Suriname

Post Reply
Piet Bouma

Re: Suriname

Post by Piet Bouma » Tue Nov 24, 2009 20:13

Inderdaad een wat vreemde gang van zaken. Vanochtend stond Rinaldo Kemnaad nog "gewoon" op weerstandpunten als 1e geklasseerd. Had daarop een nieuwsberichtje gemaakt in Toernooibase.
Daarna is de wedstrijd Paiso - Lont toegevoegd. Gevolg: Andrew Tjon A Ong 1e op basis van WP en SB.
Inmiddels heb ik in Toernooibase de sortering van het Srefidensi Open aangepast op WP en aantal overwinningen, aangezien dit wel de uitslag is, die is vastgesteld.
En inmiddels ook het nieuwsberichtje even aangepast. Overigens: de organisatie heeft mij nooit meegedeeld dat er sprake was van andersoortige criteria.

Men mag grote vraagtekens stellen bij deze wijze van sortering. Gebruikelijk is heden ten dage Solkoff, of tegenstandersrating ,of het aloude WP en SB.

Overigens, de UPDB/Utrecht kan/kon er ook wel wat van Andrew. In 2007 werd het Zwitserse kampioenschap op de volgende criteria verspeeld: aantal punten, aantal overwinningen(!), aantal WP.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen » Wed Nov 25, 2009 20:50

Momenteel is het een wirwar van uitslagen.
Op de UPDB-site staat Andrew inderdaad als winnaar gegeven (Feroz 4e),
terwijl toernooibase weer iets anders beweert dan Andrew zelf.
Opmerkelijk dat op toernooibase een volle ronde meer is gespeeld dan het aantal
rondes volgens de UPDB-site...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Nov 25, 2009 21:24

Ga er maar vanuit dat de stand op Toernooibase nu correct is Koos.
De websitebeheerder van UPDB heeft wat te enthousiast geconcludeerd, dat het toernooi maar acht ronden duurde....en vervolgens die stand gekopieerd.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Nov 25, 2009 23:33

Koos van Amerongen wrote:Momenteel is het een wirwar van uitslagen.
Op de UPDB-site staat Andrew inderdaad als winnaar gegeven (Feroz 4e),
terwijl toernooibase weer iets anders beweert dan Andrew zelf.
Opmerkelijk dat op toernooibase een volle ronde meer is gespeeld dan het aantal
rondes volgens de UPDB-site...
Het is inderdaad een onduidelijke boel wat de uitslagen en eindstand betreft Koos. Gisteren hebben er minstens vier verschillende eindstanden op het net gestaan.
Ik heb gisteren een erg uitgebreid stuk geschreven, met een sfeerverslag en een zakelijk/protest stukje.
Dat had ik beter gescheiden kunnen houden, zoals aanvankelijk ook de bedoeling was. Het sfeerverslag had ik al een dag eerder geschreven, maar door een storing in het internetcafe (hier spreken ze over de Cyber) ben ik het stukje kwijt geraakt bij een poging om het op het Forum te posten.

Het zakelijke stukjes inz. De eindstand ging het mij om hetvolgende:
Vanaf ronde 1 t/m 8 heeft de Surinaamse dambond (de organisatie van dit toenooi), voor de officiele ranglijst van het toernooi verwezen naar de stand zoals verwerkt in de Toernooibase. Zowel deelnemers als damliefhebbers over de hele wereld (zelfs inThailand werd dit toernooi dagelijks gevolgd!) konden daar de rangschikking per dag volgen. Het werd netjes meteen na de gespeelde ronde van de nieuwste uitslagen voorzien door de organisatie. Na elke ronde een nieuwe ranglijst. Prachtig. Goede service voor alle damliefhebbers. In deze officiele rangschikking van het toernooi werden de volgende sorteercriteria toegepast: Wedstrijdpunten, Weerstandspunten en SB-punten. Na invoering van de 9e en tevens laatste ronde bleef ik als eerste in deze ranglijst op Toernooibase. Ik kreeg meteen felicitatiemails van mensen over de hele wereld. De UPDB-site http://www.updb-dammen.nl/
had zelfs een dag eerder al een uitgebreid verslag van mijn toernooioverwinning hier in Suriname geplaatst. Zij hadden dat echter al na de 8e ronde gedaan, toen het toernooi nog niet was afgelopen, maar toen de eindstand de volgende dag na de laatste ronde nog steeds aangaf, dat ik toch op de eerste plaats geeindigd was, hebben ze het artikel laten staan.
Dus vanaf ronde 1 t/m 8 was de officiele rangschikking na Wedstrijdpunten, WP en SB.
Na de 9e ronde: Rangschikking na Wedstrijdpunten, WP en SB geen officiele rangschikking??
Een toernooi-organisatie moet zich consequent, betrouwbaar en redelijk opstellen.
Als ik als toernooidirecteur van Thailand Open een rangschikking gepubliceerd zou hebben vanaf ronde 1 t/m 8 met Wedstr.p, WP en SB, maar na de 9e ronde mijn zelf verzonnen reglementen op na zou slaan en daarin het criterium SB niet in terug zou vinden, zou ik toch de ingeslagen weg voortzetten en de eindstand in ronde 9 met Wedstr.p, WP en SB als officieel accepteren, omdat ik dat de voorgaande 8 ronden ook gedaan heb. Dan ben je consequent, betrouwbaar en laat je zien dat je de deelnemers en damliefhebbers serieus neemt.
De Surinaamse Dambond heb ik al een mogelijkheid aangeboden om zonder gezichtsverlies dit toernooi netjes af te sluiten, maar heeft tot nu toe slechts gereageerd, dat ze niet willen reageren omdat ik de info reeds op dit Forum heb geplaatst.
Ik heb deze info juist bewust op dit Forum geplaatst, omdat ik bang was dat de bond verstoppertje zou spelen en dus de zaak maar zou laten doodbloeden, door niet te reageren, waarna de zaak helemaal geen zaak meer zou zijn omdat het door iedereen al vergeten zou zijn. Ik heb het ook op het Forum geplaatst, omdat ik dus heel veel felicitatiemails gekregen heb, waardoor ik dan iedereen moet gaan uitleggen, dat ik toch geen eerste ben geworden, ondanks dat ik bovenaan de ranglijst geeindigd ben zoals de einduitslag aangaf, voordat de sorteercriteria na het toernooi werden aangepast.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

wibor

Post by wibor » Thu Nov 26, 2009 22:16

2e Salou Open 1999
In Salou waren 52 deelnemers. Een heerlijk gezellig zomertoernooi. Top disco's! Onduidelijkheid over het toepassen van de weerstandspunten, toch heel normaal bij een Zwitsers toernooi, verstoorde de sluitingsceremonie. De enige twee grootmeesters hadden geen echte concurrentie.
1 E. Watoetin WRU 9 5- 4- 0 14 ..
2 I. Koeperman USA 9 5- 4- 0 14
3 K. Bor 9 4- 4- 1 12
4 J. Sysel CHE 9 3- 6- 0 12
5 T. van Adrichem 9 4- 4- 1 12
6 P. Karregat 9 5- 2- 2 12
7 A. Tjon A Ong 9 4- 4- 1 12

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 28, 2009 22:05

Uitgebreide verslaggeving over de dubieuze gebeurtenissen tijdens het toernooi in De Ware Tijd, met diverse lezersreacties:

Nederlanders houden bittere smaak over van Srefidensitoernooi

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 19, 2009 16:52

Uit het Algemeen Dagblad/Utrechts Nieuwsblad van vandaag:

Image

Rudi Azimullah

3de Srefidensie - reaktie

Post by Rudi Azimullah » Tue Dec 22, 2009 15:08

Naar aanleiding van het krantenbericht wil ik toch het volgende onder de aandacht van de lezers van dit forum brengen:

Nadat ik enkele boze emailtjes heb mogen ontvangen van fans van ANDREW heb ik ze met de volgende email beantwoord:
(vanwege privacy redenen heb ik de namen (to en from) in de emails weggelaten)
Sent: Friday, November 27, 2009 4:46 PM
Subject: RE: Rating Dambond

Heren:
ik heb jullie reaktie ontvangen en vind de aantijgingen zeer onterecht om niet te spreken van beledigend. Ik heb graag dat jullie Feroz Amirkhan vragen naar een copy van het toernooireglement. Deze heeft hij meegenomen. In dit reglement staat duidelijk welke criteria gehanteerd zou worden bij gelijk eindigen van spelers. Dit is door de arbiter bekend gemaakt en ook opgehangen in de zaal.
Dat het SB system na WP gangbaar is is nu voor mij duidelijk. In Suriname wordt reeds jaar en dag SB en winstpartijen gebruikt. Belangrijker is dat het syteem dat gehanteerd wordt bekendgemaakt wordt, en dat is ook gedaan voor de wedstrijd en zelf op papier gezet. (copy bij Feroz). De arbiter heeft dit consequent vanaf de eerste ronde toegepast. - De Toernooimanager file kan U opgezonden worden indien U dat wenst.
M.b.t. de informatie op Toernooibase moet ik zeggen dat ik de informatie invoerde, slecht de uitslagen en niet de reken methode. De calculatie methodes in dit programma, door gebruikers als ik, kunnen in dit programma niet aangepast worden. Na de laatste ronde nadat ik alle uitslagen had ingevoerd en de rangschikking op Toernooibase niet in overeenstemming met Toernooimanager was, heb ik de heer Bouman gevraagd als dit aangepast kon worden.
Wij moeten ook in acht nemen dat niet de informatie op internet, maar die van de ARBITER de officiele informatie is. Deze informatie werd dagelijks aan de spelers door gespeeld.

Dat wij in Suriname ons rekenmethode voor komende toernooien moeten gaan aanpassen is duidelijk, maar wij kunnen dit niet tijdens of na een toernooi doen.

Heren ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, en dat de negatieve reaktie op de informatie zoals veschaft enigsinds is weggewerkt.

B.T.W. deze zelfde reken methode werd ook vorig jaar toegepast tijdens de 2de Srefidensi, en alle voorgaande Open toernooien van Suriname.

A.U.B. laat weten wat de organisatie had moeten doen.
De regels die bekend gemaakt waren gemaakt consequent gebruiken of niet?

Groeten,

Rudi Azimullah

Nadat Feroz Amirkhan aan een der fans het werstrijdregelement heeft opgestuurd reageerde deze met:

Subject: Re: Rating Dambond
Date: Mon, 30 Nov 2009 00:27:39 +0100
Dag alle damliefhebbers,
Feroz , bedankt voor het opsturen van het toernooireglement van het 3e Srefidensi Open Damkampioenschap. Punt 4 luidt als volgt:
De volgorde van de eindrangschikking wordt bepaald door:
a. Het aantal behaalde kompetie punten, daarna
b. Het aantal behaalde weerstand punten, daarna
c. Het aantal gewonnen partijen, daarna
d. Het onderlinge resultaat, daarna
e. Sudden death sneldampartijen van 2x5 min.

a, b en c zijn van toepassing geweest en d en e kwamen niet in aanmerking.

Volgens dit toernooireglement is Rinaldo Kemnaad de winnaar, punt uit.

Feroz, ik wens je veel succes met jouw schoolproject in Duitsland en Andrew, ik kijk uit naar jouw terugkomst en ondanks het feit dat je het altijd bijzonder druk hebt, nodig ik je samen met Chittra uit voor een etentje in een restaurant van jouw keus. Tevens plaats ik de aankondiging van het damtoernooi in Thailand dat plaatsvindt in mei 2010 als bijlage.

Groetjes,”

Het bovenstaande spreekt voor zichzelf.
Ik wil me verschuldigen aan al de damliefhebbers die het programma “Toernooibase” hebben gebruikt om de stand en uitslagen te volgen gedurende het toernooi. Aangezien de stand op het net niet de juiste weergave was van het system, zoals aangegeven in het regelement van het toernooi, dat werd gebruikt.
De Surinaamse Dambond heeft vanaf 1997 geen enkel officieel toernooi georganiseerd zonder vooraf vast te leggen hoe de rangschikking zou plaatsvinden.
Zoals altijd werd nu na iedere wedstrijd het rooster en een ranglijst in de zaal opgehangen door de arbiter. Het is niet waar dat de informatie niet in de zaal beschikbaar was. De spelers zijn dus in elk geval niet verkeerd ingelicht. Het is ook niet waar dat de rekenmethode na het toernooi is veranderd, slecht de weergave van de informatie op het net is aangepast. Dit alles is verifieerbaar bij de arbiters, de spelers en de bezoekers aan het toernooi. Tot nog toe heeft slechts Andrew dit ontkent.

De schade aangericht door deze valse aantijgingen zijn zeer ernstig geweest voor de Surinaamse damgemeenschap. Zo hebben reeds enkele sponsoren de samenwerking met de bond opgezegd. Het organiseren van vooral deze “low budget” OPEN evenementen (2x per jaar) en andere promotional aktiviteiten onder de jeugd zijn zodoende in gevaar gekomen.
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname

Andrew Tjon A Ong

Re: Srefidensi Suriname Open 2009

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Dec 22, 2009 21:33

Voor de mensen die niet van soaps houden, adviseer ik deze draad over Suriname voorlopig maar over te slaan!!!

Voor de mensen die geinterresseerd zijn in de achtergrond-informatie en de reacties van damliefhebbers inz. het Srefidensitoernooi 2009 (Srefidensigate) of zij die in deze koude donkere decemberdagen gewoon wat te lezen willen hebben op het Forum kan ik aanbevelen om deze draad maar in de gaten te houden, want er zal genoeg leesvoer komen. Het dossier Srefidensigate zal gecompleteerd worden! De "Ware Tijd" beerput zal opengetrokken worden

Ik heb sinds Suriname nov.2009 geen letter meer op het forum gepost, omdat de Surinaamse Dambond mij anders geen reactie wilde geven op mijn protestbrief. Ik heb netjes aan hun verzoek gehoor gegeven. Nu bijna 4 weken later heb ik nog steeds geen reactie op mijn protestbrief gekregen en dat zal er ook niet meer komen. Jammer dat zij het fatsoen niet nemen om een brief te beantwoorden. Ik voel me nu dan ook niet meer belemmerd door hun verzoek om vooral niets meer over het toernooi op het Forum te posten.
Allereerst het complete stuk aan de hand waarvan het stuk in het Algemeen Dagblad is verschenen. In het krantenartikel kwam een belangrijke passage (de laatste alinea) niet volledig aan de orde. Natuurlijk zal er een Surinaams reglement geweest zijn, maar als de wedstrijdleiding zelf via de site van het organiserende Surinaamse Dambond (SDB) de ranglijst gedurende het hele toernooi wereldkundig maakt met Wedstrijdpunten, WP en SB, (internationaal reglement) dan hoef je daar als deelnemer en publiek niet aan te twijfelen dat dat de gevolgde methode is en dat dat de juiste stand is. Ik ben echt niet de enige geweest die dit toernooi via internet op de voet gevolgd heeft. Je kunt dan niet aan het eind van het toernooi met jouw Surinaams reglement in de hand komen vertellen, dat de methodiek die door jullie zelf vanaf ronde 1 gehanteerd is om de tot de gepubliceerde ranglijst te komen (daar zijn toch duizenden getuigen van!!) niet de juiste is geweest. Daar ga je toch niet aan tornen, ook niet als de winnaar van het toernooi je niet aanstaat en door toepassing van een ander reglement wel de gewenste winnaar krijgt.

Hieronder het complete onverkorte Algemeen Dagblad stuk, waarvan een samenvatting elders in deze draad te vinden is.

Dammer Andrew Tjon A Ong:
“Ik ben bestolen van damtitel”

Verbijstering en opschudding in Suriname. Andrew Tjon A Ong was de sterkste dammer tijdens het Srefidensi Suriname Opendamkampioenschap in Paramaribo, maar kreeg toch niet de eerste prijs toegekend!
Wat was er aan de hand? Tjon A Ong: “Het komt er in het kort op neer, dat de organisatie van dit evene-ment na de laatste ronde een andere berekeningswijze heeft gehanteerd dan tijdens het gehele toernooi. Na afloop besloot de organisatie om de Sonnenborg-Bergerpunten (SB) te schrappen: bij gelijk eindigen zou het aantal overwinningen de doorslag geven. Een vreemd besluit, omdat deze methode normaliter alleen wordt toegepast bij een rond toernooi, maar niet (meer) bij een Zwitsers systeem. Men heeft daartoe na afloop van het toernooi!!! aan de beheerder van Toernooibase (Piet Bouma) het verzoek ingediend om de ranglijst zodanig te programmeren dat degene met het hoogste aantal overwinningen op de eerste plaats moest komen. Hierdoor kwam dus niet titelverdediger Tjon A Ong, maar een “echte” Surinamer, Rinaldo Kemnaad, op de eerste plaats. De beker en de damtitel kon derhalve in Suriname blijven”.
Tjon A Ong voelt zich door deze gang van zaken ernstig benadeeld en heeft op het forum van de Werelddambond (FMJD) een pittig artikel geschreven. Hij eindigt zijn relaas met de woorden: “De hoofdprijs bleef in Suriname, maar het was bepaald geen reclame voor de damsport. Operatie geslaagd, maar patiënt overleden.”
Tjon A Ong vond het ook vreemd dat tijdens het toernooi nooit een tussentijdse ranglijst werd gepubliceerd, maar steeds via de site van de Surinaamse Dambond (SDB) naar de website van Toernooibase werd verwezen. Maar het is juist deze site die van de eerste tot de laatste speeldag aangaf dat de dammer van Soest-Baarn aan kop stond. Hij had het zwaarste programma achter de rug, en bleef als enige ongeslagen in het toernooi.
Tjon A Ong: “Ik doe al 20-25 jaar mee aan internationale wedstrijden, gespeeld volgens het Zwitserssysteem, zoals nu in het Srefidensi toenooi gebruikt. Gemiddeld speel ik per jaar 8 tot 10 meer-daagse toernooien in binnen en buitenland. De methodiek die de Surinaamse Dambond (SDB) na de laatste ronde heeft toegepast was nog nergens anders ter wereld toegepast. Dat geeft niet. Dat zou ik ook respecteren als zij dit het hele toernooi hadden gedaan. Echter: vanaf ronde 1 t/m ronde 8 heeft de organisatie van dit toernooi middels de website van de SDB voor de officiële rangschikking na elke ronde verwezen naar de Toernooibase. Dit is een site waar in principe elk officieel toernooi wereldwijd in geregistreerd en bijgehouden wordt. Het bijhouden van de gegevens gebeurt normaal door de organisatie van het toernooi zelf. Via deze site heeft de SDB dagelijks zelf alle uitslagen ingevoerd en de dagelijkse stand van zaken middels de ranglijst gepubliceerd. Dit werd dagelijks door de deelnemers, maar vooral ook duizenden damliefhebbers en andere geïnteresseerden wereldwijd gevolgd.
De methodiek volgens welke de ranglijst tot stand kwam ging via het sorteren op puntentotaal, vervolgens weerstandspunten (WP) en de Sonnenborn-Bergerpunten (SB). Dit zijn de 3 standaard sorteecriteria wereldwijd. Daarnaast kunnen de plaatselijke organisaties aanvullende sorteercriteria bedenken, Ze zijn daar geheel vrij in. De weerstandspunten geven de zwaarte van je programma aan, en Sonenborn-Berger geeft de waardering van je eigen prestaties tegen de verschillende tegenstanders aan, waarbij een overwinning tegen een sterke speler hoger gewaardeerd wordt dan tegen iemand onder aan de ranglijst. Tjon A Ong had van Kemnaad gewonnen en dat gaf hem een flinke voorsprong op de SB punten, Het is een beproefde en goede manier om de krachtsverschillen in een ranglijst tot uitdrukking te brengen.
Deze methode werd dus in ronde 1 t/m 8 toegepast en aldus werd officiële ranglijst opgemaakt. Tjon A Ong en Rinaldo Kemnaad hadden beiden 13 punten en ieder 97 weerstandspunten, echter Tjon A Ong had 6 SB punten meer.
“Na verwerking van de uitslagen van de laatste ronde werd de eindstand opgemaakt en deze wees Tjon A Ong als toernooiwinnaar aan. De Surinaamse Dambond echter weigerde hun eigen wereldkundig gemaakte eindstand in deze vorm te erkennen, omdat er bij het opslaan van hun eigen verzonnen reglementen het criterium SB niet voorkwam. De Bond kwam er dus pas na de laatste ronde achter, dat zij de eerste acht ronden het internationale reglement hadden gehanteerd om de officiële ranglijst vast te stellen. Echter in plaats van deze methodiek ook nog de laatste ronde te volgen (een kwestie van consequent zijn), werd besloten deze methodiek na het toernooi te wijzigen, door de ranglijst handmatig aan te passen, omdat het oorspronkelijk niet hun bedoeling was om de SB-punten mee te laten wegen (Surinaams reglement). In plaats daarvan werd het aantal overwinningen in de strijd gegooid, waarna Kemnaad, die als 2e was geëindigd, kon worden gehuldigd als de nieuwe Kampioen.

wibor

Post by wibor » Tue Dec 22, 2009 21:40

Volgend jaar gewoon weer terug naar Suriname en dan op een ongelofelijke manier wraak nemen en met een voorsprong van 3 punten eerste worden. Kijken of ze dan de regels aanpassen.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Dec 22, 2009 21:43

Lezersreactie naar "De Ware Tijd", krant in Suriname, nav stuk in Algemeen Dagblad dd 19/12/09.

...het blijft een schandalige toestand .
Suriname wederom in een kwaad - zwart daglicht .

Ik ben niet te spreken over Rudi Azimullah , ik ken hem sinds de schoolbanken ,
Rudi leek mij een integer intelligente man te zijn , die respect afdwingt .
Helaas na dit toernooi , plaats ik mijn vraagtekens .

Dat de waretijd van Suriname , met name de sport verslaggevers , geen vragen gesteld hebben begrijp ik ook niet .
Een journalist laat zich toch niet naaien , en gaat toch op onderzoek .

Het vervelende nu is , dat artikeltjes over al verschijnen , en Suriname door Rudi gewoon belachelijk gemaakt word .
De Surinaamse dambond word niet meer serieus genomen .

Met dank aan Rudi .

Foto 1 ; Rudi als onschuldig leerling van het Lyceum .
Foto 2 ; Rudi als [ manipulator ] voorzitter van de Surinaamse Dambond.
Hoe kan jij je zelf zo laten gaan Rudi . zo een intelligente man , [ graag gezien ], gooit zijn naam te grabbel .

( Advies : Rudi neem maatregelen , en herstel de fouten ; toon jouw geloofwaardigheid )

Waretijd .......... publiceer dit bericht in de krant online ;
De krant laat zich toch niet besodemieteren .

Ik schaam mij dood , elke keer moet ik het verhaal over het Surinaams toernooi aanhoren .
De Surinaamse dambond leeft nog steeds in de tijd van de koude oorlog . { eigen mensen moeten winnen ; combine }

Mvrgr .
Steven Tjong . { ex dammer }

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Dec 22, 2009 21:54

Krantenartikel in "De Ware Tijd" 26/11/09

Srefidensi Open damtitel in bezit Rinaldo Kemnaad

door John Zaalman

26/11/2009
Paramaribo - Rinaldo Kemnaad heeft John Sadiek een kopje kleiner gemaakt. Hij werd niet alleen één van de weinigen die de damdokter versloeg, maar sleepte daarmee ook het Srefidens Open damkampioenschap in de wacht. “Het was toch wel verrassend”, geeft voorzitter Rudi Azimullah van de Surinaamse Dambond aan. “Hij moest winnen van Sadiek.” Sadiek, de onttroonde kampioen Andrew Tjon A Ong en zijn Nederlandse landgenoot Feroz Amirkhan, waren onder meer de grootste kanshebbers. “De anderen leken er beter voor te staan, maar hij verraste echt.”

De kersverse kampioen had naar zeggen van de voorzitter vanaf het middenspel overwicht op de partij. “Hij won uiteindelijk nadat hij er beter voorstond.” Azimullah kijkt niet helemaal tevreden terug op het toernooi. “Er zijn twee protesten ingediend. Dat betekent dat de mensen niet tevreden waren. De bond kan daarom ook niet tevreden zijn.” In beide gevallen werden de protesten afgewezen.
Amirkhan was onder meer in beroep gegaan na de verloren partij tegen Sadiek. Die was naar zijn zeggen in tijdnood en zou de klok onrechtmatig hebben ingedrukt. Amirkhan beweerde daardoor verloren te hebben, deelde de bond mee. “Beide gevallen zijn afgewezen, maar het laat toch altijd een nasmaak achter”, vindt de bondsvoorzitter.

Van Just Lont en Romeo Rathling, die uit het toernooi werden gezet, werd niets vernomen. “Volgens het wedstrijdreglement mogen ze van ons tot en met 1 maart 2010 niet meedoen aan activiteiten van de bond”, benadrukt Azimullah. Het tweetal werd ‘bedankt’ nadat het twee keren zijn sportieve plicht verzaakte. Het seizoen wordt zondag afgesloten met het vierde en laatste sneldamtoernooi. Sadiek heeft de overall titel wel al op zak.

Uitslagen (laatste speelronde): Rinaldo Kemnaad - John Sadiek 2-0; Andrew Tjon A Ong - Harley Overman 1-1; Carmen Amatredjo - Robby Oedit Doebe 2-0; Cliff Karijodrono - Romeo Rathling 2-0 (reglementair); Sewpal Nannan - Jurgen Godfried 2-0; Sonny Kaiman - Arief Salarbaks 2-0; Ramon Norden - Chander Bansi 2-0; Ricardo Palisie - Imro Adriaans 2-0; Roburt Levens - Shirkrishan Sheonath 2-0; Marcel Oostburg - Kumar Mangal 1-1; William Orie - Soerdiperkash Jogie 2-0; Krish Ori - Waldi Anches 1-1; Feroz Amirkhan - John Schmeltz 2-0; Rudie Benschop - Gaetano Nahar 2-0; Franklin Alken - Ruben Guiamo 2-0.

Eindrangschikking: kampioen Rinaldo Kemnaad 9-13; 2. Andrew Tjon A Ong 9-13; 3. Feroz Amirkhan 9-13; 4. Harley Overman 9-12; 5. John Sadiek 9-12.-.

Enige reacties op dit artikel op Forum "De Ware Tijd":

HUlk | 30-11-2009 07:47:43 | 40
Sarnami hai was je erbij? Je praat alleen van horen en lezen, maar ik was erbij.
Tijdens de wedstrijd had Amirkhan aan de arbiter kenbaar moeten maken dat Sadiek zijn klok indrukt, maar Amirkhan sprak Sadiek hierover aan en Sadiek had zijn verontschuldigingen aangeboden, dus case closed. Maar je kan niet nadat je had verloren gaan protesteren en nog erbij had deze onsportieve Amirkhan de schuiven en bord omver gegooid. Dit moeten we niet van zulke onsportieve nederlander accepteren. Ze denken dat hier Nederland is dat zij nederlanders altiijd alles weten en willen domineren.

rosan | 26-11-2009 18:40:45 | 40
3rd Srefidensi Open of Suriname

Deze wordt gehouden van 16 November t/m 23 November in de Congrshal in Paramaribo. 9 ronden Swiss.
Het is een Low Budget toernament. Niet in een glazen kooi, ook niet op het strand....maar het gaat door.
Inschrijfgeld SRD 25 (7 - 8 EURO). Geen geld prijzen. Slechts bekers voor de nummers 1,2 en 3.
Spelers: 20-25 uit Suriname, 5-8 uit Curacao, 1 of 2 uit Nederland.
Spelerssterkte: Top groep - MI en MF. GMIs zijn welkom.

E-mail: azi_rud@hotmail.com voor meer informatie

Dit is de officiële aankondiging van het toernooi door de voorzitter.
Hij geeft uitdrukkelijk aan hoe de rangschikking zal plaatsvinden. Trek nu zelf jouw conclusie!!!
Sarnami hai | 26-11-2009 17:53:18 | 40
http://toernooibase.kndb.nl/

Gisteren is het 3e Srefidensie Open begonnen, een Zwitsers toernooi over 9 ronden
Het toernooi duurt tot en met 23 november en wordt in Toernooibase bijgehouden door Rudi Azimullah.

Andrew Tjon A Ong wedstrijd resultaten
ma 16-11-2009
1 Andrew Tjon A Ong (2181) - Franklin Alken (1972) 2 - 0
di 17-11-2009
2 Feroz Amirkhan (2086) - Andrew Tjon A Ong (2181] 1- 1
wo 18-11-2009
3 Andrew Tjon A Ong (2181) - Jack Paiso (2000) 2 - 0
do 19-11-2009
4 William Orie (2192) - Andrew Tjon A Ong (2181) 0 - 2
vr 20-11-2009
5 Rinaldo Kemnaad (2185) - Andrew Tjon A Ong (2181) 0 - 2
za 21-11-2009
6 Andrew Tjon A Ong (2181) - John Sadiek (2247) 1 - 1
zo 22-11-2009
7 Andrew Tjon A Ong (2181) - Gaetano Nahar 1 - 1
zo 22-11-2009
8 John Schmelz (2130) - Andrew Tjon A Ong (2181) 1 - 1
ma 23-11-2009
9 Andrew Tjon A Ong (2181) - Harley Overman (2093) 1 - 1

Opmerkelijk : op wedrstrijdag 4 verslaat Andrew Tjon A Ong de kampioen van Suriname
op dag 5 word de omstreden KAMPIOEN kemnaad verslagen
op dag 6 word er remise gespeeld tegen de damdokter

Rinaldo Kemnaad wedstrijd resultaten

ma 16-11-2009
1 Rinaldo Kemnaad (2185) -Shirkrishan Sheonath (1952) 2 - 0
di 17-11-2009
2 Ramon Norden (2052) - Rinaldo Kemnaad (2185) 0 - 2
wo 18-11-2009
3 Rinaldo Kemnaad (2185) - Harley Overman (2093) 1-1
do 19-11-2009
4 John Schmelz (2130) - Rinaldo Kemnaad (2185) 0 - 2
vr 20-11-2009
5 Rinaldo Kemnaad (2185) - Andrew Tjon A Ong (2181) 0 - 2
za 21-11-2009
6 Feroz Amirkhan (2086) - Rinaldo Kemnaad (2185) 2 - 0
zo 22-11-2009
7 Rinaldo Kemnaad (2185) - Sonny Kaiman (2086) 2 - 0
zo 22-11-2009
8 Kumar Mangal - Rinaldo Kemnaad (2185) 0 - 2
ma 23-11-2009
9 John Sadiek (2247) - Rinaldo Kemnaad (2185) 0 - 2

OMERKELIJK - LEES en ONTDEK

Pl Naam FMJD rating Cat. We Wi Re Ve Pu Wp SB
1 Rinaldo Kemnaad 2185 Alg 9 6 1 2 13 97 130
2 Andrew Tjon A Ong 2181 Alg 9 4 5 0 13 97 136
3 Feroz Amirkhan 2086 Alg 9 6 1 2 13 95 131
4 Harley Overman 2093 Alg 9 4 4 1 12 94 122
5 John Sadiek 2247 Alg 9 5 2 2 12 93 116
6 Gaetano Nahar Alg 9 3 5 1 11 96 120
7 William Orie 2192 Alg 9 3 5 1 11 83 92
8 Rudie Benschop 1907 Alg 9 4 3 2 11 71 84
9 John Schmelz 2130 Alg 9 3 4 2 10 91 87
10 Krish Ori 2058 Alg 9 3 4 2 10 87 89
11 Kumar Mangal Alg 9 4 2 3 10 78 77
12 Waldi Anches 2045 Alg 9 3 5 1 10 74 87
13 Ricardo Palisie 2041 Alg 9 3 4 2 10 74 79
14 Ramon Norden 2052 Alg 9 3 4 2 10 72 61
15 Marcel Oostburg 2035 Alg 9 3 5 1 10 70 82
16 Roburt Levens 1975 Alg 9 4 2 3 10 66 71
17 Soerdiperkash Jogie 2131 Alg 9 3 3 3 9 89 77
18 Sewpal Nannan 2009 Alg 9 4 1 4 9 84 67
19 Sonny Kaiman 2086 Alg 9 3 3 3 9 84 71
20 Shirkrishan Sheonath 1952 Alg 9 2 4 3 8 78 48
21 Cliff Karijodrono 1947 Alg 9 3 2 4 8 76 60
22 Chander Bansi 1980 Alg 9 2 4 3 8 72 51
23 Franklin Alken 1972 Alg 9 3 2 4 8 68 37
24 Jack Paiso 2000 Alg 9 3 1 5 7 76 44
25 Jurgen Godfried Alg 9 1 5 3 7 73 43
26 Imro Adriaans 1900 Alg 9 2 3 4 7 68 41
27 Carmen Amatredjo Alg 9 3 1 5 7 60 25
28 Robby Oedit Doebe Alg 9 2 2 5 6 82 56
29 Ruben Guiamo 1982 Alg 9 2 2 5 6 81 51
30 Arief Salarbaks Alg 9 2 2 5 6 72 32
31 Romeo Rathling 1936 Alg 8 0 3 5 3 71 29
32 Just Lont 1905 Alg 8 0 0 8 0 61 0

U moet goed lezen tegen welke tegenstaanders de spelers gespeeld hebben . LET OP DE PLAATS in de eindrangschikking
Tjon A Ong tegen de omstreden nr 1 [ 2- 0 ] nr 3 [ 1- 1 ] nr 4 [ 1- 1 ] nr 5 [ 1- 1 ] nr 6 [ 1 - 1 ] nr 7 [2 - 0 ] nr 9 [ 1 - 1 ] nr 23 [ 2- 0 ] nr 24 [ 2 - 0 ]
LIEFS 7 SPELERS BINNEN DE EERSTE 10
!!!!!!! 7 GESPEELD 9 PUNTEN !!!!!!!
Kemnaad tegen de eigenlijke winnaar 0 - 2 VERLIES
nr 3 0 - 2 VERLIES [ Kemnaad verliest dus van de nr 2 en 3 ]
nr 4 [ 1 - 1 ] nr 5 [ 2 - 0 ] nr 9 [ 2 - 0 ] nr 11 [ 2 - 0 ] nr 14 [ 2 - 0 ]
nr 19 [ 2 - 0 ] nr 20 [ 2 - 0 ]
Slechts 5 SPELERS BINNEN DE EERSTE 10
5 GESPEELD 5 PUNTEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2 NEDERLAGEN TEGEN ANDREW TJON A ONG EN FEROZ AMIRKHAR

Met andere woorden
Kemnaad heeft tegen zwakkere spelers zijn punten vergaard
Dus hij kan volgens het zwitsers systeem NOOIT als eerste eindegen bij een gelijk aantal punten . want zijn SB en WP zijn te laag t.o.v van
Andrew Tjon A Ong .
Het zwitsers systeem dient er voor dat bij gelijk aantal punten , via het SB en WP systeem de STERKSTE DAMMER BOVEN KOMT DRIJVEN ,
en niet de dammer met de meeste overwinningen , want die heeft hij behaald tegen de mindere goden .

Conclusie Rudie Azimullah VOORZITTER van de Surinaamse Dambond
speelt een zeer SMERIG SCHANDALIG SPELLETJE -
Deze man is dus corrupt bezig .
En hij vertelt nog eens leugens aan de VERSLAGGEVER VAN DE WARETIJD .
Rudie - jij moet je schamen jij brengt Suriname in een zwart licht ,
De Surinaamse Dam sport zal dit niet vergeten , en ook alle dammers over de hele wereld .
Zij lezen alles op internet , en zij zijn niet gek .
Zij zien jouw malversaties ook wel .

SVP BOVENSTAAND ARTIKEL [ FORUM ] HEEL GRAAG
CONTROLEREN BIJ DE WERELD DAM BOND
rosan | 26-11-2009 16:25:55 | 40
Alle websites besteden aandacht aan het gebeurde in de Surinaamse damwereld. Neem een kijkje op http://www.updb-dammen.nl en geniet mee.
Trouwens ik wist nooit dat Chittra zo dichtbij het dambord van haar echtgenoot stond als hij speelde. Ik heb altijd gedacht dat ze op veilige afstand de wedstrijd volgde, maar ze staat er boven op.
rosan | 26-11-2009 16:10:47 | 40
We hebben natuurlijk niet stil gezeten en deskundigen geraadpleegd. Die zijn tot de conclusie gekomen dat een dambond, die aangesloten is bij de werelddambond, geen eigen regels mag hanteren voor een officieel uitgeschreven toernooi. Meerdere dambeoefenaars hebben toegezegd hun licht over de affaire te laten schijnen en zullen daarna een reactie plaatsen en eventueel actie ondernemen om de internationale damwereld op de hoogte te stellen van het gebeurde.

Sarnami hai | 26-11-2009 15:47:32 | 40
Beste Andrew

Jammer dat de organisatie je via achterbaks gekonkel van de de titel wil afhouden. Ik kan me je woede levendig voorstellen (er is me zelf ooit een clubtitel op een dergelijk onredelijke wijze ontnomen en toen is er bij mij iets geknapt en ben ik bij die club opgestapt).
Na je mail van gisteren heb ik meteen een persbericht met de actuele versie van de toernooi ontknoping gestuurd naar Sjef Valk, en die heeft dat bericht gisteravond op de site van de UPDB gezet.
En op de site van de Dambond
De organisatie van het Srefidensi toernooi realiseert zich kennelijk totaal niet dat hun toernooi wereldwijd via het internet gevolgd is en dat ze daardoor voor de hele internationale damwereld in hun hemd staan. Dat kunnen ze maar op een manier goedmaken, dus hopelijk komen ze tot inkeer. Zij zijn nu aan zet, dus probeer het nu maar te laten rusten, zodat jullie nog een leuke vakantie kunnen genieten.

vriendelijke groet,

Jan

Norie1949 | 26-11-2009 15:42:55 | 40
Dat er in Suriname ook oplichters en struikrovers rondlopen is toch geen nieuws?
So relax ! !

Sarnami hai | 26-11-2009 13:27:39 | 40
Dit is de officieele eind rangschikking .
Volgens het internationaal zwitsers systeem - en het te hanteren
SB - WP punten aantal .
Het SB is gelijk , maar de WP [ weerstandpunten van de overige deelnemers , is duidelijk 16 voor Tjon A Ong en 130 voor kemnaad .
Het moge elke damliefhebber duidelijk zijn dat Tjon A Ong de winnaar is .

Grootmeesters Sybrands en Wiersma kunnen het ook niet geloven
dat de Surinaamse Dambond deze schurken streek heeft toegepast .
Shame on you , Hr . Rudi Azimulha .

Dit is een zwarte bladzijde van de Surinaamse Dambond.
Internationaal word er nu schande over gesproken .

Zie de eindrangschikking . SCHANDALIG SURINAAMSE DAMBOND

Op de wijze zoals Kemnaad tot winnaar is uit geroepen ,
Never - nooit zou ik het als dammer acepteren om op deze wijze een toernooi te winnen .
Een titel zonder waarde , en voor altijd met een smet er op.
1 Andrew Tjon A Ong 2181 Alg 9 4 5 0 13 97 136

2 Rinaldo Kemnaad 2185 Alg 9 6 1 2 13 97 130

Sarnami hai | 26-11-2009 13:17:15 | 40
De Surinaamse Dambond met name Rudi Azimulha laat zich wederom van zijn slechte zijde zien .
Alle wereld toernooien waar het zwitsers systeem gehanteerd word
zijn er regels om de winnaar aan te wijzen , eerst op SB en dan op WP punten komt de winnaar naar boven

Door een schurken regel heeft Rudi Azimulha , het zo ver gekregen om de om de regels en voorwaarden te veranderen , na dat het toernooi beeindigd was .
Niet Kemnaad , maar Tjon A Ong is de ware kampioen
Sarnami hai | 26-11-2009 13:13:50 | 40
Sarnami hai 26-11-2009 03:24:24
Beste Andrew ,

Voor ons dammers , die niet aan corruptie meedoen , ben jij op grond van de uitslagen de winnaar.
Op grond van het SB en WP systeem , erkend door de wereld dambond , ben jij de winnaar.

De Surinaamse Dambond , met name de voorzitter Rudi Azimulha , had hier tegen moeten optreden .
De voorzitter Rudi Azimulha is geen domme man ,
Op deze wijze aan het eind van het toernooi de dam regels eenzijdig veranderen , is een zeer schandalige zaak .

Wat ik verder mis , is de reactie van Top dammer Drs John Sadiek .
De godfather van het Surinaams dammen de afgelopen 35 jaar .
Ik had verwacht dat Drs John Sadiek , zijn mening hier over zou geven .
Deze top Surinaamse dammer weet toch ook hoe de regels zijn en werken.
Ik stuur persoonlijk een protest brief naar de wereld dambond , tegen dit soort manipulaties van dam regels .
De dam sport kent een zeer zwarte bladzijde .
De Surinaamse dambond is niet te vertrouwen .

Om problemen in de toekomst te vermijden , dien ik een protest in .
Wat mij betreft word de voorzitter ontslagen .

De dam sport is een eerlijke sport , die reeds vele jaren beoefend word
voor al in Suriname .
Te gek voor woorden dat op zo een wijze , eigen regels word gehanteerd ,
PUUR OM EEN SURINAAMSE WINNAAR TE VERKRIJGEN !!

Andrew , is geboren in Suriname , dat hij toevallig een ander paspoort heeft , kan hij niets aan doen.
Maar dat wil niet zeggen , dat hij op die wijze bestolen moet worden .
Hij komt er speciaal voor uit Nederland , om het toernooi een internationaal tintje te geven Open Surinaams Kampioenschap .

Wie de staat van dienst van Andrew bekijkt en zijn internationale ervaringen , weet dan beter .

Schande voor de Surinaamse Dambond .

Namens alle eerlijke dammers.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Dec 22, 2009 22:50

Krantenartikel uit "De Ware Tijd" 26/11/09

Bewust of onbewust wordt hier mijn naam verkeerd gespeld. Ik weet niet bij wie de fout ligt, maar het getuigt in ieder geval niet van hoogwaardige journalistiek. Andrew

Nederlanders houden bittere smaak over van Srefidensitoernooi

26/11/2009
Paramaribo - Andrew Tjoe A Ong en Feroz Amirkhan, twee Nederlanders van Surinaamse afkomst die hebben meegedaan aan het Srefidensi damtoernooi, hebben een bittere smaak overgehouden van het toernooi van de Surinaamse dambond. Titelverdediger Tjoe A Ong protesteerde tegen de rangschikking. Hij eindigde op de tweede plaats achter Rinaldo Kemnaad.

Uit protest nam hij zijn beker niet in ontvangst. Die werd ontvangen door zijn vrouw. Tjoe A Ong vindt dat bij het beoordelen van de rangschikking de bond geen gebruik heeft gemaakt van de internationale geldende regels. Bondsvoorzitter Rudi Azimullah deelde de krant mee dat de wedstrijdleiding voor aanvang van het toernooi de regels bekendmaakte over de rangorde, indien twee of meer spelers op een gedeelde plaats zouden eindigen. Tjoe A Ong, Kemnaad en Amirkhan eindigden met een gelijk aantal punten op de eerste plaats.
Volgens de regels van de dambond wordt in dat geval gelet op de resultaten behaald in het toernooi. Tjoe A Ong beklaagt zich erover niet in kennis te zijn gesteld van die regel. De titelverdediger beroept zich op de internationale regel die weerstandpunten en S B kent. En aangezien het Srefidensi toernooi een internationaal karakter draagt zouden de internationale regels van toepassing moeten zijn op het evenement. Uit onvrede met deze situatie heeft hij uit protest zijn prijs niet in ontvangst genomen.

Tjoe A Ong had geen oor naar nadere uitleg van Azimullah. De buitenlandse deelnemer kenmerkte de uitslag als een grote teleurstelling. Het protest van Amirkhan ligt op een ander vlak. Na de wedstrijd tegen John Sadiek in de zevende ronde, stuurde hij een protestnota naar de wedstrijdleiding over onregelmatigheden die zich zouden hebben voorgedaan tijdens de partij. Volgens Amirkhan zou Sadiek meerdere malen zijn, Amirkhan’s klok hebben ingedrukt, wat volstrekt tegen de regels is. Door deze handeling zou Amirkhan uit zijn evenwicht zijn geraakt en de partij waarbij hij gewonnen stond toch verloren hebben, omdat hij in tijdnood kwam te verkeren.

Amirkhan is van mening dat de wedstrijdleiding geen maatregelen heeft genomen tegen Sadiek Als reactie op de protestnota van Amirkhan liet secretaris Rudi Benschop van de dambond weten dat moeilijk is te bewijzen dat Sadiek opzettelijk de damklok van Amirkhan heeft ingedrukt. Amirkhan is er op gewezen dat hij het gebeurde niet direct heeft gereclameerd of assistentie van de scheidsrechters heeft gevraagd. Door het spel voort te zetten heeft hij daardoor zelf zijn rechten verspeeld. Amirkhan legde zich niet neer bij het standpunt van de dambond en beroept zich erop dat in informele zin niet het bestuur van de dambond moet reageren op de protestnota, maar de wedstrijdleiding. Daarom is hij van mening dat het antwoord van de bond net rechtsgeldig is en niet geaccepterd wordt.

Azimullah heeft toegeven dat normaliter de wedstrijdleiding in soortgelijke gevallen reageert. Door afwezigheid van deze besloot het bestuur vanwege het spoedeisend karakter van de kwestie te reageren op de protestnota van Amirkhan. Overigens heeft Amirkhan onder protest zijn beker in ontvangst genomen, nadat hij de kwestie ten overstaan van de deelnemers en het publiek had uiteengezet. “Ïk betreur het gebeurde bij de afsluiting van het toernooi en het protest van Amirkhan en Tjon A Ong, omdat het er op lijkt alsof wij beide dammers hebben benadeeld, terwijl dat niet het geval is, aldus de voorzitter van de dambond. Amirkhan, die gisteren teruggekeerd is naar Nederland, zei aan de krant te overwegen zich te beklagen bij de werelddambond over de gang van zaken tijdens het Srefidensitoernooi. Azimullah zei dat indien het zover komt de dambond opheldering zal geven over het gebeurde. Tjoe A Ong was niet bereikbaar voor commentaar.-.

Tot zover dit artikel.
Tjoe A Ong was niet bereikbaar voor commentaar, omdat die niet bestaat. Tjon A Ong daarentegen was altijd bereid voor commentaar, maar die krant "De Ware Tijd" heeft nooit de moeite genomen om contact op te nemen voor het "Ware Verhaal"

Hieronder weer enige reacties op het Forum van "De Ware Tijd" nav bovenstaand artikel.

Juancito1 | 28-11-2009 17:29:28
Net als honderden andere dammers uit Nederland heb ik het Srefidensi toernooi via het internet gevolgd. En met almaar stijgende verbazing. Acht ronden lang het toernooi afwerken volgens het Zwitsers systeem en dan in de negende ronde de toernooiregels veranderen, kan natuurlijk helemaal niet. Al helemaal niet als je bedenkt dat die nieuw bedachte regel volstrekt willekeurig is. Dan hadden net zo goed de winnaar kunnen aanwijzen op basis van de kleur van zijn schoenveters.
De organisatie van het Srefidensi toernooi realiseert zich kennelijk niet dat hun toernooi wereldwijd via het internet is gevolgd en dat ze daardoor voor de hele internationale damwereld in hun hemd staan.

vriendelijke groet
Jan Jacobs

Norie1949 | 27-11-2009 09:42:39
STRUIKROVERS EN BANDIETEN HEB JE OVERAL vooral in een onbeschaafde wereld.

rosan | 27-11-2009 06:27:07
Hier zijn de afgesproken regels, ruim vóór de start van het toernooi, door de voorzitter HIMSELF.
Uiteindelijk deden er geen dammers uit de Antillen mee.

9 ronden SWISS en niet 8 ronden SWISS en de laatste ronde op zijn SURINAAMS (bakbawinkrie)

gujaba basi | 26-11-2009 19:02:26
Het land en volk is gevloekt.

Sarnami hai | 26-11-2009 17:50:56
Open brief aan de Hr Rudie Azimullah .
Namens alle Dammers in het buitenland , en
ex Surinaamse kampioenen .

Hallo Rudie ,

Zo te zien heb jij Andrew Tjon A Ong flink te grazen genomen .
Onderstaand artikel is helemaal gebaseerd op het Zwitsers systeem .

Het Open kampioenschap van Suriname is een internationaal [ getint ] toernooi ,
Alle ronden hanteer jij ook het Zwitsers systeem op de laatste speeldag na !!!!
Na de 9e ronde prijkt niet het Zwistsers systeem op het internet
maar het Surinaamse dambond systeem !!!!!!!!!!

Hoe kan jij als voorzitter dit toe laten , jij geeft ook nog eens een keer
vrij dom kommentaar in de waretijd .
Mensen als Waldo en Leo Aliar spreken er schande over.
Autar vind het super schandalig .
Wiersma en Sybrands hebben er geen woorden voor over .

Wat doe jij met de Surinaamse Dam Sport !! kapot maken ?
Ik vind het ook gewoon .schandalig .

Steven .
Feroz2 | 26-11-2009 17:18:52 | 40
Andrew,
Dat maakt uw verhaal een stuk duidelijker inderdaad. Zoals ik erbij zei: ik heb er weinig verstand van. Het was mij niet duidelijk wat er precies aan de hand was. Alleen wat uw vrouw zei toen ze uw prijs in ontvangst nam heb ik opgevangen, maar nu begrijp ik het. Dit kan u ook aankaarten bij de werelddambond. Ik ga het waarschijnlijk ook doen in mijn zaak.

Ik ontdek net een fout in mijn stukje Er moet staan : ik vond het op dat moment minder erg toen hij het deed( toen ik nog tijd over had), maar uiteraard zei ik er de eerste keer wel direct iets over. 1e keer is een waarschuwing daar zal ik zelf niet een al te groot probleem van maken, maar op het moment dat hij nog een keer tegen de regels ingaat is het gewoon verlies voor hem zoals ik duidelijk heb aangegeven in mijn brieven tegenover de wedstrijdleider.

Feroz Amirkhan

TjonAOng | 26-11-2009 16:42:29 | 40
Ik zou niet bereikbaar zijn voor commentaar

Iedereen die mij wil bereiken kan me altijd een mailtje sturen op tjonaong@gmail.com
Ook De Ware Tijd is van harte welkom als ze tenminste geinteresseerd zijn in het Ware Verhaal!
Dat kan ik hier ook al uit de doeken doen voor de geinteresseerde lezer..
Ik doe al 20-25 jaar mee aan intenationale wedstrijden gespeeld volgens het Zwitserssysteem, zoals nu in het Srefidensi toenooi gebruikt. Gemiddeld speel ik per jaar 8 tot 10 meerdaagse toernooien in binnen en buitenland. De methodiek die de Surinaamse Dambond (SDB) na de laatste ronde heeft toegepast was nog nergens anders ter wereld toegepast.Dat geeft niet. Dat zou ik ook respecteren als ze het het hele toernooi hadden gedaan. Echter: vanaf ronde 1 t/m ronde 8 heeft de organisatie van dit toernooi middels de website van de SDB voor de officiele rangschikkeng na elke ronde verwezen naar de Toernooibase. Dit is een site waar in principe elk officieel toernooi wereldwijd in geregistreerd en bijgehouden wordt.
Het bijhouden van de gegevens gebeurd normaal door de organisatie van het toernooi zelf. Via deze site heeft de SDB dagelijks alle uitslagen ingevoerd en de dagelijkse stand van zaken middels de ranglijst gepubliceerd.Dit werd dagelijks door de deelnemers, maar vooral ook duizenden damliefhebbers en andere geinteresseerden wereldwijd.gevolgd.De methodiek volgens welke de ranglijst tot stand kwam was als volgt: Sorteren op puntentotaal, WP en SB. Dit zijn de 3 standaard sorteecriteria werldwijd. Daarnaast kunnen de plaatselijke organisaties aanvullende sorteercriteria bedenken, Ze zijn daar geheel vrij in.WP geeft de zwaarte van jouw programma aan, en SB geeft de waarderingvan jouw prestaties tegen de verschillende tegenstanders, waarbij een overwinning tegen een starke speler hoger gewaardeerd wordt dan tegen iemand onder aan de ranglijst.Tjon A Ong had van Kemnaad gewonnen en dat gaf hem een flinke voorsprong op de SB punten, Het is een beproefde en goede manier om de krachtsverschillen in een ranglijst tot uitdrukking te brengen.
Deze methode werd dus in ronde 1 t/m 8 toegepast en aldus werd officiele ranglijst opgemaakt. Na invoering van de uitslagen van de 9e (laatste) ronde kwam de stand er alsvolgt uit te zien:
Hierbij zijn de laatste 3 getallen het belangrijkste, omdat die de criteria weergeven waarop gesorteerd moet worden: Punten, WP en SB.
Tjon A Ong en Kemnaad hebben 13 pnt, 97 WP en resp 136 en 130 SB.
Tjon A Ong heeft dus gewonnen met 6 SB punten.
De SDB echter weigerde de eindstand in deze vorm te erkennen, omdat er bij het opslaan van hun eigen verzonnen reglementen het criterium SB niet voor kwam.Ze kwamen er dus pas tijdens en na de laatste ronde achter, dat ze ronde 1 t/m 8 volgens de criteria van Punten,WP en SB hadden gebruikt (zoals het ook hoort!) om de officiele ranglijst vast te stellen,Ipv deze methodiek ook nog de laatste ronde te volgen (een kwestie van consequent zijn) , werd besloten om nadat de ranglijst van ronde 9 euit kwam rollen, deze handmatig aante passen, omdat het oorsponkelijk niet hun bedoeling was om de SB mee te laten wegen. In plaats daarvan werd het aantal overwinningen in de strijd gegooid, waarna Kemnaad die als 2e was geeindigd kon worden gehuldigd als de nieuwe Kampioen.
Angalampoe | 26-11-2009 16:37:54 | 40
Schande

Weer typisch iets dat alleen in Suriname mogelijk is.
De voorzitter van een landelijke bond die ter plekke de internationale regels aanpast.

Ai boi wan bun sarie torie.
Sarnami hai | 26-11-2009 15:44:45 | 40
Beste Andrew

Jammer dat de organisatie je via achterbaks gekonkel van de de titel wil afhouden. Ik kan me je woede levendig voorstellen (er is me zelf ooit een clubtitel op een dergelijk onredelijke wijze ontnomen en toen is er bij mij iets geknapt en ben ik bij die club opgestapt).
Na je mail van gisteren heb ik meteen een persbericht met de actuele versie van de toernooi ontknoping gestuurd naar S Valk, en die heeft dat bericht gisteravond op de site van de UPDB gezet.
En de site van de Dambond.
De organisatie van het Srefidensi toernooi realiseert zich kennelijk totaal niet dat hun toernooi wereldwijd via het internet gevolgd is en dat ze daardoor voor de hele internationale damwereld in hun hemd staan. Dat kunnen ze maar op een manier goedmaken, dus hopelijk komen ze tot inkeer. Zij zijn nu aan zet, dus probeer het nu maar te laten rusten, zodat jullie nog een leuke vakantie kunnen genieten.

vriendelijke groet

Jan

Goslaarrr | 26-11-2009 15:10:05 | 40
@ Sarnami hai,

U heeft groot gelijk !!! Daadwerkelijk schandalig gewoon !!! Jammer...

Sarnami hai | 26-11-2009 13:57:30 | 40
http://toernooibase.kndb.nl

Toernooibase Dammen

Beste mensen , bekijk de bovenstaande site .

Zo kunt u nagaan , op welke wijze Rudi Azimullah , Voorzitter van de Surinaamse Dambond , omgaat met toernooi regels .
Suriname word te kijk gezet .
Schande gewoon .

De damsport in Suriname word te kijk gezet .
Zie ook de laatste 10 jaar .
Problemen en nogmaals problemen .
Zie b.v de Hr Burleson versus de bond .

Opstappen heren .

Sarnami hai | 26-11-2009 13:48:00 | 40
Rudi Azimullah jij bent nu wel een grote leugenaar - Pas na de 9e ronde toen jullie zagen dat Tjon A Ong gewonnen had - hebben jullie de regels verandert .

Echter de regels kunnen niet verandert worden
Het zwitsers systeem heeft internationale regels , die niet door een bond vernadert kan worden .

Stel je voor - het Surinaams Elftal speelt een wedstrijd , de wedstrijd
eindigd 0 - 0 , maar omdat het Surinaams elftal 1 corner meer gekregen heeft , is het Surinaams elftal de winnaar .

Azimullah spreekt dus niet de waarheid tegen de waretijd verslag gever .
Ter controle
Neem contact op met de wereld dambond , en vraag uitleg over de regels , en tot stand koming van de winnaar , waarbij het zwitsers systeem word toegepast .

Doe na vraag bij elke internationale grootmeester .
Sybrands - Wiersma - Gantwarg - Clerc - Waldo Aliar noem maar op .
SVP ....... neem contact op , en vraag hoe het zit .

Dat gene wat Rudi Azimullah hier verkondigd is gewoon boelshit
Hij klets gewoon uit zijn nek , om zijn trucage schoon te praten .
Gewoon schande wat er hier heeft plaats gevonden .

Nogmaals raadpleeg de wereld dambond en laat u niet gek maken
door Rudi Azimulla , voorzitter van de Surinaamse Dambond .

Het toernooi word beslist op SB en WP punten ,
Als die gelijk zijn , is er een beslissing wedstrijd van 2 partijen .
v.b sneldammen , 10 min per speler .

In dit geval was het SB gelijk 97 om 97
Tjon A Ong heeft WP 136 en Kemnaad 130 .
WP geeft aan dat Tjon A Ong sterkere tegenstanders heeft ontmoet dan Kemnaad .
Daar men slechts 9 ronden speelt , dit is geen rond toernooi .
Tjon A Ong heeft geen 1 wedstrijd verloren !!!!!!! ONGESLAGEN
Kemnaad heeft er 2 verloren .

Dammers dit is te gek voor woorden .
Dammers / lezers die er niet mee eens zijn .CONTROLEER bij de Wereld Dambond , hoogste orgaan , wat de spelregels zijn om iemand tot winnaar uit te roepen .
Rudi Azimullah kan niet op eigen houtje regels veranderen .
Er zijn regels , en daar moet een ieder zich aan houden .
SCHANDE AZIMULAH ,

De juiste eindrangschikking van het toernooi

kadee | 26-11-2009 10:03:50 | 40
Bespeur ik hier een WIJ/ZIJ opstelling t.o.v. de Surinaamse dammers uit Nederland? Kan me voorstellen dat Sadiek zich een keertje vergist en per ongeluk het klokje indrukt, maar meerdere keren voor zo'n ervaren wedstrijd dammer??

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Tue Dec 22, 2009 23:40

“De Ware Tijd”24/11/09

Zes strijden om Srefidensi Open damkampioenschap

24/11/2009
Paramaribo - Verdedigend kampioen Andrew Tjon A On, John Sadiek (beiden twaalf punten), jeugdkampioen Gaetano Nahar, Feroz Amirkhan, Rinaldo Kemnaad en Harley Overman (allen elf punten). Dit zestal leverde gisteravond in het Politietehuis strijd om de titel in het Srefidensi Open damkampioenschap.

Tjon A Ong stond tegenover Overman, Sadiek had Kemnaad als tegenstander, Nahar Rudi Benschop en Amirkhan John Schmeltz. Schmeltz zette de titelverdediger in de achtste tevens voorlaatste ronde onder druk, maar kon de winst door vermoeidheidsverschijnselen niet binnenhalen. De twee speelden remise.
Nahar wist in een stelling met twee schijven minder, damdokter Sadiek gelijk te houden. Amirkhan kreeg Shirkrishan Sheonath ten onder, terwijl Kemnaad de betere was van Koemar Mangal. Overman kreeg Soerdiperkash Jogie ten onder.

Overige uitslagen: Marcel Oostburg - Krish Ori 1-1; Waldi Anches - William Orie 1-1; Roburt Levens -Sewpersad Nannan 2-0; Rudi Benschop - Franklin Alken 2-0; Sonny Kaiman - Jurgen Godfried 1-1; Ramon Norden - Robby Oeditdoebe 2-0; Chanderbhan Bansi - Cliff Karijodrono 2-0; Ricardo Palisie - Ruben Guiamo 2-0; Arief Salarbaks - Jack Paiso 2-0 (reglementair); Imro Adriaans - Carmen Amatredjo 2-0.

Top 10: 1. Andrew Tjon A Ong 8-12; 2. John Sadiek 8-12; 3. Gaetano Nahar 8-11; 4. Feroz Amirkhan 8-11; 5. Rinaldo Kemnaad 8-11; 6. Harley Overman 8-11; 7. John Schmeltz 8-10; 8. Krish Ori 8-9; 9. William Orie 8-9; 10. Soerdiperkash Jogie 8-9.-.

Reacties van lezers nav bovengenoemd artikel:

Goslaarrr | 26-11-2009 04:26:11 | 40
Surinaamse Dambond, shame on you !!!

Sarnami hai | 26-11-2009 03:24:24 | 40
Beste Andrew ,

Voor ons dammers , die niet aan corruptie meedoen , ben jij op grond van de uitslagen de winnaar.
Op grond van het SB en WP systeem , erkend door de wereld dambond , ben jij de winnaar.

De Surinaamse Dambond , met name de voorzitter Rudi Azimulha , had hier tegen moeten optreden .
De voorzitter Rudi Azimulha is geen domme man ,
Op deze wijze aan het eind van het toernooi de dam regels eenzijdig veranderen , is een zeer schandalige zaak .

Wat ik verder mis , is de reactie van Top dammer Drs John Sadiek .
De godfather van het Surinaams dammen de afgelopen 35 jaar .
Ik had verwacht dat Drs John Sadiek , zijn mening hier over zou geven .
Deze top Surinaamse dammer weet toch ook hoe de regels zijn en werken .

Ik stuur persoonlijk een protest brief naar de wereld dambond , tegen dit soort manipulaties van dam regels .
De dam sport kent een zeer zwarte bladzijde .
De Surinaamse dambond is niet te vertrouwen .

Om problemen in de toekomst te vermijden , dien ik een protest in .
Wat mij betreft word de voorzitter ontslagen .

De dam sport is een eerlijke sport , die reeds vele jaren beoefend word
voor al in Suriname .
Te gek voor woorden dat op zo een wijze , eigen regels word gehanteerd ,
PUUR OM EEN SURINAAMSE WINNAAR TE VERKRIJGEN !!

Andrew , is geboren in Suriname , dat hij toevallig een ander paspoort heeft , kan hij niets aan doen .

Maar dat wil niet zeggen , dat hij op die wijze bestolen moet worden .
Hij komt er speciaal voor uit Nederland , om het toernooi een internationaal tintje te geven Open Surinaams Kampioenschap .

Wie de staat van dienst van Andrew bekijkt en zijn internationale ervaringen , weet dan beter .

Schande voor de Surinaamse Dambond .

Namens alle eerlijke dammers .

Tjon A Ong | 25-11-2009 22:50:43 | 40
Hierbij een reactie van mij, Andrew Tjon A Ong, deelnemer aan het Srefidensi Suriname Open kampioenschap 2009
Er werd heel veel gerommeld met de eindstand van dit toernooi. Gisteren stonden er maar liefst 4 verschillende einduitslagen van dit toernooi op het net.
Hieronder geef ik een weergave van de gang van zaken in dit toernooi.

Vanaf ronde 1 t/m 8 heeft de Surinaamse dambond (de organisatie van dit toenooi), voor de officiele ranglijst van het toernooi verwezen naar de stand zoals verwerkt in de Toernooibase. Zowel deelnemers als damliefhebbers over de hele wereld (zelfs inThailand werd dit toernooi dagelijks gevolgd!) konden daar de rangschikking per dag volgen. Het werd netjes meteen na de gespeelde ronde van de nieuwste uitslagen voorzien door de organisatie. Na elke ronde een nieuwe ranglijst. Prachtig. Goede service voor alle damliefhebbers. In deze officiele rangschikking van het toernooi werden de volgende sorteercriteria toegepast: Wedstrijdpunten, Weerstandspunten(WP) en SB-punten. Na invoering van de 9e en tevens laatste ronde bleef ik als eerste in deze ranglijst op Toernooibase. Ik kreeg meteen felicitatiemails van mensen over de hele wereld. De UPDB-site http://www.updb-dammen.nl/
had zelfs een dag eerder al een uitgebreid verslag van mijn toernooioverwinning hier in Suriname geplaatst. Zij hadden dat echter al na de 8e ronde gedaan, toen het toernooi nog niet was afgelopen, maar toen de eindstand de volgende dag na de laatste ronde nog steeds aangaf, dat ik toch op de eerste plaats geeindigd was, hebben ze het artikel laten staan.
Dus vanaf ronde 1 t/m 8 was de officiele rangschikking sorteren op: Wedstrijdpunten, WP en SB.
Na de 9e (laatste) ronde rangschikking sorteren op: Wedstrijdpunten, WP en SB ineens geen officiele rangschikking meer
Een toernooi-organisatie moet zich consequent, betrouwbaar en redelijk opstellen.
Als ik als toernooidirecteur van Thailand Open een rangschikking gepubliceerd zou hebben vanaf ronde 1 t/m 8 met Wedstr.p, WP en SB, maar na de 9e ronde mijn eigengemaakte reglementen op na zou slaan en daarin het criterium SB niet in terug zou vinden, zou ik toch de ingeslagen weg voortzetten en de eindstand in ronde 9 met Wedstr.p, WP en SB als officieel accepteren, omdat ik dat de voorgaande 8 ronden ook gedaan heb. Dan ben je consequent, betrouwbaar en laat je zien dat je de deelnemers en damliefhebbers serieus neemt.
De Surinaamse Dambond heb ik al een mogelijkheid aangeboden om zonder gezichtsverlies dit toernooi netjes af te sluiten, maar heeft tot nu toe slechts gereageerd, dat ze niet willen reageren omdat ik de info reeds op het FMJD-Forum (Werelddambond) heb geplaatst.
Ik heb deze info juist bewust op dit Forum geplaatst, omdat ik bang was dat de bond verstoppertje zou spelen en dus de zaak maar zou laten doodbloeden, door niet te reageren, waarna de zaak helemaal geen zaak meer zou zijn omdat het door iedereen al vergeten zou zijn. Ik heb het ook op het Forum geplaatst, omdat ik dus heel veel felicitatiemails gekregen heb, waardoor ik dan iedereen moet gaan uitleggen, dat ik toch geen eerste ben geworden, ondanks dat ik bovenaan de ranglijst geeindigd ben zoals de einduitslag aangaf, voordat de sorteercriteria na het toernooi werden aangepast.

| 25-11-2009 18:20:10 | 40
Dit begrijpt toch niemand....... die dit toernooi op de voet gevolgd heeft van begin tot eind.
Dit begrijpt toch niemand....... die alle uitslagen zwart op wit heeft vanaf de eerste ronde!!! Dit begrijpt toch niemand de eindrangschikking heeft en ineens ziet dat niet de nr 1 maar de nr 2 tot winnaar wordt uitgeroepen. Hoe kan dit???? dit is toch schandalig....
In ieder geval is dit geen reclame voor de damsport in't algemeen, maar absoluut ook niet voor de damsport in Suriname in't bijzonder.
Ik ben damliefhebber in hart en nieren en schaam me diep voor dit hele voorval. Jammer .....Jammer..... Jammer..... Cyril Sluisdom

25-11-2009 17:54:25 | 40

Van 11 juli tot 17 augustus van dit jaar was ik in Suriname met vakantie.
Ik heb daar tevens leuke damcontacten gelegd. Ook met bestuurders van de SDB. Stuk voor stuk bestuurders die ik bijzonder hoog achtte.
maar mijn achting is tot 0 gedaald, nu ik de gang van zaken rond dit toernooi heb gelezen. Ik heb het toernooi van afstand van begin tot eind op de voet gevolgd. En wat mij betreft is er maar een de echte kampioen en dat is Andrew Tjon A Ong.

Sarnami hai | 24-11-2009 21:01:55 | 40

De Surinaamse Dambond met name Rudi Azimulha laat zich wederom van zijn slechte zijde zien .
Alle wereld toernooien waar het zwitsers systeem gehanteerd word
zijn er regels om de winnaar aan te wijzen , eerst op SB en dan op WP punten komt de winnaar naar boven

Door een schurken regel heeft Rudi Azimulha , het zo ver gekregen om de om de regels en voorwaarden te veranderen , na dat het toernooi beeindigd was .
Niet Kemnaad , maar Tjon A Ong is de ware kampioen

rosan | 24-11-2009 07:41:41 | 40
Proficiat topdammers. Jullie zijn echt aan elkaar gewaagd. Het zijn echt kleine dingen, die het verschil maken, zoals bijv. kalmte bewaren en het overzicht bewaren. Wat dat betreft is die bescheiden -Chinees- (hahaha Andrew) in het voordeel door zijn ervaringen opgedaan in grote toernooien waarbij soms de vonken ervan af springen. Ik zie hem daar zitten met zijn innemende glimlach en ik verwacht dat hij op zijn praatstoel zal zitten, want soms lijkt hij wel een sfinx en laat hij weinig los. Aan zijn echtgenote Chittra wens ik het allerbeste toe en ik hoop dat er nog voldoende tijd overblijft om het binnenland te bezoeken. Dit jaar zullen jullie het Amazone-oerwoud met alle bekoringen moeten missen, maar het Surinaamse binnenland kan toch voldoende compensatie bieden, denk ik.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 22, 2009 23:48

Jammer dat we elkaar zo in de haren vliegen. Voel nu ook de behoefte om een en ander te melden.
a) In Toernooibase heb ik in principe alleen voor Zwitsers systeem de rangschikking op Solkoff, Tegenstandersrating en het aloude WP en SB beschikbaar.
b) Tot dusver heb ik geen reden te twijfelen dat men in Suriname het gehele toernooi – hoe onlogisch misschien ook – via hun reglementen de volgorde WP en aantal winstpartijen heeft gehanteerd en dat deze reglementen ook bij de deelnemers bekend waren c.q. bekend hadden kunnen zijn.
c) Rudi Azimullah heeft zich vooraf niet gerealiseerd dat de sorteervolgorde gehanteerd volgens de Surinaamse reglementen af zou kunnen wijken van de sorteervolgorde die Toernooibase weergaf. Toen hij dit constateerde, heeft hij mij onmiddellijk gemaild, en heb ik ‘s avonds de afwijkende sorteervolgorde geprogrammeerd voor dit toernooi.
d) De contacten die ik met Rudi Azimullah via mail heb gehad, zijn telkens heel plezierig geweest en ik heb totaal niet de indruk dat Rudi bewust bepaalde spelers (de “Nederlanders”) heeft willen benadelen. Zelf vind ik Rudi een integer iemand, die de damsport in Suriname wil promoten/uitbreiden en heel bevlogen is.
e) Wel ben ik van mening, dat de gehanteerde sorteervolgorde eigenlijk “not done” is, op basis van de argumenten, die Andrew Tjon A Ong eerder al op dit forum geplaatst heeft. Ik vind Andrew daarom ook de “morele” winnaar van het Srefidensi Open 2009. Maar als je reglementen vooraf bepaald hebt (zoals gezegd, daar ga ik vooralsnog vanuit), dan kun je dat niet tijdens of na een toernooi veranderen.

In principe heeft het gebruik van Toernooibase voor het wereldkundig maken van de uitslagen en stand via Internet ongewild de gehele commotie veroorzaakt. Mijn excuus daarvoor aan Rudi en Andrew (en alle andere Surinaamse dammers).
Toernooibase is natuurlijk een mooi instrument, maar zeker niet perfect. Sommige features zijn gewoonweg (nog) niet geprogrammeerd (bijv. ook de sortering op onderling resultaat - verrekte lastig te programmeren bij meer spelers, die gelijk eindigen - of het aparte neo-SB). Toernooiorganisatoren, die “live” de toernooien willen displayen in Toernooibase, kunnen – wanneer ze twijfelen of Toernooibase “het wel aankan” het beste vooraf met mij overleggen. Dat is iets wat we uit deze situatie kunnen meenemen.

Voor de rest: “Let’s make peace” (bijvoorbeeld met een etentje in een leuk restaurant tijdens het Srefidensi Open 2010) en vervolgens met zijn allen ook in Suriname de damsport blijven promoten en ontwikkelen. Want we zijn allemaal liefhebbers.

Post Reply