Nationale Competitie 2009/2010

Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Sun Oct 04, 2009 00:39

Frans de Jonge wrote:
Piet Bouma wrote:Het team van Damcombinatie Fryslân verscheen vandaag te laat in Den Bosch.
Dit door wegwerkzaamheden onderweg.
Twee partijen, die bezig waren zijn gestaakt.

Henk Posthumus gaf voor Omrop Fryslân aan, dat de Damcombinatie twee punten in mindering krijgt en dat de wedstrijd opnieuw gespeeld moet worden.
Is dit zo volgens de reglementen?
Als arbiter heb ik toegepast:
- geen overmacht, aangezien de wegwerkzaamheden op de site van ANWB bekend waren, geen sprake was van een ongeval met persoonlijk letsel (zie Wedstrijdvoorwaarden op blz 5 onder 4. bij overmacht, en de route over Arnhem-Nijmegen een goed alternatief was);
- 8 spelers niet binnen het uur na aanvang waren gearriveerd, dan geldt artikel 23.5 van het wedstrijdreglement (minder dan helft opgekomen dan wordt het team geacht niet te zijn opgekomen);
- Wedstrijdvoorwaarden onder Boetes geeft aan dat de competitieleider bij niet opkomen van het team 2 wedstrijdpunten in mindering geeft en een boete van honderd euro.
- een nieuwe datum en plaats voor de wedstrijd wordt vastgesteld (23.6 Wedstrijdreglement).

Tuurlijk kan het team een beroep op overmacht doen bij de competitieleider. Maar desondanks erg zuur voor alle partijen!!!
Is er ook overwogen Frans (eventueel in samenspraak met competitieleider) om conform artikel 23.6, de datum 3 oktober 2009, Den Bosch, (bijv. aanvang 14.00 uur) vast te stellen?
Dan had je de wedstrijd gewoon kunnen spelen. Nu moeten er weer nieuwe reiskosten, zaalhuur etc. gemaakt worden.
Of wilde de Damcombinatie Fryslân of Den Bosch niet meer?

Bastiaan
Posts: 49
Joined: Tue Nov 11, 2003 22:55
Location: Dr88
Contact:

Post by Bastiaan » Sun Oct 04, 2009 01:21

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
Piet Bouma wrote:Het team van Damcombinatie Fryslân verscheen vandaag te laat in Den Bosch.
Dit door wegwerkzaamheden onderweg.
Twee partijen, die bezig waren zijn gestaakt.

Henk Posthumus gaf voor Omrop Fryslân aan, dat de Damcombinatie twee punten in mindering krijgt en dat de wedstrijd opnieuw gespeeld moet worden.
Is dit zo volgens de reglementen?
Als arbiter heb ik toegepast:
- geen overmacht, aangezien de wegwerkzaamheden op de site van ANWB bekend waren, geen sprake was van een ongeval met persoonlijk letsel (zie Wedstrijdvoorwaarden op blz 5 onder 4. bij overmacht, en de route over Arnhem-Nijmegen een goed alternatief was);
- 8 spelers niet binnen het uur na aanvang waren gearriveerd, dan geldt artikel 23.5 van het wedstrijdreglement (minder dan helft opgekomen dan wordt het team geacht niet te zijn opgekomen);
- Wedstrijdvoorwaarden onder Boetes geeft aan dat de competitieleider bij niet opkomen van het team 2 wedstrijdpunten in mindering geeft en een boete van honderd euro.
- een nieuwe datum en plaats voor de wedstrijd wordt vastgesteld (23.6 Wedstrijdreglement).

Tuurlijk kan het team een beroep op overmacht doen bij de competitieleider. Maar desondanks erg zuur voor alle partijen!!!
Is er ook overwogen Frans (eventueel in samenspraak met competitieleider) om conform artikel 23.6, de datum 3 oktober 2009, Den Bosch, (bijv. aanvang 14.00 uur) vast te stellen?
Dan had je de wedstrijd gewoon kunnen spelen. Nu moeten er weer nieuwe reiskosten, zaalhuur etc. gemaakt worden.
Of wilde de Damcombinatie Fryslân of Den Bosch niet meer?
Dit is overwogen alleen was dit niet mogelijk omdat de zaal slechts tot 18:00 beschikbaar was.

Edit: Overigens arriveerden spelers 3 t/m 7 ook pas om 14:20. En was het team zo'n 20/25 min. later compleet.
Last edited by Bastiaan on Sun Oct 04, 2009 01:34, edited 1 time in total.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Sun Oct 04, 2009 01:32

Weet iemand wat er bij Rijnsburg 2 - Leids Damgenootschap is gebeurd? Het zullen toch geen wegwerkzaamheden zijn geweest.

Mijn clubgenootjes van Zaanstreek schoven 10 knappe remises tegen het sterrenteam uit Tilburg. De opstelling op omgekeerde rating bleek goud waard!

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Sun Oct 04, 2009 01:36

GuidoB wrote:Weet iemand wat er bij Rijnsburg 2 - Leids Damgenootschap is gebeurd? Het zullen toch geen wegwerkzaamheden zijn geweest.

Mijn clubgenootjes van Zaanstreek schoven 10 knappe remises tegen het sterrenteam uit Tilburg. De opstelling op omgekeerde rating bleek goud waard!
Rijnsburg 2 - LDG wordt op 10 oktober gespeeld.

Nagelslag
Posts: 198
Joined: Fri May 28, 2004 23:45
Location: Huizum

Post by Nagelslag » Sun Oct 04, 2009 01:48

Leiden vierde Leidens Ontzet (3 oktober 1574). De stad ontving vandaag ca. 110.000 bezoekers.

Bastiaan
Posts: 49
Joined: Tue Nov 11, 2003 22:55
Location: Dr88
Contact:

Post by Bastiaan » Sun Oct 04, 2009 02:01

Uit de Telegraaf:
za 03 okt 2009, 17:15 | 28 reacties | lees voor

Files op omrijroutes door werkzaamheden


DEN HAAG - Op verscheidene wegen stond zaterdag de hele dag file als gevolg van werkzaamheden op een aantal snelwegen. Volgens een woordvoerder van de ANWB stond er op het hoogtepunt zeker 60 kilometer file, hetgeen „best bijzonder is voor een zaterdag”.

Dit weekeinde zijn de A13 tussen Rotterdam en Delft-Noord, de A6 (Emmeloord - Lelystad) tussen Swifterbant en Lelystad Noord, de A2 (Utrecht - Den Bosch) tussen de knooppunten Deil en Empel en de A10 Oost tussen Watergraafsmeer en knooppunt Amstel dicht.

De files ontstonden vooral op de omleidingsroutes. Ook een ongeval in de Coentunnel bij Amsterdam zorgde voor vertraging. Op de A6 bij Lelystad kwam een zogeheten breed transport klem te zitten in de wegversmalling en als gevolg van het sluiten van de A13 raakten de A20 en de A12 „verzadigd”.

De files ontstonden rond half negen. Tegen vijf uur stond er nog zeker 30 kilometer op de wegen.
za 03 okt 2009, 20:30 Damteam dupe verkeerschaos

Van onze dammedewerker
DEN BOSCH - Damcombinatie Fryslân is door niet te spelen in de damcompetitie twee competitiepunten armer. Twee auto’s kwamen vast te zitten rond de verkeerschaos rond Den Bosch en hierdoor kwamen liefst acht spelers tweeënhalf uur te laat achter het dambord.

Alleen teamcaptain Edelenbos was op tijd door in de vroege ochtend gastspeler Thomy Mbongo uit het Franse Lille op te halen, maar zijn rit van twaalfhonderd kilometer was vergeefs.

Reglementair krijgt Friesland nu twee wedstrijdpunten in mindering en de wedstrijd tegen het Brabantse team moet nog overgespeeld worden. De club gaat protest aantekenen wegens force majeure. *<

Aan kop in de competitie na twee ronden gaan VBI Huissen en landskampioen Van Stigt Thans door ruime zeges. Opvallend was het ruime verlies van Bart Smit Volendam op het Drentse Hijken en de minieme zege van nieuwkomer Lunteren op het sterke Orfam Twente.

Uitslagen: DUO – van Stigt Thans 6-14, VBI Huissen – Cema Geleen 13-7, Bart Smit Volendam – Hijken 6-14, Lunteren – Orfam Twente 11-9, -s’Gravenpolder – Witte van Moort 7-13, Heijmans Excelsior – Damcombinatie Fryslân afgelast

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Frans de Jonge » Sun Oct 04, 2009 05:59

Piet Bouma wrote: Is er ook overwogen Frans (eventueel in samenspraak met competitieleider) om conform artikel 23.6, de datum 3 oktober 2009, Den Bosch, (bijv. aanvang 14.00 uur) vast te stellen?
Dan had je de wedstrijd gewoon kunnen spelen. Nu moeten er weer nieuwe reiskosten, zaalhuur etc. gemaakt worden.
Of wilde de Damcombinatie Fryslân of Den Bosch niet meer?
Volledigheidshalve is door mij bij de competitieleider deze mogelijkheid gecheckt. Deze kon telefonisch niet worden bereikt en bovendien bleek de zaal maar tot 18.00 uur beschikbaar. Daarmee was deze mogelijkheid van de baan. Daarnaast was de animo onder de aanwezige spelers om nog zo laat te starten niet groot. En of de 8 nog niet gearriveerde spelers na een rit van uiteindelijk meer dan 4 uur nog in optimale conditie zouden zijn.....
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Post by Ganesha » Sun Oct 04, 2009 07:55

GuidoB wrote:Weet iemand wat er bij Rijnsburg 2 - Leids Damgenootschap is gebeurd? Het zullen toch geen wegwerkzaamheden zijn geweest.

Mijn clubgenootjes van Zaanstreek schoven 10 knappe remises tegen het sterrenteam uit Tilburg. De opstelling op omgekeerde rating bleek goud waard!
Beste Guido, Clubgenootjes klinkt wel ernstig, zeker gezien de gemiddelde leeftijd van het team. Wij waren
uiteraard zeer tevreden over het gelijke spel. Zeker omdat Ruud Groot, die het 10e punt binnen sleepte al na 29 zetten niet meer aan schijf verlies kon ontkomen.

Ook wij hadden trouwens te maken met wegwerkzaamheden en files op
andere wegen, maar wij waren hiervan op de hoogte en waren een uur eerder vertrokken.

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Damcombinatie Fryslân te laat door verkeerschaos

Post by Douwe Edelenbos » Sun Oct 04, 2009 12:04

Als ik arbiter was zou ik me buiten de discussie houden en wachten tot ik een brief zou krijgen van de KNDB om mijn visie kenbaar te maken........

Ganesha: een uur extra reistijd nemen is dus onvoldoende; de spelers van mijn team hadden een vertraging van 3 tot 3,5 uur!!!

Ik ben benieuwd hoe gereageerd wordt als wij deze winter een thuiswedstrijd hebben, het OV functioneert, maar de wegen regionaal (zeer) slecht begaanbaar zijn door sneeuw. Zoals bekend is onze verenigingsplaats met het OV nl. niet bereikbaar en zijn onze opponenten op in ieder geval deels autovervoer aangewezen. Wordt onze tegenstander dan gestrafd door twee punten in mindering te brengen?

De KNDB heeft al een soort hardheidsclausule gemaakt door te stellen dat een ongeval met persoonlijk letsel overmacht oplevert. Natuurlijk is het lastig een bepaalde vertraging als je niet met het OV reist als overmacht aan te merken. Moet dat een half uur, een uur of twee uren zijn. Iedere grens is aribtrair.... Maar drie tot drie-en-half-uur vertraging ........
Last edited by Douwe Edelenbos on Sun Oct 04, 2009 12:26, edited 3 times in total.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Sun Oct 04, 2009 12:10

Ganesha wrote:
GuidoB wrote:Weet iemand wat er bij Rijnsburg 2 - Leids Damgenootschap is gebeurd? Het zullen toch geen wegwerkzaamheden zijn geweest.

Mijn clubgenootjes van Zaanstreek schoven 10 knappe remises tegen het sterrenteam uit Tilburg. De opstelling op omgekeerde rating bleek goud waard!
Beste Guido, Clubgenootjes klinkt wel ernstig, zeker gezien de gemiddelde leeftijd van het team. Wij waren
uiteraard zeer tevreden over het gelijke spel. Zeker omdat Ruud Groot, die het 10e punt binnen sleepte al na 29 zetten niet meer aan schijf verlies kon ontkomen.

Ook wij hadden trouwens te maken met wegwerkzaamheden en files op
andere wegen, maar wij waren hiervan op de hoogte en waren een uur eerder vertrokken.
Ha Jan,

Het is inderdaad vrij ernstig. Niet alleen gezien de gemiddelde leeftijd, maar ook gezien het minimum. 10 jaar geleden was ik de jongste en als ik nu weer zou komen spelen (ik heb geen plannen en jullie willen me natuurlijk niet hebben), zou ik nog steeds de jongste zijn. Dat is op de lange termijn niet goed voor het dammen in de Zaanstreek.

Ik volg jullie met grote belangstelling. Ik hoop dat je ver gaat komen in de strijd tegen degradatie. Dit is alvast een bonuspunt. Ik ploeter in de tussentijd rustig verder in de 1e klasse. Ik zal hier maar niet laten zien in welk dammetje ik gisteren (met een volle schijf voor!) ben gelopen tegen John Stins, want dan neemt niemand mij hier meer serieus.

Overigens hebben ook wij rekening gehouden met de werkzaamheden. Vanwege de A13 moesten we omrijden via Gouda-Utrecht. Verder was de oprit van de A12 naar de A2 afgesloten wegens een ongeval (zag er niet lekker uit, die politiemotor, hopelijk is het met de chauffeur beter afgelopen) en die heeft zeker een half uur gekost. Nog steeds waren we om 11:40u in Amstelveen. Teams die te laat komen door de situatie op de weg, hebben dit geheel aan zichzelf te wijten. Protesten tegen de opgelegde straffen zijn ronduit belachelijk.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Damcombinatie Fryslân te laat door verkeerschaos

Post by Piet Bouma » Sun Oct 04, 2009 12:17

Douwe Edelenbos wrote:Als ik arbiter was zou ik me buiten de discussie houden en wachten tot ik een brief zou krijgen van de KNDB om mijn visie kenbaar te maken........
Onzin. Frans de Jonge discussieert niet, maar geeft weer hoe hij met de reglementen is omgegaan en beantwoordt vragen.
Dat siert hem juist, dat hij openheid geeft.

Als hij geen contact kan krijgen met de competitieleider is hij de wedstrijdleiding KNDB en neemt hij besluiten in onvoorziene omstandigheden.

Wat mij betreft had hij nog verder mogen gaan:
In overleg met beide partijen (als deze akkoord waren gegaan), als pragmatische oplossing de resterende wedstrijden in een speeltempo van 1 1/2 uur per persoon verspeeld, zodat de wedstrijd gespeeld had kunnen worden.
Over die twee punten in mindering had altijd nog protest aangetekend kunnen worden (en ook deze oplossing had achteraf nietig verklaard kunnen worden).

Nu moeten jullie opnieuw naar Den Bosch (en mag jij die 1200 km. ook weer voor je kiezen nemen).

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Post by Douwe Edelenbos » Sun Oct 04, 2009 12:25

Piet, ik heb er geen problemen mee als de arbiter op het forum aan geeft op welke objectieve gronden hij een besluit genomen heeft. Echter, de eerste subjectiviteit heb ik al gelezen: reizen via Nijmegen.

Blijkbaar is het niet reizen via Nijmegen voor de arbiter een overweging geweest.

Douwe Edelenbos
Posts: 349
Joined: Tue Nov 09, 2004 22:07

Post by Douwe Edelenbos » Sun Oct 04, 2009 12:35

Overigens kunnen we de arbiter alleen maar een pluim geven voor zijn optreden gisteren. Hij heeft kordaat gehandeld, beide verenigingen op de hoogte gebracht van zijn besluit en de reden/achtergrond.

Op mijn verzoek heeft hij bij Heijmans het verzoek neergelegd de wedstrijd later te beginnen. Heijmans was akkoord, echter de speelzaal was niet vrij tot 20:00 uur. Kortom: niets dan lof voor het optreden van deze arbiter.

Jouw idee het tempo aan te passen, zou in strijd zijn met het spel- en/of wedstrijdreglement.

Ach, de trip naar Lille ..... Het is net bureauwerk, je kunt het zittend doen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Post by Ganesha » Sun Oct 04, 2009 12:52

GuidoB wrote:
Ganesha wrote:
GuidoB wrote:Weet iemand wat er bij Rijnsburg 2 - Leids Damgenootschap is gebeurd? Het zullen toch geen wegwerkzaamheden zijn geweest.

Mijn clubgenootjes van Zaanstreek schoven 10 knappe remises tegen het sterrenteam uit Tilburg. De opstelling op omgekeerde rating bleek goud waard!
Beste Guido, Clubgenootjes klinkt wel ernstig, zeker gezien de gemiddelde leeftijd van het team. Wij waren
uiteraard zeer tevreden over het gelijke spel. Zeker omdat Ruud Groot, die het 10e punt binnen sleepte al na 29 zetten niet meer aan schijf verlies kon ontkomen.

Ook wij hadden trouwens te maken met wegwerkzaamheden en files op
andere wegen, maar wij waren hiervan op de hoogte en waren een uur eerder vertrokken.
Ha Jan,

Het is inderdaad vrij ernstig. Niet alleen gezien de gemiddelde leeftijd, maar ook gezien het minimum. 10 jaar geleden was ik de jongste en als ik nu weer zou komen spelen (ik heb geen plannen en jullie willen me natuurlijk niet hebben), zou ik nog steeds de jongste zijn. Dat is op de lange termijn niet goed voor het dammen in de Zaanstreek.

Ik volg jullie met grote belangstelling. Ik hoop dat je ver gaat komen in de strijd tegen degradatie. Dit is alvast een bonuspunt. Ik ploeter in de tussentijd rustig verder in de 1e klasse. Ik zal hier maar niet laten zien in welk dammetje ik gisteren (met een volle schijf voor!) ben gelopen tegen John Stins, want dan neemt niemand mij hier meer serieus.

Overigens hebben ook wij rekening gehouden met de werkzaamheden. Vanwege de A13 moesten we omrijden via Gouda-Utrecht. Verder was de oprit van de A12 naar de A2 afgesloten wegens een ongeval (zag er niet lekker uit, die politiemotor, hopelijk is het met de chauffeur beter afgelopen) en die heeft zeker een half uur gekost. Nog steeds waren we om 11:40u in Amstelveen. Teams die te laat komen door de situatie op de weg, hebben dit geheel aan zichzelf te wijten. Protesten tegen de opgelegde straffen zijn ronduit belachelijk.
Beste Guido,
het is Daan ipv Jan. Mij gaat het erom dat je ons aanspreekt met clubgenootjes. Dat klinkt erg uit de hoogte en volgens mij zeer misplaatst. Nu nog exta aangezien je in een simpele damzet toe heb gelaten. Als ik de reacties op het Forum hoef je niet bang te zijn dat
mensen je niet meer serieus nemen. Dat doet een aantal , niet ik, je toch al niet.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Sun Oct 04, 2009 13:02

Ganesha wrote:Beste Guido,
het is Daan ipv Jan. Mij gaat het erom dat je ons aanspreekt met clubgenootjes. Dat klinkt erg uit de hoogte en volgens mij zeer misplaatst. Nu nog exta aangezien je in een simpele damzet toe heb gelaten. Als ik de reacties op het Forum hoef je niet bang te zijn dat
mensen je niet meer serieus nemen. Dat doet een aantal , niet ik, je toch al niet.
Ook goed, Daan. Ik vergeet hier altijd wie wie is.
Uit de hoogte? Zeker niet, dat is een totale misvatting. De ironie ontgaat je, dat is jammer maar ik kan daar niets aan doen.

Het is natuurlijk wel grappig dat jullie als Zaanstreek helemaal niets van die wedstrijd verwachten, simpelweg de ratinglijst omdraaien en zo een opstelling maken en dan met een punt naar huis gaan. Dat heeft Angarde (of hoe heten ze dit jaar nu weer, Micone) elk jaar wel een paar keer en daarom promoveren ze steeds niet.

Post Reply