-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Sep 16, 2009 05:20
Piet Bouma wrote:Wat ik nog mis, zijn natuurlijk pasfoto's en een aantal voornamen (bijv. bij het wereldrecord in Cannes).
Cannes 1986:
Antoine Mélinon 2-0
Pierre Garacio 2-0
Papa Cissé 2-0
André Berçot 2-0
Marius Guenard 2-0
Jean Richard Gastaud 1-1
Robert Haon 2-0
Jean Pierre Durand 2-0
Frédéric Zahnd 2-0
Gilles Foucher 2-0
René Pestour 2-0
Jean Fiol 2-0
Last edited by
Hanco Elenbaas on Thu Sep 24, 2009 06:03, edited 1 time in total.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Sep 23, 2009 04:33
De Pers, 22 september 23:28
28 onzichtbare tegenstanders voor Ton Sijbrands
Grensverleggende missie van ‘de vijfde Beatle’
Door: Geert Jan Hahn
Daar zit De Meester dan, opgesloten in zijn studeerkamer in Muiden. Als een kluizenaar, zich voorbereidend op zijn zoveelste onmenselijke prestatie. Alleen Truus is erbij.
Achtentwintig onzichtbare dammers dagen Ton Sijbrands morgen en overmorgen in het Olympisch Stadion uit. Als een buitenaardse kracht gaat De Meester hen te lijf. Want waar zijn tegenstanders zicht hebben op hun eigen spel, daar moet de afgeschermde Sijbrands alle zetten en opstellingen onthouden en visualiseren. Geen aantekeningen, geen schijven, geen borden. De negenvoudig wereldrecordhouder kan alleen terugvallen op zijn geheugen.
En dus wenst De Meester in de dagen voor zijn grensverleggende missie zo min mogelijk gestoord te worden. Hij was vorige week met zoveel tegenzin te gast bij Holland Sport, dat hij zijn goede vriend en ceremoniemeester Ebbo De Jong heeft opgedragen alle contacten af te houden. Concentratie staat nu centraal. ‘Het is hem aan het figuur niet helemaal af te zien, maar hij leeft als een sportman’, zegt De Jong. Enkel om te eten, te slapen en het toilet te bezoeken verlaat Sijbrands zijn studeerkamer. En hij laat de twee teckels uit, omdat vrouw Hetty overdag aan het werk is.
Maar na een klein rondje rond de gesloten kruitfabriek stapt Sijbrands weer die compacte, lichte kamer binnen. Twee boekenkasten, vol met dam- en schaakliteratuur, puilen uit. Ook alle schriften waarin hij decennialang notities heeft gemaakt staan ertussen. Verder: een dikke stapel damborden, legio lp’s uit de jaren zestig en een platenspeler. En foto’s van twee andere grootse grootmeesters: één van de Senegalees Baba Sy en één van de Let Andris Andreiko.
Dan kruipt hij achter zijn tegen het raam geposteerde bureau en analyseert hij met Truus, zijn zo geliefde damdatabase, zijn achtentwintig tegenstanders. Urenlang bestudeert hij op de computer rode draden, zwakke openingen en de ideale opstelling om alle partijen die hij gaat spelen te onthouden en reproduceren.
Niemand twijfelt aan de gave van Sijbrands, hoe doorgewinterd de andere dammers ook zullen zijn. Maar daarin kan volgens De Jong ook het gevaar zich schuilhouden: De Meester is soms té geniaal.
‘Hij heeft zo’n grenzeloze drang naar perfectie, dat hijzelf zijn grootste opponent is. Ton denkt vooruit en analyseert mogelijke zetten van zijn tegenstander, waar die tegenstander zelf niet eens weet van heeft’, aldus De Jong.
Dat beaamt documentairemaker Kees Brouwer, die op 14 december (een dag voor de zestigste verjaardag van Sijbrands) een film over de dammer uitbrengt. ‘Ton zou ook veertig partijen kunnen spelen. Dan verliest hij er een paar, maar haalt hij nog steeds makkelijk de benodigde score van zeventig procent. Maar dat is zijn eer te na. Hij wil dat elke partij mooi is.’
Met als gevolg dat Sijbrands eindeloos veel tijd gebruikt en de wereldrecordpoging voor 28 partijen blind simultaan dammen waarschijnlijk meer dan 33 uur in beslag zal nemen. Maar dat deert hem niet. ‘Niet voor niets noemde een Russische tegenstander hem ooit als de vijfde Beatle’, zegt Brouwer. ‘Dammen is in zijn ogen een vorm van kunst.’
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Sep 23, 2009 04:57
De Gelderlander, dinsdag 22 september 2009 | 15:40
Pion in simultaan damlegende
door Anton Janssen
<center>
Robert-Jan van den Akker speelt tijdens de competitiewedstrijd van Denk en Zet tegen
Mei-Jhi Wu van Het Noorden.</center>
CULEMBORG - Robert Jan van den Akker is donderdagmorgen in het Olympisch Stadion tegenstander van damlegende Ton Sijbrands bij diens poging om het wereldrecord blindsimultaan dammen te verbeteren.
De 21-jarige Culemborger hoort in de Amsterdam tot het selecte gezelschap dat – op uitnodiging – de strijd met de bekende grootmeester aanbindt.
De 'damgoeroe' probeert tegen 28 tegenstanders minimaal zeventig procent te scoren om daarmee het wereldrecord dat hij al vanaf 1982 in zijn bezit had, weer van Erno Prosman af te pakken. Sijbrands, de bijna 60-jarige oud wereldkampioen, raakte zijn record in 2008 kwijt. Prosman bracht het op 27 partijen.
Sijbrands speelt de partijen helemaal uit zijn hoofd, zonder een bord te zien. Hij doet dat in isolement, in een niet voor het publiek toegankelijke ruimte, tegen onzichtbare tegenstanders.
De simultaanspeler voorspelde vorige week in Holland Sport dat zijn poging 32 à 33 uren gaat duren. Om 10.00 uur wordt de eerste schijf verschoven, de partijen zouden dus daags erna in de vroege avond afgelopen zijn. De poging wordt dus een nachtelijk avontuur. Robert Jan, de jongste van drie dammende broers, is zich bewust van de slijtageslag die op de damborden zal worden ontketend.
Robert Jan: "Ik kies voor mijn eigen aanpak, wil theoretische varianten en gebaande paden ontwijken en probeer een ingewikkelde stelling op het bord te krijgen. Het wordt een lange zit. Ik verwacht dat hij in het begin na ongeveer een kwartier zijn zetten afgeeft en dat de bedenktijd oploopt naarmate de partijen vorderen."
"Het wordt een langdurig en langdradig verhaal maar ik offer er mijn nachtrust graag voor op. In de nachtelijke uren vallen de meeste slachtoffers. Ik hoop in die fase scherp te blijven. Vanuit het hardlopen (Robert Jan loopt twee keer per week 2 tot 5 kilometer, red.) en tennis heb ik conditie en uithoudingsvermogen," zo luidt het verhaal.
De jongste Van den Akker wil tegen Sijbrands vooral genieten. "Van de sfeer en entourage. Het stadion is voor mij nieuw en tegen Sijbrands speelde ik nooit eerder. Ik ben benieuwd of de organisatie ruimte laat voor contact tussen de tegenstanders. Praten over de partij mag natuurlijk niet maar enig contact kun je toch niet verbieden. Ik wil in deze recordpoging mijn huid zo duur mogelijk verkopen en een mooi resultaat neerzetten."
De Culemborger is al 15 jaar lid van damvereniging Denk en Zet en speelt voor de hoofdmacht in de landelijke hoofdklasse. Dammen is zijn passie. Van den Akker: "Mijn interesse in dammen is nooit verflauwd. Het verveelt me nooit en blijft me boeien. Ik heb op de club ook andere rollen dan alleen speler. Ik mag voorzitter zijn en geef damlessen aan een groepje volwassenen."
De recordpoging heeft een flinke Culemborgse inbreng. Ebbo de Jong is algemeen coördinator, Henk Stoop en Roderick de Raad treden als arbiter op. Dik de Voogd is één van de kenners die voor het publiek in demonstraties het verloop van de partijen gaat toelichten.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Sep 23, 2009 05:02
De Stentor, woensdag 16 september 2009 | 10:17
Jubilaris geniet van Sijbrands
door Bert-Jan Lukje
Ton Sijbrands kraakt de hersenen voor de volgende zet. De damlegende nam het in Zwolle op
tegen dertig dammers. foto Frans Paalman
ZWOLLE - Het personeel en de ene vaste gast hebben geen flauw benul dat er een levende legende in café de Vier Jaargetijden aanwezig is. De leden van damvereniging Zoranet Zwolle hebben wel kennis van zaken en genieten met volle teugen van de aanwezigheid van Ton Sijbrands.
Rustig loopt de voormalig wereldkampioen dammen langs de dertig borden. Af en toe is er tijd voor een slokje van een kop koffie. Dan blijft hij een tijdje bij een bord van een tegenstander staan. De handen wrijven langs het hoofd, maar de volgende zet is even later een feit. "Ja, je moet het maar even doen. Hier zitten toch een aantal subtoppers van Nederland. Het zijn geen huis, tuin en keukendammers", beseft Martijn Vissers.
De Zwollenaar is een van de dertig opponenten van Sijbrands in de simultaan die de 59-jarige legende geeft ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Zwolse damclub. Voor het evenement met Sijbrands keert de club terug naar de bakermat. Honderd jaar geleden werd de club opgericht in het toenmalige Poolsch koffiehuis aan de Melkmarkt. "Het was de insteek om het in een gezellige omgeving te doen. Het is toch leuk om hier tegen een levende legende te kunnen dammen", aldus Vissers.
Sijbrands probeert volgende week in het Olympisch Stadion het wereldrecord blind simultaandammen te heroveren. "Dit is een goede voorbereiding voor hem" weet Vissers.
Sijbrands is niet de enige wereldkampioen die in het café aanwezig is. Wereldkampioen roeien Nico Rienks, die zich als sponsor verbonden heeft aan het evenement, is met een fotocamera in de weer. Hij drukt af als Sijbrands aangekomen is bij de tafel van vader Hessel Rienks. "We zijn geen rijke vereniging, dus ik bracht het thuis ter sprake. Toen wilde Nico wel meedoen als sponsor."
Rienks senior is al vijfentwintig jaar lid van de Zwolse club. "Ik ben nooit een topper geweest. Het is liefhebberij. We deden het van huis uit. Je had nog geen televisie, dus dan ging je dammen met je ouders of je broers en zussen. Zo is het bij mij gegaan, en bij velen met mij." Rienks leerde zijn zoon ook dammen. "Maar hij ging voetballen bij PEC en later volleyballen. En toen hij naar het gymnasium ging werd het roeien." Maar het damvirus zit in de aderen bij de familie. "De zoons van Nico dammen ook. Die zijn twaalf en veertien. De jongste is kampioen geworden van de basisschool. 'Dat leerde ik van mijn opa', zei hij nadat hij gewonnen had."
Rienks doet het aardig tegen Sijbrands. De Amsterdamse damgrootheid blijft lang staan bij het bord, terwijl er ergens anders al spelers klaar zijn. "Dit is fantastisch. We hebben vroeger ook wel eens tegen Jannes van der Wal een simultaan gedaan. Dat was een geweldig knappe dammer. Stonden we na afloop een pilsje te drinken kon hij iemand nog precies uitleggen dat hij een bepaalde zet had moeten doen om van hem te winnen. Onvoorstelbaar."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Sep 23, 2009 05:07
De Gelderlander, dinsdag 22 september 2009 | 15:56
Hopen wakker te blijven
door Roy Hammink
<center>
Erik Oonk, donderdag een van de tegenstanders van wereldtopper Ton Sijbrands.
foto Theo Kock</center>
Dammer Erik Oonk is donderdag tegenstander van Ton Sijbrands. „Het enige waar ik bang voor ben, is dat ik als eerste uit ben”, zegt de Winterswijker.
Erik Oonk pakt donderdag in Winterswijk de trein van zes uur in de ochtend. Volgens planning is hij dan rond half negen in Amsterdam. "Dan is het nog even lopen naar het Olympisch stadion. Er gaat iemand met me mee, ik ken Amsterdam niet zo goed."
En te laat komen wil Oonk ten koste van alles vermijden. De 46-jarige Winterswijker is een van de 28 tegenstanders van Ton Sijbrands in een blindsimultaan. De 28 dammers van gemiddeld niveau hebben allemaal hun bord en schijven voor zich, Sijbrands niet. De bebaarde wereldtopper moet alle partijen (die gelijktijdig gespeeld worden) in zijn hoofd zien te ordenen. Oonk, ook voorzitter van de Winterswijkse damvereniging WDV, heeft veel respect voor de prestatie van Sijbrands, die donderdag en vrijdag het wereldrecord blindsimultaan scherper probeert te stellen. "Het moet een gave zijn van hem", zegt Oonk. " Hoe hij het doet, ik weet het echt niet. Maar het is gewoon heel knap om al die partijen uit je hoofd te kennen. Als ik een partij naspeel, pak ik mijn notatiebiljet erbij. Ik zou hem misschien wel uit het hoofd na kunnen spelen, maar dat zou heel moeilijk worden."
Oonk meldde zich bij de bond aan voor het evenement en was blij dat Sijbrands hem als een van de tegenstanders uitkoos. Hij kijkt dan ook al even uit naar de blindsimultaan, die donderdag om 10.00 uur begint en volgens planning pas de volgende dag om 18.00 uur is afgelopen. "Sijbrands heeft gezegd dat het de laatste keer is dat hij dit doet. Zo'n kans krijg ik dus nooit meer. Bij het gewone dammen speelt hij op veel hoger niveau dan ik. Het enige waar ik bang voor ben, is dat ik als eerste uit ben, met een lullig zetje."
Daarnaast hoopt Oonk de slaap te kunnen weerstaan. "Wakker blijven zal misschien een probleem worden. Jezelf echt voorbereiden gaat met zoiets niet. Ik probeer de avonden ervoor wat eerder naar bed te gaan. In het verleden heb ik wel eens aan een damnacht meegedaan. Maar ja, dat was steeds maar één nacht, nu zit ik wat langer achter het bord."
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Sep 23, 2009 05:15
Culemborgse Courant, vrijdag 18 september 2009 00:02
Veel Culemborgers rondom recordpoging Ton Sijbrands
CULEMBORG - Met een grote Culemborgse inbreng gaat Ton Sijbrands op 24 en 25 september het wereldrecord blindsimultaan dammen aanvallen. Sijbrands raakte het record in 2008 kwijt aan Erno Posman, na het liefst 26 jaar in zijn bezit te hebben gehad. Bij blinddammen wordt een dampartij geheel uit het hoofd gespeeld, zonder een dambord te zien. Waar voor de meeste dammers het spelen van één blindpartij al een onmogelijkheid is gaat Ton Sijbrands het nu opnemen tegen 28 tegenstanders tegelijk. Plaats van handeling is het Olympisch Stadion in Amsterdam, vlakbij het ouderlijk huis van de grootmeester. Hier zal Sijbrands in een sessie van naar verwachting 34 à 36 uur de uitersten van het menselijk brein gaan opzoeken.
Deze recordpoging kent een hoge Culemborgse inbreng. Hoofdsponsor van het evenement is het Culemborgse financieel adviesbureau Hordijk&Hordijk. Algeheel coördinator is Ebbo de Jong van Denk en Zet. Het geheel staat onder toezicht van vier arbiters, waaronder de Culemborgers Henk Stoop en Roderick de Raad. Voor het publiek zijn er drie demonstrateurs die de partijen zullen toelichten. Eén van hen is Culemborger Dik de Voogd. Tot slot, maar zeker niet het minst belangrijk is de deelname van Denk en Zet voorzitter Robert-Jan van den Akker. Hij is één van de 28 tegenstanders die het Sijbrands zo moeilijk mogelijk willen maken.
-
mikkeltje
-
mikkeltje wrote:
.... Ik ken bijna geen dammer die buiten de damwereld zo tot de verbeelding spreekt als Ton; denk zelfs dat Cruijff's ogen even stoppen bij het scannen van de Telegraaf bij de naam Sijbrands. Programmamakers als Wilfried de Jong staan te springen om Ton weer in de schijnwerpers te zetten, evenals de landelijke schrijvende pers. Alle respect voor Erno, maar mijn collega's staan een beetje glazig te kijken bij de naam Prosman, bij de naam Sijbrands ontstaat een glimp van bewondering in de ogen voor de damsport....
Vanavond op TV hoorde ik Ton's naam in bijna elke programma voorbij komen. Van een aankondiging op NOS journaal in het kort, tot aan Freek de Jonge in DWDD (op een vraag of hij zijn oude conferences nog paraat had was zijn reactie iets als: ...net als Ton Sijbrands als ie een partij moet herinneren, dan kijkt ie even naar een biljet en komt alles terug...)
-
corboot
Partijen prima life te volgen op de site, complimenten!
Zojuist was er nog een (positief) item over het evenement op radio 1 bij Lunch.
-
Bonja
- Real name: Bennie Hiddink
En de eerste overwinning is al binnen Mark kan rustig gaan slapen [img]
images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Iets te voorbarig
-
TjeerdH
Ja, iets te vroeg Bennie.
Na 8-12 duurt het nog een uurtje of twintig voordat hij op mag geven...
-
Alex
Geb Kos wrote:Momenteel wordt gewerkt aan de afronding van de livepagina voor de recordpoging. Aan de vormgeving en functionaliteit van de pagina zal weinig meer veranderd worden. De resterende tijd zal worden besteed aan het oplossen van bugs en het aanreiken van hapklare oplossingen voor toeschouwers die een of meerdere live elementen op de pagina niet goed kunnen zien. Het webteam zou het zeer op prijs stellen als je de website met een bezoekje wilt vereren en in het bijzonder kritisch naar de livepagina wilt kijken:
1. Kun je de liveapplets zien en van applet naar applet navigeren
2. Kun je het videoscherm zien en afspelen
3. Zie je de tekst in de tabel rechtsonder in scherm (even wachten, duurt ca een minuut voor deze verschijnt)
4. Welke besturingssysteem gebruik je (bijvoorbeeld Windows XP Home - XP Pro - Vista Home - Vista Pro)
5. Welke browers gebruik je (Internet Explorer Mozilla Firefox Google Chrome Safari Opera)
6. Welke browserversie (Zie hiervoor in je internetbrowser het menu Help en 'Over (naam van je browser).
7. Is Java op je computer geïnstalleerd en welke versie (Zie hiervoor het configuratiemenu het item software).
8. Welke schermresolutie gebruik je klik op het bureaublad met rechtermuisknop kies voor 'Eigenschappen' en vervolgens het tabblad 'Instellingen'
Alle andere informatie is van harte welkom, te posten hier op het forum of emailen naar
livedraughts@gmail.com. Alvast bedankt voor je medewerking we hopen een zo groot mogelijk publiek in de gelegenheid te stellen de gehele recordpoging live te volgen.
't Is zwaar k*t met Google Chrome, ik zie zo'n beetje alleen de kop van Sijbrands
-
Paul van de Veen
by Paul van de Veen » Thu Sep 24, 2009 16:02
Alex wrote:Geb Kos wrote:Momenteel wordt gewerkt aan de afronding van de livepagina voor de recordpoging. Aan de vormgeving en functionaliteit van de pagina zal weinig meer veranderd worden. De resterende tijd zal worden besteed aan het oplossen van bugs en het aanreiken van hapklare oplossingen voor toeschouwers die een of meerdere live elementen op de pagina niet goed kunnen zien. Het webteam zou het zeer op prijs stellen als je de website met een bezoekje wilt vereren en in het bijzonder kritisch naar de livepagina wilt kijken:
3. Zie je de tekst in de tabel rechtsonder in scherm (even wachten, duurt ca een minuut voor deze verschijnt)
4. Welke besturingssysteem gebruik je (bijvoorbeeld Windows XP Home - XP Pro - Vista Home - Vista Pro)
5. Welke browers gebruik je (Internet Explorer Mozilla Firefox Google Chrome Safari Opera)
6. Welke browserversie (Zie hiervoor in je internetbrowser het menu Help en 'Over (naam van je browser).
7. Is Java op je computer geïnstalleerd en welke versie (Zie hiervoor het configuratiemenu het item software).
8. Welke schermresolutie gebruik je klik op het bureaublad met rechtermuisknop kies voor 'Eigenschappen' en vervolgens het tabblad 'Instellingen'
Alle andere informatie is van harte welkom, te posten hier op het forum of emailen naar
livedraughts@gmail.com. Alvast bedankt voor je medewerking we hopen een zo groot mogelijk publiek in de gelegenheid te stellen de gehele recordpoging live te volgen.
De grafieken van Horizon lopen wat achter, lijkt het. Verder ziet op IE7, Win XP alles er prachtig uit.
-
Alex
Paul van de Veen wrote:Geb Kos wrote:Momenteel wordt gewerkt aan de afronding van de livepagina voor de recordpoging. Aan de vormgeving en functionaliteit van de pagina zal weinig meer veranderd worden. De resterende tijd zal worden besteed aan het oplossen van bugs en het aanreiken van hapklare oplossingen voor toeschouwers die een of meerdere live elementen op de pagina niet goed kunnen zien. Het webteam zou het zeer op prijs stellen als je de website met een bezoekje wilt vereren en in het bijzonder kritisch naar de livepagina wilt kijken:
De grafieken van Horizon lopen wat achter, lijkt het. Verder ziet op IE7, Win XP alles er prachtig uit.
Het moet met
alle browsers werken. Ging destijds met de geslaagde poging van Erno Prosman wel goed, dacht ik.