Nationale Competitie 2009/2010

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Sat Jan 09, 2010 19:14

De derby Huizum - De Oldehove 8-12.
Inmiddels is er door de KNMI een weeralarm uitgegeven....

Wat betreft de inhaaldata. Is er iets op 27 maart...?

Zet dan 20 februari als inhaaldatum.
6 maart als 11e ronde Nat. Competitie
en 27 maart als Nacompetitie.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Kosmos » Sat Jan 09, 2010 19:18

Fred van Amersfoort wrote:Nou nou, een hele graad vorst en maar liefst 17 kilometer file in heel Nederland. Het zicht is ook slecht, ik zie de flats van Apeldoorn, 6 kilometer van hier. Maar waar is de dodelijke tsunami stuifsneeuw? Net nog even gecheckt of Bouma al is aangewaaid in mijn dakgoot maar niets te zien. Over 2 weken gaat de 9e ronde niet door omdat op die dag de elfstedentocht gereden gaat worden. De 10e ronde kan niet omdat groenteboer op Het Binnenhof moet demonstreren tegen kromme bananen.
Het leed dat bananen wordt aangedaan om krom te worden is niet iets om mee te spotten, beste Fred. Laatst las ik een pamflet van een anarchist die betoogde dat bananen eigenlijk gewoon recht groeien, maar om de consument te behagen worden ze gemanipuleerd (onderdrukt zeg maar!) en daar blijft het niet bij! De groene kleur van bananen wordt kunstmatig geel gemaakt. Alleen maar om de consument te plezieren! En hoe doen ze dat, Fred? Door de bananen te vergassen, zo alarmeerde de anarchist ons! Dat is pure bananofobie! Jodensterren waren vroeger ook geel, weet je het nog, Fred? Zie je de frappante overeenkomst?
Neen, in plaats van Groenteboer te dissen, dien je hem te complimenteren met zijn inzet voor de goede zaak!
Overigens zijn hoepels en geinserteerde penissen ook krom, maar dat is puur natuur.
Heaven is no location, but a state of mind

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by GuidoB » Sat Jan 09, 2010 19:20

Piet Bouma wrote:Wat betreft de inhaaldata. Is er iets op 27 maart...?

Zet dan 20 februari als inhaaldatum.
6 maart als 11e ronde Nat. Competitie
en 27 maart als Nacompetitie.
27 maart is vrijgehouden voor de provinciale sneldamkampioenschappen. Niet alle provincies zullen zich aan deze datum houden, maar de meeste toch wel. Die van DMH/WHDB is iig voor die datum gepland. De KNDB kan dan niet zomaar een nacompetitie plannen. Verder zijn er in het hele land al speellokaties besproken voor 20 februari. Die kun je niet zomaar omzetten naar 6 maart. Kortom, een slecht voorstel.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Piet Bouma » Sat Jan 09, 2010 19:27

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Wat betreft de inhaaldata. Is er iets op 27 maart...?

Zet dan 20 februari als inhaaldatum.
6 maart als 11e ronde Nat. Competitie
en 27 maart als Nacompetitie.
27 maart is vrijgehouden voor de provinciale sneldamkampioenschappen. Niet alle provincies zullen zich aan deze datum houden, maar de meeste toch wel. Die van DMH/WHDB is iig voor die datum gepland. De KNDB kan dan niet zomaar een nacompetitie plannen. Verder zijn er in het hele land al speellokaties besproken voor 20 februari. Die kun je niet zomaar omzetten naar 6 maart. Kortom, een slecht voorstel.
Kom, kom Guido een beetje creatief. Lokaties kunnen ook afgezegd en gehuurd worden.
Dat sneldammen is wat lastiger.
Hoe groot is de kans dat er spelers van de finale NK nacompetitie moeten spelen?
Combineer iets met het NK Algemeen 2010. Hebben we daar ook wat toeschouwers...
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

WSDVRules
Posts: 203
Joined: Tue Aug 01, 2006 15:02

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by WSDVRules » Sat Jan 09, 2010 19:27

Net terug uit Gorcum na een hele gezellige middag die Gerhard G nog even wist te rekken tot ver in het zesde speeluur. De 16-4 winst voor WSDV 2 was verdiend. Al was het alleen maar omdat we het verschrikkelijke weer wisten te trotseren.
Een brevet van onvermogen van de KNDB, die natuurlijk nooit de regie uit handen had mogen geven aan zij die het dun door de broek gaat. En verder is er niks mis met Krom, want wie niet dom is lult recht wat krom is.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Kosmos » Sat Jan 09, 2010 19:35

Piet Bouma wrote:De derby Huizum - De Oldehove 8-12.
Inmiddels is er door de KNMI een weeralarm uitgegeven....

Wat betreft de inhaaldata. Is er iets op 27 maart...?

Zet dan 20 februari als inhaaldatum.
6 maart als 11e ronde Nat. Competitie
en 27 maart als Nacompetitie.
Beetje kort door de (gladde) bocht, Piet!
Even iets uitgebreider:
Na een uurtje vroeg ik Piet bezorgd of hij wel sneeuwkettingen bij zich had. Luidkeels reip Piet de arbiter!
De Kosmos kwam met een harde straf: Piet moest beide punten inleveren. Ook ik werd gestraft: teveel praatjes op het forum gister vond de Kosmos - en zag mijn gewonnen stand in rook opgaan...
Gelukkig won Klaas-Hendrik na een laf, maar foutief terugruiltje van A.P. Kooistra, Oege met een Kelleromsingeling van Henk Jan van der Let en Douwe Kootstra mocht de brokstukken die Piet Bouma van zijn stand had gemaakt opvegen.
De Snotneus scoorde tegen tegen een zwak omsingelende Lemstra en Hylke Dijkstra speelde te passief tegen Schotanus op bord 10.
Reinout Sloot won na enkele positionele blunders van Piet Leijenaar, die eerst een goede aanval had.
De Oldehove won verdiend met 12 - 8.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanseman
Posts: 104
Joined: Sun Oct 03, 2004 18:52

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Hanseman » Sat Jan 09, 2010 19:50

Kosmos wrote:
Piet Bouma wrote:De derby Huizum - De Oldehove 8-12.
Inmiddels is er door de KNMI een weeralarm uitgegeven....

Wat betreft de inhaaldata. Is er iets op 27 maart...?

Zet dan 20 februari als inhaaldatum.
6 maart als 11e ronde Nat. Competitie
en 27 maart als Nacompetitie.
Beetje kort door de (gladde) bocht, Piet!
Even iets uitgebreider:
Na een uurtje vroeg ik Piet bezorgd of hij wel sneeuwkettingen bij zich had. Luidkeels reip Piet de arbiter!
De Kosmos kwam met een harde straf: Piet moest beide punten inleveren. Ook ik werd gestraft: teveel praatjes op het forum gister vond de Kosmos - en zag mijn gewonnen stand in rook opgaan...
Gelukkig won Klaas-Hendrik na een laf, maar foutief terugruiltje van A.P. Kooistra, Oege met een Kelleromsingeling van Henk Jan van der Let en Douwe Kootstra mocht de brokstukken die Piet Bouma van zijn stand had gemaakt opvegen.
De Snotneus scoorde tegen tegen een zwak omsingelende Lemstra en Hylke Dijkstra speelde te passief tegen Schotanus op bord 10.
Reinout Sloot won na enkele positionele blunders van Piet Leijenaar, die eerst een goede aanval had.
De Oldehove won verdiend met 12 - 8.
We hadden graag bij deze topper aanwezig willen zijn, maar ons voorgenomen plan om na 40 zetten lekker remise aan te bieden en dan naar Leeuwarden te verkassen ging in rook op, daar Rotjoch's tegenstander Hessel Postma geen enkel belang had bij een remise in een 10 om 10 stand
Rotjoch zou Rotjoch niet zijn als hij dit hierna (na vijf en een half uur spelen) niet ongenadig afstrafte en Hessel bij een 9-9 stand in het stof deed bijten !!
Leerstelling: Weiger nooit het remise-aanbod van Rotjoch !!

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Dieter » Sat Jan 09, 2010 19:55

Dieter wrote:
GuidoB wrote:
Dieter wrote:Inhalen lijkt me de datum van de eerste nacompetitie dag te worden (vrij logisch toch). Bestraffingen van KNDB lijkt me volstrekt onzin. Hadden ze maar zelf het heft in handen moeten nemen en alles er uit gooien, nu ontstaat zelfs een stukje competitie vervalsing.
Dus jij hebt geen vergadering die dag? Dat zou de damwereld erg prettig vinden. Verder kan Groenteboer niet, want hij heeft dan een damdag in zijn woonplaats.

Inhalen na de competitie kan niet uit oogpunt van een sportief verloop. Spelen op de dag van de nacompetitie zal het probleem alleen maar verschuiven. De nacompetitie moet immers ook nog worden gespeeld. Het heeft minder impact om een ronde van de halve finale te verschuiven.
Ik kan je even niet volgen Guido, over welke vergader dag heb je het? het vinden van een datum zal altijd wel verschuivingen met zich meebrengen. Ik dacht dat de eerste nacompetitie dag de meest logische is uiteindelijk wordt de tweede nacompetitie dag de eerste en er moet een nieuwe tweede komen. Hier zijn slechts een klein aantal clubs betrokken en toch al niet bekend wie het zijn. Nu vaststellen en straks in maart/april ergens spelen is ruim van tevoren dus pijnloos en simpel lijkt mij. Zie ik het verkeerd Guido?
Of gaat het ook nog gebeuren dat de clubs zelf maar een nieuwe datum moeten gaan plannen, dan weten we zeker dat het een grote puinhoop wordt.
Ik heb het over de datum die jij zelf voorstelt: de dag waarop de nacompetitie gepland staat. De nacompetitie bestaat al een paar jaar uit één speeldag en dat is dit jaar 6 maart. Ik heb bij de laatste bondsraadsvergadering al aangegeven dat dit geen handige vergaderdatum is, maar dat kan je gemist hebben. Je had het immers erg druk met protesteren tegen de plannen van andere mensen om nog wat van het dammen te maken.

Uiteraard laat de KNDB het plannen van de niet-gespeelde wedstrijden over aan de verenigingen. Het is niet te doen om alles op dezelfde dag te spelen. Een voorbeeldje. Van Stigt Thans 3 - Raes kan prima op een zaterdag worden gespeeld, omdat niemand die bij deze wedstrijd betrokken is, halve finale speelt. Dit geldt niet voor Van Stigt Thans - Friesland, want twee spelers van Van Stigt Thans spelen halve finale.[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die datum had ik niet gemist beste Guido maar ik had vanmorgen vroeg nog niet mijn bondsraad bril op. Dat ik voor sommige veranderaars lastig ben weet ik wel. Het is ook veel gemakkelijker met alleen jaknikkers in de bondsraad daar heb ik alle begrip voor.
Als plannen niet deugen zal ik daar tegen in verweer gaan, dat zie ik als mijn taak. Gelukkig heb ik daardoor de onzalige gedachten over de halve finales en het uitkleden van de provinciale kampioenschappen bijvoorbeeld voorlopig ongedaan kunnen maken. Helaas lukte dat niet met het jeugddammen. Ik ben nog steeds van mening dat hier een stap is gezet die het jeugddammen geen goed zal doen en dat terwijl we het juist van jeugddammen moeten hebben. Het was wel het voorbeeld van niet nadenken over andermans (provinciaal) belang. Het domme is dat daarmee op den duur ook het KNDB belang niet gediend is maar over een paar jaar mogen anderen dan wel weer de schade repareren, zoals altijd, als het te laat is. Maar goed dit alles is behoorlijk off topic, terug naar het inhalen van de uitgestelde wedstrijden.

Het is aan de KNDB om een inhaaldatum op de agenda te zetten en als daarvoor ook iets anders moet schuiven dan moet dat maar. Het zou werkelijk achterlijk zijn als de clubs zelf moeten gaan onderhandelen. Er zijn dan altijd wel redenen die niet passen en dus wordt het een grote janboel. Dat is het nu al door de slappe houding van de bond door geen algehele afgelasting uit te spreken.

Overigens maar heel goed dat in Limburg niet gespeeld is want het heeft tot een uur of 3 onophoudelijk gesneeuwd en de wegen waren zeer slecht begaanbaar. Helaas gaat het met afgelasting om weersgesteldheid natuurlijk altijd vooraf terwijl het achteraf ook mee kan vallen dat is dan maar zo.

wibor
Posts: 95
Joined: Tue Nov 16, 2004 23:08
Location: huizen
Contact:

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by wibor » Sat Jan 09, 2010 21:12

Prachtig al die afgelaste wedstrijden. Gaat de bond nu ook uitzoeken of ze allemaal terrecht zijn afgelast? En zo ja worden er dan ook punten in mindering gebracht. Worden de wedstrijden voor de negende ronde ingehaald? De competitie is een grote chaos geworden.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Jan Pieter » Sat Jan 09, 2010 21:15

Tijd voor wat statistieken.
Per klasse het aantal doorgegane wedstrijden:

EK: 2
HA: 4
HB: 4
1A: 4
1B: 5
1C: 3
2A: 5
2B: 3
2C: 4
2D: 1
2E: 2
Totaal: 37/66 = 56%

De langste afstand werd vandaag overbrugd door DEZ/NGKZ: 143 km naar Leiden.
Het zekerste voor het zekere werd genomen door Lent 2. Het zag af van de 27 km naar WSDV 3.

Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Koos van Amerongen » Sat Jan 09, 2010 21:22

Het overlaten van de inhaaldatum aan clubs zorgt voor een enorme wirwar van speeldata,
lijkt me niet echt verstandig. Aangezien er erg veel is uitgevallen (44% tnx. JP) lijkt een algehele inhaaldatum, zoals meerderen zich op beroepen, wenselijk.

De mogelijkheid van Piet lijkt het meest reëel. Zoals Piet al zegt: wie van finale NK moet nou nacompetitie spelen? Niemand is te hopen (anders gauw opzoek naar een beter team, zou ik zeggen).

Daarnaast zijn 30 januari, 13 februari en 27 februari data met een taboe vanwege de HF Algemeen. Nou spelen de meeste spelers van de 1e en 2e klasse landelijk geen HF Algemeen. Voor het gezelschap van spelers dat wel HF speelt en niet heeft gespeeld vandaag, moet een 'vrijdagavondpotje' toch wel lukken?

Het regelen van data voor persoonlijke spelers mbt de HF Algemeen lijkt me makkelijker dan het regelen van data voor gehele teams mbt de Nationale Clubcompetitie.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Jan Pieter » Sat Jan 09, 2010 22:57

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Wat betreft de inhaaldata. Is er iets op 27 maart...?

Zet dan 20 februari als inhaaldatum.
6 maart als 11e ronde Nat. Competitie
en 27 maart als Nacompetitie.
27 maart is vrijgehouden voor de provinciale sneldamkampioenschappen. Niet alle provincies zullen zich aan deze datum houden, maar de meeste toch wel. Die van DMH/WHDB is iig voor die datum gepland. De KNDB kan dan niet zomaar een nacompetitie plannen. Verder zijn er in het hele land al speellokaties besproken voor 20 februari. Die kun je niet zomaar omzetten naar 6 maart. Kortom, een slecht voorstel.
Maar wat wil je dan? Door de verantwoordelijkheid bij de clubs te leggen, verplaats je het probleem alleen maar. Voor clubs met nooit-op-zondag-halve-finalisten is er bij de huidige damagenda geen enkele weekenddag voor het einde van de competitie geschikt. En het is maar de vraag of de zondag een alternatief is voor clubs met wel-op-zondag-halve-finalisten. Er kunnen andere spelers zijn met principiele bezwaren, en sowieso zal het spelen van twee wedstrijden in een weekend door velen niet gewaardeerd worden.

Het lijkt mij overigens iets beter om 6 februari als inhaalronde aan te wijzen, omdat bijna alle clubs die vandaag een niet gespeelde thuiswedstrijd hadden, dan ook thuisspelen (ik tel zo snel 4 verenigingen waar dat niet voor geldt). De speelzaal zal in dat geval zelden een probleem zijn. Bijkomend voordeel is dat het aantal gespeelde wedstrijden zo wat sneller gelijkgetrokken wordt. Nadeel is dat topwedstrijden die bewust in de slotronde gepland zijn (hoeveel zijn dat er?), dan niet meer de afsluiting van de competitie vormen. De 10e ronde, die dan slotronde wordt, kan op 6 maart gespeeld worden. Als het goed is heeft iedereen die datum al met potlood laten noteren bij de speelzaal-beheerder.

Verder vraag ik me af waarom Piet niet 13 maart kiest voor de nacompetitie. De halve finales pupillen-meisjes kunnen toch geen beletsel zijn, en het Joop Meure toernooi zal hooguit een paar deelnemers hoeven in te leveren.

Een alternatief is om de inhaalronde op een zaterdag te plannen die nu voor de halve finales is gereserveerd en de betreffende halve-finale-wedstrijden (evt. alleen van de spelers die de Nationale Competitie moeten inhalen) te verplaatsen, maar hoe dan ook zal er met speeldata geschoven moeten worden.
Last edited by Jan Pieter on Sat Jan 09, 2010 23:32, edited 3 times in total.

krijn ter braake
Posts: 68
Joined: Tue Mar 25, 2008 13:56

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by krijn ter braake » Sat Jan 09, 2010 23:11

Jan Pieter wrote:
krijn ter braake wrote:020 II tegen WSDV is alsnog op het laatste moment afgelast. Op het moment ziet het weer er tussen Wageningen en Amstelveen er goed genoeg uit, maar vanwege de verwachting voor de terugreis gaat het toch niet door. Jammer.
Kijk, dat vind ik nu vreemd. Gisteravond laat wilde WSDV de wedstrijd nog door laten gaan. Sindsdien is er niets veranderd aan de weersvoorspellingen, maar nu wil men opeens niet meer de weg op. WSDV heeft geluk dat ik in een ver buitenland zit (erg warm hier, da's ook zwaar ) want ik zou ze aan hun woord van gisteravond gehouden hebben, maar het thuisfront is kennelijk milder gestemd.
In elk geval is de conclusie wederom dat de KNDB afgelastingen niet aan de clubs zelf moet overlaten.
Helaas was het vandaag niet aan de thuisclubs om ergens mee akkoord te gaan. De uitspelende verenigingen (zowel Constant als WSDV) hebben gewoon afgebeld, en dat was dat. Wij hebben vervolgens de thuisspelers op de hoogte gesteld. Het is nu aan de KNDB om te kijken of hun afmelding terecht was.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by Jan Pieter » Sat Jan 09, 2010 23:24

krijn ter braake wrote:
Jan Pieter wrote:
krijn ter braake wrote:020 II tegen WSDV is alsnog op het laatste moment afgelast. Op het moment ziet het weer er tussen Wageningen en Amstelveen er goed genoeg uit, maar vanwege de verwachting voor de terugreis gaat het toch niet door. Jammer.
Kijk, dat vind ik nu vreemd. Gisteravond laat wilde WSDV de wedstrijd nog door laten gaan. Sindsdien is er niets veranderd aan de weersvoorspellingen, maar nu wil men opeens niet meer de weg op. WSDV heeft geluk dat ik in een ver buitenland zit (erg warm hier, da's ook zwaar ) want ik zou ze aan hun woord van gisteravond gehouden hebben, maar het thuisfront is kennelijk milder gestemd.
In elk geval is de conclusie wederom dat de KNDB afgelastingen niet aan de clubs zelf moet overlaten.
Helaas was het vandaag niet aan de thuisclubs om ergens mee akkoord te gaan. De uitspelende verenigingen (zowel Constant als WSDV) hebben gewoon afgebeld, en dat was dat. Wij hebben vervolgens de thuisspelers op de hoogte gesteld. Het is nu aan de KNDB om te kijken of hun afmelding terecht was.
Volgens de KNDB-website moesten de verenigingen 'de eventuele problemen in goed overleg met elkaar oplossen,' en goed overleg had wat mij betreft betekend vrijdagavond, toen het afgelastingen regende, om een definitief besluit vragen. Helaas weet ik niet wat er toen exact gezegd is door WSDV, maar spelers en zaalbeheerder van 020 2 hadden recht op duidelijkheid.

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

Re: Nationale Competitie 2009/2010

Post by henk stoop » Sun Jan 10, 2010 00:59

Het beste is om de niet gespeelde partijen allen vast te stellen op een zaterdag waarop nu de halve finales worden gespeeld. 30 januari en 13 februari komen daar voor in aanmerking.
Om discussie te voorkomen lijkt me vaststelling door de KNDB het meest praktisch, waarbij teams het recht krijgen om in onderling overleg tot een andere datum te besluiten.

De laatste ronde van de halve finales kan dan worden gespeeld op 28 februari.
Hoeft er alleen nog maar iets te worden geregeld voor de niet op zondag dammers.

Zo worden de 74 teams die vandaag wel hebben gespeeld niet belast met gewijzigde data en kan bovendien vanaf maart weer de damkalender worden gevolgd.

Post Reply