Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 16, 2009 17:30

Eric van Dusseldorp wrote:Guido, heb jij dan ideeën over wat Jaap zou kunnen onderzoeken?
Zo niet, dan is het jouw ding ook niet.
Eric, zou je willen stoppen met posten in deze draad? Het begint vervelend te worden. Je leest niet, of je onthoudt niet goed. Ik houd er niet van mijzelf te quoten, maar als je er om vraagt:
GuidoB wrote:
Jaap van Galen wrote:Op mijn werk beantwoorden wij het volgende type vragen:

- Welk woningbouwprogramma is voor onze gemeente zinvol?
- Wat bedragen de kosten voor de AWBZ over vijf jaar gegeven de voorgenomen beleidsmaatregelen?
- Welke invloed kunnen wij als woningbouwccoperatie vewachten van het huidige crisisdenken?
- Welke harde afspraken moeten wij als ministerie met de regio's maken omtrent voor ouderen geschikte woningen, mede gegeven de extramuraliseringstrend?

Geen van onze opdrachtgevers zou ons inhuren als we ons, net als jij, zouden baseren op losse-flodder-beweringen.

Als ik het heb over een analyse bedoel ik een analyse. En voor de duidelijkheid, een toekomstgerichte analyse mede gebaseerd op het verleden.
Ik probeer even een vertaling te maken naar het dammen. Zou jij de volgende onderzoeksvraag kunnen beantwoorden:

- Wat moet de KNDB doen om in de komende 5 jaar het ledental blijvend te laten groeien tot boven de 10000 in het huidige internettijdperk, gegeven het gebrek aan kader en middelen in de damwereld?

Als je dat kunt, word ik zeker enthousiast! Misschien kun je nog andere vragen stellen, of kun je deze vraag beter anders stellen. Suggesties?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 16, 2009 17:48

GuidoB wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Guido, heb jij dan ideeën over wat Jaap zou kunnen onderzoeken?
Zo niet, dan is het jouw ding ook niet.
Eric, zou je willen stoppen met posten in deze draad? Het begint vervelend te worden. Je leest niet, of je onthoudt niet goed. Ik houd er niet van mijzelf te quoten, maar als je er om vraagt:
GuidoB wrote:
Jaap van Galen wrote:Op mijn werk beantwoorden wij het volgende type vragen:

- Welk woningbouwprogramma is voor onze gemeente zinvol?
- Wat bedragen de kosten voor de AWBZ over vijf jaar gegeven de voorgenomen beleidsmaatregelen?
- Welke invloed kunnen wij als woningbouwccoperatie vewachten van het huidige crisisdenken?
- Welke harde afspraken moeten wij als ministerie met de regio's maken omtrent voor ouderen geschikte woningen, mede gegeven de extramuraliseringstrend?

Geen van onze opdrachtgevers zou ons inhuren als we ons, net als jij, zouden baseren op losse-flodder-beweringen.

Als ik het heb over een analyse bedoel ik een analyse. En voor de duidelijkheid, een toekomstgerichte analyse mede gebaseerd op het verleden.
Ik probeer even een vertaling te maken naar het dammen. Zou jij de volgende onderzoeksvraag kunnen beantwoorden:

- Wat moet de KNDB doen om in de komende 5 jaar het ledental blijvend te laten groeien tot boven de 10000 in het huidige internettijdperk, gegeven het gebrek aan kader en middelen in de damwereld?

Als je dat kunt, word ik zeker enthousiast! Misschien kun je nog andere vragen stellen, of kun je deze vraag beter anders stellen. Suggesties?
OK, die vraag was ik even vergeten.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Aug 16, 2009 19:58

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote:
Uit geschiedenis kan je lessen leren. Zeker. Maar nog belangrijker is wat je wilt. En de maatschappelijke veranderingen zijn best groot. Vergelijken met bridgen is lastig, een andere sport en samenstelling. Meer sociaal en minder individueel gericht.
Als organisatieadviseur ben ik tegenwoordig vooral bezig om belemmeringen voor vernieuwing op te ruimen. Voor het dammen zou het ook goed zijn om en beeld voor 2010 en later te formuleren en dan pas investeringen te plegen. Zoals het was wordt het niet snel meer. Ik zie me nog om 2 uur 's nachts over de Rijksstraatweg van Den Haag (van de Vriendendamkring in de Schilderswijk) naar Katwijk lopen, een wandeling van 4 uur, met een damvriend en voortdurend analyserend en onderweg door de politie aangehouden omdat we op een verdachte tijstip door de duurdere Wassenaarse wijken liepen. We zijn nu verwend, alles gaat over internet.
Kortom, eerst een visie over waar we met de dambond naar toe willen en dan aan de slag.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Aug 16, 2009 22:07

Eric van Dusseldorp wrote: Ik weet helemaal niet precies waar die vermindering vandaan komt. Waar lees je dat?
Ik ben alleen niet op voorhand enthousiast over een peperduur extern onderzoek waarvan ik persoonlijk niet het gevoel heb dat we met de uitkomsten ervan veel kunnen.

Je kunt demografisch onderzoek doen en dan tot de conclusie komen dat een plaats als Hilversum, gezien de opbouw van de bevolking en het percentage ouderen en etnische minoriteiten, plaats biedt aan een damclub met dertig leden.
Maar wat dan? Zolang er geen mensen zijn die gigantisch hun schouders zetten onder schooldammen, huisdammen, het contacten leggen met ex-clubleden, etc. dan gebeurt er niets.

Kijk liever naar damclubs waar het goed gaat en probeer er lering uit te trekken waaróm het daar goed gaat. Ik noemde eens ODB uit Den Haag, al is dat om enkele redenen misschien niet helemaal het goede voorbeeld. Maar neem damclub Wageningen met -tegen de trend in- vier (!) landelijk spelende tientallen en de nodige jeugd. Wat doet Wageningen goed wat andere damclubs niet goed doen?

Misschien heeft Wageningen wel ooit een gewichtig onderzoek laten doen en lering getrokken uit de plaatselijke extramuraliseringstrend? Ik dácht het niet...

In een sterkte/zwakte-analyse zie ik overigens wel wat. Maar dan niet door een extern bureau, maar door een groepje dammers dat een keer een dagje de hei op gaat met stickers, stiften, potjes lijm en een flap-over. Aan het eind van de dag staat er dan wat op papier en hebben we een houvast: wat is kennelijk een onomkeerbaar proces en waar gaan we in de nabije toekomst in het bijzonder op inzetten?

Misschien is het nu een beetje duidelijk waar ik voor sta, Piet.
Piet Bouma wrote:Wat betreft dat hutje op de hei. Na zo'n onderzoek zou het goed zijn dat de beleidsmakers (bestuur en bondsraad) inderdaad eens een vergadering over dit ene punt gaan houden.
Dus geen gezemel over notulen, reglementen, leden van verdienste etc., maar alleen het agendapunt: 1. Ledendaling wat kunnen we hieraan veranderen?
Dus geen bezorgdheid uitspreken naar het bestuur e.d., maar echt proberen een reeel actieplan te ontwikkelen. Dus geen onhaalbare targets als verdubbeling aantal leden.

Vooraf dus onderzoek, vervolgens via mail nav onderzoek allerlei ideeen inventariseren.
In zo'n vergadering de meest kansrijke/haalbare zaken vaststellen en afspraken maken tot uitvoering.
En dat kan heel vergaand zijn. Bijvoorbeeld heel veel beschikbare gelden overhevelen van topsport naar breedtesport.
Het geven van startsubsidies aan echt nieuwe clubs (bv. drie jaar geen contributieafdracht). Het betalen van (jeugd)trainers, die ergens in de provincie les gaan geven, cq. ondersteuning gaan geven bij het oprichten van nieuwe clubs.
Subsidies voor allerlei activiteiten, die - binnen een programma van eisen - ledenwinst op zou kunnen leveren.
Het opnieuw geven van starterssubsidies van damscholen. Etc. etc.
Enfin, ik ben nu al weer bezig met oplossingen en maatregelen.
Eric Sanders wrote:Integendeel. Ik wil juist weten wat het probleem is. Dat moet je definieren voor je uberhaupt iets kunt onderzoeken.
Vind je dalend ledental echt het grote probleem? Ik zal je zo enkele maatregelen geven, waarmee we het ledental binnen een maand op 10000 (of veel meer hebben), maar dat zal wel zeer onbevredigend blijken. Dus het probleem moet specifieker gedefinieerd worden.
GuidoB wrote: Zou jij de volgende onderzoeksvraag kunnen beantwoorden:

.............................................

Vervolgens ging de discussie verder over wat een goede onderzoeksopdracht zou zijn....Zijn er wellicht mensen op het forum met ideeën over wat Jaap zou kunnen onderzoeken. Heeft Jaap misschien zelf ideeën?
Frans de Jonge wrote:Uit geschiedenis kan je lessen leren. Zeker. Maar nog belangrijker is wat je wilt. ......Als organisatieadviseur ben ik tegenwoordig vooral bezig om belemmeringen voor vernieuwing op te ruimen. Voor het dammen zou het ook goed zijn om en beeld voor 2010 en later te formuleren en dan pas investeringen te plegen............
Kortom, eerst een visie over waar we met de dambond naar toe willen en dan aan de slag.
Interessante reacties.

Frans om met jouw en ook een beetje Eric's (S) reactie te beginnen. Natuurlijk is eerst een visie of eerst weten wat je wilt belangrijk. Ik zie mijn voorgestelde onderzoek meer als een voortraject voor het mede-onderbouwen van een visie. Ergens moet je beginnen anders dreigt naar mijn gevoel een kip-ei-patstelling.
Hopelijk zal er een traject volgen zoals Piet mooi schetst. En daarbij kunnen niet alleen achteraf maar natuurlijk ook vooraf diverse viltstiften kleur geven aan het traject. Wel moet helder zijn dat je niet meer kunt met een dergelijke analyse dan daar waar je naar kijkt. Ofwel, zoals Eric denk ik terecht opmerkt, andere paden zoals wellicht het kopieren van goede voorbeelden zijn nog zinvoller. Maar dat zie ik meer als een uiteindelijke beleidsbeslissing. Het vinden van (ook minder voor de hand liggende) goede voorbeelden kan overigens wel degelijk een mede-resultaat zijn van een cijfermatige analyse.
Eric, ik ben blij je vreest dat het een peperduur onderzoek zal worden, daar spreekt waardering uit. Helaas had ik al gezegd dat ik het in mijn vrije tijd wil doen, en mijn vrije tijd is kostbaar maar helemaal niet prijzig.
En Guido, ik vrees dat jouw onderzoeksvraag wat al te veeleisend is. Uiteraard heb ik over het preciese doel van een onderzoek wel enige ideeen, maar niet genoeg, ik hoop dat enkele enthousiaste meedenkers die wel genoeg zullen hebben. En wie weet zal dat dan leiden tot een mede-leidraad voor een visie die niet in een stoffige la belandt maar leidt tot een daadkrachtig beleid.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Aug 17, 2009 00:10

Eric Sanders wrote:Ik zal je zo enkele maatregelen geven, waarmee we het ledental binnen een maand op 10000 (of veel meer hebben), maar dat zal wel zeer onbevredigend blijken. Dus het probleem moet specifieker gedefinieerd worden.
Ik wacht nog steeds. Houd ons niet langer in spanning en onthul ons je maatregelen om het ledenbestand in september op 10000 te krijgen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Aug 17, 2009 08:35

GuidoB wrote:
Eric Sanders wrote:Ik zal je zo enkele maatregelen geven, waarmee we het ledental binnen een maand op 10000 (of veel meer hebben), maar dat zal wel zeer onbevredigend blijken. Dus het probleem moet specifieker gedefinieerd worden.
Ik wacht nog steeds. Houd ons niet langer in spanning en onthul ons je maatregelen om het ledenbestand in september op 10000 te krijgen.
Dat is helemaal niet interessant, omdat er dan geen werkbare situatie meer ontstaat (denk aan gratis lidmaatschap + opheffen alle activiteiten die geld kosten).
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Mon Aug 17, 2009 11:43

Als we de negatieve trend willen afremmen, zal er m.i. eerst iets moeten gebeuren aan het remiseprobleem. Vaak genoeg staat er in de kranten iets over een groot toernooi en dit leest de niet-dammer dan. Enkelen raken dan geïnteresseerd in dit toernooi en als ze me dan eens gaan vragen wat de uitslag is van GMI Klaasje tegen GMI Jantje kan ik zonder dat ik de uitslag weet vertellen dat het remise is geworden. Alleen die remises al schrikt de leek af waardoor hij/zij niet naar een damclub zal komen! Zelfs bij Brunssum, waar de organisatie wordt verweten door de media dat het toernooi niet erg sterk bezet was met ''maar'' één GMI, had ik 9 van de 10 keer gelijk wanneer ik remise als uitslag noemde, terwijl ik het resultaat nog niet wist.

Dat is echt frustrerend en op een gegeven moment vroeg een andere jeugdspeler aan mij wat zijn clubgenoot, die van een keurige score van 6 uit 8 of iets dergelijks genoot, had gemaakt en ik grapte maar dat het remise was geworden. Het boeide me eigenlijk iet eens of ik gelijk had, want alleen al cynische grappen maken over het remiseprobleem zegt genoeg.

Ik wil hiermee aangeven dat we eerst zelf overtuigd moeten zijn van een goede sport, voordat we andere mensen kunnen overtuigen. Hoe kunnen we andere mensen ooit geïnteresseerd krijgen om te gaan dammen op een club, terwijl we zelf al erg negatief denken over de remises en het huidige dammen dus?

Mijn voorstel is om eerst de kern grondig aan te passen (bijvoorbeeld door het invoeren van Killer, of andere puntentellingen) waardoor we zelf ervan overtuigd zijn dat het dammen een topsport is om vervolgens de buitenwereld ervan te overtuigen.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Aug 17, 2009 12:28

Eric Sanders wrote:
GuidoB wrote:
Dat is helemaal niet interessant, omdat er dan geen werkbare situatie meer ontstaat (denk aan gratis lidmaatschap + opheffen alle activiteiten die geld kosten).
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen of je die maatregelen wel hebt, als je ze niet zo kunt noemen. Ik zie niet hoe we door gratis lidmaatschap of opheffen van alle activiteiten die geld kosten binnen een maand 4000 nieuwe leden hebben. Verklaar je nader!

Dieter

Post by Dieter » Mon Aug 17, 2009 14:23

groenteboer wrote:Als we de negatieve trend willen afremmen, zal er m.i. eerst iets moeten gebeuren aan het remiseprobleem. Vaak genoeg staat er in de kranten iets over een groot toernooi en dit leest de niet-dammer dan. Enkelen raken dan geïnteresseerd in dit toernooi en als ze me dan eens gaan vragen wat de uitslag is van GMI Klaasje tegen GMI Jantje kan ik zonder dat ik de uitslag weet vertellen dat het remise is geworden. Alleen die remises al schrikt de leek af waardoor hij/zij niet naar een damclub zal komen! Zelfs bij Brunssum, waar de organisatie wordt verweten door de media dat het toernooi niet erg sterk bezet was met ''maar'' één GMI, had ik 9 van de 10 keer gelijk wanneer ik remise als uitslag noemde, terwijl ik het resultaat nog niet wist.

Dat is echt frustrerend en op een gegeven moment vroeg een andere jeugdspeler aan mij wat zijn clubgenoot, die van een keurige score van 6 uit 8 of iets dergelijks genoot, had gemaakt en ik grapte maar dat het remise was geworden. Het boeide me eigenlijk iet eens of ik gelijk had, want alleen al cynische grappen maken over het remiseprobleem zegt genoeg.

Ik wil hiermee aangeven dat we eerst zelf overtuigd moeten zijn van een goede sport, voordat we andere mensen kunnen overtuigen. Hoe kunnen we andere mensen ooit geïnteresseerd krijgen om te gaan dammen op een club, terwijl we zelf al erg negatief denken over de remises en het huidige dammen dus?

Mijn voorstel is om eerst de kern grondig aan te passen (bijvoorbeeld door het invoeren van Killer, of andere puntentellingen) waardoor we zelf ervan overtuigd zijn dat het dammen een topsport is om vervolgens de buitenwereld ervan te overtuigen.
Heeft de media Brunssum een verwijt gemaakt over het gegeven dat er maar 1 GMI was?? wat een onzin. en jij had 9 van de 10 keer gelijk als je remise voorspelde?? alweer grote onzin. winstpartijen in Brunssum 61,4% met 1 grootmeester wat waren de percentages in Den Haag en Nijmegen? vast niet veel anders met wel veel grootmeesters.

het (vermeende) remiseprobleem in samenhang met ledenverlies is het mega misverstand van de veranderaars hier op dit forum.
Ik verheug me op het komende WK maar niet meer op matches om dewereldtitel, die zijn uit de tijd, maar nu begin ik alweer mee te denken, niet doen Dieter, vergeefse moeite....

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Aug 17, 2009 14:47

GuidoB wrote:
Eric Sanders wrote:
GuidoB wrote: Ik wacht nog steeds. Houd ons niet langer in spanning en onthul ons je maatregelen om het ledenbestand in september op 10000 te krijgen.
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen of je die maatregelen wel hebt, als je ze niet zo kunt noemen. Ik zie niet hoe we door gratis lidmaatschap of opheffen van alle activiteiten die geld kosten binnen een maand 4000 nieuwe leden hebben. Verklaar je nader!
Het is niet zo heel moeilijk om aan een adressenbestand van 4000 mensen te komen. Je maakt iedereen automatisch lid. Voila. Die tweede maatregel is misschien niet eens nodig, maar maakt het allemaal wel makkelijker.
Mijn punt, waarvan ik dacht dat iedereen dat inmiddels begrepen had, is dat puur naar ledental kijken niet effectief is in mijn ogen. Wat mij betreft is het interessanter te kijken wat mensen (leden of niet-leden) doen aan dammen. Als over 20 jaar de KNDB niet meer bestaat, maar er wordt volop gedamd op internet en in toernooien, is mij dat liever dan dat er een grote bond van 100000 leden is, waarvan de meesten niet weten hoe een damschijf er uit ziet. Ik gebruik de overdrijving om mijn punt duidelijk te maken.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Mon Aug 17, 2009 15:10

Dieter wrote:Heeft de media Brunssum een verwijt gemaakt over het gegeven dat er maar 1 GMI was?? wat een onzin. en jij had 9 van de 10 keer gelijk als je remise voorspelde?? alweer grote onzin. winstpartijen in Brunssum 61,4% met 1 grootmeester wat waren de percentages in Den Haag en Nijmegen? vast niet veel anders met wel veel grootmeesters.
Jazeker. Jij hebt meermaals in toespraken toegegeven dat jou telkens het verwijt wordt gemaakt dat het niveau niet zo hoog ligt als in andere toernooien en dat je daar dan op reageert dat het wel veel spannender en gezelliger is. Ik ga ervanuit dat de media dat telkens opnieuw benoemen. (wie moeten dat anders telkens opnieuw benoemen?) Ik heb het trouwens over de eerste tien borden. Regelmatig zag ik op teletekst 1 overwinning en 9 remises van de tien partijen. Hierdoor ga ik (en veel meer dammers, zoals in ieder geval kosmos) cynische grappen maken over het remiseprobleem.
Dieter wrote:het (vermeende) remiseprobleem in samenhang met ledenverlies is het mega misverstand van de veranderaars hier op dit forum.
Ik verheug me op het komende WK maar niet meer op matches om dewereldtitel, die zijn uit de tijd, maar nu begin ik alweer mee te denken, niet doen Dieter, vergeefse moeite....
Waar ligt het ledenverlies dan aan? Het voetbal heeft toch ook grote concurrentie van al die Johan Cruijff courts?? Daar zie ik de ledenaantallen ook niet keihard afnemen (ik hoor er niks over tenminste). De komst van het internet mag m.i. dus niet als oorzaak worden gezien van de ledendaling.

Dieter

Post by Dieter » Mon Aug 17, 2009 17:42

groenteboer wrote:
Dieter wrote:Heeft de media Brunssum een verwijt gemaakt over het gegeven dat er maar 1 GMI was?? wat een onzin. en jij had 9 van de 10 keer gelijk als je remise voorspelde?? alweer grote onzin. winstpartijen in Brunssum 61,4% met 1 grootmeester wat waren de percentages in Den Haag en Nijmegen? vast niet veel anders met wel veel grootmeesters.
Jazeker. Jij hebt meermaals in toespraken toegegeven dat jou telkens het verwijt wordt gemaakt dat het niveau niet zo hoog ligt als in andere toernooien en dat je daar dan op reageert dat het wel veel spannender en gezelliger is. Ik ga ervanuit dat de media dat telkens opnieuw benoemen. (wie moeten dat anders telkens opnieuw benoemen?) Ik heb het trouwens over de eerste tien borden. Regelmatig zag ik op teletekst 1 overwinning en 9 remises van de tien partijen. Hierdoor ga ik (en veel meer dammers, zoals in ieder geval kosmos) cynische grappen maken over het remiseprobleem.
Dieter wrote:het (vermeende) remiseprobleem in samenhang met ledenverlies is het mega misverstand van de veranderaars hier op dit forum.
Waar ligt het ledenverlies dan aan? Het voetbal heeft toch ook grote concurrentie van al die Johan Cruijff courts?? Daar zie ik de ledenaantallen ook niet keihard afnemen (ik hoor er niks over tenminste). De komst van het internet mag m.i. dus niet als oorzaak worden gezien van de ledendaling.
Het is in Brunssum precies 1x voorgekomen dat de top tien borden op teletekst 9x remise waren. heel regelmatig dus, je zal gelijk hebben [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
De pers heeft niets minder, maar juist meer aandacht dan normaal gehad voor Brunssum en zeker niet gezeurt over het niveau dat doen alleen dammers hier op dit forum.
Dat van die JC courts snap ik weer helemaal niet. Ja ook voetbal heeft te kampen met enorme terugloop van leden. Clubs verdwijnen, fuseren en heffen teams op. Ook daarover had ik het al eerder (ik zit immers ook in die wereld) Ledentrugloop is niet exclusief voor de damsport en er zijn genoeg sportbonden die veel erger getroffen worden, en die hebben helemaal geen remise overigens.
Nogmaals met redelijke en serieuze mensen wil ik graag over te toekomst praten en hoe we die kunnen beinvloeden maar niet met de zogenaamde vernieuwes die dam varianten zitten te bedenken met als doel dat dan de damsport weer volop in de belangstelling zou staan. Mensen die dat beweren weten niet waarover ze het hebben.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Aug 17, 2009 19:18

Dieter wrote:Nogmaals met redelijke en serieuze mensen wil ik graag over te toekomst praten en hoe we die kunnen beinvloeden maar niet met de zogenaamde vernieuwes die dam varianten zitten te bedenken met als doel dat dan de damsport weer volop in de belangstelling zou staan. Mensen die dat beweren weten niet waarover ze het hebben.
Ik weet niet wie jij verstaat onder 'zogenaamde vernieuwers'. Ik weet wel dat ik een groot voorstander ben van het spelen met de puntenoverwinning op topniveau, omdat ik vind dat bij een sport meer beslissingen horen te vallen dan zonder puntenoverwinning het geval is. Als mij dat tot een 'zogenaamde vernieuwer' maakt, dan voel ik mij aangesproken.

Ik heb al eens aangegeven in deze draad dat ik twee totaal onafhankelijke discussies zie. De puntentelling op topniveau, waardoor onze sport inderdaad wat aantrekkelijker zou kunnen worden voor de buitenwereld, staat volkomen los van de vraag hoe we meer mensen aan het dammen zouden kunnen krijgen. Het is natuurlijk een illusie dat dammen door een betere puntentelling een wekelijks item zal worden bij Studio Sport en dat door de TV-aandacht veel mensen zuillen gaan dammen. Bijvoorbeeld. De zo nodige ledenaanwas zal dus ergens anders vandaan moeten komen. Waar vandaan, dat zal Jaap misschien kunnen onderzoeken.

Ik heb 'zogenaamde vernieuwers' overigens nog nooit horen beweren dat onze sport door hun plannen volop in de belangstelling zou komen te staan. Dit idee zit vooral in het hoofd van sommige fervente tegenstanders, zoals Dieter van Gortel.

Arjen

Post by Arjen » Mon Aug 17, 2009 20:20

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de eerder geposte berichten niet heb gelezen. Veel reacties lijken me niet echt inhoudelijk.

Dramatisch voor de damsport is het verdwijnen van complete damverenigingen. Waarom? Dat is de basis van de KNDB, het zogenaamde kader. Als verenigingen verdwijnen, zelfs uit de grote steden, dan is de kans minimaal dat mensen uit die betreffende plaatsen gaan dammen. En die kans moet eigenlijk altijd aanwezig zijn (dat zou tenminste de optimale situatie zijn!). Wat heeft een vereniging nodig? Allereerst een kerngroep van minimaal 10 senioren. Daarnaast natuurlijk nog wel meer dingen, zoals locatie en materiaal, maar dat doet er nu even niet toe. Senioren houden een club draaiende, want zij regelen de randzaken en in het meest positieve geval ook een jeugdafdeling! De KNDB richt zich al jaren voornamelijk op de jeugd. Overigens met succes, want de resultaten die de jeugd behaald zijn zeer goed. Echter, senioren zijn óók zeer belangrijk. Waarom? Zij vormen het kader van de damverenigingen! Zonder hen zijn er geen damverenigingen en kan er ook nooit jeugd geworven worden op zo'n damvereniging.

En wat doet de KNDB? Johan Haijtink in Het Damspel van juli 2009: "Nieuwe leden moeten we zeker niet in grote getale zbij de ouderen gaan zoeken: bij de 55-plussers verliezen we de strijd van het bridge, dat een 'socialer' imago heeft en bijvoorbeeld vrouwen ook meer aanspreekt. Nee, we zullen alles moeten inzetten op de jeugd." Eigenlijk heel slecht om bij voorbaat al de strijd op te geven. En dat is in het kort uiteengezet dus dramatisch voor de damsport. Verenigingen verdwijnen, de basis valt weg, en de KNDB loopt langzaam leeg...

Maar dat is mijn bescheiden analyse...

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Aug 17, 2009 23:17

Arjen wrote:Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de eerder geposte berichten niet heb gelezen. Veel reacties lijken me niet echt inhoudelijk.

Dramatisch voor de damsport is het verdwijnen van complete damverenigingen. Waarom? Dat is de basis van de KNDB, het zogenaamde kader. Als verenigingen verdwijnen, zelfs uit de grote steden, dan is de kans minimaal dat mensen uit die betreffende plaatsen gaan dammen. En die kans moet eigenlijk altijd aanwezig zijn (dat zou tenminste de optimale situatie zijn!). Wat heeft een vereniging nodig? Allereerst een kerngroep van minimaal 10 senioren. Daarnaast natuurlijk nog wel meer dingen, zoals locatie en materiaal, maar dat doet er nu even niet toe. Senioren houden een club draaiende, want zij regelen de randzaken en in het meest positieve geval ook een jeugdafdeling! De KNDB richt zich al jaren voornamelijk op de jeugd. Overigens met succes, want de resultaten die de jeugd behaald zijn zeer goed. Echter, senioren zijn óók zeer belangrijk. Waarom? Zij vormen het kader van de damverenigingen! Zonder hen zijn er geen damverenigingen en kan er ook nooit jeugd geworven worden op zo'n damvereniging.

En wat doet de KNDB? Johan Haijtink in Het Damspel van juli 2009: "Nieuwe leden moeten we zeker niet in grote getale zbij de ouderen gaan zoeken: bij de 55-plussers verliezen we de strijd van het bridge, dat een 'socialer' imago heeft en bijvoorbeeld vrouwen ook meer aanspreekt. Nee, we zullen alles moeten inzetten op de jeugd." Eigenlijk heel slecht om bij voorbaat al de strijd op te geven. En dat is in het kort uiteengezet dus dramatisch voor de damsport. Verenigingen verdwijnen, de basis valt weg, en de KNDB loopt langzaam leeg...

Maar dat is mijn bescheiden analyse...
Inderdaad onverstandig om ouderen meteen af te schrijven als kandidaat-leden. Niet elke oudere vindt bridge leuk. Er zijn heus veel oudere mannen die graag een potje schuiven. En niet alle mannen hebben zin om met al die ouwe, uitgezakte sherryslurpers te beppen.
Leuk zo'n voorzitter, die bridge meer ziet zitten dan dammen.....

Image

Kom Nelly Door Bijten!

Post Reply