Nationale Competitie 2009/2010

Post Reply
Nescio

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Nescio » Tue Feb 02, 2010 16:27

Rob wrote:Elke competitieleider die de competitie serieus neemt zal niet toestaan dat inhaalwedstrijden worden vastgesteld na de laatste reguliere ronde. Dit om de schijn van competitievervalsing te voorkomen. Inhalen op 13 februari dus of inhalen op 20 februari en de volledige laatste ronde opschuiven. Maar of dat laatste nu echt uitvoerbaar is betwijfel ik.

De zin van het inhalen is de volgende: van Stigt Thans 3 staat nu drie punten achter op Raes. Als besloten wordt tot een reglementaire overwinning voor van Stigt Thans is de achterstand teruggbracht tot 1 punt, maar kan van Stigt Thans Raes in de stand niet voorbij in de onderlinge confrontatie. Als besloten wordt tot twee punten in mindering voor Raes en de wedstrijd in laten halen kan dat wel. Uiteraard kan Raes via die wedstrijd het verschil ook weer op drie punten brengen. Voor de degradatie uit 1C kan dit een groot verschil uitmaken.
Ik bedoelde ook en en. Dus en de reglemetaire nederlaag en de strafpunten. Er was geen negatief reisadvies en als je je net als Van Stigt Thans 3 nog zo schappelijk opstelt om de wedstrijd pas mij aankomst van de gasten te laten aanvangen en geen tijdswinstwinst te claimen, dan houdt het toch ergens op?

Misschien miste Raes wel een hoop spelers en kwam het ze goed uit. Al valt dat natuurlijk niet te bewijzen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Feb 02, 2010 17:46

Wat een gedoe met al die bejaarden het station niet konden bereiken. Rollators, scootmobielen , wandelstokken en nog zijn die babyboomers niet te mobiliseren . Natuurlijk ook wel de schuld van Bouma en groenteboer. Het waren tenslotte deze populisten die de menigte herhaalde malen opriepen de nationale kompetitie te sabboteren. De methode was wel wat vreemd. Eerst het theekopje van moeder op de grond gooien om er daarna snel bij te roepen hoe je het ding weer kan lijmen. Vanaf heden is ieder vlokje sneeuw, iedere zonsverduistering, iedere wegwerkzaamheid en iedere andere shitsmoes of carnavalsoptocht reden om een wedstrijd te cancellen. Wat een denkfout om een Limburger een vinger te geven.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Feb 02, 2010 18:35

Fred van Amersfoort wrote:Wat een gedoe met al die bejaarden het station niet konden bereiken. Rollators, scootmobielen , wandelstokken en nog zijn die babyboomers niet te mobiliseren . Natuurlijk ook wel de schuld van Bouma en groenteboer. Het waren tenslotte deze populisten die de menigte herhaalde malen opriepen de nationale kompetitie te sabboteren. De methode was wel wat vreemd. Eerst het theekopje van moeder op de grond gooien om er daarna snel bij te roepen hoe je het ding weer kan lijmen. Vanaf heden is ieder vlokje sneeuw, iedere zonsverduistering, iedere wegwerkzaamheid en iedere andere shitsmoes of carnavalsoptocht reden om een wedstrijd te cancellen. Wat een denkfout om een Limburger een vinger te geven.
Eindelijk weer eens een lekkere stevige bijdrage van ons aller Fred! Leven in de brouwerij, altijd fijn.
Ik kom maar goed weg, niet eens ingedeeld bij de populisten! Vandaar deze barmhartigheid ineens, Fred? Bang voor fragmenten waarbij je in simeple zetjes trapt? Ik leer het nog wel eens: kwalitatief hoogstaande en effectieve chantage!
Maar ouwe lullen daar heb je inderdaad alleen maar last van.
Als we daar van af zijn, houden we een mooi, afgeslankt bondje over!
Maak je niet dik, dun is in de mode!

http://www.youtube.com/watch?v=jwonxZQwtnA
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Feb 02, 2010 23:38

Op de PFDB-site lees ik het volgende bij een klein verslag over Van Stigt Thans - Damcombinatie Fryslân:

"De spelers kregen een rookverbod opgelegd in het hele gebouw. Wie het gebouw zou verlaten, zou een nul ontvangen."

Als vervent roker (en ik weet dat er bij DCF ook een aantal rondlopen) vind ik dit echt absurd.
Meeste arbiters zijn soepel in dit geval en staan roken buiten het gebouw toe (is dit ook niet een richtlijn van de KNDB?).
Als meer arbiters (want die bewuste persoon zal dit volstrekt belachtelijke verbod wel uitgevaardigd hebben) dit gaan hanteren, hang ik het dambord in een hoge boom.
Eigenlijk vind ik dat Damcombinatie Fryslân een protest bij de wedstrijdleider moet indienen en dient te eisen dat de wedstrijd overgespeeld wordt, in een situatie (speellokatie) waarbij roken in een rookruimte of buiten gedoogd wordt.
Kan wat mij betreft op 27 februari. Kampioensfeestjes moeten dan maar even uitgesteld worden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Feb 03, 2010 00:16

Piet Bouma wrote:Op de PFDB-site lees ik het volgende bij een klein verslag over Van Stigt Thans - Damcombinatie Fryslân:

"De spelers kregen een rookverbod opgelegd in het hele gebouw. Wie het gebouw zou verlaten, zou een nul ontvangen."

Als vervent roker (en ik weet dat er bij DCF ook een aantal rondlopen) vind ik dit echt absurd.
Meeste arbiters zijn soepel in dit geval en staan roken buiten het gebouw toe (is dit ook niet een richtlijn van de KNDB?).
Als meer arbiters (want die bewuste persoon zal dit volstrekt belachtelijke verbod wel uitgevaardigd hebben) dit gaan hanteren, hang ik het dambord in een hoge boom.
Eigenlijk vind ik dat Damcombinatie Fryslân een protest bij de wedstrijdleider moet indienen en dient te eisen dat de wedstrijd overgespeeld wordt, in een situatie (speellokatie) waarbij roken in een rookruimte of buiten gedoogd wordt.
Kan wat mij betreft op 27 februari. Kampioensfeestjes moeten dan maar even uitgesteld worden.
Frits Luteyn heeft speciale humor. Dat is niet voor iedereen weggelegd en het lijkt erop dat de schrijver tot deze categorie behoort. De situatie is natuurlijk absurd, maar wel waar. Er is een rookverbod in openbare gebouwen. En je mag de speellokatie niet verlaten zonder het risico te lopen op een nul. Het verhaal uit Gorkum is je bekend. Ik heb nog nooit een dammer de arbiter om toestemming zien vragen om buiten te mogen roken. Maar toch is dit wel verstandig. Je zal maar toevallig die arbiter van de westrijd in Gorkum hebben...

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Feb 03, 2010 03:55

@Guido: Er is een rookverbod in openbare gebouwen. En je mag de speellokatie niet verlaten zonder het risico te lopen op een nul. Het verhaal uit Gorkum is je bekend. Ik heb nog nooit een dammer de arbiter om toestemming zien vragen om buiten te mogen roken. Maar toch is dit wel verstandig.

Ik ben zelf een niet-roker en erg blij met het rookverbod in openbare gebouwen. Dat rokers niet buiten mogen roken vind ik erg ver gaan. Vraag mij zelf af of dit voor de rechter vol te houden is. Begrijp ik goed dat dit altijd een probleem is bij de thuiswedstrijden van Van Stigt Thans.
Dan zou het toch onderwerp gesprek moet zijn in de bondsraad?

Voor de duidelijkheid van Guido: Ik ben bekend met de regel dat als je naar buiten wil gaan
je toestemming aan de scheidsrechter moet vragen, die ook nee mag zeggen.

Lijkt mij wel goed dat er naar een meer pragmatische oplossing voor bovenstaand probleem wordt gezocht.

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Feb 03, 2010 03:57

@Fred: "Wat een gedoe met al die bejaarden het station niet konden bereiken. Rollators, scootmobielen , wandelstokken en nog zijn die babyboomers niet te mobiliseren . Natuurlijk ook wel de schuld van Bouma en groenteboer. Het waren tenslotte deze populisten die de menigte herhaalde malen opriepen de nationale kompetitie te sabboteren.

Een staaltje van de pot verwijt de ketel, Fred. Als je er zelf van houdt om de zaken op scherp te stellen moet je dat anderen niet verwijten.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Feb 03, 2010 05:56

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Op de PFDB-site lees ik het volgende bij een klein verslag over Van Stigt Thans - Damcombinatie Fryslân:

Frits Luteyn heeft speciale humor. Dat is niet voor iedereen weggelegd en het lijkt erop dat de schrijver tot deze categorie behoort. De situatie is natuurlijk absurd, maar wel waar. Er is een rookverbod in openbare gebouwen. En je mag de speellokatie niet verlaten zonder het risico te lopen op een nul. Het verhaal uit Gorkum is je bekend. Ik heb nog nooit een dammer de arbiter om toestemming zien vragen om buiten te mogen roken. Maar toch is dit wel verstandig. Je zal maar toevallig die arbiter van de westrijd in Gorkum hebben...
In het wedstrijdreglement staat dat een speler niet zonder toestemming van de arbiter het speellokaal mag verlaten (artikel 16. 1e).
"Artikel 16 Het gedrag van de spelers
16.1 De spelers worden geacht bekend te zijn met het Spelreglement en met de voor de betreffende
wedstrijd geldende voorwaarden, en zij dienen deze strikt na te leven.
Het is de spelers verboden gedurende de partij
a. geschreven of gedrukte aantekeningen te gebruiken;
b. gebruik te maken van de raad of de mening van anderen, gevraagd of ongevraagd;
c. te analyseren;
d. de tegenstander en/of andere spelers, op welke wijze dan ook, af te leiden of te hinderen;
e. het speellokaal verlaten zonder toestemming van de arbiter
"

Wat is het speellokaal, alleen de wedstrijdzaal? Of mag je daar toiletruimte, analyseruimte en al dan niet buiten rookruimte ook onder verstaan. In de arbitershandleiding is dit nader uitgewerkt:

"In het speellokaal blijven.
Een speler die nog bezig is met zijn partij heeft buiten het speellokaal niets te zoeken (16.1e). Hij mag
het speellokaal alleen verlaten om naar het toilet te gaan, een consumptie te halen of te roken. Voor
alle andere zaken heeft hij toestemming van de arbiter nodig.
In de analyseruimte heeft een speler al helemaal niets te zoeken. Als de arbiter constateert dat een
speler daar toch is, of vandaan komt, geeft hij hem een waarschuwing (24.. Als het dan opnieuw
gebeurt kan de arbiter de partij van die speler verloren verklaren.
Bij sommige verenigingen is de bar in de analyseruimte gevestigd. In dat geval beperkt de speler zich
tot het bargedeelte.
Het toezicht van de arbiter beperkt zich tot het speellokaal en eventueel de analyseruimte. Als spelers
op het toilet, buiten het gebouw, of waar dan ook de regels overtreden, ziet de arbiter dat niet."[/
i]

Als arbiter maak ik incidenteel mee dat er toestemming wordt gevraagd om buiten te mogen roken. De handleiding suggereert dat toestemming voor roken niet nodig is, evenmin voor bezoek toilet of het halen van consumpties. Het gaat echter om de essentie van de regels, namelijk dat spelers niet met anderen hun partij gaan analyseren. Het zicht daarop is voor een arbiter vaak beperkt. Dat "bijpraten" kan immers ook op het toilet of bij de bar buiten de speelzaal. Een arbiter is geen politieagent buiten het speellokaal, zie ook de handleiding. Een verbod zoals hiervoor is aangegeven lijkt mij in strijd met het wedstrijdreglement en de arbitershandleiding.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Leo Mous

Post by Leo Mous » Wed Feb 03, 2010 09:22

Toch maar even kort reageren, voor er rare beelden gaan ontstaan.
Iedereen met een beetje gevoel voor humor begrijpt de speeches van Frits Luteijn en zijn verbale spel. Hij prikkelt graag, maar nooit met slechte bedoelingen. Frits is juist iemand die eerder verzoent dan het conflict zoekt. Natuurlijk heeft hij niet gezegd dat spelers die buiten roken, een nul krijgen. De arbiter ook niet. Frits heeft (als ik het me goed herinner) alleen maar gezegd dat er in het gebouw een rookverbod is, incl. het voorportaal (wat ook zo is) en vervolgens gegrapt dat men buiten natuurlijk wel het risico op een nul loopt.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Feb 03, 2010 10:00

Ik heb één keer met kromme tenen een speech van Frits aangehoord (bedankje namens spelers bij sluitingsceremonie NK 2008). Onnavolgbaar (ook qua humor). Vijfvoudig NK-kampioen Kees Thijssen greep toen in door aan Frits mee te delen dat hij een dankwoord moest uitspreken.
Ik kan me voorstellen dat de Friese spelers de mededelingen van Luteyn niet op waarde konden schatten.
Guido en Leo, jullie zijn bij de wedstrijd geweest. Volgens mij zijn er vijf rokers in het team van DCF. (Hans van Dijk, Teake Kooistra, Gerlof Kolk, Hans Zondervan en Bastiaan Hollander). Hebben jullie waargenomen of deze spelers (buiten) rookten of zijn ze door de speciale (Luteynse?) humor volstrekt op het verkeerde been gezet?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Leo Mous

Post by Leo Mous » Wed Feb 03, 2010 11:35

Ik heb ze niet allemaal in de gaten gehouden, Piet. Maar ik heb wel Friezen buiten zien roken.
Ze snapten het dus blijkbaar wel.

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Wed Feb 03, 2010 11:56

Het viel me op, dat mijn vaste 'maandelijkse grapje' bij mijn openingswoord ditmaal op rotsige bodem viel. In een bejaardenhuis, waarin we spelen, kan er vanzelfsprekend niet gerookt worden in het gebouw zelf. Vervente rokers kunnen naar buiten gaan en in het zicht van de arbiter een sigaret gaan roken. Er is tot nog toe geen enkele arbiter geweest, die het aldus verlaten van de speelzaal heeft bestraft met een reglementaire nul. Formeel gezien zou hij dat evenwel kunnen doen, gezien het beroemde incident met de parkeermeter in Gorinchem van enige tijd terug.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Wed Feb 03, 2010 12:55

Wat een bende gezeur weer om niets. Als de KNDB bang is dat er vals wordt gespeeld tijdens het roken buiten het gebouw moet de KNDB maar twee arbiters aanstellen bij iedere partij. één arbiter voor in de speelzaal en één arbiter voor de rokers.

Gewoon lekker roken en lekker geld pinnen tijdens de partij als je dat nodig vindt. Ik doe een beroep op de sportiviteit van de spelers zelf. Nogmaals: als de KNDB dit niet doet, stellen ze maar een extra arbiter aan die dit gaat controleren.

Alex

Post by Alex » Wed Feb 03, 2010 13:12

groenteboer wrote:Wat een bende gezeur weer om niets. Als de KNDB bang is dat er vals wordt gespeeld tijdens het roken buiten het gebouw moet de KNDB maar twee arbiters aanstellen bij iedere partij. één arbiter voor in de speelzaal en één arbiter voor de rokers.

Gewoon lekker roken en lekker geld pinnen tijdens de partij als je dat nodig vindt. Ik doe een beroep op de sportiviteit van de spelers zelf. Nogmaals: als de KNDB dit niet doet, stellen ze maar een extra arbiter aan die dit gaat controleren.
http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... aken.dhtml

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Wed Feb 03, 2010 19:38

Het zal zonder enige twijfel mijn absolute gebrek aan humor zijn, maar ik kon in de toespraak van Frits geen grap ontwaren. Óók ik was in de veronderstelling dat hij een serieuze opmerking maakte richting arbiter. Leo Mous heeft niet goed naar de speecher geluisterd. Frits riep de arbiter nl. op om in geval spelers naar buiten gingen om te roken hiervoor een 'nul' uit te delen. Naar mijn idee te vergelijken met je tegenstander een kaart aannaaien c.q. zwaaien met duim en wijsvinger. In Schiedam is dat humor, in Friesland ben je dan een naaier.

Direct na begin van de wedstrijd haalde Frits een enorme camera met toebehoren uit zijn tas en begon uitgebreid foto's te maken. Leuk voor het nageslacht, no problemo. Een klein uur later begon een clubgenoot weer langs de borden te lopen om foto's te maken. Dat ging me te ver. Toen de fotograaf het apparaat voor zijn ogen installeerde ben ik - hoewel ik aan zet was en als enige achter het bord zat - opgestaan en door de zaal gaan lopen. De fotograaf taaide af. Het ritueel herhaalde zich daarna nog tweemaal.

Blijkbaar was het interpreteren van mijn stille hint net zo moeilijk als het onderkennen van de humor van Frits. Uiteindelijk heb ik de arbiter verzocht in te grijpen. Deze deed dat wel handig 'de teamleider van Friesland wil niet dat er nu nog foto's worden gemaakt'. Dat is net zo handig als als ouder tegen je blerende kind te zeggen dat het moet stoppen omdat anders de kassajuffrouw boos wordt.

Dat er foto's worden gemaakt, waarvan maar de vraag is of die zomaar op het net mogen worden geplaats zonder toestemming van betrokkenen (maar dat is een andere discussie), vind ik prima mits dit aan het begin van de wedstrijd gebeurt. Op het moment dat spelers in hun partij zitten moeten ze met rust worden gelaten.

Als aanvulling op de post van teammaat Hans: inderdaad maakte Frits - naar ik nu begrijp - ook nog een ontzettende dijenkletser door te zeggen dat het 28 tot 29 van de wedstrijden de 8e ronde gewoon door hadden kunnen gaan. Mogelijk heeft hij gelijk. Maar van achteren zie je een koe in haar kont. De beslissingen moesten vooraf worden genomen. De beslissing van ons was de juiste. Wat een ander daar van vindt interesseert me echt geen achterwerk van een koe. Een ander vindt maar wat hij vindt er van denkt te vinden. Voor mij valt het in de categorie: er loopt een man in de woestijn. Hij vindt een kameel, maar de kameel vindt van niet.
Last edited by Douwe Edelenbos on Wed Feb 03, 2010 19:54, edited 3 times in total.

Post Reply