Kwartfinales weer terug?

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Nov 07, 2009 00:59

Piet Bouma wrote:Ik hoop dat men het morgen procedureel wel een beetje in de gaten houdt.
Het voorstel van de werkgroep behelst kwalificatie voor de halve finale.
De amwndementen betreffen verandering van de halve finale.
Ik denk dat zulke amendementen te ver gaan en pas in een volgende vergadering als voorstellen op de agenda geplaatst mogen worden.
Immers, in de vergadering van januari 2009 is door de Bondsraad bepaald dat de halve finale NK 32 spelers gaat bevatten.
Mijn idee, Piet. Ik heb 5 dagen geleden het volgende gemaild aan de bondsraadsleden:
Het is niet de intentie van de werkgroep om iets aan de opzet van de halve finale of de finale te veranderen. Die discussie hebben we juist een tijdje geleden gehad en daar ligt het voorstel van de werkgroep ook mede aan ten grondslag. Het is ieder bondsraadslid natuurlijk vrij om een amendement in te dienen, maar dit amendement gaat nogal voorbij aan de opdracht die de werkgroep is meegegeven. Het was de bedoeling om met een idee te komen voor de voorwedstrijden voor de halve finale en niet om tot een andere opzet van de halve finale te komen. Erics idee zou meer hebben gepast bij het voorstel van een tijd geleden voor de nieuwe opzet van de halve finales (nu 4 groepen van 8 ).
Vervolgens heb ik Eric gevraagd zijn amendement te heroverwegen. Hierop is geen reactie gekomen. De voorzitter krijgt het morgen zwaar om de zin van de onzin te scheiden en te zorgen voor een goede discussie. Mocht blijken dat de bondsraad iets ziet in een hernieuwde aanpassing van de halve finales (van 40 naar 32 naar nog iets anders), dan ben ik bereid daar in een verder groepje over na te denken. Tot een besluit hierover zal het morgen niet komen. Daarvoor wijkt het amendement teveel af van het originele voorstel.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Nov 07, 2009 08:27

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Ik hoop dat men het morgen procedureel wel een beetje in de gaten houdt.
Ik denk dat zulke amendementen te ver gaan en pas in een volgende vergadering als voorstellen op de agenda geplaatst mogen worden.
Immers, in de vergadering van januari 2009 is door de Bondsraad bepaald dat de halve finale NK 32 spelers gaat bevatten.
Mijn idee, Piet. Ik heb 5 dagen geleden het volgende gemaild aan de bondsraadsleden:
Het is niet de intentie van de werkgroep om iets aan de opzet van de halve finale of de finale te veranderen. Die discussie hebben we juist een tijdje geleden gehad en daar ligt het voorstel van de werkgroep ook mede aan ten grondslag. Het is ieder bondsraadslid natuurlijk vrij om een amendement in te dienen, maar dit amendement gaat nogal voorbij aan de opdracht die de werkgroep is meegegeven. Het was de bedoeling om met een idee te komen voor de voorwedstrijden voor de halve finale en niet om tot een andere opzet van de halve finale te komen. Erics idee zou meer hebben gepast bij het voorstel van een tijd geleden voor de nieuwe opzet van de halve finales (nu 4 groepen van 8 ).
Vervolgens heb ik Eric gevraagd zijn amendement te heroverwegen. Hierop is geen reactie gekomen. De voorzitter krijgt het morgen zwaar om de zin van de onzin te scheiden en te zorgen voor een goede discussie. Mocht blijken dat de bondsraad iets ziet in een hernieuwde aanpassing van de halve finales (van 40 naar 32 naar nog iets anders), dan ben ik bereid daar in een verder groepje over na te denken. Tot een besluit hierover zal het morgen niet komen. Daarvoor wijkt het amendement teveel af van het originele voorstel.
Kom Guido, ik heb wel gereageerd en dat weet je zelf ook.

In zijn algemeenheid vind ik de problematiek rond de plaatsing voor de halve finale verweven met de halve finale zelf. Wellicht moet het amendement over de halve finale naar de volgende vergadering, maar dan moet hetzelfde gebeuren met het hele voorstel.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Nov 07, 2009 09:38

Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote:
Kom Guido, ik heb wel gereageerd en dat weet je zelf ook.

In zijn algemeenheid vind ik de problematiek rond de plaatsing voor de halve finale verweven met de halve finale zelf. Wellicht moet het amendement over de halve finale naar de volgende vergadering, maar dan moet hetzelfde gebeuren met het hele voorstel.
Heren, heren. de bedoeling van vandaag is dat men luistert naar elkaar en tot besluiten komt. Als een ieder dat doet moeten jullie er toch echt uit kunnen komen. Succes.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Re: Kwartfinales weer terug?

Post by groenteboer » Sat Nov 07, 2009 22:46

En.. wat is de beslissing van de BR?

corboot

Post by corboot » Sun Nov 08, 2009 07:27

Ik ben ook benieuwd naar wat de BR besproken/besloten heeft.

Dieter

Post by Dieter » Sun Nov 08, 2009 09:48

Het was een levendige vergadering gisteren. In elk geval op dit punt was de raad zeer betrokken wat niet van alle agendapunten is te zeggen. Maar daarover later misschien meer. Nu even het punt kwartfinale NK want daar gaat deze draad tenslotte over:
Het voorstel is ingetrokken. Dat leek het bestuur ook wel al vooraf min of meer te hebben besloten gezien de vele opmerkingen die men er over heeft gekregen voor de vergadering. Dit forum heeft ook nu weer een rol gespeeld die zeer is toe te juigen. In elk geval had ik de indruk dat daardoor meer dan normaal de raadsleden wisten waarover ze het hadden.
De bezwaren van Limburg, Friesland en Noord Holland met betrekking tot de provinciale kampioenschappen en de relatie Provincie/KNDB waren van het grootste belang, zelf formuleerde ik het ongeveer zo: Hoe zou de KNDB erover denken als de FMJD besluit dat nationale kampioenen geen EK/WK plaatsen meer verdienen maar dat dit open inschrijvingen zouden worden? Zo dient men ook de relatie tussen provincie en KNDB te zien. De sportieve relatie tussen de regio en nationaal moet vooral blijven.
Voor het gedane werk is de commissie wel bedankt maar ook is aangegeven dat men onvoldoende rekening heeft gehouden met de Provinciale belangen. Dat de verwachte deelname aan kwarte finale natte vinger werk was. En dat er eigenlijk geen werkelijke probleem analyse is gemaakt waarvoor men een oplossing heeft gezocht. Mijn vrije vertaling; Men had een bestemming voor ogen en daar heeft men naar toe gewerkt, alle hindernissen onderweg zijn weggemaaid. Eenmaal aangekomen blijkt dit nu de verkeerde bestemming.
De commissie heeft de opdracht aanvaard om opnieuw te kijken naar het kwalificatie traject richting de Halve finale. De huidige plaatsing op grond van ledenaantallen in de provincie is niet juist (daarover was iedereen het eens). In de vergadering van maart zal vermoedelijk een nieuw voorstel aan de nieuwe bondsraad worden voorgesteld.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re:

Post by Jan Pieter » Sun Nov 08, 2009 16:31

Eric van Dusseldorp wrote:Drie toernooien (KF, HF en F) -weliswaar maximaal- in een jaar lijkt wat teveel van het goede. De werkgroep heeft het alleen van de propkant bekeken, niet van de menskant.
Lijkt me een tamelijk gezocht bezwaar. Ook nu al is er sprake van een 'drietrapsraket': provinciaal kampioenschap, halve finales, finale. Het enige wat er in het voorstel van de werkgroep verandert, is dat de eerste fase wordt overgeheveld van de provincies naar de KNDB. Daarmee wordt de KNDB-kalender inderdaad voller, maar voor de deelnemers neemt het aantal wedstrijden niet toe, integendeel. Het voorgestelde zwitsers toernooi kost minder weekends dan een doorsnee provinciaal kampioenschap.

En daarnaast, om hoeveel dammers gaat het eigenlijk? Volgens het voorstel plaatsen 18 spelers zich via de zwitserse toernooien voor de halve finales. Daar stuiten zij op teruggevallen finalisten en spelers met een hangplaats. Degenen die in een keer doordringen van zwitsers toernooi naar finale, en die dus 3 toernooien in een jaar spelen, zullen op de vingers van 1 hand te tellen zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Nov 08, 2009 16:33

Dieter wrote: Hoe zou de KNDB erover denken als de FMJD besluit dat nationale kampioenen geen EK/WK plaatsen meer verdienen maar dat dit open inschrijvingen zouden worden?
Deze vergelijking gaat natuurlijk mank. Anders dan bij een land is er bij een provincie amper sprake van afbakening van het deelnemersveld. Iedereen die lid wordt van een damclub in bijvoorbeeld Gelderland, kan daar meteen meedoen aan het provinciaal kampioenschap.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Nov 08, 2009 16:38

Dieter wrote:De commissie heeft de opdracht aanvaard om opnieuw te kijken naar het kwalificatie traject richting de Halve finale. De huidige plaatsing op grond van ledenaantallen in de provincie is niet juist (daarover was iedereen het eens). In de vergadering van maart zal vermoedelijk een nieuw voorstel aan de nieuwe bondsraad worden voorgesteld.
Ai, daar gaan we alweer. We gaan niet kijken naar het kwalificatie traject richting de halve finale. Verwacht van de commissie dan ook geen voorstellen in die richting. Dat hebben we juist net gehad. Een prima voorstel, door veel bonodsraadsleden onderschreven, maar niet waar de vergadering naar toe wilde. De vergadering vond het een beter idee te kijken naar de halve finales zelf in plaats van naar de kwalificatie voor de halve finales. Iets wat buiten de opdracht van de commissie lag, want deze was juist ingesteld om iets aan de voorwedstrijden te doen. Er zullen geen kwartfinales komen. In plaats daarvan worden de halve finales open(er) qua inschrijving. Of en hoe er een connectie blijft met de provinciale kampioenschappen, is nog niet duidelijk. Hier zijn wel ideeën over. Eric van Dusseldorp, één van de mensen die problemen had met het instellen van een kwartfinale, is aan de commissie toegevoegd.

Post Reply