De Bunker in de HF NK
Re: De Bunker in de HF NK
Het is best te begrijpen dat partijen op vrijdag spelen erg slecht kan uitkomen. Er zullen best spelers zijn die op vrijdag moeten werken en dan erg veel moeite moeten doen om het te regelen. Mag ik als deelnemer weigeren om op vrijdag te spelen? Ik vindt dan ook dat het vooruitspelen op vrijdag maar eens ter discussie moet staan.
-
Aan de ene kant begrijp ik het protest van Pieter niet zo goed.
Het volgende heeft op de KNDB-site gestaan:
Inhalen afgelaste wedstrijden achtste ronde NC
maandag 11 januari 2010
Door weersomstandigheden zijn 29 van de 66 wedstrijden van de achtste ronde nationale competitie van afgelopen zaterdag niet doorgegaan. De KNDB heeft besloten dat deze 29 wedstrijden ingehaald zullen worden op zaterdag 30 januari 2010.
Van deze datum kan afgeweken worden in onderling overleg, met dien verstande dat de wedstrijd in elk geval gespeeld dient te zijn voor 1 februari 2010 (een aantal verenigingen heeft reeds overeenstemming over zondag 31 januari 2010). Als verenigingen geen overeenstemming kunnen bereiken over een alternatieve datum, geldt de aangewezen datum van 30 januari 2010.
De halve-finaleronde die vastgesteld was voor zaterdag 30 januari 2010 wordt in zijn geheel verplaatst naar zondag 28 februari en voor wat betreft ‘niet-op-zondag-spelers' naar vrijdagavond 26 februari 2010. De eventuele problemen die die verschuiving met zich meebrengt, worden per geval bekeken en opgelost.
Alle secretarissen van NC-verenigingen, de betrokken arbiters en de HF-deelnemers krijgen hiervan bericht.
Ben Smeenk, coördinator teamwedstrijden KNDB
Evert Davelaar, coördinator persoonlijke wedstrijden KNDB
Je zou toch zeggen dat Pieter door bericht van de KNDB op de hoogte is gesteld. Wel ben ik benieuwd of er in dat bericht ook duidelijk stond dat zijn partij tegen Jan van Dijk op vrijdag 26 februari zou plaatsvinden.
Omdat bij de andere noz spelers het wel is goed gegaan, zou je zeggen van wel.
Het volgende heeft op de KNDB-site gestaan:
Inhalen afgelaste wedstrijden achtste ronde NC
maandag 11 januari 2010
Door weersomstandigheden zijn 29 van de 66 wedstrijden van de achtste ronde nationale competitie van afgelopen zaterdag niet doorgegaan. De KNDB heeft besloten dat deze 29 wedstrijden ingehaald zullen worden op zaterdag 30 januari 2010.
Van deze datum kan afgeweken worden in onderling overleg, met dien verstande dat de wedstrijd in elk geval gespeeld dient te zijn voor 1 februari 2010 (een aantal verenigingen heeft reeds overeenstemming over zondag 31 januari 2010). Als verenigingen geen overeenstemming kunnen bereiken over een alternatieve datum, geldt de aangewezen datum van 30 januari 2010.
De halve-finaleronde die vastgesteld was voor zaterdag 30 januari 2010 wordt in zijn geheel verplaatst naar zondag 28 februari en voor wat betreft ‘niet-op-zondag-spelers' naar vrijdagavond 26 februari 2010. De eventuele problemen die die verschuiving met zich meebrengt, worden per geval bekeken en opgelost.
Alle secretarissen van NC-verenigingen, de betrokken arbiters en de HF-deelnemers krijgen hiervan bericht.
Ben Smeenk, coördinator teamwedstrijden KNDB
Evert Davelaar, coördinator persoonlijke wedstrijden KNDB
Je zou toch zeggen dat Pieter door bericht van de KNDB op de hoogte is gesteld. Wel ben ik benieuwd of er in dat bericht ook duidelijk stond dat zijn partij tegen Jan van Dijk op vrijdag 26 februari zou plaatsvinden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
- Real name: Michel Stempher
Laten we alle zondagen schrappen.
Voortaan op vier zaterdagen spelen. De eerste drie zaterdagen een dubbele ronde en de laatste zaterdag een enkele ronde. Speeltijd: 80 minuten + 1 minuut per zet per speler per partij.
Voortaan op vier zaterdagen spelen. De eerste drie zaterdagen een dubbele ronde en de laatste zaterdag een enkele ronde. Speeltijd: 80 minuten + 1 minuut per zet per speler per partij.
-
3, 27 of 718 maakt wel degelijk een verschil want het waren 3 schijven en waarom zou je dat dan gaan overdrijven? (ik denk ook als je 27 schijven afgeeft er meer mis is gegaan dan winnen op de klok.)groenteboer wrote:Of je nou 3, 27 of 718 schijven weggeeft.. het effect blijft hetzelfde: klokramwinst. Als Steijlens tegenstander een ethisch verantwoorde zet had gedaan en Steijlen was dan door z'n klok gegaan: eigen schuld.thijs van den broek wrote: Laten we het niet overdrijven, het waren welgeteld 3 schijven die afgegeven werden en het was niet iemand met vies belachelijk en arrogant spel maar gewoon iemand met een winnaarsmentaliteit.
Ik heb de dikke van Dale er nog eens op na geslagen maar ik kon klokramwinst niet vinden (klink ook erg negatief) Michel je moet wel helder blijven want wat is er nou eigelijk gebeurd : er werd een regelementaire zet gezet en daarna ging de tegenstander door de klok. (ik denk toch echt dat het dan je eigen schuld is en zeker in een belangrijke wedstrijd als een halve-finale)
Deze redenering vind ik niet logisch. Je geeft aan dat de algemene opmerking duidelijk is, dus op grond daarvan zijn alle spelers voldoende ingelicht.Piet Bouma wrote:Aan de ene kant begrijp ik het protest van Pieter niet zo goed.
Heaven is no location, but a state of mind
Ik vind de term klokramwinst een verrijking van onze taal. Wat mij betreft kunnen woorden als klokramwinst niet snel genoeg opgenomen worden in de Dikke Van Dale!Ik heb de dikke van Dale er nog eens op na geslagen maar ik kon klokramwinst niet vinden (klink ook erg negatief)
-
het valt helemaal niet mee ik snap ook niet waarom je dat zegt. (ik kan zo 10 namen uit men hoofd opnoemen die op zaterdag voor andere sport dan dammen hebben gekozen., er zullen er nog vele volgen als er niks veranderd) ik heb het zelf een keer geprobeerd dan moest ik om 8 uur (thuis) tafeltennissen en moest ik heel erg haasten om op 12 uur (thuis) bij het dammen te zijn (dan zat ik dus nog achter het bord met mijn tafeltennis kleding aan) en dit te bedenken dat de damzaal toen tegenover de tafeltenniszaal is en we allebei thuis speelde. ik weet ook zeker dat de damsport veel jeugdleden verliest aan andere sporten zoals voetbal of tennis.groenteboer wrote:Het valt wel mee hoor. Zo spelen bij voetbal de F-jes, E-tjes en D-tjes vaak nog om uiterlijk 10.00 uur, zodat het dammen vaak wel te combineren valt met het voetbal. Zo heb ik destijds bij de C-tjes pas een keuze moeten maken. Als een (zeer) jonge jeugdspeler eenmaal begint aan de Nationale Competitie kiest hij/zij het ook wel boven de andere sport, omdat deze speler er dan achter is gekomen dat er niets leukers is dan dammen.thijs van den broek wrote: Ik denk wel dat het een positief effect zal hebben op het aantal jeugdspelers in de nationale competitie omdat veel jeugdspelers op zaterdag tussen meerdere sporten moeten kiezen en dan komt dammen vaak op de 2de plek
Ik vermoed dat dit bij andere sporten precies hetzelfde is. Hoe ouder je wordt, hoe later je speelt. Maar dit is puur een vooroordeel, dus kan iemand mij feiten geven over deze speeltijden van de jongste spelers (dus tot een jaar of 12) bij andere sporten dan voetbal?
-
- Real name: Michel Stempher
We kunnen ook het aanvangstijdstip wijzigen. 14.00 uur ipv 12.00 uur. Kunnen we ook eens een sneller speeltempo invoeren, uiteraard met het Fischer-systeem. 1 uur + 1 minuut per zet per speler per partij ofzo. Dan duurt een partij van 60 wederzijdse zetten hooguit 4 uur. Dan is er helemaal geen probleem meer voor deze jeugdspelers.thijs van den broek wrote:het valt helemaal niet mee ik snap ook niet waarom je dat zegt. (ik kan zo 10 namen uit men hoofd opnoemen die op zaterdag voor andere sport dan dammen hebben gekozen., er zullen er nog vele volgen als er niks veranderd) ik heb het zelf een keer geprobeerd dan moest ik om 8 uur (thuis) tafeltennissen en moest ik heel erg haasten om op 12 uur (thuis) bij het dammen te zijn (dan zat ik dus nog achter het bord met mijn tafeltennis kleding aan) en dit te bedenken dat de damzaal toen tegenover de tafeltenniszaal is en we allebei thuis speelde. ik weet ook zeker dat de damsport veel jeugdleden verliest aan andere sporten zoals voetbal of tennis.groenteboer wrote:Het valt wel mee hoor. Zo spelen bij voetbal de F-jes, E-tjes en D-tjes vaak nog om uiterlijk 10.00 uur, zodat het dammen vaak wel te combineren valt met het voetbal. Zo heb ik destijds bij de C-tjes pas een keuze moeten maken. Als een (zeer) jonge jeugdspeler eenmaal begint aan de Nationale Competitie kiest hij/zij het ook wel boven de andere sport, omdat deze speler er dan achter is gekomen dat er niets leukers is dan dammen.thijs van den broek wrote: Ik denk wel dat het een positief effect zal hebben op het aantal jeugdspelers in de nationale competitie omdat veel jeugdspelers op zaterdag tussen meerdere sporten moeten kiezen en dan komt dammen vaak op de 2de plek
Ik vermoed dat dit bij andere sporten precies hetzelfde is. Hoe ouder je wordt, hoe later je speelt. Maar dit is puur een vooroordeel, dus kan iemand mij feiten geven over deze speeltijden van de jongste spelers (dus tot een jaar of 12) bij andere sporten dan voetbal?
Op de zondag spelen heeft misschien de consequentie dat menig lid zijn lidmaatschap opzegt. Voor hem/haar haar heeft het dan misschien geen meerwaarde meer om lid te zijn van de KNDB. Hetzelfde probleem heb je door het invoeren van een wedstrijdlicensie. Iemand zonder licensie kan beter geen KNDB-lid zijn. Dezelfde rechten heeft deze persoon voor wat minder geld.
Ikzelf ben voorlopig van mening dat mensen gewoon op zondag moeten spelen, aangezien dammen in mijn ogen geen werk is. Het is een hobby in het gezelschap van (dam)vrienden. En staat er in de Bijbel niet iets waaruit op te maken valt dat men de zondag zoveel mogelijk met vrienden moet doorbrengen? Ook heb ik wel eens gehoord dat de Bijbel vrijwilligerswerk stimuleert. Een arbiter is toch vrijwilliger?? Hij verdient een stuk minder dan het minimumloon dus is in ieder geval geen werknemer. Wat is dan volgens de Christenen eigenlijk het probleem om op de zondag te spelen als er 1. niet wordt gewerkt en 2. de dag wordt doorgebracht in het bijzijn van vrienden ??? (dit vraag ik uit belangstelling voor de geloofsovertuiging van Christenen)
Maar als dit ertoe KAN leiden dat veel niet-zondagspelers hun lidmaatschap verscheuren wil ik dat risico liever niet lopen. We zijn al zo'n kleine bond.
In ieder geval ben ik niet voor een regeling van vooruitspelen. Dit zorgt voor competitievervalsing. Samen uit, samen thuis dus of allemaal WEL op zondag of allemaal NIET op zondag. maar niet een deel wel en een deel niet.
-
Ik kom zelf uit de alblasserwaard, en ik denk dat je daar wat jeugdspelers uit de competitie werk als je op zondag gaat spelen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor clubs die van de Veluwe of uit Zeeland komen en verder zullen er ook nog wel spelers bedanken.thijs van den broek wrote:
het valt helemaal niet mee ik snap ook niet waarom je dat zegt. (ik kan zo 10 namen uit men hoofd opnoemen die op zaterdag voor andere sport dan dammen hebben gekozen., er zullen er nog vele volgen als er niks veranderd) ik heb het zelf een keer geprobeerd dan moest ik om 8 uur (thuis) tafeltennissen en moest ik heel erg haasten om op 12 uur (thuis) bij het dammen te zijn (dan zat ik dus nog achter het bord met mijn tafeltennis kleding aan) en dit te bedenken dat de damzaal toen tegenover de tafeltenniszaal is en we allebei thuis speelde. ik weet ook zeker dat de damsport veel jeugdleden verliest aan andere sporten zoals voetbal of tennis.
Ik bet trouwens beniewd of Steijlen gelijk krijgt. Lijkt me wel terecht, maar ik geloof inderdaad niet dat hij nooit heeft nagedacht over wie de grote gemene deler was van al die vrijdag partijen.
-
Hans Jansen had ooit net zo'n akkefietje als Pieter Steijlen. Hij moest een wedstrijd spelen, maar die werd verplaatst naar een andere dag. Als ik het mij goed herinner was dat tegen Rob Clerc, die toestemming van de bond had gekregen om ergens een simultaan te spelen. Hans Jansen beweerde later dat hij daarover nooit bericht heeft ontvangen, maar de reglementaire nul bleef gewoon staan Dus hoe oneerlijk het misschien ook is, ik geef Pieter weinig kans van slagen met zijn protest.
hallo Wieger, je zou helaas wel gelijk kunnen krijgen. Als er al eerder een uitspraak is geweest over een gelijke situatie dan mag Pieter een nee verwachten
-
groenteboer wrote:Laten we alle zondagen schrappen.
Of een zaterdag prikken waarop een sneldamtoernooi wordt gehouden met als tempo 1 minuut + 2 seconden. Iedereen speelt een keer tegen elkaar - geen pauzes en roken in de zaal is toegestaan. Gratis tosties worden verstrekt. De bovenste 8 van de ranglijst plaatsen zich voor de NK finale van 2011. Als er dan nog tijd over is, dan wordt een tweede sneldamtoernooi met dezelfde format gehouden, met als inzet plaatsing voor het NK van 2012... Het publiek zal binnenstromen... Dit alles heeft een aanzienlijke kostenbesparing tot gevolg - geld dat m.i. vervolgens prima gebruikt kan worden voor een zuipfestijn op de zondag er na, wat ook nog eens goed is voor de sociale cohesie binnen de damwereld.
-
Ik twijfel er niet aan dat er dan spelers zullen bedanken en dat dat op korte termijn voor ledenverlies zal leiden, maar ik denk dat er daarna een stijgende lijn in het aantal leden zal zijn doordat iedereen, volwassenen en jeugd sporten gemakkelijk kan combineren (bijvoorbeeld zaterdag schaakcompetitie zondag damcompetitie)kleine trap wrote:Ik kom zelf uit de alblasserwaard, en ik denk dat je daar wat jeugdspelers uit de competitie werk als je op zondag gaat spelen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor clubs die van de Veluwe of uit Zeeland komen en verder zullen er ook nog wel spelers bedanken.thijs van den broek wrote:
het valt helemaal niet mee ik snap ook niet waarom je dat zegt. (ik kan zo 10 namen uit men hoofd opnoemen die op zaterdag voor andere sport dan dammen hebben gekozen., er zullen er nog vele volgen als er niks veranderd) ik heb het zelf een keer geprobeerd dan moest ik om 8 uur (thuis) tafeltennissen en moest ik heel erg haasten om op 12 uur (thuis) bij het dammen te zijn (dan zat ik dus nog achter het bord met mijn tafeltennis kleding aan) en dit te bedenken dat de damzaal toen tegenover de tafeltenniszaal is en we allebei thuis speelde. ik weet ook zeker dat de damsport veel jeugdleden verliest aan andere sporten zoals voetbal of tennis.
Ik bet trouwens beniewd of Steijlen gelijk krijgt. Lijkt me wel terecht, maar ik geloof inderdaad niet dat hij nooit heeft nagedacht over wie de grote gemene deler was van al die vrijdag partijen.
Ik vind dat een sportbond (zoals de dambond) geen goede uitstraling heeft als zij de kalender door een kleine minderheid laat bepalen en dan ook nog een minderheid die een dag in de week uitsluiten.(zelfs nog in het weekend waar het juist gunstig is omdat mensen dan niet met school en werk zitten). het argument dat er nou eenmaal principele niet zondag spelers zijn en dat daar ook rekening mee moet worden gehouden vind ik zwak omdat het een kleine minderheid is en het een geloofsovertuiging is en ik vind dat die in een vrij land als nederland niet vermekt moet worden met sportbonden die gesubsidueerd worden door een (of meer) overheidsorgaan(en)
daarnaast lijkt het mij goed om zoizo de jeugdkalender niet te laten beinvloeden door geloofsovertuigingen omdat daar internationaal ook geen rekening mee word gehouden. Ik denk ook dat als de KNDB er toe besluit om bij de jeugd ook gewoon op zondag te dammen (bijvoorbeeld halve-finales, finales en provinciaal) dat het probleem van principele niet zondag dammers binnen 50 jaar niet meer bestaat!
Ik ken eigelijk geen andere sportbond die hier rekening mee houd, is de KNDB hier een uitzondering in?
Ik denk dat de KNDB deze en andere progressieve beslissingen moet nemen om de damsport in nederland niet uit te laten sterven.
ik snap ook nog niet waarom het niet te combineren valt miss kan iemand dat uitleggen?
als ondersteuning voor deze vraag dit artikel : www.johantrommel.nl/Downloads/Geloof-en-topsport.pdf
Last edited by thijs van den broek on Thu Mar 04, 2010 00:21, edited 1 time in total.
Eindelijk iemand met een fris idee!Bart Terwel wrote:groenteboer wrote:Laten we alle zondagen schrappen.
Of een zaterdag prikken waarop een sneldamtoernooi wordt gehouden met als tempo 1 minuut + 2 seconden. Iedereen speelt een keer tegen elkaar - geen pauzes en roken in de zaal is toegestaan. Gratis tosties worden verstrekt. De bovenste 8 van de ranglijst plaatsen zich voor de NK finale van 2011. Als er dan nog tijd over is, dan wordt een tweede sneldamtoernooi met dezelfde format gehouden, met als inzet plaatsing voor het NK van 2012... Het publiek zal binnenstromen... Dit alles heeft een aanzienlijke kostenbesparing tot gevolg - geld dat m.i. vervolgens prima gebruikt kan worden voor een zuipfestijn op de zondag er na, wat ook nog eens goed is voor de sociale cohesie binnen de damwereld.
Dat toernooi is zeker bij Moerlie thuis, waar kan ik me opgeven?
Hoeveel kost een flesje pils?
Denk erom, het moeten wel vegetarische tosti's zijn!
Hessing - Meurs
Het enorme klasseverschil kwam binnen 22 zetten tot uiting.
Wit heeft een gapend gat op <38> -de voorstopper mist- en besluit om nog maar eens een gaatje bij te zetten op <40>:
40-34.......