Kosmos wrote:Na 22 (18)* kan wit zowel met 11 als met 18 beginnen.
Motief eindigt vast in damnaturel op 36, want zal wel weer zo'n typisch Timmermotief zijn.
Die lastige Scherpe Regels, het valt niet mee om daar 100% aan te voldoen!
En al die motieven die ik zit te spammen, hopelijk i
nspireert het anderen...!
Dank voor al je complimenten, Tjalling! Die
inspireren mij ook steeds weer...
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12599622621.png)
A.T. / 04-12-2009 / 7x7
Voor de geïnteresseerden iets over het
componeerproces: Meestal begint een problemist bij het maken van een damcompositie met een scherp, eenduidig winnend slot. Vervolgens gaat hij
terugwerken, of concreter, hij bedenkt een slagroute naar het motief (enz.). Nu is het op een (slag)rijtje zetten van schijven niet zo heel moeilijk. Het wordt al wat moeilijker om de schijvenverdeling vervolgens evenwichtig te houden. Het moeilijkste is echter het componeren van een originele inleiding. Belangrijk hierbij is om niet te snel tevreden te zijn. Het inbouwen van slagkeuzes of subtiele tempo's is erg moeilijk en vergt de meeste tijd. Maar het resultaat is altijd een meer
originele compositie, en dat is heel belangrijk in de damproblematiek!
Toegepast op bovenstaande miniatuur: de slagroute 50x8 (via veld 17 of veld 19) naar het scherpe motief zullen de meesten van jullie kunnen vinden, zelfs inclusief een zwarte dam op 33 (en de zwarte schijf op 29 fungeert mooi als
stopschijf). Ik probeerde in eerste instantie met behulp van een slagkeus [22-18], een subtiel offer [16-11] én een forcing, een originele inleiding te componeren. Dat mislukte door de zetverwisseling die Kosmos aangaf. In bovenstaande miniatuur vind ik 42-38 een subtiel tempo en ook 31-26-21 en dan pas 44-40 is wellicht verrassend te noemen. En die gegevens zijn bij elkaar heel wat origineler dan bijvoorbeeld een meer voor de hand liggende mogelijkheid als deze:
![Image](http://fmjd.org/dias2/save/12599630499.png)
De oplossing laat zich simpel raden...