Ton Sijbrands herovert wereldrecord op 24 en 25 september

Post Reply
User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Tue Sep 29, 2009 13:11

Rein Halbersma wrote:
Kosmos wrote: Als Prosman het record straks breekt (geschatte tijd 25 uur), zal hij het wel houden ook. Veelzeggend is dat sinds Prosman aan blinddammen doet, hij geen handje meer krijgt van Ton... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Ik denk niet dat perfectionist Sijbrands nogmaals durft om zoveel fouten te laten zien aan de wereld...
Heb je een uitgestoken hand geweigerd zien worden? Of hebben ze elkaar gewoon niet ontmoet bij de afgelopen poging? Prosman heeft zich naar de pers en in zijn boek toch uitermate correct en respectvol opgesteld?
Het betreft diverse eerdere ontmoetingen, van jaren geleden, waarbij de Meester normaliter iedereen die niet op de zwarte lijst staat een handje geeft. Toen Prosman bezig ging met blinddammen, kreeg hij geen handje meer van de sympathieke Meester.

Leo Aliar vergelijkt Sijbrands met God en Prosman met een profeet. Gelukkig is Allah barmhartig.
Het is inderdaad heel knap van God dat hij zulke geniale breinen ontwerpt als die van Sijbrands en Prosman. God is een groot Kunstenaar. Sijbrands zal de Schepper wel erg dankbaar zijn.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 29, 2009 22:31

Honderdzesentwintig foto's gemaakt door Jacek Pawlicki: http://daminator.eu/2009_sijbrands/

Image

User avatar
DeletedProfile
Posts: 179
Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04

Post by DeletedProfile » Tue Sep 29, 2009 22:59

Kosmos wrote: Als Prosman het record straks breekt (geschatte tijd 25 uur), zal hij het
Het betreft diverse eerdere ontmoetingen, van jaren geleden, waarbij de Meester normaliter iedereen die niet op de zwarte lijst staat een handje geeft. Toen Prosman bezig ging met blinddammen, kreeg hij geen handje meer van de sympathieke Meester.
Kosmos wrote:Is het nu werkelijk nodig, zo'n vijandige reactie?
Gelukkig is de Kosmos zonder wrede verstorende bedoelingen.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 30, 2009 02:15

<center>Image
Neuropsycholoog Erik Matser. FOTO ANP
http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... nden.dhtml </center>

Het aardigste stuk over deze recordpoging stond in het Algemeen Dagblad van donderdag 24 september. Een verhaal van Hans Klippus met recordhouder Erno Prosman, mentaal begeleider van topsporters Frank Hekman en neuropsycholoog Erik Matser, die in de tijd van José Mourinho bij Chelsea de spelers adviseerde.
Erik Matser wrote: "Mensen als Sijbrands maken het volstrekt abnormale normaal. Het is fenomenaal knap wat hij doet. Daarom vind ik het een schande dat Sijbrands nooit tot sportman van het jaar is uitgeroepen."

"Zo'n blindsimultaan van Sijbrands komt voor mij in dezelfde categorie als bijvoorbeeld dat doelpunt van Dennis Bergkamp tegen Newcastle United, waarbij hij de bal links om de tegenstander speelde en zelf rechtsom ging. Dat zijn dingen waarvan je zegt dat kan niet en toch doet iemand het."

"Bij Chelsea ben ik erachter gekomen dat het in het topvoetbal om pure wiskunde draait, het doorgronden van het lijnenspel. Zo gaat het in alle sporten, we hebben het dan wel over absoluut wereldniveau, het topje van de ijsberg. Wiskunde, wie het snelst de sommen oplost. Daarom staat Sijbrands op hetzelfde niveau als Cruijff, Maradona, Bergkamp. Om dan naar het verschil van lijf te wijzen, is onzin. Elke sport heeft weer andere trainingsvormen nodig."
<center> <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8DNfgibZO5o&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/8DNfgibZO5o&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object> </center>

Jan Groeneveld heeft het artikel toegestuurd, maar het is (vooral door de reusachtige foto van Sijbrands) te groot voor mijn scanner. Welke AD abonnee kan het hier in pdf plaatsen?!

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Post by Ganesha » Wed Sep 30, 2009 08:15

Henk de Witt wrote:Ingmar Heytze roert een belangrijk punt aan, namelijk de extreme marathonzitting en wat dit doet met de tegenstanders. Ton Sijbrands gaf wederom een demonstratie van zijn ongelooflijke kunnen. Zijn gave voor het blinddammen was bekend, daar komt bij een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Kan men een dergelijk uithoudingsvermogen ook bij de tegenstanders verwachten? Het feit dat drie mensen in een remisestand opgaven zou hiermee te maken kunnen hebben.

Een vergelijking tussen de prestaties van Sijbrands en de vorige recordhouder, Erno Prosman, dringt zich op. Prosman 27 borden, Sijbrands 28 borden. Prosman 70%, Sijbrands 77%. Prosman 22 uur, Sijbrands 42 uur.
Het grote verschil zit in de tijdsduur. De percentages ontlopen elkaar nauwelijks, zeker als men bedenkt dat bij Sijbrands enkele dammers ten onrechte opgaven. Naar verluidt boekte Sijbrands na 21(!) uur zijn eerste overwinning. Prosman was toen al bijna klaar.
Het zal voor velen -ook voor mij- even wennen zijn maar het lijkt erop dat ondanks Sijbrands' fabelachtige prestatie er een nog betere blinddammer rondloopt.

Ik denk wel dat de FMJD een tijdslimiet moet stellen. De prestaties zijn nu niet goed vergelijkbaar. Wieger stelde voor een uur per deelnemer. Een andere mogelijkheid is uitgaan van het uithoudingsvermogen dat redelijkerwijs van de deelnemers verwacht mag worden. 20 uur? 24 uur?
Beste Henk,
je interpretatie van de woorden van Ingmar Heytze zijn op zijn zacht gezegd apart te noemen en doen ook de schrijver van het stuk ernstig tekort. Ik lees nergens in het stuk iets over "de extreme marathonzitting". Het artikel van Ingmar Heytze is m.i. veel poëtischer dan jouw platte verwoording.
Dan kan alleen maar betekenen dat je een voor opgezette bedoeling hebt
hiermee en even later komt inderdaad de aap uit de mouw: "Het lijkt erop
dat..... er een betere blinddammer rondloopt".
Let vooral op het woordje lijkt?

Wat een geluk voor je dat Sijbrands in dit geval maar 77% gescoord heeft
Dit in tegenstelling tot bijv de laatste keer, toen hij een score van 92% had.

Misschien is het lastig voor je dat de geslaagde poging van Ton Sijbrands
zoveel meer publiciteit heeft opgeleverd dan toendertijd die van Erno Prosman?

Ik voor mijzelf hou het erop dat beide records uitzonderlijk zijn en terecht als record zijn erkend. Ik hoop dat Erno Prosman volgend jaar het record weer gaat aanvallen.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 30, 2009 10:17

Ganesha wrote:
Henk de Witt wrote:Ingmar Heytze roert een belangrijk punt aan, namelijk de extreme marathonzitting en wat dit doet met de tegenstanders. Ton Sijbrands gaf wederom een demonstratie van zijn ongelooflijke kunnen. Zijn gave voor het blinddammen was bekend, daar komt bij een onvoorstelbaar uithoudingsvermogen. Kan men een dergelijk uithoudingsvermogen ook bij de tegenstanders verwachten? Het feit dat drie mensen in een remisestand opgaven zou hiermee te maken kunnen hebben.

Een vergelijking tussen de prestaties van Sijbrands en de vorige recordhouder, Erno Prosman, dringt zich op. Prosman 27 borden, Sijbrands 28 borden. Prosman 70%, Sijbrands 77%. Prosman 22 uur, Sijbrands 42 uur.
Het grote verschil zit in de tijdsduur. De percentages ontlopen elkaar nauwelijks, zeker als men bedenkt dat bij Sijbrands enkele dammers ten onrechte opgaven. Naar verluidt boekte Sijbrands na 21(!) uur zijn eerste overwinning. Prosman was toen al bijna klaar.
Het zal voor velen -ook voor mij- even wennen zijn maar het lijkt erop dat ondanks Sijbrands' fabelachtige prestatie er een nog betere blinddammer rondloopt.

Ik denk wel dat de FMJD een tijdslimiet moet stellen. De prestaties zijn nu niet goed vergelijkbaar. Wieger stelde voor een uur per deelnemer. Een andere mogelijkheid is uitgaan van het uithoudingsvermogen dat redelijkerwijs van de deelnemers verwacht mag worden. 20 uur? 24 uur?
Beste Henk,
je interpretatie van de woorden van Ingmar Heytze zijn op zijn zacht gezegd apart te noemen en doen ook de schrijver van het stuk ernstig tekort. Ik lees nergens in het stuk iets over "de extreme marathonzitting". Het artikel van Ingmar Heytze is m.i. veel poëtischer dan jouw platte verwoording.
Dan kan alleen maar betekenen dat je een voor opgezette bedoeling hebt
hiermee en even later komt inderdaad de aap uit de mouw: "Het lijkt erop
dat..... er een betere blinddammer rondloopt".
Let vooral op het woordje lijkt?

Wat een geluk voor je dat Sijbrands in dit geval maar 77% gescoord heeft
Dit in tegenstelling tot bijv de laatste keer, toen hij een score van 92% had.

Misschien is het lastig voor je dat de geslaagde poging van Ton Sijbrands
zoveel meer publiciteit heeft opgeleverd dan toendertijd die van Erno Prosman?

Ik voor mijzelf hou het erop dat beide records uitzonderlijk zijn en terecht als record zijn erkend. Ik hoop dat Erno Prosman volgend jaar het record weer gaat aanvallen.
Voor mij blijft Tilburg de beste blinddamsimultaan prestatie ooit - ook al is het dan niet meer het officiele record. Ik denk dat Ton Sijbrands zelf niet tevreden is met het laatste record, het was te veel 'hard werken'. En een nieuwe recordpoging door Erno zou inderdaad heel mooi zijn.

Als we echt willen weten wie de beste blinddammer is: 20 partijen tegelijk tegen elkaar, ieder 10 borden wit en 10 zwart. Ieder 15 uur bedenktijd. Ik weet trouwens op wie ik me geld zou zetten... en voor de ander heb ik wel (ook) veel respect.

Leo Aliar
Posts: 70
Joined: Sun Dec 25, 2005 17:39

Post by Leo Aliar » Wed Sep 30, 2009 16:18

Leo Aliar



Geregistreerd op: 25-12-2005
Berichten: 44

Geplaatst: Za Sep 26, 2009 04:25 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Er kwam een man naar mij toelopen in het Olympisch Stadion op vrijdag 25 september. Ik denk dat het een gelovige journalist was en hij vroeg iets aan mij.
Hij zei : er zijn toch meerdere grootmeester dat zoiets zou kunnen presteren?
Waarop ik die man even heel serieus aankeek en antwoordde:
Kijk, er zijn verschillende profeten, maar er is maar 1 God!
Hij liet een traan en liep weg.

Leo Aliar
Posts: 70
Joined: Sun Dec 25, 2005 17:39

Post by Leo Aliar » Wed Sep 30, 2009 16:20

En nu discussie gesloten wie beter is!
Ze zijn allebei goed, alleen vorige bericht omvat alles.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Wed Sep 30, 2009 20:10

Casper van der Tak wrote:Voor mij blijft Tilburg de beste blinddamsimultaan prestatie ooit - ook al is het dan niet meer het officiele record. Ik denk dat Ton Sijbrands zelf niet tevreden is met het laatste record, het was te veel 'hard werken'. En een nieuwe recordpoging door Erno zou inderdaad heel mooi zijn.

Als we echt willen weten wie de beste blinddammer is: 20 partijen tegelijk tegen elkaar, ieder 10 borden wit en 10 zwart. Ieder 15 uur bedenktijd. Ik weet trouwens op wie ik me geld zou zetten... en voor de ander heb ik wel (ook) veel respect.
Voor mij blijft Delft de mooiste blindsimultaan prestatie ooit, ook al is dat niet het officiele record.
Wie ooit de beste of mooiste blinddammer was is in recordland echter niet zo interessant. Momenteel vrees ik voor Sijbrands dat Prosman het qua records zal winnen.
Voor de damwereld is veel meer de uitstraling van belang. We zitten nu op 42 uur, we verliezen uitstraling, want het wordt een beetje te absurd en bovendien wellicht zelfs te riskant (wat als er een tegenstander moet worden opgenomen in het ziekenhuis?).
Een tijdslimiet lijkt me toch echt noodzakelijk.

FDA
Posts: 185
Joined: Sun May 09, 2004 17:29
Location: Delft

Post by FDA » Wed Sep 30, 2009 20:36

Juist nu het dammen extreem wordt, en dus bewondering opwekt, wil jij het af gaan kappen? Blindsimultaan dammen op zoveel borden is al knap, maar dan ook nog eens 42 uur lang! Dat getuigt van doorzettingsvermogen en strijdkracht, een onuitputtelijke drang om te winnen. Hoe in hemelsnaam is dat slecht voor het suffige dam-imago?


Niet-dammers dammen niet en weten van zichzelf dat ze niet kunnen weten hoe moeilijk zoiets nou precies is, wie weet valt het best mee als je damt. Wat ze wel weten is dat het ontiegelijk lastig is om 42 uur lang met dezelfde bezigheid bezig te zijn, daar zal dus pas echt respect mee worden afgedwongen. Wat een sportman die Sijbrands!

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Wed Sep 30, 2009 20:56

Jaap van Galen wrote:We zitten nu op 42 uur, we verliezen uitstraling, want het wordt een beetje te absurd en bovendien wellicht zelfs te riskant (wat als er een tegenstander moet worden opgenomen in het ziekenhuis?).
Een tijdslimiet lijkt me toch echt noodzakelijk.
FDA wrote:Juist nu het dammen extreem wordt, en dus bewondering opwekt, wil jij het af gaan kappen? Blindsimultaan dammen op zoveel borden is al knap, maar dan ook nog eens 42 uur lang! Dat getuigt van doorzettingsvermogen en strijdkracht, een onuitputtelijke drang om te winnen. Hoe in hemelsnaam is dat slecht voor het suffige dam-imago?

Niet-dammers dammen niet en weten van zichzelf dat ze niet kunnen weten hoe moeilijk zoiets nou precies is, wie weet valt het best mee als je damt. Wat ze wel weten is dat het ontiegelijk lastig is om 42 uur lang met dezelfde bezigheid bezig te zijn, daar zal dus pas echt respect mee worden afgedwongen. Wat een sportman die Sijbrands!
Ik ben blij dat je het allemaal goed weet.
Maar heb je ook nog een antwoord op mijn vraag?
Last edited by Jaap van Galen on Wed Sep 30, 2009 21:12, edited 1 time in total.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 30, 2009 21:04

Jaap van Galen wrote:Een tijdslimiet lijkt me toch echt noodzakelijk.
Waarvoor? Ton Sijbrands hoef je echt niet tegen zichzelf in bescherming te nemen en zijn tegenstanders konden heerlijk uitrusten tijdens de partij. Ik hoor alleen maar mensen die zeggen, "Volgende keer doe ik weer mee, als het mag!"

Image

Image

Image

Image

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Post by Jaap van Galen » Wed Sep 30, 2009 21:20

Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote:Een tijdslimiet lijkt me toch echt noodzakelijk.
Waarvoor? Ton Sijbrands hoef je echt niet tegen zichzelf in bescherming te nemen en zijn tegenstanders konden heerlijk uitrusten tijdens de partij. Ik hoor alleen maar mensen die zeggen, "Volgende keer doe ik weer mee, als het mag!"
Ongetwijfeld, misschien luister ik wel te veel naar diverse mensen in de buitenwereld die dit niet meer serieus nemen.
Maar wat betreft uitstraling, je foto's geven nou ook niet echt zo'n flitsend beeld van dammers.

FDA
Posts: 185
Joined: Sun May 09, 2004 17:29
Location: Delft

Post by FDA » Wed Sep 30, 2009 21:53

Als er een deelnemer in het ziekenhuis moet worden opgenomen is dat vervelend voor die persoon, maar die komt er wel bovenop (zeker als je, ik weet niet of dat tot nu toe ook al het geval was, een arts toezicht laat houden op de spelers.) en publicitair gezien is dat natuurlijk een spektakel, iemand heeft zichzelf het ziekenhuis in gedamd.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 30, 2009 21:56

Jaap van Galen wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote:Een tijdslimiet lijkt me toch echt noodzakelijk.
Waarvoor? Ton Sijbrands hoef je echt niet tegen zichzelf in bescherming te nemen en zijn tegenstanders konden heerlijk uitrusten tijdens de partij. Ik hoor alleen maar mensen die zeggen, "Volgende keer doe ik weer mee, als het mag!"
Ongetwijfeld, misschien luister ik wel te veel naar diverse mensen in de buitenwereld die dit niet meer serieus nemen.
Maar wat betreft uitstraling, je foto's geven nou ook niet echt zo'n flitsend beeld van dammers.
Je kunt beter luisteren naar échte deskundigen uit de buitenwereld Jaap, zoals de hierboven al geciteerde neuropsycholoog Erik Matser, die een paar jaar geleden nog werkte bij de Engelse topclub Chelsea.

Om je ongerustheid een beetje in te tomen volgen hier nog enkele fragmentjes uit het artikel van Hans Klippus in het Algemeen Dagblad van donderdag vorige week:
Neuropsycholoog Erik Matser zou Ton Sijbrands zijn wereldrecordpoging zeker niet willen afraden. "Natuurlijk niet. Ik denk dat die man dat gewoon kan", zegt hij. "Ik zou het graag met eigen ogen willen zien."

Maar het is toch gekkenwerk om 25 tot 30 uur non-stop je hersenen te kraken? Dat kan niet gezond zijn. Matser: "Wat dat betreft heb ik maar één advies: luister naar je eigen lichaam. Als Sijbrands duizelig of zo wordt, moet hij de handdoek in de ring gooien. En dat moet hij dan ook écht doen."

"Topsporters zijn toch allemaal gek", reageert Frank Heckman, mentaal begeleider van verscheidene sporters. "Maar het is gecontroleerde gekte. Ze weten meestal precies wat ze doen." Matser: "Ik heb ultra-lopers in mijn praktijk. Die mensen lopen niet één marathon, maar een aantal marathons achter elkaar en die vind ik er heel gezond uitzien."

...

Sijbrands heeft wel eens verteld na een blindsimultaan twee weken gevloerd te zijn, en dan vooral pijn in zijn rug te hebben. "Alsof mijn lichaam zich dan pas aan de uitputting wil overgeven."
...

Er is volgens de experts dus geen gevaar voor lichaam én geest van de blinddammer. Ik denk dat Sijbrands er geestelijk misschien nog wel gezonder van wordt", zegt Heckman. "Want dit is zijn talent, zijn liefhebberij. Dat doet hij graag."

En mocht het Sijbrands vandaag of morgen toch letterlijk voor de ogen duizelen, óf raakt één van de tegenstanders uitgeput, dan kan dr. Douwe de Vries, huisarts in Amsterdam, worden opgeroepen. Hij is volgens het programmaboekje de officiële evenement-arts.
Maar Erno Prosman blijkt fysiek een stuk minder sterk dan Ton Sijbrands en wat Erno betreft is het dus heel goed dat jij en Hetty Hilberts je zoveel zorgen maken, Jaap! Uit hetzelfde AD artikel:
Dammer Erno Prosman, die vorig jaar juli Sijbrands het wereldrecord afhandig maakte, geeft toe zich wel eens zorgen te hebben gemaakt over zijn gezondheid gedurende een blindsimultaan. "De eerste keer dat ik er één deed voelde ik tintelingen in mijn hoofd. Daar schrok ik wel van en ik dacht toen: ik weet niet of dit wel zo goed is. Maar het bleef bij die ene keer. Later had ik er geen last meer van en zag ik ook geen reden om ermee te stoppen."

Prosman deed 22 uur over zijn geslaagde recordpoging, zes uur sneller dan Sijbrands in 2007. Delftenaar Prosman krijgt de tweede dag na een simultaan wel altijd flinke hoofdpijn. "Dan kan ik niets anders dan een beetje voor me uit staren. Dat houdt dan één à twee dagen aan. Daarna ben ik er helemaal vanaf. Ik vind dat ook niet zo'n probleem. Ik weet dat het eraan komt, dus houd ik er rekening mee."

Post Reply