Henk de Witt wrote:Ingmar Heytze roert een belangrijk punt aan, namelijk de extreme marathonzitting en wat dit doet met de tegenstanders. Ton Sijbrands gaf wederom een demonstratie van zijn ongelooflijke kunnen. Zijn gave voor het blinddammen was bekend, daar komt bij een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Kan men een dergelijk uithoudingsvermogen ook bij de tegenstanders verwachten? Het feit dat drie mensen in een remisestand opgaven zou hiermee te maken kunnen hebben.
Een vergelijking tussen de prestaties van Sijbrands en de vorige recordhouder, Erno Prosman, dringt zich op. Prosman 27 borden, Sijbrands 28 borden. Prosman 70%, Sijbrands 77%. Prosman 22 uur, Sijbrands 42 uur.
Het grote verschil zit in de tijdsduur. De percentages ontlopen elkaar nauwelijks, zeker als men bedenkt dat bij Sijbrands enkele dammers ten onrechte opgaven. Naar verluidt boekte Sijbrands na 21(!) uur zijn eerste overwinning. Prosman was toen al bijna klaar.
Het zal voor velen -ook voor mij- even wennen zijn maar het lijkt erop dat ondanks Sijbrands' fabelachtige prestatie er een nog betere blinddammer rondloopt.
Ik denk wel dat de FMJD een tijdslimiet moet stellen. De prestaties zijn nu niet goed vergelijkbaar. Wieger stelde voor een uur per deelnemer. Een andere mogelijkheid is uitgaan van het uithoudingsvermogen dat redelijkerwijs van de deelnemers verwacht mag worden. 20 uur? 24 uur?
Beste Henk,
je interpretatie van de woorden van Ingmar Heytze zijn op zijn zacht gezegd apart te noemen en doen ook de schrijver van het stuk ernstig tekort. Ik lees nergens in het stuk iets over "de extreme marathonzitting". Het artikel van Ingmar Heytze is m.i. veel poëtischer dan jouw platte verwoording.
Dan kan alleen maar betekenen dat je een voor opgezette bedoeling hebt
hiermee en even later komt inderdaad de aap uit de mouw: "Het lijkt erop
dat..... er een betere blinddammer rondloopt".
Let vooral op het woordje lijkt?
Wat een geluk voor je dat Sijbrands in dit geval maar 77% gescoord heeft
Dit in tegenstelling tot bijv de laatste keer, toen hij een score van 92% had.
Misschien is het lastig voor je dat de geslaagde poging van Ton Sijbrands
zoveel meer publiciteit heeft opgeleverd dan toendertijd die van Erno Prosman?
Ik voor mijzelf hou het erop dat beide records uitzonderlijk zijn en terecht als record zijn erkend. Ik hoop dat Erno Prosman volgend jaar het record weer gaat aanvallen.