammen en daarnaast dat de aarde in 7 dagen is geschapen?
wat moet de wetenschap dan doen met het lopen over water van Jezus en het wonderlijk genezen van mensen ?
de wetenschap word niet serieus meer genomen als zij gaat zeggen dat deze dingen kloppen.
Je hebt wel gelijk dat wetenchap en orthodox christendom zich moeilijk laten verenigen. Daarom kon ik ook niet geloven in de bijbel, omdat ze het Oude Testament (jodendom) serieus nemen. En een Aarde van 6.000 jaar? Hahahahahahhahahaaaaaha! Die is gewoon miljarden jaren oud.
Volgens de hindoeleer stammen sommige mensen wel degelijk af van aapachtigen, anderen echter van koeien en weer anderen van leeuwen, maar dat is een spirituele afstamming (in een vorig leven waren die mensen aap, leeuw of koe (levend in de geaardheden onwetend, hartstochtelijk en goed). Volgens intelligent design zijn de soorten (baronomen) los van elkaar gescheiden, waarna variatie binnen soorten door evolutie plaatsvindt, zodat organismen zich kunnen verspreiden over verschillende niches.
In de rapportage van de fossiele vonsten zien we geen enkele voorouder van mens en aap, terwijl de wetenschap zegt dat er zo;'n 5 miljoen jaar geleden een geemeenschappelijke voorouder moet zijn geweest. Ze vinden alleen skeletten van apen of van mensen, maar nooit van een voorouder....
Wat betreft de bijbelse evangelie-en, die zijn m.i. geredigeerd door de Romeinen ten tijde van keizer Constantijn en daarom is de symbolische betekenis van de gnostische teksten verloren gegaan. Zo is water een symbool voor het alledaagse en wijn (in het Sufisme: goud) van het goddelijke (water werd veranderd in wijn door Jezus). Het lopen over water gebeurde in stormactige tijden. Jezus bleef fier overeind. De betekenis is: Zelfs als het slecht met je gaat, er overkomt je ramspoed, blijf dan vertrouwen op God!
Zonder goed onderwijs, valt er amper een touw vast te knopen aan bijbelse teksten. Geen wonder daarom dat je zo denkt, ik vind het vrij logisch. Het is tijd dat intelligente mensen uitleggen hoe het zit met het Koninkrijk Gods.
Het is hier en nu, voor U uitgerold, maar indien Uw hart niet geopend is, dan ziet U het niet.
Heaven is no location, but a state of mind

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Mar 27, 2010 01:03

Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.
Isaac Newton & Blaise Pascal bijvoorbeeld, twee wereldberoemde wetenschappers, waren christen.

Als we op zo'n niveau gaan discussiëren, heb ik er weinig behoefte aan.

Vergeet Einstein niet, die geloofde ook in God, al was het geen christen.
En zelf ben ik ook uitermate intelligent en geloof ook in God!
En dat na decennia lang gevangen gezeten te hebben in het naturalistisch materialistische denkraam... door opvoeders en onderwijs gebrainwasht. Maar de schoen wrong.
Die Zon, weet de wetenschap soms wie dat bedacht heeft, zo'n kernfusiemachine? Er moet een Bron zijn waar alle energie van de Kosmos uit komt, die Bron noemen we God. Om te bweren dat de Bron door toeval ontstond is een nogal ongeloofwaardig dogma...
De wetenschap wist 50 jaar geleden nog helemaal niks van de Zon, maar Krishna bijvoorbeeld wel! (Zoals dat er leven mogelijk is op de Zon) Wetenschappers beweerden dat de Zon vol ijzer zat. Er was een vrouw voor nodig (Cecilia Payne uit mijn hoofd) om aan te tonen dat de Zon vol waterstof zit! Alle hogere elementen worden gamaakt in sterren, en via supernova's worden de planeten bezaaid met organische stoffen. De anti-religieus ingestelde wetenschap overziet zulke processen. Zo wordt intelligent leven mogelijk gemaakt.
Dat de opbloei van wetenchappelijke theorieen gepaard gaat met minder religie is domweg omdat dat de wetenschap zich anti-religieus opstelt en mensen voorliegt dat bewustzijn en leven uit materie voortkomen. Maar de wetenschap kan helemaal geen leven maken uit chemicalien...
De echt intelligente mensen zien het bedrog van de materialistsiche wetenschap. Maar om eerlijk te zijn heeft de Kerk de intelligente mensen ook afgestompt. Ze mochten niet zelf nadenken en moesten dogma's slikken, Dat is voor velen niet aantrekkelijk.
Een heerlijke discussie.
Arjen heeft andere denkbeelden dan ik, maar ik ben helemaal happy met hoe hij zich gedraagt.

Dat de opbloei van de wetenschap gepaard gaat met minder religie is volgens mij gewoon een feit (ik snap niet dat arjen dat ter discussie steld). natuurlijk steld de wetenschap zich anti-religeus dat komt omdat de Bijbel op veel punten haaks is met de wetenschap. een voorbeeld: hoe kan een wetenschapper tegelijk zeggen dat wij van de apen afstammen en daarnaast dat de aarde in 7 dagen is geschapen? wat moet de wetenschap dan doen met het lopen over water van Jezus en het wonderlijk genezen van mensen ?
de wetenschap word niet serieus meer genomen als zij gaat zeggen dat deze dingen kloppen.

Beste Arjen, stellen dat je zo geen behoefte hebt aan een discussie en je er vervolgens sczelf schuldig aanmaken siert je niet.
Beste Thijs, wat voor jouw feiten/ waarheden zijn betekent nog niet dat het daarom zo is. Kun je een onderzoek aangeven waarin jouw stellingen onderbouwd worden.
Daarnaast zijn religie( geloof) en wetenschap in die zin onvergelijkbare grootheden. Dat het ene van een hogere orde is dan het andere mag je denken, maar niet wijs om dit zo naar andere te uiten en ze daarmee te diskwalificeren.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sat Mar 27, 2010 10:31

Ganesha wrote:Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.
Isaac Newton & Blaise Pascal bijvoorbeeld, twee wereldberoemde wetenschappers, waren christen.

Als we op zo'n niveau gaan discussiëren, heb ik er weinig behoefte aan.

Vergeet Einstein niet, die geloofde ook in God, al was het geen christen.
En zelf ben ik ook uitermate intelligent en geloof ook in God!
En dat na decennia lang gevangen gezeten te hebben in het naturalistisch materialistische denkraam... door opvoeders en onderwijs gebrainwasht. Maar de schoen wrong.
Die Zon, weet de wetenschap soms wie dat bedacht heeft, zo'n kernfusiemachine? Er moet een Bron zijn waar alle energie van de Kosmos uit komt, die Bron noemen we God. Om te bweren dat de Bron door toeval ontstond is een nogal ongeloofwaardig dogma...
De wetenschap wist 50 jaar geleden nog helemaal niks van de Zon, maar Krishna bijvoorbeeld wel! (Zoals dat er leven mogelijk is op de Zon) Wetenschappers beweerden dat de Zon vol ijzer zat. Er was een vrouw voor nodig (Cecilia Payne uit mijn hoofd) om aan te tonen dat de Zon vol waterstof zit! Alle hogere elementen worden gamaakt in sterren, en via supernova's worden de planeten bezaaid met organische stoffen. De anti-religieus ingestelde wetenschap overziet zulke processen. Zo wordt intelligent leven mogelijk gemaakt.
Dat de opbloei van wetenchappelijke theorieen gepaard gaat met minder religie is domweg omdat dat de wetenschap zich anti-religieus opstelt en mensen voorliegt dat bewustzijn en leven uit materie voortkomen. Maar de wetenschap kan helemaal geen leven maken uit chemicalien...
De echt intelligente mensen zien het bedrog van de materialistsiche wetenschap. Maar om eerlijk te zijn heeft de Kerk de intelligente mensen ook afgestompt. Ze mochten niet zelf nadenken en moesten dogma's slikken, Dat is voor velen niet aantrekkelijk.
Een heerlijke discussie.
Arjen heeft andere denkbeelden dan ik, maar ik ben helemaal happy met hoe hij zich gedraagt.

Dat de opbloei van de wetenschap gepaard gaat met minder religie is volgens mij gewoon een feit (ik snap niet dat arjen dat ter discussie steld). natuurlijk steld de wetenschap zich anti-religeus dat komt omdat de Bijbel op veel punten haaks is met de wetenschap. een voorbeeld: hoe kan een wetenschapper tegelijk zeggen dat wij van de apen afstammen en daarnaast dat de aarde in 7 dagen is geschapen? wat moet de wetenschap dan doen met het lopen over water van Jezus en het wonderlijk genezen van mensen ?

Beste Arjen, stellen dat je zo geen behoefte hebt aan een discussie en je er vervolgens sczelf schuldig aanmaken siert je niet.
Beste Thijs, wat voor jouw feiten/ waarheden zijn betekent nog niet dat het daarom zo is. Kun je een onderzoek aangeven waarin jouw stellingen onderbouwd worden.
Daarnaast zijn religie( geloof) en wetenschap in die zin onvergelijkbare grootheden. Dat het ene van een hogere orde is dan het andere mag je denken, maar niet wijs om dit zo naar andere te uiten en ze daarmee te diskwalificeren.

Beste Ganesha, er is naar mijn weten nog nooit een wetenschappelijk onderzoek over uitgevoerd. Ik denk persoonlijk dat dat komt omdat voor zulke soort onderzoeken geen subsidie word gegeven door overheden + wetenschappers liever belangrijkere dingen onderzoeken.
maar ik heb wel het een en ander in de encyclopedi gevonden. Overtuigde gelovigen zijn soms niet in staat hun sterke geloof als geloven, als onzekerheid te erkennen, en kunnen het feit dat ze iets (intens) geloven als bewijs zien van het waar en correct zijn van hun geloof of overtuiging ("ik geloof het, dus het is waar"). Zij hebben geen twijfel over hun geloof, en zijn vaak niet vatbaar voor alternatieve rationele of logische verklaringen en benaderingen, noch het beschikbaar komen van nieuwe feiten die hun geloof schijnen te ondermijnen. Wanneer het geloven sterk is ziet men gebeurtenissen en feiten vaak in termen van het geloven, wat de objectieve waarde van deze feiten en gebeurtenissen verminderd.

er zijn wel een bescheiden aantal onderzoeken geweest zoals "God in Nederland" door Walter Goddijn geven duidelijk het verval van de grote kerken (Rooms-Katholiek, Nederlands-hervormd, Gereformeerd) weer.
http://www.youtube.com/watch?v=sF5cpxyJ ... L&index=57

Arjen

Post by Arjen » Sat Mar 27, 2010 11:14

Ganesha wrote:Beste Arjen, stellen dat je zo geen behoefte hebt aan een discussie en je er vervolgens sczelf schuldig aanmaken siert je niet.
Ik snap niet wat je bedoelt, Ganesha. Op het bedenkelijke niveau ('Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven' (TvdB)) heb ik volgens mij niet gediscussieerd. Als we boven dit niveau uitstijgen wil ik best meepraten. In het kader van de discussie over wetenschap/geloof verwijs ik naar het boek van drs. Ben Hobrink, 'Moderne wetenschap in de Bijbel', waarin wordt betoogd dat de Bijbel helemaal niet zo achterhaald is door de wetenschap als velen denken.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sat Mar 27, 2010 11:50

Arjen wrote:
Ganesha wrote:Beste Arjen, stellen dat je zo geen behoefte hebt aan een discussie en je er vervolgens sczelf schuldig aanmaken siert je niet.
Ik snap niet wat je bedoelt, Ganesha. Op het bedenkelijke niveau ('Het is ook niet opvallend dat mensen die in een of meerdere goden geloven vaak intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan mensen die niet in een of meerdere goden geloven' (TvdB)) heb ik volgens mij niet gediscussieerd. Als we boven dit niveau uitstijgen wil ik best meepraten. In het kader van de discussie over wetenschap/geloof verwijs ik naar het boek van drs. Ben Hobrink, 'Moderne wetenschap in de Bijbel', waarin wordt betoogd dat de Bijbel helemaal niet zo achterhaald is door de wetenschap als velen denken.
Ik vind het een slechte aanrader op de eerste plaats is Ben Hobrink helemaal geen wetenschapper en op de 2 plaats als ik deze beste man probeer te googelen krijg ik alleen maar christelijke bronnen.. reformatorisch dagbladen en creationisme sites,

Arjen

Post by Arjen » Sat Mar 27, 2010 13:16

Tja, als je niet de overtuiging van de ander wil bestuderen, dan heeft dit weinig zin.

Laten we maar weer teruggaan naar het onderwerp, wel of niet dammen op zondag.
32% zegt nee!

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sat Mar 27, 2010 13:50

Arjen wrote:Tja, als je niet de overtuiging van de ander wil bestuderen, dan heeft dit weinig zin.

Laten we maar weer teruggaan naar het onderwerp, wel of niet dammen op zondag.
32% zegt nee!
ik snap niet dat je dit zegt!
ik heb me weldegelijk verdiept in de overtuigingen van andere!!
ik ben daarmee uren, dagen bezig geweest als bewijs hiervan heb ik dit gepost:

De zondag is voor een christen een dag om te rusten

Er staat ook meerdere malen in de Bijbel dat we deze rustdag moeten 'heiligen', moeten afzonderen van de andere dagen.

Deze uitspraken zijn in tegenstrijd met de Bijbel!

Zo lees ik

In het 4e gebod heeft God het over de sabbat als 7e dag en rustdag. Ook Jezus heeft dit niet veranderd. Zie Lukas 4 vers 16: Hij kwam ook in Nazareth, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge.
Nergens in de Bijbel, ook niet na Zijn opstanding heeft Jezus de sabbat veranderd in de zondag.
(In de Bijbel word zondag als de eerste dag beschouwd)

Ik heb daarnaast nog velen andere teksten religieus en niet relieus gelzen en me hierin verdiept jammer dat je dit allemaal ontgaan is Arjen....

ook jammer Arjen is het dat je dan niet op het inhoudelijk (hierboven) in gaat maar een zin uit zijn contekst haalt en daar over gaat discussieren om dan daarna te zeggen dat je zo geen discussie wil voeren.....?.....?

ik hoop dat je nu wel inhoudelijk reageerd op het bovenstaande!?

Arjen

Post by Arjen » Sat Mar 27, 2010 15:06

Wacht even, waar heb ik over gediscussieerd? Ik heb alleen maar uitgelegd waarom ik niet op zondag wil spelen. De zin dat gelovigen minder intellectueel ontwikkeld zijn dan niet-gelovigen heb ik niet uit z'n context gehaald. Zo stond het er letterlijk en ik kon er niets anders van maken. Het is logisch dat ik daarop ben ingegaan, want daarmee diskwalificeer je in één klap een grote groep mensen (zoals Ganesha al zei). Ik heb vervolgens gezegd dat ik niet bereid ben om in discussie te gaan op een dergelijk niveau, waarbij op de man gespeeld wordt. Hans Teeuwen, waar je een filmpje van postte, doet dat in ieder geval wel. Vandaar dat ik niet op je verdere stuk ben ingegaan.

Ik zal evenwel de punten die je hebt aangedragen verder onderzoeken. Weet er namelijk wel iets vanaf, maar niet alles en ga dat eerst uitzoeken.
Last edited by Arjen on Sat Mar 27, 2010 15:09, edited 1 time in total.

kleine trap

Post by kleine trap » Sat Mar 27, 2010 15:09

Er zijn genoeg boeken over geloof en wetenschap en ik geloof niet dat de zaken met elkaar in strijd zijn. Ook niet voor orthodoxe Christenen. Hobrink staat dan misschien niet al te hoog aangeschreven bij wetenschappers, mensen als Cees Dekker, Alistair McGrath, Francis Collins en nog veel anderen staan dat wel. Ik voel me zelf ook niet echt vreemd als Christen die op een universiteit werkt (al is de vraag of wiskunde wetenschap is). Binnen de wetenschapshistorie zijn er ook genoeg stemmen die zeggen dat moderne wetenschap niet alleen binnen een Christelijke traditie ontstaan is, maar dat deze Christelijke of monotheistisch visie ook noodzakelijk was voor het ontstaan van natuurwetenschap met de aannames dat de wereld geordend is en dat deze orde kenbaar is.

Wat betreft de zondag. Er wordt hier verschillend tegenaangekeken door Christenen. Ik heb zelf weinig bezwaar tegen dammen op zondag (het is mijn vak niet en de rust krijg ik wel), maar ik zou er geen kerkdienst voor willen overslaan en die zijn meestal op zondag. Dat niet overslaan van de kerkdiensten is wel een principieel punt voor me. Nu is het makkelijk praten voor me, ik doe toch niet mee aan het NK (misschien over een paar jaar aan het WK als kampioen van Zweden ofzo) en tot nu toe heeft het me alleen deelname aan het EK blitz gekost in Stockholm vorig jaar. Echter er zijn wel goede spelers die niet op zondag willen spelen.
Is de pragmatische oplossing die er nu is echt zo lastig dat je spelers als vdKooij, Provoost, vanHierden en Kalis niet meer wilt laten deelnemen? Bovendien is dammen een van de sporten die het goed doet op de Bilble belt. Bij jeugdkampioenschappen kan het niet vrijhouden van de zondag ook vervelende consequenties hebben.

TOen Folkert Velten nog bij Herakles speelde, hadden ze er niet zo'n probleem mee om hun thuiswedstrijden op zaterdag te spelen. Daardoor deed een van hun goede spelers mee, die op zondag niet mee zou doen. Is het dan niet goed voor de sport om de belangrijke toernooien niet op zondag te spelen zodat een zo'n sterk mogelijk deelnemersveld mogelijk is? Nu is het bij het NK misschien niet zo dat er standaard finalisten zijn die niet op zondag spelen, maar ik geloof dat enkele jaren terug bij de junioren nog strijd was tussen Bennie, Niek en Ernst-Jan.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sat Mar 27, 2010 15:18

Als jij je een dag van de wereld wilt afsluiten moet je niet miepen als de wereld jou een dag uitsluit.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sat Mar 27, 2010 15:30

Arjen wrote:De zin dat gelovigen minder intellectueel ontwikkeld zijn dan niet-gelovigen heb ik niet uit z'n context gehaald. Zo stond het er letterlijk en ik kon er niets anders van maken.
Waar kan jij dat vinden dan?? Ik heb dat nergens kunnen lezen van Thijs. Er staat dat gelovigen VAKER intellectueel minder ver ontwikkeld zijn dan niet-gelovigen. Dat is dus iets heel anders dan dat jij ervan maakt. Nu beschuldig je hem van iets wat ie helemaal niet heeft gezegd.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sat Mar 27, 2010 15:47

Arjen wrote:Wacht even, waar heb ik over gediscussieerd? Ik heb alleen maar uitgelegd waarom ik niet op zondag wil spelen. De zin dat gelovigen minder intellectueel ontwikkeld zijn dan niet-gelovigen heb ik niet uit z'n context gehaald. Zo stond het er letterlijk en ik kon er niets anders van maken. Het is logisch dat ik daarop ben ingegaan, want daarmee diskwalificeer je in één klap een grote groep mensen (zoals Ganesha al zei). Ik heb vervolgens gezegd dat ik niet bereid ben om in discussie te gaan op een dergelijk niveau, waarbij op de man gespeeld wordt. Hans Teeuwen, waar je een filmpje van postte, doet dat in ieder geval wel. Vandaar dat ik niet op je verdere stuk ben ingegaan.

Ik zal evenwel de punten die je hebt aangedragen verder onderzoeken. Weet er namelijk wel iets vanaf, maar niet alles en ga dat eerst uitzoeken.
Arjen, hoe meer stukken je hier post hoe ondoordachter ze worden. Ik vind het een beetje raar dat je begint met de vraag te stellen waarover je hebt gediscussierd? als discussieren betekend duidelijk argumenten geven over het onderwerp(en opheldering) en deze onderbouwen dan moet ik je gelijk geven in dat je niet deel neemt aan de discussie. de 2de zin is ook al lang op gereageert dat dit in strijd is met de Bijbel maar dat ben je nog aan het uitzoeken (ik heb het vers erbij geschreven dus je kunt het makkelijk vinden in het boek geloof ik) de 3de en 4de zin zijn gewoon leugens want ik heb dat niet lettelijk gezegt kijk maar terug als je me niet gelooft en je haalt het wel uit zijn context want ik bedoelde (dat bleek uit heel de context) meer primitieve stammen met hun geloven en goden. en niet per direkt de verwesterde geloven. daarna begin je zelf op de man te spelen en zeg je dat je niet op het niveau wil discussieren waar op de man word gespeeld erg tegestrijdig allemaal........
jammer genoeg hield je je weer niet bij de inhoud namelijk dat de rustdag niet op zondag is!
zoals hans Teeuwen ooit zei : geloven denken een monopoly op de waarheid te hebben.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Mar 27, 2010 18:45

Beste Arjan, je schreef als eerste reactie op Thijs: Kijk, dat zijn nog eens snuggere beweringen. Je bent nog jong en onwetend, zal ik maar denken.

Dat vind ik een zelfde manier van reageren.
Het zou goed zijn als je inging op de vragen die Thijs stelt, Volgens mij zullen jullie echter niet
dichter tot elkaar komen.

Voor Thijs geldt dat wat hij denkt dat bewezen is, de waarheid is dat zeker zijn waarheid is. Ik vind dat Kosmos al heeft aangegeven dat de wetenschap zeker ook niet het alleen recht op de waarheid heeft.

Het letterlijk nemen van de bijbel of andere oudere boeken lijkt mij niet zo handig, maar een ieder mag natuurlijk doen wat hij wilt. Mijn waarheid ziet er anders uit dan de letterlijke opvolging van welk religieus boek dan ook.

Arjen

Post by Arjen » Sat Mar 27, 2010 22:42

pff...er wordt me gevraagd waarom ik niet op zondag wil spelen en vervolgens krijg ik van alles over me heen. De kans is groot dat ik minder intelligent ben, ik vertel onwaarheden en wellicht zelfs ook leugens. Ik schijn ook niet inhoudelijk te zijn, al geef ik aan dat ik daar later op terug zal komen. En oja, ik ben ondoordacht. Nou, zo kwaad bedoel ik het allemaal ook niet hoor, relaxt please! Maar ik zal mezelf toch voor de zekerheid na laten kijken bij m'n huisarts. Maargoed, over naar de inhoud. Ik heb al gezegd: ik heb niet de behoefte om ook maar iets aan iemand op te leggen, dus ook niet of er wel of niet op zondag gedamd wordt.

De zondag is een rustdag voor christenen en deze neemt een afgezonderde plaats in ten opzichte van de zes andere dagen in de week. Thijs stelde de vraag of dit Bijbels gezien de juiste dag is, immers in de Bijbel wordt veel gesproken over de sabbat (die door de Joden op zaterdag wordt gevierd). Daar is veel over geschreven door theologen, vandaar dat ik niet direct reageerde maar eerst onderzocht. De keuze voor de zondag als christelijke rustdag is immers niet over één nacht ijs gegaan! In het Oude Testament is de volgorde: zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar op de zevende dag is de sabbat van de Heere, uw God, dan zult gij geen werk doen. In het Nieuwe Testament blijkt juist de eerste dag van de week van bijzonder karakter, dit heeft te maken met het feit dat dit de dag was waarop Jezus Christus uit de doden opstond (een heel belangrijk christelijk heilsfeit dat gevierd wordt volgende week zondag op 1e paasdag). In Openbaring 1:10 wordt deze dag zelfs de 'dag des Heeren' genoemd. Uit andere gedeelten in de Bijbel blijkt dat christenen (de eerste christenen waren bekeerde Joden) op de eerste dag van de week bij elkaar kwamen als gemeente (o.a. Handelingen 20:7 en 1 Korinthe 16:2). Er zijn nog meer redenen voor de keuze van zondag als christelijke rustdag, maar dan belanden we in diepgaande theologische argumentatie. Feit is dat in 321 na Christus keizer Constantijn de zondag tot officiële rustdag maakte in het Romeinse Rijk. En zo is het tot op de dag van vandaag gebleven. Het is concluderend dus niet zo dat je kunt stellen dat de zondag een 'foute' keuze is geweest, daar zijn juist goede Bijbelse redenen voor.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Mar 27, 2010 23:11

Arjen wrote:pff...er wordt me gevraagd waarom ik niet op zondag wil spelen en vervolgens krijg ik van alles over me heen. De kans is groot dat ik minder intelligent ben, ik vertel onwaarheden en wellicht zelfs ook leugens. Ik schijn ook niet inhoudelijk te zijn, al geef ik aan dat ik daar later op terug zal komen. En oja, ik ben ondoordacht. Nou, zo kwaad bedoel ik het allemaal ook niet hoor, relaxt please! Maar ik zal mezelf toch voor de zekerheid na laten kijken bij m'n huisarts. Maargoed, over naar de inhoud. Ik heb al gezegd: ik heb niet de behoefte om ook maar iets aan iemand op te leggen, dus ook niet of er wel of niet op zondag gedamd wordt.

De zondag is een rustdag voor christenen en deze neemt een afgezonderde plaats in ten opzichte van de zes andere dagen in de week. Thijs stelde de vraag of dit Bijbels gezien de juiste dag is, immers in de Bijbel wordt veel gesproken over de sabbat (die door de Joden op zaterdag wordt gevierd). Daar is veel over geschreven door theologen, vandaar dat ik niet direct reageerde maar eerst onderzocht. De keuze voor de zondag als christelijke rustdag is immers niet over één nacht ijs gegaan! In het Oude Testament is de volgorde: zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar op de zevende dag is de sabbat van de Heere, uw God, dan zult gij geen werk doen. In het Nieuwe Testament blijkt juist de eerste dag van de week van bijzonder karakter, dit heeft te maken met het feit dat dit de dag was waarop Jezus Christus uit de doden opstond (een heel belangrijk christelijk heilsfeit dat gevierd wordt volgende week zondag op 1e paasdag). In Openbaring 1:10 wordt deze dag zelfs de 'dag des Heeren' genoemd. Uit andere gedeelten in de Bijbel blijkt dat christenen (de eerste christenen waren bekeerde Joden) op de eerste dag van de week bij elkaar kwamen als gemeente (o.a. Handelingen 20:7 en 1 Korinthe 16:2). Er zijn nog meer redenen voor de keuze van zondag als christelijke rustdag, maar dan belanden we in diepgaande theologische argumentatie. Feit is dat in 321 na Christus keizer Constantijn de zondag tot officiële rustdag maakte in het Romeinse Rijk. En zo is het tot op de dag van vandaag gebleven. Het is concluderend dus niet zo dat je kunt stellen dat de zondag een 'foute' keuze is geweest, daar zijn juist goede Bijbelse redenen voor.
Haha, tsja, beste Arjen, in je Bijbel staat al dat je als christen voor hete vuren zou komen te staan als je voor je Heer kiest. Dat kan de wereld moeilijk accepteren. Vergeleken bij een paar hongerige leeuwen (die voor Constantijn nog actief waren als christenverslinders...) vallen Thijs en Groenboer best mee nog...
De Constantijn die jij aanhaalt was een enorme ketter. Hij is degeen die de christelijke leer vermengd heeft met de zonaanbiddende Mithras-cultuur. Dat is de reden waarom de Zondag werd ingevoerd en hoe Christus aan zijn geboorteverhaal is gekomen.
Bepaalde kenmerken van de historische figuur Jezus zijn ontleend aan Mithras. Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de twee: zo werd Mithras (net als volgens de traditie Jezus) op 25 december geboren uit een maagdelijke moeder, was hij de zoon van God, had hij 12 discipelen en een laatste avondmaal, werd hij in een graf in de rotsen gelegd, en herrees hij na drie dagen uit de dood. Drie Koningen, de ster van Betlehem en de heilige Maagd zijn alle verwijzingen naar de sterrenhemel (rond 25 d3ecember).
Opvallend genoeg zou 25 december ook de geboortedag van Osiris, Adonis en Dionysus zijn.
Curieus is ook dat Mithras in de hindoeverhalen voorkomt!
Ook stamt uit deze tijd (Constantijn) het dogma van de Drie-eenheid.
Er zijn dan ook christenen, die op grond van deze observaties de zaterdag als rustdag aanhouden, zoals de Zevendedagsadventisten.
Zelf ben ik het niet eens met de adventisten, want zij vinden dat het OT nog steeds geldig hoort te zijn. Jezus brak juist met het OT in mijn visie (niet in de visie van de orthodoxie evenwel helaas, al wordt het belang van OT wel gerelativeerd gelukkig, zie ook het gebod over de sabbat in de Tien Grondregels!).
Zeer boeiend allemaal en er zullen wel andere opvattingen zijn over Constantijn en Mithras.

Terug naar het thema van deze draad: Aangezien er een grote groep mensen is die het heel belangrijk vindt om de zondag te gebruiken voor religieuze doeleinden (zeg ik dit goed?), biedt de KNDB - hoofdbureau gevestigd op de Biblebelt- deze dammers tijdens de HF NK de gelegenheid om uit te wijken naar de vrijdag. Dat lijkt niet zo onredelijk. Religieuze argumenten doen niet echt terzake, je mag immers geloven wat je wilt.
Ik heb ook liever dat zoveel mogelijk dammers tevreden zijn, zo werkt democratie.
In de nieuwe opzet komt spelen op zondag niet meer voor, dus in dat kader is de discussie niet zo relevant. Ik heb nog geprobeerd het rapiddammen naar zaterdag te verhuizen (kijk toch eens hoe flexibel allemaal...), maar de bond gaf in dit geval geen gehoor.
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply